Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 12:37) *
Nej, bara delvis. Men jag tycker det är fel att helt avskriva denna orsak. Ungdomsarbetslösheten anser jag bero på flera samverkande orsaker.

I fjol fungerade det väldigt bra med bärplockningen, och många av de som kom skulle köpa nya hus för pengarna de tjänat ihop. Nog hade svenska ungdomar kunnat ta kontakt med bärfirmorna och bett att få vara med.

Vet du alls under vilka förhållanden dessa utländska bärplockare arbetar? Finns det något sämre betalt jobb än bärplockning? Att många skulle köpa nya hus tror du väl inte ens själv på möjligen tror dom det innan eftersom dom ofta skuldsätter sig upp över öronen för att överhuvudtaget kunna resa hit. Varje år avslöjas myglande bärfirmor. Det är i vilket fall inte den typen av jobb som skulle kunna färbättra arbetslöshetssiffrorna.

Det är konstigt att du sitter där och har så mycket synpunkter på vad andra ska göra när du själv är så lat att du inte behagar skaffa dig ett ordentligt jobb.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 13:36) *
Det är konstigt att du sitter där och har så mycket synpunkter på vad andra ska göra när du själv är så lat att du inte behagar skaffa dig ett ordentligt jobb.

Genom sig själv känner man andra?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 13:36) *
Vet du alls under vilka förhållanden dessa utländska bärplockare arbetar? Finns det något sämre betalt jobb än bärplockning? Att många skulle köpa nya hus tror du väl inte ens själv på möjligen tror dom det innan eftersom dom ofta skuldsätter sig upp över öronen för att överhuvudtaget kunna resa hit. Varje år avslöjas myglande bärfirmor. Det är i vilket fall inte den typen av jobb som skulle kunna färbättra arbetslöshetssiffrorna.

Att de skulle köpa nya hus sa de själv, det var ett inslag på nyheterna. Bärsäsongen hade tydligen varit bra, och allt hade funkat. De tjänade mycket pengar i år.

Att jag inte jobbar är min ensak, jag lever på sparade pengar och belastar inte samhället på minsta sätt. För övrigt hade jag inte en dag ledig från maj till november så jag är värd lite ledighet nu. Men det är bara en vecka kvar sad.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:16) *
Att de skulle köpa nya hus sa de själv, det var ett inslag på nyheterna. Bärsäsongen hade tydligen varit bra, och allt hade funkat. De tjänade mycket pengar i år.

Att jag inte jobbar är min ensak, jag lever på sparade pengar och belastar inte samhället på minsta sätt. För övrigt hade jag inte en dag ledig från maj till november så jag är värd lite ledighet nu. Men det är bara en vecka kvar sad.gif

Säkert mycket pengar för dom men knappast efter svenska förhållanden. Sen finns aldrig garantier att bärsäsongen blir god.

Ja ungefär lika mycket din ensak som det är alla andras ensak varför dom inte arbetar. Alla som inte arbetar och betalar skatt belastar samhället är väl det som gäller och du är inget undantag. Tror inte för ett ögonblick att du skulle arbeta så mycket mer än alla andra som jobbar att det skulle rättfärdiga att vara ledig halva året. Om man nu har det så bra som du och kan välja så tycker jag inte att man ska sitta och klaga på andra och i synnerhet inte på dom som inte ens har en valmöjlighet.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 14:38) *
Säkert mycket pengar för dom men knappast efter svenska förhållanden. Sen finns aldrig garantier att bärsäsongen blir god.

Ja ungefär lika mycket din ensak som det är alla andras ensak varför dom inte arbetar. Alla som inte arbetar och betalar skatt belastar samhället är väl det som gäller och du är inget undantag. Tror inte för ett ögonblick att du skulle arbeta så mycket mer än alla andra som jobbar att det skulle rättfärdiga att vara ledig halva året. Om man nu har det så bra som du och kan välja så tycker jag inte att man ska sitta och klaga på andra och i synnerhet inte på dom som inte ens har en valmöjlighet.

Jag klagar inte, jag för en diskussion om ämnet. Det borde du också göra, istället för att ge dig på min person.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:44) *
Jag klagar inte, jag för en diskussion om ämnet. Det borde du också göra, istället för att ge dig på min person.

Att föra en seriös diskussion med dig är för det mesta helt omöjligt. Ge sig på? Du har ju själv talat om hur du gör och har det.
Varför blir du inte själv bärplockare?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 14:51) *
Att föra en seriös diskussion med dig är för det mesta helt omöjligt. Ge sig på? Du har ju själv talat om hur du gör och har det.

Jag behöver inte bli bärplockare eftersom jag kan få andra jobb. Det är främst för folk som inte lyckas hitta något annat jobb jag rekommenderar ett par månader i bärskogen. För att få lite erfarenhet, omväxling, pengar samt motivation.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:56) *
Jag behöver inte bli bärplockare eftersom jag kan få andra jobb. Det är främst för folk som inte lyckas hitta något annat jobb jag rekommenderar ett par månader i bärskogen. För att få lite erfarenhet, omväxling, pengar samt motivation.

Tänk om alla dessa 119000 unga kunde gå ut i skogen och plocka bär en månad om året. Hela problemet med ungdomsarbetslösheten skulle vara löst i ett svep.
*ironi
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:56) *

giggle.gif ja bärplockning är ju verkligen omväxlande o motivationshöjande. Har du plockat bär på accord nån gång?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 15:02) *
giggle.gif ja bärplockning är ju verkligen omväxlande o motivationshöjande. Har du plockat bär på accord nån gång?

Omväxlande från det vanliga livet därhemma i arbetslösheten. Motivationshöjande för att man inser att man kanske skulle satsa på en riktig utbildning istället.

CITAT (Anma @ 08-01-2012, 15:00) *
Tänk om alla dessa 119000 unga kunde gå ut i skogen och plocka bär en månad om året. Hela problemet med ungdomsarbetslösheten skulle vara löst i ett svep.
*ironi

Det finns så många fler enklare men enahanda sysslor som de skulle kunna prova på för att få lite perspektiv. Bärplockning är bara en sak i mängden.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 14:51) *

Precis,"Att föra en seriös diskussion med dig är för det mesta helt omöjligt"

Men det var inte det jag skulle berätta utan att jag har plockat jordgubbar på Öland två somrar i rad när jag var 15 -16 år. Man tjänade faktiskt riktigt bra om man var flitig, man blev väldigt brun och hade vansinnigt roligt. Det perfekta sommarjobbet kan tyckas, ändå har odlarna de senaste åren problem med att få tag i plockare.
Gita
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 15:09) *
Omväxlande från det vanliga livet därhemma i arbetslösheten. Motivationshöjande för att man inser att man kanske skulle satsa på en riktig utbildning istället.Det finns så många fler enklare men enahanda sysslor som de skulle kunna prova på för att få lite perspektiv. Bärplockning är bara en sak i mängden.

Och såg mig en enda vettig anledning till att du inte gör det????
Anma
CITAT (Gita @ 08-01-2012, 15:11) *

Men det var inte det jag skulle berätta utan att jag har plockat jordgubbar på Öland två somrar i rad när jag var 15 -16 år. Man tjänade faktiskt riktigt bra om man var flitig, man blev väldigt brun och hade vansinnigt roligt. Det perfekta sommarjobbet kan tyckas, ändå har odlarna de senaste åren problem med att få tag i plockare.
Gita

Min mormor var kock på en jordgubbsplockning under många år så du kan kanske ana hur jag tillbringade många av mina barndoms/ungsoms somrar...

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 15:09) *
Det finns så många fler enklare men enahanda sysslor som de skulle kunna prova på för att få lite perspektiv. Bärplockning är bara en sak i mängden.

Och så var vi där igen. Du tror på fullt allvar att 119000 unga människor är arbetslösa frivilligt.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 08-01-2012, 15:12) *
Och såg mig en enda vettig anledning till att du inte gör det????
Jag skall ju strax gå en påbyggnadsutbildning för att få spetskompetens. Och för det finns många vettiga anledningar.

CITAT (Anma @ 08-01-2012, 15:21) *
Och så var vi där igen. Du tror på fullt allvar att 119000 unga människor är arbetslösa frivilligt.

Nej, men många kanske lär sig ett och annat om sig själv när de får komma ut i verkligheten ett tag.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 15:24) *
Jag skall ju strax gå en påbyggnadsutbildning för att få spetskompetens. Och för det finns många vettiga anledningar.
Nej, men många kanske lär sig ett och annat om sig själv när de får komma ut i verkligheten ett tag.

Nu säger du det igen. Skyll dig själv om du inte har jobb. Ser du inte det själv? Deras verklighet är att de inte får jobb för att det inte finns jobb nog till alla arbetslösa ungdomar.
Nu slutar jag tjata om detta för det är helt lönlöst att få dig att fatta.

Huggorm
Okej, då tar vi ett nytt tema. Vänsterpartiet bestämde idag att deras förtroendevalda skall betala skatt på den del av lönen som överstiger 27500kr. Ja, skatt till det egna partiet då, inte till vår gemensamma välfärd. Och det är 27500kr efter skatt som avses, vilket blir drygt 40000kr före skatt. Stackars vänsterpartister. Vad säger nia, är detta bra eller dåligt?
Anma
Det är väl bra att man vill leva som man lär, och att jobba politiskt för V är frivilligt, det är bara att gilla läget. Vem som helst lever gott på 27500kr efter skatt.
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 15:47) *
Hur många procent då? För en riksdagsledamot betyder det väl en extra skatt på knappa 16000 kr av inkomsten.

De skall alltså betala allt av utbetald lön som överstiger 27500kr i obligatorisk avgift till partiet. Vilket beräknas ge partiet miljontals kronor varje år eftersom vänsterpartier är så rika nu för tiden
*Stintan*
CITAT (Gita @ 08-01-2012, 15:11) *

Gita

Jo tack jag plockade också jordgubbar på den tiden men det går knappast att jämföra med hur det är idag. Jag vet åtminstone 3 stora odlare hos vilka ungdomarna står i kö för att få jobba. Dessutom är även jordgubbsodlare väderberoende och säsongen kan bli väldigt kort och dålig.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 15:49) *
De skall alltså betala allt av utbetald lön som överstiger 27500kr i obligatorisk avgift till partiet. Vilket beräknas ge partiet miljontals kronor varje år eftersom vänsterpartier är så rika nu för tiden

Jag tog bort för jag hade missförstått. Men har svarat igen.
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 15:47) *
Det är väl bra att man vill leva som man lär, och att jobba politiskt för V är frivilligt, det är bara att gilla läget. Vem som helst lever gott på 27500kr efter skatt.

Det var inget enhälligt beslut, många vänsterpartister ville behålla hela sin stora lön. Tidigare har det varit frivilligt att skänka men många lät bli, bland annat partiledarkandidaten Rosanna Dinamarca.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 15:57) *
Det var inget enhälligt beslut, många vänsterpartister ville behålla hela sin stora lön. Tidigare har det varit frivilligt att skänka men många lät bli, bland annat partiledarkandidaten Rosanna Dinamarca.

129 röster mot 84. Är det inte det som kallas demokrati?
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 16:01) *
129 röster mot 84. Är det inte det som kallas demokrati?

Jovisst. Jag är bara nyfiken på varför vissa motsatt sig. Vill de inte dela med sig av sitt överflöd?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 15:49) *

Var har du läst det? Tidigare har vänsterpartiets riksdagsledamöter betalat ca 5000:-/mån till sin valfond och en riksdagsledamot tjänar väl 57.000:-/mån har jag för mig. Man säger att vänsterpartiet är ett fattigt parti och att man inte tycker att man ska kunna sko sig på förtroenduppdrag.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 16:14) *
Var har du läst det? Tidigare har vänsterpartiets riksdagsledamöter betalat ca 5000:-/mån till sin valfond och en riksdagsledamot tjänar väl 57.000:-/mån har jag för mig. Man säger att vänsterpartiet är ett fattigt parti och att man inte tycker att man ska kunna sko sig på förtroenduppdrag.

Exempelvis här: http://www.dn.se/nyheter/politik/v-infor-o...risk-partiskatt Men det står i alla media. Problemet var väll att få ville ge frivilligt, så man blev tvungen att göra det obligatoriskt.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 16:16) *
Exempelvis här: http://www.dn.se/nyheter/politik/v-infor-o...risk-partiskatt Men det står i alla media. Problemet var väll att få ville ge frivilligt, så man blev tvungen att göra det obligatoriskt.

Spekulera på du men det kan väl finnas olika anledningar till att man röstade emot. Strunt samma det drabbar ju ingen fattig!
Gita
Ungdomsarbetslösheten är så klart ett problem och har varit så länge, men att som somliga försöka göra partipolitik av det är fel. Det är inte fler arbetslösa ungdomar nu än under sossarnas tid (snarare lite färre) men man ändrade sättet att beräkna 2007 så siffrorna blir annorlunda/högre.

Lite relativt färsk statistik för den som orkar läsa här och här
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 08-01-2012, 16:42) *
Ungdomsarbetslösheten är så klart ett problem och har varit så länge, men att som somliga försöka göra partipolitik av det är fel. Det är inte fler arbetslösa ungdomar nu än under sossarnas tid (snarare lite färre) men man ändrade sättet att beräkna 2007 så siffrorna blir annorlunda/högre.

Lite relativt färsk statistik för den som orkar läsa här och här
Gita

Jag gör inte partipolitik av det, jag gör politik av det, vilket det faktiskt är. Just nu är det en borgerlig regering och ansvaret är deras. de har haft 6 år på sig att ta tag i problemet men misslyckats totalt, trots allt snack 2006.
malarmaster
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 17:08) *
Jag gör inte partipolitik av det, jag gör politik av det, vilket det faktiskt är. Just nu är det en borgerlig regering och ansvaret är deras. de har haft 6 år på sig att ta tag i problemet men misslyckats totalt, trots allt snack 2006.

jag har lite svårt att förstå ert resonemang om arbetslöshet,sossarna misslyckades med att skapa jobb,alliansen har inte heller lyckats men de har iallafall gjort något för att underlätta läget.
vad menar ni att regering/stat skall göra för att jobben skall växa fram?
hade varit kul att få reda på hur man gör,tror både opposition o regering är glada för tips.

mitt resonemang är att det är i privatföretagen jobben i första hand måste komma och för att det skall hända krävs dels att konjukturen är bra,företagen har bra villkor,folk har pengar att konsumera så efterfrågan på varor o tjänster är hög.
det är ju samma problem med arbetslöshet över hela världen,vad är det som gör situationen så speciell i sverige?
Frågan är dessutom komplex,det handlar om utbildning,skattetryck,råvaror,företagsvillkor,handelshinder m.m.
nu i kväll kom rapport om svårare tider för industrin detta år med neddragningar o fortsatt utflyttning,2 sågverkskoncerner har kursat i mitt närområde med flera hundra arbetslösa( en följd av euro-krisen)
bilindustrin varslar m.m.
Vad vill ni röda göra ??? Ulf
Anma
CITAT (malarmaster @ 08-01-2012, 19:50) *
jag har lite svårt att förstå ert resonemang om arbetslöshet,sossarna misslyckades med att skapa jobb,alliansen har inte heller lyckats men de har iallafall gjort något för att underlätta läget.
vad menar ni att regering/stat skall göra för att jobben skall växa fram?
hade varit kul att få reda på hur man gör,tror både opposition o regering är glada för tips.

mitt resonemang är att det är i privatföretagen jobben i första hand måste komma och för att det skall hända krävs dels att konjukturen är bra,företagen har bra villkor,folk har pengar att konsumera så efterfrågan på varor o tjänster är hög.
det är ju samma problem med arbetslöshet över hela världen,vad är det som gör situationen så speciell i sverige?
Frågan är dessutom komplex,det handlar om utbildning,skattetryck,råvaror,företagsvillkor,handelshinder m.m.
nu i kväll kom rapport om svårare tider för industrin detta år med neddragningar o fortsatt utflyttning,2 sågverkskoncerner har kursat i mitt närområde med flera hundra arbetslösa( en följd av euro-krisen)
bilindustrin varslar m.m.
Vad vill ni röda göra ??? Ulf

När man går i val på att bekämpa arbetslösheten ska man också kritiseras när man misslyckas. Är inte det självklart, oavsett vilket parti som leder landet?
Det finns 50000 färre anställda i privata företag idag än för 6 år sedan i Sverige.
Antalet egna företagare har legat runt 7% under hela 2000-talet.
Internationellt sett har Sverige en lägre andel företagare sett till befolkningen jämfört med snittet inom EU.

På vilket sätt har alliansen underlättat läget?
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 20:01) *
När man går i val på att bekämpa arbetslösheten ska man också kritiseras när man misslyckas. Är inte det självklart, oavsett vilket parti som leder landet?
Det finns 50000 färre anställda i privata företag idag än för 6 år sedan i Sverige.
Antalet egna företagare har legat runt 7% under hela 2000-talet.
Internationellt sett har Sverige en lägre andel företagare sett till befolkningen jämfört med snittet inom EU.

På vilket sätt har alliansen underlättat läget?

Sänkt restaurangmomsen. laugh.gif Än så länge närmast ett slag i luften.
Pirum
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 01:34) *
Eller som när jag provade på att jobba med röjning av kraftledningsgator, förutom arbetsladaren var jag ensam svensk, övriga var polacker. Enligt arbetsledaren var det omöjligt att få tag på svenskar, och han försökte mycket eftersom han behövde ett visst antal svensktalande för att klara säkerhetskraven

Där har vi delvis ett strukturellt problem, Sverige har medvetet valt att fokusera på ett skogsbruk som gynnat kalhuggning och missgynnat långsiktig och småskalig skötsel av skogen. När det sedan blåser snålt, eller storm snarare, så blir det såklart uppenbart att antalet gubbar med motorsågar är färre. Kompetensbrist helt enkelt, motorsågar är mångsidigare än skogsskördetröskor. Motorsågar, och skogsbruk, är dessutom farligt, jag hade vägrat jobba med outbildat folk - ska jag få en gran i huvudet ska det vara hemmavid så jag kan skylla mig själv. (Vid slyröjning är det en annan sak, det dör man sällan av)
En orsak till att "ungdomar" idag inte tar vissa jobb är att ungdomarna faktiskt insett att det går att tacka nej. Tur är det säger jag, för vissa jobb bör inte göras med de villkor som råder både vad gäller lön och säkerhet. Jag jobbar på ett bemanningsföretag, många av mina arbetskamrater är invandrare, många är "ungdomar" - jag ser jätteofta att arbetsgivare utnyttjar att ungdomar (och invandrare) inte vet sina rättigheter, eller inte vågar säga nej pga provanställning eller oerfarenhet. Jag har dessutom på de dussintals arbetsplatser jag valsat runt de senaste åren kunnat konstatera att lata, det finns det i alla åldrar, det har inget direkt med födelseåret att göra. Sedan är det självklart att många ungdomar har drömmar, kanske lever i det blå angående framtiden, men det behöver väl inte alltid vara så fel? Hellre det än att de direkt blir som 55-åriga förbittrade surpuppor som desillusionerat går till arbetet de hatar, troget varje dag. Erfarenheten kommer med tiden.

malarmaster
om inte alliansen genomfört ROT/RUT samt jobbskatteavdragen skulle nog situationen varit svår.
det har skapat många jobb inom bygg/servicesektorn samt inom handeln.
sant är att jag också tycker att alliansen gjort för lite inom nyföretagande,vi hade behövt många nya jobbskapande företag,problemet är att få företag att växa fram,att få folk att våga vara företagare med alla de risker det innebär.
Sant är också att sysselsättningen /jobben fortfarande minskar och det beror till stor del på att industrin försvinner ut eller läggs ner.
Det handlar delvis om konsumtionsmönster,vi vill ha billiga varor,så billiga att de inte kan produceras i sverige eller västeuropa överhuvudtaget.kollar du var varan du tänker köpa är gjord någonstans? eller är det prislappen som avgör?
det gjordes skräckscenarion på 80-90-talen om vad som händer med sverige o sysselsättningen när i stort all industri är borta,vad skall vi leva på?
svaret var att vi med överlägsen utbildning o teknisk kompetens skulle konkurrera med kunskap,ta fram nya produkter m.m.alla skulle bli akademiker och data experter.
Problemet vi ser nu är att det inte håller,vi är snart omsprungna av indien,kina som har lika bra utbildningar och kompetens som vi men betydligt billigare löner o kostnader.
inom datavärlden i sverige jobbar t.ex många indier.
Jag vill inte säga att alliansen misslyckats med jobbpolitiken,läget hade varit värre med perssons låtgå politik,men jag kan hålla med om att det kunde varit bättre. men sverige o dess regering styr inte över kriser o konjuktursvängningar i världen.
Tyvärr ser det ut att bli ett dåligt 2012 ang. arbetsmarknaden,arbetslösheten kommer att öka.
för att möta det behövs det fler utbildningsplatser på våra universitet o högskolor samt vidareutbildningar för de som vill,lärlingsplatser m.m är ju på gång vilket underlättar för en del ungdommar men det viktigaste är att ungdommar fullföljer sina skolor och satsar på en yrkesutbildning.
tiden när man kunde få jobb på bruket är förbi,nu ställs andra hårda krav. ulf
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 08-01-2012, 20:21) *

Ja inte lär det bli något annat heller.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 21:12) *
Ja inte lär det bli något annat heller.

tror nog det ligger sanning i det,de pengarna kunde använts bättre men vi får se. Ulf
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 08-01-2012, 20:21) *

Tvivlar också på restaurangmomsen men att dra slutsatser efter en vecka är att att inte dra någon slutsats alls. Får nog vänta något år för att se totala effekterna av reformen. Att försöka och sedan utvärdera reformen är ju bättre än att inte försöka alls.
Huggorm
Den största behållningen med restaurangmomsens sänkning kanske inte är prissänkningarna utan de uteblivna konkurserna. Jag tror det varit ganska små marginaler på många restauranger. Sälja pizza för 40kr, hur kan något sådant löna sig? Kanske momssänkningen har ett samband med kravet på bättre kassaapparater som kom för något år sedan?
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 08-01-2012, 21:27) *
Tvivlar också på restaurangmomsen men att dra slutsatser efter en vecka är att att inte dra någon slutsats alls. Får nog vänta något år för att se totala effekterna av reformen. Att försöka och sedan utvärdera reformen är ju bättre än att inte försöka alls.

Fast om man utvärderar och inser att det inte fungerar blir det svårt att återställa. OM man återställer kommer säkert alla att höja priserna, även om man inte sänkt nu. Så fungerar näringslivet. Andra länder har provat med klent resultat men regeringen ville tydligen visa beslutsamhet fast det blidde bara en tummetott. Efter flera år inser man att löneskattesänkningen inte skapat några jobb och försöker med något annat. Egentligen är det uridiotiskt, hur kan man tro att det SKAPAS nya jobb för att man sänker skatterna????? Det är varken storleken på skatten eller lönen som är problemet på arbetsmarknaden utan att det finns för få lediga jobb.
gnon49
Ja privat företagande är ju grunden för vår välfärd så prova reformer och se hur dom faller ut är aldrig fel. Det är ju det en regering är till för, trygga vår välfärd.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 08-01-2012, 21:36) *
Fast om man utvärderar och inser att det inte fungerar blir det svårt att återställa. OM man återställer kommer säkert alla att höja priserna, även om man inte sänkt nu. Så fungerar näringslivet. Andra länder har provat med klent resultat men regeringen ville tydligen visa beslutsamhet fast det blidde bara en tummetott. Efter flera år inser man att löneskattesänkningen inte skapat några jobb och försöker med något annat. Egentligen är det uridiotiskt, hur kan man tro att det SKAPAS nya jobb för att man sänker skatterna????? Det är varken storleken på skatten eller lönen som är problemet på arbetsmarknaden utan att det finns för få lediga jobb.

skatter o arbetsutbud hänger ihop.
vitsen med jobbskatteavdragen var dels att motivera folk att jobba mer/söka jobb om man var arbetslös o inte sitta kvar i bidragsfällan.
dels att genom att arbetstagaren faktiskt fick mer pengar att konsumera/köpa tjänster för och därmed skapa fler jobb inom olika sektorer,likaså med ROT/RUT- som skapat många nya jobb.
Höga skatter på vanlig inkomst resulterar ju i det motsatta,mindre privat konsumtion =färre jobb.
Att arbetstillfällen inte växer fram i takt med att befolkningen ökar har andra orsaker,vi tappar dagligen jobb till våra konkurrentländer,främst asien.det är den stora utmaningen,hur kan vi få ett näringsliv som kan konkurrera mot låga löner och kompetens?
Att sänka vår standard och löner? den vägen tror jag ytterst få vill gå. Ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 08-01-2012, 21:48) *
skatter o arbetsutbud hänger ihop.
vitsen med jobbskatteavdragen var dels att motivera folk att jobba mer/söka jobb om man var arbetslös o inte sitta kvar i bidragsfällan.
dels att genom att arbetstagaren faktiskt fick mer pengar att konsumera/köpa tjänster för och därmed skapa fler jobb inom olika sektorer,likaså med ROT/RUT- som skapat många nya jobb.
Höga skatter på vanlig inkomst resulterar ju i det motsatta,mindre privat konsumtion =färre jobb.
Att arbetstillfällen inte växer fram i takt med att befolkningen ökar har andra orsaker,vi tappar dagligen jobb till våra konkurrentländer,främst asien.det är den stora utmaningen,hur kan vi få ett näringsliv som kan konkurrera mot låga löner och kompetens?
Att sänka vår standard och löner? den vägen tror jag ytterst få vill gå. Ulf

Bullshit. Ingen vill frivilligt gå på bidrag även om nog många gett upp efter att ha sökt några tusen jobb. Det är en myt.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 08-01-2012, 21:54) *
Bullshit. Ingen vill frivilligt gå på bidrag även om nog många gett upp efter att ha sökt några tusen jobb. Det är en myt.

inte nu längre då bidragsnivåerna och villkoren skärpts, men jag kan lova dej,Ruda att förr var det vanligt att vara nöjd med evig a-kassa.inte för inte byggdes ett bidragssamhälle upp från 70-talet o framåt istället för att ta itu med svenska strukturproblem,arbetslinjen var inte direkt prioriterad annat än i den offentliga sektorn. Ulf
Anma
Dessutom, om nu låga skatter är lösningen på arbetslöshet, varför ser det ut som det gör i Spanien? Jag tror att hela grejen är en tankevurpa. Finns det en enda land som skattesänkningar resulterat i fler jobb?
Jag har inget emot sänkt skatt (så länge det inte innebär sämre välfärd), missförstå mig rätt.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 08-01-2012, 21:54) *

Jag skulle gärna gå på bidrag om det var enkelt och inte lika skambelagt. Tyvärr tycker många som jag och den utvecklingen kan bara alliansen bromsa.
*Stintan*
På 70- och 80-talet var det väl inte speciellt svårt att få ett jobb. När kunde man gå på evig A-kassa?
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 22:14) *
Jag skulle gärna gå på bidrag om det var enkelt och inte lika skambelagt. Tyvärr tycker många som jag och den utvecklingen kan bara alliansen bromsa.

Där kom det igen. Genom sig själv känner man andra. Du tillhör väl dom där 1,5% säger jag.
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 22:16) *
Där kom det igen. Genom sig själv känner man andra. Du tillhör väl dom där 1,5% säger jag.

Vilka 1,5%? Lite fler än så är vi alliansare.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 22:14) *

Har du inte A-kassa?
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 22:19) *
Vilka 1,5%? Lite fler än så är vi alliansare.

De enkommafemprocenten av befolkningen som inte vill jobba. (En ren gissning från den tiden där arbeten kastades efter en, då var arbetslösheten 1,5%)
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 22:21) *
Har du inte A-kassa?

Nej, aldrig haft. Kan inte ha heller eftersom jag alltid sagt upp mig själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon