|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Bara att hoppas det vänder i ekonomin inom EU 2012. Då har Sverige en gyllene chans genom sin starka ekonomi snabbt få fart på hjulen igen. Många länder inom EU får ju leva på "existensminimum" i många år framöver. Att låna till välfärden är att be om problem längre fram. Sverige är väl ett av få länder som fortfarande har ett reformutrymme i statsbudgeten. 2012 blir nog ett hyfsat år trots allt.
CITAT (herkules @ 30-12-2011, 23:02)  istället för att sitta här och göra sig löjlig över juholt så kan man läsa sig till lite fakta på DEN HÄR BLOGGEN. alla som blivit fattigare tackar borgarfanatiker för ett fantastiskt år, hurra och gott nytt 2012!  Tack för en bra länk. Statistiska Centralbyråns siffror visar som väntat på att de fattigaste 10-20% av befolkningen i de flesta fall är de enda som fått sin ekonomi förminskad de senaste 20 åren, men eftersom de flesta andra upplever sig fått det bättre är intresset överlag svalt för att fokusera på de ökade ojämlikheterna. Det Medelsvensson, som tycker sig fått en fetare plånbok, glömmer är att samhällsservicen som pga ekonomisk växt borde blivit mycket bättre istället har urholkats, och skenande boendekostnader har ätit upp mycket av den ekonomiska tillväxten. Det är först när man blir sjuk eller arbetslös man verkligen får känna på försämringarna. Hur som helst, gott nytt 2012, hoppas regeringen Reinfeldt tvingas avgå med skammens rodnad på sina kinder. Jag tycker att Juholt är en dålig ledare för Socialdemokraterna, men Reinfeldt är en dålig ledare för Sverige - och det är extremt dåligt av media att inte fokusera på det senare eftersom det ju faktiskt är Reinfeldt som håller i makten nu. Att Juholt klantat sig är irrelevant, Reinfeldt och resten av regeringen måste ändå granskas.
herkules
31-12-2011, 09:04
visst är det märkligt att media fokuserar på socialdemokraterna och inte på de som faktiskt styr sverige för tillfället? alltså, sverige går sönder och det gnälls om någon som inte ens har makt.
*Stintan*
31-12-2011, 09:57
CITAT (herkules @ 31-12-2011, 09:04)  visst är det märkligt att media fokuserar på socialdemokraterna och inte på de som faktiskt styr sverige för tillfället? alltså, sverige går sönder och det gnälls om någon som inte ens har makt. Ja visst är det helt obegripligt! Verkar som om media har fel på navigeringsutrustningen!
malarmaster
01-01-2012, 19:33
nu sällar sig även Ylva Johansson till Juholts kritiker o skyller honom som personligt ansvarig för att partiet fortfarande sjunker i mätningarna,Juholt själv verkar inte göra något för att fixa situationen,troligen beroende på att partiet är förlamat o ledning saknas. Mitt tips är att Juholt tvingas avgå rätt snart o att nästa partiledare blir en yngre kvinna(enl. källor). Därav mona sahlins uttalande om hur nästa kandidater skall presenteras. Det jobbas i det tysta bakom ridån,tro inget annat.Juholt är i praktiken redan utbytt,det är väl snart bara han som inte förstått det. Ulf
herkules
01-01-2012, 19:37
Ylva Johansson var ju precis rätt person att sätta sig på några höga hästar
Gossen Ruda
01-01-2012, 19:42
CITAT (herkules @ 01-01-2012, 19:37)  Ylva Johansson var ju precis rätt person att sätta sig på några höga hästar  Nej, hon är ju misstänkt för att vara en av de som ligger bakom skitsnacket om Juholt så hon är i hög grad en av orskerna till raset. Det är nog dags för att städa i partiet och det är inte Juholt som skall ut.
Huggorm
01-01-2012, 20:01
Ylva Johansson är dessutom en av de sossar som synts mest i media den sista tiden, nästan lika mycket som Juholt själv.
herkules
01-01-2012, 20:22
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 20:01)  Ylva Johansson är dessutom en av de sossar som synts mest i media den sista tiden, nästan lika mycket som Juholt själv. mmm, undrar varför?
Huggorm
01-01-2012, 20:30
CITAT (herkules @ 01-01-2012, 20:22)  mmm, undrar varför? För att hon är talesperson för socialfrågorna och det är det enda sossarna törs prata om nu för tiden?
herkules
01-01-2012, 20:42
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 20:30)  För att hon är talesperson för socialfrågorna och det är det enda sossarna törs prata om nu för tiden? vet inte.
Ja Ylva hade i alla fall den goda smaken att skylla raset på partiet o partiledaren, och ingen annan. Ingen tror nog på´att Juholt klarar av att vända den nedåtgående trenden. Kanske man börjar positionera sig inom partiet om han tvingas bort. Det gäller att säkra sin plats om bilan faller. Att S planerar för tiden efter Juholt är ju helt säkert. När det blir beror nog på den närmaste framtiden och hur partiet klarar sig i väljarundersökningarna. Om nu inte ett under inträffar så undrar jag om han blir omvald på kongressen. Kanske Ylva själv vill aspirera på posten.
Gossen Ruda
01-01-2012, 22:05
CITAT (gnon49 @ 01-01-2012, 22:01)  Ja Ylva hade i alla fall den goda smaken att skylla raset på partiet o partiledaren, och ingen annan. Ingen tror nog på´att Juholt klarar av att vända den nedåtgående trenden. Kanske man börjar positionera sig inom partiet om han tvingas bort. Det gäller att säkra sin plats om bilan faller. Att S planerar för tiden efter Juholt är ju helt säkert. När det blir beror nog på den närmaste framtiden och hur partiet klarar sig i väljarundersökningarna. Om nu inte ett under inträffar så undrar jag om han blir omvald på kongressen. Kanske Ylva själv vill aspirera på posten. Är det ett utslag av god smak att först delta i en smutskastningskampanj av Juholt och sen skylla allt på honom? Vi har uppenbarligen olika åsikter.
malarmaster
01-01-2012, 22:14
inte klarar sig juholt till kongressen 2013.skall de ha någon chans att börja klättra i opinionssiffror måste de börja nu,med en ny partiledare som är just det, en ledare som kan se ett modernt samhälle o de frågorna,som kan locka medelklassen. juholt är en femtiotalsrelikt som tittar bakåt,framtiden syns aldrig i backspeglar. det är ju just det han misslyckas med,inget nytt,bara gammal skåpmat som få vill ha, i de få fall han uttalar sig om politik.hans trovärdighet är dessutom i botten och det byggs inte upp på några år. Mitt tips: han är borta inom 2 månader,letandet efter en efterträdare är redan i full gång enl. mina källor. Ulf
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 22:05)  Är det ett utslag av god smak att först delta i en smutskastningskampanj av Juholt och sen skylla allt på honom? Vi har uppenbarligen olika åsikter. Nej att hon gör det offentligt är inte snyggt. men det är kanske som Helle Klein skriver, "Fred på jorden verkar vara lättare att åstadkomma än fred mellan sossar".
malarmaster
01-01-2012, 23:04
CITAT (gnon49 @ 01-01-2012, 22:30)  Nej att hon gör det offentligt är inte snyggt. men det är kanske som Helle Klein skriver, "Fred på jorden verkar vara lättare att åstadkomma än fred mellan sossar". är det inte det som är en del av sossarnas problematik,att man aldrig öppet kritiserar företeelser/personer? allt skall hållas inom lyckta dörrar o utåt visas en fasad av enad lycka? andra partier uppför sig helt annorlunda,kd med en öppen partiledarstrid,v och mp med öppen kandidatur o diskussioner mellan medlemmar o inte en valberedning som utser en kandidat? Välkommen till dagens sverige med en oppen debatt, sossarna. det är ju inte bara medlemmar som har intresse av partiledaren,väljarkåren vill också veta,det är ju trots allt de som avgör partiets framtid. Och nästa gång sossarna,kolla garderoben hos kandidaterna,det gjordes uppenbarligen ett riktigt dåligt jobb sist av er valberedning.väljarkåren gillar inte skojare. Ulf
Huggorm
01-01-2012, 23:11
För varje dag som går känns det lite bättre, man är en dag närmare valet och sossarna har inte skärpt till sig. Ett sådan koloss som S tar tid att vända, så varje dag minskar chanserna för att de skall hinna. Det enda vi behöver nu är att konjunkturen vänder så vi får positiva siffror det sista året, så är nog sossarna bort för gott sedan
Kanhända är det så att socialdemokratin måste överge idén om att omtanke, solidaritet och personligt ansvar är möjligt att att ersätta med ett löneavdrag, om man skall ha en chans i framtiden. Det kan till och med vara så att man måste börja se artighet, stil och bildning som något positivt istället för en onödig konservativ kvarleva. Vem vet........? Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2011, 22:11)  Strunta bara i bråktrollen. De är väl trötta på julen. Du är väl ändå bra lustig? Ja, jag menar dina ständiga påstående att alla med en åsikt avvikande mot din skulle vara någon form av troll. Det börjar kännas som just dina inlägg börjar ge anledning till trollvarningar. Om det nu (som du påstår) finns troll. Gita
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 20:30)  För att hon är talesperson för socialfrågorna och det är det enda sossarna törs prata om nu för tiden? Fast jag tror inte hon kan lyfta partiet, hon har en alldeles för gnällig och okarismatisk framtoning. Pagrotsky, Bodström och kanske i viss mån Östros skulle säkerligen innebära ett lyft. Vilka lite yngre förmågor som finns bakom kulisserna har jag ingen aning om, det kanske inte ens finns några. Gita
malarmaster
02-01-2012, 08:11
det finns yngre förmågor men problemet är att de är relativt okända för väljarkåren.det behövs alltså en inkörningsperiod och det kan ta några år.skall det bytas partiledare igen måste det alltså ske inom snarast,jag tror att det blir så. alternativet ,att juholt vägrar avgå innebär en säker valförlust för sossarna.att byta partiledare på kongressen 2013,ett år innan valet är också ett uselt alternativ,man hinner inte arbeta in en ny ledare. Att juholt skulle kunna vända siffrorna tror inte jag på,hittils har hans uttalanden medfört lägre siffror. Kritiken växer mot honom istället för att minska som förväntades efter hans förlåtturnerande. allvarligt är ju att de ledande sossarna inte uttalat stöd för honom utan istället på olika vis kritiserar eller inte uttalar sig vilket ju är en förtäckt kritik. Likt huggis tror jag att det bästa för alliansen är att sossarnas krig fortsätter o juholt sitter kvar,det gynnar också v och mp vilket syns i mätningarna.tyvärr växer också m. det öppnar för spänningar inom alliansen och frågan är hur laguppställningen blir inför nästa val. Ulf
CITAT (Gita @ 02-01-2012, 07:32)  Kanhända är det så att socialdemokratin måste överge idén om att omtanke, solidaritet och personligt ansvar är möjligt att att ersätta med ett löneavdrag, om man skall ha en chans i framtiden. Det kan till och med vara så att man måste börja se artighet, stil och bildning som något positivt istället för en onödig konservativ kvarleva. Vem vet........? Gita Vad har artighet och stil (vad är din definition för stil förresten?) med välfärd att göra? Ska folk stå med mössan i hand och buga för överklassen igen eller vad pratar du om? Snacka om bakåtsträvande i så fall. Det var väl först när människor startade en folkrörelse och gjorde uppror mot förtrycket som välfärden tog fart i det här landet. Nä, lite helt vanlig hederlighet smäller bra mycket högre. Gällande bildning är det något som sossarna har kämpat för sedan partiet föddes...fast möjlighet till bildning åt alla och inte bara åt ett fåtal utvalda!
tomas99
02-01-2012, 09:14
CITAT (gnon49 @ 01-01-2012, 22:01)  Ja Ylva hade i alla fall den goda smaken att skylla raset på partiet o partiledaren, och ingen annan. Ingen tror nog på´att Juholt klarar av att vända den nedåtgående trenden. Kanske man börjar positionera sig inom partiet om han tvingas bort. Det gäller att säkra sin plats om bilan faller. Att S planerar för tiden efter Juholt är ju helt säkert. När det blir beror nog på den närmaste framtiden och hur partiet klarar sig i väljarundersökningarna. Om nu inte ett under inträffar så undrar jag om han blir omvald på kongressen. Kanske Ylva själv vill aspirera på posten. -1 Lågt riktigt lågt. Ylva är duktig och skulle passa bra som partiledare, men hon är ju inte vald som sådan så din flummiga utsvävning går förbi.
CITAT (Gita @ 02-01-2012, 07:32)  Kanhända är det så att socialdemokratin måste överge idén om att omtanke, solidaritet och personligt ansvar är möjligt att att ersätta med ett löneavdrag, om man skall ha en chans i framtiden. Det kan till och med vara så att man måste börja se artighet, stil och bildning som något positivt istället för en onödig konservativ kvarleva. Vem vet........? Gita Personligt ansvar, är inte det din paroll? Artighet och stil? Konservativ kvarleva? Eeeh, va? Utbildning? Vilken regering är det som har möjliggjort utbildning även för de som har det sämre? Inte är det nuvarande, tvärt om. Klassklyftorna ökar ständigt och hur bekämpar man klassklyftor bäst? Jag svarar själv. Utbildning.Utbildning för alla.
Jag fattar inte vad sossarna håller på med. Så fort det börjar lugna sig i tidningarna går någon ur det egna ledet och rör om i grytan. Snacka om att sänka sig själva. Bort med sådana bojsänken!
Gossen Ruda
02-01-2012, 10:47
CITAT (Anma @ 02-01-2012, 10:28)  Jag fattar inte vad sossarna håller på med. Så fort det börjar lugna sig i tidningarna går någon ur det egna ledet och rör om i grytan. Snacka om att sänka sig själva. Bort med sådana bojsänken! Inte hela S, bara några som nått toppen och aspirerar på partiledarjobbet. Man borde rensa ut Ylva, Östros och några till som vägrar acceptera valet av Juholt. Man bör gilla läget.
CITAT (Anma @ 02-01-2012, 10:16)  Personligt ansvar, är inte det din paroll? Artighet och stil? Konservativ kvarleva? Eeeh, va? Utbildning? Vilken regering är det som har möjliggjort utbildning även för de som har det sämre? Inte är det nuvarande, tvärt om. Klassklyftorna ökar ständigt och hur bekämpar man klassklyftor bäst? Jag svarar själv. Utbildning.Utbildning för alla. Att vi har världens högsta skattetryck kan vi kanske enas om och visst var det väl du som hävdade i ett tidigare inlägg i tråden att våra trygghetssystem var sämre än i många andra europeiska länder. Om du nu har rätt så stärker det väl teorin att solidaritet, omtanke och personligt ansvar inte kan ersättas av löneavdrag? Klassklyftorna ökar påstår du, samtidigt så har ju 8 -9 av 10 svenskar fått det bättre under de senaste åren. Anser du att det varit bättre om 8 -9 fått det sämre, även om det inneburit något minskade klyftor. När det gäller utbildning så är självklart utbildning bra men tror man att alla oberoende av förutsättning skall ha samma/ lika utbildning blir det ju inte så bra det är väl den svenska skolan ett exempel på. Slutligen det här med artighet och stil så är en reflektion som gästande fransmän gjorde, de tycker det är märkligt att man inte håller upp dörrar eller t.ex hälsar när man kommer in i en butik m.m. Gita
Huggorm
02-01-2012, 11:19
CITAT (Gita @ 02-01-2012, 07:51)  Fast jag tror inte hon kan lyfta partiet, hon har en alldeles för gnällig och okarismatisk framtoning. Pagrotsky, Bodström och kanske i viss mån Östros skulle säkerligen innebära ett lyft. Vilka lite yngre förmågor som finns bakom kulisserna har jag ingen aning om, det kanske inte ens finns några. Gita Tja, före detta SSU-ordföranden Anna Sjödin finns väll kvar någonstans. Kanske det kunde vara ett lyft för socialdemokraterna?
CITAT (Gita @ 02-01-2012, 11:07)  Att vi har världens högsta skattetryck kan vi kanske enas om och visst var det väl du som hävdade i ett tidigare inlägg i tråden att våra trygghetssystem var sämre än i många andra europeiska länder. Om du nu har rätt så stärker det väl teorin att solidaritet, omtanke och personligt ansvar inte kan ersättas av löneavdrag? Klassklyftorna ökar påstår du, samtidigt så har ju 8 -9 av 10 svenskar fått det bättre under de senaste åren. Anser du att det varit bättre om 8 -9 fått det sämre, även om det inneburit något minskade klyftor. När det gäller utbildning så är självklart utbildning bra men tror man att alla oberoende av förutsättning skall ha samma/ lika utbildning blir det ju inte så bra det är väl den svenska skolan ett exempel på. Slutligen det här med artighet och stil så är en reflektion som gästande fransmän gjorde, de tycker det är märkligt att man inte håller upp dörrar eller t.ex hälsar när man kommer in i en butik m.m. Gita Men du säger ju mot dig själv mer än nånsin nu ju. Du har alltid hävdat att allt är ett eget val. Jag har hävdat motsatsen. Nu säger du att alla inte har möjligheten att få samma utbildning på grund av personliga förutsättningar. Vet du vad, all tid jag lagt ner här på odla verkar ha gett resultat. Du börjar uppenbarligen att inse att alla inte har samma förutsättningar. De som fått det bättre hade det inte så illa innan heller. Nu har de som hade det illa mycket värre. Inte ok fördelning enligt mig. Tvåtredjedelsamhället är inget jag stödjer.
*Stintan*
02-01-2012, 12:00
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2012, 10:47)  Inte hela S, bara några som nått toppen och aspirerar på partiledarjobbet. Man borde rensa ut Ylva, Östros och några till som vägrar acceptera valet av Juholt. Man bör gilla läget. Nja jag är tveksam till att man bör gilla läget in absurdum. Att det finns olika läger inom socialdemokratin liksom i alla andra partier är ju ingen nyhet men för den skull kan man ju inte rensa ut alla som med annan åsikt i vissa frågor. Det vore nog en större katastrof för partiet att rensa ut Ylva, Östros mm.fl. än att byta ut Juholt. Tyvärr är nog loppet kört för Juholt efter den turbulenta hösten med medias avoga inställning. Jag tror inte att han har förmåga att höja de låga förtroendesiffrorna och jag hoppas att han snart inser det själv också. Vi behöver en stark opposition och det finns säkert någon lämpad person som kan överta stafettpinnen och höja siffrorna.
Gossen Ruda
02-01-2012, 12:09
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2012, 12:00)  Nja jag är tveksam till att man bör gilla läget in absurdum. Att det finns olika läger inom socialdemokratin liksom i alla andra partier är ju ingen nyhet men för den skull kan man ju inte rensa ut alla som med annan åsikt i vissa frågor. Det vore nog en större katastrof för partiet att rensa ut Ylva, Östros mm.fl. än att byta ut Juholt. Tyvärr är nog loppet kört för Juholt efter den turbulenta hösten med medias avoga inställning. Jag tror inte att han har förmåga att höja de låga förtroendesiffrorna och jag hoppas att han snart inser det själv också. Vi behöver en stark opposition och det finns säkert någon lämpad person som kan överta stafettpinnen och höja siffrorna. Fast i det här fallet är det främst pga att en del inom partiet hela tiden via media kommer med påhopp. Juholt hade vänt utvecklingen och det pekade uppåt när lägenhetsaffären kom fram och den uppgiften kom inifrån partiet. De inom toppen som tror att allt blir frid och fröjd bara Juholt försvinner har grundligt fel. En ny partiledarstrid skulle förmodligen få ner partiet mot 20% och är det verkligen det som är det bästa? Nu hade dansen kring Juholt lugnat ner sig men då drog Ylva igång det hela igen.
*Stintan*
02-01-2012, 12:27
Att dansen kring Juholt lugnat ner sig beror nog snarare på jullov. Efter de senaste siffrorna är det inte bara Ylva som bekymrat uttalat sig i media utan det har faktiskt även partisekreteraren Carin Jämtin. Det är väl bättre att socialdeokrater själva öppet säger vad dom tycker än sitter i nån skrubb och tiger och överlåter åt media att spekulera och "föra deras" talan. Tror inte man kan tiga sig till högre förtroendesiffror.
Red Top
02-01-2012, 12:33
CITAT (Gita @ 02-01-2012, 11:07)  Att vi har världens högsta skattetryck kan vi kanske enas om och visst var det väl du som hävdade i ett tidigare inlägg i tråden att våra trygghetssystem var sämre än i många andra europeiska länder. Om du nu har rätt så stärker det väl teorin att solidaritet, omtanke och personligt ansvar inte kan ersättas av löneavdrag? Klassklyftorna ökar påstår du, samtidigt så har ju 8 -9 av 10 svenskar fått det bättre under de senaste åren. Anser du att det varit bättre om 8 -9 fått det sämre, även om det inneburit något minskade klyftor. När det gäller utbildning så är självklart utbildning bra men tror man att alla oberoende av förutsättning skall ha samma/ lika utbildning blir det ju inte så bra det är väl den svenska skolan ett exempel på. Slutligen det här med artighet och stil så är en reflektion som gästande fransmän gjorde, de tycker det är märkligt att man inte håller upp dörrar eller t.ex hälsar när man kommer in i en butik m.m. Gita Dina gästande fransmän borde kanske sopa framför egen dörr först. Att förbjuda slöja tycker jag är ett mått på ovanligt dålig stil. Med så primitiva, medeltida tankesätt, så hjälper det inte hur många gånger de hälsar artigt eller håller upp en dörr. När jag själv besöker en affär av något slag, blir jag alltid vänligt bemött och jag har aldrig råkat ut för någon, gammal eller ung, som inte hållit upp dörren för mig.  Ändå bor jag halva året i den stressade huvudstaden. Det kanske bara är där du bor, som artigheten försvunnit?
tomas99
02-01-2012, 12:41
CITAT (Red Top @ 02-01-2012, 12:33)  Dina gästande fransmän borde kanske sopa framför egen dörr först. Att förbjuda slöja tycker jag är ett mått på ovanligt dålig stil. Med så primitiva, medeltida tankesätt, så hjälper det inte hur många gånger de hälsar artigt eller håller upp en dörr. När jag själv besöker en affär av något slag, blir jag alltid vänligt bemött och jag har aldrig råkat ut för någon, gammal eller ung, som inte hållit upp dörren för mig.  Ändå bor jag halva året i den stressade huvudstaden. Det kanske bara är där du bor, som artigheten försvunnit? +1
CITAT (Anma @ 02-01-2012, 11:22)  Men du säger ju mot dig själv mer än nånsin nu ju. Du har alltid hävdat att allt är ett eget val. Jag har hävdat motsatsen. Nu säger du att alla inte har möjligheten att få samma utbildning på grund av personliga förutsättningar. Vet du vad, all tid jag lagt ner här på odla verkar ha gett resultat. Du börjar uppenbarligen att inse att alla inte har samma förutsättningar. De som fått det bättre hade det inte så illa innan heller. Nu har de som hade det illa mycket värre. Inte ok fördelning enligt mig. Tvåtredjedelsamhället är inget jag stödjer. Nu hårddrar du väl lite väl långt. Självklart kan inte alla välja allt, skulle jag t.e.x. valt att bli operasångerska så hade det ju bara varit korkat eftersom jag helt saknar förutsättningar för detta (m.a.o. ett dåligt val), inte heller kan alla välja att bli hjärnkirurger eller storföretagsledare m.m. Men det är väl ingen anledning till att inte alla kan göra de bästa valen sitt för sig själva utifrån sina egna förutsättningar? Så jag vidhåller att i stort sett alla både kan, vill och skall ha rätten att välja i största möjliga utsträckning. Sen är det väl kanske mera rätt att tala om niotiondelssamhället än tvåtredjedelsamhället?? Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2012, 10:47)  Inte hela S, bara några som nått toppen och aspirerar på partiledarjobbet. Man borde rensa ut Ylva, Östros och några till som vägrar acceptera valet av Juholt. Man bör gilla läget. "Man bör gilla läget" Jaså, du tycker det? Gita
*Stintan*
02-01-2012, 13:10
CITAT (Gita @ 02-01-2012, 12:54)  Nu hårddrar du väl lite väl långt. Självklart kan inte alla välja allt, skulle jag t.e.x. valt att bli operasångerska så hade det ju bara varit korkat eftersom jag helt saknar förutsättningar för detta (m.a.o. ett dåligt val), inte heller kan alla välja att bli hjärnkirurger eller storföretagsledare m.m. Men det är väl ingen anledning till att inte alla kan göra de bästa valen sitt för sig själva utifrån sina egna förutsättningar? Så jag vidhåller att i stort sett alla både kan, vill och skall ha rätten att välja i största möjliga utsträckning. Sen är det väl kanske mera rätt att tala om niotiondelssamhället än tvåtredjedelsamhället?? Gita Borde då inte 9/10 ha råd att se till att den återstående 1/10 också kunde leva ett drägligt liv ekonomiskt? Var kommer dina siffror ifrån?
Det finns många skickliga politiker inom S. Det gäller bara att dom får visa framfötterna. Att hela tiden rekrytera topparna inom en snäv grupp kanske inte alltid är det bästa. Varför inte låta nya förmågor klättra och synas i medierna. Då kan en kommande partiledare utkristallisera sig typ Anna Lind. En partiledare som inte kan lyfta ett parti är ju, oavsett orsak, en belastning för partiet.
Huggorm
02-01-2012, 13:20
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2012, 13:10)  Borde då inte 9/10 ha råd att se till att den återstående 1/10 också kunde leva ett drägligt liv ekonomiskt?
Var kommer dina siffror ifrån? Fast nu är det ju så att mindre än hälften av befolkningen får försörja den dryga halva som inte själv arbetar. Hade 9/10 jobbat så hade vi nog haft råd med allt möjligt.
*Stintan*
02-01-2012, 14:12
CITAT (Huggorm @ 02-01-2012, 13:20)  Fast nu är det ju så att mindre än hälften av befolkningen får försörja den dryga halva som inte själv arbetar. Hade 9/10 jobbat så hade vi nog haft råd med allt möjligt. I så fall har halva befolkningen fått det sämre! Det kanske är närmare sanningen. Arbetslösa, sjuka, pensionärer, ensamstående mammor och de med de lägsta inkomsterna har fått det sämre sen 2006. Själv har jag arbetat i nästan 50 år och dels bidragit till välfärden (inkl. andras försörjning) och betalat till min egen pension. Helt i sin ordning anser jag men varför ska man straffas när man blir pensionär eller om man blir sjuk eller arbetslös? Även då behöver man livskvalitté!
Huggorm
02-01-2012, 14:17
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2012, 14:12)  I så fall har halva befolkningen fått det sämre! Det kanske är närmare sanningen. Arbetslösa, sjuka, pensionärer, ensamstående mammor och de med de lägsta inkomsterna har fått det sämre sen 2006.
Själv har jag arbetat i nästan 50 år och dels bidragit till välfärden (inkl. andras försörjning) och betalat till min egen pension. Helt i sin ordning anser jag men varför ska man straffas när man blir pensionär eller om man blir sjuk eller arbetslös? Även då behöver man livskvalitté! Om man är sådan att man kräver en massa pengar för att känna få livskvalitet så bör man skaffa ett extra pensionssparande
*Stintan*
02-01-2012, 15:16
CITAT (Huggorm @ 02-01-2012, 14:17)  Om man är sådan att man kräver en massa pengar för att känna få livskvalitet så bör man skaffa ett extra pensionssparande Vem har pratat om en massa pengar?
Huggorm
02-01-2012, 15:25
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2012, 15:16)  Vem har pratat om en massa pengar? För att det är vad pensionärer och sjukskrivna inte får.
*Stintan*
02-01-2012, 15:38
CITAT (Huggorm @ 02-01-2012, 15:25)  För att det är vad pensionärer och sjukskrivna inte får. Det behövs inte en massa det behövs bara tillräckligt.
CITAT (Huggorm @ 02-01-2012, 13:20)  Fast nu är det ju så att mindre än hälften av befolkningen får försörja den dryga halva som inte själv arbetar. Hade 9/10 jobbat så hade vi nog haft råd med allt möjligt. Barnen, som du här räknar in, är väl ändå föräldrarna som försörjer med beskattade pengar. Och pensionärerna har redan arbetat klart. De skattar på sina pensioner och har skattat hela arbetsföra livet, så de har så att säga redan försörjt sig själva i förskott.
Huggorm
02-01-2012, 17:58
CITAT (Anma @ 02-01-2012, 17:43)  Barnen, som du här räknar in, är väl ändå föräldrarna som försörjer med beskattade pengar. Och pensionärerna har redan arbetat klart. De skattar på sina pensioner och har skattat hela arbetsföra livet, så de har så att säga redan försörjt sig själva i förskott. Typ, fast barnen ger ju barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadstillägg osv. och pension får man även om man aldrig jobbat. Men hur som helst är det en tung börda som ligger på de förvärvsarbetande.
CITAT (Huggorm @ 02-01-2012, 17:58)  Typ, fast barnen ger ju barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadstillägg osv. och pension får man även om man aldrig jobbat. Men hur som helst är det en tung börda som ligger på de förvärvsarbetande. Bostadsbidraget är inkomstbeprövat. Pensionen som man får om man aldrig jobbat ligger på svältgränsen så där är det ju redan som ni vill. Eller ni kanske vill att folk ska svälta? Å andra sidan, om ingen skaffar barn så blir det ju en enkel lösning på problemet att arbetarna får "försörja" en del av befolkningen. Vi lär dö ut som nation på en generation. Kanske lika bra.
herkules
02-01-2012, 18:16
hyror går upp, bostadstillägg sänks, högkostnadsskydd för läkemedel och vård höjs, hur ska gamla, fattiga och sjuka kunna njuta av den sänkta restaurangmomsen? gamle moderatgossen bo lundgren får 125 loppor + lägenhet i sthlm, finansierad av skattebetalare, underskrivet av reinfeldt och borg. livet leker typ?
Huggorm
02-01-2012, 18:20
CITAT (herkules @ 02-01-2012, 18:16)  hyror går upp, bostadstillägg sänks, högkostnadsskydd för läkemedel och vård höjs, hur ska gamla, fattiga och sjuka kunna njuta av den sänkta restaurangmomsen? gamle moderatgossen bo lundgren får 125 loppor + lägenhet i sthlm, finansierad av skattebetalare, underskrivet av reinfeldt och borg. livet leker typ? De enda som sänker sina priser på grund av restaurangmomsen är väll McDonalds, och det är de fattigas och sjukas favoritrestaurang
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|