|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
19-12-2011, 13:16
CITAT (herkules @ 19-12-2011, 12:21)  inte bara stöd hos partiet utan också hos väljare tror jag. iaf den dagen det blir val. folk är less och kommer göra det de ska för att få bort omänsklighetsalliansen. Fast nu var det ju val i fjol höst och då valde folket att behålla alliansen?
Är väljarna trötta på alliansen så ryker dom i nästa val. Om inte så blir det en ny mandatperiod. I dagslägen är det M o MP som går framåt starkt så än förlitar man sig på alliansen och dess politik. När dessutom facken lyckas förhandla fram bra avtal och reallönerna ökar för dom flesta så gäller det för S att komma med något extra för att locka tillbaka väljare till partiet. MP o V är nog det största hotet mot S. I slutändan är det nog hushållens ekonomi som avgör var man lägger sin röst.
Gunilla T
19-12-2011, 14:29
Äras den som äras bör... Dethär var riktigt bra Reinfeldt  visserligen framstår han som lite nyvaken men bättre sent än aldrig. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/folj-rei...har_6719527.svd
*Stintan*
19-12-2011, 15:06
CITAT (Gunilla T @ 19-12-2011, 14:29)  Äras den som äras bör... Dethär var riktigt bra Reinfeldt  visserligen framstår han som lite nyvaken men bättre sent än aldrig. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/folj-rei...har_6719527.svdKanske ringde väckarklockan när han var på galan Svenska hjältar http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article14093771.ab
herkules
19-12-2011, 15:23
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 13:16)  Fast nu var det ju val i fjol höst och då valde folket att behålla alliansen? yep, de sket i människor som har det svårt och tänkte mer på sin egen plånbok, jag hoppas att det inte blir ett sådant oempatiskt valresultat nästa gång.
Huggorm
19-12-2011, 15:30
CITAT (herkules @ 19-12-2011, 15:23)  yep, de sket i människor som har det svårt och tänkte mer på sin egen plånbok, jag hoppas att det inte blir ett sådant oempatiskt valresultat nästa gång. De som har det svårt får det inte bättre av en förvärrad ekonomisk kris, så kanske alliansväljarna är lite mer empatiska än du tror
herkules
19-12-2011, 15:48
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 15:30)  De som har det svårt får det inte bättre av en förvärrad ekonomisk kris, så kanske alliansväljarna är lite mer empatiska än du tror  vad är det som säger att sverige skulle få en ekonomisk kris om vi skulle få en socialdemokratisk regering? eller hur menar du? människor som tänker mer på sig själva än andra är inte empatiska. eller som reinfeldt sa i tv - Sen kom finanskrisen(?) och några tyckte det var jobbigt ... men jag och Anders Borg hade det bra!stolpskott! CITAT (Gunilla T @ 19-12-2011, 14:29)  Äras den som äras bör... Dethär var riktigt bra Reinfeldt  visserligen framstår han som lite nyvaken men bättre sent än aldrig. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/folj-rei...har_6719527.svdalla som misshandlas ska väl ha hjälp och stöd och de som misshandlar ska ha fängelse, eller gäller det speciellt kvinnor? jag tänker på att det pratas så himla mycket om att kvinnor inte får hjälp. och visst, det fallerar säkert på många ställen och många sätt, precis som polis/socarbete gör i övrigt. sen finns det "misshandel" som inte varit någon "misshandel" och det skrivs böcker som inte är sanna och barn berövas sin andra förälder pga inkompetens, lägger han reinfeldt krut där också? hoppas det så kanske jag också kan tycka att han gjort något bra här i livet, den där reinfeldt.
malarmaster
19-12-2011, 15:53
CITAT (herkules @ 19-12-2011, 12:21)  inte bara stöd hos partiet utan också hos väljare tror jag. iaf den dagen det blir val. folk är less och kommer göra det de ska för att få bort omänsklighetsalliansen. konstigt att det inte avspeglar sig i opinionsundersökningar,men juholt bryr sig inte heller om dem. han har ju enligt egen utsaga "fullt stöd i partiet och stort stöd ute bland folk". men de flesta som går på de möten där juholt är brukar vara sossar. kanske dags att ställa sig på torget,juholt o möta verkligheten? jag spådde 25% när juholtaffären började,jag fick rätt.Ulf
Gunilla T
19-12-2011, 15:57
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2011, 15:06)  Kanske ringde väckarklockan när han var på galan Svenska hjältar http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article14093771.ab Ja, det är möjligt att det är så men statsministern gjorde ett val - nämligen att lyfta frågan och låta sitt jultal handla om detta - denhär frågan får inte tystna - så är det bara. Jag noterar att han hänvisar till omfångsundersökningen "Slagen dam" som genomfördes av ett antal forskare vid Uppsala universitet och Brottsoffermyndigheten. "Vi sköt ifrån oss beskeden. Sanningen är att vi inte vet hur omfattande det är" säger Reinfeldt. Kommer ihåg så mycket sk..t jag fick för några år sedan här på Odla för att jag refererade till samma undersökning
CITAT (Anma @ 19-12-2011, 11:08)  I förra veckan kunde vi läsa om att Regeringen inte hade tid med att ha möten med Socialdemokraterna. Nu är det Miljöpartiet som klagar. Jag tror att regeringen Reinfeldt biter sig själv i arslet genom att ignorera oppositionen. Men det blir väl så när man blir maktfullkomlig. Högmod går före fall. Har du missat att hela Europa befinner sig i en ekonomisk kris. Ibland måste man prioritera och jag är ganska övertygad om att regeringen prioriterar rätt. Sverige är ju trots allt ett väldigt litet land som är väldigt beroende av omvärlden. Gita
CITAT (Anma @ 19-12-2011, 01:11)  "Reinfeldt bygger ett utanförskap 19 DECEMBER 2011. Värderingsskifte – Vi gick från Högfors till ett maktskifte. Nu är det dags att gå från maktskifte till ett verkligt värderingsskifte, sa Maud Olofsson ( c ) när hon hälsade Annie Lööf ( c ) välkommen till partiledarposten. Det värderingsskiftet är redan här. Handelns utredningsinstitut (HUI) räknar med att julhandeln slår rekord. Årets julklapp är en färdigpackad matkasse. – En kombination av ökad köpkraft och tidspress gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag, säger Lena Larsson, vd på HUI Research. Gör ett jättejobb Men för många är ”ökad köpkraft” bara en avlägsen dröm. Även välgörenheten beräknas slå rekord i år. Förra året skänkte svenskarna fem miljarder kronor, en uppgång från året innan. Förmodligen passeras rekordet i år. Även Stockholms stadsmission har en matkasse som en av årets julklappar. Den kostar 100 kronor och innehåller det allra nödvändigaste. ”En vanlig vecka delar vi dessutom ut omkring 30 matkassar för dem som inte har möjlighet att äta sig mätta” skriver Stadsmissionen på sin hemsida. Stockholms stadsmission gör ett jättejobb och ska ha all uppskattning i världen. Att skänka dit är en av de konkreta saker man kan göra. Men en gång i tiden betalade vi skatt. Blir fråga om tacksamhet En gång, det var faktiskt inte så länge sedan, hade vi ett socialt skyddsnät i Sverige som gjorde att färre föll igenom. Då tvingades inte cancersjuka till socialkontoret. Då sågs fattigdom bland barn som ett samhällsproblem vi tillsammans måste göra något åt. Plötsligt är detta inte självklart längre. Från årsskiftet blir i stället gåvor till välgörenhet avdragsgilla. Det som en gång var rättigheter, att äta sig mätt, ha tak över huvudet, få kläder och skor, blir en fråga om tacksamhet. Tacksamhet mot dem som har råd och vilja att ge. Vad gör det med ett barn att växa upp med den tacksamheten? Vad gör det med människovärdet? Inte ett gott samhälle Det är en fråga ingen ställer, eftersom svaret gör för ont att höra. Men det är detta värderingsskifte borgerligheten drömt om så länge. Julen är en konstig tid. Skillnaden mellan de värderingar vi hyllar och de vi lever efter är sällan större. De flesta i Sverige har mer pengar än någonsin tidigare. Samtidigt ställs allt fler utanför. Det kallas ”två-tredjedelssamhälle”, när två av tre har det gott ställt på övrigas bekostnad. Nu har det kommit till Sverige. Så kan man bygga en politisk majoritet, det har Fredrik Reinfeldt visat. Men man kan inte bygga ett gott samhälle.Inte ens för dem som får råd att köpa ännu fler julklappar." Ett av de bästa ledare jag läst. KällaMen visst har väl Sverige världens mest generösa generella välfärd? Om inte, vilka länder har bättre? Om inte, vart tar pengarna vägen? Vi har ju fortfarande världens högsta skattetryck tillsammans med Danmark. Gita CITAT (herkules @ 19-12-2011, 12:21)  inte bara stöd hos partiet utan också hos väljare tror jag. iaf den dagen det blir val. folk är less och kommer göra det de ska för att få bort omänsklighetsalliansen. Jo men visst, det märks i alla opinionsundersökningar att folk är less på socialdemokratin . På annat sätt kan väl inte de siffror som rapporteras månad efter månad tolkas. Gita
CITAT (Gita @ 19-12-2011, 19:45)  Har du missat att hela Europa befinner sig i en ekonomisk kris. Ibland måste man prioritera och jag är ganska övertygad om att regeringen prioriterar rätt. Sverige är ju trots allt ett väldigt litet land som är väldigt beroende av omvärlden. Gita Nej jag har inte missat det, men hela regeringen behövs inte till det, eller hur? Regeringen är mig veterligen inte Reinfeldt ensam. Dessutom har Reinfeldt tid med både Hellenius hörna och Nobelfesten, en timmes möte med både Socialdemokraterna och Miljöpartiet borde kunna klämmas in. Som sagt, det är en prioriteringsfråga.
herkules
19-12-2011, 20:05
CITAT (malarmaster @ 19-12-2011, 15:53)  konstigt att det inte avspeglar sig i opinionsundersökningar,men juholt bryr sig inte heller om dem. han har ju enligt egen utsaga "fullt stöd i partiet och stort stöd ute bland folk". men de flesta som går på de möten där juholt är brukar vara sossar. kanske dags att ställa sig på torget,juholt o möta verkligheten? jag spådde 25% när juholtaffären började,jag fick rätt.Ulf jag tror inte vad folk tycker öht speglar sig i undersökningar, de säger något, knyter näven i fickan och röstar på något annat
Unga skulle få jobb i alliansens sverige - det blev tvärtom. 23% fler unga arbetslösa sedan 2006. KÄLLAAlliansen- de ungas arbetslöshetslinje.
Håller med Gita att vi ska vara tacksama över vår nuvarande regering och deras sätt att regera landet särskillt ekonomin ,och en sak som är säker är att världsekonomin kommer att bli mycket sämre än den är nu.Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har Anders Borg fått ovationer från europs regeringar för sin insikt i ekonomin och sin skicklighet ,tack vare honom så har vi det så pass bra som vi har det i dag trots att Europa blöder .Personligen är jag glad över att vi aldrig bytte ut kronan mot Euron.
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 20:17)  Håller med Gita att vi ska vara tacksama över vår nuvarande regering och deras sätt att regera landet särskillt ekonomin ,och en sak som är säker är att världsekonomin kommer att bli mycket sämre än den är nu.Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har Anders Borg fått ovationer från europs regeringar för sin insikt i ekonomin och sin skicklighet ,tack vare honom så har vi det så pass bra som vi har det i dag trots att Europa blöder .Personligen är jag glad över att vi aldrig bytte ut kronan mot Euron. Du ska ha klart för dig att det inte är tackvare varken sossarna eller moderaterna att vi inte bytte till euro. det ville de göra. det var svenska folket som sa nej. Bara så du vet. Nu vill ju delar av Alliansen ingå i nån slags eurosamarbete. Reingeldt vill avvakta, men har inte sagt nej. Ännu är inte sista ordet sagt där. Tänkte bara att du INTE ska tacka regeringen för att vi inte har euro. Skulle de bestämt skulle vi ha det.
*Stintan*
19-12-2011, 20:43
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 20:17)  Håller med Gita att vi ska vara tacksama över vår nuvarande regering och deras sätt att regera landet särskillt ekonomin ,och en sak som är säker är att världsekonomin kommer att bli mycket sämre än den är nu.Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har Anders Borg fått ovationer från europs regeringar för sin insikt i ekonomin och sin skicklighet ,tack vare honom så har vi det så pass bra som vi har det i dag trots att Europa blöder .Personligen är jag glad över att vi aldrig bytte ut kronan mot Euron. Självklart är du och dina gelikar tacksamma över alliansregeringens sätt att regera landet. Det är säkert alla som fått det bättre men jag tror knappast att alla som fått det sämre eller inte fått något alls är särskilt tacksamma. Som vanligt resonerar ni enögt och ser bara till ert eget bästa. Det är varken Anders Borgs eller alliansregerings förtjänst att Sverige står sig så pass bra ekonomiskt utan det kan vi tacka svenska folket för som valde att stå utanför eurosamarbetet och gemensam valuta med resten av europa. Vi ska nog akta oss för att regeringen smyger in oss i nån sorts eurosamarbete vi inte vill ha, det finns en risk för det nämligen och då lär inte ens Borg ha särskilt mycket att säga till om rörande vår svenska ekonomi.
Huggorm
19-12-2011, 20:48
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2011, 20:43)  Självklart är du och dina gelikar tacksamma över alliansregeringens sätt att regera landet. Det är säkert alla som fått det bättre men jag tror knappast att alla som fått det sämre eller inte fått något alls är särskilt tacksamma. Som vanligt resonerar ni enögt och ser bara till ert eget bästa. Det är varken Anders Borgs eller alliansregerings förtjänst att Sverige står sig så pass bra ekonomiskt utan det kan vi tacka svenska folket för som valde att stå utanför eurosamarbetet och gemensam valuta med resten av europa. Vi ska nog akta oss för att regeringen smyger in oss i nån sorts eurosamarbete vi inte vill ha, det finns en risk för det nämligen och då lär inte ens Borg ha särskilt mycket att säga till om rörande vår svenska ekonomi. Jag har inte fått det bättre, och förväntade mig inte att få det heller. Jag röstade enbart på ideologisk grund Grejen är ju den att vi skulle haft nytta av euron, på samma vis som andra starka nordeuropeiska ekonomier som Finland och Tyskland. Åtminstone under den period som varit, men säkert inte under andra omständigheter som kanske uppstår i framtiden.
Det var väl sossarna som fixade omröstningen om EU ! och jag var en av få Moderater som röstade nej och det har visat sig vara ganska genomtänkt att just rösta nej åtminstånet i dagens läge.Personligen tror jag inte ett dugg på EU och har aldrig så gjort .
*Stintan*
19-12-2011, 21:08
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 20:48)  Jag har inte fått det bättre, och förväntade mig inte att få det heller. Jag röstade enbart på ideologisk grund
Grejen är ju den att vi skulle haft nytta av euron, på samma vis som andra starka nordeuropeiska ekonomier som Finland och Tyskland. Åtminstone under den period som varit, men säkert inte under andra omständigheter som kanske uppstår i framtiden. Antar att du inte fått det sämre heller? Resten är bara spekulationer.
Piccante
19-12-2011, 21:10
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:06)  Det var väl sossarna som fixade omröstningen om EU ! och jag var en av få Moderater som röstade nej och det har visat sig vara ganska genomtänkt att just rösta nej åtminstånet i dagens läge.Personligen tror jag inte ett dugg på EU och har aldrig så gjort . Hur "fixade" sossarna det??? Vi hade folkomröstning 1994 när europaministern hette Ulf Dinkelspiel (M) och hela det politiska etablissemanget slöt upp bakom ja-sidan.
Kan mycket väl vara så att det var 94 är inget bra på årtal men jag vet att alla Moderater inte röstade för EU ! vi är inte klonade vi blå
*Stintan*
19-12-2011, 21:18
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:06)  Det var väl sossarna som fixade omröstningen om EU ! och jag var en av få Moderater som röstade nej och det har visat sig vara ganska genomtänkt att just rösta nej åtminstånet i dagens läge.Personligen tror jag inte ett dugg på EU och har aldrig så gjort . Göran Person var ju för euron och är fortfarande. Du får skilja på EU och euro. CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:14)  Kan mycket väl vara så att det var 94 är inget bra på årtal men jag vet att alla Moderater inte röstade för EU ! vi är inte klonade vi blå  Det är nog likadant inom alla partier.
Gossen Ruda
19-12-2011, 21:29
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:14)  Kan mycket väl vara så att det var 94 är inget bra på årtal men jag vet att alla Moderater inte röstade för EU ! vi är inte klonade vi blå  Du tycks lida lite av Juholt-syndromet, pratar innan hela hjärnan är inkopplad, men till skillnad från honom är dina grodor fler och värre.  Det är som sagt varken Reinfeldts eller Borgs förtjänst att vi klarat oss bättre här uppe rent ekonomiskt. Visst hade de kunnat försämra läget men några stimulanser eller liknande har inte förekommit. Bara snack om att det skall löna sig att jobba, jobbskatteavdrag och liknande men arbetslösheten har ÖKAT sen de blå smurfarna kom till makten. Inkomstklyftorna också.
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:06)  Det var väl sossarna som fixade omröstningen om EU ! och jag var en av få Moderater som röstade nej och det har visat sig vara ganska genomtänkt att just rösta nej åtminstånet i dagens läge.Personligen tror jag inte ett dugg på EU och har aldrig så gjort . Ja, hade det varit alliansen som varit vid makten så kanske de hade bestämt att vi ska med utan omröstning, det vat man ju inte. Så var tacksam för att det inte var så!
Jag är emot både Eu och euron det är liksom ett för mig .Vi ser ju nu vilka som får betala för tex Greklands misskötta ekonomi och jag tror att det bara är början av vad som kommer .Kina är på stark frammarch i världsekonomin och kommer att gå om europa om ett antal år ,Usa med fler har stora finasiella problem och vi här i Sverige sitter säkert tack vare den ekonomiska politiken som Anders Borg och Riksbanken fört ,men vi kommer också att få det sämre vad det lider det går inte bara uppåt till slut blir det en svacka och den här gången kommer den att bli riktigt kännbar särskillt för dom som levt på kredit och höga lån .Även i Sverige lever folk över sina tillgångar och handlar på kredit .Det är snart slut med det kontanter kommer att vara ett starkt kort framöver .
Bengalow
19-12-2011, 21:34
Frågan om vi skulle ha Euro eller inte är ju ganska hypotetisk. Många, som jag känner, röstade "ja" till den, för att det skulle bli enklare att åka på semester, och slippa växla resevaluta. Det var en mycket komplicerad, ekonomisk fråga, som flertalet inte hade en aning om. Dom gjorde som Huggorm - ideologiska grunder, vad han nu menar med det. Ville Centern ha Euro, eller inte? Idag när vi har facit, så är det nog många som biter sig i tummen, men eftersom flertalet INTE ville ha det, så skall dom vara glada. Sverigemoderaterna har INTE slutat att hoppats på, att få vara med i dansen kring guldkalven. Dom tror att dom skall få inflytande i europeisk ekonomi, på trots av Gittans varningar - "vi är ett litet, exportberoende land". Faktum är att vi är det näst största landet i bidrag till EU. Det är bara holländarna som ger mer per capita. De pengarna går nästan oavkortat till småbönder i Frankrike och Tyskland, för att dom skall få behålla sina familjejordbruk. + enorma medel till detta jättekomplex av "representanter" i de olika administrativa karusellerna. Bara flyttningen mellan Strasbourg och Bryssel lär kosta 10-12 miljarder. EU's jordbrukspolitik kommer att ruinera hela unionen. De bidrag/lån som t.ex. Grekland och andra sydeuropeiska länder får, är bara småpotatis. Min förre svärfar, dansk bonde, satt och skrev i en blankett till jordbruksministeriet i Danmark, så sade ha: "-Hehe, så har vi fixat försörjingen för flera år framår!". Han fick dels ersättning för att odla gräsfrö i st.f. råg. På detta fick han ersättning för att ge upp rågodlingen. Han fick ersättning för att han sålde 12 mjölkkor, då det var smöröverskott i EU. Till detta kom att det var brist på gräsfrö, så det blev extra ersättning där också. Om jag inte minns fel, så blev summan av extra ersättningarna 120-150000 kronor, en enorm summa för 20-25 år sedan, när Danmark var nya medlemmar. Om det går till likadant nu vet jag inte, men den gången bestämde jag mig för att rösta "nej" till EG. Så sitter folk och snackar om bidragsfusk. Hela EU går ut på att fuska med bidrag. Sluta att ge bidrag till bönderna. Låt dom klara sig på det jordbruket kan inbringa, liksom i alla andra näringsgrenar! Någon sade att han/hon avskydde monopol...jaja vad är då inte böndernas livsmedelsmonopol? Det största monopol som går på lerfötter!!! Snart äger Arla all mjölproduktion i Sverige, och vad kommer att hända...vem skall sätta sig emot det? Gittan, Motti, gnon49, malarmaster...! Upp till kamp mot monopolet!!! Bondemonopolet!!!
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:14)  Kan mycket väl vara så att det var 94 är inget bra på årtal men jag vet att alla Moderater inte röstade för EU ! vi är inte klonade vi blå  MODERATERNA som satt i regeringen röstade ALLA ja. Senast i våras sa Reinfeldt att han ville vara med i eurosamarbetet, men han respekterade folkomröstningen som var 2004 angående euron. Angående EU var 1994. Där blev det ju ett ja, det är därför vi är med i EU.
Håller med dig Bengalow ! bondemonopolet kommer att vara en sticka i ögat i framtiden och föresten är det väl det redan när vi inte har råd att köpa vårt eget kött utan måste impotera från Brassilien Uruguai och Irland medans vi säljer vårt svenska kalvkött billigt till Italien .Då är något väldigt snett
Gossen Ruda
19-12-2011, 21:41
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:34)  Jag är emot både Eu och euron det är liksom ett för mig .Vi ser ju nu vilka som får betala för tex Greklands misskötta ekonomi och jag tror att det bara är början av vad som kommer .Kina är på stark frammarch i världsekonomin och kommer att gå om europa om ett antal år ,Usa med fler har stora finasiella problem och vi här i Sverige sitter säkert tack vare den ekonomiska politiken som Anders Borg och Riksbanken fört ,men vi kommer också att få det sämre vad det lider det går inte bara uppåt till slut blir det en svacka och den här gången kommer den att bli riktigt kännbar särskillt för dom som levt på kredit och höga lån .Även i Sverige lever folk över sina tillgångar och handlar på kredit .Det är snart slut med det kontanter kommer att vara ett starkt kort framöver . Om du nu är så starkt emot EU och Euron vad tycker du då om att Borg och Reinfeldt vill låna ut 100 miljarder till EU:s räddningsfond för bl.a. Grekland?
Anma !alla moderater sitter inte i regeringen !och jag undrar hur du kan veta att ALLA moderater röstade jag till EU ?för så var det inte .Jag har varit Moderat i över 40 år lite koll ha jag på mitt parti .
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:42)  Anma !alla moderater sitter inte i regeringen !och jag undrar hur du kan veta att ALLA moderater röstade jag till EU ?för så var det inte .Jag har varit Moderat i över 40 år lite koll ha jag på mitt parti . Läs om, läs rätt. De som satt i regeringen då var alla för. Varför blir du så rabiat av att man buntar ihop alla moderater förresten? Vi i vänsterkanten blir ju dragna i en och samma bunt hela tiden, vi är dessutom inte ens socialdemokrater alla. Ett flertal är vänsterpartister. Ändå är vi en och samma här på odla. jojo.
Bengalow
19-12-2011, 21:48
Nej, det är inte snett, Motti. Kan vi inte upprätthålla en produktion som ger producenterna en vinst, varför skall vi då fortsätta. (Se vidare under SAAB). Kan man inte sälja bilar, så kan man inte. Men livsmedelsproduktionen hålls under armarna till 90% p.g.a. gamla floskler om att hålla folket/militären med mat under krigstider (självförsörjningsgraden!!!). Blahablaha... Sverigemoderaternas syn på affärslivet är ju att alla skall klara sig med egna medel. Det är nyttigt ur konkurrenssynpunkt (Såvida man inte sitter i Caremas styrelse, och är moderat. Då får man gärna en puff framaåt av gelikar). Så se till att sätta stopp för EU's jordbrukspolitik, nu när ni är vid makten.
Jag är deffenitivt inte rabbiat och har aldrig varit !det är bland Moderaterna som bland alla partier det finns vänsterfalanger och höger falanger ,Fredrick är vänsterfalang och det är därför han fått så många vanliga att rösta på de borgeliga,Gösta Boman däremot var riktigt högermoderat men tiderna har förändrats och därmed politiken och även dom som röstar ,komunismen är nerlagd och har väl aldrig vunnit gehör bland gemene man därför har de aldrig suttit i regeringställning,ingen vill väl tillbaks till den politiken ?nja en så där 10 % kanske.
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 22:01)  Jag är deffenitivt inte rabbiat och har aldrig varit !det är bland Moderaterna som bland alla partier det finns vänsterfalanger och höger falanger ,Fredrick är vänsterfalang och det är därför han fått så många vanliga att rösta på de borgeliga,Gösta Boman däremot var riktigt högermoderat men tiderna har förändrats och därmed politiken och även dom som röstar ,komunismen är nerlagd och har väl aldrig vunnit gehör bland gemene man därför har de aldrig suttit i regeringställning,ingen vill väl tillbaks till den politiken ?nja en så där 10 % kanske. Men när ska du fatta? Finns ingen kommunistisk parti i Sverige som är i riksdagen. Vänsterpartiet är inte kommunister. Välkommen till verkligheten! Nu skulle jag vilja prata arbetslöshet. Arbetslösheten har inte varit under 7% sedan 2009, vi har haft högkonjunktur efter det. Ändå är det så många arbetslösa. Ungsomsarbetslösheten har ökat med 23% sedan 2006. Ungdomssjukpensionärerna har ökat med 18% sedan 2006. Hur kan någon moderat försvara den så kallade arbetslinjen? jag anser att regeringen misslyckats med den totalt. Försvara den, ni moderater och alliansare. Försvara den om ni kan!
Huggorm
19-12-2011, 22:21
CITAT (Anma @ 19-12-2011, 22:16)  Men när ska du fatta? Finns ingen kommunistisk parti i Sverige som är i riksdagen. Vänsterpartiet är inte kommunister. Välkommen till verkligheten! Vari skiljer det sig?
Piccante
19-12-2011, 22:33
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 22:21)  Vari skiljer det sig? Kommunism brukar förespråka enpartistyre och proletariatets diktatur medan vänsterpartiet är ett socialistiskt parti som är för parlamentarism och flerpartisystem. V är inte mot privat ägande och vill inte avskaffa marknadsekonomi (även om man ideologiskt är kritisk mot kapitalism men ett system byggs inte om över en natt). V är ju mer pragmatiskt än revolutionära partier när det gäller syn på förändring av marknaden och världssystemet. Läs gärna partiprogrammet så får du mer insikt i deras politik...
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 22:21)  Vari skiljer det sig? Läs på så ser du.
Bengalow
19-12-2011, 22:39
Lika stor skillnad som mellan Bondeförbundet och Centern....
Huggorm
19-12-2011, 22:40
CITAT (Markus_H @ 19-12-2011, 22:33)  Kommunism brukar förespråka enpartistyre och proletariatets diktatur medan vänsterpartiet är ett socialistiskt parti som är för parlamentarism och flerpartisystem. V är inte mot privat ägande och vill inte avskaffa marknadsekonomi (även om man ideologiskt är kritisk mot kapitalism men ett system byggs inte om över en natt). V är ju mer pragmatiskt än revolutionära partier när det gäller syn på förändring av marknaden och världssystemet. Läs gärna partiprogrammet så får du mer insikt i deras politik... Tack, men jag tror jag avstår partiprogrammet faktiskt. Jag har sett tillräckligt av kommunism på nyheterna idag, från Nordkorea då
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 22:40)  Tack, men jag tror jag avstår partiprogrammet faktiskt. Jag har sett tillräckligt av kommunism på nyheterna idag, från Nordkorea då  Om du missförstår text så radikalt som du gör tydligen, så förstår jag hur du kan rösta på centern fast du egentligen verkar stå för en helt annan ideologi om man utgår från vad du skriver här.
Huggorm
19-12-2011, 22:46
CITAT (Anma @ 19-12-2011, 22:43)  Om du missförstår text så radikalt som du gör tydligen, så förstår jag hur du kan rösta på centern fast du egentligen verkar stå för en helt annan ideologi om man utgår från vad du skriver här. Vad är det för ideologi jag egentligen förespråkar då? Inte kommunism väll?
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 22:46)  Vad är det för ideologi jag egentligen förespråkar då? Inte kommunism väll?  Lite kanske!  jag ska inte skriva dig på näsan vem du ska rösta på, Huggorm, du är gammal nog att reda ut sånt själv.
V är knappast kommunistisk längre eftersom kommunismen med ett brak försvann in i historien i början av 90-talet. Finns säkert en o annan Cubakramare kvar i partitoppen men dom värsta rötäggen är nog borta. Sjöstedt kan nog förbättra partiets image rejält o locka nya väljare. karln går hem i tv-rutorna helt enkelt. Men för S kan det nog i så fall betyda fortsatt ras.
Piccante
19-12-2011, 23:19
CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 22:40)  Tack, men jag tror jag avstår partiprogrammet faktiskt. Jag har sett tillräckligt av kommunism på nyheterna idag, från Nordkorea då  Nordkorea är ju snarast en stalinistisk monarki  Oavsett om du vill eller inte här är inledningen på partiprogrammet i rent folkbildande syfte; Ett socialistiskt och feministiskt parti
I alla tider har människor drömt om och kämpat för en värld där ingen behöver gå hungrig, en värld utan förtryck och utan krig. Ropen på bröd, frihet och fred ekar genom historien. Förutsättningarna att förverkliga drömmarna har aldrig varit större än i dag. Alla skulle kunna ha tillräckligt med mat, rent vatten, bostad, utbildning och hälsovård. Ändå svälter tiotusentals barn ihjäl varje dag. Människor hålls nere i fattigdom och förnedring. Kvinnor utnyttjas och förtrycks i en könsbestämd maktstruktur som genomsyrar allt och alla. Jordens resurser föröds och miljön förgiftas. Det måste inte vara så här. Världen kan och måste förändras.
Vänsterpartiet är ett socialistiskt och feministiskt parti på ekologisk grund. Vi är en del av arbetarrörelsen och kvinnorörelsen, internationellt och i Sverige. Partiets politik och verksamhet bestäms av vårt mål: att förverkliga ett samhälle grundat på demokrati, jämlikhet och solidaritet, ett samhälle befriat från klass-, köns- och etniskt förtryck, ett rättvist och ekologiskt hållbart samhälle där kvinnor och män bygger sin egen framtid i frihet och samverkan.
De socialistiska och feministiska idétraditioner, som vänsterpartiet är en del av och för vidare, bygger på övertygelsen om alla människors lika värde. Det är idétraditioner som hyllar förnuft och kritiskt tänkande och utgår från en tilltro till alla människors skapande förmåga. De ser kvinnor och män som självständiga, tänkande individer, kapabla att skapa sig själva som människor i samverkan med andra.
Vårt ekologiska förhållningssätt baseras på en insikt om att den samtida miljöproblematiken har sin huvudsakliga orsak i de specifikt kapitalistiska sociala och ekonomiska förhållandenas dynamik. Miljöförstöringen är idag inte främst en fråga om osäkra eller oavsedda konsekvenser av produktionen, utan om att produktionen är orienterad gentemot vinstmaximering oavsett dess sociala och ekologiska konsekvenser. Vänsterpartiet vill omsätta denna insikt i politisk handling. Vi menar att en hållbar ekologisk utveckling är intimt förknippad med en hållbar mänsklig utveckling.
I praktisk handling prövas och stärks idéerna. Inget steg framåt får avfärdas som alltför obetydligt. Vårt mål är inte ett utopiskt paradis, utan ett solidariskt samhälle som byggs av och för människor.källa
Vänsterpartiet har alltid varit komunistiskt det hette Vänsterpartiet Komunisterna förut men nu vill man gärna tona ner det där med komunismen efter östeuropas fall .Nä då Vänstern är inte emot eget företagande heter det men de vill gärna ta vinsten och fördela den till dom som inte satsat ett öre i företaget av egna pengar.Vem fan vill starta eget om de inte får valuta för de millioner de satsat i sitt företag ?
Red Top
19-12-2011, 23:31
Dina inlägg om vänsterpartiet, Motti, är inte hälften så sanna som, om jag skriver att högerpartiet alltid har varit och fortfarande är nationaldemokratiskt Vilket måste vara sant eftersom det dåvarande högerpartiet i Sverige hyllade Hitler.
Huggorm
19-12-2011, 23:36
CITAT (Markus_H @ 19-12-2011, 23:19)  Nordkorea är ju snarast en stalinistisk monarki  Oavsett om du vill eller inte här är inledningen på partiprogrammet i rent folkbildande syfte; I teorin låter det väll bra. Men borde inte vänsterpartiet i första hand vara ett utrikespolitiskt parti? I Sverige finns ju i princip redan allt de strävar efter. Man skulle kunna gå ut som socialdemokraternas utrikespolitiska stödparti. Gav man sitt löfte att enbart inrikta sig på utlandet skulle man kanske inte skrämma iväg så många väljare från sossarna, och tillsammans skulle man nå upp till nästan samma mandat som moderaterna.
Piccante
19-12-2011, 23:48
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 23:24)  Vänsterpartiet har alltid varit komunistiskt det hette Vänsterpartiet Komunisterna förut men nu vill man gärna tona ner det där med komunismen efter östeuropas fall .Nä då Vänstern är inte emot eget företagande heter det men de vill gärna ta vinsten och fördela den till dom som inte satsat ett öre i företaget av egna pengar.Vem fan vill starta eget om de inte får valuta för de millioner de satsat i sitt företag ? ibland har du ohyggligt dålig koll på omvärlden Motti. Det finns uttalat kommunistiska partier i Sverige som Kommunistiska partiet (fd KPMLr) men Vänsterpartiet är ett [i]socialistiskt[/i] parti. VPK bröt med Sovjet redan på 60-talet och tog bort namnet kommunist 1990. V har ganska många unga väljare och inte så hög medelålder bland de aktiva så många i partiet gick med efter kommunismens fall och partiets omdaning.
Myosotis
20-12-2011, 00:40
CITAT (Markus_H @ 19-12-2011, 23:19)  Vårt ekologiska förhållningssätt baseras på en insikt om att den samtida miljöproblematiken har sin huvudsakliga orsak i de specifikt kapitalistiska sociala och ekonomiska förhållandenas dynamik. Miljöförstöringen är idag inte främst en fråga om osäkra eller oavsedda konsekvenser av produktionen, utan om att produktionen är orienterad gentemot vinstmaximering oavsett dess sociala och ekologiska konsekvenser. Vänsterpartiet vill omsätta denna insikt i politisk handling. Vi menar att en hållbar ekologisk utveckling är intimt förknippad med en hållbar mänsklig utveckling. Låter mycket bra. Hittils tycker jag inte de har pratat så mycket om miljö, men det kan ju bero på att jag lyssnar dåligt på politiker  Hoppas det inte bara är tomma ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|