|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
16-12-2012, 12:30
CITAT (Piccante @ 16-12-2012, 12:08)  en fråga angående städning. hur många av er städar dörrhandtagen hemma i huset/ lägenheten regelbundet? Inte jag, men så är det nästan bara jag själv som använder det också. Men jag aktar mig noga för att ta i dörrhandtagen på offentliga toaletter
CITAT (Huggorm @ 16-12-2012, 12:30)  Inte jag, men så är det nästan bara jag själv som använder det också. Men jag aktar mig noga för att ta i dörrhandtagen på offentliga toaletter Du tror möjligen inte att du kan råka få med dej några basilusker på händerna "utifrån resten av världen" då??
Huggorm
16-12-2012, 13:02
CITAT (Cacki @ 16-12-2012, 12:43)  Du tror möjligen inte att du kan råka få med dej några basilusker på händerna "utifrån resten av världen" då??  Självklart, men jag tvättar händerna relativt ofta så risken är mindre än för andra
Jag är noga med just handtag när jag städar även toaletten och tvättställ ! och att tvätta händerna särskillt när jag varit och storhandlat då tvättar mig när jag kommer hem och efter att jag packat upp alla varor ,tvättar alltid händerna efter toabesök och innan jag lagar mat .Och jag är sällan sjuk nu för tiden .Vanlig tvål är det bästa .
Gunilla T
18-12-2012, 11:49
Det finns fortfarande någon som har mycket att säga när andra fastnat i floskler och klichéer men det krävs förstås mod. Uruguays president Mr. José Mujica http://www.youtube.com/watch?v=Mr465Atwenw
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-12-2012, 11:53
CITAT (Huggorm @ 16-12-2012, 13:02)  Självklart, men jag tvättar händerna relativt ofta så risken är mindre än för andra Tror du inte att andra gör det också?
CITAT (Huggorm @ 16-12-2012, 12:30)  Inte jag, men så är det nästan bara jag själv som använder det också. Men jag aktar mig noga för att ta i dörrhandtagen på offentliga toaletter Halaj!
Aqvakul
18-12-2012, 17:07
Börjar bli väldigt OT nu... och det var ett mod som började...
Huggorm
18-12-2012, 18:14
CITAT (Aqvakul @ 18-12-2012, 17:07)  Börjar bli väldigt OT nu... och det var ett mod som började...  Inte jag, om du menar mig. Men jag medger att jag fortsatte
Händer ju inte så mycket i politiken precis. Att fiska röster i halvtid är bara att slösa på krafterna. Det enda som man höjde på ögonbrynen åt var att C ville ha fri invandring. SD tackar o tar emot. Övriga partier väntar med att återupptäcka väljarna tills det är mödan värt att spela upp hela register av vallöften, i hopp om att väljarna sväljer betet.  Att bli av med politikeruppdraget i riksdagen med alla dess förmåner måste vara rena mardrömmen för dom flesta politiker.
*Stintan*
18-12-2012, 20:37
Har ni missat att Reinfeldt håller på att konvertera till sosse?
ryss_борис
18-12-2012, 20:52
CITAT (malarmaster @ 16-12-2012, 09:26)  kan inte säga det bättre själv.
och till ryss vill jag säga att ALLA jobb kräver en adekvat utbildning,oavsett vad det är. så får du bli hur upprörd du vill. det finns inga "enkla" jobb,de flesta arbeten kräver någon utbildning,sedan är det en annan sak hur lång den behöver vara och om det lärs bäst i skolbänk eller genom praktik. av flera kommentarer här förstår jag att städyrket tydligen inte anses vara något märkvärdigt. men som blomstertanten och flera insatta vet är en proffessionel städare någon med hög kunskap inom sitt yrke. jag har i mitt yrke mött många duktiga städare,men också relativt outbildade från företag med inriktning på snabba cash istället för kvalitet. tyvärr får ju inte städning kosta så låga löner och stress präglar yrket. därför blir även yrkets status låg. något som det inte borde vara,en utbildad städare är PROFFS.ulf Jaha. Då får du gärna förklara vilken typ av utbildning som krävs för att jobba på t.ex. Burger King. Och snälla, kom nu inte och säg att en erfaren person som jobbat där i 10 år, oftast är duktigare än en helt ny. Det är liksom ett konstaterande av något helt självklart som inte har med saken att göra. Ditt påstående är att det krävs utbildning för att kunna utföra yrket, vilket det bevisligen inte gör. Och på tal om städning, jag har själv jobbat som städare en kortare period, hade ingen som helst utbildning, och jag kunde trots det utföra själva arbetet. Nu påstår jag inte att jag städar lika bra som en professionell städare, men det är egentligen helt irrelevant i sammanhanget eftersom det inte är det vi diskuterar.
CITAT (*Stintan* @ 18-12-2012, 20:37)  Har ni missat att Reinfeldt håller på att konvertera till sosse?  Jag höll på att skriva ett inlägg om det här i förmiddags, men så kom annat emellan.
ryss_борис
18-12-2012, 21:05
CITAT (*Stintan* @ 18-12-2012, 20:37)  Har ni missat att Reinfeldt håller på att konvertera till sosse?  ???
Ja partierna själ godbitarna ur varandras partiprogram så till slut står S till höger om M, som i sin tur står till vänster om S. Övriga partier tittar storögt på när giganterna slåss om väljargunsten. Alla medel är tillåtna i den kampen. S kanske har fått en jämlike i fulknep.
malarmaster
18-12-2012, 21:29
CITAT (ryss_бори @ 18-12-2012, 20:52)  Jaha. Då får du gärna förklara vilken typ av utbildning som krävs för att jobba på t.ex. Burger King. Och snälla, kom nu inte och säg att en erfaren person som jobbat där i 10 år, oftast är duktigare än en helt ny. Det är liksom ett konstaterande av något helt självklart som inte har med saken att göra.
Ditt påstående är att det krävs utbildning för att kunna utföra yrket, vilket det bevisligen inte gör. Och på tal om städning, jag har själv jobbat som städare en kortare period, hade ingen som helst utbildning, och jag kunde trots det utföra själva arbetet. Nu påstår jag inte att jag städar lika bra som en professionell städare, men det är egentligen helt irrelevant i sammanhanget eftersom det inte är det vi diskuterar. lite kunskaper om mathygien behövs definitivt,mig veterligen har de internutbildningar på hamburgerkedjorna.så många finns inte som jobbat 10 år i hamburgerbranschen,de vill helst ha ung,billig arbetskraft.men att sätta någon att fixa en hamburgare från scratch direkt hämtad från gatan tvivlar jag på. i växjö öppnades nyss "Frasses",jag var där första dagen och det fanns 6 bakom disken,två erfarna och 4 rookies och nog hade de lektion alltid.det snackades stektemperatur,fettmängd på stekbord,matförvaring och mycket mer. att du inte vill jämföra dej med en proffessionel städare när du jobbat som städare talar väl bara för att jag har rätt. proffset har utbildning och vet vilka grejor hen kan använda på olika ytor,vilka metoder som är lämpligast för ytan och vilka redskap som är effektivast. jag städar också hemma men vill aldrig jämföra mig med en städare,lika litet som städaren som målar väggen hemma i sin bostad kan jämföra sig med mig. vi är bägge proffs på vårt resp. område .ulf
ryss_борис
18-12-2012, 22:16
CITAT (malarmaster @ 18-12-2012, 21:29)  lite kunskaper om mathygien behövs definitivt,mig veterligen har de internutbildningar på hamburgerkedjorna.så många finns inte som jobbat 10 år i hamburgerbranschen,de vill helst ha ung,billig arbetskraft.men att sätta någon att fixa en hamburgare från scratch direkt hämtad från gatan tvivlar jag på. i växjö öppnades nyss "Frasses",jag var där första dagen och det fanns 6 bakom disken,två erfarna och 4 rookies och nog hade de lektion alltid.det snackades stektemperatur,fettmängd på stekbord,matförvaring och mycket mer. att du inte vill jämföra dej med en proffessionel städare när du jobbat som städare talar väl bara för att jag har rätt. proffset har utbildning och vet vilka grejor hen kan använda på olika ytor,vilka metoder som är lämpligast för ytan och vilka redskap som är effektivast. jag städar också hemma men vill aldrig jämföra mig med en städare,lika litet som städaren som målar väggen hemma i sin bostad kan jämföra sig med mig. vi är bägge proffs på vårt resp. område .ulf Så en kort internutbildning på halv dag är alltså vad du räknar som en adekvat utbildning? För det var det jag fick innan jag började städa på riktigt. Nej, att jag inte jämför mig med en person som städat i 10 år tyder inte på att du har rätt, det tyder endast på att en sådan person är lite bättre. Inte att jag inte kan utföra jobbet - vilket var precis vad du hävdade! Anledningen till att städbolagen ofta skriver att de vill ha folk med tidigare erfarenhet är precis den jag tidigare försökt berätta för dig: Det finns så många som söker jobbet att de har råd att välja och vraka och således välja den bästa. Detta betyder inte att övriga inte skulle klara av jobbet, vilket faktikst är precis det du hävdar. Återigen, otroligt många yrken kräver ingen utbildning alls, däremot har arbetsgivarna pga bristen på jobb så otroligt många att välja på att de har kan börja ställa krav som yrket i sig egentligen inte kräver. Det du påstår är ungefär lika dumt som att säga att i princip inga män biologiskt sett kan få barn med Keria Knighley, vilket de flesta kan, bara det att hon kan välja och varka mellan så många att de flesta inte kommer få det i praktiken. Hon kan alltså ställa extra krav på män och sortera bort de hon inte vill ha. Hade det bara funnits hon och man på hela jorden så kan hon inte ställa samma krav och sortera bort folk till höger och vänster, precis likadant fungerar det på arbetsmarknaden.
ryss_борис
19-12-2012, 01:22
Gunilla T
19-12-2012, 11:53
Såhär i årets sista stund är det många ledare som känner sig manade att hålla ett jultal till nationen, så också Annie Lööf http://www.svtplay.se/klipp/897584/partile...al-annie-loof-cPerfekt stylad till minsta hårstrå, även det röda håret har tonats i en mildare nyans för att passa julens budskap. Varje rörelse är noga genomgången och inövad med hjälp av konsulter. Annie Lööf har valt att tala om ungdomsarbetslösheten och politikens möjligheter att lösa ungdomarnas steg in i vuxenvärlden. Hon kommer inte att vila en stund säger hon förrän detta problem är löst... Men hon låtsas inte om att allt färre människor producerar allt mer på allt kortare tid, när varje investerad krona i produktion syftar till att rationalisera och effektivisera bort mänsklig arbetskraft eftersom arbetskraften är den dyraste produktionsfaktorn. Hon driver en arbetslinje i en värld där det inte finns arbeten och där vi samtidigt blir allt fler. Om man lyssnar till Mujicas tal om bl.a. ett monetärt system som en gång skapade vår välfärd och var i människors tjänst men nu tenderar att bli herre i stället och leva sitt liv utanför politikernas kontroll så kan jag inte låta bli att fundera över om vi lever i en bubbla i Sverige och att vi inte tål höra om de verkligt svåra utmaningarna. Såhär inleder Andreas Cervenka sin bok `Vad är pengar´ - Varför räcker det med en ovanligt lång bankomatkö för att få en bankdirektör att börja svettas?
Bengalow
19-12-2012, 12:58
Jösses, det fattades ju bara "Hallelujah" och "God bless you"! Vad var ändamålet med detta blaha till "jultal"? Att öka sin popularitet? Centerns nya ideprogram/vision bör ju ha skrämt bort de flesta av gamla inbitna, jordbundna centerväljare. Det fanns faktiskt inte ett ord av realpolitik i hennes framförande, bara beklagande över att man själv sitter i en regering, som misslyckats totalt med sina främsta uppgifter.
Huggorm
19-12-2012, 19:51
CITAT (Gunilla T @ 19-12-2012, 11:53)  Såhär i årets sista stund är det många ledare som känner sig manade att hålla ett jultal till nationen, så också Annie Lööf http://www.svtplay.se/klipp/897584/partile...al-annie-loof-cPerfekt stylad till minsta hårstrå, även det röda håret har tonats i en mildare nyans för att passa julens budskap. Varje rörelse är noga genomgången och inövad med hjälp av konsulter. Annie Lööf har valt att tala om ungdomsarbetslösheten och politikens möjligheter att lösa ungdomarnas steg in i vuxenvärlden. Hon kommer inte att vila en stund säger hon förrän detta problem är löst... Men hon låtsas inte om att allt färre människor producerar allt mer på allt kortare tid, när varje investerad krona i produktion syftar till att rationalisera och effektivisera bort mänsklig arbetskraft eftersom arbetskraften är den dyraste produktionsfaktorn. Hon driver en arbetslinje i en värld där det inte finns arbeten och där vi samtidigt blir allt fler. Jag orkar inte ens lyssna på det. Om hon ändå pratade om arbetslöshet, nämnde hon något om hur hon tänkt sysselsätta alla som lär komma hit om det blir som centern vill och fri invandring införs? Vi lär behöva några dussin miljoner jobb, majoriteten där ingen utbildning krävs.
Bengalow
19-12-2012, 20:17
Jo men Huggorm, tänk så många oputsade skor som människor går omkring i nuförtiden med slask och tö!! Det yrket har säkert en framtuid!!!
Och, jovisst pratade hon om arbetslöshet...hon önskade att alla hade ett jobb att gå till...och att alla som är sjuka blir friska...
Huggorm
19-12-2012, 20:22
CITAT (Bengalow @ 19-12-2012, 20:17)  Jo men Huggorm, tänk så många oputsade skor som människor går omkring i nuförtiden med slask och tö!! Det yrket har säkert en framtuid!!!
Och, jovisst pratade hon om arbetslöshet...hon önskade att alla hade ett jobb att gå till...och att alla som är sjuka blir friska... Är inte det ett bra budskap så här inför jul då?
Bengalow
19-12-2012, 21:06
Jo visst - hallelujah!!
Aqvakul
22-12-2012, 02:46
Gunilla T
22-12-2012, 17:13
Ha haaa...ja nya tider väntar och inget är som förut..
Gamla kära Centerpartiet som haft stabila rötter i svensk mylla har via det som numera kallas Stureplanscentern fullständigt tappat sin historia. Med Lööf i spetsen förespråkar man nu bl.a. fri invandring och borttagande av skolplikten.
Målet kan jag inte tolka som något annat än att uppnå en nattväktarstat...
Kan de inte välja farbror Eskil till partiledare så Centerpartiet kan gå samma väg som den svenska laxen som han inte brydde sig om att skydda.
Bengalow
22-12-2012, 18:48
Men han har bra recept på köttbullar, han Eskil - kanske rullade/kryddade med kärlek, nygift som han är "gamfabbron"!
Gunilla T
22-12-2012, 19:04
Uppdrag granskning i höstas om den svenska laxen...bland de sorgligaste program jag sett oavsett om man prioriterar arbetstillfällen eller en omistlig del av den svenska naturen. Vår lantbruksminister står i EU och säger att vi förtjänar en guldmedalj i vår omsorg om naturen, vattnet och fiskerinäringen... http://www.svtplay.se/video/596413/del-13
Bengalow
22-12-2012, 21:03
Sorgligt, i sanning sorgligt, att den ende som kan göra något, smiter runt hörnet när frågan ställs. En riktig toffel till minister, om ni frågar mig - handlingsförlamad, eller påverkad av andras intressen, och inte törs ta tag i en så viktig fråga. Det är ynkedom ända ut i fingerspetsarna.
Bengalow
08-01-2013, 23:10
Nu jäser det inom Centerpertiet...Annie Lööf försöker att reda ut oron, men verkar mest vara en centerns kvinnliga Åsa-Nisse. Klarar dom sig över 4%-spärren vid nästa val? KD har ju haft hotet hängande över sig länge, och från deras sida hört man intet. Kanske ett recept C skulle ta över."- Bättre att hålla tyst, och låta folk tro att man är en idiot, än att öppna munnen, och bevisa det!" (citat från okänd, möjligen Oscar Wilde...hjälp mig!)
Piccante
09-01-2013, 01:31
CITAT (Bengalow @ 08-01-2013, 23:10)  Nu jäser det inom Centerpertiet...Annie Lööf försöker att reda ut oron, men verkar mest vara en centerns kvinnliga Åsa-Nisse. Klarar dom sig över 4%-spärren vid nästa val? KD har ju haft hotet hängande över sig länge, och från deras sida hört man intet. Kanske ett recept C skulle ta över."- Bättre att hålla tyst, och låta folk tro att man är en idiot, än att öppna munnen, och bevisa det!" (citat från okänd, möjligen Oscar Wilde...hjälp mig!) Blir en mycket stor utmaning för kamrat 4% att behöva välja mellan frikyrkopuritaner och extrema libertarianer från Stureplan, vilka ska man rädda för att alliansen ska kunna hänga kvar?
Gunilla T
09-01-2013, 10:32
Löven faller till hösten men här får vi nog se ett snabbare förlopp
malarmaster
09-01-2013, 11:25
antar att du syfter på annie och inte stefan,han sitter väl relativt säker. ordvitsar kan vara luriga men du kan ha rätt,en partiledare som inte vet medlemmarnas åsikter och har en kommite som ska ta fram partiprogram som uppenbarligen är hämtade från avhoppade flummiljöpartister,sitter nog löst. men det är centerns problem,tråkigt bara att sveriges förr enda landsbygdsparti så totalt tappat fotfästet ulf
kerstinbern
09-01-2013, 13:41
CITAT (Piccante @ 09-01-2013, 02:31)  Blir en mycket stor utmaning för kamrat 4% att behöva välja mellan frikyrkopuritaner och extrema libertarianer från Stureplan, vilka ska man rädda för att alliansen ska kunna hänga kvar? Men glöm inte också Folkpartiet, de behöver också hjälp med 4% spärren.
Bengalow
09-01-2013, 13:57
Jag kan tänka mig, att det är exakt samma slags väljare i alla tre stödpartierna. Nu får dom svårt...skall dom följa sitt hjärta, eller skall dom stödvälja i alliansens namn? "-När jag var lite så var jag jäklig, det vet jag! När mor min sa, att jag skulle pinka så sk-t jag...". Dilemma...?
Att lyssna på partiledarna idag är ganska tråkigt. Alla verkar vara stöpta i samma form o inte särskilt engagerade. Inte ens budskapet skiljer sig särskilt mycket åt. Partierna verkar anlita samma problemlösare eftersom ingen vill sticka ut alltför mycket. Var finns dagens Bohman, Palme eller Hermansson.
Gunilla T
09-01-2013, 15:52
Här håller jag verkligen med dig gnon och hur har det politiska livet kunnat reduceras till något så intetsägande och konfliktfritt? ...och samtidigt har vi medborgare reducerats till konsumister där grundläggande mänskliga behov underordnas konsumismens läror som vädjar till ständigt missnöje - där medicinen är ännu mera onyttiga prylar, ägodelar vars nytta enbart handlar om att positionera sig i förhållande till andra.
Jag har numera en välfungerande adblock i mitt medvetande....
Den största sveket från politikerhåll är att fortsätta prata om behovet av tillväxt - som om det är möjligt och önskvärt när de istället borde prata om omställningen efter oljan, om hur vi skall klara matproduktionen till en växande befolkning och varför makten över den globala matproduktionen alltmer övergår till några få biokemiska multiföretag.
Klimatkrisen, havsförsurningen och rovfisket, markanvändningen, den skuldsatta ekonomin, förlusten av biologisk mångfald, miljögifter, resursväggen som närmar sig...
Jag har äntligen förstått att dessa årliga klimatkonferenser som sker i FN´s regi aldrig kommer att bli något mer än ett spel för gallerierna. Jag har följt varje konferens sedan starten, alltid med hopp om att nu sker ett genombrott men det kommer inte att hända därför att de som vi valt att företräda oss inte tar det ansvar vi lagt på dem, istället har andra mer privata behov tagit över.
Inte ens de sista resterna av den svenska vildlevande laxen var Eskil beredd att skydda....
....och jag kan inte förstå varför människor är så tysta då alla säkert inser vad som pågår men några systemkritiska fönster har inte öppnats på vid gavel, små rörelser och sammanslutningar finns men ingen som idag kan utöva någon större press på det politiska etablissemanget.
malarmaster
09-01-2013, 15:57
tror att opinionssiffrorna ändras när väl valrörelsen drar igång på allvar och frågor och lösningar kommer på bordet. visst ser det illa ut för alliansens småpartier men det har ju visat sig när det verkligen gäller har det gått. de som ligger risigast till är ju kd,övriga partier har ju sina kärnväljare och brukar klara sig utan stödväljare.dagens problem för centern är just avsaknad av aktuell politik.att gå ut med ett förslag till ideprogram utan stöd i partiet slog ju slint,illa genomtänkt och inte i väljarkårens smak.annie har dåligt koll på medlemmarnas synpunkter,det är väl vad man kan ana. centern är ju inget storstadsparti utan deras väljare finns ute i landet. lägg en politik som tycks främmande för de väljarna så försvinner centern. storstadsväljarna idag är ju annars moderater och övriga alliansen samt mp.även sossarna har svårt att få gehör för sin politik här. på vänsterkanten är annars v partiet som ligger nära spärren,sjökvisten har inte lyckats locka nya väljare trots turbulensen inom s utan de väljare som kom över under juholts farsen kom tillbaks till s igen. 2013 kommer nog att bli ett mellanår med diskussion inom partierna om valfrågor,opinionsiffror kommer att flyta fram och tillbaks ända tills valdebatterna kommer igång. läget i omvärlden kommer givetvis också att inverka. konstigt nog ligger ju reinfeldt på höga förtroendesiffror,en majoritet vill se honom och borg att leda en regering samtidigt som alliansens siffror ger dem en andraplats. märkligt..... ulf
Bengalow
09-01-2013, 16:02
Visst, GunillaT, sagan om "Kungens Nya Kläder" har blivit verklighet. Ingen törs ta ansvaret för att avslöja megabluffen. Måtte man dö innan det sker...!!!
Men ulf, har alliansen visat på något positivt det senaste året - ja, utom de konjunktursiffror som Borg raljerade med i somras. Det fick han ju äta upp. Men, vad mer har man åstadkommit. På mig verkar det som om dom är regeringströtta, nästan som en expeditionsministär, och vill bli av med detta tunga ansvar. Dom har ju inte lagt ett enda förslag till lösning av kriser, eller förnyelse. Bråkar dom inbördes?
andersen
09-01-2013, 16:13
CITAT (gnon49 @ 09-01-2013, 14:21)  Att lyssna på partiledarna idag är ganska tråkigt. Alla verkar vara stöpta i samma form o inte särskilt engagerade. Inte ens budskapet skiljer sig särskilt mycket åt. Partierna verkar anlita samma problemlösare eftersom ingen vill sticka ut alltför mycket. Var finns dagens Bohman, Palme eller Hermansson. Ja så är det. Och det är nog en förklaring till att folk röstar på Järnrörsdemokraterna.
Att föreslå fri invandring kanske inte är läge just nu som Centern hade som förslag !hörde på én TV intervju i går att det tar mellan 6-10 år innan en invandrare får jobb här !och nu mer finns inga industrijobb som inte fodrar utbildning .
Piccante
09-01-2013, 20:52
När det gäller Centerns vilda idéer så ska man skilja på vad som är ideologi och sakpolitik. När det gäller utkastet till ny strategi så är det ett ideologiskt dokument, inte skarpa förslag som de lägger nu. Många partier har ideologiska frågor i sin plattform som de aldrig driver tex socialdemokraternas krav på republik... Väljare lusläser sällan partiprogram och tar ställning i varje enskild ideologisk fråga men för partiets medlemmar blir det tvära kast att gå från ett konservativt lite protektionistiskt bondeparti till extremliberaler.
Ja som jag ser det har Centern tappat sitt fokus i politiken !tror inte de vet själva vart de står .
malarmaster
09-01-2013, 22:44
CITAT (Bengalow @ 09-01-2013, 16:02)  Visst, GunillaT, sagan om "Kungens Nya Kläder" har blivit verklighet. Ingen törs ta ansvaret för att avslöja megabluffen. Måtte man dö innan det sker...!!!
Men ulf, har alliansen visat på något positivt det senaste året - ja, utom de konjunktursiffror som Borg raljerade med i somras. Det fick han ju äta upp. Men, vad mer har man åstadkommit. På mig verkar det som om dom är regeringströtta, nästan som en expeditionsministär, och vill bli av med detta tunga ansvar. Dom har ju inte lagt ett enda förslag till lösning av kriser, eller förnyelse. Bråkar dom inbördes? det är väl ingen hemlighet att det gnisslar i samarbetet och huvudorsaken är nog reinfeldt själv. moderaterna är helt enkelt för stora och han har inte lyssnat på de andra.frågor som de är oense om är nivåer i socialförsäkringarna,a-kassan,vissa skolfrågor m.m. men rinfeldt börjar nog tänka om.skall alliansen ta makten en tredje gång gäller det att vara samstämmiga samt att småpartierna ges möjlighet att profilera sig,även om det sker på moderaternas bekostnad.skulle ett småparti åka ut är det ajöss för denna gång. det händer saker hela tiden i riksdag o regering så regeringströtta är de inte.gå gärna in o läs på regeringskansliets hemsida,visserligen inga enorma reformer men saker sker ofta i det tysta. sedan måste man beakta att det sitter en minoritetsregering vid makten,att lägga förslag som man på förhand vet inte går igenom är ju meningslöst. det är ju dilemmat denna gång,regeringen är ju lite bakbunden. vågmästarpartiet sd vill ju ingen samarbeta med,åtminstone inte denna gång men rent hypotetiskt,vad händer om nästa val ger ungefär liknande utfall med ett sd på 9-10%? ingetdera blocket blir då regeringsdugligt annat än att ett samarbete över blockgränsen kommer till stånd. vänstersidan är ju inte de heller samstämda och de signaler som getts betyder att de går till val på varsin egen politik,ett alternativ som väljarna förra gången gav tummen ner. kanske kommer vi att se ett samarbete över blockgränsen efter nästa val? med nya konstellationer för att hålla sd utanför? ulf
Enligt min åsikt har Alliansen sköt sig suveränt både i ekonomi och politik gämfört med övriga Europa som tex Grekland.Och tack och lov för att vi har vår Krona kvar .
Bengalow
10-01-2013, 00:02
Sköt sig i foten, kanhända?
Nu var det praktisk politik jag frågade efter, inte tyckande...för jag vet vad du tycker, vad än regeringen gör, motti - "-super regeringen!"
Ja jag tycker de gjort ett kanonjobb i tanke på hur det ser ut i resten av europa !Och sedan kan man ju undra då varför övervägande av av Svenska folket röstar på dom ?varför vann inte ni sossar och vänstern valet ?
kerstinbern
10-01-2013, 06:55
CITAT (Piccante @ 09-01-2013, 21:52)  När det gäller Centerns vilda idéer så ska man skilja på vad som är ideologi och sakpolitik. När det gäller utkastet till ny strategi så är det ett ideologiskt dokument, inte skarpa förslag som de lägger nu. Många partier har ideologiska frågor i sin plattform som de aldrig driver tex socialdemokraternas krav på republik... Väljare lusläser sällan partiprogram och tar ställning i varje enskild ideologisk fråga men för partiets medlemmar blir det tvära kast att gå från ett konservativt lite protektionistiskt bondeparti till extremliberaler. I praktiken är Centerpartiets idéprogram bara en formulering av regeringens praktiska politik, även om de Nya Moderaterna naturligtvis inte gillar att Centerpartiet formulerar det så öppet. Regeringen är redan på god väg mot platt skatt (den statliga skatten ha minskats med över 100 miljarder) Regeringen har redan infört fri arbetskraftsinvandring Regeringen är på god väg att privatisera alla skolor, och därmed kan skolplikten avskaffas, och ansvaret för undervisning överlämnas till föräldrarna att köpa den tjänsten.
malarmaster
10-01-2013, 10:43
CITAT (kerstinbern @ 10-01-2013, 06:55)  I praktiken är Centerpartiets idéprogram bara en formulering av regeringens praktiska politik, även om de Nya Moderaterna naturligtvis inte gillar att Centerpartiet formulerar det så öppet.
Regeringen är redan på god väg mot platt skatt (den statliga skatten ha minskats med över 100 miljarder)
Regeringen har redan infört fri arbetskraftsinvandring
Regeringen är på god väg att privatisera alla skolor, och därmed kan skolplikten avskaffas, och ansvaret för undervisning överlämnas till föräldrarna att köpa den tjänsten. regeringen privatiserar inga skolor,skolor är en kommunal angelägenhet. att friskolor uppkommer beror ju på efterfrågan från elever och föräldrar samt att kommunen i vissa fall lägger ner skolor och där föräldrar ofta tar initiativet att då istället öppna en friskola på orten. att konkurrensen ökar inom skolvärlden är enl. min mening bara positivt,generellt levererar friskolorna bättre resultat enl. undersökningar.de kommunala skolorna har fått skärpa sig på de orter där friskolor finns. vilken statlig skatt har minskats? vi har fri arbetskrafsinvandring,dels genom eu-medlemskap men en arbetsgivare kan också erbjuda arbete åt någon vars kompetens saknas inom landet. särskilt forskare,datapersonal från kina och indien men även kökspersonal inom det asiatiska köket tillhör huvudgrupperna. centerns ide var fri invandring,dvs att vem som ville kan komma.det är mig veterligt inget annat land som har i dagsläget. de flesta som kommer till sverige är idag med flyktingstatus,framförallt från mellanöstern och afrika. det är ofta denna gruppen som generellt hamnar i utanförskap pga språkproblem,bristande skolkunskaper och avsaknad av relevant yrkesutbildning. förra året gavs 111000 uppehålstillstånd,det motsvarar växjö och alvesta kommun. sverige tar emot fler än t.ex frankrike och tyskland. jag hjälper gärna flyktingar,medlem i flera organisationer och betalar vad jag kan varje månad men jag är högst kritisk till sveriges politik på detta område. varje år skall det skaffas fram resurser till dessa grupper,skolor och lärare,inte bara till barnen utan även till de vuxna,bostäder,vårdresurser,samt att på något sätt skaffa sysselsättning åt de vuxna. vi ser nu att resurserna krymper drastiskt,skolor,äldreomsorg och vården saknar pengar och tvingas dra in vårdplatser,omsorgsplatser m.m samtidigt som olika kriser i omvärlden tvingar företag att säga upp folk och spä på en redan hög arbetslöshet. dagligen hörs på lokalradion om varsel,nedläggning av sjukhusavdelningar samt äldreboenden och centralisering av skolor. höja skatter för att få in pengar till detta är ogörligt då varje skattehöjning minskar hushållens köpkraft och i längden spär på arbetslösheten.sverige ligger redan i topp i världen avseende skattetryck. jag skulle hellre sett att man mer effektivt tar hand om flyktingarna i närområdet,målet måste vara att de skall tillbaks till resp. hemland när situationen normaliserats. det hade inte kostat en bråkdel av vad det kostar att ta emot dem här. ulf
kerstinbern
10-01-2013, 11:31
Det räcker med att ha ett erbjudande från en arbetsgivare om ett jobb - vilket som helst - så länge villkoren ligger i linje med kollektivavtalet, för att få ett tillfälligt uppehållstillstånd. Det är lågkvalificerade yrken, som städare och kökspersonal, som dragit flest arbetskraftsinvandrare. Det handlar inte på något sätt om någon kompetens som saknas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|