|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Om vi nu ska tävla i hur gammla vi var när vi började jobba så var jag 14 år och jobbade som barnflicka och tog hand om två barn en på 8 månader och en på 2 år ,fick åka tåg 5 kilometer kl:kvart över sju på morgonen och var hemma halv sju på kvällen ,då tjänade jag 250 kr i månaden ,men fan va jag lärde mig mycket .Den lärdomen har jag haft mycket nytta av i mitt vuxna liv när jag fick egna barn.Övning ger färdighet.
CITAT (Meriona @ 16-12-2011, 23:02)  Det kanske är annorlunda hos adeln, de har kanske lite andra krav.  Eller så är det jag som lever i en rosa bubbla men det gör jag så gärna...
Biggan_
17-12-2011, 00:23
Hoppsan, fel tråd!
Snälla någon !Adeln är väl typ 5 % av Sveriges befolkning och även dom får jobba röven av sig för att få behålla sina gods och försöka få det att gå ihop ,Precis som vi andra får göra JOBBA. Arbete skapa hälsa och välstånd och förhindra mången tillfälle till synd
Huggorm
17-12-2011, 01:52
Adeln är nog betydligt färre än 5% av befolkningen, jag gissar att de räknas i hundratal nu för tiden. Och de riktigt rika, som Ingvar Kamprad eller Zlatan till exempel, är ju långt ifrån adliga.
herkules
17-12-2011, 08:57
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2011, 22:52)  Det var väl en lite märklig tolkning. ja det kanske det var, men jag läste det så. om ett riktigt jävla slitjobb premieras med hög lön i norge och halvtaskig i sverige så ska man nöja sig med den halvtaskiga för att vissa här tycker att den lönen är bra?
herkules
17-12-2011, 09:05
CITAT (Meriona @ 16-12-2011, 22:54)  Men man ska väl jämföra med svenska förhållanden? 140 spänn i timmen är inte en skitlön, åtminstone inte utanför Stockholm. nu svarade jag på något som ugglis skrev om norge, därav den ickesvenska jämförelsen. och visst är 140 kr/h dåligt betalt. jämfört med norska löner. CITAT (xlxl67 @ 16-12-2011, 23:00)  Det är tom en bra lön - även i storstäderna i snitt. nej det är det inte, det är skitlön för ett slitjobb.
herkules
17-12-2011, 09:12
CITAT (malarmaster @ 16-12-2011, 23:03)  är det inte så att levnadsomkostnaderna är betydligt högre i norge? matpriser,hyror m.m. 140.- kr i sverige är väl ingen skitlön. att de tjänar mer i norge är väl en sak men jag vill inte bo eller jobba där. ulf att hyra en lägenhet i oslo är dyrt, att käka en pizza ute är dyrt, att röka är dyrt. sen vet jag inte om det skiljer så himla mycket, jag vet inte vad bensin kostar i norge. många norska arbetsgivare ordnar ju med bostad, iaf till sin svenska personal. jobbar man inom hotell och restaurangbranschen så får man ofta både bo och äta billigt. min dotter har bland annat bott i en inredd container, sån där som byggubbar brukar bo i. det gäller att inte vara så kräsen CITAT (Bengalow @ 16-12-2011, 23:20)  Nä 140 kr/timme är ingen skitlön. Som pensionär får jag nöja mig med 55,80 (x 170 timmar i månaden). DET är skitlön... ja fy och jag begriper inte varför inte hela svenska folket ställer sig upp som en man och KRÄVER högre ersättning till alla pensionärer!
malarmaster
17-12-2011, 09:13
CITAT (herkules @ 17-12-2011, 08:57)  ja det kanske det var, men jag läste det så. om ett riktigt jävla slitjobb premieras med hög lön i norge och halvtaskig i sverige så ska man nöja sig med den halvtaskiga för att vissa här tycker att den lönen är bra? är det inte så att lönenivån i norge följer samma trappa som här ,vad tjänar en läkare i norge,eller en ingenjör,en skicklig o välutbildad industriarbetare? skulle vi höja våra löner till norsk nivå skulle vi få problem med vår export,vår inhemska marknad hade varit tvungen att höja prisnivån inom landet,dyrare hyror,mat,kläder överhuvudtaget allt för att kunna betala de högre lönerna,för att den skattefinansierade sektorn skulle kunna hänga med troliga skattehöjningar.vad tjänar det till? Du måste jämföra svenska löner med vår kostnadsnivå ,norge har andra förutsättningar,olja/gas,brist på arbetskraft som driver upp löner,inte med i eu så de behöver inte ta så stor hänsyn till europa,kan ha tullar osv för att skydda inhemsk produktion(kan leda till bristsituationer,SMÖR).delvis samma som sverige hade innan eu-inträdet. nu är vi en del av eu o måste anpassa oss till den marknaden.Ulf
herkules
17-12-2011, 09:19
CITAT (malarmaster @ 17-12-2011, 09:13)  är det inte så att lönenivån i norge följer samma trappa som här ,vad tjänar en läkare i norge,eller en ingenjör,en skicklig o välutbildad industriarbetare? skulle vi höja våra löner till norsk nivå skulle vi få problem med vår export,vår inhemska marknad hade varit tvungen att höja prisnivån inom landet,dyrare hyror,mat,kläder överhuvudtaget allt för att kunna betala de högre lönerna,för att den skattefinansierade sektorn skulle kunna hänga med troliga skattehöjningar.vad tjänar det till? Du måste jämföra svenska löner med vår kostnadsnivå ,norge har andra förutsättningar,olja/gas,brist på arbetskraft som driver upp löner,inte med i eu så de behöver inte ta så stor hänsyn till europa,kan ha tullar osv för att skydda inhemsk produktion(kan leda till bristsituationer,SMÖR).delvis samma som sverige hade innan eu-inträdet. nu är vi en del av eu o måste anpassa oss till den marknaden.Ulf först en sak: JAG VET ATT MAN SKA JÄMFÖRA MED SVENSKA FÖRHÅLLANDEN, DET JAG SKREV VAR ETT SVAR PÅ UGGLEMORMORS INLÄGG TILL ATT BÖRJA MED. så då kanske vi är klara med det? att vi är med i eu är stor skam! och smörbrist hade vi också här för någon månad sedan.
malarmaster
17-12-2011, 09:51
för skojs skull kollade jag lite hur löner o kostnader ligger i norge,fick fram följande(alla uppgifter från norska statens hemsida)priser i sv kronor. månadssnittlön i norge 42000. snittlöner per yrke chaufför/transport 36000,butik 32000,hantverkare 37000 företagsledare/direktör 79000, okvalificerad arb.kraft 30.000 läkare jobbar på provision,får betalt per undersökning/behandling snitt 140000. inkomstskatt 35-40%,kostnadsläge ungefär dubbla mot sverige. ser man på dessa siffror tror jag inte att den genomsnittlige norrmannen tycker att han är högavlönad,de lever nog ungefär likadant som vi. Ulf
Myosotis
17-12-2011, 11:05
CITAT (Huggorm @ 16-12-2011, 15:36)  Om sopgubben glömmer tömma någon tunna så får han väll tömma den i morgon då. Om läkaren gör ett misstag dör kanske någon, och det blir ett jäkla liv. Ansvar måste belönas på något vis, och ekonomiskt är det som passar bäst. Jag föreställer mig ansvar som något positivt som får en att må bra. Stackars sopgubben har ett illaluktande jobb som många ser ner på. Vem mår bättre, har bättre självförtroende och livskvalitet? Jag har i alla fall trivts väldigt bra när jag har fått jobba fritt och ta ansvar, men trivts dåligt på "skitjobb" där man blir behandlad som en idiot.
Ugglemormor
17-12-2011, 12:15
Inte är det på den svenska arbetsplatsen så som i Norge att man får skattebefrielse i jullönet och en extra månadsbelopp till semestern. Det kan tyckas att det är dyrt där, men det beror på hur man ser det hela. Sjukvården är bättre och billigare och där finns möjligheterna att klättra i arbetsmarknaden med det man gör och inte alltig med massa betyg.
Dottern har lön + 70 000 och hon får massor över efter sedan hon betalat sina månatliga kostnader....
Huggorm
17-12-2011, 12:28
CITAT (Ugglemormor @ 17-12-2011, 12:15)  Inte är det på den svenska arbetsplatsen så som i Norge att man får skattebefrielse i jullönet och en extra månadsbelopp till semestern. Det kan tyckas att det är dyrt där, men det beror på hur man ser det hela. Sjukvården är bättre och billigare och där finns möjligheterna att klättra i arbetsmarknaden med det man gör och inte alltig med massa betyg.
Dottern har lön + 70 000 och hon får massor över efter sedan hon betalat sina månatliga kostnader.... Man får ingen skattebefrielse. Man får betala mer de övriga månaderna, så det jämnar ut sig. Idiotregel som är skapad för att öka konsumtionen ännu mer.
CITAT (Huggorm @ 17-12-2011, 12:28)  Man får ingen skattebefrielse. Man får betala mer de övriga månaderna, så det jämnar ut sig. Idiotregel som är skapad för att öka konsumtionen ännu mer. Ja, låter onekligen helt galet. Förmodligen räknar den norska staten med att folk inte kan planera till julmånaden. De har dumförklarat sin befolkning.
Ugglemormor
17-12-2011, 13:24
Jag vet endast det som har med ledarskap och direktörer att göra i Norge, men hon har endast 30% i skatt av sin lön och det obekvämaq + alla resor hon nu behöver göra så tror jag på det hon säger som bott och arbetat i landet över 10år, hela tiden innom företagsekonomi/personalpolitik. OCH det finns andra belöningssystem som man kan ha vid sidan om eller ytöver sitt normala lön man kan ha och det utnjyttjas ju så öppet att det hörs ända hit.... Just nu börjar hon dra åt antalet anställda i hela norden som kommer att säkerligen drabba många i nordiska länder, men hon vill ha vinst på sin post.. som hon fått godkänt att göra .....
*Stintan*
17-12-2011, 13:51
Men oj då nu stinker det skryt och tjat igen.
malarmaster
17-12-2011, 13:51
CITAT (Ugglemormor @ 17-12-2011, 12:15)  Inte är det på den svenska arbetsplatsen så som i Norge att man får skattebefrielse i jullönet och en extra månadsbelopp till semestern. Det kan tyckas att det är dyrt där, men det beror på hur man ser det hela. Sjukvården är bättre och billigare och där finns möjligheterna att klättra i arbetsmarknaden med det man gör och inte alltig med massa betyg.
Dottern har lön + 70 000 och hon får massor över efter sedan hon betalat sina månatliga kostnader.... hon har då nästan dubbelt som snittlönen o kan räknas som högavlönad,givetvis får hon pengar över,det har en högavlönad i sverige också. men hur mycket över har den som ligger under snittlönen,där de flesta löntagare ligger,det hade varit intressant att veta. att avancera går här också om man är duktig o har rätt erfarenheter/utbildning,skillnaden är att i norge har de 2-3 % arbetslöshet o i sverige 8 vilket innebär att det är lättare att befodras/byta jobb i norge. Ulf
Det skrivs mycket om pengar hit och dit,låga löner etc... Jag för min del lever på existens minimum på grund av egen idioti och förlust i husförsäljning och hamnade hos Kronofogden. Jag skulle inte ens ha mat om inte min son som bor brevid mig hjälpte mig! Alla mina barn hjälper mig med hundarnas mediciner och Vet. besök!
Vi hjälps åt alltid och har inga stora krav utan är tacksamma för det som vi har!
Så visst klagas det för mycket i våran värld och visst finns det pengar så till den grad att det bli över till de verkligen behövande. Titta bara vad folk handla till julen både mat och julklappar!Då saknas det inga pengar!
Ugglemormor
17-12-2011, 14:22
Silos, så är det i det allmänna, man tillåter ingen att ha mer av något än de själva har.........  jag är enormt stold över min dotter, det sticker jag inte under stolen med. Hon har fått sin fars affärsinne, that´s it! ..... Under livets gång har de flesta råkat ut allt möjligt och fått skador eller mår dåligt, men det ger dom inte rätt att slå ner någon som är positiv och glad. Skulle jag skryta så finns det ämne för det också, men jag tänkte inte på det när det gällde de olika löner och förmåner som norge har. De har ett belöningssystem för duktiga medarbetare som gör att den får som förtjänar det. Det låter hur vettigt som helst och ger möjligheter att påverka på sin egen och andras situation. ...... Kanske borde svenskarna gnälla mindre och istället ägna sig i det som är mer positivt, det skulle lära mer att inte avundas och var negativ om någon har fått det bra. Då vore det lättare att kunna ta del i andras beskymmer och kunna hjälpa till med det ena och det andra. v..........
CITAT (Ugglemormor @ 17-12-2011, 14:22)  Silos, så är det i det allmänna, man tillåter ingen att ha mer av något än de själva har.........  jag är enormt stold över min dotter, det sticker jag inte under stolen med. Hon har fått sin fars affärsinne, that´s it! ..... Under livets gång har de flesta råkat ut allt möjligt och fått skador eller mår dåligt, men det ger dom inte rätt att slå ner någon som är positiv och glad. Skulle jag skryta så finns det ämne för det också, men jag tänkte inte på det när det gällde de olika löner och förmåner som norge har. De har ett belöningssystem för duktiga medarbetare som gör att den får som förtjänar det. Det låter hur vettigt som helst och ger möjligheter att påverka på sin egen och andras situation. ...... Kanske borde svenskarna gnälla mindre och istället ägna sig i det som är mer positivt, det skulle lära mer att inte avundas och var negativ om någon har fått det bra. Då vore det lättare att kunna ta del i andras beskymmer och kunna hjälpa till med det ena och det andra. v..........  Mitt svar inte svar på ditt inlägg,bara lite funderingar.. Det behövs verkligen mera glädje och framförallt hjälpsamhet i världen och mindre avunsjuka!
Jan Lindgren
17-12-2011, 15:39
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2011, 12:19)  Undrar vem som står för skattefusket? Inte är det sjuka och gamla iallafall! Hej! Det är vi som är sjuka och gamla som tjänar mest på att skattefuska. Svart arbetskraft är viktigt när man har dåligt med pengar. MVH Jan Lindgren
*Stintan*
17-12-2011, 15:56
CITAT (Jan Lindgren @ 17-12-2011, 15:39)  Hej! Det är vi som är sjuka och gamla som tjänar mest på att skattefuska. Svart arbetskraft är viktigt när man har dåligt med pengar. MVH Jan Lindgren Det där tror du väl inte ens själv på.
CITAT (Jan Lindgren @ 17-12-2011, 15:39)  Hej! Det är vi som är sjuka och gamla som tjänar mest på att skattefuska. Svart arbetskraft är viktigt när man har dåligt med pengar. MVH Jan Lindgren Nu hittar du på!
Bengalow
17-12-2011, 19:04
Ja, du Jan Lindgren," tjuv tror andra om stöld" heter ett gammalt ordspråk. Hur mycket har du själv undandragit, som kan påstå något sådant? Nu är/var du ju egenföretagare, så jag förstår ditt antagande...men att ursäkta det med, att "alla andra gör så" är oförsvarbart.
Jan Lindgren
17-12-2011, 20:12
CITAT (Bengalow @ 17-12-2011, 19:04)  Ja, du Jan Lindgren," tjuv tror andra om stöld" heter ett gammalt ordspråk. Hur mycket har du själv undandragit, som kan påstå något sådant? Nu är/var du ju egenföretagare, så jag förstår ditt antagande...men att ursäkta det med, att "alla andra gör så" är oförsvarbart. Hej! Jag vet inte om man som kommunalanställd anses vara egen företagare, men Bengalow brukar ju ha fel. Har man lite pengar så är det tacksamt att be grannar om hjälp och ge en slant skattefritt. Kan man få en sak reparerad av någon som inte bryr sig om kvitton så blir man glad. Alternativet är att låta bli att reparera. Rotavdraget har gjort det betydligt lättare att vara ärlig. Har man goda inkomster så så behöver man inte spara på småsaker. MVH Jan Lindgren
CITAT (Blomstertanten @ 16-12-2011, 20:57)  Jag kan inte plocka fram 12000 ens på ett år, ännu mindre på en vecka!!! Och det enda lån jag har är studielån, men jag kanske räknas till de överbelånade.  Märkligt!!! Jag jobbar som städare och jag har då studieskulder! Eller tror du att de försvinner automatiskt för att man inte får ett jobb inom det område man utbildat sig och väljer att ta vilket jobb som helst hellre än att vara arbetslös? Näää, säger den fattiga städerskan!  Nu tror jag iofs att det är extremt ovanligt att personer med utbildning och stora studieskulder arbetar som städare. Undantaget kortare tider som genomgångs/feriejobb förstås. Nu vet jag ju inget om din utbildning mer än du säger dig ha studieskulder vilket pekar på en eftergymnasial utbildning, och jag vet naturligtvis inte heller varför du fastnat i städjobbet, de flesta som skaffat sig en utbildning brukar faktiskt gå vidare . Gita
CITAT (Bengalow @ 16-12-2011, 23:36)  Det du, Huggorm, kan jag redovisa om du vill. Jag började jobba när jag var 16 år, som springpojke på bygge, och slutade när jag var 63 som säljare. 47 år i arbetslivet, och du frågar vad jag har för arbetsuppgifter? Du är f-n ta mig den dummaste som har dragit på sig ett par byxor, jäv-a snorunge. Du har inte ens torkat bakom öronen innan du vet allt. Ta dig samman och be om ursäkt...! Du har arbetat som säljare säger du. Duktiga säljare tjänar i allmänhet väldigt bra, hur kommer det sig då att du har så dålig pension? Gita
Bengalow
17-12-2011, 21:23
Den är inte dålig, sett ur pensionssynpunkt, snarare genomsnittlig. Det kommer du att upptäcka senare...när "din" regering har verkat ett par år till, och urholkat statens finanser med "arbetslinjen".
herkules
18-12-2011, 09:05
CITAT (Ugglemormor @ 17-12-2011, 13:24)  Jag vet endast det som har med ledarskap och direktörer att göra i Norge, men hon har endast 30% i skatt av sin lön och det obekvämaq + alla resor hon nu behöver göra så tror jag på det hon säger som bott och arbetat i landet över 10år, hela tiden innom företagsekonomi/personalpolitik. OCH det finns andra belöningssystem som man kan ha vid sidan om eller ytöver sitt normala lön man kan ha och det utnjyttjas ju så öppet att det hörs ända hit.... Just nu börjar hon dra åt antalet anställda i hela norden som kommer att säkerligen drabba många i nordiska länder, men hon vill ha vinst på sin post.. som hon fått godkänt att göra .....  jag har för mig att man betalar ganska hög skatt i norge, 36 % ca. det är bra, de pengarna går till den gemensamma välfärden.
Blomstertanten
18-12-2011, 09:45
Huggorm
18-12-2011, 10:18
CITAT (herkules @ 18-12-2011, 09:05)  jag har för mig att man betalar ganska hög skatt i norge, 36 % ca. det är bra, de pengarna går till den gemensamma välfärden. Visst, för norska staten har ju så ont om pengar? Det enda som är bra med att betala mycket skatt i Norge är att det finns rejält att ta av med alla avdrag som man är berättigad till som pendlare
herkules
18-12-2011, 10:53
CITAT (Huggorm @ 18-12-2011, 10:18)  Visst, för norska staten har ju så ont om pengar? Det enda som är bra med att betala mycket skatt i Norge är att det finns rejält att ta av med alla avdrag som man är berättigad till som pendlare jag kan ingenting om norska skattesystemet, däremot så vet jag att de har bra sjukvård, bra skolor och bra sjukförsäkring. och det är ju bra.
Ugglemormor
18-12-2011, 11:59
Instämmer med det sista att norge har det bättre med sjukvården, lättillgängligt på dagen att få akutbesök hos en doktor och gm svärföräldrarna till min dotter vet jag hur enkelt det ät att få rehab/vilopausser på olika spa ..... hon lägger endast för sitt enkelrum, annat är gratis....och med hennes tillstånd skulle hon vara utanför ramerna i sverige --- för bra att få något - stilen ........ Har inte hört dottern att gnälla om medicinkostnader heller. De i den släkten är/har arbetat innom de högre befattningarna, så den biten kan jag, men har inte haft en anledning att kolla vad ex. städerskan får, men innom äldreomsorgen där gamla bästemor finns är det rent och snyggt och trevligt på alla sett o vis. Troligen är de städerskorna rätt så nöjda när de även på pausserna stannar upp och snackar med de inneboende.......
Huggorm
18-12-2011, 12:13
Man kan inte riktigt jämföra med Norge, eftersom de har sina olja som hjälper upp de offentliga finanserna. Jämför med Finland istället, det är mer relevant.
Ugglemormor
18-12-2011, 12:19
Visst är det så, Huggorm, Jag har inte haft anledning att kolla de andra nordiska länderna pga att där finns inget som jag har intresse för, norge ligger ju närmast hjärtat när dottern bor där samt en del andra anhöriga. ......
*Stintan*
18-12-2011, 12:37
Blablablablablablabla....................................tjat tjat tjat
herkules
18-12-2011, 12:59
Finland har ju inte ens sina egna pengar längre
Huggorm
18-12-2011, 13:00
CITAT (herkules @ 18-12-2011, 12:59)  Finland har ju inte ens sina egna pengar längre  Nej, men så är ju Finland ett av få länder som verkar tjäna på det också...
herkules
18-12-2011, 13:08
är dålig på det där med men tyckte jag läste att Finland vill dra sig eurotrasslet?
Ugglemormor
18-12-2011, 13:13
Tyvärr, har inte nån pejling på deras situation .......
"Reinfeldt bygger ett utanförskap 19 DECEMBER 2011. Värderingsskifte – Vi gick från Högfors till ett maktskifte. Nu är det dags att gå från maktskifte till ett verkligt värderingsskifte, sa Maud Olofsson ( c ) när hon hälsade Annie Lööf ( c ) välkommen till partiledarposten. Det värderingsskiftet är redan här. Handelns utredningsinstitut (HUI) räknar med att julhandeln slår rekord. Årets julklapp är en färdigpackad matkasse. – En kombination av ökad köpkraft och tidspress gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag, säger Lena Larsson, vd på HUI Research. Gör ett jättejobb Men för många är ”ökad köpkraft” bara en avlägsen dröm. Även välgörenheten beräknas slå rekord i år. Förra året skänkte svenskarna fem miljarder kronor, en uppgång från året innan. Förmodligen passeras rekordet i år. Även Stockholms stadsmission har en matkasse som en av årets julklappar. Den kostar 100 kronor och innehåller det allra nödvändigaste. ”En vanlig vecka delar vi dessutom ut omkring 30 matkassar för dem som inte har möjlighet att äta sig mätta” skriver Stadsmissionen på sin hemsida. Stockholms stadsmission gör ett jättejobb och ska ha all uppskattning i världen. Att skänka dit är en av de konkreta saker man kan göra. Men en gång i tiden betalade vi skatt. Blir fråga om tacksamhet En gång, det var faktiskt inte så länge sedan, hade vi ett socialt skyddsnät i Sverige som gjorde att färre föll igenom. Då tvingades inte cancersjuka till socialkontoret. Då sågs fattigdom bland barn som ett samhällsproblem vi tillsammans måste göra något åt. Plötsligt är detta inte självklart längre. Från årsskiftet blir i stället gåvor till välgörenhet avdragsgilla. Det som en gång var rättigheter, att äta sig mätt, ha tak över huvudet, få kläder och skor, blir en fråga om tacksamhet. Tacksamhet mot dem som har råd och vilja att ge. Vad gör det med ett barn att växa upp med den tacksamheten? Vad gör det med människovärdet? Inte ett gott samhälle Det är en fråga ingen ställer, eftersom svaret gör för ont att höra. Men det är detta värderingsskifte borgerligheten drömt om så länge. Julen är en konstig tid. Skillnaden mellan de värderingar vi hyllar och de vi lever efter är sällan större. De flesta i Sverige har mer pengar än någonsin tidigare. Samtidigt ställs allt fler utanför. Det kallas ”två-tredjedelssamhälle”, när två av tre har det gott ställt på övrigas bekostnad. Nu har det kommit till Sverige. Så kan man bygga en politisk majoritet, det har Fredrik Reinfeldt visat. Men man kan inte bygga ett gott samhälle.Inte ens för dem som får råd att köpa ännu fler julklappar." Ett av de bästa ledare jag läst. Källa
Gossen Ruda
19-12-2011, 09:20
Lite utland. Nordkoreas diktator Kim Jung-Il har kolat. Sonen tar över, undrar om han har kraften och lusten att förändra det slutna landet?
tomas99
19-12-2011, 09:25
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2011, 09:20)  Lite utland. Nordkoreas diktator Kim Jung-Il har kolat. Sonen tar över, undrar om han har kraften och lusten att förändra det slutna landet? Varför skulle han vilja det? det skulle ju innerbära slutet för dom som har makten.
Gunilla T
19-12-2011, 10:14
CITAT (Anma @ 19-12-2011, 01:11)  "Reinfeldt bygger ett utanförskap 19 DECEMBER 2011. Värderingsskifte – Vi gick från Högfors till ett maktskifte. Nu är det dags att gå från maktskifte till ett verkligt värderingsskifte, sa Maud Olofsson ( c ) när hon hälsade Annie Lööf ( c ) välkommen till partiledarposten. Det värderingsskiftet är redan här. Handelns utredningsinstitut (HUI) räknar med att julhandeln slår rekord. Årets julklapp är en färdigpackad matkasse. – En kombination av ökad köpkraft och tidspress gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag, säger Lena Larsson, vd på HUI Research. Gör ett jättejobb Men för många är ”ökad köpkraft” bara en avlägsen dröm. Även välgörenheten beräknas slå rekord i år. Förra året skänkte svenskarna fem miljarder kronor, en uppgång från året innan. Förmodligen passeras rekordet i år. Även Stockholms stadsmission har en matkasse som en av årets julklappar. Den kostar 100 kronor och innehåller det allra nödvändigaste. ”En vanlig vecka delar vi dessutom ut omkring 30 matkassar för dem som inte har möjlighet att äta sig mätta” skriver Stadsmissionen på sin hemsida. Stockholms stadsmission gör ett jättejobb och ska ha all uppskattning i världen. Att skänka dit är en av de konkreta saker man kan göra. Men en gång i tiden betalade vi skatt. Blir fråga om tacksamhet En gång, det var faktiskt inte så länge sedan, hade vi ett socialt skyddsnät i Sverige som gjorde att färre föll igenom. Då tvingades inte cancersjuka till socialkontoret. Då sågs fattigdom bland barn som ett samhällsproblem vi tillsammans måste göra något åt. Plötsligt är detta inte självklart längre. Från årsskiftet blir i stället gåvor till välgörenhet avdragsgilla.Det som en gång var rättigheter, att äta sig mätt, ha tak över huvudet, få kläder och skor, blir en fråga om tacksamhet. Tacksamhet mot dem som har råd och vilja att ge. Vad gör det med ett barn att växa upp med den tacksamheten? Vad gör det med människovärdet? Inte ett gott samhälle Det är en fråga ingen ställer, eftersom svaret gör för ont att höra. Men det är detta värderingsskifte borgerligheten drömt om så länge. Julen är en konstig tid. Skillnaden mellan de värderingar vi hyllar och de vi lever efter är sällan större. De flesta i Sverige har mer pengar än någonsin tidigare. Samtidigt ställs allt fler utanför. Det kallas ”två-tredjedelssamhälle”, när två av tre har det gott ställt på övrigas bekostnad. Nu har det kommit till Sverige. Så kan man bygga en politisk majoritet, det har Fredrik Reinfeldt visat. Men man kan inte bygga ett gott samhälle.Inte ens för dem som får råd att köpa ännu fler julklappar." Ett av de bästa ledare jag läst. KällaTänk om Sverige förstod vilken fundamental skillnad det är mellan välgörenhet och människors lagstadgade rättigheter. Den generella välfärden, där människors rätt till hjälp är lagstadgad håller nu på att urholkas. Är detta det som många hyllar som nytänkande och modernt? Historiskt har Sverige kämpat länge för att komma ifrån "mössan i hand" - det handlar om människors lika värde....eller inte!
Huggorm
19-12-2011, 10:26
CITAT (tomas99 @ 19-12-2011, 09:25)  Varför skulle han vilja det? det skulle ju innerbära slutet för dom som har makten. Inte nödvändigtvis. Att fortsätta driva landet som tidigare innebär slutet, det kan inte hålla hur länge som helst. Börjar Kim Jong-Un införa lättnader och öppnar upp för marknadsekonomi så kommer det gå mycket bättre, och han blir ännu populärare och kan sitta kvar i ett land som överlever. Frågan är bara om han förstår det, eller om han är helt indoktrinerad av sin sinnessjuke fader. Det beror nog också på vad folk i hans närmaste stab tycker innerst inne, de kanske i hemlighet gått och avskytt ordningen som varit.
I förra veckan kunde vi läsa om att Regeringen inte hade tid med att ha möten med Socialdemokraterna. Nu är det Miljöpartiet som klagar. Jag tror att regeringen Reinfeldt biter sig själv i arslet genom att ignorera oppositionen. Men det blir väl så när man blir maktfullkomlig. Högmod går före fall.
herkules
19-12-2011, 12:21
inte bara stöd hos partiet utan också hos väljare tror jag. iaf den dagen det blir val. folk är less och kommer göra det de ska för att få bort omänsklighetsalliansen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|