Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Bengalow
Vi är helt överens, Huggorm. Det är EU's existens som står på spel.
Om man tittar på ett engelskt program, om hur de sköter sina djur, så blir man nästan sjuk. Inför skarpa djurskyddskontroller. Slopa transportbidragen, så att nordeuropeiska djur slipper transporteras till Sicilien för slakt. Slopa stödområdesbidragen... Varför skall en lantbrukarer i Jämtland ha vitkålsstöd, när det inte går att odla däruppe? Fransoserna, och tyskarna, framhäver naturen, och hur den skulle bli om inte bönderna fick sina grandioasa bidrag? Det går åt helv-e med Europa om alpbönderna m.fl. får som dom vill.
Bönder är de mest bidragsberoende av alla i hela Sverige/Europa. Men väldigt tysta om "bidrag"...det kallas ersättning i dessa led.
Gossen Ruda
Europa har med EU:s hjälp blivit ett enda stort stödområde. Fast slopade bidrag och stöd är en utopi, tänk alla tjänstemän i Bryssel som skulle bli arbetslösa. De kommer att kämpa emot med näbbar, trynen, klövar och klor.
Bengalow
Jag hoppas att alla ni som tror på, att regeringen skulle "ordna allt" åt pensionärerna, har läst utredningen från E24. Vi gamla skulle komma i första rummet, sa Bill. Instämmer sa Bull...
I verkligheten har lönerna ökat med 20 % de senaste åren, medan pensionerna sjunkit med 7. Det är t.o.m. så att en f.d. politiker (jag) börjar att förlora tron på dessa löss, som sitter i regeringen. (F.ö. har jag väl inte trott på dom en sekund, men nu har dom bevisat att dom är komplett inkompetenta!)
Inte nog med det. Ni som är födda 1953 eller senare kommer att få en pension som uppgår till högst 53% av slutlönen. Det var sagt 65-66. Så Gita...sluta tro på dina undergörare. När det är dags för din pension, så blir det vattgröt till morgon, middag och kiväll. Regeringen ställer inte upp för dig, fastän du röstar moderat...det blir väl VP som får din röst då, när verkligheten kommit ifatt dig.
gnon49
CITAT (Bengalow @ 20-03-2012, 21:11) *
Jag hoppas att alla ni som tror på, att regeringen skulle "ordna allt" åt pensionärerna, har läst utredningen från E24. Vi gamla skulle komma i första rummet, sa Bill. Instämmer sa Bull...
I verkligheten har lönerna ökat med 20 % de senaste åren, medan pensionerna sjunkit med 7. Det är t.o.m. så att en f.d. politiker (jag) börjar att förlora tron på dessa löss, som sitter i regeringen. (F.ö. har jag väl inte trott på dom en sekund, men nu har dom bevisat att dom är komplett inkompetenta!)
Inte nog med det. Ni som är födda 1953 eller senare kommer att få en pension som uppgår till högst 53% av slutlönen. Det var sagt 65-66. Så Gita...sluta tro på dina undergörare. När det är dags för din pension, så blir det vattgröt till morgon, middag och kiväll. Regeringen ställer inte upp för dig, fastän du röstar moderat...det blir väl VP som får din röst då, när verkligheten kommit ifatt dig.

Ja nu är väl pensionernas nya upplägg en blocköverskridande överenskommelse som genomfördes under S vid makten. Så vattgröt blir det nog oavsett regering.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 21:47) *
Ja nu är väl pensionernas nya upplägg en blocköverskridande överenskommelse som genomfördes under S vid makten. Så vattgröt blir det nog oavsett regering.

Fast att sänka skatten för löntagarna men inte för pensionärerna är den nuvarandes förtjänst.
Bengalow
MEN, den som lovade att återställa pensionerna var dina favvisar, gnon49. Både Bill och Bull instämde i att det var pensionärernas tur denna gång. En sån dj-a lögn! Att du bara kan vidmakthålla ditt förtroende för dom är ofattbart! En gång snackade högern om "valfläsk" från Strängs sida, men jag har aldrig upplevt större lögn än vad nuvarande regeringen åstadkommit, eller rättare sagt, vad dom INTE åstadkommit. De två, Borg och Reinfeldt, är en skam för allt vad politiker står för. Deras beteende kan liknas vid att vända i kyrkporten vid sitt eget bröllop. Jag kan bara uttrycka det med två enstaviga ord, som båda börjar på f...Hade det funnits skampåle, så hade jag satt dom där!
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 21:47) *

Ja det är möjligt att S satt vid makten då men det var inte förren 2010 som de började sänkas och då med 300 kr/mån och sen 2011 med 500 kr.
Pensionerna skulle hämtas igen när ekonomin gick bra igen utlovades det. Men icke att så har skett. Det är inte S som sänkt pensionerna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14549394.ab

Samtidigt festade den nya pensionsmyndigheten upp drygt 3,5 miljoner av pensionärernas pengar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14543946.ab
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 22:20) *
Ja det är möjligt att S satt vid makten då men det var inte förren 2010 som de började sänkas och då med 300 kr/mån och sen 2011 med 500 kr.
Pensionerna skulle hämtas igen när ekonomin gick bra igen utlovades det. Men icke att så har skett. Det är inte S som sänkt pensionerna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14549394.ab

Samtidigt festade den nya pensionsmyndigheten upp drygt 3,5 miljoner av pensionärernas pengar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14543946.ab

S satt vid makten när regelverket som nu styr pensionerna utformades. att pensionerna inte hängt med övriga löner är S också delaktig i. Bara för att S sitter i opposition just nu så är dom i högsta grad ansvariga för mycket av dagens politik o samhällsutveckling. Dom sitter trots allt i riksdagen med många ledamöter. Själv tycker jag faktiskt det är ovanligt lite kritik från S när det gäller regeringens politik. Är man rädd att det ska slå tillbaka kanske. Skam vet när det gäller politiker.
Bengalow
Läser man på Google om henne...tidigare statssekreterare i försvarsdepartementet m.m. Bo Könberg avses att bli ordförande i PPM...
Jösses det fanns en tid då moderaterna skällde på varenda utnämning som svågerpolitik. Och nu sitter man där och gör samma sak. Att bita huvudet av skam ter sig lätt i maktposition...Jag tycker det är ren ynkedom!Hornen har börjat växa på högern!!
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 22:57) *
S satt vid makten när regelverket som nu styr pensionerna utformades. att pensionerna inte hängt med övriga löner är S också delaktig i. Bara för att S sitter i opposition just nu så är dom i högsta grad ansvariga för mycket av dagens politik o samhällsutveckling. Dom sitter trots allt i riksdagen med många ledamöter. Själv tycker jag faktiskt det är ovanligt lite kritik från S när det gäller regeringens politik. Är man rädd att det ska slå tillbaka kanske. Skam vet när det gäller politiker.

Skit samma men tycker du verkligen att det är OK att pensionerna sjunkit med 7% medan lönerna ökat med 20% + alla jobbavdrag mm som löntagarna fått? 800 kr /mån är väldigt mycke för en pensionär men säkert bara en spottstyver för den som tjänar 30 000. Men det kanske är tacken för 40-50 års samhällstjänst.
heinrich_stubel
Jag är ledsen, men ur miljösynpunkt så är vi fucked. Visst, det är en bra början att ta den miljövänliga vägen i den mån det går, men på det hela ÄR det redan kört. Kvittar hur miljövänliga ni blir när länder med allt från 10 till hundra gånger så många invånare ÖKAR sina utsläpp.

Visst, vi ska vara ett föredömme, och inte påskynda det hela (även om det rör sig om en knappt mätbar skillnad), men såvida man inte utvecklar någon fullständigt raffinerande teknik, så är det dömt att gå åt helvete. Thats the sad truth!
heinrich_stubel
CITAT (Bengalow @ 19-03-2012, 20:18) *
Vi är helt överens, Huggorm. Det är EU's existens som står på spel.
Om man tittar på ett engelskt program, om hur de sköter sina djur, så blir man nästan sjuk. Inför skarpa djurskyddskontroller. Slopa transportbidragen, så att nordeuropeiska djur slipper transporteras till Sicilien för slakt. Slopa stödområdesbidragen... Varför skall en lantbrukarer i Jämtland ha vitkålsstöd, när det inte går att odla däruppe? Fransoserna, och tyskarna, framhäver naturen, och hur den skulle bli om inte bönderna fick sina grandioasa bidrag? Det går åt helv-e med Europa om alpbönderna m.fl. får som dom vill.
Bönder är de mest bidragsberoende av alla i hela Sverige/Europa. Men väldigt tysta om "bidrag"...det kallas ersättning i dessa led.

Det var då ett jävla tjatande om bidrag från din sida. Lite tröttsamt i längden.

Ser du EU som något väldigt positivt, eftersom du så blantant predikar om hur dess existens är hotad. Kanske dags att inse att det var en idiotiskt idé från början att införa gemensam valuta för en uppsjö olika länder slap.gif

Att ha endast EN tråd som behandlar allt som har med politik att göra är för övrigt en oerhört dålig idé.
herkules
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 00:33)
1530137[/url]']
Det var då ett jävla tjatande om bidrag från din sida. Lite tröttsamt i längden.

Ser du EU som något väldigt positivt, eftersom du så blantant predikar om hur dess existens är hotad. Kanske dags att inse att det var en idiotiskt idé från början att införa gemensam valuta för en uppsjö olika länder slap.gif

Att ha endast EN tråd som behandlar allt som har med politik att göra är för övrigt en oerhört dålig idé.

eu är skit men en politiktråd på odla är bra.
heinrich_stubel
CITAT (herkules @ 21-03-2012, 01:00) *
eu är skit men en politiktråd på odla är bra.

Ja, det första har du rätt i, men att inskränka allt politiskt inom raden av en unik tråd är inte bra, då det obstruerar givande köksbordspolitiska diskussioner från att uppstå, istället för att stadga sådana omständigheter.
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 01:09) *
Ja, det första har du rätt i, men att inskränka allt politiskt inom raden av en unik tråd är inte bra, då det obstruerar givande köksbordspolitiska diskussioner från att uppstå, istället för att stadga sådana omständigheter.

Har du fått kaktustaggar i fingrarna?
herkules

om du letar så hittar du massor av trådar som avhandlat politik, alla har gått åt skogen smile.gif
Azur
24000:- i ingångslön i ett yrke som kräver treårig utbildning. Jag är nyfiken på att höra vad ni tycker om det.

Är verkligen 22000:-/mån i ingångslön, som sjuksköterskestudenterna har idag, så lågt att det är oacceptabelt och motiverar bojkotter och strejker? Eller har nånting blivit väldigt konstigt i lönesättningen inom sjukvården?
herkules
CITAT (Azur @ 21-03-2012, 08:43) *
24000:- i ingångslön i ett yrke som kräver treårig utbildning. Jag är nyfiken på att höra vad ni tycker om det.

Är verkligen 22000:-/mån i ingångslön, som sjuksköterskestudenterna har idag, så lågt att det är oacceptabelt och motiverar bojkotter och strejker? Eller har nånting blivit väldigt konstigt i lönesättningen inom sjukvården?

22 000 i månaden är ett skämt!
vi ska höja lönerna i det här landet, inte sänka dom som alliansregeringen vill.
Gossen Ruda
Någon som har hört talas om de hopväxta siamesiska tvillingarna? En heter löner, den andra priser.
Anma

Före den här tråden skapades fanns det ett antal politiska trådar för olika ämnen, det sågs inte med blida ögon av icke politiskt intresserade odlare. Dessutom har det nog aldrig funnits en enda politisk tråd här på odla som inte spårat ut på det ena eller det andra sättet.
Gossen Ruda
Det är väl fritt att skapa nya trådar men varför i h-----e? Ett tag hade vi tre eller möjligen fyra politiktrådar igång samtidigt och det var inte så mysigt.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2012, 16:06) *
Det är väl fritt att skapa nya trådar men varför i h-----e? Ett tag hade vi tre eller möjligen fyra politiktrådar igång samtidigt och det var inte så mysigt.

Med tanke på hur herr Stubels övriga inlägg i forumet ser ut är hans synpunkter om denna tråd knappast något man behöver bry sig om cool.gif
Azur
CITAT (herkules @ 21-03-2012, 08:59) *
22 000 i månaden är ett skämt!
vi ska höja lönerna i det här landet, inte sänka dom som alliansregeringen vill.

Allvar? Jag vet ju att löneläget är väldigt högt inom sjukvården, men för mig är 22000:-/månaden en riktigt bra ingångslön, 8000:-/månaden högre än ingångslönen för en butikssäljare eller kock, 2000:- högre än ingångslönen för en rökdykare eller lärare, samma som ingångslönen för en polis, och bara nån tusenlapp under ingångslönen för en disputerad marinbiolog.

Jag har svårt att se att det är synd om nån som har 22000:-/månaden som ingångslön, eller att den personen är "lågavlönad". För mig låter det snarare som om vi behöver utbilda mycket fler sjuksköterskor.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 21-03-2012, 18:30) *

Doppa Bildt i oljan och rulla honom i fjädrar! ranting.gif
Bengalow
Bröderna Lundin har väl fått prospekt på borrning där, då gäller det för Kalle Stropp att tillstyrka. Han får sin beskärda del, kan tänka.
Sicken "utrikesminister" vi begåvats med. Det är nog den människa jag helst skulle välja att pungsparka, om jag fick lov. Och vilken sats jag skulle ta!
herkules
CITAT (Azur @ 21-03-2012, 18:40)
1530377[/url]']
Allvar? Jag vet ju att löneläget är väldigt högt inom sjukvården, men för mig är 22000:-/månaden en riktigt bra ingångslön, 8000:-/månaden högre än ingångslönen för en butikssäljare eller kock, 2000:- högre än ingångslönen för en rökdykare eller lärare, samma som ingångslönen för en polis, och bara nån tusenlapp under ingångslönen för en disputerad marinbiolog.

Jag har svårt att se att det är synd om nån som har 22000:-/månaden som ingångslön, eller att den personen är "lågavlönad". För mig låter det snarare som om vi behöver utbilda mycket fler sjuksköterskor.

jag bryr mig inte om vad andra har i ingångslön, det är svårt att jämföra yrken. för att få fler sjuksköterskor behöver lönen höjas.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 23:09) *
Skit samma men tycker du verkligen att det är OK att pensionerna sjunkit med 7% medan lönerna ökat med 20% + alla jobbavdrag mm som löntagarna fått? 800 kr /mån är väldigt mycke för en pensionär men säkert bara en spottstyver för den som tjänar 30 000. Men det kanske är tacken för 40-50 års samhällstjänst.

Nej pensionerna borde höjas, men den bistra verkligheten är nog att det bara genom ett privat sparande man kan räkna med en hyfsad pension i framtiden. Åldersfördelningen går ju inte att ändra på i ett nafs. Sedan har ju pensionärerna den dåliga smaken att bli allt äldre. blush.gif Men det är väl ett problem i alla länder med utbyggd välfärd för dom äldre.
Azur
CITAT
för att få fler sjuksköterskor behöver lönen höjas.

Nej, fler utbildningsplatser behöver inrättas. Samma med läkare.
Huggorm
Jag tror inte heller en höjd lön skulle ge fler sjuksköterskor, åtminstone inte om den inte höjdes riktigt mycket. Alla sjuksköterskor jag pratat med har visserligen beklagat sig över lönen, men de valde yrke för att de ville jobba med vård. Att locka en massa folk som inte vill jobba med vård blir nog inte bra. Jag vet hur otekniska människor fungerar i mitt jobb, och jag tror att exempelvis jag skulle fungera lika illa som sjukskötare.
herkules
men hallå, varför jobba som syrra i Sverige när du får bra mycket bättre betalt i Norge? lägg ner Florencetugget.
Huggorm
CITAT (herkules @ 21-03-2012, 22:22) *
men hallå, varför jobba som syrra i Sverige när du får bra mycket bättre betalt i Norge? lägg ner Florencetugget.

En anledning kan vara att man bor i Sverige.
Anma
CITAT (Huggorm @ 21-03-2012, 22:24) *

Är det inte du som brukar anse att man ska flytta dit det finns jobb och bostad oavsett vad? Helst pendla också milatal om dagen?
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-03-2012, 22:24)
1530469[/url]']

jajaja ....
Huggorm
CITAT (Anma @ 21-03-2012, 22:25) *
Är det inte du som brukar anse att man ska flytta dit det finns jobb och bostad oavsett vad? Helst pendla också milatal om dagen?

I princip, men för sjuksköterskor brukar det finnas jobb på hemmaplan. Min ena syster provade på yrket i Norge, men flyttade snart hem igen. Och här hemma kunde hon i princip välja fritt mellan ett flertal sjukhem och lasarett i trakten.
*Stintan*
Både sjuksköterskor och lärare borde ha högre löner!
gnon49
ja lönebildningen är ju en sak mellan fack o arbetsgivare, inget en regering lägger sig i. Det viktigaste är ju ändå reallönerna och dom har ju ökat bra de senaste åren.
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 16:16) *
Med tanke på hur herr Stubels övriga inlägg i forumet ser ut är hans synpunkter om denna tråd knappast något man behöver bry sig om cool.gif

Mina inlägg är alla intressanta och välkommnar till givande diskussioner.

Nej, ta nu och gräv ner stridsyxan är du snäll. Bara för att vissa inte har alla indianerna i kanoten betyder det inte att vi ska låta resterande gå lös med tomahawkerna smile.gif

För övrigt ska sjuksköterskor gå ner i arbetstid med oförändrad dagslön, så kommer dessutom fler att komma in på arbetsmarknaden!
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 23:05) *
Mina inlägg är alla intressanta och välkommnar till givande diskussioner.

Nej, ta nu och gräv ner stridsyxan är du snäll. Bara för att vissa inte har alla indianerna i kanoten betyder det inte att vi ska låta resterande gå lös med tomahawkerna smile.gif

För övrigt ska sjuksköterskor gå ner i arbetstid med oförändrad dagslön, så kommer dessutom fler att komma in på arbetsmarknaden!

Jaha var ska du få fler sjuksköterskor ifrån eller du tycker kanske att de gamla Saabjobbarna kan jobba som det.

Nej du jag ser inget seriöst i dina inlägg du satt och skrev natten som var. Rena skämten vill jag påstå.
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 23:13) *
Jaha var ska du få fler sjuksköterskor ifrån eller du tycker kanske att de gamla Saabjobbarna kan jobba som det.

Nej du jag ser inget seriöst i dina inlägg du satt och skrev natten som var. Rena skämten vill jag påstå.

Om det blir bekvämare arbetstider och mindre stress, så kommer så klart fler att utbilda sig till det. Det är väl självklart?
Motti
En av mina vänninor är sjuksjöterska hon jobbar nätter inom palliativ vård hon tjänar riktigt bra och hon klagar inte heller .Har verkligen sjuksjöterskor så himmla dålig lön ? eller är det så att de fått ta på sig mer och mer av läkarnas jobb och därför tycker de ska ha mer betalt ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-03-2012, 23:17) *
En av mina vänninor är sjuksjöterska hon jobbar nätter inom palliativ vård hon tjänar riktigt bra och hon klagar inte heller .Har verkligen sjuksjöterskor så himmla dålig lön ? eller är det så att de fått ta på sig mer och mer av läkarnas jobb och därför tycker de ska ha mer betalt ?

Att jobba natt lönar sig alltid bra det ger mer klirr i kassan än att jobba dag.
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 23:19) *
Att jobba natt lönar sig alltid bra det ger mer klirr i kassan än att jobba dag.

Jaha ja. Givetvis tog du förnuftet tillfånga och beskådade min triumf biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 23:20) *
Jaha ja. Givetvis tog du förnuftet tillfånga och beskådade min triumf biggrin.gif

Det var inte dig jag svarade. Lär dig ordningen!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 23:19) *

Nåja, jag tog ett nattskift på ett ställe jag jobbade för en gång. Men det visade sig att bemanningsfirman jag var uthyrd från inte hade något särskilt avtal för nattarbete, så det blev inget extra alls. Eller om det blev några enstaka kronor per timme efter mycket bråkande, jag minns inte riktigt. Så det behöver inte löna sig bra alls.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 21-03-2012, 23:24) *
Nåja, jag tog ett nattskift på ett ställe jag jobbade för en gång. Men det visade sig att bemanningsfirman jag var uthyrd från inte hade något särskilt avtal för nattarbete, så det blev inget extra alls. Eller om det blev några enstaka kronor per timme efter mycket bråkande, jag minns inte riktigt. Så det behöver inte löna sig bra alls.

Det regleras ju i avtal så det låter märkligt att ett bemanningsföretag skulle kunna gå runt det.
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 23:24) *
Det var inte dig jag svarade. Lär dig ordningen!

Det vet jag, men att du valde att ignorera mitt inlägg bevisade bara att ditt argument föll platt : )
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 23:27) *
Det regleras ju i avtal så det låter märkligt att ett bemanningsföretag skulle kunna gå runt det.

Detta var i Norge, och jag vet inte hur det fungerar där. Hur som helst var jag uthyrd till Aker Kvaerner som är ett av landets absolut största företag, så något fuskande tror jag inte de kunde pyssla med
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 23:31) *
Det vet jag, men att du valde att ignorera mitt inlägg bevisade bara att ditt argument föll platt : )

Vet inte vad du pratar om men jag finner ibland ingen anledning att svara på dumheter.
Motti
Man ska nog inte stcka under stolen med att det är psykiskt påfrestande att jobba just med palliativ vård att se människor dö varje gång man går till jobbet måste vara påfrestande !har en vännina som jobbar på stroke enheten som undersköterska också¨väldigt påfrestande psykiskt jag ser ju på henne när hon kommer ut hit till stugan sin att hon är utmattad av alla påfrestelser i jobbet ,måste säga att jag beundrar mina vänninor som orkar jobba med dessa passienters i livets slutskedet själv skulle jag inte klara det psykiskt det där med att stänga av jobbet när man kommer hem och att jobba dom tiderna som dom gör tycker vi ska vara tacksamma mot dom som tar hand om våra sjuka och gammla och ge dom en eloge .Mina vänninor är speciella och har stor empati för alla .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon