Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Motti
Och du har koll på precis allt !du är som en skördetröska bara maler och maler och så är du en besserwisser av guds nåde .Konstigt att inte du blivit stadsminister med din interligens och dina kunskaper .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 07-03-2012, 00:45) *
Och du har koll på precis allt !du är som en skördetröska bara maler och maler och så är du en besserwisser av guds nåde .Konstigt att inte du blivit stadsminister med din interligens och dina kunskaper .

Och det ska komma ifrån dig! rotfl.gif
Motti
Hade faktiskt en vän här i helgen som är psykolog han läste en del av dina trådar här på Odla bla dom du skrivit till mig !han kallade dig för en projiserare en sådan som när sig på att jäklas med andra för att må bättre själv när man själv inte mår bra.Är benägen att hålla med Nicklas .Du är en sådan människa som när dig på att jäklas med andra och jag verkar vara en av de utvalda ,men du biter inte på mig bara så du vet .Tycker du är ynklig som inte kan bete dig som folk och ta en diskution utan att ta det så jäkla personligt och dessutom vara så jement elak som du är .Jag är en hygglig människa snäll vänlig mot dom som bemöter mig med respekt .Men när folk kallar mig för idiot osv då blir jag heligt arg särsklit från sådana som utger sig för att vara sossar och som påstå sig värna om lika rättigheter och allas rätt till värdighet .
Huggorm
CITAT (Azur @ 06-03-2012, 22:20) *
Jag känner personligen en person i Bohuslän som sålde sin ärvda villa med strandtomt taxerat för strax över miljonen för 11 miljoner kronor. Priserna i norra bohuslän är helt snedvridna av norska pengar.

Men om man trivs i sitt hus och vill bo kvar då?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 07-03-2012, 01:06) *
Hade faktiskt en vän här i helgen som är psykolog han läste en del av dina trådar här på Odla bla dom du skrivit till mig !han kallade dig för en projiserare en sådan som när sig på att jäklas med andra för att må bättre själv när man själv inte mår bra.Är benägen att hålla med Nicklas .Du är en sådan människa som när dig på att jäklas med andra och jag verkar vara en av de utvalda ,men du biter inte på mig bara så du vet .Tycker du är ynklig som inte kan bete dig som folk och ta en diskution utan att ta det så jäkla personligt och dessutom vara så jement elak som du är .Jag är en hygglig människa snäll vänlig mot dom som bemöter mig med respekt .Men när folk kallar mig för idiot osv då blir jag heligt arg särsklit från sådana som utger sig för att vara sossar och som påstå sig värna om lika rättigheter och allas rätt till värdighet .

Ta av dig offerrocken den klär dig inte!
Dina uttalanden om mig säger faktiskt mer om dig än om mig. Det hade nog varit bättre att du visat dina nattliga svammelinlägg för din vän psykologen.

Hur skulle det vara om du höll dig till sakfrågan istället för att ägna dig åt personliga påhopp?
herkules
CITAT (Motti @ 07-03-2012, 00:23) *
De har inte gjort något som inte sossarna kunde ändra när de sat i Regeringen !vi har både ex annställda som flyttade upp till Stockholm under sossetiden och vi har vänner som köppt lägenhet där så nog har jag koll !en del av er vänstersympatisörer= sossar lever kvar i det som inte finns längre ,och passar inte galocherna så skyller vi på Alliansen allt är deras fel när det går åt skogen privat .Har inte männsikan något annsvar för vad som händer i deras liv ?eller ska vi fortsätta skylla på andra .

förra katastrofomgången borgarna satt vid makten sålde de ut hyresrätter i sthlm, när sossarna satt såldes inga hyresrätter, nu när det blev borgeligt styre så började utförsäljningskarusellen igen.
rena rama morden på hyresrätter.
du vet noll, zero, nada om sthlms bostadsmarknad motti.
Anki på Öland
Fast jag är född och uppfödd i Stockholms innerstad och på 50, 60 och 70-talet var det helt omöjligt att få en lägenhet i stan eller närförort om man inte betalade svart. Gick inte ens att byta upp sig till en större, både vi och dom flesta av mina kompisar bodde i 1 rok. Inga av mina klasskompisar eller vänner som ville stanna i Stockholm lyckades under dessa år få en hyreslägenhet utan att betala hyresvärden eller bo i 2:dra hand som inte var varken billigt eller säkert. Så hyresmarknaden i just Stockholm har inte varit "bättre förr".
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2012, 09:27) *
Fast jag är född och uppfödd i Stockholms innerstad och på 50, 60 och 70-talet var det helt omöjligt att få en lägenhet i stan eller närförort om man inte betalade svart. Gick inte ens att byta upp sig till en större, både vi och dom flesta av mina kompisar bodde i 1 rok. Inga av mina klasskompisar eller vänner som ville stanna i Stockholm lyckades under dessa år få en hyreslägenhet utan att betala hyresvärden eller bo i 2:dra hand som inte var varken billigt eller säkert. Så hyresmarknaden i just Stockholm har inte varit "bättre förr".

klart att den var! ju fler hyresrätter det finns, desto större chans är det att få en lägenhet. idag finns mindre än hälften hyresrätter kvar än vad som fanns i början på 90-talet.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 09:29) *
klart att den var! ju fler hyresrätter det finns, desto större chans är det att få en lägenhet. idag finns mindre än hälften hyresrätter kvar än vad som fanns i början på 90-talet.

Vad bra att du vet allt - sorry, jag har nog inbillat mig alltihopa..... vi alla trängdes nog i en enrummare för att det var så trevligt.... att jag inte tänkte på det.... crying.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 09:29) *

Nej lätt var det sannerligen inte att få en bostad trots att det fanns fler hyreslägenheter på den tiden. 10-15 år i bostadskö var vad som gällde. Hur många har inte bott på rivningskontrakt eller i andrahand. Dessutom var det mer regel än undantag att man fick betala ett antal tiotusen för ett kontrakt. Glöm inte att det också var på den tiden en stor del av innerstan avfolkades till förmån för kontorisering av lägenheter.
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2012, 09:38) *
Vad bra att du vet allt - sorry, jag har nog inbillat mig alltihopa..... vi alla trängdes nog i en enrummare för att det var så trevligt.... att jag inte tänkte på det.... crying.gif

jag vet inte om du försöker vara lustig?
i sådant fall kan jag tala om för dig att det är du inte.
men enkel matematik säger självklart att om 10 000 hyresrätter försvinner och blir bostadsrätter så finns inte de där 10 000 hyresrätterna kvar för de människor som inte har råd att köpa dem. alltså var bostadssituationen bättre innan borgarna sålde ut allmän egendom.
sen att den inte var bra, det är en helt annan diskussion.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2012, 10:06) *
Nej lätt var det sannerligen inte att få en bostad trots att det fanns fler hyreslägenheter på den tiden. 10-15 år i bostadskö var vad som gällde. Hur många har inte bott på rivningskontrakt eller i andrahand. Dessutom var det mer regel än undantag att man fick betala ett antal tiotusen för ett kontrakt. Glöm inte att det också var på den tiden en stor del av innerstan avfolkades till förmån för kontorisering av lägenheter.

fast det spelar ingen roll om det var lätt förr eller inte, det är ändå svårare nu iom att hyresrätter sålts ut och blivit bostadsrätter.
helt plötsligt så blev sthlms stads bostadskö flera år längre tack vare utförsäljningarna.
en bostadsrätt innanför tullarna kostar och alla har inte de pengarna.
efterfrågan på hyresrätter är enorm så svartabörsmarknaden vad det gäller hyreskontrakt blomstrar än mer idag.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 11:00) *
fast det spelar ingen roll om det var lätt förr eller inte, det är ändå svårare nu iom att hyresrätter sålts ut och blivit bostadsrätter.
helt plötsligt så blev sthlms stads bostadskö flera år längre tack vare utförsäljningarna.
en bostadsrätt innanför tullarna kostar och alla har inte de pengarna.
efterfrågan på hyresrätter är enorm så svartabörsmarknaden vad det gäller hyreskontrakt blomstrar än mer idag.

Det har ju inte heller satsats på bostadbyggande på år o dar. Ganska meningslöst att käbbla om när det var värst. Det är bara att konstatera att det var kärvt för 30-40 år sen på bostadsfronten och det är idag också. Den som är utan egen bostad bryr sig knappast om det och är inte hjälp av att det blir ännu färre hyreslägenheter och knappt byggs några nya.
kerstinbern
"15 000 allmännyttiga lägenheter såldes

Under 2010 sålde 78 kommuner totalt 15 000 allmännyttiga bostäder.
- Sju kommuner står för 75 procent av försäljningen. De flesta kommuner säljer bara ett fåtal lägenheter, säger Assar Lindén, utredare på Boverket.

De vanligaste köparna är bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare. De flesta lägenheterna omvandlades till bostadsrätter efter försäljningen. Omvandlingen är vanligast i Storstockholm och i några tillväxtregioner, men förekommer däremot inte i Göteborg och Malmö. I Stockholmsregionen är det få sålda lägenheter som inte omvandlas till bostadsrätter. "

http://www.boverket.se/Om-Boverket/Pressru...t-pa-bostader-/
herkules
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2012, 11:44) *
Det har ju inte heller satsats på bostadbyggande på år o dar. Ganska meningslöst att käbbla om när det var värst. Det är bara att konstatera att det var kärvt för 30-40 år sen på bostadsfronten och det är idag också. Den som är utan egen bostad bryr sig knappast om det och är inte hjälp av att det blir ännu färre hyreslägenheter och knappt byggs några nya.

käbbla ligger inte för mig.
tar man bort något som funnits (hyresrätter) och inte fyller på (hyresrätter) så fattas det (hyresrätter).
borgerligt påhitt - skitpåhitt om du frågar mig.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 14:43) *
tar man bort något som funnits (hyresrätter) och inte fyller på (hyresrätter) så fattas det (hyresrätter).

Självklart och jag säger inte emot dig i detta.
Huggorm
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 14:43) *

Lägenheterna finns kvar även om de inte är hyresrätter längre. Folk bor i dem i detta nu.
Bengalow
Visst finns dom kvar, Huggorm, men "kunderna" har minskat...Vem har råd att hosta upp 1,5-3 mille sådär rakt upp och ner. Om du säljer din Friggebod, för att flytta till sta'n, hur mycket tror du, att du får lägga imellan?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 07-03-2012, 16:17) *
Visst finns dom kvar, Huggorm, men "kunderna" har minskat...Vem har råd att hosta upp 1,5-3 mille sådär rakt upp och ner. Om du säljer din Friggebod, för att flytta till sta'n, hur mycket tror du, att du får lägga imellan?

Massor av folk har uppenbarligen råd att lägga 1,5-3 miljoner på sitt boende, så det behöver du inte vara orolig för. Själv får jag pengar tillbaka om jag säljer stugan och köper någon av de få bostadsrätter som finns här i byn
herkules
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 16:13) *
Lägenheterna finns kvar även om de inte är hyresrätter längre. Folk bor i dem i detta nu.

ja så klart, de står ju inte tomma slap.gif det är öht inte det jag pratar om.

CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 16:22) *
Massor av folk har uppenbarligen råd att lägga 1,5-3 miljoner på sitt boende, så det behöver du inte vara orolig för. Själv får jag pengar tillbaka om jag säljer stugan och köper någon av de få bostadsrätter som finns här i byn

massor ja, men inte alla.
caprifol
CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2012, 09:38) *

Och vi är många som brukar säga att vi städade stan's andrahandslägenheter! När man skrapat lort och äntligen fått lägenheten ren var det dags: "tyvärr, nu är barnen/barnbarnen vuxna och ska överta"!
Huggorm
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 16:35) *
massor ja, men inte alla.

Inte alla, men folk med fast jobb och ordnad ekonomi kan utan större problem låna 1,5 miljoner
herkules
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 16:44) *
Inte alla, men folk med fast jobb och ordnad ekonomi kan utan större problem låna 1,5 miljoner

vad är det du inte förstår? det finns människor som INTE VILL ÄGA, är det så himla svårt för borgarna att förstå?
Huggorm
CITAT (herkules @ 07-03-2012, 17:00) *
vad är det du inte förstår? det finns människor som INTE VILL ÄGA, är det så himla svårt för borgarna att förstå?

Vill man inte äga skall man naturligtvis inte behöva det, men man kan inte kräva några subventionerade hyrespriser då anser jag.
Jan Lindgren
Hej!
Varför ska man bo i Stockholm? Det finns massor med förorter och bra kommunikationer. Vi bodde i Stockholms förorter på 50, 60 och 70 talet. Det gick utmärkt. Självklart underlättade det att få bostad om man hade bra kontakter. Jag hoppas att det kommunala myglet är borta nu.
MVH
Jan Lindgren
*Stintan*
CITAT (Jan Lindgren @ 07-03-2012, 18:56) *
Hej!
Varför ska man bo i Stockholm? Det finns massor med förorter och bra kommunikationer. Vi bodde i Stockholms förorter på 50, 60 och 70 talet. Det gick utmärkt. Självklart underlättade det att få bostad om man hade bra kontakter. Jag hoppas att det kommunala myglet är borta nu.
MVH
Jan Lindgren

Som om det vimlar av hyreslägenheter i Stockholms förorter och inte är långa köer till de som finns.
herkules
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 17:02)
1525255[/url]']
Vill man inte äga skall man naturligtvis inte behöva det, men man kan inte kräva några subventionerade hyrespriser då anser jag.

vem subventionerar hyror?

CITAT (Jan Lindgren @ 07-03-2012, 18:56)
1525297[/url]']
Hej!
MVH
Jan Lindgren

det är väl ingen som säger att man måste bo i Sthlm? det är ca 5-7 års kö på en lägenhet i en sthlmsförort. det jag vill få fram är att hyresrätter säljs ut och blir till bostadsrätter vilket ställer människor utanför bostadsmarknaden. köerna till hyresrätter växer.
malarmaster
enklaste är att bygga fler hyresrätter,allmännyttan har i många kommuner överskott som nu går in i kommunala budgeten istället för renoveringar o nybyggnation.
likaså för att få privata hyresvärdar att bygga måste hyrorna släppas fria,är det inte lönsamt att hyra ut vad är det då för mening att ha fastigheter?
vad gällande subventioner av hyresrätter framförallt i storstäderna har det ju förekommit flera debatter o program i tv o media.förorterna subventionerar ju innerstadslägenheterna i och med att bruksvärdeshyrorna är lika trots att innerstadsfastigheter är mycket dyrare att driva och finansiera.
rättvist är ju att efterfrågan styr hyror också,dyr hyra i innerstan,billig i förort.givetvis skall också skicket styra hyran.
problemet är väl snarast att det byggs för lite,inte bara hyresrätter utan generellt. bygg o finansieringkostnaderna är för höga,det är inte lönsamt att investera i nya fastigheter. Ulf
herkules
jag håller med dig i det mesta men inte att hyrorna ska släppas fria.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 17:02) *

Hyresrätten är missgynnad rent skattemässigt om du jämför med både bostadsrätt och villa!
Hyresrätten är INTE subventionerad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Att vara fastighetsägare med hyresrätter är en strålande affär för ägarna, vilka är det som som betalar tror du? Jo, det är hyresgästerna!
På 10 år har över 30 000 hyreslägenheter sålts ut från allmännyttan i Stockholm! Och de flesta har sålts för rena vrakpriset! Vem subventionerar vem?
malarmaster
CITAT (Blomstertanten @ 08-03-2012, 04:46) *
Hyresrätten är missgynnad rent skattemässigt om du jämför med både bostadsrätt och villa!
Att vara fastighetsägare med hyresrätter är en strålande affär för ägarna, vilka är det som som betalar tror du? Jo, det är hyresgästerna!
På 10 år har över 30 000 hyreslägenheter sålts ut från allmännyttan i Stockholm! Och de flesta har sålts för rena vrakpriset! Vem subventionerar vem?

jag har viss inblick i fastighetsbranschen då min far ägde hyresfastigheter samt att jag varit ansvarig på senare år för fastighetsunderhåll i ett annat bolag med c.a 200 lägenheter.
lönsamheten är dålig i branschen,för att få vettiga hyresgäster måste lägenheter vara väl utrustade o underhållna vilket leder till högre kostnader men hyrorna hänger inte med.
man kan ju ha enklare utrustning men det attraherar inte dagens hyresgäster vilket innebär att "fel" sorts hyresgäster kommer in med oftast sociala problem som följd.
att innerstadslägenheter i storstäderna subventioneras av förorterna är ju ett faktum,väl dokumenterat sedan flera år.hyrorna i stadskärnorna är ju för låg i förhållande till läge,fastighetskostnaderna och drift.
varför tror du att privata hyresvärdar så lätt går med på att ombilda sina hyresrätter till bostadsrätter?
givetvis för att det är mer lönsamt än att driva det långsiktigt.
att allmännyttan säljer ut sitt bestånd beror ju på olika orsaker,oftast är det ju pga höga kommande renoveringskostnader, ex stambyten,fönsterbyten,fasadrenoveringar m.m.sedan är det ju oftast också ett krav från majoriteten av hyresgäster att ombilda till bostadsrätt,en ekonomisk drivkraft som givetvis inte alla kan haka på.
man kan ju fråga sig var allmännyttans pengar hamnar för någon större nybyggnation för vinsterna syns inte. ulf
Blomstertanten
Hyrorna sätts ju vid förhandlingar och om fastighetsägaren kan visa att det finns belägg för att hyrorna behöver öka så kan dom också få igenom det. Men privata fastighetsägare i allmänhet är inte ett dugg intresserade av att visa det minsta av sin ekonomi, framförallt inte för Hyresgästföreningen. Man undrar ju vad det beror på g.gif Standardhöjande åtgärder får hyresgästen betala genom höjd hyra ( tex helkaklat badrum, diskmaskin, klinkergolv, inglasad balkong) så jag förstår inte problemet?
Förstår inte hur driftskostnader och underhållskostnader kan vara högre i innerstan än i förorterna? Fastighetspriserna är högre i innerstan, men med marknadshyror riskerar priserna på fastigheter stiga ännu mer!
Och om man som fastighetsägare inte lyckas så bra i hyresförhandlingarna kanske det är så att de behöver bättre förhandlare flirting.gif

Det talas mycket om segregation, marknadshyror är nåt som skulle öka på bostadssegregationen ännu mer!
Vill vi ha ett ännu mer segregerat Sverige? Vill vi ha ett samhälle där "marknaden" styr? Vill vi ha ett samhälle där de med sämre ekonomi är hänvisade till "getton"?
Jag vill det definitivt inte!

herkules
CITAT (malarmaster @ 08-03-2012, 06:14) *
jag har viss inblick i fastighetsbranschen då min far ägde hyresfastigheter samt att jag varit ansvarig på senare år för fastighetsunderhåll i ett annat bolag med c.a 200 lägenheter.
lönsamheten är dålig i branschen,för att få vettiga hyresgäster måste lägenheter vara väl utrustade o underhållna vilket leder till högre kostnader men hyrorna hänger inte med.
man kan ju ha enklare utrustning men det attraherar inte dagens hyresgäster vilket innebär att "fel" sorts hyresgäster kommer in med oftast sociala problem som följd.
att innerstadslägenheter i storstäderna subventioneras av förorterna är ju ett faktum,väl dokumenterat sedan flera år.hyrorna i stadskärnorna är ju för låg i förhållande till läge,fastighetskostnaderna och drift.
varför tror du att privata hyresvärdar så lätt går med på att ombilda sina hyresrätter till bostadsrätter?
givetvis för att det är mer lönsamt än att driva det långsiktigt.
att allmännyttan säljer ut sitt bestånd beror ju på olika orsaker,oftast är det ju pga höga kommande renoveringskostnader, ex stambyten,fönsterbyten,fasadrenoveringar m.m.sedan är det ju oftast också ett krav från majoriteten av hyresgäster att ombilda till bostadsrätt,en ekonomisk drivkraft som givetvis inte alla kan haka på.
man kan ju fråga sig var allmännyttans pengar hamnar för någon större nybyggnation för vinsterna syns inte. ulf

nä, nu är du ute och å cyklar, det är INTE de privata värdarna som vill ombilda sina fastigheter till bostadsrätter, de håller hårt i sina hus! stambyten, fasadrenoveringar, fönsterbyten är inget som sker utan att hyresgästerna får betala (idag DYRT) för det.
Huggorm
CITAT (herkules @ 08-03-2012, 09:02) *
nä, nu är du ute och å cyklar, det är INTE de privata värdarna som vill ombilda sina fastigheter till bostadsrätter, de håller hårt i sina hus! stambyten, fasadrenoveringar, fönsterbyten är inget som sker utan att hyresgästerna får betala (idag DYRT) för det.

Här i Munkedal så stängde kommunen ner en hel hyreslänga för ett antal år sedan när efterfrågan var låg. Efter några år fick de öppna upp den igen, och då renoverade de också lägenheterna. Men då blev de så dyra så ingen ville bo där...
herkules
i en förort t sthlm (ej tunnelbanelinje) får man idag betala 6800 kr/mån för 1 rok, 44 kvm, öppen planlösning. i denna hyra ingår EJ vatten, värme eller el. hyresrätt. här pratar vi bostadsbrist och vinster till fastighetsägarna.
Huggorm
CITAT (herkules @ 08-03-2012, 12:34) *
i en förort t sthlm (ej tunnelbanelinje) får man idag betala 6800 kr/mån för 1 rok, 44 kvm, öppen planlösning. i denna hyra ingår EJ vatten, värme eller el. hyresrätt. här pratar vi bostadsbrist och vinster till fastighetsägarna.

Ja, det var dyrt. Lägenheten som ingen vill ha här i byn är ungefär lika stor, nyrenoverad och vatten och värme ingår, den kostar ca. 4000kr.
herkules
det är trist att det idag inte går att bosätta sig i hela Sverige utan att allt är koncentrerat till storstäderna pga jobb.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 08-03-2012, 12:34) *

Ung. så mycket betalar min dotter för sin hyreslägenhet, en 4-rummare med uteplats både framför och bakom - också i en förort till Stockholm som inte det går tunnelbana till.
Bengalow
Nu har experiment visat det jag haft på känn alltid - rika är mer benägna tt fuska och roffa åt sig. En undersökning på ett psykologcenter har tagit fram resultat.

Citat från Sydsvenskan:

"-De som klagar på de rikas brist på empati får nu vatten på sin kvarn. Forskare vid University of California har nämligen kommit fram till att människor från överklassen har större benägenhet att bete sig sämre än andra.

Bakom studien, som bland annat publicerats i tidsskriften Psychological Science, står bland annat Paul Piff, psykolog vid University of California. För att undersöka om rika verkligen är ohederligare än fattiga utförde han en rad tester på frivilliga studenter, samt vuxna som rekryterats på internet. Ett av experimenten gick ut på att deltagarna fick rapportera sitt resultat efter fem slumpmässiga datoriserade tärningsslag. Flera av spelarna ur en högre social klass rapporterade resultat över 12, trots att spelet var riggat så att det högsta talet var 12 - ett bevis, enligt Paul Piff, på att rika är mer benägen att fuska. Studien visade också att rika gärna behåller en större del av vinsten, samt ger mindre till välgörenhet än vad fattiga människor gör.

När några av deltagarna manipulerades till att tro att de tillhörde en högre klass än de faktiskt gjorde började även de bete sig oetiskt. I ett exempel fick deltagarna ta godis från en skål som skenbart var till för en grupp barn i närheten. De manipulerade deltagarna tog då dubbelt så mycket godis jämfört med dem som fått sin status manipulerad på andra hållet. Enligt Paul Piff bevisar detta bland annat att rikedom främjar ohederlighet.

I det sista experimentet flyttade forskarna ut sin hypotes på gatan där det istället var bilförare som skulle utvärderas. Förarna tilldelades olika status beroende på bilens ålder, märke och utseende. Resultatet blev att förare av glansiga och dyra bilar var tre gånger mer benägna att inte stanna vid övergångsstället än vad en förare av en gammal bil var. Som en intressant twist visade det sig att en tredjedel av alla Toyota Prius-förare bröt mot så många trafikregler att bilen hamnade högt på listan över "oetiskt körande".

– Detta är en bra demonstration av fenomenet "morallicensiering", där förare av hybridbilar, som tror att de räddar världen, känner att de kan handla oetiskt på annat håll, säger Paul Piff till Psychological Science.

Han hoppas att studien kan kasta ett ljus över klasskillnadsdebatten." (slut citat)

Den stora överraskningen var, att människor som "tror" sig tillhöra en bättre klass, också beter sig lika illa. Där fick nyrika sig en omgång. Man blir sämre människa av att flytta till Östermalm - basta!

Motti
Måste säga att den undersökningen i mina ögon är rena Bullskiten ! man kan inte dra alla över en kam det har jag lärt mig på mina 59 år ! Vad får ni allt ifrån ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 10-03-2012, 00:09) *
Måste säga att den undersökningen i mina ögon är rena Bullskiten ! man kan inte dra alla över en kam det har jag lärt mig på mina 59 år ! Vad får ni allt ifrån ?

Det hade varit mer förvånande om du hade tyckt att det var en bra undersökning giggle.gif

Är det något särskilt med att just du är 59 år eftersom du ständigt talar om din ålder i inläggen?
Jan Lindgren
CITAT (Blomstertanten @ 08-03-2012, 04:46) *

Hej!
Det är lite tvivelaktigt om hyresrätten är missgynnad. Jag har en betald villa så jag är inte gynnad. Nu ska vi köpa en bostadsrätt och jag kan inte se att vi blir gynnade jämfört med hyresrätt.
MVH
Jan Lindgren
Anma
CITAT (Jan Lindgren @ 10-03-2012, 09:54) *
Hej!
Det är lite tvivelaktigt om hyresrätten är missgynnad. Jag har en betald villa så jag är inte gynnad. Nu ska vi köpa en bostadsrätt och jag kan inte se att vi blir gynnade jämfört med hyresrätt.
MVH
Jan Lindgren

Du kan ju välja att flytta till hyres istället då om det är mer gynnande för dig.
gnon49
Men boendet handlar ju inte bara om pengar även om det är en viktig o realistisk del. Vi vill ju bo så bra som möjligt eftersom det är en så viktig del i våra liv.
Vad vi är villiga att lägga på vårt boende. Vissa föredrar hyresrätt utan bekymmer, andra bostadsrätt med möjlighet att påverka, andra egen villa med trädgård att påta i. Olika skeden i livet kan ju påverka hur man bor.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 10-03-2012, 11:54) *
Men boendet handlar ju inte bara om pengar även om det är en viktig o realistisk del. Vi vill ju bo så bra som möjligt eftersom det är en så viktig del i våra liv.
Vad vi är villiga att lägga på vårt boende. Vissa föredrar hyresrätt utan bekymmer, andra bostadsrätt med möjlighet att påverka, andra egen villa med trädgård att påta i. Olika skeden i livet kan ju påverka hur man bor.

Bostadsrätt kan ju inte vara någon höjdare, när man har en hel förening med folk som kan bestämma över en. Så skulle jag inte vilja bo, till och med hyresrätt är bättre
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 10-03-2012, 12:17) *
Bostadsrätt kan ju inte vara någon höjdare, när man har en hel förening med folk som kan bestämma över en. Så skulle jag inte vilja bo, till och med hyresrätt är bättre

Ja jag har aldrig förstått vitsen med bostadsrätt. Då kan man väl lika gärna bo i hus så man verkligen äger sin bostad och kan göra som man vill.
kerstinbern
CITAT (Motti @ 10-03-2012, 01:09) *

Och som vanligt har du inte ens brytt sig om att verkligen läsa undersökningen:

10.1073/pnas.1118373109 (Publicerad i den vetenskapliga tidskriften PNAS)
Blomstertanten
CITAT (Jan Lindgren @ 10-03-2012, 09:54) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Det är inte ett dugg tvivelaktigt om hyresrätten är missgynnad, den är det!!!!
Det har ju till och med regeringen, med Anders Borg och Stefan Attefall i spetsen, konstaterat.
Det finns en uträkning som Sabo, Fastighetsägarföreningen och Hyresgästföreningen gjort där man kom fram till att månadskostnaden för en hyresrätt var 2 000 kronor högre än för en bostadsrätt eller ett småhus.
Två orättvisor som angavs var möjligheten att få ner kostnader genom att rotrenovera villor och bostadsrätter samt att man kan nyttja ränteavdrag vid köp av en bostad.
Har inte du fått göra ränteavdrag innan villan var betald?
Får inte du göra ränteavdrag om du måste låna till din bostadsrätt?
Får inte du göra rotavdrag om du renoverar?

Gunilla T
Äntligen får jag väl säga - att sänka skatten på handelsgödsel var ett misstag erkänner nu Folkpartiet tummenupp.gif snart är det bara farbror Eskil kvar som stödjer skattesänkningen.

"Från Folkpartiets sida är vi självkritiska. Vi har som parti inte givit miljöfrågorna tillräcklig uppmärksamhet utan överlåtit debatten till andra partier"

Dethär sätter väl press på övriga allianspartier skulle jag tro, mycket bra! Och Annie - upp till bevis nu!

http://www.dn.se/debatt/utslappen-av-kadmi...rt-med-ny-skatt
Rosrup
CITAT (Blomstertanten @ 10-03-2012, 16:34) *
Det är inte ett dugg tvivelaktigt om hyresrätten är missgynnad, den är det!!!!
Det har ju till och med regeringen, med Anders Borg och Stefan Attefall i spetsen, konstaterat.
Det finns en uträkning som Sabo, Fastighetsägarföreningen och Hyresgästföreningen gjort där man kom fram till att månadskostnaden för en hyresrätt var 2 000 kronor högre än för en bostadsrätt eller ett småhus.
Två orättvisor som angavs var möjligheten att få ner kostnader genom att rotrenovera villor och bostadsrätter samt att man kan nyttja ränteavdrag vid köp av en bostad.
Har inte du fått göra ränteavdrag innan villan var betald?
Får inte du göra ränteavdrag om du måste låna till din bostadsrätt?
Får inte du göra rotavdrag om du renoverar?

Att det är dyrare med hyresrätt kan inte komma som en överaskning för någon?
Enda anledningen att välja den boendeformen, anser jag, är för att man inte får lån för bostadsrätt eller bor temporärt på orten.Alternativt att priserna är löjligt höga på bostadsrätter.

Kan bara se till min egen situation.
Bodde i hyrestrea på 73kvm, bytte till bostadsrättsfyra:a på 82kvm.
Gav 100 000 i insats.
Månadskostnaden inklusive ränta och amortering blev rätt lika.
Jag bodde där i 7 år och sålde sen för 350 000.
Lite krasst kan man säga att jag fick 250 000 för att bo i större lägenhet i bättre läge.
Eller räknat på annat vis så fick jag hyran reducerad med 3000:- i månaden genom att byta bostadsform wink.gif

Varför ska du få rotavdrag för att renovera en hyresrätt du inte äger?
Det är fastighetsägaren som äger lägenheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon