Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
herkules
CITAT (Blomstertanten @ 13-03-2012, 08:19) *
Säg det till de moderater som är aktiva i HGF naughty.gif

tummenupp.gif
Gita
CITAT (herkules @ 11-03-2012, 01:24) *
jag tror inte att det är för ditt politiska ställningstagande du eventuellt blivit kallad för idiot. du läser inte undersökningar det länkas till, läser du dem och de inte passar dig så kallar dem för bullskit (som väl egentligen ska vara bullshit va?)det spelar liksom ingen roll, hör det inte hemma i din lilla by eller har inte din man sagt det så finns det inte eller så är det fel. du är inskränkt tycker jag. säkert snäll men det räcker oftast inte i en diskussion vare sig den handlar om miljö, politik eller annat.

Tänk att jag tror faktiskt att det är just Mottis politiska ställningstagande som gör att det för ett gäng av er känns OK att slå på och trycka ner henne. För det finns en hel del skribenter här som är betydligt mer okunniga och mindre pålästa än hon är och som ändå slipper en massa elaka kommentarer. Eller är det så att detta är s.k. "vänstersolidaritet" dvs. att slå på dem man på något sätt uppfattar som svaga?
Gita

CITAT (Aqvakul @ 13-03-2012, 05:10) *
Nu var det faktiskt Azur som drog in "röven" i diskussionen, även om hon använde det engelska "ass".... fast det förstod du kanske inte...

..........men oj, vilken tur! att du kan förklara och översätta ifall att någon inte skulle förstå.
Fast lite fjantigt blir det nog ändå, men det förstår jag att du inte förstår!
gita
Cacki
CITAT (Gita @ 13-03-2012, 13:20) *
Tänk att jag tror faktiskt att det är just Mottis politiska ställningstagande som gör att det för ett gäng av er känns OK att slå på och trycka ner henne. För det finns en hel del skribenter här som är betydligt mer okunniga och mindre pålästa än hon är och som ändå slipper en massa elaka kommentarer. Eller är det så att detta är s.k. "vänstersolidaritet" dvs. att slå på dem man på något sätt uppfattar som svaga?
Gita

Nja, kanske anser du henne mer påläst pga att dina ögon är lite färgade av att ni oftast är av samma åsikt? En slags "högersolidaritet" alltså.
Jag tycker oftast att hon drämmer till med väldigt fördomsfulla och svartvita inlägg präglade av total avsaknad av att kunna se på moderaternas/alliansens politik med kritiska och objektiva ögon. Hon håller med och försvarar "de sina"vad de än gör för dumheter. Ta hennes försvarsargument för regeringens mörkande av vapenaffären med Saudi t.ex, samtidigt som hon kraxade väldigt högt och fördömande om Juholts miss med hyreslägenheten.
Oftast låter jag henne hållas men ibland kan jag inte låta bli att kommentera när jag tycker att det går för långt.
I hennes egna inlägg förekommer det oftast en nedlåtande kommentar om vänsteranhängare, tätt följd av ett evinnerligt tjatande om mobbing dessutom. Det är väldigt tjatigt och kan väl knappast ses som speciellt kunnigt i sakfrågan eller?
Det är dessutom inte bara i de politiska trådarna som Mottis ganska enkelspåriga generaliserande lyser igenom.
Gossen Ruda
Av alla som kommenterar politiken här är Motti den i särklass minst pålästa och den som mest har fel och är mest otrevlig. Allt skit på vänsterpacket. Hon får inte mothugg pga sina moderata sympatier utan på det sätt hon framför dem. Möjligen kan detta evinnerliga tjatande om att hon är moderat spela in. Motti, vi vet det. Byt skiva.
Gita
CITAT (Cacki @ 13-03-2012, 14:29) *
Nja, kanske anser du henne mer påläst pga att dina ögon är lite färgade av att ni oftast är av samma åsikt? En slags "högersolidaritet" alltså.

Nu har jag inte överhuvudtaget uttalat mig om nivån på Mottis kunnande, jag har bara stillsamt påpekat att det finns en del här som är mindre pålästa och kunniga än hon är men som ändå slipper bemötas av en massa elakheter. Nog finns det tendenser till drevmentalitet.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 13-03-2012, 13:23) *
Gita

Nämn en....
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 14-03-2012, 10:53) *
Nämn en....

Eller låt hellre bli. Vi har haft tillräckligt mycket mobbning och framför allt mobbningsdiskussioner på forumet för denna månad...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 14-03-2012, 10:56) *
Eller låt hellre bli. Vi har haft tillräckligt mycket mobbning och framför allt mobbningsdiskussioner på forumet för denna månad...

Uppmaningen var snarast retorisk...
tomas99
CITAT (Huggorm @ 14-03-2012, 10:56) *

Stort +1 Mycket bra Huggorm.
kerstinbern
Redan innan valet 2010 flaggade Folkpartiet för att de ville se ett återinförande av skatten på handelsgödsel och för ett par dagar sedan upprepade de kravet i en självkritisk artikel på DN Debatt.

Men när det skall röstas i riksdagen så kommer Folkparitet att gå emot sig själva för att fortsätta att sprida kadmium:

http://www.supermiljobloggen.se/2012/03/fp...attsmotion.html

Och även Centerpartiet röstar mot det egna partiet. "Det är en tydlig hållning att Centerpartiet aldrig kommer att acceptera uranbrytning i Sverige.", men när det skall röstas i riksdagen så blir det ändå tvärt om:

http://www.supermiljobloggen.se/2012/03/ko...anbrytning.html

Undrar varför väljarna tröttnar på lögnare som säger en sak för att handla tvärt om i praktiken?
Gunilla T
Hur är det möjligt? Jag läste deras inlägg i DN och gladde mig åt lite miljötänk i politiken, man får glädja sig åt det lilla .....såhär skrev jag den 10 mars.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Äntligen får jag väl säga - att sänka skatten på handelsgödsel var ett misstag erkänner nu Folkpartiet snart är det bara farbror Eskil kvar som stödjer skattesänkningen.

"Från Folkpartiets sida är vi självkritiska. Vi har som parti inte givit miljöfrågorna tillräcklig uppmärksamhet utan överlåtit debatten till andra partier"

Dethär sätter väl press på övriga allianspartier skulle jag tro, mycket bra! Och Annie - upp till bevis nu!

http://www.dn.se/debatt/utslappen-av-kadmi...rt-med-ny-skatt

malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 14-03-2012, 13:55) *
Redan innan valet 2010 flaggade Folkpartiet för att de ville se ett återinförande av skatten på handelsgödsel och för ett par dagar sedan upprepade de kravet i en självkritisk artikel på DN Debatt.

Men när det skall röstas i riksdagen så kommer Folkparitet att gå emot sig själva för att fortsätta att sprida kadmium:

http://www.supermiljobloggen.se/2012/03/fp...attsmotion.html

Och även Centerpartiet röstar mot det egna partiet. "Det är en tydlig hållning att Centerpartiet aldrig kommer att acceptera uranbrytning i Sverige.", men när det skall röstas i riksdagen så blir det ändå tvärt om:

http://www.supermiljobloggen.se/2012/03/ko...anbrytning.html

Undrar varför väljarna tröttnar på lögnare som säger en sak för att handla tvärt om i praktiken?

regeringen består av fyra partier,det som de kommer överens om inom regeringen,så röstar de enskilda partierna i riksdagen. sedan kan varje enskilt parti ha sin agenda på resp. partiprogram men det är regeringspolitiken som gäller.
skillnaden hade varit om de suttit i opposition ,då kan man rösta som man vill . ulf
Jan Lindgren
Hej!
Det är relativt lite kadmium i handelsgödslet. Yara tar bort en hel del innan den säljs i Sverige. Hur gör kravodlarna som använder råfosfat? Är det med all kadmium? Det var ju en kravodlare som hade extremt mycket kadmium i sina djur. Fosfaten är så dyr idag att det snarast sprids för lite. Är det någon som brytt sig om att kolla kadmiumhalten i naturgödsel. Jag har i alla fall aldrig gjort det.
MVH
Jan Lindgren
kerstinbern
"Jämställdhet går framåt med jobbskatteavdraget" - Sofia Arkelsten partisekreterare (M)

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/jamst...get_6882919.svd

Verkligheten:

"Sedan regeringsskiftet 2006 har skillnaden i årsinkomst mellan män och kvinnor ökat med 17 479 kronor, visar nya siffror. Skillnaden är nu 62 044 kronor om året."

http://www.dagensarena.se/nyheter/inkomstg...r-mellan-konen/
Blomstertanten
Och barnfattigdomen bara ökar!!! sleep.gif
kerstinbern
CITAT (Jan Lindgren @ 14-03-2012, 18:15) *
Hej!
Det är relativt lite kadmium i handelsgödslet. Yara tar bort en hel del innan den säljs i Sverige. Hur gör kravodlarna som använder råfosfat? Är det med all kadmium? Det var ju en kravodlare som hade extremt mycket kadmium i sina djur. Fosfaten är så dyr idag att det snarast sprids för lite. Är det någon som brytt sig om att kolla kadmiumhalten i naturgödsel. Jag har i alla fall aldrig gjort det.
MVH
Jan Lindgren

"– Det är ingen tvekan om att skatten varit ett oerhört lyckat sätt att få ner kadmiumhalterna i konstgödsel, säger Lars Drake på Kemikalieinspektionen."

"Även Jordbruksverket var negativt till att skatten på kadmium togs bort."

"– Problemet är att vi får svårare att ha koll på marknaden eftersom rapporteringsplikten försvunnit med skatten, säger Else-Marie Mejersjö.

Enligt Rolf Eriksson ©, statssekreterare på Jordbruksdepartementet, behövs inte en skattreglering för att få kontroll över det giftiga ämnet"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/slopad-sk...for-giftig-mat-

Och vad hände då i verkligheten?

"Mellan 50 och 100 gram vetemjöl om dagen beroende på fabrikat och sort. Mer än så bör inte ett barn på tio kilo få i sig om man ska följa rekommendationerna för kadmium i livsmedel. Det visar Testfaktas analys av tio olika sorters vetemjöl."

http://www.dn.se/ekonomi/varning-for-kadmium-i-mjol

Storsatsning 2010:

"- Ska vi stärka kvaliteten i den svenska skolan måste vi satsa på lärarkåren. Vi inför en ny lärarutbildning och storsatsar på fortbildning. Lärarlegitimationen blir en kvalitetsstämpel, säger utbildningsminister Jan Björklund."

http://www.regeringen.se/sb/d/12466/a/153951

Verkligheten 2012:

"Ett riktigt fiasko"

"Reformen var mer komplicerad än utbildningsdepartementet förutsett. Tyvärr talar också mycket för att värdet av legitimationssystemet kraftigt överskattats."

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ett-riktigt-fiasko
malarmaster
vore kul om vissa presenterade egna åsikter istället för att hänvisa till artiklar o debattörer.
personligen orkar jag inte sitta och läsa allt som presenteras särskilt som det i de flesta fall är partsinlagor.
eller det är kanske smygstartad valrörelse? ulf
herkules
CITAT (malarmaster @ 14-03-2012, 19:18) *
vore kul om vissa presenterade egna åsikter istället för att hänvisa till artiklar o debattörer.
personligen orkar jag inte sitta och läsa allt som presenteras särskilt som det i de flesta fall är partsinlagor.

man behöver ju inte vara kärnfysiker för att förstå att det snackas mycket på liten verkstad vad det gäller alliansen smile.gif det blir inte så himla bra när de försöker sig på saker o ting smile.gif
malarmaster
CITAT (herkules @ 14-03-2012, 19:56) *
man behöver ju inte vara kärnfysiker för att förstå att det snackas mycket på liten verkstad vad det gäller alliansen smile.gif det blir inte så himla bra när de försöker på saker o ting smile.gif

det beror ju på från vilket håll man ser det,är det inte det som kallas politik? Ulf
Red Top
CITAT (malarmaster @ 14-03-2012, 19:18) *

Vore ännu "roligare" om de personliga åsikterna och påståendena byggde på fakta och inte på hemkokta tyckanden. [attachment=68521:2e5nrqf.gif]
herkules
CITAT (malarmaster @ 14-03-2012, 20:10) *
det beror ju på från vilket håll man ser det,är det inte det som kallas politik? Ulf

klart det beror på hur man ser det. förmodar att man inte ens ska skratta för egentligen är det sorgligt att de inte lyckats med mer än att göra människor avdragsberoende och skapat en ny sjukdomsdiagnos: försäkringskasseutlöst utmattningsdepression
sad.gif
kerstinbern
CITAT (malarmaster @ 14-03-2012, 20:18) *

Visst är det en partsinlaga, från borgerliga DN:s ledarredaktion som sågar regeringens utbildningspolitik. Och det är den utbildningspolitiken som just gör att ungdomar får allt sämre läsförståelse
kerstinbern
Regeringen vill ha internationella idrottsevenemang till Sverige.

http://www.regeringen.se/sb/d/9349/a/149613

"Sverige bör försöka få ett ­vinter-OS igen. Och vi ska inte bara jaga ensamma, menar idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth: Sverige borde söka spelen ihop med Norge. Men Sveriges olympiska kommitté totalsågar idrottsministerns förslag."

http://www.svd.se/sport/minister-vill-ha-s...022_6083201.svd

Men när så Sveriges olympiska kommitté (SOK) funderar på att ansöka om vinter-OS igen, så tvärstoppas idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth alla sådan planer

http://www.svd.se/sport/regeringen-stoppar...ner_6896545.svd

Problemet här alltså inte nödvändigtvis att regeringen stoppar OS ansökan, utan att man, i vanlig ordning, ljuger fler ggr. om tills det ev kan börja kosta pengar, då blir det tvärstopp.
Motti
Ja visst blir man trött på att sitta och läsa typ 50 11 trådar och hänvisningar hit och dit sida upp och sida ner mm på det viset framstår man ju som mer interlektuell flirting.gif Gud nåde den som "dippar" in och inte läser allt och allas inlägg då lever man inte i verkligheten naughty.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 14-03-2012, 23:24) *
Ja visst blir man trött på att sitta och läsa typ 50 11 trådar och hänvisningar hit och dit sida upp och sida ner mm på det viset framstår man ju som mer interlektuell flirting.gif Gud nåde den som "dippar" in och inte läser allt och allas inlägg då lever man inte i verkligheten naughty.gif

Eller så kan man välja att inte visa sin okunnighet genom att avstå att skriva inlägg när man inte orkat läsa vad det handlar om.
herkules
CITAT (Motti @ 14-03-2012, 23:24) *

det gäller att förstå det man läser.
Motti
Alltså Stintan !du är bara förmycket har du idiotförklara mig mm mm jag är känd bland vänner och grannar mina medmänniskor att jag är en god människa ställer upp plus att jag sätter andra före mig själv !men du har get dig fan på att jag är en skitstövel utan ett veta ett enda jäjkla dugg om mig som persom eller vilket liv jag har hafft .Ditt agerande säger mer om dig som människa än om mig ,jag känner väldigt mycket igen din sort !du tänder på att trycka ner andra och tycker att du själv är all vetande !Säger som min svärmor :det är ynkligt att höra lössen hosta i tummavantarna .
Aqvakul
Visst är det ynkligt att höra löss hosta.. tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 15-03-2012, 00:26) *
Alltså Stintan !du är bara förmycket har du idiotförklara mig mm mm jag är känd bland vänner och grannar mina medmänniskor att jag är en god människa ställer upp plus att jag sätter andra före mig själv !men du har get dig fan på att jag är en skitstövel utan ett veta ett enda jäjkla dugg om mig som persom eller vilket liv jag har hafft .Ditt agerande säger mer om dig som människa än om mig ,jag känner väldigt mycket igen din sort !du tänder på att trycka ner andra och tycker att du själv är all vetande !Säger som min svärmor :det är ynkligt att höra lössen hosta i tummavantarna .

På Odla är du välkänd för att skriva inlägg av typen goddag yxskaft eftersom du inte orkar sätta dig in i vad som behandlas utan bara skall skryta med att du är moderat.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2012, 05:28) *
Visst är det ynkligt att höra löss hosta.. tongue.gif

Nu får du väl ändå lägga av, inlägget ovan är bara för ynkligt!
Är inte du lärare? Borde man inte i så fall kunna kräva lite mer när det gäller att motverka mobbing av dig?
Gita

CITAT (*Stintan* @ 14-03-2012, 23:49) *
Eller så kan man välja att inte visa sin okunnighet genom att avstå att skriva inlägg när man inte orkat läsa vad det handlar om.

Fast inte kräver det väl så särskilt stora kunskaper att kopiera och klistra in andras texter? Har man bara tid att leta så hittar man hur mycket som helst som stöder den egna åsikten oberoende av vad man egentligen tycker.
Gita
*Stintan*
CITAT (Motti @ 15-03-2012, 00:26) *

Nu får du ge dig! Se på ditt eget agerande här på forumet innan du kritiserar andra! Jag har inte idiotförklarat någon på forumet så sitt inte och ljug. Du väljer däremot att ta åt dig personligen av allt man skriver även om det inte alls är riktat mot dig. Mitt inlägg ovan kan gälla precis vem som helst, mig själv eller någon annan men du går i taket och tar åt dig personligen direkt. Du borde sluta läsa in annat än vad som står i det andra skriver.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 15-03-2012, 08:16) *
Nu får du väl ändå lägga av, inlägget ovan är bara för ynkligt!
Är inte du lärare? Borde man inte i så fall kunna kräva lite mer när det gäller att motverka mobbing av dig?
Gita

Fast inte kräver det väl så särskilt stora kunskaper att kopiera och klistra in andras texter? Har man bara tid att leta så hittar man hur mycket som helst som stöder den egna åsikten oberoende av vad man egentligen tycker.
Gita

Är det bara Motti som får skriva "det är ynkligt att höra lössen hosta.. " vilket hon gjort mer än en gång?

Nej vem har sagt att det kräver stora kunskaper? Däremot är man ju okunnig om vad det står i texterna om man inte läser dom.
herkules
det finns ingen anledning att öht skriva i en tråd om man deklarerat att man inte orkat läsa tråden innan eller följt iaf några av de länkar som finns i tråden.
då är man totalt oinsatt och totalt ointressant och har inget i tråden att göra.
Blomstertanten
Regeringen har satsat 14 miljarder på renoveringar och ombyggnad av villor och bostadsrätter. Hur mycket har de satsat på hyresrätter tror ni unsure.gif
Inte en enda krona!!!! no.gif
Och så finns det en del som på fullt allvar påstår att allmännyttan är subventionerad av villaägare! sleep.gif
kerstinbern
CITAT (Blomstertanten @ 15-03-2012, 12:59) *
Regeringen har satsat 14 miljarder på renoveringar och ombyggnad av villor och bostadsrätter. Hur mycket har de satsat på hyresrätter tror ni unsure.gif
Och så finns det en del som på fullt allvar påstår att allmännyttan är subventionerad av villaägare! sleep.gif

Kostnaden är ca 13,1 miljarder per år

http://di.se/Default.aspx?pid=232409__Arti...9433%26page%3D1
Blomstertanten
CITAT (kerstinbern @ 15-03-2012, 12:54) *

Det var för ett år sedan!
kerstinbern
CITAT (Blomstertanten @ 15-03-2012, 13:58) *
Det var för ett år sedan!

Fast nu har riksdagsmajoriteten beslutat att Carl Bildt inte längre skall få RUT- och ROT-avdrag för sina utländska gods, det skapar inga jobb i Sverige. Och skattemyndigheten kan ju knappast kontrollera varke F-skattesedlar eller utförda jobb i andra delar av världen.

http://www.dn.se/ekonomi/rut-och-rot-for-u...dsboende-bort-1
Gunilla T
...och så har Centerpartiet definitivt svikit sin själ genom att rösta ja till uranbrytning i Sverige trots stämmobeslut om att inte tillåta denna miljövidriga utvinning. Vårt land är rikt på uran så det lär komma många protester vad det lider i de kommuner där man kommer att satsa på uranbrytning.

Därtill satsar farbror Eskil på att subventionera grisuppfödningen med 1000 kr/sugga och år trots att vi bör minska köttätandet....och jag som trodde att alliansen var motståndare till bidrag g.gif

...och som om inte detta räckte så förhalar han beslutet om att det skall vara förbjudet att kastrera griskultingar utan bedövning
http://www.supermiljobloggen.se/2012/03/es...ela-listan.html
Cacki
CITAT (Gunilla T @ 15-03-2012, 17:53) *
...och så har Centerpartiet definitivt svikit sin själ genom att rösta ja till uranbrytning i Sverige trots stämmobeslut om att inte tillåta denna miljövidriga utvinning. Vårt land är rikt på uran så det lär komma många protester vad det lider i de kommuner där man kommer att satsa på uranbrytning.

Därtill satsar farbror Eskil på att subventionera grisuppfödningen med 1000 kr/sugga och år trots att vi bör minska köttätandet....och jag som trodde att alliansen var motståndare till bidrag g.gif

...och som om inte detta räckte så förhalar han beslutet om att det skall vara förbjudet att kastrera griskultingar utan bedövning

Det är väl som vanligt...det är andra än vi svenskar som ska göra det. Men man kanske försämrar lite till för de sämst bemedlade så att de får äta havregrynsgröt morgon, middag och kväll och då jämnar det nog ut sej i längden... g.gif
Huggorm

Men att tillåta kärnkraft men inte uranbrytning är ju lite dubbelmoral. Någonstans skall det brytas, och då är det rätt att vi förstör vårt eget land istället för någon bananrepublik i tropikerna

Och vad gäller grisarna så måste något göras där, annars läggs hela den svenska grisuppfödningen ner. Då blir bönderna arbetslösa och vi får fortsätta importera från länder där man kanske inte behandlar djuren lika bra som vi gör här.

Ibland måste man kompromissa. Och jag är fortfarande ledsen för att inte farbror Eskil fick ta över efter Maud sad.gif
*Stintan*

Bedrövligt!!!!! Centerpartiet gräver sin egen grav.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 15-03-2012, 18:18) *
Men att tillåta kärnkraft men inte uranbrytning är ju lite dubbelmoral. Någonstans skall det brytas, och då är det rätt att vi förstör vårt eget land istället för någon bananrepublik i tropikernaOch vad gäller grisarna så måste något göras där, annars läggs hela den svenska grisuppfödningen ner. Då blir bönderna arbetslösa och vi får fortsätta importera från länder där man kanske inte behandlar djuren lika bra som vi gör här.

Ibland måste man kompromissa. Och jag är fortfarande ledsen för att inte farbror Eskil fick ta över efter Maud sad.gif

Visst, det har jag alltid hävdat också..den som vill ha kärnkraft skall också acceptera uranbrytning i knutarna...allt annat är omoral. Men att centern faller till föga sådär...det är ju gamla hjärtefrågor för partiet och det har aldrig gått väl för någon som glömt sina rötter no.gif

Apropå bidrag då så tycks vi alla ha våra bevekelsegrunder......
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 15-03-2012, 19:18) *
Men att tillåta kärnkraft men inte uranbrytning är ju lite dubbelmoral. Någonstans skall det brytas, och då är det rätt att vi förstör vårt eget land istället för någon bananrepublik i tropikerna

Och vad gäller grisarna så måste något göras där, annars läggs hela den svenska grisuppfödningen ner. Då blir bönderna arbetslösa och vi får fortsätta importera från länder där man kanske inte behandlar djuren lika bra som vi gör här.

Jodå, Esikil jobbar hårt för grislobbyn:

Efter ett möte med ordföranden för Sveriges Grisföretagare lovade Eskil i höstas att subventionera grisindustrin med hela 1000 svenska krona per sugga och år.

http://www.supermiljobloggen.se/2011/08/es...n-pengar-i.html

Regeringen, med Eskil i spetsen, valde att i höstas stoppa miljösmarta kostråd - ett beslut som kan leda till mer köttkonsumtion och mindre närodlad mat.

http://www.supermiljobloggen.se/2011/09/re...ta-kostrad.html

Eskil pumpar in 600 000 kronor i projektet "Gris by Sweden", som syftar till att exportera svenskt griskött.
Eskil har också förhalat beslutet om att det ska vara förbjudet att kastrera griskultingar utan bedövning.

http://www.supermiljobloggen.se/2012/03/ny...ioner-till.html

Frågan är ju dock varför inte kärnkraftsverken skall ligga där elektriciteten förbrukas, d v s i storstäder och intill el intensiv industri? Kärnkraften är ju trots allt helt ofarlig? Och uranet kommer ju att brytas i Jämtland och andra platser i Norrland, så de som konsumerar elektriciteten kommer inte i kontakt med de enorma utsläppen, de problemen får lokalbefolkningen leva med.
malarmaster
CITAT (Blomstertanten @ 15-03-2012, 11:59) *

fast det är väl inte regeringens pengar som betalar dessa renoveringar utan ägarens?
eller man har inte rätt till den egna lönen utan alla pengar är stat o kommuns ?
kanske jag som har en felsyn? (enl. vänsterperspektiv alltså). Ulf

fast nu är ju centern ett av regeringspartierna o röstar med regeringen och då är stämmobeslut underordnat. är det så svårt att förstå? Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 15-03-2012, 19:27) *
fast det är väl inte regeringens pengar som betalar dessa renoveringar utan ägarens?
eller man har inte rätt till den egna lönen utan alla pengar är stat o kommuns ?
kanske jag som har en felsyn? (enl. vänsterperspektiv alltså). Ulf

Märklig syn du har på Rot-avdrag.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 15-03-2012, 19:27) *
fast nu är ju centern ett av regeringspartierna o röstar med regeringen och då är stämmobeslut underordnat. är det så svårt att förstå? Ulf

Japp, svårt att förstå...varför fråga medlemmarna då?...och varför öht ha en stämma?
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 15-03-2012, 19:09) *
Frågan är ju dock varför inte kärnkraftsverken skall ligga där elektriciteten förbrukas, d v s i storstäder och intill el intensiv industri? Kärnkraften är ju trots allt helt ofarlig? Och uranet kommer ju att brytas i Jämtland och andra platser i Norrland, så de som konsumerar elektriciteten kommer inte i kontakt med de enorma utsläppen, de problemen får lokalbefolkningen leva med.

Tja, Barsebäck låg mindre än 2 mil från Malmö centrum och Ringhals ligger 5 mil från Göteborg. Forsmark ganska nära Stockholm. Lokaliseringen bestäms mycket av var man kan anlägga en sån stor verksamhet och hur kylningen kan klaras av. Värö bruk ligger fö nära Ringhals. Att lägga kärnkraftverk utefter Norrlandskusten och alla massafabriker är ingen bra idé, där finns det gott om vattenkraft.

Beträffande att man kanske skall bryta uranet långt från befolkningen har nog mycket att göra med att det är lämpligt att starta brytningen där det finns uran. Huruvida det blir "enorma utsläpp" återstår att se, det finns miljölagar.
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2012, 23:00) *
Tja, Barsebäck låg mindre än 2 mil från Malmö centrum och Ringhals ligger 5 mil från Göteborg. Forsmark ganska nära Stockholm. Lokaliseringen bestäms mycket av var man kan anlägga en sån stor verksamhet och hur kylningen kan klaras av. Värö bruk ligger fö nära Ringhals. Att lägga kärnkraftverk utefter Norrlandskusten och alla massafabriker är ingen bra idé, där finns det gott om vattenkraft.

Beträffande att man kanske skall bryta uranet långt från befolkningen har nog mycket att göra med att det är lämpligt att starta brytningen där det finns uran. Huruvida det blir "enorma utsläpp" återstår att se, det finns miljölagar.

Nu stängdes ju Barsebäck just p g a att det låg alltför nära stostadsregionen Köpenhamn-Malmö
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 15-03-2012, 19:50) *
Märklig syn du har på Rot-avdrag.

snarare att vissa grupper har en märklig syn på beskattning o inkomster. ulf
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 15-03-2012, 19:58) *
Japp, svårt att förstå...varför fråga medlemmarna då?...och varför öht ha en stämma?

för att lägga fast partiets politik.
men då man sitter i regeringsställning måste man kompromissa ,alla partier bör ju vara överens annars faller regeringspolitiken.
ett parti som inte är beredda att kompromissa o komma överens med andra partier kommer inte så långt om inte partiet i fråga har egen majoritet.
sverige har ju långa tider haft minoritetsregeringar där regeringspartiet har fått ge efter i olika frågor för att få fortsätta regera,där har ofta kongressbeslut fått stå tillbaka.
sossarnas löfven sa i en intervju nyligen att mellan kongresserna är det partistyrelsen som bestämmer politiken,detta avseende den återuppblommande kärnkraftsfrågan.
jag tycker inte att det är konstigt att regeringspolitiken har företräde framför partiåsikter,vill man inte samarbeta får man vara i opposition. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon