|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
20-12-2011, 21:28
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2011, 21:25)  Jag har tillräckligt svårt att baxa min egna bil igenom nålsögat varje år.  Det lär bli lättare om du själv äger besiktningsstationen
Går besiktningen med förlust så slipper ju staten den utgiften om man säljer. Går den med vinst skulle väl fler vara intresserade kan man tycka. Fast lägre avgift om besiktningen blir privat tror jag inte på. Dålig konkurrens helt enkelt.
*Stintan*
20-12-2011, 22:55
Finns väl inget som blivit billigare för att det privatiserats, tvärtom.
Har för mig att det blev svindyrt, närmare 100 euro, att besiktiga bilen efter privatiseringen i Finland. Bara som exempel.
Huggorm
20-12-2011, 23:01
CITAT (*Stintan* @ 20-12-2011, 22:55)  Finns väl inget som blivit billigare för att det privatiserats, tvärtom.
Har för mig att det blev svindyrt, närmare 100 euro, att besiktiga bilen efter privatiseringen i Finland. Bara som exempel. Hur mycket kostar det i Sverige då, egentligen? Skjuter staten till skattemedel för att bilprovningen skall gå runt?
*Stintan*
20-12-2011, 23:15
Bilprovningen är inte skattefinansierad. Den gick med 127 milj i vinst under årets första nio månader. källa/ http://www.gp.se/ekonomi/1.761377-okad-vin...r-bilprovningen
Gunilla T
21-12-2011, 08:17
Alla som hyllar konkurrens - förklara för mig hur detta kommer att förbättra för kunderna ?
Antalet kunder kommer att vara konstant eftersom vi knappast konsumerar bilprovning mer än en gång/år. I Finland blev det dyrare så det enda jag kan tänka mig är att bilprovningen ökar sina öppethållningstider men det innebär också ökade kostnader.
Vem vinner på detta? ...eller är det enbart en fråga om ideologi?
Gossen Ruda
21-12-2011, 08:30
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 08:17)  Alla som hyllar konkurrens - förklara för mig hur detta kommer att förbättra för kunderna ?
Antalet kunder kommer att vara konstant eftersom vi knappast konsumerar bilprovning mer än en gång/år. I Finland blev det dyrare så det enda jag kan tänka mig är att bilprovningen ökar sina öppethållningstider men det innebär också ökade kostnader.
Vem vinner på detta? ...eller är det enbart en fråga om ideologi? Det senare. Staten skall inte äga eller driva något enligt M-ideologin. Allt skall skötas av privata aktörer(kapitalister) i konkurrens. Kan vara bra men om konkurrensen av olika anledningar inte fungerar passar kapitalisterna att fylla sina egna fickor i första hand, på vanligt folks bekostnad. Filantroperna dog ut i början av 1900-talet eller tidigare.
herkules
21-12-2011, 08:39
"Det är inte meningen att vi snabbt ska kunna granska regeringens politik. I stället ska vi åka till Skansen och skriva om Fredrik Reinfeldt som håller jultal framför brasan, granen och julbockarna. Det är så Per Schlingmann vill visa upp Moderaterna: se här, en statsminister som bryr sig om kvinnor.I den inramningen är det inte många som vågar ställa skarpa frågor om vad regeringen egentligen gjort för misshandlade kvinnor under de senaste fem åren.Nej det är då det blir alldeles tyst"
LÄNK till ledaren i Aftonblaskan
Red Top
21-12-2011, 09:17
Det finns fler, som uppmärksammar fjäskandet för Nya Moderaterna. "De oantastliga". Fursteslickande medier
Gunilla T
21-12-2011, 09:28
CITAT (herkules @ 21-12-2011, 08:39)  "Det är inte meningen att vi snabbt ska kunna granska regeringens politik. I stället ska vi åka till Skansen och skriva om Fredrik Reinfeldt som håller jultal framför brasan, granen och julbockarna. Det är så Per Schlingmann vill visa upp Moderaterna: se här, en statsminister som bryr sig om kvinnor.I den inramningen är det inte många som vågar ställa skarpa frågor om vad regeringen egentligen gjort för misshandlade kvinnor under de senaste fem åren.Nej det är då det blir alldeles tyst"
LÄNK till ledaren i Aftonblaskan Gissar att detdär är riktat till mig Jag har alltid haft svårt att se världen i svart eller vitt, - det mesta brukar vara grått. Och politik är ofta taktik jaaa...där det man säger och lyfter fram av taktiska skäl är överordnat det man en gång ville vara med och förändra. Men det behöver inte alltid vara mindre värt för det eftersom ett sådant tal som statsministern höll också förpliktar till åtgärder. Den som faktiskt gjort mest konkret för kvinnofriden är Bengt Westerberg Folkpartiet och så förstås Schyman men hon hade ingen egentlig makt att göra något men en nagel i ögat på de ansvariga var hon hela tiden. Ser nu att det är Eva Franchell som skrivit krönikan, en mycket duktig skribent. Det var hon som skrev boken "Väninnan" om Anna Lind ( rekommenderas) och det var hon som var med när utrikesministern mördades. Hon arbetade med Anna Lind i alla år och följde henne överallt. Om man nu skall ge ett genmäle till hennes krönika skulle jag väl säga att varken Anna Lind eller Eva Franchell någonsin lyfte frågan om kvinnofrid på sin agenda när de satt på makten så argumenten slår tyvärr tillbaka....
Konkurrens är bra i det mesta som människor vill ha. Men konkurrens är dåligt i det mesta som människor måste ha.
Hoppsan. Ofinansierade förslagOk, jag är för att man satsar på våld mot kvinnor, men hur kan det vara ok att ge sådana förslag utan finansiering? Eller är det bara för att ge ett intryck att att han bryr sig så här inför jul, och sen när det väl gäller skylla på att man inte har råd och hoppas på att komma undan med det. Ansvarslöst i vilket fall.
Gunilla T
21-12-2011, 12:07
Ja, det lär väl visa sig, precis som Carina säger så kommer många att bevaka frågan.
Nu är det inga revolutionerande insatser man listat på hemsidan, mest gammal skåpmat och det är heller inte förenat med särskilt stora kostnader förutom en sak och det är att förbättra rättsväsendet. Vill man ha bort de långa handläggningstiderna är det resursförstärkning som krävs, både hos polis och åklagarmyndighet.
Personliga kontaktpersoner har det funnits länge iaf här i kommunen.
Vad han menar med förstärkning till kvinnojourer är svårt att veta, jourerna lever ju i huvudsak på ideéllt arbete med kommunalt stöd till hyran och vissa omkostnader som blir för de boende och deras barn.
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 12:07)  Ja, det lär väl visa sig, precis som Carina säger så kommer många att bevaka frågan.
Nu är det inga revolutionerande insatser man listat på hemsidan, mest gammal skåpmat och det är heller inte förenat med särskilt stora kostnader förutom en sak och det är att förbättra rättsväsendet. Vill man ha bort de långa handläggningstiderna är det resursförstärkning som krävs, både hos polis och åklagarmyndighet.
Personliga kontaktpersoner har det funnits länge iaf här i kommunen.
Vad han menar med förstärkning till kvinnojourer är svårt att veta, jourerna lever ju i huvudsak på ideéllt arbete med kommunalt stöd till hyran och vissa omkostnader som blir för de boende och deras barn. Om det inte kostar så mycket, varför har det då inte gjorts för länge sedan? Jag tror att det som krävs är en attitydsförändring i samhället. Ett långsiktigt arbete med reklamkampanjer och annat. Det var inte så hemskt länge sen cancer var skamligt. Idag är det inte så. Det var inte så länge sedan sex var skamligt. Nu står det om sneda stånd och vaginala orgasmer i var och varannan tidning. Samma öppenhet måste till vad det gäller kvinnovåld. Eller våld inom relationer skulle jag nog vilja säga, finns män som är drabbade också. Däremot tycker jag inte om att man jämför denna våld med den våld som de flesta män råkar ut för. Att säga att man blev nedslagen på gatan på väg hem en mörk natt är inte alls lika tabubelagt och skamligt som att säga att min man slog mig sönder och samman helgen. Att rikta sig in på kvinnorna som blir slagna och männen som slår räcker inte. Man måste rikta in sig på hela samhället.
Gunilla T
21-12-2011, 12:48
CITAT (Anma @ 21-12-2011, 12:24)  Om det inte kostar så mycket, varför har det då inte gjorts för länge sedan? Jag tror att det som krävs är en attitydsförändring i samhället. Ett långsiktigt arbete med reklamkampanjer och annat. Det var inte så hemskt länge sen cancer var skamligt. Idag är det inte så. Det var inte så länge sedan sex var skamligt. Nu står det om sneda stånd och vaginala orgasmer i var och varannan tidning. Samma öppenhet måste till vad det gäller kvinnovåld. Eller våld inom relationer skulle jag nog vilja säga, finns män som är drabbade också. Däremot tycker jag inte om att man jämför denna våld med den våld som de flesta män råkar ut för. Att säga att man blev nedslagen på gatan på väg hem en mörk natt är inte alls lika tabubelagt och skamligt som att säga att min man slog mig sönder och samman helgen. Att rikta sig in på kvinnorna som blir slagna och männen som slår räcker inte. Man måste rikta in sig på hela samhället. Det hargjorts tidigare - allt det du räknar upp. Bengt W. som jag nämnde och Margareta Winberg var båda väldigt drivande i frågan och det ordnades konferenser överallt i vårt land. Stora satsningar gjordes även på utbildningar till berörd personal inom olika yrkesgrupper - samverkan var honnörsordet. Det är många olika yrken som berörs - jurister, poliser, åklagare, socialarbetare, frivilliga organisationer, sjukvårdspersonal, BUP, personal inom äldreomsorg, intresseföreningar för fysiskt handikappade, skolpersonal och säkert ett antal till som jag inte kommer på just nu...medel avsattes till behandling av män som misshandlar i nära relationer. Då gjordes den största omfångsundersökning som någonsin gjorts i Sverige om hur utbrett våldet mot kvinnor i hemmet faktiskt är och likaså gjordes det en jättestor reklamkampanj för kvinnofrid i avsikt att påverka attityder. ...och då tog det hus i helvete - milt sagt! Människor som jobbade med detta mordhotades och forskarna som som genomförde och publicerade "Slagen dam" drogs i smutsen och misstänkliggjordes på alla möjliga sätt. Jag skrev vår kommunfullmäktiges kvinnofridsprogram vid denhär tiden och startade ett litet frågeforum på kommunens hemsida. Jag mordhotades fler ggr... Inte så enkelt att förändra attityder - det handlar inte enbart om kunskap.
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 12:48)  Det hargjorts tidigare - allt det du räknar upp.
Bengt W. som jag nämnde och Margareta Winberg var båda väldigt drivande i frågan och det ordnades konferenser överallt i vårt land. Stora satsningar gjordes även på utbildningar till berörd personal inom olika yrkesgrupper - samverkan var honnörsordet. Det är många olika yrken som berörs - jurister, poliser, åklagare, socialarbetare, frivilliga organisationer, sjukvårdspersonal, BUP, personal inom äldreomsorg, intresseföreningar för fysiskt handikappade, skolpersonal och säkert ett antal till som jag inte kommer på just nu...medel avsattes till behandling av män som misshandlar i nära relationer.
Då gjordes den största omfångsundersökning som någonsin gjorts i Sverige om hur utbrett våldet mot kvinnor i hemmet faktiskt är och likaså gjordes det en jättestor reklamkampanj för kvinnofrid i avsikt att påverka attityder. ...och då tog det hus i helvete - milt sagt! Människor som jobbade med detta mordhotades och forskarna som som genomförde och publicerade "Slagen dam" drogs i smutsen och misstänkliggjordes på alla möjliga sätt.
Jag skrev vår kommunfullmäktiges kvinnofridsprogram vid denhär tiden och startade ett litet frågeforum på kommunens hemsida. Jag mordhotades fler ggr...
Inte så enkelt att förändra attityder - det handlar inte enbart om kunskap. Jag vet att det har gjorts tidigare. Problemet är att man inte fortsätter lika intensivt. Hur var det nu, var tredje på ett sjukhus ansåg att det var kvinnans eget fel att hon blev slagen. Det visar ju tydligt att åtgärderna inte har räckt. En reklamkampanj, det krävs hundratals. Hela tiden. Och det krävs en massa modiga slagna kvinnor som går ut med sin historia. Att ge resurser till de som drabbar och de som drabbas är nog så viktigt, men det räcker inte. Jag fattar ju att det jag säger kanske är omöjligt att uppnå, men det är i alla fall vad som behövs, tror jag. Och jag fattar ju att man inte orkar och vill när man blir mordhotad och misstänkliggjord, men trots allt, det är det som krävs. Att man orkar.
Gunilla T
21-12-2011, 13:08
Ett tillägg..
Jag föreläste också en hel del på högskolor och gymnasieskolor för blivande vårdpersonal. Jag kan väl säga att i varje grupp som jag föreläste för, gissningsvis trettio personer åt gången fanns det alltid tre - fyra stycken kvinnor som mer eller mindre bröt ihop pga egna förfärliga erfarenheter som var obearbetade men....det fanns också män som började uppträda väldigt aggressivt.
Kommer ihåg en gång när jag föreläste på en vårdcentral och då var enbart läkare närvarande. Jag förstod att de blivit ditkommenderade av sin chef och de började omgående störa föreläsningen...skruvade på sig...tittade på klockan demonstrativt hela tiden...började prata med varandra högt och tydligt...och jag kommer särskilt ihåg en manlig läkare som blev allt mera högröd i ansiktet och började uppträda hotfullt...det hela blev så obehagligt så jag bestämde mig för att avsluta föreläsningen.
Gunilla T
21-12-2011, 13:17
CITAT (Anma @ 21-12-2011, 13:01)  Jag vet att det har gjorts tidigare. Problemet är att man inte fortsätter lika intensivt. Hur var det nu, var tredje på ett sjukhus ansåg att det var kvinnans eget fel att hon blev slagen. Det visar ju tydligt att åtgärderna inte har räckt. En reklamkampanj, det krävs hundratals. Hela tiden. Och det krävs en massa modiga slagna kvinnor som går ut med sin historia. Att ge resurser till de som drabbar och de som drabbas är nog så viktigt, men det räcker inte. Jag fattar ju att det jag säger kanske är omöjligt att uppnå, men det är i alla fall vad som behövs, tror jag. Och jag fattar ju att man inte orkar och vill när man blir mordhotad och misstänkliggjord, men trots allt, det är det som krävs. Att man orkar. Kanske man måste erövra varje generation... Betr. reklamkampanjen som utvärderades tror jag att de flesta bedömde det hela som en felaktig åtgärd. Det provocerade så oerhört och polariseringen blev alldeles för stor och jag tror faktiskt inte att det frälste några själar. Javisst, man måste orka och mordhot var väl inte det värsta kanske. Höll på i mer än 20 år med kvinnofridsfrågan, både ideéllt och yrkesmässigt. Det finns ju de som orkar hela livet, min goda vän Monica Dahlström Lannes men ingen har som hon fått löpa gatlopp i media men hon är stark och arbetar för de utsatta barnen. Snart dyker det upp någon här som har synpunkter.....
Huggorm
21-12-2011, 16:08
Jag tänkte att den här kanske kunde glädja någon:
Aqvakul
21-12-2011, 16:10
CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 16:08)  Jag tänkte att den här kanske kunde glädja någon: 
*Stintan*
21-12-2011, 17:03
Skule vara er alliansare då kanske
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 13:17)  Kanske man måste erövra varje generation... Betr. reklamkampanjen som utvärderades tror jag att de flesta bedömde det hela som en felaktig åtgärd. Det provocerade så oerhört och polariseringen blev alldeles för stor och jag tror faktiskt inte att det frälste några själar. Javisst, man måste orka och mordhot var väl inte det värsta kanske. Höll på i mer än 20 år med kvinnofridsfrågan, både ideéllt och yrkesmässigt. Det finns ju de som orkar hela livet, min goda vän Monica Dahlström Lannes men ingen har som hon fått löpa gatlopp i media men hon är stark och arbetar för de utsatta barnen. Snart dyker det upp någon här som har synpunkter.....  Vill ge dig en sådan här  och en sådan här  för dom 20 år som du orkade... Läste mycket om kvinnofrid från det jag var i yngre tonåren och något decennium framåt, sedan lyckades jag missa debatten, om den ens fanns. (När jag läser om att stor del av personalen på akutmottagningarna anser att det är kvinnans fel om hon blir misshandlad konstaterar jag med sorg att inte mycket hänt i människors mentalitet på dom här decennierna som gått) Har du någon uppfattning om det blivit sämre eller bättre med kvinnofriden? Bara för att det är tyst(eller jag som missar det som sägs) betyder inte det att problemet försvunnit förmodar jag.
malarmaster
21-12-2011, 17:12
CITAT (*Stintan* @ 21-12-2011, 17:03)  Skule vara er alliansare då kanske  inget fel med allvarligt menad "humor". vissa företeelser skall kritiseras,kan vara så att en del moderater ogillar det men lite sanning ligger det i karikatyren,själv småler jag iallafall. Ulf
Gossen Ruda
21-12-2011, 17:15
Jag hade nog tyckt teckningen varit bättre om jag sluppit se anspelningarna på judar hos mottagarna. Näsorna då.
CITAT (malarmaster @ 21-12-2011, 17:12)  inget fel med allvarligt menad "humor". vissa företeelser skall kritiseras,kan vara så att en del moderater ogillar det men lite sanning ligger det i karikatyren,själv småler jag iallafall. Ulf Karikatyrteckningar speglar ju alltid ytterligheter och då skall man ta det med glimten i ögat.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2011, 17:15)  Jag hade nog tyckt teckningen varit bättre om jag sluppit se anspelningarna på judar hos mottagarna. Näsorna då. Det var klarsynt, jag tänkte inte på det. Nu blev ju hela bilden ännu mer beklämmande.
malarmaster
21-12-2011, 17:33
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2011, 17:15)  Jag hade nog tyckt teckningen varit bättre om jag sluppit se anspelningarna på judar hos mottagarna. Näsorna då. det såg inte jag men så tänker jag aldrig i de termerna,såg bara ett antal giriga. Ulf
Huggorm
21-12-2011, 17:33
Får man inte göra karikatyr på judar alltså?
malarmaster
21-12-2011, 17:37
CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 17:33)  Får man inte göra karikatyr på judar alltså? bara i arabiska tidningar,i sverige är det hets mot folkgrupp. ulf
Gunilla T
21-12-2011, 17:47
CITAT (Rihane @ 21-12-2011, 17:04)  Vill ge dig en sådan här  och en sådan här  för dom 20 år som du orkade... Läste mycket om kvinnofrid från det jag var i yngre tonåren och något decennium framåt, sedan lyckades jag missa debatten, om den ens fanns. (När jag läser om att stor del av personalen på akutmottagningarna anser att det är kvinnans fel om hon blir misshandlad konstaterar jag med sorg att inte mycket hänt i människors mentalitet på dom här decennierna som gått) Har du någon uppfattning om det blivit sämre eller bättre med kvinnofriden? Bara för att det är tyst(eller jag som missar det som sägs) betyder inte det att problemet försvunnit förmodar jag. Tack du - det var nog en av de mest omtumlande resorna jag gjort i mitt liv. Ja, sorgligt, läste också detdär om sjukhuspersonalen. Nej, problemet har inte försvunnit men jag har inte någon ingående information. Våld i hemmet som förorsakat dödsfall ligger på samma siffra som det gjort i många år, 16 - 17 kvinnor varje år. Men vi har en mycket vassare lagstiftning idag efter Bengt Westerbergs stora insats och om jag får gissa så tror jag att all uppmärksamhet och information i ämnet även lett till en större anmälningsbenägenhet.
herkules
21-12-2011, 19:07
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 09:28)  Gissar att detdär är riktat till mig Jag har alltid haft svårt att se världen i svart eller vitt, - det mesta brukar vara grått. Och politik är ofta taktik jaaa...där det man säger och lyfter fram av taktiska skäl är överordnat det man en gång ville vara med och förändra. Men det behöver inte alltid vara mindre värt för det eftersom ett sådant tal som statsministern höll också förpliktar till åtgärder. Den som faktiskt gjort mest konkret för kvinnofriden är Bengt Westerberg Folkpartiet och så förstås Schyman men hon hade ingen egentlig makt att göra något men en nagel i ögat på de ansvariga var hon hela tiden. Ser nu att det är Eva Franchell som skrivit krönikan, en mycket duktig skribent. Det var hon som skrev boken "Väninnan" om Anna Lind ( rekommenderas) och det var hon som var med när utrikesministern mördades. Hon arbetade med Anna Lind i alla år och följde henne överallt. Om man nu skall ge ett genmäle till hennes krönika skulle jag väl säga att varken Anna Lind eller Eva Franchell någonsin lyfte frågan om kvinnofrid på sin agenda när de satt på makten så argumenten slår tyvärr tillbaka.... nejdå, jag kopierade bara random text och länkade till hela ledaren, gillar allt som sopar golvet med schlingmann
Kirchsteiger är en klok man. "Det fanns en tid då solidaritet stod för något, men nu vete sjutton vad det står för." Källa
Huggorm
22-12-2011, 13:50
CITAT (Anma @ 22-12-2011, 13:09)  Kirchsteiger är en klok man. "Det fanns en tid då solidaritet stod för något, men nu vete sjutton vad det står för." KällaNu för tiden är väll solidaritet det som sossarna står för och som moderaterna motarbetar, oavsett vad dessa båda partier gör i verkligheten
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 13:50)  Nu för tiden är väll solidaritet det som sossarna står för och som moderaterna motarbetar, oavsett vad dessa båda partier gör i verkligheten Nåja, det är inte särskilt solidariskt att behandla våra sjuka som de behandlas just nu. En sk. förändring. Människor som blivit sjuka innan de hunnit skaffa sig en SGI (sjukpenningsgrundad inkomst) de fick förr ca 7000:- i handen efter skatt om de hade sjukbidrag. Nu har väldigt många av dessa blivit utförsäkrade istället. Sen har de blivit införsäkrade igen för att ingen arbetsförmåga kunnat hittas. De får inte sjukpenning för att ingen sgi finns. De har fått leva på socialen. Nu har regeringen ändrat på detta. Från och med 1 januari 2012 finns något som heter "sjukpenning i särskilda fall". Gissa vad man får då? Jo, 160 kr om dagen före skatt. Förr var det 225 kr som var lägst. Detta är ett jävla hån och enbart till för att tysta kritikerna, men jag tänker tamigfan inte vara tyst.
Gunilla T
22-12-2011, 15:53
Något gott kommer det i alla fall ut av jultalet, dethär är bra! http://blog.svd.se/politikdirekt/2011/12/b...n-som-ser-vald/
Gunilla T
22-12-2011, 16:24
Lite kuriosa.... Lars Ohly har fått mycket skit för att han länge och väl kallade sig kommunist.. Men visste ni att den borgerliga regeringen så sent som 1980 tilldelade diktatorn Nicolae Ceausescu den kungliga Serafimerorden http://schlaug.blogspot.com/
Huggorm
22-12-2011, 16:57
CITAT (Gunilla T @ 22-12-2011, 16:24)  Lite kuriosa.... Lars Ohly har fått mycket skit för att han länge och väl kallade sig kommunist.. Men visste ni att den borgerliga regeringen så sent som 1980 tilldelade diktatorn Nicolae Ceausescu den kungliga Serafimerorden http://schlaug.blogspot.com/Och om sossarna hade gjort det 1981 så hade du inte skrivit om det
Och nu ska dom förstöra skogarna också! Bra krönika av Guillou ! http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle14115708.ab
Aqvakul
22-12-2011, 17:22
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 16:57)  Och om sossarna hade gjort det 1981 så hade du inte skrivit om det 1981 var det också borgerligt styre...
Huggorm
22-12-2011, 17:43
CITAT (Aqvakul @ 22-12-2011, 17:22)  1981 var det också borgerligt styre...  Misstänkte det men orkade inte kontrollera, och poängen kvarstår
Gunilla T
22-12-2011, 17:44
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 16:57)  Och om sossarna hade gjort det 1981 så hade du inte skrivit om det Rätt - av den enkla anledningen att det oftast är vänstersympatisörer som anklagas för otillbörliga kontakter med diktaturer och nu visar det sig att fler lider av bristande omdöme
Huggorm
22-12-2011, 17:46
CITAT (Lokan @ 22-12-2011, 17:22)  Och nu ska dom förstöra skogarna också! Bra krönika av Guillou ! http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle14115708.abBarrplanteringar, de har ändå ganska litet naturvärde. Men det vore kanske bättre att avverka skogen, och använda pengarna till att återskapa en naturskog på området
malarmaster
22-12-2011, 18:31
CITAT (Anma @ 22-12-2011, 14:16)  Nåja, det är inte särskilt solidariskt att behandla våra sjuka som de behandlas just nu. En sk. förändring. Människor som blivit sjuka innan de hunnit skaffa sig en SGI (sjukpenningsgrundad inkomst) de fick förr ca 7000:- i handen efter skatt om de hade sjukbidrag. Nu har väldigt många av dessa blivit utförsäkrade istället. Sen har de blivit införsäkrade igen för att ingen arbetsförmåga kunnat hittas. De får inte sjukpenning för att ingen sgi finns. De har fått leva på socialen. Nu har regeringen ändrat på detta. Från och med 1 januari 2012 finns något som heter "sjukpenning i särskilda fall". Gissa vad man får då? Jo, 160 kr om dagen före skatt. Förr var det 225 kr som var lägst. Detta är ett jävla hån och enbart till för att tysta kritikerna, men jag tänker tamigfan inte vara tyst. kan bara hålla med,sjukförsäkringen har verkligen försämrats radikalt.just här saknas skriet från oppositionen.det är nästan dödstyst.finns krafter inom alliansen som vill annat men tyvärr har moderaterna tagit över för mycket. Ulf
*Stintan*
22-12-2011, 19:10
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 17:46)  Barrplanteringar, de har ändå ganska litet naturvärde. Men det vore kanske bättre att avverka skogen, och använda pengarna till att återskapa en naturskog på området Inte fasiken är det bara barrplanteringar det handlar om. I hur många av dessa naturområden runt Stockholm har du varit?
Huggorm
22-12-2011, 19:15
CITAT (*Stintan* @ 22-12-2011, 19:10)  Inte fasiken är det bara barrplanteringar det handlar om. I hur många av dessa naturområden runt Stockholm har du varit? Inte speciellt många, men jag har varit i mängder av skogar i andra delar av landet och det brukar alltid se likadant ut. Är det riktig naturskog här är det fantastiskt, då är det nästan läge att göra nationalpark
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 17:46)  Barrplanteringar, de har ändå ganska litet naturvärde. Men det vore kanske bättre att avverka skogen, och använda pengarna till att återskapa en naturskog på området Det är inga barrplanteringar det är fråga om utan naturskogar med höga värden!! Och hur man "återskapar en naturskog" skulle jag gärna vilja veta... http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.41927...ll-marknadspris
Huggorm
22-12-2011, 19:38
CITAT (Lokan @ 22-12-2011, 19:33)  Det är inga barrplanteringar det är fråga om utan naturskogar med höga värden!! Och hur man "återskapar en naturskog" skulle jag gärna vilja veta... http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.41927...ll-marknadsprisDet står inget där om att det är naturskog. De kallar det "naturmark", förmodligen för att man skall förstå att det inte är park eller liknande inne i staden. Men om det verkligen är naturskog är det en katastrof om den säljs till konventionellt skogsbruk
Vad menas med "..... stort antal värdefulla nyckelbiotoper" ?
Tillägg: Jag bor på Södertörn
Huggorm
22-12-2011, 19:52
Nyckelbiotoper är något det gått inflation i, allt verkar räknas som nyckelbiotop nu för tiden. Men hur som helst har jag hittat fastigheten som är till salu nu, och den är inte speciellt orörd. Där finns bland annat hyggen, ungskog som skall gallras, igenväxande åker, strand och en del äldre relativt orörd skog, varav 85% är gran eller tall. http://prospekt.objektinfo.se/1715/DOCOQWD...8EDVVBK7QVR.PDF
Fast Näs, om det är det Näs jag tror, är en gammal kulturbygd(bott folk i området sedan järnåldern). Ligger i Grödinge och det är en glesbebygd del av Botkyrka.
Googlar på nyckelbiotop istället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|