Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Cacki
CITAT (Huggorm @ 01-06-2012, 18:21) *
Men vad är det för fina utbildningar de här arbetslösa ungdomarna har då? Är det stylister, media och nagelterapeuter? Dels tror jag det vore bättre om folk valde en utbildning som gav jobb snarare än något de var intresserade av. Dels tror jag många av dagens ungdomar får en dålig start jämfört med förr, eftersom de spenderar sin fritid med att sparka boll och spela datorspel. För mig som hantverkare är det ovärderligt att jag spenderade ungdomen med att bygga kojor, skruva moped och annat praktiskt, det gav en grundförståelse som dagens betongbarn saknar. Det räcker helt enkelt inte att ha modernaste kläderna och flest facebook-vänner för att kunna sköta ett jobb, och det vet arbetsgivarna. Det ligger trots allt något i det gamla talesättet "klipp dig och skaffa ett jobb"

Jag tror också att det ligger mycket i det du säger. Att ungdomarna väljer "fel" utbildning är bara ett symptom på ett sjukt samhälle med sjuka värderingar.
Ett annat symptom är just att det proppat till sej på arbetsmarknaden. Därför tycker jag faktiskt inte att det är så konstigt att ungdomar hellre väljer en utbildning utifrån intresse för stunden. Finns det inga "vettiga" jobb åt dem ändå ,tappar de lusten för både utbildning och att ens söka arbete.
Varför börjar man alltid med att angripa problemet i fel ända??
Koncenttrerar man sej på att försöka hitta lösningar på att smidigt kunna fasa ut äldre utan att det blir alltför kännbart på pensionen, kommer det ju automatiskt att fyllas på arbetskraft underifrån. Som jag ser det så är det den enda hållbara lösningen i längden.
Huggorm
Något som eftersöks mycket nu är ju ingenjörer, och jag skulle gärna bli det. Men utbildningssystemet är stelbent och funkar inte för mig. För att jag skall komma in på utbildningen måste jag först läsa ett antal kurser, extra matte, fysik och så. För mig hade det passat bra med ett mycket mera flexibelt sätt att läsa dessa på distans. Dels tycker jag att man skall kunna börja när man vill och inte bara en eller två gånger per år. Dels tycker jag att man skall kunna ha möjlighet att skriva tentamen på någon lokal nära hemorten, och på helgen. Detsamma gäller många av kurserna inom själva utbildningen, framför allt de teoretiska då. För mig och många andra fungerar det mycket bättre att lära sig från en bok på egen hand än bland stoj och stim bland mängder av andra, lyssnande på någon föreläsare som låter trött och pratar väldigt långsamt för att alla skall hänga med.

Vill man verkligen ha fler välutbildade, så måste man även anpassa utbildningen till att passa andra än standardstudenten typ 1A
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-06-2012, 19:10) *
Något som eftersöks mycket nu är ju ingenjörer, och jag skulle gärna bli det. Men utbildningssystemet är stelbent och funkar inte för mig. För att jag skall komma in på utbildningen måste jag först läsa ett antal kurser, extra matte, fysik och så. För mig hade det passat bra med ett mycket mera flexibelt sätt att läsa dessa på distans. Dels tycker jag att man skall kunna börja när man vill och inte bara en eller två gånger per år. Dels tycker jag att man skall kunna ha möjlighet att skriva tentamen på någon lokal nära hemorten, och på helgen. Detsamma gäller många av kurserna inom själva utbildningen, framför allt de teoretiska då. För mig och många andra fungerar det mycket bättre att lära sig från en bok på egen hand än bland stoj och stim bland mängder av andra, lyssnande på någon föreläsare som låter trött och pratar väldigt långsamt för att alla skall hänga med.

Vill man verkligen ha fler välutbildade, så måste man även anpassa utbildningen till att passa andra än standardstudenten typ 1A

Denna regering har tagit bort möjligheten att komma in på högskolan med hjälp av arbetslivserfarenhet och högskoleprov. Nu måste alla ha grundläggande behörighet.
Gita
CITAT (Anma @ 01-06-2012, 21:40) *
Denna regering har tagit bort möjligheten att komma in på högskolan med hjälp av arbetslivserfarenhet och högskoleprov. Nu måste alla ha grundläggande behörighet.

Fast har man inte grundläggande behörighet så har man nog i allmänhet svårt att klara högskolestudier.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 21:49) *
Fast har man inte grundläggande behörighet så har man nog i allmänhet svårt att klara högskolestudier.
Gita

Fast förr gick det alldeles utmärkt.
Gita
CITAT (Anma @ 01-06-2012, 21:53) *
Fast förr gick det alldeles utmärkt.

Riktigt så var det väl inte. Allmän behörighet har man väl alltid krävt men högskoleprov och arbetslivserfarenhet gav extrapoäng.
gita
Anma
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 22:01) *
Riktigt så var det väl inte. Allmän behörighet har man väl alltid krävt men högskoleprov och arbetslivserfarenhet gav extrapoäng.
gita

25:4 regeln. Den vet du väl vad det var för något?
Aqvakul
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 22:01) *
gita

Jodå...

"25:4-regeln, infördes av den socialdemokratiska regeringen i Sverige för att minska den sociala snedrekryteringen till högskolan. Den innebar att den som fyllt 25 år, hade kunskaper i svenska och engelska som motsvarade svenska B och engelska A samt hade 4 års dokumenterad arbetslivserfarenhet uppnådde grundläggande behörighet för att söka till högskolan. Den avskaffades inför antagningen till höstterminen 2008 av Regeringen Reinfeldt, samtidigt som möjligheten att få extra tillägg på högskoleprovet för den med arbetslivserfarenhet togs bort."

Källa. Wikipedia
Huggorm
Men grundläggande behörighet har ju alla som gått ut gymnasiet, åtminstone fick jag det efter ett vanligt treårigt yrkesprogram. Men det räcker ofta inte, man behöver fler mattekurser, kanske naturkunskap, fysik, kemi osv.
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-06-2012, 22:23) *
Men grundläggande behörighet har ju alla som gått ut gymnasiet, åtminstone fick jag det efter ett vanligt treårigt yrkesprogram. Men det räcker ofta inte, man behöver fler mattekurser, kanske naturkunskap, fysik, kemi osv.

Finns massor med kurser på distans. Om du nu verkligen vill.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2012, 22:08) *
Jodå...

"25:4-regeln, infördes av den socialdemokratiska regeringen i Sverige för att minska den sociala snedrekryteringen till högskolan. Den innebar att den som fyllt 25 år, hade kunskaper i svenska och engelska som motsvarade svenska B och engelska A samt hade 4 års dokumenterad arbetslivserfarenhet uppnådde grundläggande behörighet för att söka till högskolan. Den avskaffades inför antagningen till höstterminen 2008 av Regeringen Reinfeldt, samtidigt som möjligheten att få extra tillägg på högskoleprovet för den med arbetslivserfarenhet togs bort."

Källa. Wikipedia

Gällde det alla utbildningar? Jag har svårt att tro att man fixar en t.ex. en ingenjör- eller läkarutbildning utan bra baskunskaper i matte och naturvetenskapliga ämnen. Visserligen har väl nivån på många högskoleutbildningar sjunkit rejält de senaste årtiondena, men i alla fall.

Ingenjörer har länge varit den yrkesgrupp som efterfrågas kanske mest på arbetsmarknaden.Så Huggorm, vill du verkligen satsa så får du säkerligen ett bra jobb efter studierna.
ABB t.ex. gör nu rekryteringskampanjer i Grekland och Spanien samt Indien. Indiska ingenjörer anses ju av många som de mest välutbildade i världen.
Gita
kerstinbern
Nu blir det fler reklamavbrott i TV

Eftersom tittarna idag har en tendens att "smita" från reklamavbrotten, så föreslår regeringen att TV-kanalerna (det gäller väl bara TV4:s kanaler) skall få göra reklamavbrott som är kortare än 1 min, och även få placera reklamavbrotten i direktsändningar, på så sätt skall det bli omöjligt för tittarna att smita från reklamen

http://www.regeringen.se/sb/d/15591/a/194422

PS: Om inte heller detta fungerar, så har regeringen lovat komma med förslag om att göra reklamavbrotten till obligatoriska att se på för hela befolkningen, annars får man böter.

*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 04-06-2012, 19:00) *

Eftersom tittarna idag har en tendens att "smita" från reklamavbrotten, så föreslår regeringen att TV-kanalerna (det gäller väl bara TV4:s kanaler) skall få göra reklamavbrott som är kortare än 1 min, och även få placera reklamavbrotten i direktsändningar, på så sätt skall det bli omöjligt för tittarna att smita från reklamen

PS: Om inte heller detta fungerar, så har regeringen lovat komma med förslag om att göra reklamavbrotten till obligatoriska att se på för hela befolkningen, annars får man böter.

Låter som ett aprilskämt. Är det sånt regeringen ska syssla med????
Huggorm
På något sätt skall reklamkanalerna finansieras, annars går de i konkurs. De har inte SVT:s enorma pengasäck att gräva i.
gnon49

Får jag böter om jag byter kanal eller stänger av TV:n? wacko.gif
malarmaster

är det ingen som läser inläggen?
förslaget är en eu-anpassning och gäller bara direktsända sportevenemang eller andra direktsända typ galor.
den sammanlagda reklamtiden skall vara oförändrad.
är det något att bli uppstressad för? ulf
anncharlotte
CITAT (*Stintan* @ 30-05-2012, 15:57) *
Att skriva in Fas 3 jobb i sitt cv är väl knappast särskilt meriterande. "Vad gjorde du då?" "Plockade skräp i kommunens rabatter." eller "målade bänkar fast dom var fabriksnya och redan målade"
Vad jag förstått ska väl Fas3 jobb vara som grädde på moset för företagaren. Dom får alltså inte utföra ordinarie arbetsuppgifter men intentionen var ju att företagaren skulle anställa Fas3-personen när perioden var slut. Så har säkerligen inte skett många gånger.
Förr när arbetsförmedlingen placerade folk i åtgärd så vet jag fall där kommunen stog för en låg lön och avgifter.

En kille som ibland jobbar extra på mitt jobb är i fas 3, han har det sista halvåret varit placerad på en däckfirma, en liten arbetsplats med 2 chefer och en anställd, plus då honom.
Han utför exakt samma arbetsuppgifter som dom övriga på firman och såg utan tvekan till att företaget i alla fall under den hektiska däckbytartiden fick in en hel del mer pengar, då dom tack vare honom kunde ta emot fler kunder.
Fast jobb kan dom inte erbjuda honom. Han trivs och tycker om att ha ett jobb att gå till där han känner att han behövs, men samtidigt så känner han ju att han har blivit utnyttjad när han inte ens under den tiden han verkligen behövdes fick en lön.
Får sen företaget till och med betalt för att han är där , så är det ju inte klokt.

Men samtidigt är det ju lite svårt, innan detta var han på en förening, simklubben här i stan, med noll chans till anställning och i stort sett ingenting vettigt att göra. Fick heller inga kunskaper som han skulle kunna peka på i framtida jobbansökningar, det får han ju faktiskt på däckfirman, där har han ju faktiskt lärt sej saker som han kan ha nytta av om ett liknande jobb skulle dyka upp.
Gita
Kanske något att fundera över!
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-06-2012, 16:22) *

Att motsättningarna växer när klassklyftorna ökar är väl inget nytt!??

F.ö. tycker jag att krönikören verkar en aning paranoid. Att människor reagerar när samhället är på väg åt fel håll är bara sunt. Dessutom har vi väl träffat på märkliga uttryckssätt i konstens tecken tidigare? Man ska inte ta allt så bokstavligt.
Bengalow
En aning paranoid? Gubben har säkert inte satt sin fot utanför Östermalm på de senaste decennierna...man kan ju åka bil till Dramaten, och försiktigt klappa händerna efter föreställningen...och sedan bil hem igen.
Gita
CITAT (Cacki @ 10-06-2012, 17:33) *
Att motsättningarna växer när klassklyftorna ökar är väl inget nytt!??

F.ö. tycker jag att krönikören verkar en aning paranoid. Att människor reagerar när samhället är på väg åt fel håll är bara sunt. Dessutom har vi väl träffat på märkliga uttryckssätt i konstens tecken tidigare? Man ska inte ta allt så bokstavligt.

Inte behöver man vara särskilt paranoid för att reagera starkt mot att man låter barn med basebollträ slå sönder dockor föreställande levande personer, i det här fallet allianspolitiker. Är det ett konstnärligt uttryck, menar du? Konst för barn, dessutom!
Undrar just hur reaktionerna hade varit om moderaterna arrangerat lekar för barn som gått ut på att slå ihjäl t.ex. Jonas Sjöstedt?
Fast det är förstås som så mycket annat en fråga om värderingar och människosyn.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 10-06-2012, 20:15) *
Inte behöver man vara särskilt paranoid för att reagera starkt mot att man låter barn med basebollträ slå sönder dockor föreställande levande personer, i det här fallet allianspolitiker. Är det ett konstnärligt uttryck, menar du? Konst för barn, dessutom!
Undrar just hur reaktionerna hade varit om moderaterna arrangerat lekar för barn som gått ut på att slå ihjäl t.ex. Jonas Sjöstedt?
Fast det är förstås som så mycket annat en fråga om värderingar och människosyn.
Gita

Eller om det vore sverigedemokrater som anordnat den leken, det hade kommit på förstasidorna
Gita
CITAT (Bengalow @ 10-06-2012, 19:14) *
En aning paranoid? Gubben har säkert inte satt sin fot utanför Östermalm på de senaste decennierna...man kan ju åka bil till Dramaten, och försiktigt klappa händerna efter föreställningen...och sedan bil hem igen.

Jaha, vad är det nu för fel med att gå på Dramaten? Och vad har det att göra med att lära barn att våld är rätt sätt att framföra ett budskap?
Gita
Gita
CITAT (Huggorm @ 10-06-2012, 20:16) *
Eller om det vore sverigedemokrater som anordnat den leken, det hade kommit på förstasidorna

Nej det är kanske inte så underligt att det dyker upp tokskallar som Mangs och Breivik när "normala" människor kan försvara sådana företeelser som denna.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-06-2012, 20:15) *
Gita

Vad jag menar är, att i konstens namn är det visst okej att göra nästan vad tusan som helst. Håller med om att det är osmakligt, men föga förvånande med tanke på all annan ännu osmakligare (skit-)konst som förekommer.

Snacka inte om värderingar och människosyn är du snäll....
Gita
CITAT (Cacki @ 10-06-2012, 20:39) *
Vad jag menar är, att i konstens namn är det visst okej att göra nästan vad tusan som helst. Håller med om att det är osmakligt, men föga förvånande med tanke på all annan ännu osmakligare (skit-)konst som förekommer.

Snacka inte om värderingar och människosyn är du snäll....

Nu tror eller rättare sagt är jag övertygad om vikten av att skilja på konstyttringar riktade till vuxna (dem kan man tycka vad man vill om) och lekarrangemang riktade till barn.

När det gäller värderingar och människosyn så är det begrepp som på intet vis är förbehållna dig och dina meningsfränder. Så tala inte om vad jag skall "snacka om" är du snäll..............
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-06-2012, 20:52) *
Nu tror eller rättare sagt är jag övertygad om vikten av att skilja på konstyttringar riktade till vuxna (dem kan man tycka vad man vill om) och lekarrangemang riktade till barn.

När det gäller värderingar och människosyn så är det begrepp som på intet vis är förbehållna dig och dina meningsfränder. Så tala inte om vad jag skall "snacka om" är du snäll..............Gita

Borde väl inte du göra heller då.... slap.gif
merlin68

quote name='Huggorm' post='1553075' date='01-06-2012, 18:21']Men vad är det för fina utbildningar de här arbetslösa ungdomarna har då? Är det stylister, media och nagelterapeuter? Dels tror jag det vore bättre om folk valde en utbildning som gav jobb snarare än något de var intresserade av. Dels tror jag många av dagens ungdomar får en dålig start jämfört med förr, eftersom de spenderar sin fritid med att sparka boll och spela datorspel. För mig som hantverkare är det ovärderligt att jag spenderade ungdomen med att bygga kojor, skruva moped och annat praktiskt, det gav en grundförståelse som dagens betongbarn saknar. Det räcker helt enkelt inte att ha modernaste kläderna och flest facebook-vänner för att kunna sköta ett jobb, och det vet arbetsgivarna. Det ligger trots allt något i det gamla talesättet "klipp dig och skaffa ett jobb"[/quote]

Att få ett jobb som ung om man aldrig har jobbat är jättesvårt. Flera av mina barns vänner råkade ut för detta efter skolan.
Mina barn har fått extrajobba sedan de var i tidiga tonåren. Allt från att dela ut reklam till barnpassning, sedan städning och barnpassningsuppdrag. Sommarjobb också såklart samt att de alla är barn- och ungdomstränare i sina sporter. Då får man ju behövliga rekommendationer när det sedan är dags att söka jobb "på riktigt". För närvarande har äldsta dottern som studerar på universitet sedan ett par år tillbaka fyra olika jobb att gå till vid sidan om studierna, tre av jobben är städ/barnpassning och ett kommunalt arbete med ett barn som har särskilda behov. Andra dottern jobbar i storkök och på ett café och kommer även att extrajobba inom kommunen med trädgårdsarbete och studerar till hösten och sonen arbetar med utvecklingen av ett företags hemsida sedan i våras.
Viktigast är att ungarna "får tummen ur röven". När jag var ung växte inte heller några jobb på träd...jag fick gå runt och fråga om jobb tills jag fick napp och det fick jag ju eftersom jag presenterade mig personligen och de kom ihåg mig sedan när de behövde folk smile.gif
Jag tror att många ungdomar idag är rätt så blåögda när det gäller arbete och vill absolut inte utföra några "skitjobb" fast det kan vara en bra början och ett tecken för blivande arbetsgivare att personen i fråga inte räds ett hederligt jobb smile.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 10-06-2012, 20:55) *
Borde väl inte du göra heller då.... slap.gif

Nu min vän, var det ju så att du började.....och visst förstår jag att du tycker det hade varit mera korrekt av mig att låta mig tystas av dig. Ibland, vet du vad, räcker inte ens "klasskampen" som täckmantel och speciellt räcker den inte som försvar för att uppmana barn till våld.
Gita
merlin68
CITAT (Huggorm @ 01-06-2012, 18:21) *
Men vad är det för fina utbildningar de här arbetslösa ungdomarna har då? Är det stylister, media och nagelterapeuter? Dels tror jag det vore bättre om folk valde en utbildning som gav jobb snarare än något de var intresserade av. Dels tror jag många av dagens ungdomar får en dålig start jämfört med förr, eftersom de spenderar sin fritid med att sparka boll och spela datorspel. För mig som hantverkare är det ovärderligt att jag spenderade ungdomen med att bygga kojor, skruva moped och annat praktiskt, det gav en grundförståelse som dagens betongbarn saknar. Det räcker helt enkelt inte att ha modernaste kläderna och flest facebook-vänner för att kunna sköta ett jobb, och det vet arbetsgivarna. Det ligger trots allt något i det gamla talesättet "klipp dig och skaffa ett jobb"

Att få ett jobb som ung om man aldrig har jobbat är jättesvårt. Flera av mina barns vänner råkade ut för detta efter skolan.
Mina barn har fått extrajobba sedan de var i tidiga tonåren. Allt från att dela ut reklam till barnpassning, sedan städning och barnpassningsuppdrag. Sommarjobb också såklart samt att de alla är barn- och ungdomstränare i sina sporter. Då får man ju behövliga rekommendationer när det sedan är dags att söka jobb "på riktigt". För närvarande har äldsta dottern som studerar på universitet sedan ett par år tillbaka fyra olika jobb att gå till vid sidan om studierna, tre av jobben är städ/barnpassning och ett kommunalt arbete med ett barn som har särskilda behov. Andra dottern jobbar i storkök och på ett café och kommer även att extrajobba inom kommunen med trädgårdsarbete och studerar till hösten och sonen arbetar med utvecklingen av ett företags hemsida sedan i våras.
Viktigast är att ungarna "får tummen ur röven". När jag var ung växte inte heller några jobb på träd...jag fick gå runt och fråga om jobb tills jag fick napp och det fick jag ju eftersom jag presenterade mig personligen och de kom ihåg mig sedan när de behövde folk smile.gif
Jag tror att många ungdomar idag är rätt så blåögda när det gäller arbete och vill absolut inte utföra några "skitjobb" fast det kan vara en bra början och ett tecken för blivande arbetsgivare att personen i fråga inte räds ett hederligt jobb smile.gif
Gita
CITAT (merlin68 @ 10-06-2012, 21:14) *
quote name='Huggorm' post='1553075' date='01-06-2012, 18:21']Men vad är det för fina utbildningar de här arbetslösa ungdomarna har då? Är det stylister, media och nagelterapeuter? Dels tror jag det vore bättre om folk valde en utbildning som gav jobb snarare än något de var intresserade av. Dels tror jag många av dagens ungdomar får en dålig start jämfört med förr, eftersom de spenderar sin fritid med att sparka boll och spela datorspel. För mig som hantverkare är det ovärderligt att jag spenderade ungdomen med att bygga kojor, skruva moped och annat praktiskt, det gav en grundförståelse som dagens betongbarn saknar. Det räcker helt enkelt inte att ha modernaste kläderna och flest facebook-vänner för att kunna sköta ett jobb, och det vet arbetsgivarna. Det ligger trots allt något i det gamla talesättet "klipp dig och skaffa ett jobb"

Precis som dina så har mina barn alltid jobbat, även under studietiden. Det var allt från att dela ut reklam,telefonförsäljning till att köra budbil eller jobba på krogen. De är nu välutbildade ungdomar med bra jobb och har aldrig någonsin varit arbetslösa. Med andra ord så tror jag att arbetslivserfarenhet är oerhört viktig även om den kommer från de enklaste jobb.
Gita
gnon49
Arbete är ju något man söker, oftast i konkurrens med andra. Då gäller att ta fram fördelarna med att anställa just mig. Idag har en arbetsgivare så många verktyg i sin hand när det gäller att sovra bland intresserade som han intervjuar. Dålig ekonomi, klammeri med rättvisan mm och du kan vara rökt. Sådan är verkligheten. Mitt första jobb fick jag som springgrabb när jag var tolv. Lite egna pengar på sommarlovet var inte fel. Fick ihop tjugo-ttrettio kronor i veckan och kände mig stormrik. Suck vilka tider.
Cacki
CITAT (Gita @ 10-06-2012, 21:14) *
Nu min vän, var det ju så att du började.....och visst förstår jag att du tycker det hade varit mera korrekt av mig att låta mig tystas av dig. Ibland, vet du vad, räcker inte ens "klasskampen" som täckmantel och speciellt räcker den inte som försvar för att uppmana barn till våld.
Gita

Antar att t.ex. "indian och cowboy" var förbjudna lekar för dina barn också då eller?

(Tänk att man alltid tröttnar så fort på att tjafsa med dej förresten...)
Gita
CITAT (Cacki @ 10-06-2012, 21:42) *
Antar att t.ex. "indian och cowboy" var förbjudna lekar för dina barn också då eller?

Men nu kan du väl ändå inte mena allvar....
Tycker kanske att ämnet i sig är lite väl allvarligt för din ironi, vilket jag trots allt hoppas att det är ett dåligt försök till.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-06-2012, 22:09) *
Men nu kan du väl ändå inte mena allvar....
Tycker kanske att ämnet i sig är lite väl allvarligt för din ironi, vilket jag trots allt hoppas att det är ett dåligt försök till.
Gita

Kan jag väl...
Barn brukar inte vara speciellt insatta i politiken, så jag tror inte att de har en susning om vilka de där "otäcka gubbarna" egentligen är...bara att de är ena riktiga banditer! naughty.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 10-06-2012, 22:38) *
Kan jag väl...
Barn brukar inte vara speciellt insatta i politiken, så jag tror inte att de har en susning om vilka de där "otäcka gubbarna" egentligen är...bara att de är ena riktiga banditer! naughty.gif

Sorgligt nog så menar du tydligen allvar. Ja, det finns ju folk av alla sorter, inte underligt att det förekommer krig i världen eller att det då och då dyker upp dårar som Mangs och Breivik när man kallar dem som reagerar mot uppmaningar om hat och våld för paranoida.
Ursäkta mig men nu tycker jag att du ger uttryck åt något riktigt otäckt och farligt.
Gita
Aqvakul
Snacka om verklighetsförankring...
Cacki
CITAT (Gita @ 11-06-2012, 06:26) *
Sorgligt nog så menar du tydligen allvar. Ja, det finns ju folk av alla sorter, inte underligt att det förekommer krig i världen eller att det då och då dyker upp dårar som Mangs och Breivik när man kallar dem som reagerar mot uppmaningar om hat och våld för paranoida.
Ursäkta mig men nu tycker jag att du ger uttryck åt något riktigt otäckt och farligt.
Gita

Hade du bara tagit till dej vad jag skrev kl 20:39 igår, hade du inte behövt hetsa upp dej på det här löjliga viset... giggle.gif
Gita

” I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. „ — Vilhelm Moberg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur
Gita
Gita
CITAT (Cacki @ 11-06-2012, 07:53) *
Hade du bara tagit till dej vad jag skrev kl 20:39 igår, hade du inte behövt hetsa upp dej på det här löjliga viset... giggle.gif

Det är väl lika bra att avsluta just den här frågan men jag måste ändå säga att du emellanåt står för något som jag uppfattar som konstigt och väldigt skrämmande.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 11-06-2012, 08:57) *
Det är väl lika bra att avsluta just den här frågan men jag måste ändå säga att du emellanåt står för något som jag uppfattar som konstigt och väldigt skrämmande.
Gita

Jag ska väl inte lägga mig i egentligen, men jag tycker att du alltid står för något konstigt och väldigt skrämmande. Jag tänker närmast på din syn på de sjuka och fattiga och även till viss del arbetslösa.
Jalle123
CITAT (Gita @ 11-06-2012, 08:49) *
” I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. „ — Vilhelm Moberg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur
Gita

Fint citat, någonting som vi borde göra oss påminda av lite då och då.
gnon49
VP insåg väl till slut att dom gått lite över gränsen i sin s.k klasskamp. Barn är lättpåverkade, det vet man. Tror inte VP vill bli sammankopplade med kommunismen längre och då får man uppträda lite mer civiliserat i det politiska livet. Väljare kan man bara attrahera genom att först tala om sin egen politik, inte genom att förtala andras politik. Åtminstone i stort.
Bengalow
När Gita hänvisar till "demokratur" och Vilhelm Moberg, så vet hon inte vad hon hänvisar till. Läs gärna på Wikipedia om Vilhelm Moberg, så får du veta varför. Han gick med i socialdemokraterna redan vid unga år.

Att Vilhelm Moberg ifrågasatte pressen förstår jag till fullo -det gör vi än idag, med 95% borgerlig press. Det är regeringens förlängda arm, och vid annat styre, oppositionens kraftigaste vapen. Vilhelm Moberg var emot all monopolism - speciellt pressen, som genom SvD och DN dominerat åsiktsyttringar i Sverige alltför länge.

Hänvisa gärna till fler av hans åsikt -det är många av oss! Just nu så är det egen majoritet t.ex. Har du läst några opinionsmätningar på det senaste? Du kom ju så raskt med dem en tid...
Gita
CITAT (Bengalow @ 11-06-2012, 20:22) *
När Gita hänvisar till "demokratur" och Vilhelm Moberg, så vet hon inte vad hon hänvisar till. Läs gärna på Wikipedia om Vilhelm Moberg, så får du veta varför. Han gick med i socialdemokraterna redan vid unga år.

Att Vilhelm Moberg ifrågasatte pressen förstår jag till fullo -det gör vi än idag, med 95% borgerlig press. Det är regeringens förlängda arm, och vid annat styre, oppositionens kraftigaste vapen. Vilhelm Moberg var emot all monopolism - speciellt pressen, som genom SvD och DN dominerat åsiktsyttringar i Sverige alltför länge.

Hänvisa gärna till fler av hans åsikt -det är många av oss! Just nu så är det egen majoritet t.ex. Har du läst några opinionsmätningar på det senaste? Du kom ju så raskt med dem en tid...

Men lilla gubben, nu skall du inte som allt som oftast, förhäva dig! Självfallet kan jag Mobergs bakgrund, men ( och det är väl något som du har svårt att förstå, kan jag tänka mig) så är inte alla så trångsynta som somliga. En del av oss har förmågan att kunna se/ta till oss det som är bra även om det kommer från någon som inte delar de egna värderingarna.
Gita
Bengalow
Men lilla tanten, har du inte mer att säga? Om opinionsundersökning t.ex.? Om du nu hade haft förmågan att ta till dig, så hade du inte varit det spöke du är - från feodaltiden...
Gita
CITAT (Bengalow @ 13-06-2012, 14:13) *
Men lilla tanten, har du inte mer att säga? Om opinionsundersökning t.ex.? Om du nu hade haft förmågan att ta till dig, så hade du inte varit det spöke du är - från feodaltiden...

Nu bekymrar mig opinionsmätningarna ett dugg eftersom det inte finns någon (och det vet säkert du lika väl som jag) som helst politik från S att ta ställning till. Vi får se vad som händer när eller om det kommer någon sådan. De mätningar som presenterats de senaste månaderna pekar bara på att man gillar Löfven och det gör jag också. Efter de ytterst få uttalanden han gjort så verkar han ju ligga något höger om Reinfeldt åsiktsmässigt, eller hur.
Gita
P.s. En sak är märklig med dig, räcker aldrig dina argument i sig själva? Måste du alltid förstärka med öknamn och tillmälen. Är det så illa att ditt budskap inte gått fram om du låtit bli att kalla mig för feodalt spöke, detta måste väl i många sammanhang vara ett stort problem för dig. I seriösa debatter tas sällan personer som uttrycker sig som du på allvar, det anses t.o.m. lite obegåvat, lite som juholt.D.s
Bengalow
Om jag nu inte svarar på ditt inlägg, mer än med denna undran, kan man då hoppas att få slippa dina arroganta inlägg i framtiden? Jag menar, att du inte har något/någon att angripa längre? Subba!
Gita
CITAT (Bengalow @ 13-06-2012, 21:55) *
Om jag nu inte svarar på ditt inlägg, mer än med denna undran, kan man då hoppas att få slippa dina arroganta inlägg i framtiden? Jag menar, att du inte har något/någon att angripa längre? Subba!

Subba? Ja, du förnekar dig inte! Du håller faktiskt en löjeväckande låg nivå i dina inlägg.
Mina inlägg lär du få stå ut med då och då men du kan ju alltid hoppa över dem om du nu inte klarar av att motargumentera på ett hyfsat sätt och med ett hyfsat språkbruk.
Och vet du vad? Det är knappast jag som är ditt stora problem utan snarare du själv!
Gita
kerstinbern
Statsminister Fredrik Reinfeldt har genomfört en lyckad löneförhandling, det blev 4 000 kr mera per månad. Under de senaste 6 åren har hans lön stigit med 27 000 kr

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...lon_7287089.svd
https://twitter.com/niklassvensson/status/2...6/photo/1/large
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon