Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Gita
CITAT (Red Top @ 28-01-2012, 22:50) *
Den handlar inte om socialdemokratin, utan om somliga socialdemokrater.

Vi kan ju se samma interna spel hos kristdemokraterna.

Det kanske är dags för fler partier att se över hur det står till bakom kulisserna.

Skillnaden är väl att inom Kd så kandiderade två personer öppet mot varandra.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 26-01-2012, 18:37) *
Nej jag minns inte heller hur öppet det var, jag vill minnas det som han under en längre tid matchades fram/arbetade sig upp inom partiledningen så att det på något sätt var en självklarhet att han skulle efterträda Lundgren. Demokratin/öppenheten i detta förfarande vill jag inte uttala mig om.
Nu har ju Reinfeldt varit partiledare i nio år och sättet han kom fram kanske inte är så intressant när man nu diskuterar socialdemokratin och deras ledarval. Det är väl snarare C, MP och V och deras nya mera öppna sätt att få fram nya partiledare man bör jämföra med.
gita

Så svarade du. Som jag sa, det var hela nio år sedan så det spelar ingen roll enligt dig. Eller okej då, är inte så intressant.
Bengalow
Så valsar Calle Stropp runt i den europeiska pressen igen, och blivit till ett åtlöje.

(Citat) ”Ser fram emot World Food Programme-middagen i kväll. Global hunger är ett brådskande ärende”, twittrade utrikesminister Carl Bildt

Hoppas att han blev mätt...
Anma
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2012, 22:51) *
Det var väl knappast läge för det eftersom dom inte ha ansåg sig ha tid med en sån process i läget som var och att det kommer en kongress nästa år då det kan bli en annan ordning i valförfarandet. Det är väl något dom ska diskutera vad jag tycker mig hört. Antar att det inte bara är att ändra hur som helst heller för det står säkert i partiernas stadgar hur val ska gå till.

Jämtin sa att de inte alls har något emot att ha ett öppet val nästa gång.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 22:53) *
Gita

Det skedde ju enbart för att Odell utmanade Hägglund som de hade ett extra riksting. Något sånt har väl aldrig hänt i något parti överhuvudtaget i vårt land tidigare. Du kan knappast jämföra den situationen med sossarnas.
Gita
CITAT (Bengalow @ 28-01-2012, 22:45) *
"-Minns inte...!" Nej det förstår jag. Du kommer ju inte ens ihåg vad du skrev för en timme sedan, t.ex. om "-Göran Hägglund vann i en öppen omröstning" . Och nu passar det plötsligt inte att säga att Sverigemoderaterna har röstat fram sin ledare på Stalin-vis, som du sa för en ½ timme sedan. Nu har du en massa grodor att kyssa, Gittan. Se bara upp för dom svartoranga...

Har du verkligen så svårt att förstå att det i Kd:s fall rörde sig om ett öppet demokratiskt val även om själva röstninsförfarandet väl kan sägas vara slutet ( nöjd nu?) om man nu som du absolut vill syssla med ordklyveri istället för sakfrågor.
Anser du f.ö inte att våra val till riksdag, landsting och kommun är öppna och demokratiska eftersom man som individ inte redovisar hur man röstar.
Gita
Bengalow
Du menar väl inte att du medger, att du hade fel, Gittan? Hallelujah!

Och hur var det nu med det stalinistiska valet av Fredrik Reifeldt? Var det så himla stalinistiskt ändå, eller har du tagit fel där också?

Påminner dig om vad det gamla ordspråket lärde oss "-Svinhugg går igen!".
*Stintan*
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 23:06) *
Har du verkligen så svårt att förstå att det i Kd:s fall rörde sig om ett öppet demokratiskt val även om själva röstninsförfarandet väl kan sägas vara slutet ( nöjd nu?) om man nu som du absolut vill syssla med ordklyveri istället för sakfrågor.
Anser du f.ö inte att våra val till riksdag, landsting och kommun är öppna och demokratiska eftersom man som individ inte redovisar hur man röstar.
Gita

Du är hal som en ål Gita. Röstningsförfarandet var slutet och inget annat. Det påpekade ju t.o.m ordförande på rikstinget flera gånger.

Jag är inte så övertygad som du verkar vara att det kommer att vara enkelt att hitta folk i partierna som vill utmana varandra om partiledarposten. Det är väl därför man har valberedningar. Det kan ju även finnas risk för splittring i partierna med ett sånt förfarande och det är ju det ingen vill ha. När ska dessa öppna val vara? Bara när en partiledare avgår eller även om det bara är aktuellt med omval?

Sen har jag lite svårt att förstå varför du bryr dig så mycket om hur andra partier väljer ledare det är väl ändå respektive partis sak att avgöra.
Red Top
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 22:53) *
Gita

Du missade huvuddelen av mitt inlägg. Förmodligen avsiktligt. biggrin.gif

CITAT (Red Top @ 28-01-2012, 22:50) *
Den handlar inte om socialdemokratin, utan om somliga socialdemokrater.

Vi kan ju se samma interna spel hos kristdemokraterna.

Det kanske är dags för fler partier att se över hur det står till bakom kulisserna.

Du har ju för vana att plocka ut brottstycken ur andras inlägg och göra dem till grund för din argumentation. Lite tröttsamt i längden. Men lätt att genomskåda.
gnon49
Att bli accepterad av S-toppen tror jag är ett snäpp svårare än att bli accepterad av kungahuset. Kontakter, bakgrund o rätt åsikt spelar roll i båda fallen men kungahuset har faktiskt gjort avsteg från den principen. Blivit något modernare. Men för att komma in i ryggdunkargänget på Sveavägen fodras utan tvivel referenser i megaklassen. Troligen lika svårt i andra partier också men S har ju lyckats göra såpopera av det hela. En inblick i det politiska systemet som väljarna helst inte skulle se o veta. Inte var det bättre förr men det sägs ju att Aina Erlander t.om lämnade tillbaka pennor när Tage Erlander avgick. Huka er gubbar o gummor för nu laddar VU om.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2012, 23:29) *
Du är hal som en ål Gita. Röstningsförfarandet var slutet och inget annat. Det påpekade ju t.o.m ordförande på rikstinget flera gånger.

Jag är inte så övertygad som du verkar vara att det kommer att vara enkelt att hitta folk i partierna som vill utmana varandra om partiledarposten. Det är väl därför man har valberedningar. Det kan ju även finnas risk för splittring i partierna med ett sånt förfarande och det är ju det ingen vill ha. När ska dessa öppna val vara? Bara när en partiledare avgår eller även om det bara är aktuellt med omval?

Sen har jag lite svårt att förstå varför du bryr dig så mycket om hur andra partier väljer ledare det är väl ändå respektive partis sak att avgöra.

Ja det är onekligen både lite förvånande och lite skrattretande. Det bästa vore väl att skriva ett klagobrev direkt till partiet. Kanske rent av starta en liten namninsamling också, för det finns ju fler missnöjda alliansanhängare här som kanske också vill skriva på. Det bästa vore nog dock att själva bli medlemmar i partiet också om man nu vill vinna gehör för sina synpunkter.

Jag tycker dessutom att det är ganska roande att läsa hur Gita brer sina skyddande vingar över KD och bagatelliserar deras interna stridigheter. Men men, är man alliansare så är man...
"Våra barn och andras skitungar"-mentaliteten känns väldigt påtaglig, hur som helst ...
Motti
Gisse va en del av er är typ "akademiker i det ni skriver " tror inte hälften av oss begriper var ni skiver för sörja och jag tvivlar på att ni skälva vet vad ni skriver och tycker ! rena blajan skulle jag vilja säga !ni bara häver ur er saker som ni inte ha en aning om ! bara jissningar och spekulationer bara för att verka intelektuella !men vet ni vad ?livserfarenhet slår i kull erat skittsnack .Man måste ha varit med i livet !
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2012, 23:06) *
Det skedde ju enbart för att Odell utmanade Hägglund som de hade ett extra riksting. Något sånt har väl aldrig hänt i något parti överhuvudtaget i vårt land tidigare. Du kan knappast jämföra den situationen med sossarnas.

Njaa det var väl en snarlik situation i Centern att många frustrerade uppmanade Maud att avgå eller så lanserade man kandidater trots att valberedningen hade som uppdrag att presentera en kandidat. Av hävd har det varit så i Sverige att om partiledaren inte direkt avsätts pga inkompetens så förutsätter denne att han/hon får sitta kvar. Valberedningar brukar "sålla" och endast presentera ett namn som det är konsensus om. Att ställa upp som motkandidat har setts som ett trots mot valberedningen (och dess representanter från alla distrikt).
Jag vet inte om Odell är modig eller bara dumdristig?! Det vore givetvis bättre att ha en demokratiskt process där alla som vill ställa upp tillåts göra det. MP, C och V har ju anammat den vägen nu.
Motti
Man måste ha ett klart mål inom alla partier för att ha en chans att hävda sig i politiken !
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 29-01-2012, 01:23) *
Njaa det var väl en snarlik situation i Centern att många frustrerade uppmanade Maud att avgå eller så lanserade man kandidater trots att valberedningen hade som uppdrag att presentera en kandidat. Av hävd har det varit så i Sverige att om partiledaren inte direkt avsätts pga inkompetens så förutsätter denne att han/hon får sitta kvar. Valberedningar brukar "sålla" och endast presentera ett namn som det är konsensus om. Att ställa upp som motkandidat har setts som ett trots mot valberedningen (och dess representanter från alla distrikt).
Jag vet inte om Odell är modig eller bara dumdristig?! Det vore givetvis bättre att ha en demokratiskt process där alla som vill ställa upp tillåts göra det. MP, C och V har ju anammat den vägen nu.

Jo men det var ju ingen kandidat i C som på samma sätt öppet gick ut och utmanade Maud som Odell utmanade Hägglund. Maud aviserade väl själv sin avgång i förväg. Hägglund ville ju sitta kvar och hade också starkt stöd men Odell hade också ett ett visst stöd. Det gjorde partiet splittrat och man såg sig därför tvugna att ha detta extra riksting och låta ombuden lägga fram sina argument. Distrikten har ju haft möjlighet att diskutera och välja vem av dem de ville ha. Vad är det för odemokratiskt i det. Det är ju lite skillnad när en helt ny ska väljas för då finns ju i regel mer tid för valberedningen att inhämta förslag på och lansera flera kandidater. S valde i panik i en krissituation en helt annan väg denna gång eftersom dom inte ansåg sig kunna vara utan partiledare under en längre tid men kommer förhoppningsvis att ha en mer öppen process i framtiden.

Aqvakul
CITAT (Motti @ 29-01-2012, 01:10) *
Gisse va en del av er är typ "akademiker i det ni skriver " tror inte hälften av oss begriper var ni skiver för sörja och jag tvivlar på att ni skälva vet vad ni skriver och tycker ! rena blajan skulle jag vilja säga !ni bara häver ur er saker som ni inte ha en aning om ! bara jissningar och spekulationer bara för att verka intelektuella !men vet ni vad ?livserfarenhet slår i kull erat skittsnack .Man måste ha varit med i livet !

Vet du själv vad du skriver? thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 29-01-2012, 01:10) *

thumbdown.gif Har du fått för mycket av det goda nu igen?
Gossen Ruda
Jag läser och funderar. När SL nu valdes av en enig partistyrelse var det odemokratiskt enligt Gita för det fanns bara en kandidat. Då måste det alltså ha varit odemokrtiskt när FR valdes till ledare för M eftersom det inte fanns någon motkandidat! Dessutom vill jag minnas att Bo Lundgren manövrerades bort på ett sätt som för tankarna till Juholts behandling.

Hon har fått frågan men svarar på något annat, en vanlig taktik när man inte har något svar eller inser att det riktiga svaret inte passar. För ett tag sen skrev jag nånting om höginkomsttagare. I Gitas kommentar började hon bubbla om löneskattereduktionen för bl.a. butiksanställda. Inget skatteavdrag i världen kan få en butiksanställd att bli en höginkomsttagare. Vi har en hal ål här som sprider moderatlögner.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 10:02) *
Jag läser och funderar. När SL nu valdes av en enig partistyrelse var det odemokratiskt enligt Gita för det fanns bara en kandidat. Då måste det alltså ha varit odemokrtiskt när FR valdes till ledare för M eftersom det inte fanns någon motkandidat! Dessutom vill jag minnas att Bo Lundgren manövrerades bort på ett sätt som för tankarna till Juholts behandling.

Hon har fått frågan men svarar på något annat, en vanlig taktik när man inte har något svar eller inser att det riktiga svaret inte passar. För ett tag sen skrev jag nånting om höginkomsttagare. I Gitas kommentar började hon bubbla om löneskattereduktionen för bl.a. butiksanställda. Inget skatteavdrag i världen kan få en butiksanställd att bli en höginkomsttagare. Vi har en hal ål här som sprider moderatlögner.

Ja, så är det nog. Om en fråga som någon belyser råkar vara alltför obekväm så nonchaleras den och diskussionen undviks genom att försöka kollra bort frågan genom att ifrågasätta S för något annat istället. Hon är dock inte ensam, så gör även andra alliansare som är aktiva i politiktrådarna här på Odla har jag märkt. Ganska löjligt eftersom frågan ändå kvarstår och varför inte diskutera det öppet istället. Antagligen försöker de väl efterapa retoriken som utmärker debatterande politiker i allmänhet. Faktiskt en av orsakerna som ligger till grund för det utbredda politikerföraktet bland befolkingen.
Det som dock utmärker Gita är väl att hon dessutom försöker "rädda situationen" med smått aggresiva utfall mot andras sätt att diskutera. T.ex genom att börja pladdra om drev mot alla som inte tycker man själv.
Gita
CITAT (Bengalow @ 28-01-2012, 23:16) *
Du menar väl inte att du medger, att du hade fel, Gittan? Hallelujah!

Och hur var det nu med det stalinistiska valet av Fredrik Reifeldt? Var det så himla stalinistiskt ändå, eller har du tagit fel där också?

Påminner dig om vad det gamla ordspråket lärde oss "-Svinhugg går igen!".

Jaha du, nog tror jag att en normalt begåvad person förstår vad jag syftade på även om jag istället för öppen valprocedur felaktigt skrev öppen röstning. Om inte annat så framgår det klart och tydligt i mina följande förtydligande inlägg vad jag avsåg.Som vanligt är du förstås inte intresserad av att ta till dig vad som verkligen sägs eller att diskutera sakfrågor.

Nog om detta, som du vet har fyra partier inom en kort tidsperiod bytt partiledare (ett av dem t.o.m. 2 gånger)ett femte har just röstat om ledarskapet då borde de vara högst intressant och aktuellt att diskutera och jämföra förfaringssätt för detta. Men inte för dig tydligen, du tjafsar hellre om ett enstaka mindre lyckat ordval än att seriöst delta i en debatt som nog är ganska viktig. Sen rör väl frågan som sådan mer insyn och demokrati än att vara partipolitisk, tycker du inte det?

När det gäller Moderaterna så kommer säkert samma sak att diskuteras när det blir aktuellt med ett partiledarbyte, just nu är det inte särskilt aktuellt.
Gita
Gossen Ruda
Skulle ovanstående vara ett svar på frågan vad som skiljer ett enpersonsval hos S mot samma sak hos M eller bara ett försök att slingra sig?
Gita
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 10:57) *
Ja, så är det nog. Om en fråga som någon belyser råkar vara alltför obekväm så nonchaleras den och diskussionen undviks genom att försöka kollra bort frågan genom att ifrågasätta S för något annat istället. Hon är dock inte ensam, så gör även andra alliansare som är aktiva i politiktrådarna här på Odla har jag märkt. Ganska löjligt eftersom frågan ändå kvarstår och varför inte diskutera det öppet istället. Antagligen försöker de väl efterapa retoriken som utmärker debatterande politiker i allmänhet. Faktiskt en av orsakerna som ligger till grund för det utbredda politikerföraktet bland befolkingen.
Det som dock utmärker Gita är väl att hon dessutom försöker "rädda situationen" med smått aggresiva utfall mot andras sätt att diskutera. T.ex genom att börja pladdra om drev mot alla som inte tycker man själv.

Cacki, det skulle nog vara mera intressant för de flesta och med säkerhet mera konstruktivt om du försökte diskutera sakfrågor istället för att diskutera andra skribenter. Fast visst är jag en aning smickrad över att du lägger så mycket energi på att försöka analysera mig som person och det tyder ju också på att du faktiskt tar till dig en del av jag framför.
Fast visst är jag lite besviken att det inte går att diskutera en så pass viktig och dessutom partiöverskridande fråga som förfarandet vid val av partiledare.
Gita

CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 12:42) *
Skulle ovanstående vara ett svar på frågan vad som skiljer ett enpersonsval hos S mot samma sak hos M eller bara ett försök att slingra sig?

För min del är jag ganska säker på att frågan även kommer att diskuteras både inom och utom M när den blir aktuell.Tror inte du det?
Gita
Gossen Ruda
Den hala ålen slingrar sig.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 10:02) *

Apropå jobbskatteavdraget; om du tror att S kommer att avskaffa detta så blir du nog väldigt besviken.
S har nu ,i alla fall i mina ögon; valt en vettig person med en realistisk syn på omvärlden till partiledare.
Han kan nu välja att följa den linje han hittills stått för och då säkerligen vinna tillbaka en stor del tappade röster eller kan han välja att böja sig för vänsterfalangen inom partiet och försöka gå till val på gammal "återställarpolitik" höjda skatter, minskad valfrihet, förbud av privata alternativ inom VSO osv. och därmed fortsätta tappa röster.
Att som sin företrädare orealistiskt lova "allt till alla alltid" är väl knappast troligt att han kommer att göra.

Sen tycker jag nog moderatlögner eller sosselögner nog går på ett ut, för min del väljer jag inte att kalla åsikter och värderingar för lögner oberoende politisk färg.
Gita

CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 12:57) *
Den hala ålen slingrar sig.

Visst var det väl du som tidigare föreslog en egen tråd för meningslösa inlägg? En bra idé, fast det är trist att du inte har självinsikt nog att använda dig av en sådan tråd.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 13:06) *
Apropå jobbskatteavdraget; om du tror att S kommer att avskaffa detta så blir du nog väldigt besviken.
S har nu ,i alla fall i mina ögon; valt en vettig person med en realistisk syn på omvärlden till partiledare.
Han kan nu välja att följa den linje han hittills stått för och då säkerligen vinna tillbaka en stor del tappade röster eller kan han välja att böja sig för vänsterfalangen inom partiet och försöka gå till val på gammal "återställarpolitik" höjda skatter, minskad valfrihet, förbud av privata alternativ inom VSO osv. och därmed fortsätta tappa röster.
Att som sin företrädare orealistiskt lova "allt till alla alltid" är väl knappast troligt att han kommer att göra.

Sen tycker jag nog moderatlögner eller sosselögner nog går på ett ut, för min del väljer jag inte att kalla åsikter och värderingar för lögner oberoende politisk färg.
Gita
Visst var det väl du som tidigare föreslog en egen tråd för meningslösa inlägg? En bra idé, fast det är trist att du inte har självinsikt nog att använda dig av en sådan tråd.
Gita

Min fetmarkering. Du vet väl att Löfven beskrivs som en klassisk gråsosse? Är det inte just sådana du föraktar?
*Stintan*
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 13:06) *

Gita

Gita

I moderaterna kanske det är partiledaren som enväldigt bestämmer politiken och kan göra som han vill men så är det inte i oppositionspartierna!
Cacki
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 12:45) *
Cacki, det skulle nog vara mera intressant för de flesta och med säkerhet mera konstruktivt om du försökte diskutera sakfrågor istället för att diskutera andra skribenter. Fast visst är jag en aning smickrad över att du lägger så mycket energi på att försöka analysera mig som person och det tyder ju också på att du faktiskt tar till dig en del av jag framför.Fast visst är jag lite besviken att det inte går att diskutera en så pass viktig och dessutom partiöverskridande fråga som förfarandet vid val av partiledare.
Gita
För min del är jag ganska säker på att frågan även kommer att diskuteras både inom och utom M när den blir aktuell.Tror inte du det?
Gita

Visst försöker jag ta till mej även det som meningsmotståndare säger, gör inte du det? Fast analysen beror nog mest på att jag känner mej ganska frustrerad över att det oftast hamnar i "låst läge" när vi försöker få igång diskussioner i sakfrågor. Du har själv uttryckt ditt missnöje över detta och jag harju faktiskt också bekräftat att jag håller med om att det är synd att det nästan alltid spårar ur. Vad säger du, ska vi försöka skärpa till oss och ta nya tag? Det förutsätter förstås att vi inte faller offer för långsintheten.

Som ett första steg på rätt väg skulle jag vilja fråga om ditt tidigare inlägg om att det inte är aktuellt med något partiledarbyte för moderaterna. Hur säker är du på det? Om det nu skulle visa sej att vindarna börjar vända i väljarströmmarna efter alla partiledarbyten i de andra partierna, menar jag. Man har ju hört en del kritiska röster från de egna leden om "trötthet och brist på nya ideér" hos Reinfeldt. Dessutom har han ju faktiskt gjort ett par rejäla tabbar genom att driva igenom ogenomtänkta beslut som gjort väljarna missnöjda. Tänker på sjukförsäkringssystemet och tabben med äldrevården och riskkapitalbolagen. Det vore konstigt om M kör huvudet i sanden och lutar sej tillbaka utan att lära sej något av de andra partiernas misstag. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om man inom partiet skulle börja ifrågasätta Reinfeldt endera dagen i alla fall.
Bengalow
Nej, du Cacki. Sådant kallas blasfemi, och renderar personen direkt ut i kylan. Inom Sverigemoderaterna tillåts inte ens att säga emot den store "vite" hövdingen...inte ens i FK-frågan. Gnon49 är väl den på Odlas högerkant, som har sundast inställning - hon/han kan i varje fall säga att NÅGOT inte är som det bör vara.

Gita, i en demokrati väljer man representanter, som har att företräda väljarna. I USA föregår provval inom det konservativa partiet. Tror du att medlemmarna har något att säga till om där? Nej, i "världens största demokrati" så är det elektorerna som har rösterna. Precis som VU har valts inom S, för att ta fram en partiledare. Jag hörde en gång en tant, som i TV sade, att "-eftersom dom inte röstade som jag, så är det inte demokrati!" Jag undrar om det inte är så du tänker...tant Gitta?.
Gita
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 13:13) *
Min fetmarkering. Du vet väl att Löfven beskrivs som en klassisk gråsosse? Är det inte just sådana du föraktar?

Vem står för den beskrivning? Så har jag inte uppfattat honom, även om jag bara gör min bedömning utifrån hans sätt att fungera och debattera som ordförande för IF Metall. Där har han framstått som väldigt kompromissvillig, praktiskt tänkande med full förståelse för vikten av välmående konkurrenskraftiga företag.
Ett aber är förstås hans starka kärnkraftsförespråkande, men å andra sidan är ju det en fråga där meningarna är lika delade inom Alliansen som inom socialdemokratin. Inom andra områden är det väl ingen som ännu riktigt vet vad han står, men jag anser att just näringslivsfrågor och ekonomi är de absolut viktigaste frågorna.
Sen är det ju förstås beroende på hur man definierar en "gråsosse" för mig är det dem som fortfarande tror och anser att deras sextiotalspolitik fungerar i dagens omvärld.
Du kanske har en annan definition.
Gita
Gossen Ruda
En massa rundsnack har det kommit men fortfarande hänger frågan om varför man kan kritisera något som sker hos S när samma sak har skett hos M i luften????? Skall det vara så jävla svårt att erkänna ett misstag????? Eller är dety bara S som gör misstag?????
Red Top
Sorglig bild. Alla småler utom de som dansar. Eller ska det föreställa en kram.

Mina sympatier går till Göran Hägglund. Skamligt att bli behandlad som han blivit. Starkt (eller dumt)att sitta kvar.

Bilden är tagen av Fredrik Sandberg på Scanpix

PS. Glömde: Är det så kristna behandlar sina kamrater? Vad gör de då mot sina fiender? wink.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 13:22) *
Visst försöker jag ta till mej även det som meningsmotståndare säger, gör inte du det? Fast analysen beror nog mest på att jag känner mej ganska frustrerad över att det oftast hamnar i "låst läge" när vi försöker få igång diskussioner i sakfrågor. Du har själv uttryckt ditt missnöje över detta och jag harju faktiskt också bekräftat att jag håller med om att det är synd att det nästan alltid spårar ur. Vad säger du, ska vi försöka skärpa till oss och ta nya tag? Det förutsätter förstås att vi inte faller offer för långsintheten.

Som ett första steg på rätt väg skulle jag vilja fråga om ditt tidigare inlägg om att det inte är aktuellt med något partiledarbyte för moderaterna. Hur säker är du på det? Om det nu skulle visa sej att vindarna börjar vända i väljarströmmarna efter alla partiledarbyten i de andra partierna, menar jag. Man har ju hört en del kritiska röster från de egna leden om "trötthet och brist på nya ideér" hos Reinfeldt. Dessutom har han ju faktiskt gjort ett par rejäla tabbar genom att driva igenom ogenomtänkta beslut som gjort väljarna missnöjda. Tänker på sjukförsäkringssystemet och tabben med äldrevården och riskkapitalbolagen. Det vore konstigt om M kör huvudet i sanden och lutar sej tillbaka utan att lära sej något av de andra partiernas misstag. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om man inom partiet skulle börja ifrågasätta Reinfeldt endera dagen i alla fall.

Håll med om att det är mer relevant att diskutera de partiledarbyten som är aktuella än att spekulera i ett ev. byte hos moderaterna. Jag kan försäkra dig att stämningen inom partiet inte är sådant att något byte av partiledare är aktuellt före nästa val i alla fall ( ja förstås så kan ju FR bli sjuk eller råka ut för något som gör att han inte kan fortsätta)
Naturligtvis kommer FR bytas ut förr eller senare och då är jag ganska övertygad om att tillvägagångsättet kommer att diskuteras och dessutom både tror och hoppas jag på ett öppet förfarande modell C,MP och V.
Gita
Gita
CITAT (Red Top @ 29-01-2012, 14:04) *
Sorglig bild. Alla småler utom de som dansar. Eller ska det föreställa en kram.

Mina sympatier går till Göran Hägglund. Skamligt att bli behandlad som han blivit. Starkt (eller dumt)att sitta kvar.

Bilden är tagen av Fredrik Sandberg på Scanpix
PS. Glömde: Är det så kristna behandlar sina kamrater? Vad gör de då mot sina fiender? wink.gif

Jag håller inte riktigt med för nog tycker jag det är betydligt skamligare att gå bakom ryggen och använda sig av media och baktaleri istället för att framföra sin kritik öppet och dessutom ställa upp som motkandidat.

Nu vann ju Hägglund med en rejäl marginal och stärkte därmed troligen sin ställning, hur Odell och hans sympatisörer kommer att agera framöver återstår väl att se.

Håller dock med dig i att mina sympatier också går till Hägglund.
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 29-01-2012, 13:50) *
Nej, du Cacki. Sådant kallas blasfemi, och renderar personen direkt ut i kylan. Inom Sverigemoderaterna tillåts inte ens att säga emot den store "vite" hövdingen...inte ens i FK-frågan. Gnon49 är väl den på Odlas högerkant, som har sundast inställning - hon/han kan i varje fall säga att NÅGOT inte är som det bör vara.

Gita, i en demokrati väljer man representanter, som har att företräda väljarna. I USA föregår provval inom det konservativa partiet. Tror du att medlemmarna har något att säga till om där? Nej, i "världens största demokrati" så är det elektorerna som har rösterna. Precis som VU har valts inom S, för att ta fram en partiledare. Jag hörde en gång en tant, som i TV sade, att "-eftersom dom inte röstade som jag, så är det inte demokrati!" Jag undrar om det inte är så du tänker...tant Gitta?.

Bengalow-gubben, vad du pladdrar utan tillföra någonting.
Hur man arbetar inom moderaterna har du för det första ingen susning om, för det andra så diskuterar vi väl de aktuella partiledarbytena. Det är nog klokt att avvakta med diskussionen om moderaterna tills den blir aktuell.
Att du tycker att S arbetar på ett för dig tillfredställande sätt har väl redan tydligt framgått, fine! För min del föredrar jag det modernare, mera öppna sätt som ju C,V och MP just tillämpat.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 14:14) *
Håll med om att det är mer relevant att diskutera de partiledarbyten som är aktuella än att spekulera i ett ev. byte hos moderaterna. Jag kan försäkra dig att stämningen inom partiet inte är sådant att något byte av partiledare är aktuellt före nästa val i alla fall ( ja förstås så kan ju FR bli sjuk eller råka ut för något som gör att han inte kan fortsätta)
Naturligtvis kommer FR bytas ut förr eller senare och då är jag ganska övertygad om att tillvägagångsättet kommer att diskuteras och dessutom både tror och hoppas jag på ett öppet förfarande modell C,MP och V.
Gita

Nja, jag vet inte om jag håller med dej riktigt. Jag har lärt mej att ligga "steget före" för att inte råka ut för något oförutsett. Nu har ju det dessutom förekommit en del ogenomtänkta drag från hans och partiets sida som gör att man i M borde dra öronen åt sej och överväga om något i partiet ev skulle behöva förändras. Som t.ex ett byte av partiledare eftersom han naturligtvis blir syndabocken i gemene mans ögon. Han kanske helt enkelt har avslöjat sej och partiets ambitioner lite för mycket alltför snabbt.
Det är kanske möjligt att man i M inväntar reella väljarsiffror efter nästa val och är kloka nog att inte ta alla väljarbarometrar på så blodigt allvar på samma nitiska sätt som en del gör iofs. Men det finns ju ändå en risk med att hela partiet partiet präglas av en Reinfeldteufori, detäv väl närmast det jag syftade på. Risken är nog stor att det är så lagom dags då om man inte passar sej.
För även om M sitter och yvas över väljarutvandringen från vänster till höger just nu, så borde man ju ändå inse att ett parti som grundar sej så mycket på missnöjesröster är ett ganska sårbart parti och det skulle nog inte skada om man vore lite mer lyhörd för vad vanligt folk tisslar om och det är ju inte Reinfeldts starkaste sida precis.

Visst tycker man som vanlig medborgare att det vore önskvärt att få hänga med och höra hur tongångarna i partitoppen går, men den här gången i S var ju situationen ganska akut och man tyckte sej helt enkelt inte ha tid för en lång process, det vet du också. Nu blev det så här den här gången men jag kan nästan slå vad om att man är väl medvetna om nackdelarna med att rusa på för snabbt utan att förankra bland väljarna lite bättre först.
Bengalow
Beträffande "inte en susning" så tar du fel, men jag refererar ändå till Ann-Marie Pålssons bok om "knapptryckarpartiet", där hon skriver, att det är bara att göra som partiledningen sagt. Basta!
Den gången jag satt i KF, så fick vi höra att "partipiskan ven" inom S. När sedan frågorna skulle avgöras, så var det minsann M's partipiska som ven, och t.o.m. svedde en del ledamöter. Men Sverigemoderaternas strategi har ju ett högt svävande mål - det får man inte ifrågasätta...

Och åter till frågan om delegater/elektorer...är det odemokratiskt eller ej? Jag tror faktiskt inte du kan svara trovärdigt efter dina utlägg om stalinistiska metoder. Du är en mossig bakåtsträvare, men säger att du blickar framåt! Pytt, säger jag.
*Stintan*
Gita, i Nationalencyklopedin står följande att läsa.

gråsosse, benämning myntad på 1960-talet på socialdemokrat, företrädesvis ur en äldre generation, med en pragmatisk och praktisk syn på politiken och med sinne för behovet av politiska kompromisser och successiva reformer inom det bestående samhällets ram.

Du kanske borde omvärdera din syn på vad ordet gråsosse står för.
Azur
Partier byter partiledare när det går dåligt, inte när det går bra, och det kan inte gå mycket bättre än det gör för moderaterna så Reinfeldt byts nog inte ut i brådrasket.

KD's ledning sitter däremot löst om partiet ramlar ur riksdagen 2014.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 15:26) *
Gita, i Nationalencyklopedin står följande att läsa.

gråsosse, benämning myntad på 1960-talet på socialdemokrat, företrädesvis ur en äldre generation, med en pragmatisk och praktisk syn på politiken och med sinne för behovet av politiska kompromisser och successiva reformer inom det bestående samhällets ram.

Du kanske borde omvärdera din syn på vad ordet gråsosse står för.

Ja, det verkar som att det är Gitas definition av Gråsosse som förefaller vara felaktig.
jag har nog inte sett någon beskrivning av Stefan Löfven där ordet pragmatisk inte används.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 15:26) *
/..../
/..../

gråsossar wub.gif
Bengalow
Nä, hon pladdrar på utan att veta vad hon pratar om - vill verka "akademisk", enligt Mottis syn på vissa insändare. Ofta nog biter hon sig själv i baken, i sina försök att vara "bitchig".
Cacki
CITAT (Azur @ 29-01-2012, 15:32) *
Partier byter partiledare när det går dåligt, inte när det går bra, och det kan inte gå mycket bättre än det gör för moderaterna så Reinfeldt byts nog inte ut i brådrasket.

KD's ledning sitter däremot löst om partiet ramlar ur riksdagen 2014.

Förvisso, men vindarna kan vända snabbt. Hittills har han ju åkt omkring på en räkmacka och t.o.m. här på odla har det ju hörts röster som efterfrågar en starkare opposition. Med två såpass tunga och respektabla namn i oppositionen så kommer det att visa sej om Reinfeldt står pall eller ej. Hur som helst ska det att bli spännande att se vad som händer framöver...
Huggorm
CITAT (Azur @ 29-01-2012, 15:32) *

Om han inte själv väljer att hoppa av medan han är på topp. Hans resa som partiledare för moderaterna skulle se rätt snygg ut i historiaböckerna om han bara lämnar över i tid.
*Stintan*
Även moderaterna borde väl ha en öppnare valprocess så att alla som vill kan ställa upp som kandidater och utmana den store. Det kanske finns någon bättre, mer karismatisk i kulisserna som bara väntar på sin chans, vem vet. I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna heter det visst så man vet aldrig vad som kan hända.
Gunilla T
Men nog verkar det som om idéerna börjat sina för moderaterna och regeringen börjar alltmer luta åt ett förvaltande.

Kanske har de spelat ut sina kort och har inte så mycket mera att komma med än sänkt restaurangmoms.

Hegels teori verkar dock i full kraft. Tes - antites - syntes - alltid giltig.
Gita
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 15:59) *
Förvisso, men vindarna kan vända snabbt. Hittills har han ju åkt omkring på en räkmacka och t.o.m. här på odla har det ju hörts röster som efterfrågar en starkare opposition. Med två såpass tunga och respektabla namn i oppositionen så kommer det att visa sej om Reinfeldt står pall eller ej. Hur som helst ska det att bli spännande att se vad som händer framöver...

Men det är ju trots allt bara spekulationer det finns faktiskt inget som tyder på att RF är på väg ut. Och om vi skall diskutera denna typ av spekulationer så kan vi väl diskutera om Löfven kommer att bytas ut inom en snar framtid. Han kanske inte kommer att lyfta opinionsiffrorna......
Nu tror jag inte alls Löfven kommer att bytas ut före nästa val i alla fall, men som spekulation så är den ju lika välgrundad som dina spekulationer betr. moderaterna.
Gita

CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 16:44) *
Men nog verkar det som om idéerna börjat sina för moderaterna och regeringen börjar alltmer luta åt ett förvaltande.

Kanske har de spelat ut sina kort och har inte så mycket mera att komma med än sänkt restaurangmoms.

Hegels teori verkar dock i full kraft. Tes - antites - syntes - alltid giltig.

Debatten kan mycket väl lyfta när man nu långt om länge verkar få en motpart. Precis som Reinfeldt själv så hoppas jag nu på en seriös motpart vilket vi ju inte haft de senaste åren.
För övrigt tror jag också att majoriteten kommer att växla genom åren, men jag har väldigt svårt att tro att S kommer att nå forna höjder.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 17:29) *
Debatten kan mycket väl lyfta när man nu långt om länge verkar få en motpart. Precis som Reinfeldt själv så hoppas jag nu på en seriös motpart vilket vi ju inte haft de senaste åren.
För övrigt tror jag också att majoriteten kommer att växla genom åren, men jag har väldigt svårt att tro att S kommer att nå forna höjder.
Gita

Det lär inte bli så stor skillnad i Riksdagsdebatterna, Löfven är ju inte med där, så Reinfeldt får snällt fortsätta att debattera mot samma gamlamotpart just där.
Cacki
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 17:29) *
Men det är ju trots allt bara spekulationer det finns faktiskt inget som tyder på att RF är på väg ut. Och om vi skall diskutera denna typ av spekulationer så kan vi väl diskutera om Löfven kommer att bytas ut inom en snar framtid. Han kanske inte kommer att lyfta opinionsiffrorna......
Nu tror jag inte alls Löfven kommer att bytas ut före nästa val i alla fall, men som spekulation så är den ju lika välgrundad som dina spekulationer betr. moderaterna.
Gita
Gita

Betr. Löfven vågar jag inte ens spekulera eftersom jag endast "känner honom" som IF Metallföreträdare. I sin nya roll som partiledare har vi ännu inte sett något, det har vi däremot med FR. Visst borde man väl kunna ge ord för sina funderingar om hans framtidsutsikter utifrån vad han hittills har åstadkommit? Det var ju det som blev så fel med Juholt. Han fick ju aldrig chans att visa vad gick för.

Vad menar du med "en seriös motpart"? Ska man tolka det som att S varit utan det under alla år med dem i regeringsställning?
herkules
jag tror att socialdemokraterna kommer vinna stort nästa val! smile.gif
fast man vet ju aldrig - rätt var det är kommer folk på bättre tankar och så blir vi kommunister hela bunten, häpp!
Gita
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 17:36) *
Det lär inte bli så stor skillnad i Riksdagsdebatterna, Löfven är ju inte med där, så Reinfeldt får snällt fortsätta att debattera mot samma gamlamotpart just där.

Vem som kommer att hoppa in som ersättare i riksdagen är väl inte klart, eller har jag missat det? Att Löfven inte sitter i riksdagen är naturligtvis ett problem i första hand för S.
Vem som blir ekonomisk talesman efter stackars ängslige Waderlich är väl heller inte klart. Waderlich är väl kanske den som råkat mest illa ut, han kommer väl för evigt förknippas med sin korta karriär inom toppolitiken och för sitt deltagande i såpan Juholt.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon