|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
11-02-2012, 23:28
Jag växte som sagt också upp i ett torp på landet, där det var utedass, ingen ström och inget rinnande vatten. Jag är född 1981. Först när jag var nitton år fick familjen råd att dra in el, det var ett stort reportage i lokaltidningen om det. Tur jag hade slutat skolan redan då, för annars hade jag slutat gå dit i alla fall.
CITAT (Blomstertanten @ 11-02-2012, 23:24)  Vi bodde inne i stan i en etta med vedspis, kakelugn och dass ute på gården när jag var liten. Kan tänka mej vilken lyx det måste varit för mina föräldrar när de 1964 fick en 3-rumslägenhet i ett nybyggt bostadsområde. Med element, elspis med 4 plattor, badrum med badkar, toalett, balkong och ett barnrum till oss tre syskon. Jag minns känslan när vi flyttade till höghuset i Upplands Väsby. Egen vattentoalett! och Badkar! Vi badade varje dag i timmar, tills vi var helt skrynkliga och vattnet blivit så kallt att vi hackade tänder, syrran och jag. Man kanske skulle starta en egen tråd med uppväxt minnen.
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:24)  En del människor är driftiga och arbetsnarkomaner, de måste tillåtas att få bygga upp en förmögenhet, ett lyxigt liv eller vad de nu strävar efter. Människor är olika, och därför blir det per automatik klyftor. Inget blir bättre av att hämma människor. Så klart att det måste finnas ett visst utrymme för detta också, men det finns väl en smärtgräns? Tycker du inte att man ska reagera när det hela börjar börjar barka åt fel håll, så som det gjort de senaste åren?
Huggorm
11-02-2012, 23:42
CITAT (Cacki @ 11-02-2012, 23:36)  Så klart att det måste finnas ett visst utrymme för detta också, men det finns väl en smärtgräns? Tycker du inte att man ska reagera när det hela börjar börjar barka åt fel håll, så som det gjort de senaste åren? Vi ligger ännu väl inom gränserna för det rimliga.
Blomstertanten
11-02-2012, 23:50
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:42)  Vi ligger ännu väl inom gränserna för det rimliga. Beror väl på vem vi frågar!
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:24)  En del människor är driftiga och arbetsnarkomaner, de måste tillåtas att få bygga upp en förmögenhet, ett lyxigt liv eller vad de nu strävar efter. Människor är olika, och därför blir det per automatik klyftor. Inget blir bättre av att hämma människor. Jag har inga problem med att arbetsnarkomaner jobbar upp sig och skaffar som miljardinkomster, eller att det föds människor med silversked i mun som ekonomiskt lever på en räkmacka hela livet. Jag har problem med att man tillåter de fattigare bli fattigare i vårt land. Att man minskar inkomsterna hos dem som redan har det sämst. Jag förstår inte motståndet i att göra alla rikare. Om en rik får en miljon blir hon nog lite glad, beroende på hur rik hon är i för sig, finns nog de som inte höjer ögonbrynet ens för en extra miljon, men om en fattig får 200 kr mer i månaden blir hon överlycklig. Varför tror man att den rike kommer att bli fattigare om den fattige blir rikare? Blir den rike fattigare av att en fattig blir rikare? Jag har aldrig begripit rädslan hos de som har mot att låta fattiga få det lite bättre. Någon som fattar kan väl försöka förklara det? Jag vet att jag frågat tidigare, bland annat Gita, utan att få svar. Nu hoppas jag att någon, vem som helst kan förklara.
Huggorm
11-02-2012, 23:55
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 23:50)  Varför tror man att den rike kommer att bli fattigare om den fattige blir rikare? Blir den rike fattigare av att en fattig blir rikare?
Jag har aldrig begripit rädslan hos de som har mot att låta fattiga få det lite bättre. Någon som fattar kan väl försöka förklara det? Jag vet att jag frågat tidigare, bland annat Gita, utan att få svar. Nu hoppas jag att någon, vem som helst kan förklara. Det hela handlar förstås om att de fattigaste är sådana som lever på försörjningsstöd av en eller annan sort. Dessa är skattefinansierade, och skall de höjas så måste även skatten höjas. Det finns ju väldigt många som lever på dessa försörjningsstöd, så det blir snart väldigt mycket pengar. Och skatteskalan är ju progressiv, så de rikaste får betala oproportionerligt mycket. Där tror jag du har orsaken.
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 23:17)  Den där är rolig. Och ja, jag fattar ironin.
Men å andra sidan, vem tror på att man bodde i små torp i början på 70-talet, utan rinnande vatten och med utedass? Ironi bara det. Halaj! När jag köpte mitt hus (hösten 2001) fanns det inget rinnande vatten där. Det fanns inget vatten över huvud taget. Jag har servitut på en brunn 100 meter från fastigheten. Torrdass i ett fristående ouppvärmt gästhus på fastigheten. Den första vintern fick jag kräksjukan. Lagom kul. Jag besparar er detaljer. Nu har jag borrad brunn på fastigheten, och mulltoa. I huset. Den som aldrig har haft annat än WC kan aldrig begripa vilket himmelrike det verkligen är att kunna skita inomhus! //T
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:42)  Vi ligger ännu väl inom gränserna för det rimliga. Det har vi naturligtvis olika uppfattningar om från person till person. Jag känner dock att jag får ont i magen vid tanken på en regering där moderater sitter vid styrpinnen, för hur lång tid framöver?? Man vet vad deras ideologi står för och man ser varthän det barkar, mer behöver jag väl inte säga...
Farbror Blå
12-02-2012, 00:02
Jo säg mer, för jag är alliansröstare och allianslobbyist...
Huggorm
12-02-2012, 00:05
CITAT (Cacki @ 12-02-2012, 00:00)  Det har vi naturligtvis olika uppfattningar om från person till person. Jag känner dock att jag får ont i magen vid tanken på en regering där moderater sitter vid styrpinnen, för hur lång tid framöver?? Man vet vad deras ideologi står för och man ser varthän det barkar, mer behöver jag väl inte säga... Ja hur länge? Så länge alliansväljarna är i majoritet. Och det verkar kunna bli ganska ofta i framtiden, om inte vid varje val så åtminstone då och då. Socialdemokraternas tid av maktfullkomlighet är förbi.
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:55)  Det hela handlar förstås om att de fattigaste är sådana som lever på försörjningsstöd av en eller annan sort. Dessa är skattefinansierade, och skall de höjas så måste även skatten höjas. Det finns ju väldigt många som lever på dessa försörjningsstöd, så det blir snart väldigt mycket pengar. Och skatteskalan är ju progressiv, så de rikaste får betala oproportionerligt mycket. Där tror jag du har orsaken. Så där ja. Att de fattiga blivit fattigare och fler beror alltså även enligt dig på alliansens skattesänkningar. Är det korrekt uppfattat?
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:55)  . Och skatteskalan är ju progressiv, så de rikaste får betala oproportionerligt mycket. Där tror jag du har orsaken. Halaj! Är du säker? Jag har för mig att det satts ett tak på inkomstskatten, den ligger på 50%. Ingen betalar mer än så, oavsett inkomst. //T
Farbror Blå
12-02-2012, 00:11
I demokratiska delen av världen kan man bara RÖSTA in de politiker man vill ska styra Sverige. Så länge Sverige röstar allians, så blir det allians. Så länge dom sänker skatten för vanligt folk, så röstar vanligt folk på dom. punkt slut
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:02)  Jo säg mer, för jag är alliansröstare och allianslobbyist... Hej! Det var länge sen. En helt annan fråga, varför var du inte med och gissade i tomtetråden? Folk blir besvikna när medlemmar inte är med hela vägen.
Huggorm
12-02-2012, 00:14
CITAT (Anma @ 12-02-2012, 00:08)  Så där ja. Att de fattiga blivit fattigare och fler beror alltså även enligt dig på alliansens skattesänkningar. Är det korrekt uppfattat? Aha, så du gillrade en fälla? Men tyvärr kan man inte dra den slutsatsen, det är inte riktigt så enkelt.
Farbror Blå
12-02-2012, 00:14
Hej å Hå Jungman Janson ännu friskar morgonvinden
(redigerat inlägg)
CITAT (Huggorm @ 12-02-2012, 00:14)  Aha, så du gillrade en fälla? Men tyvärr kan man inte dra den slutsatsen, det är inte riktigt så enkelt. Det var ingen fälla, bara en slutsats. För mig är det så enkelt.
Huggorm
12-02-2012, 00:17
CITAT (Tapio @ 12-02-2012, 00:09)  Halaj!
Är du säker? Jag har för mig att det satts ett tak på inkomstskatten, den ligger på 50%. Ingen betalar mer än så, oavsett inkomst.
//T Är det så? Hur fördelas det i sådana fall mellan statlig inkomstskatt och kommunal inkomstskatt, vilken får ge upp först om taket nås?
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:14)  Sorry, det var roligt att få paket, men sen spårade det ur. Livet alltså, inte tråden. Har inte varit inne på odla sen dess, bara skapligt fått näsan över deppe-ner-mejkanten igen Lämnade iaf en ledtråd til mitt paket här Ok, hoppas livet ordnat upp sig för dig nu då. Vi lämnar det ämnet, det hör inte till denna tråd.
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:02)  Jo säg mer, för jag är alliansröstare och allianslobbyist... Det vore att idissla i onödan. Det är det så många alliansare som är bra på så det får räcka. Dock skulle jag vilja ha svar på min fråga om vad det är för egennytta med ökade samhällsklyftor? Dra åt svångremmen i dåliga tider kan man ju göra ändå utan att de sämst bemedlade ska få dra hela lasset. Man kan ju t.ex passa på att minska klyftorna istället.
Huggorm
12-02-2012, 00:26
CITAT (Cacki @ 12-02-2012, 00:18)  Det vore att idissla i onödan. Det är det så många alliansare som är bra på så det får räcka. Dock skulle jag vilja ha svar på min fråga om vad det är för egennytta med ökade samhällsklyftor? Dra åt svångremmen i dåliga tider kan man ju göra ändå utan att de sämst bemedlade ska få dra hela lasset. Man kan ju t.ex passa på att minska klyftorna istället. Ett självändamål med ökade klyftor är att utan klyftor skulle barnfattigdomen försvinna även om samtliga levde i jämlikt armod. För barnfattigdomen är ju relativ.
CITAT (Huggorm @ 12-02-2012, 00:26)  Ett självändamål med ökade klyftor är att utan klyftor skulle barnfattigdomen försvinna även om samtliga levde i jämlikt armod. För barnfattigdomen är ju relativ. Jag talade om samhällsklyftorna nu...
Farbror Blå
12-02-2012, 00:30
Avsikten är nu inte att öka klyftorna, avsikten är att alla måste vara med och betala välfärden, även de som tjänar minst. Vi har för länge haft för förmånliga ersättningar till arbetslösa mm, och det går helt enkelt inte ihop! Missnöjet bland dom arbetande har varit massivt mot "DOM SOM BARA GÅR OCH DRAR" som man ibland slarvigt har uttryckt sej och alla känner vi till nån fmailj som FAKTISKT utnyttjat systemet till ainte ens försöka. Det drabbar alla, goda som onda, javisst, men det ÄR inte ett straff, det är bara ett av verktygen som måste till för att vi ska kunna undvika en djupare eknomisk kris. Har det undgått er att Europa är i den tyngsta krisen sen mellankrigstiden? HAr det undgått er att Anders Borg prisasd av andra länder för sin politik, eftersom Sverige gått BÄST av Europas länder( bortsett från Norge)?
Flera länder tar nu efter Sverige, eftersom även dom har underskott och måste trappa ner utgifterna. Det måste löna sej att jobba och det måste löna sej att SKAPA jobb. Perssonregeringen ville skapa fler statliga jobb, men det är helt åt skogenm. STATLIGA jobb betalas av STATEN, dvs din skatt. De får i bästa fall fler i sysselsättning,men drar inte in en SPÄNN i skatt,eftersom staten betalar dom lönen.. <FELR statliga jobb = MER back. Privata jobb är vad som behövs!
Huggorm
12-02-2012, 00:33
CITAT (Cacki @ 12-02-2012, 00:29)  Jag talade om samhällsklyftorna nu... Är inte det det samma som inkomstklyftorna då?
Väl talat Farbror Blå !kunde inte sakt det bättre själv  Kul att se dig här igen föresten .
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:30)  Avsikten är nu inte att öka klyftorna, avsikten är att alla måste vara med och betala välfärden, även de som tjänar minst. Vi har för länge haft för förmånliga ersättningar till arbetslösa mm, och det går helt enkelt inte ihop! Missnöjet bland dom arbetande har varit massivt mot "DOM SOM BARA GÅR OCH DRAR" som man ibland slarvigt har uttryckt sej och alla känner vi till nån fmailj som FAKTISKT utnyttjat systemet till ainte ens försöka. Det drabbar alla, goda som onda, javisst, men det ÄR inte ett straff, det är bara ett av verktygen som måste till för att vi ska kunna undvika en djupare eknomisk kris. Har det undgått er att Europa är i den tyngsta krisen sen mellankrigstiden? HAr det undgått er att Anders Borg prisasd av andra länder för sin politik, eftersom Sverige gått BÄST av Europas länder( bortsett från Norge)?
Flera länder tar nu efter Sverige, eftersom även dom har underskott och måste trappa ner utgifterna. Det måste löna sej att jobba och det måste löna sej att SKAPA jobb. Perssonregeringen ville skapa fler statliga jobb, men det är helt åt skogenm. STATLIGA jobb betalas av STATEN, dvs din skatt. De får i bästa fall fler i sysselsättning,men drar inte in en SPÄNN i skatt,eftersom staten betalar dom lönen.. <FELR statliga jobb = MER back. Privata jobb är vad som behövs! Men hur svårt ska det vara att förstå då, att jakten på dagdrönarna drabbar helt oskyldiga människor som det enda brott dom begått är att bli sjuka, äldre eller att man mist sitt tidigare jobb. Varför måste man nödvändningsvis slå mot de här utsatta grupperna så urskiljningslöst som man gör när t.om. dödligt cancersjuka jagas med blåslampa? Nog fasiken hade man hunnit tänka ut något bättre sätt att komma åt problemet innan trädde till verket. Staten har också altid haft sina kassakor men även de säljs ju ut. Vad är egennyttan med det? För billigare har det ju inte blivit för oss medborgare precis. Du får gärna förklara också på vilket sätt det gagnar oss medborgare att riskkapitalbolagen slussar ut våra pengar till skatteparadis utomlands.
Farbror Blå
12-02-2012, 00:50
CITAT (Cacki @ 12-02-2012, 00:49)  Men hur svårt ska det vara att förstå då, att jakten på dagdrönarna drabbar helt oskyldiga människor som det enda brott dom begått är att bli sjuka, äldre eller att man mist sitt tidigare jobb. Varför måste man nödvändningsvis slå mot de här utsatta grupperna så urskiljningslöst som man gör när t.om. dödligt cancersjuka jagas med blåslampa? Nog fasiken hade man hunnit tänka ut något bättre sätt att komma åt problemet innan trädde till verket.
Staten har också altid haft sina kassakor men även de säljs ju ut. Vad är egennyttan med det? För billigare har det ju inte blivit för oss medborgare precis.
Du får gärna förklara också på vilket sätt det gagnar oss medborgare att riskkapitalbolagen slussar ut våra pengar till skatteparadis utomlands. Då tar vi det en gång till. Det ÄR inte ett straff att ALLA medborgare måste vara med och dela bördan. Vi har helt enkelt inte råd med ersättningsnivåerna som dom har varit. Punkt
CITAT (Huggorm @ 12-02-2012, 00:33)  Är inte det det samma som inkomstklyftorna då? Jo, men du gled över till barnfattigdomen och började med ditt cyniska snack om relativiteten.
att dödligt cancersjuka skulle jagas med blåslampa är ju skitsnack !har flera vänneroch släktingar som dött i cancer och de har inte haft en dags problem med sjukassan !har en granne som är svårt sjuk i cancer han har inte haft några som helst problem med sjukassan över huvudtaget .Att döende cancersjuka skulle bli jagade med blåslampa är rent skitsnack och propaganda ,har fyra nära kära som dött i cancer de sista fyra åren ingen av dom har haft några som helst problem med Försäkringskassan tvärt om .
Piccante
12-02-2012, 00:55
Den "generösa ersättningen" finansierar de arbetslösa genom att betala sin a-kasseavgift själva. Sen blir de ju inte färre arbetslösa och bidragsberoende, deltidsarbetande, timanställda, visstidsanställda osv genom att underlätta för tillfälliga anställningar och lägre ingångslöner (de under 25 år ska tjäna 75% av lägsta lönen läste jag idag!).
De 20% av befolkningen med lägst inkomst är den enda grupp som tjänat mindre på högerns politik! Med en sådan politik skapas inte fler jobb utan bara mer utanförskap!
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:54)  att dödligt cancersjuka skulle jagas med blåslampa är ju skitsnack !har flera vänneroch släktingar som dött i cancer och de har inte haft en dags problem med sjukassan !har en granne som är svårt sjuk i cancer han har inte haft några som helst problem med sjukassan över huvudtaget .Att döende cancersjuka skulle bli jagade med blåslampa är rent skitsnack och propaganda ,har fyra nära kära som dött i cancer de sista fyra åren ingen av dom har haft några som helst problem med Försäkringskassan tvärt om . Förlåt att jag låter cynisk nu, men förmodligen hann dina vänner dö innan problemen med FK började. Det har varit de långvarigt sjuka som drabbats värst. Hinner man dö så hinner man inte bli långvarigt sjuk. Personer som går på långvarig behandling för att bli friska måste säga upp sig mitt i behandlingen istället för att få vara fortsatt sjukskrivna tills behandlingen är över, bland annat. Finns ju regel att efter en viss tid måste man söka alla förekommande arbeten om man inte klarar sitt eget. Istället för att då vänta på att man blir frisk nog att börja på sitt eget jobb igen.
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:50)  Då tar vi det en gång till. Det ÄR inte ett straff att ALLA medborgare måste vara med och dela bördan. Vi har helt enkelt inte råd med ersättningsnivåerna som dom har varit. Punkt Men då ska ALLA medborgare dra sitt strå till stacken efter sin förmåga då! Det finns ju de som får gå från hus och hem för att de inte klarar av bördan för h-e!!! Var det nödvändigt med ett jobbskatteavdrag t.ex?? Vad fick sjuka och gamla istället?? Jo en otryggare tillvaro SOM STRAFF!!
mamamaggan
12-02-2012, 01:04
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:54)  att dödligt cancersjuka skulle jagas med blåslampa är ju skitsnack !har flera vänneroch släktingar som dött i cancer och de har inte haft en dags problem med sjukassan !har en granne som är svårt sjuk i cancer han har inte haft några som helst problem med sjukassan över huvudtaget .Att döende cancersjuka skulle bli jagade med blåslampa är rent skitsnack och propaganda ,har fyra nära kära som dött i cancer de sista fyra åren ingen av dom har haft några som helst problem med Försäkringskassan tvärt om . Lilla gumman , eller vad du nu är, att du känner ett par styckern som hunnit dö innan tiden man får vara sjuksrkiven gått ut gör att alla andra dödsjuka ljuger är fullkomlig orimligt att tro. Du drar slutsatser som fan läser bibeln. De fall som t ex framkommit i medierna , är de människorna stora lögnare ? Eftersom vi i familjen är drabbade av att tiden som du får vara sjukskriven gått ut så vet vi med säkerhet att det är så här det är. Tack och lov är inte min man drabbad av dödlig sjukdom men blir av mitt sitt ena ben p g a att han inte fick vara sjukskriven tillräckligt länge för att få en bra rehabilitering .
CITAT (mamamaggan @ 12-02-2012, 01:04)  Lilla gumman , eller vad du nu är, att du känner ett par styckern som hunnit dö innan tiden man får vara sjuksrkiven gått ut gör att alla andra dödsjuka ljuger är fullkomlig orimligt att tro. Du drar slutsatser som fan läser bibeln.
De fall som t ex framkommit i medierna , är de människorna stora lögnare ?
Eftersom vi i familjen är drabbade av att tiden som du får vara sjukskriven gått ut så vet vi med säkerhet att det är så här det är. Tack och lov är inte min man drabbad av dödlig sjukdom men blir av mitt sitt ena ben p g a att han inte fick vara sjukskriven tillräckligt länge för att få en bra rehabilitering . Det är för djävligt att sådana här saker försvaras av en del!! Vad är det för värld vi lever i?? Jag lider verkligen med er, mamamaggan!
herkules
12-02-2012, 09:13
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:50)  Då tar vi det en gång till. Det ÄR inte ett straff att ALLA medborgare måste vara med och dela bördan. Vi har helt enkelt inte råd med ersättningsnivåerna som dom har varit. Punkt fast visst borde det vara spöstraff för en regering som bestämmer att de som tjänar minst ska betala mest för att vi ska ha råd med sk "välfärd"?
herkules
12-02-2012, 09:19
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:54)  att dödligt cancersjuka skulle jagas med blåslampa är ju skitsnack !har flera vänneroch släktingar som dött i cancer och de har inte haft en dags problem med sjukassan !har en granne som är svårt sjuk i cancer han har inte haft några som helst problem med sjukassan över huvudtaget .Att döende cancersjuka skulle bli jagade med blåslampa är rent skitsnack och propaganda ,har fyra nära kära som dött i cancer de sista fyra åren ingen av dom har haft några som helst problem med Försäkringskassan tvärt om . du pratar som du har förstånd till du.
Blomstertanten
12-02-2012, 10:00
Sjukförsäkringskatastrofen "Kvinnor med tunga jobb och låga inkomster är de som drabbats hårdast av regeringens utförsäkringspolitik. Samma mönster kan man se när man studerar arbetsskadeförsäkringen. För dessa kvinnor är det inte bara svårt att få en arbetskada godkänd – det har blivit näst intill omöjligt. Hårdast diskrimerade är kvinnor inom vård- och omsorg, citat ka; “Ofta räcker det med diagnos och yrkestitel för att få ett avslag”. Och, i samma takt som antalet utförsäkrade stiger och beviljade arbetskador sjunker stiger försäkringarnas överskott med ständigt nya miljardbelopp. De kommande åren räknar Försäkringskassan med att sjukförsäkringens överskott ska växa till över 135 miljarder, och det samlade överskottet i arbetskadeförsäkringen motsvarar nu mer än sex års utbetalningar." [attachment=67852:dia_sjuk.gif] För mej blir det helt obegripligt att man försämrar för sjuka människor när det faktiskt finns pengar, pengar som de sjuka själva varit med och betalat till en försäkring som allt fler inte får ut något från!
Och det blir mer och mer tydligt att Alliansen, trots deras "vackra" tal om frihet, gör område efter område mer och mer ojämlikt!
caprifol
12-02-2012, 10:05
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:54)  att dödligt cancersjuka skulle jagas med blåslampa är ju skitsnack !har flera vänneroch släktingar som dött i cancer och de har inte haft en dags problem med sjukassan !har en granne som är svårt sjuk i cancer han har inte haft några som helst problem med sjukassan över huvudtaget .Att döende cancersjuka skulle bli jagade med blåslampa är rent skitsnack och propaganda ,har fyra nära kära som dött i cancer de sista fyra åren ingen av dom har haft några som helst problem med Försäkringskassan tvärt om . Det är INTEskitsnack - hur kan du säga så när så många drabbade vittnat om motsatsen? Jag har i min närmaste omgivning - på jobbet - en mycket sjuk vän/kollega som vi försöker stötta så gott det går. Det är ingen "traditionell" arbetsplats utan snarare ett nätverk. Utan att gå in på detaljer - det viktigaste är att här finns inga arbetsuppgifter för personen i fråga att byta till - även om hon skulle orka. Hennes läkare anser det omöjligt för henne att gå tillbaka till arbetet. Till sin allvarliga, diagnosticerade sjukdom har hon också - inte oväntat - blivit deprimerad. Hon jagas nu av Försäkringskassan för att själv ta kontakter och initiativ till möten för att diskutera fortsatt jobb m m, m m. Att i denna situation orka med detta är omänskligt!
Gunilla T
12-02-2012, 10:35
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 23:55)  Det hela handlar förstås om att de fattigaste är sådana som lever på försörjningsstöd av en eller annan sort. Dessa är skattefinansierade, och skall de höjas så måste även skatten höjas. Det finns ju väldigt många som lever på dessa försörjningsstöd, så det blir snart väldigt mycket pengar. Och skatteskalan är ju progressiv, så de rikaste får betala oproportionerligt mycket. Där tror jag du har orsaken. Först - det finns bara en sorts försörjningsstöd, det som tidigare hette socialbidrag. Den politik som nu förs gör att fler och fler blir beroende av försörjningsstöd så om avsikten är att minska kostnaderna för försörjningsstödet så har den förda politiken misslyckats. Men - kostnader för försörjningsstöd drabbar ju kommunerna i första hand men för att betala de stigande försörjningsstödskostnaderna måste kommunerna omprioritera från skola och omsorgskostnader. Många som arbetar är också delvis beroende av försörjningsstöd t.ex. ensamstående förälder där inkomsten inte räcker utan man får utfyllnad upp till norm. En del kvinnor som varit hemarbetande och blivit ensamma kan också ha så låg pension att man behöver normutfyllnad från försörjningsstöd. Människor kostar oavsett vilket system som skall betala.
Givetvis fungerar FK i det stora hela annars hade vi varit illa ute. Dom få jag känner som är beroende av FK tycker det fungerar alldeles utmärkt i kontakten med kassan. Men mycket kan säkert bli bättre framledes. Allvarliga sjukdomar typ cancer lär ju inte minska tyvärr.
mamamaggan
12-02-2012, 12:29
CITAT (Farbror Blå @ 12-02-2012, 00:50)  Då tar vi det en gång till. Det ÄR inte ett straff att ALLA medborgare måste vara med och dela bördan. Vi har helt enkelt inte råd med ersättningsnivåerna som dom har varit. Punkt Nu förstår jag inte , har ersättningsnivåerna varit för höga ? Inom vilka försäkringsområden då ? Sjukförsäkringen och A.kassan ger inga höga ersättningar vad jag vet. Kan du ge exempel på hur stor andel i procent dessa försäkringar gett den enskilde ? Naturligtvis ska alla var med och betala men idag betalar de sjuka och arbetslösa , som alltid betalat skatt och därmed försäkringspremier, procentuellt mest i skatt . Däremot har många med stora inkomster gjort allt / gör allt för att slippa skatt /försäkringspremie men vill ändå gärna ha ut så hög ersättning som möjligt om de råkar illa ut.
Blomstertanten
12-02-2012, 13:03
Ett utdrag från Bloggen "Ett hjärta rött"Här är en berättelse från en människa som lever med en av dessa utförsäkrade “fullt arbetsföra människor”. Verkligheten Fredrik Reinfeldt – bryr du dig överhuvudtaget om den? "Min sambo har två kroniska muskelsjukdomar och en kronisk autoimmun sjukdom.
Hon har varit helt sjukskriven i tre år och trots utprovning av olika mediciner, regelbunden rehabilitering, läkarbesök och specialistvård, bl.a på Akademiska i Uppsala, har hon inte blivit bättre, snarare så går det ständigt utför. Hon kommer vissa dagar inte ur sängen. Hon kan ta på sig lössittande byxor, trosor och tröja, men kan inte ta på sig bh, strumpor eller skor själv. Hon klarar inte att göra i ordning en smörgås. Hon kan inte tvätta sitt hår och behöver ofta hjälp med hygien vid toalettbesök etc. Hon har svårt att greppa och tappar ständigt saker, vilket ha gjort att vi har inhandlat alla muggar o tallrikar i plast här hemma. Hon kan inte städa, laga mat, gå ut med hundarna, köra bil, gå i trappor eller i terräng. Hon kan inte föra ett fullt (plast)glas vatten till munnen med en hand, knappt ens med båda.
Hon har svårt att gå och haltar illa. En bra dag brukar hon följa med och hämta posten. Det är ca 50 meters promenad fram och åter. Hon är konstant trött och verkar aldrig utvilad hur mycket hon än sover. Hon kan inte stå så länge pga smärta i fötterna, hon kan inte sitta så länge pga smärta i rygg och höfter och hon är otroligt stel i hela kroppen. Hon vaknar flera gånger per natt och gråter av smärta. Hon lever med ständig smärta som läkarna nu säger inte kommer att kunna botas. Den förvärras vid kyla, väderomslag, belastning, stress, oro m.m. Hon äter i dagsläget 19 medicintabletter per dag för sina sjukdomar, varav 11 är starka smärtstillande. Utan dem är hon under tortyr från sin egen kropp.
Flera reumatologer, två sjukgymnaster, en arbetsterapeut och en psykolog säger att hon inte på något vis skulle kunna utföra något jobb, kanske aldrig nånsin igen. Att hon ska försöka leva med smärtorna på ett sätt som på något sätt kan bli värdigt i slutändan. De har samtliga skickat intyg om detta som behandlades samtidigt som ansökan hos FK.
MEN faktum kvarstår: Den här regeringen anser att hon inte har en allvarlig sjukdom, att hon är fullt arbetsför och att hon nu ska in i arbetslivet på 100%. Ärligt talat, hur tänker de egentligen? Är de ens mänskliga? Hon gick in i något slags chocktillstånd efter att ha läst brevet och likaså gjorde väl jag, men jag var tvungen att vara stark för hennes skull. Hon har gråtit i omgångar sedan dess, smärtan har ökat och hon känner sig maktlös, inte önskvärd och mår otroligt dåligt pga beslutet. Jag ska klargöra att hon mådde otroligt dåligt innan också, men nu är det som om skyddsnätet under henne bara brann upp. Jag mår lika dåligt och vet inte hur vi ska klara detta. Ibland skulle jag bara vilja gå ifrån problemen och stänga dörren om min sambo, men jag älskar henne så! Och hur skulle hon klara sig på egen hand, det kan hon faktiskt inte.
Vad är det här för land vi lever i egentligen? Höj skatterna igen, det var inte värt att sänka dem för att dra in pengar på den häxjakten som nu pågår. Det är omänskligt, vansinnigt, förjävligt och skrämmande. Vem vill leva i ett land som gör så här med sina landsmän och medmänniskor? Jag FRUKTAR för den dagen jag kommer att bli skadad eller sjuk, jag FRUKTAR för den dagen mina föräldrar blir pensionärer. Men mest av allt FRUKTAR jag för den dagen då min sambo inte orkar leva längre. På grund av Sveriges regerings lagar."Ja, Fredrik Reinfeldt, Anders Borg, Göran Hägglund, Annie Lööf, Jan Björklund – bryr ni överhuvudtaget om verkligheten? Den verklighet ni har skapat med era omänskliga lagar?" Även om det här skulle vara ett enstaka undantag eller misstag (vilket det INTE är) så är det en människa för mycket som far illa på grund av nuvarande regeringens beslut! Jag kommer ALDRIG förstå mej på människor som kan rycka på axlarna åt att andra far illa!!! Jag kommer ALDRIG acceptera att det stora flertalet ska få det bättre på bekostnad av de sämst ställda! Jag kommer ALDRIG acceptera eller förstå mej på den stora egoism som brer ut sig i Sverige! ALDRIG!!!!
mamamaggan
12-02-2012, 16:29
Nu är det inte många som får sina skador godkända som arbetsskada. Det blir pengar över av de pengar som avsatts till just detta.
Var tar de pengarna vägen ? Är de med i de pengarna som delas ut till de bäst bemedlade ?
malarmaster
12-02-2012, 16:43
CITAT (mamamaggan @ 12-02-2012, 16:29)  Nu är det inte många som får sina skador godkända som arbetsskada. Det blir pengar över av de pengar som avsatts till just detta.
Var tar de pengarna vägen ? Är de med i de pengarna som delas ut till de bäst bemedlade ? vilka pengar betalas ut till de bäst bemedlade? vad menar du ,de flesta som har inkomster betalar skatt. jag är visserligen ingen höginkomsttagare och det kanske är därför det inte kommer några checkar från staten. du menar att har man en viss inkomst kommer det checkar? WoW, var går gränsen för det?Ulf
*Stintan*
12-02-2012, 22:16
Ingen som hörde Löfven i Agenda ikväll? Reinfeldt lär få huka sig framöver
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2012, 22:16)  Ingen som hörde Löfven i Agenda ikväll? Reinfeldt lär få huka sig framöver 
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2012, 22:16)  Ingen som hörde Löfven i Agenda ikväll? Reinfeldt lär få huka sig framöver  Nej nu vill jag varken se eller höra något om S på ett tag. Blivit för mycket helt enkelt. När partiet blir friskförklarat kanske intresset återkommer. men då gäller att hålla sams o stoppa undan knivarna. Tror faktiskt SL o FR har mer gemensamt än vad ideologin ger sken av. S är ju inte största partiet så samförstånd borde vara i deras intresse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|