Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
malarmaster
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 19:34) *
? Det var väl malarmaster som talade om pizzeriaägaren som fick sitt företag att gå runt trots litet kundunderlag. Nu vet jag ju inte om det handlade om en nysvensk företagare men hur som helst tror jag att svenska företagare har mycket att lära av dem.

receptet på att kunna få ett företag att ge vinst trots liten omsättning är att helt enkelt strunta i såna petitesser som moms o skatter, kolla nästa gång du går på pizzerian. försök utröna vilket trick de kör med för att lura kassaapparaten,öppna lådantricket-kassan är redan öppen,de slår in summan men slår inte ut den.den registreras som felslag.
dubbla kassaapparattricket,lite farligare vid kontroll,riktiga kassan står någon annanstans och lämplig summa registreras senare.
det finns givetvis fler trick och det är givetvis flera yrkeskategorier som använder dem.
men följde en diskussion på kunskapskanalen om malmö. hur är det möjligt att sälja en falafel för 15:-?
mer normalt pris är runt 50-lappen.eller frisörbesök i samma trevliga stad runt 100-lappen?skatteverket anser att normalt pris är 400-450:-,vilket stämmer bättre med prisbilden hos min frisör(370:-)
och mig är det ingen mening med att köra tricks,betalar alltid med kort vilket är värre att trolla bort.
du kanske har rätt,cacki, vi alla skulle kanske göra likadant.men då hade välfärden fullständigt kraschat i brist på skattepengar.redan glömt grekland? det är precis så de kört sin ekonomi.ulf
Bengalow
Nja, det framkom nog i m-pressen att han var en kandidat, men så långt hade det aldrig gått, så dina önskedrömmar slog helt fel. Han hade nog varit lika dödsdömd, som en allvetande malamaster på kandidatlistan.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 09-05-2012, 20:53) *
Jo, det finns en del skamfläckar även inom socialdemokraterna, som inte lever som dom lär ut. Östros är ett annat exempel på fribytare. När det luktar pengar, så är en del snabba att byta fot. Mänskligt kan hända, men inte med min syn på moral. Kanske har högern fått styra för länge i det här landet, och bilda status? F-n så mycket bättre det var på den gamla, goda tiden, då man visste var folk hörde hemma...

gamla goda tiden.... kommer ihåg när jag var sosse och aktiv påläggskalv i min hemkommun.
kommungubbarna ordnade gratis asfaltering på garageuppfarterna åt varandra,dubbla resebidrag. mötesarvoden trots att de inte var där,nya möbler till hemmet när ändå möblerna på åldringsvården skulle bytas,fast åldringarna fick inga skinnfåtöljer.fina fester på hotellet,som ju givetvis var i arbetarrörelsens regi,behövde man lite renovering hemma fanns BPA till tjänst,givetvis debiterades kommunen.
Ack ja, den goda tiden.... när man nu besöker samma kommun ser man de forna kommungubbarna bo i socitetsområdena med havstomter o flotta båtar.
fan vad korkad man var som inte följde flocken,jag vill också ha havstomt o stor båt,mercedes m.m
jag har mycket dokumentation,någon som vill publicera?
hittils har alla avböjt,när det var aktuellt vägrade lokalpressen ta i saken,rikstidningarna kallsinniga,
nu är det för gammalt. ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 22:12) *
receptet på att kunna få ett företag att ge vinst trots liten omsättning är att helt enkelt strunta i såna petitesser som moms o skatter, kolla nästa gång du går på pizzerian. försök utröna vilket trick de kör med för att lura kassaapparaten,öppna lådantricket-kassan är redan öppen,de slår in summan men slår inte ut den.den registreras som felslag.
dubbla kassaapparattricket,lite farligare vid kontroll,riktiga kassan står någon annanstans och lämplig summa registreras senare.
det finns givetvis fler trick och det är givetvis flera yrkeskategorier som använder dem.
men följde en diskussion på kunskapskanalen om malmö. hur är det möjligt att sälja en falafel för 15:-?
mer normalt pris är runt 50-lappen.eller frisörbesök i samma trevliga stad runt 100-lappen?skatteverket anser att normalt pris är 400-450:-,vilket stämmer bättre med prisbilden hos min frisör(370:-)
och mig är det ingen mening med att köra tricks,betalar alltid med kort vilket är värre att trolla bort.
du kanske har rätt,cacki, vi alla skulle kanske göra likadant.men då hade välfärden fullständigt kraschat i brist på skattepengar.redan glömt grekland? det är precis så de kört sin ekonomi.ulf

Plockar man fram kortet på pizzerian blir de inte glada, det syns tydligt på kroppsspråket. Funkar väll om man betalar efter att pizzan är klar och det är en pizzeria man bara besöker en gång, men känner de igen en så kan det hända att man får specialtillsatser i kebabsåsen eller liknande. Jag betalar alltid kontant på min lokala pizzeria, och det uppskattas.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 22:12) *

Visst finns det rötägg men man ska inte dra alla (som lyckas bättre än en själv??) över en kam. Känner flera stycken nysvenskar med egna företag som sköter sej klanderfritt och ändå lyckas att få sitt företag att gå runt.

Här i vår lilla by har vi t.ex en frisör som hade ett väl litet kundunderlag från början men så började hon även att åka hem och klippa folk och lyckades på så vis få fart på sitt företag. Hennes goda rykte har spridits och nu har hon tillräckligt med jobb och har kunnat anställa en frisör till. Hade hon varit girig hade varken service eller priser varit något som hade gynnat hennes företag.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 22:27) *
Plockar man fram kortet på pizzerian blir de inte glada, det syns tydligt på kroppsspråket. Funkar väll om man betalar efter att pizzan är klar och det är en pizzeria man bara besöker en gång, men känner de igen en så kan det hända att man får specialtillsatser i kebabsåsen eller liknande. Jag betalar alltid kontant på min lokala pizzeria, och det uppskattas.

rotfl.gif jo,jag vet.därför går jag ytterst sällan på pizzerior,det är ju dessutom inte vare sig nyttigt eller ens mättande.
fanns en liten skylt på en pizzeria i älmhult vid kassan."p.g.a. hög belastning på lunchen mellan kl. 11-14 tar vi ej kort.vänligen ha jämna pengar" kassalådan var en skokartong....
resulterade i ett telefonsamtal till en av mina kontakter,pizzerian har numera ny ägare,den gamle flydde undan skatteverket till sitt hemland.
Hmmm, att inte jimmie åkesson kommit på det?ursäkta,måste ringa ett samtal..... ulf
malarmaster
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 22:33) *
Visst finns det rötägg men man ska inte dra alla (som lyckas bättre än en själv??) över en kam. Känner flera stycken nysvenskar med egna företag som sköter sej klanderfritt och ändå lyckas att få sitt företag att gå runt.

Här i vår lilla by har vi t.ex en frisör som hade ett väl litet kundunderlag från början men så började hon även att åka hem och klippa folk och lyckades på så vis få fart på sitt företag. Hennes goda rykte har spridits och nu har hon tillräckligt med jobb och har kunnat anställa en frisör till. Hade hon varit girig hade varken service eller priser varit något som hade gynnat hennes företag.

jo,det finns många hederliga nysvenskar.
vad menar du med girig i frisörskans fall? det måste ju finnas ett minimibelopp som skall dras in per timme för att täcka kostnader,särskilt om hon har en anställd?
jag ser själv hur mycket som måste in varje dag för att täcka allt,vill man också ha en normal lön får man ligga i.ulf
Bengalow
Jag tycker du låter som en surgubbe, malarmaster. Det du beskrivs, som förkommit inom lokalpolitiken, är bara hörsägen. Jag har själv varit aktiv fritidspolitiker, och hört samma skit som dig, men lärde mig att skilja mellan sanning och saga. Våra arvoden på 75.- per sammanträde, som kunde vara från 4 timmar till 12, är inget som man blir rik av. Sommarstugor med havsutsikt och Mecedes tror jag inte ett dugg på. Det är bara ryktesspridnijng från din sida, matat med en full dos avundsjuka...
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 09-05-2012, 22:47) *
Jag tycker du låter som en surgubbe, malarmaster. Det du beskrivs, som förkommit inom lokalpolitiken, är bara hörsägen. Jag har själv varit aktiv fritidspolitiker, och hört samma skit som dig, men lärde mig att skilja mellan sanning och saga. Våra arvoden på 75.- per sammanträde, som kunde vara från 4 timmar till 12, är inget som man blir rik av. Sommarstugor med havsutsikt och Mecedes tror jag inte ett dugg på. Det är bara ryktesspridnijng från din sida, matat med en full dos avundsjuka...

som vanligt vet du inget,men jag kunde bjuda dej på en tur i den fagra blekingeskärgården och berätta vem som bor/bodde var( en del är avlidna).visst är jag avundsjuk...men,bengalow blev du aldrig erbjuden varor och tjänster ,givetvis fodrades gentjänster?men du kanske aldrig tillhörde maktpartiet,i opposition är man ju ointressant.
visst fan är jag en surgubbe,samma saker händer i flera kommuner än idag, i t.ex älmhults kommun byttes på kort tid två tekniska förvaltningschefer ut pga korruption,de slapp rättslig påföljd och fick t.o.m ett fett avgångsvederlag om de höll käft,tyvärr fick lokaltidningen upp ett spår så det skrevs ändå.på den tiden jobbade jag som arbetsledare på ett måleri/byggföretag så jag hade täta kontakter med den ene då vi utförde de flesta jobb hos kommunen.i företaget ingick också en färg/golv/interiörbutik.förvaltningschefen debiterades aldrig för varor bl.a ett bubbelbadkar för 20000:- som hämtades i butiken,men jobb fick vi.
efter avslöjandena minskade jobben till normal nivå då fler firmor fick vara med vid upphandlingarna.i tidningen namngavs aldrig företaget jag jobbade på men lokalbefolkningen kände ju givetvis till vilket det var ändå vilket resulterade i en omsättningsminskning.numera är butiken bara hälften så stor,vill du ha namn ? det går säkert att googla på älmhult,har för mig att det fanns upplagt på nätet fast det är några år sedan.,
göteborg är ju den stora skandalen men det finns fler,småskandalerna når aldrig de stora nyhetsflödena.
nu är jag aktiv i min kommun,även här går rykten,återstår att se om det finns substans. politiker är sig lika i alla tider,en sak har jag lärt mig,att vara hederlig blir man inte rik på. Ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 22:46) *
jo,det finns många hederliga nysvenskar.
vad menar du med girig i frisörskans fall? det måste ju finnas ett minimibelopp som skall dras in per timme för att täcka kostnader,särskilt om hon har en anställd?
jag ser själv hur mycket som måste in varje dag för att täcka allt,vill man också ha en normal lön får man ligga i.ulf

Varför svartmålas ofta nysvenska företagare då?? Vad handlar det om egentligen? Billig invandrad arbetskraft är ju bra enligt er företagare, men konkurrens av duktiga nysvenska företagare som är beredda att slita för pengarna, ses inte med blida ögon däremot.
Man sätter ju gärna den ökade barnfattigdomen i Sverige i relation till den värsta fattigdomen ur ett globalt perspektivt. Drar vi en parallell med hur det ser ut för svenskt företagande och dess höga vinstkrav globalt sett, så måste väl slutsatsen i så fall bli att svenska företagare är bortskämda, lata och gnälliga, eller??
Både motsägelsefullt och tvivelaktig trovärdighet i argumenten om försämringar i anställningsskydd och att sänkta löner skulle vara lösningen på landets ekonomiska situation och svensk konkurrenskraft, måste jag säga.

Vi har tillräckligt många oseriösa infödda svenska företagare för att inte skilja ut just nysvenskarna som en speciellt ohederlig grupp. Ta bara bygg- och måleribranschen. Det finns hur många svenska hantverkare som helst som tar svartjobb trots att ROT-avdrag infördes. Dessutom har just detta gett dem möjligheter till ytterligare lurendrejeri.
Just denna bransch är ena mästare på att missköta servicen till sina kunder. Man tar på sej alltför många uppdrag men bryr sej inte om avtalade tider med privata småkunder t.ex. "Kommer jag inte idag så kommer jag i morgon"- mentalitet är ett klassiskt problem. De sticker iväg om en större uppdragsgivare pockar på det och låter mindre kunder komma ikläm. Den dag de blir utkonkurrerade av andra entrepenörer har även småkunderna tröttnat och vänt dem ryggen....och sedan gnäller de om hur tufft det är att få företaget att gå runt. HALLÅ ELLER!!
Dålig kundservice gynnar inte företaget hur duktiga hantverkare man än har att tillgå, men inte katten tycks det gå in i skallen på företagsledarna ändå.
(Nog om detta, men som en liten parentes, inte sällan är det just dessa människor som klagar högst om väntetider och tillgängligheten inom vården t.ex.....hå hå ja ja, säger jag bara!)

Vad jag menar med girighet är att höja vinstkravet i otakt med hur väletablerat företaget hunnit bli. Klart att man måste ha en viss ekonomisk balans i företaget för att ha en chans att överleva, men att börja snegla avundsjukt på "storebror" alltför tidigt är bara att bita sej själv i svansen. Klirret kommer i sinom tid om man lägger energin på företagets bästa istället för att gnälla så mycket...
gnon49
Var det inte en utredning som slog fast att fiffel o oegentligheterna dominerade inom det offentliga. Med våra skattepengar berikade sig många enskilda o företag, knutna till det offentliga på något sätt. Tyvärr tror jag inte Göteborg är något undantag, tvärtom.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 10-05-2012, 11:05) *
Var det inte en utredning som slog fast att fiffel o oegentligheterna dominerade inom det offentliga. Med våra skattepengar berikade sig många[b] enskilda o företag, knutna till det offentliga på något sätt.[/b] Tyvärr tror jag inte Göteborg är något undantag, tvärtom.

Att det blev en sådan uppståndelse runt detta beror naturligtvis på att det handlade om offentligt finansierad verksamhet. Men vad är egentligen skillnaden på om pengarna varit inne hos skatteverket innan de illegalt hamnar i fickorna hos någon ohederlig jäkel eller ej?? Vi hederliga samhällsmedborgare har ju blivit snuvade på pengarna oavsett. Förstår inte logiken riktigt...
malarmaster
CITAT (Cacki @ 10-05-2012, 11:50) *
Att det blev en sådan uppståndelse runt detta beror naturligtvis på att det handlade om offentligt finansierad verksamhet. Men vad är egentligen skillnaden på om pengarna varit inne hos skatteverket innan de illegalt hamnar i fickorna hos någon ohederlig jäkel eller ej?? Vi hederliga samhällsmedborgare har ju blivit snuvade på pengarna oavsett. Förstår inte logiken riktigt...

din logik förstår jag inte heller....
du och många med dej,inklusive mig själv blir upprörda över att t.ex vårdbolag skyfflar iväg pengar till utlandet,skattepengar. men ni ligger lågt när man försöker påtala den korruption som finns i offentlig sektor där både tjänstemän och politiker fifflar med skattepengar.
om herr svensson anlitar en hantverkare svart betalar han med egna redan skattade pengar,brottet består i att hantverkaren inte betalar sin del.
inom det offentliga är det ju tjänstemännen o politikerna som på detta vis ökar sin lön,obeskattat.här får ju företaget betala sina skatter.sedan får annat sitta emellan i brist på pengar.
tyvärr tror jag att göteborg är toppen på ett isberg,jobbade tre år i stockholm,samma visa där,var hemma hos många lokalpolitiker o målade,firman deb. kommunen.detta har knappast med politisk tillhörighet att göra,det är en girighet som tydligen drabbar alla som får möjlighet.likaså att måla hos en annan företagare där företaget får stå för kostnaderna.ett brott men ack så vanligt.
inom parantes förstår jag inte heller vad det är för mening att jobba svart när rotavdrag finns,det är i allafall inte lönsamt för mina kunder då summan blir densamma men kunden mister garantier samt jag som hantverkare riskerar en framtida skattesmäll.jag nekar alltid sådana uppdrag och sover gott på natten.
ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 10-05-2012, 14:40) *
din logik förstår jag inte heller....
du och många med dej,inklusive mig själv blir upprörda över att t.ex vårdbolag skyfflar iväg pengar till utlandet,skattepengar. men ni ligger lågt när man försöker påtala den korruption som finns i offentlig sektor där både tjänstemän och politiker fifflar med skattepengar.
om herr svensson anlitar en hantverkare svart betalar han med egna redan skattade pengar,brottet består i att hantverkaren inte betalar sin del.
inom det offentliga är det ju tjänstemännen o politikerna som på detta vis ökar sin lön,obeskattat.här får ju företaget betala sina skatter.sedan får annat sitta emellan i brist på pengar.
tyvärr tror jag att göteborg är toppen på ett isberg,jobbade tre år i stockholm,samma visa där,var hemma hos många lokalpolitiker o målade,firman deb. kommunen.detta har knappast med politisk tillhörighet att göra,det är en girighet som tydligen drabbar alla som får möjlighet.likaså att måla hos en annan företagare där företaget får stå för kostnaderna.ett brott men ack så vanligt.
inom parantes förstår jag inte heller vad det är för mening att jobba svart när rotavdrag finns,det är i allafall inte lönsamt för mina kunder då summan blir densamma men kunden mister garantier samt jag som hantverkare riskerar en framtida skattesmäll.jag nekar alltid sådana uppdrag och sover gott på natten.
ulf

Vad jag menar är att allt fiffel är oacceptabelt, vem som än sysslar med det. Att sitta och förfasa sej över att politiker och offentliga tjänstemän fifflar med skattepengar samtidigt som man har lättare för att acceptera fiffel i privata företag rimmar väldigt dåligt i mina öron.
Alla som ägnar sej åt fiffel och bedrägeri i vilken skala det än månne vara,ska ha sej en spark i arslet rakt ut i iskylan, inget mer med det.
Det retar dej tydligen att företagen ändå får göra rätt för sej trots att uppdragsgivaren fifflar - Du, jag tycker nog att det kan kvitta, det är svinnet av skattemedel som är det allvarliga.....oavsett vem som stoppar ner det i sina egna fickor.

Fifflet trots ROT...helt sjukt, jag håller med, ändå förekommer det i stor utsträckning. Kan det rent av vara så att förbjuden frukt alltid smakar bäst i vissas trutar??
Bengalow
Du skrev, malamaster, att Älmhults kommun bytte ut 2 förvaltningschefer för att dom fifflade. Är dom politiker månntro? Är dom inte anställda för sina egenskaper, utan politisk förankring?
Gita
CITAT (Cacki @ 10-05-2012, 10:01) *
Varför svartmålas ofta nysvenska företagare då?? Vad handlar det om egentligen? Billig invandrad arbetskraft är ju bra enligt er företagare, men konkurrens av duktiga nysvenska företagare som är beredda att slita för pengarna, ses inte med blida ögon däremot.
Man sätter ju gärna den ökade barnfattigdomen i Sverige i relation till den värsta fattigdomen ur ett globalt perspektivt. Drar vi en parallell med hur det ser ut för svenskt företagande och dess höga vinstkrav globalt sett, så måste väl slutsatsen i så fall bli att svenska företagare är bortskämda, lata och gnälliga, eller??
Både motsägelsefullt och tvivelaktig trovärdighet i argumenten om försämringar i anställningsskydd och att sänkta löner skulle vara lösningen på landets ekonomiska situation och svensk konkurrenskraft, måste jag säga.

Vi har tillräckligt många oseriösa infödda svenska företagare för att inte skilja ut just nysvenskarna som en speciellt ohederlig grupp. Ta bara bygg- och måleribranschen. Det finns hur många svenska hantverkare som helst som tar svartjobb trots att ROT-avdrag infördes. Dessutom har just detta gett dem möjligheter till ytterligare lurendrejeri.
Just denna bransch är ena mästare på att missköta servicen till sina kunder. Man tar på sej alltför många uppdrag men bryr sej inte om avtalade tider med privata småkunder t.ex. "Kommer jag inte idag så kommer jag i morgon"- mentalitet är ett klassiskt problem. De sticker iväg om en större uppdragsgivare pockar på det och låter mindre kunder komma ikläm. Den dag de blir utkonkurrerade av andra entrepenörer har även småkunderna tröttnat och vänt dem ryggen....och sedan gnäller de om hur tufft det är att få företaget att gå runt. HALLÅ ELLER!!
Dålig kundservice gynnar inte företaget hur duktiga hantverkare man än har att tillgå, men inte katten tycks det gå in i skallen på företagsledarna ändå.
(Nog om detta, men som en liten parentes, inte sällan är det just dessa människor som klagar högst om väntetider och tillgängligheten inom vården t.ex.....hå hå ja ja, säger jag bara!)

Vad jag menar med girighet är att höja vinstkravet i otakt med hur väletablerat företaget hunnit bli. Klart att man måste ha en viss ekonomisk balans i företaget för att ha en chans att överleva, men att börja snegla avundsjukt på "storebror" alltför tidigt är bara att bita sej själv i svansen. Klirret kommer i sinom tid om man lägger energin på företagets bästa istället för att gnälla så mycket...

My good, så mycket okunnigt bladder. Försök att sätta dig in i frågorna innan du tvärsäkert uttalar dig.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 20:57) *
My good, så mycket okunnigt bladder. Försök att sätta dig in i frågorna innan du tvärsäkert uttalar dig.
Gita

Oj ett sådant begåvat inlägg du tillför i sakfrågan. Vore det inte bättre att hålla tyst än att gå till personangrepp mot andra som inte är av samma åsikt som du? Du brukar ju komma med pekpinnar när andra gör så men bör inte detta gälla även dej i så fall??
Gita
CITAT (Cacki @ 10-05-2012, 21:28) *
Oj ett sådant begåvat inlägg du tillför i sakfrågan. Vore det inte bättre att hålla tyst än att gå till personangrepp mot andra som inte är av samma åsikt som du? Du brukar ju komma med pekpinnar när andra gör så men bör inte detta gälla även dej i så fall??

Fast just nu är du inne och tassar på områden där jag nog kan sägas vara ganska väl insatt och om du ursäktar mig så är dina inlägg så oerhört okunniga så att det inte ens är mödan värt att bemöta dem. Ett gott råd; ta reda på lite fakta åtminstone innan du "tycker" så mycket.
Gita
Bengalow
Om du nu skall använda det svenska andrapråket, så heter det "My God". Stavas med stort G, och inte två o:n. Det fick vi lära oss i 4:e klass...
Inne och tassar på dina sankmarker - fusk och bedrägeri, m.a.o.
Cacki
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 21:47) *
Fast just nu är du inne och tassar på områden där jag nog kan sägas vara ganska väl insatt och om du ursäktar mig så är dina inlägg så oerhört okunniga så att det inte ens är mödan värt att bemöta dem. Ett gott råd; ta reda på lite fakta åtminstone innan du "tycker" så mycket.
Gita

Även om så vore, du kommer själv med cyniska och fördömande uttalanden om mindre lyckligt lottade människor än du själv, som om du var insatt i hur det är att befinna sej i deras situation. Du kanske skulle ta till dej lite mer fakta av dem med egna erfarenheter innan du tar på dej besserwisser-rocken nästa gång.
(När ska du förstå att mitt inlägg mest handlade om att använda era cyniska åsikter om att t.ex långtidssjukskrivna, arbetslösa och t.om. människor med låglöneyrken skulle vara latare än egna företagare på något sätt. Denna gång vänder vi på argumenten och applicerar latheten på företagarna istället. Båda stämmer lika bra.)
heinrich_stubel
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 21:58) *
Om du nu skall använda det svenska andrapråket, så heter det "My God". Stavas med stort G, och inte två o:n. Det fick vi lära oss i 4:e klass...
Inne och tassar på dina sankmarker - fusk och bedrägeri, m.a.o.

Oh my fucking god! Alla är nog medvetna om det där. Bara det att ingen orkar bry sig, like me.
Bengalow
"God" är ett egennamn och skall stavas med stor bokstav, precis som Heinrich Stubel.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 23:10) *
"God" är ett egennamn och skall stavas med stor bokstav, precis som Heinrich Stubel.

Är det ett namn eller en titel, ett yrke?
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 10-05-2012, 15:23) *
Du skrev, malamaster, att Älmhults kommun bytte ut 2 förvaltningschefer för att dom fifflade. Är dom politiker månntro? Är dom inte anställda för sina egenskaper, utan politisk förankring?

nej, de var anställda tjänstemän,den första( som jag hade div. arbetskontakter med) blev tyst avskedad med avgångsvederlag,hans andreman blev ny chef men fortsatte i samma stil tills även han blev komprometerad,nu hade dessutom lokaltidningen fått reda på det.
följdfrågan är varför politikerna försökte tysta ner det,varför gick det inte till åklagare?
var man rädd för att det skulle dyka upp mer?fler inblandade? varför fungerade inte kontrollfunktionerna på revision/kassaavdelning? frågor som ställdes i lokalpressen men som förblev obesvarade då ingen politiker ville svara.några politiker hoppade av lagom till nästa val då denna lilla skandal rann ut i sanden.
är overtygad om polis och åklagare fått rota lite att det uppdagats något liknande minigöteborg.
kommer inte heller ihåg hur den politiska kartan såg ut men det är iochför sig egalt. ulf
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 10-05-2012, 23:15) *
Är det ett namn eller en titel, ett yrke?

det bör väl rimligtvis kunna antagas att det är ett namn,även om det är synonymt med ett religiöst väsen.
kristendomen har ju visserligen flera benämningar på Gud,väldigt förvirrande.
den Helige ande,vår Herre,Jesus Kristus som både används i benämmningen hans son men lika gärna används som beteckning på Gud.katolikerna med sin härskara av helgon och Madonnan är värre.
hur är det första budordet? ibland kan man tro att de inte läser sin egna bok.
egennamn skrivs med stor bokstav men menar man bara ett väsen går det bra med liten.
Oh,my god! är väl snarare bara ett uttryck eller "svärord",jag föredrar helvete! eller fan också! när jag spontant säger något .
just det engelska som man ofta hör ,är inte det mest amerikaner som kör med det? ulf
herkules
kronans droghandel - de som hotar med att lägga ned sina apotek i glesbygden pga olönsamhet - vill ha statliga garantier/ersättningar för att kunna (vilja?) fortsätta driva sina apotek.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 11-05-2012, 08:16) *
det bör väl rimligtvis kunna antagas att det är ett namn,även om det är synonymt med ett religiöst väsen.
kristendomen har ju visserligen flera benämningar på Gud,väldigt förvirrande.
den Helige ande,vår Herre,Jesus Kristus som både används i benämmningen hans son men lika gärna används som beteckning på Gud.katolikerna med sin härskara av helgon och Madonnan är värre.
hur är det första budordet? ibland kan man tro att de inte läser sin egna bok.
egennamn skrivs med stor bokstav men menar man bara ett väsen går det bra med liten.
Oh,my god! är väl snarare bara ett uttryck eller "svärord",jag föredrar helvete! eller fan också! när jag spontant säger något .
just det engelska som man ofta hör ,är inte det mest amerikaner som kör med det? ulf

I det här fallet är det ganska uppenbart att Gita använde frasen som ett kraftuttryck om hur korkad hon tycker att jag var.
Om hon skrivit "milda matilda" istället hade det varit lättare att se att det bara rörde sej om just ett uttryck trots egennamn.
(Dessutom är jag fullständigt övertygad om att hon inte ser mej som någon gud vars lära hon försöker efterleva. Hoppas det inte heller för den delen eftersom jag i så fall misslyckats kapitalt med att framföra mitt budskap. flirting.gif )
Anma
CITAT (herkules @ 11-05-2012, 08:49) *
kronans droghandel - de som hotar med att lägga ned sina apotek i glesbygden pga olönsamhet - vill ha statliga garantier/ersättningar för att kunna (vilja?) fortsätta driva sina apotek.

Det kunde faktiskt vara lite humor, om det inte var så tragiskt.
Cacki
CITAT (Anma @ 11-05-2012, 09:14) *

Ja, rent av lite tragikomiskt...
herkules
CITAT (Anma @ 11-05-2012, 09:14) *

jag blir mest förbannad, på girigt folk och idiotiska politiker.
Huggorm
Här har vi både girighet, idioti och politiker på samma gång. Det gäller inkomstgarantin för före detta riksdagsledamöter. Många söker aldrig något arbete efter att ha slutat i riksdagen, utan lever vidare på den extremt fördelaktiga inkomstgarantin. Det mest intressanta är fördelningen mellan partierna.
CITAT
De som utnyttjar inkomstgarantin i högst utsträckning är tidigare ledamöter för Vänsterpartiet och Socialdemokraterna (63 respektive 59 procent av ledamöterna), följt av Miljöpartiet (40 procent).
För allianspartierna är sifforna som följer: Kristdemokraterna 31 procent, Centerpartiet 23 procent, Moderaterna 13 procent och Folkpartiet 13 procent.

Varför har det blivit så? Det är ju nästan en korrekt uppställning vänster till höger. Är de rödgröna helt enkelt bidragspartier som det ibland hävdats, eller är de helt enkelt hopplösa på arbetsmarknaden? Jag menar, vilket företag vill anställa en vänsterpartist, det lär ju bli konstant gnäll över arbetsförhållanden, spring till facket och så vidare.

http://www.dn.se/nyheter/politik/var-tredj...-inkomstgaranti
herkules
CITAT (Huggorm @ 13-05-2012, 14:59) *
Här har vi både girighet, idioti och politiker på samma gång. Det gäller inkomstgarantin för före detta riksdagsledamöter. Många söker aldrig något arbete efter att ha slutat i riksdagen, utan lever vidare på den extremt fördelaktiga inkomstgarantin. Det mest intressanta är fördelningen mellan partierna.
Varför har det blivit så? Det är ju nästan en korrekt uppställning vänster till höger. Är de rödgröna helt enkelt bidragspartier som det ibland hävdats, eller är de helt enkelt hopplösa på arbetsmarknaden? Jag menar, vilket företag vill anställa en vänsterpartist, det lär ju bli konstant gnäll över arbetsförhållanden, spring till facket och så vidare.
http://www.dn.se/nyheter/politik/var-tredj...-inkomstgaranti

jag skäms faktiskt!
Red Top
Om man betänker att procentsatserna rör totalt 45 individer, blir kanska siffrrorna inte lika skamliga.

Lägger man därtill att det handlar om riksdagsledamöter, som slutade sitt uppdrag 2010, och flera är över 50, är det kanske inte så konstigt att de fortfarande är arbetslösa.

Jag menar, vem vill anställa en gammal avdankad politiker? giggle.gif
Huggorm
CITAT (Red Top @ 13-05-2012, 19:54) *

Tydligen rätt många, om politikern är moderat eller folkpartist.
herkules
CITAT (Huggorm @ 13-05-2012, 20:46)
1548442[/url]']
Tydligen rätt många, om politikern är moderat eller folkpartist.

just precis! det är en skam att de som säger sig värna mest om sina medmänniskor roffar åt sig för glatta livet. hyckleri!
malarmaster
det syns ju tydligt vilka som värnar arbetslinjen. naughty.gif
men nu är det väl hög tid att se över dessa ersättningar i riksdagen,att man får 1 år på sig att skaffa nytt jobb ät väl okej,men resten av livet?
det är ju ett hån mot övriga arbetslösa som kämpar hårt för att overleva.
patetiskt att höra miljöpartisten i reportaget"måste fundera på vad jag vill göra". precis som vanligt folk har så mycket att välja på.
den andre som nämdes ,kd-politikern ville inte heller försörja sig själv,han har gömt sig.
att man är över 50 och oattraktiv på arbetsmarknaden är ju inget särskiljande för riksdagsmän.
kan alla över 50 få pension?något för vänstersidan att kämpa för,skulle t.o.m jag byta sida. Ulf

CITAT (Red Top @ 13-05-2012, 19:54) *
Om man betänker att procentsatserna rör totalt 45 individer, blir kanska siffrrorna inte lika skamliga.

Lägger man därtill att det handlar om riksdagsledamöter, som slutade sitt uppdrag 2010, och flera är över 50, är det kanske inte så konstigt att de fortfarande är arbetslösa.

dessa individer var från valet 2010,hur många går på ersättning från 2006? det är ju inte antal individer som upprör utan mer attityden de tycks inta.
klart man ska ha pension när man är en viktig person,eller?
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 14-05-2012, 08:36) *
men nu är det väl hög tid att se över dessa ersättningar i riksdagen,att man får 1 år på sig att skaffa nytt jobb ät väl okej,men resten av livet?
patetiskt att höra miljöpartisten i reportaget"måste fundera på vad jag vill göra". precis som vanligt folk har så mycket att välja på.
den andre som nämdes ,kd-politikern ville inte heller försörja sig själv,han har gömt sig.
att man är över 50 och oattraktiv på arbetsmarknaden är ju inget särskiljande för riksdagsmän.
kan alla över 50 få pension?något för vänstersidan att kämpa för,skulle t.o.m jag byta sida. Ulf
dessa individer var från valet 2010,hur många går på ersättning från 2006? det är ju inte antal individer som upprör utan mer attityden de tycks inta.

Hmm. Fast högersidan välkomnas nog av näringslivet mer än vänstern. OM det nu skall finnas ersättning borde man iaf se över nivåerna. Om man inte längre flänger fram och tillbaka till riksdagen med dubbelt boende och annat borde man klara sig på under 20000.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 14-05-2012, 08:36) *

Man får väl vara glad att den patetiske miljöpartisten inte längre är riksdagsman. Sen kan man ju undra om partierna inte ställer några som helst moraliska krav på sina riksdagskandidater.

Att fördelningen ser ut som den gör beror kanske till viss del på att det hoppat av/slutat fler på vänsterflanken än bland alliansen. Mandatfördelningen talar ju sitt tydliga språk om man tittar på skillnaden mellan valet 2006 och 2010.

Hoppas verkligen att det blir en ändring med det snaraste så att detta omoraliska system försvinner och f.d. riksdagsmän börjar behandlas som vanliga människor. Ett år med avgångsvederlag borde självklart räcka fast jag egentligen inte begriper varför dom ens ska ha det. Det är ett konstigt system att man ska få betalt om man slutar av egen fri vilja eller för att man gjort ett dåligt jobb.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2012, 09:37) *
Att fördelningen ser ut som den gör beror kanske till viss del på att det hoppat av/slutat fler på vänsterflanken än bland alliansen. Mandatfördelningen talar ju sitt tydliga språk om man tittar på skillnaden mellan valet 2006 och 2010.

Det spelar knappast någon roll, undersökningen visar ju procent och inte antal. Det är ju inte så att arbetsmarknaden kan svälja ett visst bestämt antal vänsterpartister efter varje val.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 14-05-2012, 10:01) *
Det spelar knappast någon roll, undersökningen visar ju procent och inte antal. Det är ju inte så att arbetsmarknaden kan svälja ett visst bestämt antal vänsterpartister efter varje val.

Var får du procenten ifrån om det inte räknas på ett antal? Det verkar som om en del riksdagsmän tror att riksdagmannajobbet är en räkmacka till ett luckrativare liv. Moralen har nog inte med partitillhörighet att göra. Sätt dom att sortera kapsyler i Fas-3-jobb allihop!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2012, 10:49) *
Var får du procenten ifrån om det inte räknas på ett antal? Det verkar som om en del riksdagsmän tror att riksdagmannajobbet är en räkmacka till ett luckrativare liv. Moralen har nog inte med partitillhörighet att göra. Sätt dom att sortera kapsyler i Fas-3-jobb allihop!

Det spelar väll ingen roll hur många som har slutat, det är andelen av de som snyltar som är intressant
gnon49
Egentligen är det ju reglerna som är stötande, inte att fd riksdagsledamöter nyttjar dom. Men visst kan det sticka i ögonen på väljarna.
Anma
CITAT (Huggorm @ 14-05-2012, 12:34) *
Det spelar väll ingen roll hur många som har slutat, det är andelen av de som snyltar som är intressant

Fast lite skillnad gör det ju.
Om tre moderater slutat och två av dem har nytt jobb blir det ju större andel i procent som fått jobb än om fyra socialdemokrater slutat och två av dem fått jobb.
Red Top
Procenttal är ofta missvisande.

Vem vill t ex ha en lönehöjning i procent? Nä, det är kronor som räknas. Även om Reinfeldt&co föredrar procent, för det låter mer och bättre.

För övrigt tycker jag också att riksdagsmännens "A-kassa" är stötande. De kan väl få samma ersättning som vi vanliga dödliga. Då kanske de skulle få ändan ur vagnen och söka arbete.
kerstinbern
Regeringen tvingade bort ordföranden och flera ledamöter ur Finanspolitiska rådet, det hjälpte inte det Finanspolitiska rådet sågar fortfarande regeringens ekonomiska politik. Anders Borgs ekonomiska teorier från Komvux går inte hem hos de ekonomiska experterna:

"Rådet bedömer också att effekterna på sysselsättningen av momssänkningen i krogbranschen är överskattade. Momssänkningen har snarast ”karaktären av ett branschstöd”."

http://www.makthavare.se/2011/02/11/calmfors-avgar/
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...ter_7196664.svd
malarmaster
[quote name='kerstinbern' date='15-05-2012, 04:47' post='1548869']
Regeringen tvingade bort ordföranden och flera ledamöter ur Finanspolitiska rådet, det hjälpte inte det Finanspolitiska rådet sågar fortfarande regeringens ekonomiska politik. Anders Borgs ekonomiska teorier från Komvux går inte hem hos de ekonomiska experterna:

"Rådet bedömer också att effekterna på sysselsättningen av momssänkningen i krogbranschen är överskattade. Momssänkningen har snarast ”karaktären av ett branschstöd”."
/quote]
det gäller att välja artiklar med omsorg när man vill vinkla,det är kerstin duktig på.
läs också reportaget i dagens industri,DI vad rådet egentligen säger,"sverige befinner sig i ett drömläge".
borg får beröm för sin föredömliga ekonomiska politik men anses lite för försiktig.
ang. krogmomsen kritiseras den,det är alldeles riktigt men hur den faller ut är ju för tidigt att bedöma,en undersökning/rapport är på gång.det som är klart är att jobben ökar i branschen.
de tidigare bedömmningarna som bl.a löfven hänvisat till var ju inte relevanta då de inte avspeglar svenska förhållanden. ulf
Gita
CITAT (kerstinbern @ 15-05-2012, 04:47) *
Anders Borgs ekonomiska teorier från Komvux går inte hem hos de ekonomiska experterna:

Och ibland talar dumheten alldeles för sig själv. Varifrån kommer "dina" teorier , kerstinbern?
gita
kerstinbern
CITAT (Gita @ 15-05-2012, 15:57) *
Och ibland talar dumheten alldeles för sig själv. Varifrån kommer "dina" teorier , kerstinbern?
gita

Nu har ju inte jag någon anledning att ha några egna ekonomiska teorier, och jag förespeglar inte heller att jag har det. Jag hänvisar istället till slutsatserna från den ekonomiska expertis som regeringen själva utsett. Till skillnad från Finansminister Anders Borg, som uppenbarligen lärt sig sina hemsnickrade ekonomiska teorier när han läste på Komvux.
malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 15-05-2012, 17:20) *
Nu har ju inte jag någon anledning att ha några egna ekonomiska teorier, och jag förespeglar inte heller att jag har det. Jag hänvisar istället till slutsatserna från den ekonomiska expertis som regeringen själva utsett. Till skillnad från Finansminister Anders Borg, som uppenbarligen lärt sig sina hemsnickrade ekonomiska teorier när han läste på Komvux.

nu är det tydligen så att den ekonomiska expertisen tyvärr inte har rätt på alla punkter. borg tycks med sina hemsnickrade teorier lyckas bättre än de.
konstigt nog är borg väldigt uppskattad ute i europa,man blir aldrig profet i sitt eget land?
det negativa är kanske att han är för försiktig,men han ser kanske fler svårigheter längre fram?
nu börjar ju grekkrisen på del 2,nya svårigheter för europa som kan leda till än värre ressesion. ulf
Gita
CITAT (kerstinbern @ 15-05-2012, 17:20) *

Nåja, nu har ju Anders Borg "lite" mera att grunda sina teorier på än komvuxstudier.

Sen så säger ju ditt sätt att använda dig av/hänvisa till komvuxstudier i ett nedsättande syfte väldigt mycket om dig kerstinbern.
gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon