|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Bengalow
07-01-2012, 23:02
Jag tycker att du som representant för aliansens minoriteter bör gå ut och berätta för de ungdomar, som är arbetslösa, att det inte är centerns fel. Så har du ialla fall ditt på det torra. En tredubbling av dessa upp till 23 år utan arbete, sedan "arbetslinjen" blev standard. Visst, det kallas politik, men för att räknas historiskt, bör det väl i alla fall vara en framgång, antingen ekonomiskt eller i en minskning av arbetslösa. Har det blivit det? Kom nu inte och snacka om världsekonomin och kriser, det är bara floskler och amsagor, lika värda som sagan om Rödluvan och vargen. Nej, istället tar man från dom mest utsatta, för att gynna dem som redan klarar sig bra. Det är ju en stor grupp av väljare. Moderaternas och därmed alliansens politik liknar mer och mer amerikansk konservatism, där var och en får klara sig själv, på det Gud har försett dom med. Gu' nåde den som inte har råd till en dyr försäkring, och råkar bryta ett ben eller två - konkurs på direkten.
Huggorm
07-01-2012, 23:09
CITAT (Bengalow @ 07-01-2012, 23:02)  Jag tycker att du som representant för aliansens minoriteter bör gå ut och berätta för de ungdomar, som är arbetslösa, att det inte är centerns fel. Så har du ialla fall ditt på det torra. En tredubbling av dessa upp till 23 år utan arbete, sedan "arbetslinjen" blev standard. Visst, det kallas politik, men för att räknas historiskt, bör det väl i alla fall vara en framgång, antingen ekonomiskt eller i en minskning av arbetslösa. Har det blivit det? Kom nu inte och snacka om världsekonomin och kriser, det är bara floskler och amsagor, lika värda som sagan om Rödluvan och vargen. Nej, istället tar man från dom mest utsatta, för att gynna dem som redan klarar sig bra. Det är ju en stor grupp av väljare. Moderaternas och därmed alliansens politik liknar mer och mer amerikansk konservatism, där var och en får klara sig själv, på det Gud har försett dom med. Gu' nåde den som inte har råd till en dyr försäkring, och råkar bryta ett ben eller två - konkurs på direkten. Vad du svamlar. Arbetslösheten sjönk snabbt från alliansens tillträde till finanskrisen slog till. Hög ungdomsarbetslöshet finns i resten av Europa också. Problemet är förutom den globala konjunkturen en väldig konkurrens om de enklare arbetena samt att folk skaffar sig flumutbildningar som inte ger arbete. Det är en jäkla konkurrens om jobben inom skönhet, mode och media, men brist på ingenjörer.
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 23:09)  Vad du svamlar. Arbetslösheten sjönk snabbt från alliansens tillträde till finanskrisen slog till. Hög ungdomsarbetslöshet finns i resten av Europa också. Problemet är förutom den globala konjunkturen en väldig konkurrens om de enklare arbetena samt att folk skaffar sig flumutbildningar som inte ger arbete. Det är en jäkla konkurrens om jobben inom skönhet, mode och media, men brist på ingenjörer. Till och med Reinfeldt själv säger att ungdomsarbetslösheten är ett misslyckande (men han gör inget för att försöka rätta till misstagen). Det är bara ni som vägrar se sanningen som den är som försvarar skiten.
Bengalow
07-01-2012, 23:29
Du förnekar fakta, Huggorm! Du vägrar se dina aliens som samhällsnedbrytare. Arbetslösheten minskade INTE snabbt, och som jag skrev kom inte med Rödluvan och vargen igen.Det var S-politiken som banade väg för Borg, det har han t.o.m. erkänt själv. Förra ghången moderaterna satt i regeringen, med Kalle Stropp som överste befäl, hur gick det då? Det har inte blivit annorlunda sedan dess. Bara för din sakens skull, så önskar jag centerpartiet ur riksdagen, med glamoröst följe av KD. Då kan du stå där med groddkepsen och gråta över spilld mjölk. Hej då, moster Huggorm!
Dessutom, arbetslösheten sjönk först, för att sedan öka igen och för att sedan fastna där i den nivån trots högkonjunktur. Eller menar du på allvar, Huggorm, att det bara varit lågkonjunktur sedan 2008? Bengalow, under alliansens första år sjönk arbetslösheten något. Det är det Huggorm lever på ännu. Vi pratar 2006-2007. Vad är arbetslösheten nu? strax under 7% va. Inte särskilt smickrande siffror för en regering som kallar sig arbetarparti. Fast de har ju en ny mening för det ord. Parti för endast -de som har turen att ha ett jobb (så vida min inte är ung och ska jobba för skitlöner under skitavtal) -inte för de som behöver ett jobb! CITAT (Bengalow @ 07-01-2012, 23:29)  Du förnekar fakta, Huggorm! Du vägrar se dina aliens som samhällsnedbrytare. Arbetslösheten minskade INTE snabbt, och som jag skrev kom inte med Rödluvan och vargen igen.Det var S-politiken som banade väg för Borg, det har han t.o.m. erkänt själv. Förra ghången moderaterna satt i regeringen, med Kalle Stropp som överste befäl, hur gick det då? Det har inte blivit annorlunda sedan dess. Bara för din sakens skull, så önskar jag centerpartiet ur riksdagen, med glamoröst följe av KD. Då kan du stå där med groddkepsen och gråta över spilld mjölk. Hej då, moster Huggorm! Förra gången, det var mycket socialdemokratiska politiken innan som den stora krisen berodde på. Men Socialdemokraterna lärde sig och det var sossarna själva som städade upp sin egen skit (och den skit Bilts regering hann med) under Göran Perssons befäl.
Huggorm
07-01-2012, 23:46
CITAT (Anma @ 07-01-2012, 23:36)  Dessutom, arbetslösheten sjönk först, för att sedan öka igen och för att sedan fastna där i den nivån trots högkonjunktur. Eller menar du på allvar, Huggorm, att det bara varit lågkonjunktur sedan 2008?
Bengalow, under alliansens första år sjönk arbetslösheten något. Det är det Huggorm lever på ännu. Vi pratar 2006-2007.
Vad är arbetslösheten nu? strax under 7% va. Inte särskilt smickrande siffror för en regering som kallar sig arbetarparti. Fast de har ju en ny mening för det ord. Parti för endast -de som har turen att ha ett jobb (så vida min inte är ung och ska jobba för skitlöner under skitavtal) -inte för de som behöver ett jobb! Förra gången, det var mycket socialdemokratiska politiken innan som den stora krisen berodde på. Men Socialdemokraterna lärde sig och det var sossarna själva som städade upp sin egen skit (och den skit Bilts regering hann med) under Göran Perssons befäl. Sysselsättningen följer inte konjunkturen helt, det tar ett tag efter att det vänt mot högkultur innan arbetsgivarna vågar tro att det skall fortsätta så och våga anställa. Därför har det inte kommit igång så bra som konjunkturen skulle motsvara. Ändå är inte arbetslösheten extremt hög sett över ett längre perspektiv. Kolla diagrammet: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbets...d/Arbetsloshet/6,7% arbetslöshet är det nu, och det är inte väldigt illa. Det är bättre än exempelvis genomsnitten i EU och USA.
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 23:46)  Sysselsättningen följer inte konjunkturen helt, det tar ett tag efter att det vänt mot högkultur innan arbetsgivarna vågar tro att det skall fortsätta så och våga anställa. Därför har det inte kommit igång så bra som konjunkturen skulle motsvara. Ändå är inte arbetslösheten extremt hög sett över ett längre perspektiv. Kolla diagrammet: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbets...d/Arbetsloshet/6,7% arbetslöshet är det nu, och det är inte väldigt illa. Det är bättre än exempelvis genomsnitten i EU och USA. Med tanke på vad Reinfeldt sa inför valet 2006 är det katastrofsiffror. Arbetslöshet över 6 procent är en katastrof. Så sa han. Och gick i val på att i princip utrota arbetslösheten. Han har lurat alla. Kanske också sig själv.
Huggorm
07-01-2012, 23:58
CITAT (Anma @ 07-01-2012, 23:55)  Med tanke på vad Reinfeldt sa inför valet 2006 är det katastrofsiffror. Arbetslöshet över 6 procent är en katastrof. Så sa han. Och gick i val på att i princip utrota arbetslösheten. Han har lurat alla. Kanske också sig själv. Den är inte långt över sex procent, och det trots den djupaste lågkonjunktur sedan depressionen för hundra år sedan. Det är väll snarare ett fantastiskt bra resultat?
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 23:58)  Den är inte långt över sex procent, och det trots den djupaste lågkonjunktur sedan depressionen för hundra år sedan. Det är väll snarare ett fantastiskt bra resultat? Sverige ligger ju inte i någon djup lågkonjunktur pga regeringen. Hur ska du ha det? Regeringen spår en arbetslöshet på över 8%. Är det också strålande resultat?
Arbetslösheten kommer alltid finnas ,bara gilla läget .Vi har ju en del snoffsiga ungdomar här i Sverige som vägrar jobba med något annat än det de har "utbildat "sig till då ligger de hellre på soffan .De har nog ingen koll på det här med arbetslivserfarenhet ,ta det jobb du kan få för fan tills du närmar dig det du skaffade utbildning för ,man kan ju inte ligga på studenthem och softa på bidrag eller bo hos mamma o pappa tills man bli 30 !diska packa kött vad som helst tills du får arbetslivserfarenhet och kan jobba dig till det du strävar efter ! ingen vill anställa en på 25 åring som aldrig arbetat i hela sitt liv !vi har innvandrare som gör skittjobben som våra Svenska ungdomar borde gjort för att skaffa sig arbetslivserfarenhet ,nu bor de hemma hos föräldrarna tills de är 25-30 år för de vill inte smutsa ner sig eller jobba "för "mycket.Alla svenska ungdommar kan väl för fan inte jobba med IT
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:07)  Arbetslösheten kommer alltid finnas ,bara gilla läget .Vi har ju en del snoffsiga ungdomar här i Sverige som vägrar jobba med något annat än det de har "utbildat "sig till då ligger de hellre på soffan .De har nog ingen koll på det här med arbetslivserfarenhet ,ta det jobb du kan få för fan tills du närmar dig det du skaffade utbildning för ,man kan ju inte ligga på studenthem och softa på bidrag eller bo hos mamma o pappa tills man bli 30 !diska packa kött vad som helst tills du får arbetslivserfarenhet och kan jobba dig till det du strävar efter ! ingen vill anställa en på 25 åring som aldrig arbetat i hela sitt liv !vi har innvandrare som gör skittjobben som våra Svenska ungdomar borde gjort för att skaffa sig arbetslivserfarenhet ,nu bor de hemma hos föräldrarna tills de är 25-30 år för de vill inte smutsa ner sig eller jobba "för "mycket.Alla svenska ungdommar kan väl för fan inte jobba med IT Citat från ekonomifakta: " Under november var cirka 119 000 ungdomar mellan 15-24 år arbetslösa. Det är en något högre nivå än samma månad förra året. "Du menar, Motti, att 119000 svenska ungdomar frivilligt ligger på sofflocket? Du tycker inte att det är lite fräckt att se ner på unga människor på det viset?
Huggorm
08-01-2012, 00:11
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 00:02)  Sverige ligger ju inte i någon djup lågkonjunktur pga regeringen. Hur ska du ha det? Regeringen spår en arbetslöshet på över 8%. Är det också strålande resultat? Vår ekonomi är exportberoende. Konjunkturen hos våra handelspartners påverkar oss väldigt mycket. 8% kan vara ett strålande resultat om man jämför med hur det är i exempelvis Spanien.
Det var skillnad när jag skulle ut i arbetslivet. arbetslösheten var ca 1,5%, det var bara att välja och vraka. Det var tider det. CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 00:11)  Vår ekonomi är exportberoende. Konjunkturen hos våra handelspartners påverkar oss väldigt mycket.
8% kan vara ett strålande resultat om man jämför med hur det är i exempelvis Spanien. Varför ska vi jämföra oss med Spanien? Inget i politiken är i närheten av varandra mellan Spanien och Sverige. Har heller inte varit det. Ska man jämföra ska man jämföra med länder som liknar varandra.
Huggorm
08-01-2012, 00:21
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 00:13)  Varför ska vi jämföra oss med Spanien? Inget i politiken är i närheten av varandra mellan Spanien och Sverige. Har heller inte varit det. Ska man jämföra ska man jämföra med länder som liknar varandra. Vad får vi jämföra med då? Snittet i EU är 9,3%, är det en okej jämförelse?
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 00:21)  Vad får vi jämföra med då? Snittet i EU är 9,3%, är det en okej jämförelse? Jag trodde jag var tydlig i mitt inlägg men du missade tydligen det.
Huggorm
08-01-2012, 00:29
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 00:25)  Jag trodde jag var tydlig i mitt inlägg men du missade tydligen det. Okej, får vi höra vilka länder som liknar Sverige då?
Enligt denna tabell ligger vi ganska dåligt till tycker jag. Inte ska vi skryta i alla fall. Arbetslöshet internationell jämförelseCITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 00:29)  Okej, får vi höra vilka länder som liknar Sverige då? Jag har lagt in en länk med alla europeiska länder. Det är bara att ta och jämföra själv.
Huggorm
08-01-2012, 00:32
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 00:30)  Enligt denna tabell ligger vi ganska dåligt till tycker jag. Inte ska vi skryta i alla fall. Arbetslöshet internationell jämförelseJag har lagt in en länk med alla europeiska länder. Det är bara att ta och jämföra själv. Den är inte uppdaterad, vi har inte 8,3% arbetslöshet längre. Vi skulle ligge uppe vid Tjeckein och Malta. Men hur de och alla andra länder ligger idag vet ingen
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 00:32)  Den är inte uppdaterad, vi har inte 8,3% arbetslöshet längre. Vi skulle ligge uppe vid Tjeckein och Malta. Men hur de och alla andra länder ligger idag vet ingen Läs om läs rätt. Denna tabell är andra kvartalet 2011. Statistiken är ej säsongsjusterad. Därför är det en högre siffra. Men å andra sidan gäller det alla länder.
Piccante
08-01-2012, 00:42
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 00:30)  Enligt denna tabell ligger vi ganska dåligt till tycker jag. Inte ska vi skryta i alla fall. Arbetslöshet internationell jämförelseJag har lagt in en länk med alla europeiska länder. Det är bara att ta och jämföra själv. Österrike och Belgien brukar vara ganska jämförbara med Sverige eftersom de ligger nära befolkningsmässigt och har liknande levnadsstandard och båda ligger under Sverige i arbetslöshet! Att vi har högre än Italien är riktigt illa för dels har de politisk och ekonomisk turbulens (till o från sedan 1945 ungf) och det är ett katolsk land där många kvinnor av tradition står utanför arbetsmarknaden (hemmafruar) vilket driver upp siffrorna.
Jag skrev inte att 11900 ungdomar väljer att ligga på sofflocket !sätt inte ord i munnen på mig.Men de flesta ungdommar i sverige väljer att låta bli att arbeta för att de inte få dom jobb de utbildade sig för !därför skiter många svenska ungdomar i att jobba för de vill tjäna mycket mycket pengar direkt.Så ingen av er programet om alla svenska ungdommar som flyttar till Norge då ? dom tar de jobben som inte Norska ungdommar vill ta för dom ska bli börsmäklare direkt eller företagare oljemagnater eller annat så de vägrar jobba på tex Mac Donalds eller i andra servic yrken, de bor hellre hemma och blir försörjda av förädrarna,samma här i sverige bortskämda snorungar som vägrar jobba om de inte får det jobbet de är utbildad på restauranger mm jo därför att alla unga svenskar annser sig för mer 'än att stå och diska och slänga Hamburgare.Jo då det finns undantag men dom svenska undomarna får jobb .Varför har alla invandrare pizzerior eller restauranger här i Sverige jo för inga Svenskar vill jobba dygnet runt inte våra ungdommar heller !ja en del undantagsvis .
Piccante
08-01-2012, 00:44
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:07)  Arbetslösheten kommer alltid finnas ,bara gilla läget .Vi har ju en del snoffsiga ungdomar här i Sverige som vägrar jobba med något annat än det de har "utbildat "sig till då ligger de hellre på soffan .De har nog ingen koll på det här med arbetslivserfarenhet ,ta det jobb du kan få för fan tills du närmar dig det du skaffade utbildning för ,man kan ju inte ligga på studenthem och softa på bidrag eller bo hos mamma o pappa tills man bli 30 !diska packa kött vad som helst tills du får arbetslivserfarenhet och kan jobba dig till det du strävar efter ! ingen vill anställa en på 25 åring som aldrig arbetat i hela sitt liv !vi har innvandrare som gör skittjobben som våra Svenska ungdomar borde gjort för att skaffa sig arbetslivserfarenhet ,nu bor de hemma hos föräldrarna tills de är 25-30 år för de vill inte smutsa ner sig eller jobba "för "mycket.Alla svenska ungdommar kan väl för fan inte jobba med IT Som vanligt har du varit ute i verkligheten och hört dig för innan du generaliserar grovt om en hel generation ??? Jag vet högt utbildade människor som jobbar för 12000kr/ månad i Sverige så jag tror inte akademiker ligger på sofflocket nä.
Huggorm
08-01-2012, 00:46
CITAT (Markus_H @ 08-01-2012, 00:42)  Österrike och Belgien brukar vara ganska jämförbara med Sverige eftersom de ligger nära befolkningsmässigt och har liknande levnadsstandard och båda ligger under Sverige i arbetslöshet! Att vi har högre än Italien är riktigt illa för dels har de politisk och ekonomisk turbulens (till o från sedan 1945 ungf) och det är ett katolsk land där många kvinnor av tradition står utanför arbetsmarknaden (hemmafruar) vilket driver upp siffrorna. Änrtligen något konkret. Men vad baseras ekonomierna i dessa länder på, har de liksom Sverige en döende industri och en sakta ökande tjänstebaserad ekonomi? Åtminstone Belgien kan ju inte har något större av järmalm och skogsindustri
Vi har haft företag i över 30 år så jag vet ganska bra vad jag pratar om !de flesta svenks ungdommar vägrar jobba med sådant de inte utbildat sig för de drar hellre bidrag eller bor hemma tills de är 25 -30 än att ta ett servic jobb som skaffar dom arbetslivserfarehet. Jag har själv haft eget och även varit föreståndare för företag så lite koll har jag .Vill man något med sitt liv så får man kanske börja i botten och jobba sig upp för att nå dit man vill ,Allt faller inte på en gratis på läppen utan annsträngning .
Piccante
08-01-2012, 01:03
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:59)  Vi har haft företag i över 30 år så jag vet ganska bra vad jag pratar om !de flesta svenks ungdommar vägrar jobba med sådant de inte utbildat sig för de drar hellre bidrag eller bor hemma tills de är 25 -30 än att ta ett servic jobb som skaffar dom arbetslivserfarehet. Jag har själv haft eget och även varit föreståndare för företag så lite koll har jag .Vill man något med sitt liv så får man kanske börja i botten och jobba sig upp för att nå dit man vill ,Allt faller inte på en gratis på läppen utan annsträngning . nu vet jag inget bidrag man får utan motprestation (förutom ålderspension då). Så det är inte bara att låta bli och jobba och lyfta bidrag som du tycks tro Motti.
Är man över tjugo så har man väl rätt till socialhjäp !då är ju inte föräldrarna skyldiga att ta hand om sina vuxna barn .man får väl ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb då eller ska föräldrar försörja sina barn tills de blir 25-30 år ?
Piccante
08-01-2012, 01:20
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 01:09)  Är man över tjugo så har man väl rätt till socialhjäp !då är ju inte föräldrarna skyldiga att ta hand om sina vuxna barn .man får väl ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb då eller ska föräldrar försörja sina barn tills de blir 25-30 år ? och hur får du ihop det med att ungdomar bara ligger på soffan och lyfter bidrag???? Ansöker du om försörjningsstöd så får du inte ha några tillgångar alls och du ska vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande. Det innebär att du måste söka minst 20 jobb/ månad och redovisa alla sökta jobb på socialförvaltningen för att ens få ut stöd.
Jo visst !men hur många jobb säger svenska ungdomar nej till för att de inte passar ?missförstå mig inte det finns massor av fina svenska undommar som tar vilket jobb som helst har haft förmånen att träffa en del av dom .Men sedan finns det dom som inte nöjer sig med mer än att bli dataingengör bara för att de just läst till det då bor de hellre hemma än att skaffa ett annat job så "länge" tills tillfälle dyker upp .Alla invandrar som vi har här i sverige gör dom jobben som inte våra Svenska undomar vill ha .Men det verkar som de Norska ungdomarna är värst !de vill överhuvudtaget inte jobba inom servic som texMac Donalds eller andra servisaffärer därför åker Svenska undommar ditt och jobbar för att tjäna pengar ,är inte det snet ?
Huggorm
08-01-2012, 01:34
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 01:30)  Jo visst !men hur många jobb säger svenska ungdomar nej till för att de inte passar ?missförstå mig inte det finns massor av fina svenska undommar som tar vilket jobb som helst har haft förmånen att träffa en del av dom .Men sedan finns det dom som inte nöjer sig med mer än att bli dataingengör bara för att de just läst till det då bor de hellre hemma än att skaffa ett annat job så "länge" tills tillfälle dyker upp .Alla invandrar som vi har här i sverige gör dom jobben som inte våra Svenska undomar vill ha .Men det verkar som de Norska ungdomarna är värst !de vill överhuvudtaget inte jobba inom servic som texMac Donalds eller andra servisaffärer därför åker Svenska undommar ditt och jobbar för att tjäna pengar ,är inte det snet ? Du kan inte jämföra med Norge, där vägrar de ta jobben eftersom det finns gott om andra jobb istället. I Sverige flyger vi in en massa thailändska bärplockare trots att vi har en hög ungdomsarbetslöshet. Eller som när jag provade på att jobba med röjning av kraftledningsgator, förutom arbetsladaren var jag ensam svensk, övriga var polacker. Enligt arbetsledaren var det omöjligt att få tag på svenskar, och han försökte mycket eftersom han behövde ett visst antal svensktalande för att klara säkerhetskraven
Norska ungdommar tackar nej till jobb på Mac Donalds och typ Seven Eleven och i restaurangbranchen för de ska tjäna grova pengar på stubinen direkt !"de vill ike befatta sig med slikt ;)Lite så är det här i Sverige också.
Motti, du har flertalet gånger refererat till "de flesta ungomar". Det är sorgligt att läsa om hurdan syn du har på dagens ungdomar. Men om du mår bra av att skylla på ungdomarna själva istället för att erkänna att vi har en sjukt hög ungdomsarbetslöshet i det här landet så får det stå för dig.
En sak till. I uppsala är det sällsynt med utländsk personal i snabbmatsrestaurangerna. Konstigt med tanke på att du motti påstår att invandrarna får ta "skitjobben" svenskar inte vill ha.
Blomstertanten
08-01-2012, 07:47
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 02:03)  Motti, du har flertalet gånger refererat till "de flesta ungomar". Det är sorgligt att läsa om hurdan syn du har på dagens ungdomar. Men om du mår bra av att skylla på ungdomarna själva istället för att erkänna att vi har en sjukt hög ungdomsarbetslöshet i det här landet så får det stå för dig. Det är tydligen ungdomarnas fel att de tvingas bo hemma tills de är 30 år också! Det är antagligen deras fel att det råder bostadsbrist där jobben finns! Det är antagligen deras fel att det råder brist på jobb där det finns ett överskott av bostäder! Det är antagligen deras fel att hyreslägenheter ombildats till bostadsrätter som de inte har råd med! För inte kan det väl vara regeringens fel? För inte kan väl felet ligga hos beslut som de styrande fattar eller inte bryr sig om att fatta?  Näää, så kan det väl inte vara?
Rebecca
08-01-2012, 08:03
Motti, du har inte så stor koll som du själv tror. Jaja, du har haft företag yada yada, men du är inte mitt uppe i allt. Jag är själv ung (21), studerar just nu en femårig utbildning på universitet och jobbar extra på helgerna. Sedan jag var femton har jag arbetat extra parallellt med skolan. Jag började med telefonförsäljning - trots att jag verkligen vantrivdes ville jag ha egna pengar och stannade en hel sommar. Mådde riktigt dåligt där över jobbet men jag fixade det och det har för mig blivit en stor erfarenhet. Har sedan dess haft en del olika jobb (med olika trivselgrad) tills jag flyttade till en annan stad och började plugga. Nu är min utbildning den som har absolut lättast att få ett "relevant" jobb efter examen så där har jag extrem tur, men jag skulle absolut inte tveka att ta ett annat "mindre värt" jobb (t ex McDonald's som du nämner) ifall något skulle gå snett och jag inte får jobb inom min bransch. Du dömer ut en hel generation (min!) med dina uttalanden! Du verkar inte ha så stor koll på att den större delen av alla unga människor faktiskt VILL jobba - oavsett om det är ett "skitjobb" som du kallar det. Det stor problemet är att det inte FINNS jobb! Innan jag fick mitt extrajobb på min studieort sökte och sökte och sökte jag - jag som har en del arbetserfarenhet trots min unga ålder - men det FANNS inga jobb att få. Tack vare ren tur fick jag det som idag är mitt extrajobb. Det är inget ordinärt, ett vanligt butiksjobb med helt normal timlön, men jag trivs fantastiskt bra. Som sagt, det var ren tur. Fråga min sambo, han är också ung och söker och söker men får inga jobb även om han är beredd att ta i princip vad som helst. Och detta är inte (som du verkar tro) undantag för min generation - de allra flesta unga funkar som min och min sambo - de VILL jobba. Frågan är VAR ÄR JOBBEN? Det ligger nog lite politik i det hela... Så innan du dömer ut hela min generation ska du nog ta dig en funderare till. CITAT (Blomstertanten @ 08-01-2012, 07:47)  Det är tydligen ungdomarnas fel att de tvingas bo hemma tills de är 30 år också! Det är antagligen deras fel att det råder bostadsbrist där jobben finns! Det är antagligen deras fel att det råder brist på jobb där det finns ett överskott av bostäder! Det är antagligen deras fel att hyreslägenheter ombildats till bostadsrätter som de inte har råd med! För inte kan det väl vara regeringens fel? För inte kan väl felet ligga hos beslut som de styrande fattar eller inte bryr sig om att fatta?  Näää, så kan det väl inte vara? 
malarmaster
08-01-2012, 09:30
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 00:13)  Det var skillnad när jag skulle ut i arbetslivet. arbetslösheten var ca 1,5%, det var bara att välja och vraka. Det var tider det. Varför ska vi jämföra oss med Spanien? Inget i politiken är i närheten av varandra mellan Spanien och Sverige. Har heller inte varit det. Ska man jämföra ska man jämföra med länder som liknar varandra. Sverige tillhör eu och vi är beroende av att länderna inom eu går bra,tappar något land(som nu grekland,spanien,italien) så påverkar det alla länder inom eu,en stor del av vår export går till eu och minskar efterfrågan där pga ekonomiska bekymmer påverkar det vår exportindustri starkt,med ökad arbetslöshet som följd.Huruvida vi är med i euron eller ej har ingen betydelse.Sverige är en del av en stor ekonomi,vi har haft fördel hittils att stå utanför euron och därmed har vi hyfsade finanser,men när det gäller arbetsmarknad är vi helt beroende på att omvärlden går bra. Vi har hög ungdomsarbetslöshet,det är sant. det beror delvis på bristande avtal,höga ingångslöner,brist på lämplig utbildning,skolan som inte når upp till målen m.m. Jag tror inte majoriteten av de arbetslösa inte vill jobba,tvärtom, de vill ha en inkomst o jobb men tyvärr är framväxten av nya jobb låg och det beror på att framväxten av nya företag är väldigt låg i sverige och det är i småföretag som jobben växer fram,9 av 10 nya jobb kommer där. Till viss del kan nya företag växa fram för vår inhemska marknad och det har skett inomROT/RUT sektorerna och inom handeln men de viktigaste företagen är ju export och tillverkningsindustri och där är utvecklingen den motsatta.Industrin flyttar eller läggs ner av olika orsaker(den vanligaste är konkurrens från låglöneländer) men där är vi konsumenter en del av problemet.det är lika inom hela västvärlden, vi lägger vår tillverkning i asien till stor del o förväntar oss lågprisvaror tillbaks.våra egna jobb försvinner allt under det att vi väntar på att nya branscher skall växa fram. Varför skall vi inte jämföra sverige med EU-snittet? alla eu-länder är beroende av varandra och om det går illa för t.ex Spanien påverkar det oss,indirekt genom att det påverkar alla ekonomier i eu och i slutändan även svensk statskassa. Sverige är ingen ö i världen som en del tror,vi är ett litet teknologiskt land som är helt beroende av vår export och handel,skall vi få full sysselsättning gäller det att våra handelspartners mår bra och att våra företag kan expandera och att nya företag växer fram. Ulf
Anki på Öland
08-01-2012, 09:38
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:43)  Jag skrev inte att 11900 ungdomar väljer att ligga på sofflocket !sätt inte ord i munnen på mig.Men de flesta ungdommar i sverige väljer att låta bli att arbeta för att de inte få dom jobb de utbildade sig för !därför skiter många svenska ungdomar i att jobba för de vill tjäna mycket mycket pengar direkt.Så ingen av er programet om alla svenska ungdommar som flyttar till Norge då ? dom tar de jobben som inte Norska ungdommar vill ta för dom ska bli börsmäklare direkt eller företagare oljemagnater eller annat så de vägrar jobba på tex Mac Donalds eller i andra servic yrken, de bor hellre hemma och blir försörjda av förädrarna,samma här i sverige bortskämda snorungar som vägrar jobba om de inte får det jobbet de är utbildad på restauranger mm jo därför att alla unga svenskar annser sig för mer 'än att stå och diska och slänga Hamburgare.Jo då det finns undantag men dom svenska undomarna får jobb .Varför har alla invandrare pizzerior eller restauranger här i Sverige jo för inga Svenskar vill jobba dygnet runt inte våra ungdommar heller !ja en del undantagsvis . Och hur får du ihop det där?? Svenska ungdomar ligger på sofflocket och hämtar hem bidrag.... och svenska ungdomar flyttar till Norge för att ta dom skitjobb norska ungdomar inte vill ha...... Det tycker jag låter som om Svenska ungdomar är beredda att göra en hel för att få ett skitjobb... Jag vet inte en ungdom som inte både söker och tar vilket, som du kallar det, skitjobb som helst.
CITAT (malarmaster @ 08-01-2012, 09:30)  Sverige tillhör eu och vi är beroende av att länderna inom eu går bra,tappar något land(som nu grekland,spanien,italien) så påverkar det alla länder inom eu,en stor del av vår export går till eu och minskar efterfrågan där pga ekonomiska bekymmer påverkar det vår exportindustri starkt,med ökad arbetslöshet som följd. /.../ Precis, det påverkar alla länder.
Huggorm
08-01-2012, 11:41
CITAT (Anki på Öland @ 08-01-2012, 09:38)  Och hur får du ihop det där?? Svenska ungdomar ligger på sofflocket och hämtar hem bidrag.... och svenska ungdomar flyttar till Norge för att ta dom skitjobb norska ungdomar inte vill ha...... Det tycker jag låter som om Svenska ungdomar är beredda att göra en hel för att få ett skitjobb... Jag vet inte en ungdom som inte både söker och tar vilket, som du kallar det, skitjobb som helst. Fast det flygs ju fortfarande hit thailändska bärplockare och de som kör röjsåg är polacker? Och sedan alliansen lättade på reglerna för arbetskraftsinvandring anställer pizzabagarna alla sina anställda direkt från arabvärlden eftersom det inte går att få tag på personal inom landet? Inom byggsektorn finns det enorma mängder polacker och balter, och där krävs ofta ingen utbildning, bara lite talang och vilja att hugga i. Sedan är det sant att McDonalds aldrig har några problem att få tag på folk, men det betraktas nog mer som ett företag i tiden, modernt och attraktivt.
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 11:41)  Fast det flygs ju fortfarande hit thailändska bärplockare och de som kör röjsåg är polacker? Och sedan alliansen lättade på reglerna för arbetskraftsinvandring anställer pizzabagarna alla sina anställda direkt från arabvärlden eftersom det inte går att få tag på personal inom landet? Inom byggsektorn finns det enorma mängder polacker och balter, och där krävs ofta ingen utbildning, bara lite talang och vilja att hugga i. Sedan är det sant att McDonalds aldrig har några problem att få tag på folk, men det betraktas nog mer som ett företag i tiden, modernt och attraktivt. Så du tycker också att ungdomsarbetslösheten är ungdomarnas eget fel. Då vet jag. Fast det anade jag i för sig redan innan.
Gunilla T
08-01-2012, 12:16
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:07)  Arbetslösheten kommer alltid finnas ,bara gilla läget .Vi har ju en del snoffsiga ungdomar här i Sverige som vägrar jobba med något annat än det de har "utbildat "sig till då ligger de hellre på soffan .De har nog ingen koll på det här med arbetslivserfarenhet ,ta det jobb du kan få för fan tills du närmar dig det du skaffade utbildning för ,man kan ju inte ligga på studenthem och softa på bidrag eller bo hos mamma o pappa tills man bli 30 !diska packa kött vad som helst tills du får arbetslivserfarenhet och kan jobba dig till det du strävar efter ! ingen vill anställa en på 25 åring som aldrig arbetat i hela sitt liv !vi har innvandrare som gör skittjobben som våra Svenska ungdomar borde gjort för att skaffa sig arbetslivserfarenhet ,nu bor de hemma hos föräldrarna tills de är 25-30 år för de vill inte smutsa ner sig eller jobba "för "mycket.Alla svenska ungdommar kan väl för fan inte jobba med IT Oj, oj oj...detdär var rent beklämmande att läsa...och du verkar tro på det du skriver också
Aqvakul
08-01-2012, 12:17
Det skrivs en del konstigheter på nätterna...
*Stintan*
08-01-2012, 12:27
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 11:41)  Fast det flygs ju fortfarande hit thailändska bärplockare och de som kör röjsåg är polacker? Och sedan alliansen lättade på reglerna för arbetskraftsinvandring anställer pizzabagarna alla sina anställda direkt från arabvärlden eftersom det inte går att få tag på personal inom landet? Inom byggsektorn finns det enorma mängder polacker och balter, och där krävs ofta ingen utbildning, bara lite talang och vilja att hugga i. Sedan är det sant att McDonalds aldrig har några problem att få tag på folk, men det betraktas nog mer som ett företag i tiden, modernt och attraktivt. Vad har bärplockning för relevans när det gäller arbetslöshet? Något som man kan pyssla med under några få veckor per år om vädergudarna varit bussiga. Menar du att man ska lura svenska ungdomar på lön och andra rimliga anställningsvillkor på samma sätt som man lurar de utländska bärplockarna? Du snackar mycket strunt! Det kanske faktiskt är så att dessa arbetsgivare du talar om inte ens söker folk i Sverige utan hämtar dom direkt i respektive land och sen utnyttjar man dom till max, ofta svart, och med mycket sämre villkor än man är tvungen att ge svenskar. För att inte tala om alla dessa skumma bemanningsföretag som etablerat sig i dessa länder. Det borde rensas i träsket istället för att skylla på en hel generation ungdomar som aldrig ens fått chansen att komma in på arbetsmarknaden!
Huggorm
08-01-2012, 12:37
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 12:11)  Så du tycker också att ungdomsarbetslösheten är ungdomarnas eget fel. Då vet jag. Fast det anade jag i för sig redan innan. Nej, bara delvis. Men jag tycker det är fel att helt avskriva denna orsak. Ungdomsarbetslösheten anser jag bero på flera samverkande orsaker. CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 12:27)  Vad har bärplockning för relevans när det gäller arbetslöshet? Något som man kan pyssla med under några få veckor per år om vädergudarna varit bussiga. Menar du att man ska lura svenska ungdomar på lön och andra rimliga anställningsvillkor på samma sätt som man lurar de utländska bärplockarna? Du snackar mycket strunt! Det kanske faktiskt är så att dessa arbetsgivare du talar om inte ens söker folk i Sverige utan hämtar dom direkt i respektive land och sen utnyttjar man dom till max, ofta svart, och med mycket sämre villkor än man är tvungen att ge svenskar. För att inte tala om alla dessa skumma bemanningsföretag som etablerat sig i dessa länder. Det borde rensas i träsket istället för att skylla på en hel generation ungdomar som aldrig ens fått chansen att komma in på arbetsmarknaden! I fjol fungerade det väldigt bra med bärplockningen, och många av de som kom skulle köpa nya hus för pengarna de tjänat ihop. Nog hade svenska ungdomar kunnat ta kontakt med bärfirmorna och bett att få vara med.
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 12:35)  Nej, bara delvis. Men jag tycker det är fel att helt avskriva denna orsak. Ungdomsarbetslösheten anser jag bero på flera samverkande orsaker. Det är 7% arbetslöshet i Sverige. Ungdomarbetslösheten är många gånger högre. Förklara för mig som om jag var tre år gammal. Hur kan det vara delvis ungdomarnas eget fel att de är arbetslösa när det totalt sett är 7% av befolkningen som inte heller kan hitta jobb? Att det finns en viss del människor som inte vill jobba, det vet vi. Om man ser till den tiden då det fanns jobb till ALLA plus en massa fler, då var arbetslösheten 1,5%. Där är väl en liten fingervisning om hur många det är som inte vill jobba. Idag är a-kassan så hård att det kanppt är någon som får a-kassa öht. Tror du på fullt allvar att människor vill leva på ingenting? "Det har också handlat om en demontering av a-kassan. Höjda avgifter, urholkad ersättning och kanske framför allt skärpta villkor för att alls få ersättning. I teorin borde det leda till sänkta löner, eftersom människor accepterar sämre villkor för att undvika arbetslöshet. I verkligheten har bland andra professor Lars Calmfors och fackförbundet Unionen visat att det inte fungerar. Däremot har en majoritet av de som är arbetslösa i dag inte rätt till a-kassa, och bara några få procent får 80 procent av sin tidigare inkomst."KÄLLA
Huggorm
08-01-2012, 12:50
CITAT (Anma @ 08-01-2012, 12:42)  Det är 7% arbetslöshet i Sverige. Ungdomarbetslösheten är många gånger högre. Förklara för mig som om jag var tre år gammal. Hur kan det vara delvis ungdomarnas eget fel att de är arbetslösa när det totalt sett är 7% av befolkningen som inte heller kan hitta jobb? Att det finns en viss del människor som inte vill jobba, det vet vi. Om man ser till den tiden då det fanns jobb till ALLA plus en massa fler, då var arbetslösheten 1,5%. Där är väl en liten fingervisning om hur många det är som inte vill jobba. Idag är a-kassan så hård att det kanppt är någon som får a-kassa öht. Tror du på fullt allvar att människor vill leva på ingenting? "Det har också handlat om en demontering av a-kassan. Höjda avgifter, urholkad ersättning och kanske framför allt skärpta villkor för att alls få ersättning. I teorin borde det leda till sänkta löner, eftersom människor accepterar sämre villkor för att undvika arbetslöshet. I verkligheten har bland andra professor Lars Calmfors och fackförbundet Unionen visat att det inte fungerar. Däremot har en majoritet av de som är arbetslösa i dag inte rätt till a-kassa, och bara några få procent får 80 procent av sin tidigare inkomst."KÄLLAAtt många ungdomar inte vill jobba med slitsamma yrken som exempelvis bärplockning är väll inte så konstigt? Det samma gäller för övrigt den vuxna delen av befolkningen. Vidare väljer ungdomar utbildning som inte ger jobb, men det är egentligen inte deras eget fel. Samhället uppmuntrar ju flumutbildning på ett sätt som är helt förkastligt. Men bortser man från detta så är det för de flesta ungdomar inte deras fel. Många gör faktiskt vad de kan, och flyttar till och med ifrån orten till platser där det är lättare att få jobb, trots att det är ett av de största uppoffringar man kan göra. Men eftersom så många inte har någon vettig utbildning så är de hänvisade till enklare arbeten. Och dessa jobb är det stor konkurrens om, förutom ungdomarna så har vi även en mycket stor invandring som till största delen konkurrerar om dessa jobb, och dessutom sker hela tiden en arbetskraftsinvandring. Samtidigt har kraven på utbildning blivit allt hårdare, snart får man inte ens diska utan att ha gått hotell och restaurang. Och alla typer av lärlingsutbildningar och liknande där man får gå för en lägre lön i början och lära sig blir det ju ramaskrik om bland oppositionen. Facket hjälper också till, de skyddar sina medlemmar genom att göra det allt svårare för folk att ta sig in på jobben.
Man kan ju undra varför regeringen försvårar för folk att utbilda sig när det är det viktigaste för att få ett jobb.
Huggorm
08-01-2012, 13:00
Försvårar?
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 13:00)  Försvårar? Minskar högskoleplatser bland annat.
Anki på Öland
08-01-2012, 13:25
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 11:41)  Fast det flygs ju fortfarande hit thailändska bärplockare och de som kör röjsåg är polacker? Och sedan alliansen lättade på reglerna för arbetskraftsinvandring anställer pizzabagarna alla sina anställda direkt från arabvärlden eftersom det inte går att få tag på personal inom landet? Inom byggsektorn finns det enorma mängder polacker och balter, och där krävs ofta ingen utbildning, bara lite talang och vilja att hugga i. Sedan är det sant att McDonalds aldrig har några problem att få tag på folk, men det betraktas nog mer som ett företag i tiden, modernt och attraktivt. Så du tror inte att det kan bero på att dom är kostar mindre??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|