Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 00:06) *
själv tycker jag att det inte är okej att ta in en massa invandrare och sätta dom i "Inkubation" om vi inte kan fixa jobb till dom .

Så enkelt är det inte. Jobb finns helt enkelt inte, inte till svenskar och ännu mindre till invandrare som kanske inte ens kan läsa och än mindre har en utbildning. Men samtidigt har vi ett solidariskt ansvar att ta emot de som behöver skydd mot krig och förföljelse.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-11-2012, 23:53) *
Aha smile.gif
"numera" skriver du. Är det alltså den förhatliga alliansen som gjort livet lättare för de sjuka?

Det stora problemet är inte vad de krakarna som lyckats få igenom en sjukersättning får och inte får göra. Det stora problemet är alla de som blir utkastade från försäkringen trots sjukdom.

Jag var utförsäkrad i 11 månader trots att min arb. förmåga var noll. Konsekvensen av det blev att jag nu som opererad och friskskriven går ut i arbetslöshet med endast 60 a-kassedagar kvar, då det går a-kassedagar under tiden som man är utförsäkrad.

Systemet är sjukt på många sätt.

Aha smile.gif
"numera" skriver du. Är det alltså den förhatliga alliansen som gjort livet lättare för de sjuka?

Det stora problemet är inte vad de krakarna som lyckats få igenom en sjukersättning får och inte får göra. Det stora problemet är alla de som blir utkastade från försäkringen trots sjukdom.

Jag var utförsäkrad i 11 månader trots att min arb. förmåga var noll. Konsekvensen av det blev att jag nu som opererad och friskskriven går ut i arbetslöshet med endast 60 a-kassedagar kvar, då det går a-kassedagar under tiden som man är utförsäkrad.

Systemet är sjukt på många sätt.
Huggorm
Äsch, nu när du är etablerad modell så lär erbjudandena hagla in så du behöver inte många A-kassedagar wink.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-12-2012, 00:23) *
Äsch, nu när du är etablerad modell så lär erbjudandena hagla in så du behöver inte många A-kassedagar wink.gif

Ja skoja du, det är inte du som riskerar att hamna på bar backe.
Huggorm
CITAT (Anma @ 01-12-2012, 00:24) *
Ja skoja du, det är inte du som riskerar att hamna på bar backe.

Min risk är nog lika stor som din. Jag lever ständigt på marginalen nu, de goda åren tog slut 2008 för mig. Slår man ut det över hela åren så är nog min inkomst under existensminimum, och jag har aldrig varit berättigad till någon A-kassa.
Motti
Jag tror det är viktigt att ta upp diskutionen om invandringen !man kan inte gömma alla problem och låtsas som de inte finns !upp med det till utan ! Att sd har vunnit mark beror ju på att de vågar ta tag i just invandringen !Jag vet att det finns ett missnöje just när det gäller invandringen det pyr hos alla i samhället men ingen vågar säga ett knyst för då skriker alla att man är rasist !Därför måste vi ta en seriös didkution och det bör våra riksdagspartier göra men de vågar inte heller för de är rädda för att bli kallade rasister .Så vi har hamnat i en bubbla där ingen vågar diskutera invandringen !är det inte bättre att vi tar den biten än att släppa fram SD ?
Huggorm
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 00:34) *
Jag tror det är viktigt att ta upp diskutionen om invandringen !man kan inte gömma alla problem och låtsas som de inte finns !upp med det till utan ! Att sd har vunnit mark beror ju på att de vågar ta tag i just invandringen !Jag vet att det finns ett missnöje just när det gäller invandringen det pyr hos alla i samhället men ingen vågar säga ett knyst för då skriker alla att man är rasist !Därför måste vi ta en seriös didkution och det bör våra riksdagspartier göra men de vågar inte heller för de är rädda för att bli kallade rasister .Så vi har hamnat i en bubbla där ingen vågar diskutera invandringen !är det inte bättre att vi tar den biten än att släppa fram SD ?

Så hur föreslår du då att vi skall lösa problemen?
Piccante
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 00:34) *

Min erfarenhet är att invandring och integration faktiskt diskuteras. Problemet är snarare att SD väljer att stå utanför den diskussionen för de är inte mottagliga för argument då de redan på förväg har bestämt både vad som är problemet och enda lösningen på det. Den dagen SD är nöjda med tillvaron för invandrare upphör deras existensberättigande eftersom de baseras på invandringskritik och krav på högre straff.
Anma
CITAT (Huggorm @ 01-12-2012, 00:29) *
Min risk är nog lika stor som din. Jag lever ständigt på marginalen nu, de goda åren tog slut 2008 för mig. Slår man ut det över hela åren så är nog min inkomst under existensminimum, och jag har aldrig varit berättigad till någon A-kassa.

Jag antar att du aldrig varit med i en a-kassa? För visst har väl du jobbat under längre sammanhängande perioder?
Jag har jobbat mer än heltid fram till olyckan 2003. Fortsatt troget att betala a- kasse avgift varje månad sedan dess. För, som det nu visat sig, 60 dagar.
Kryddan03
Aha smile.gif

dunno.gif
Motti
Ja allvarligt så vet jag inte Huggorm !men det är väl bättre att ta en seriös diskution om just invandringen än att SD ska ta röster på missnöjet och att vi ska få ett nytt Nazzistparti !Det finns ett stort missnöje i svenska samhället just när det gäller invandringen ,men ingen vågar ytra sig i rädslan över att bli kallad rasist .Vi har en stor bekantskaps krets från alla partier men alla oroar sig över den stora invandringen till just Sverige !det är bara så .Vi får ju in flera hundra tusen invandrare varje år hit till Sverige !hur ska vi kunna skaffa jobb tikll dom ?vi svenskar har ju inte jobb så det räcker .En öppen diskution om hur vi i Sverige har tänkt lösa det problemet är väl bra ?
Piccante
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 00:54) *
Ja allvarligt så vet jag inte Huggorm !men det är väl bättre att ta en seriös diskution om just invandringen än att SD ska ta röster på missnöjet och att vi ska få ett nytt Nazzistparti !Det finns ett stort missnöje i svenska samhället just när det gäller invandringen ,men ingen vågar ytra sig i rädslan över att bli kallad rasist .Vi har en stor bekantskaps krets från alla partier men alla oroar sig över den stora invandringen till just Sverige !det är bara så .Vi får ju in flera hundra tusen invandrare varje år hit till Sverige !hur ska vi kunna skaffa jobb tikll dom ?vi svenskar har ju inte jobb så det räcker .En öppen diskution om hur vi i Sverige har tänkt lösa det problemet är väl bra ?

Nu använder du ett SD-argument själv. giggle.gif Flera hundra tusen invandrare är väldigt missvisande siffra. Ser man till senaste åren så har invandringen varit runt 100,000 och största invandrargrupper har varit återvändande utlandssvenskar, nordiska invandrare (fri migration), anhöriginvandring pga giftermål och sedan arbetskraftinvandring och flyktingar. Asylsökande som kommit som kvotflyktingar har legat runt 2000 personer.
Motti
Faktum är att vi tar in massor av invandrare här i Sverige varje år och det är väl behjärtansvärt men vi måste ju se till att de får jobb istället för sossbidrag !Som sakt bättre att ta en öppen diskution än att låta SD växa !Och där kom det ditt utalande så fort man tar upp invandring så blir man kallad för rasisst .Det är en orsak till att SD får många röster !ingen vågar ta diskutionen .
Aqvakul
Motti!
Har du märkt vad som händer i Syrien just nu. Människor som flyr för sitt liv, ska vi stänga dem ute?

Piccante
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 01:11) *
Faktum är att vi tar in massor av invandrare här i Sverige varje år och det är väl behjärtansvärt men vi måste ju se till att de får jobb istället för sossbidrag !Som sakt bättre att ta en öppen diskution än att låta SD växa !Och där kom det ditt utalande så fort man tar upp invandring så blir man kallad för rasisst .Det är en orsak till att SD får många röster !ingen vågar ta diskutionen .

Fast många av dessa invandrare är återvändande svenskar, thailändska lyxfruar och polska läkare. Var ligger försörjningsproblemet? 2- 3000 asylsökande per år är inga stora mängder. Ställ det i relation till hur många som utvandra för att arbeta i tex Norge och USA.

Får korrigera mina siffror lite. Siffrorna jag tänkte på som jag läste härom dagen var ensamma flyktingbarn vilka är ca 2000 2012. För vuxna har 29000 sökt asyl 2012 varav ca 9000 fick beviljad asyl, motsvarande knappt 32% av de sökande.
Migrationsverket har all statistik på sin sajt.
Motti
Återvändande !det är ju skitsnack .
Piccante
"År 2011 invandrade 96467 personer till Sverige. Samtidigt utvandrade 51179 personer vilket ger en nettoinvandring på 45288 personer. År 2010 var nettoinvandringen 49948 personer vilket innebär en minskning med knappt 5000 personer mellan 2010 och 2011, och med närmare 18 000 jämfört med 2009.

Drygt 40% av de som erhöll uppehållstillstånd 2011, fick det av arbetsmarknads- och anhörigskäl (ej medräknat flyktinganhöriga 3,3% och anhöriga till arbetstagare, egna företagare och gästforskare 8,8%). Närmare 5% som fick uppehållstillstånd var kvot- eller konventionsflyktingar medan de skyddsbehövande utgjorde 6,6%.

Den genomsnittliga tiden en asylsökande befann sig i Migrationsverkets mottagningsprocess år 2010, det vill säga att man väntade på besked om sin ansökan, var 4.5 månader, det är den kortaste väntetiden sedan 1990. Sedan 2008 har det genomförts satsningar för att förkorta väntetiden för asylsökande genom en ny arbetsmetod som införts på alla Migrationsverkets enheter."

För att se grafer och bilder till texten kolla:
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

CITAT (Motti @ 01-12-2012, 01:47) *

Vilka belägg har du för det?
Motti
Och vart fick du dina siffror ifrån ? du kan väl i all sin da inte påstå att den stora invandringen är återkommande !Det där är något jag hört förut och det har ingen som helst substans .
Piccante
[attachment=73727:invandring.png]
Referenser:

SCB: Invandring/utvandring

Migrationsverket: Beviljade uppehållstillstånd (xls)

Migrationsverket: Väntetider 2010

Migrationsverket: Kortare väntetider (pdf)

SCB: Invandring efter medborgarskapsland (gör egna uttag ur databasen)
Källa: http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/
Motti
Det är inte dom staplarna det handlar om !det handlar om att skaffa alla invandrare jobb och det fungerar ju inte hitills ,inte heller när det gäller svenska ungdommar som pluggat till de är 20-25 år och ändå inte få jobb!staplar säger inget om verkligheten .Ju fler vi blir ju färre jobb blir det .Alla kan inta baka Pizza .
Piccante
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 02:12) *
Det är inte dom staplarna det handlar om !det handlar om att skaffa alla invandrare jobb och det fungerar ju inte hitills ,inte heller när det gäller svenska ungdommar som pluggat till de är 20-25 år och ändå inte få jobb!staplar säger inget om verkligheten .Ju fler vi blir ju färre jobb blir det .Alla kan inta baka Pizza .

Jo Motti det handlar visst om dessa staplar, slingra dig inte nu naughty.gif Du sa att det var skitsnack när jag påstod att största invandrargruppen är svenskar! Är svenskar svåra att integrera i samhället?
Irakier är näst största invandrargruppen i Sverige nu. Det är ett land som gjorde stora upphämtningar på 70 och 80-talet och motverkade analfabetismen. Många irakier har en relativt god utbildning bakom sig. Vi har många irakiska läkare i Sverige idag tex.
Där finns ett integrationsproblem. Istället för att "förvara" folk borde det finnas fler platser på SFI för studievana och fler platser på validering av kunskaper och vidareutbildning i fackspråk. vi har läkarbrist i landet och för få utbildningsplatser. Samtidigt tar vi in staffettläkare som får jobba efter snabbkurser i svenska. Vansinnigt tycker jag men med nuvarande regering kommer vi nog tyvärr inte få ökade resurser för komvux och SFI...

Följande översikt har intressant fakta:
http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/
Aqvakul
Arbetsmarknaden är under stark omvandlig. Här gäller det att kreativt jobba fram fler arbetstillfällen. Men bara det faktum att det är brist på jobb kan väl inte hindra oss att hjälpa nödlidande?
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 01-12-2012, 01:47) *

Men snälla motti kan du inte ta in fakta när du blir serverad det!
Sen är det väldigt otrevligt tycker jag när du sitter och säger att "alla" säger och tycker si och så. Du vet vad du själv och möjligtvis dina närmast tycker, du har inte en aning om vad" alla " tycker så snälla du tala bara om vad du tycker, det blir mera trovärdigt då!! Jag tycker nämligen inte som du och jag ingår i "alla"!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 01-12-2012, 02:21) *
Arbetsmarknaden är under stark omvandlig. Här gäller det att kreativt jobba fram fler arbetstillfällen. Men bara det faktum att det är brist på jobb kan väl inte hindra oss att hjälpa nödlidande?

Arbetsmarknaden är under stark omvandling, och det kunde inte ha skett olämpligare för den stora massan av invandrare. Det är helt enkelt orealistiskt att förvänta sig att någon som ännu i vuxen ålder inte fått lära sig läsa och skriva skall orka med en högskoleutbildning.

En hel del av vår industri har flyttat till östeuropa. Vore det inte lämpligt att dessa länder tog emot fler asylsökare för arbetskraft då? De flesta östeuropeiska länder tar knappt emot några alls. Över huvud taget är det dags att ansvaret för flyktingmottagande börjar spridas ut lite, så inte bara några få EU-länder skall ta den största delen av bördan. Här i Sverige har vi inte ens några dåliga miljonprogramlägenheter kvar att erbjuda, var skall vi göra av alla som kommer?
Piccante
CITAT (Huggorm @ 01-12-2012, 09:59) *
Arbetsmarknaden är under stark omvandling, och det kunde inte ha skett olämpligare för den stora massan av invandrare. Det är helt enkelt orealistiskt att förvänta sig att någon som ännu i vuxen ålder inte fått lära sig läsa och skriva skall orka med en högskoleutbildning.

En hel del av vår industri har flyttat till östeuropa. Vore det inte lämpligt att dessa länder tog emot fler asylsökare för arbetskraft då? De flesta östeuropeiska länder tar knappt emot några alls. Över huvud taget är det dags att ansvaret för flyktingmottagande börjar spridas ut lite, så inte bara några få EU-länder skall ta den största delen av bördan. Här i Sverige har vi inte ens några dåliga miljonprogramlägenheter kvar att erbjuda, var skall vi göra av alla som kommer?

Där tar du upp ett faktiskt problem. Vi har stora regionala skillnader i Sverige. Samtidigt som många nykomna invandrare drar sig till storstäderna och ofta hamnar i något miljonprogramområde för att de är de enda områdena med låg hyra och lediga lägenheter så avfolkas vissa Norrlandskommuner i allt snabbare takt. Minns att de var jättesura härom året i någon norrlandsort när de ville utvisa en bosnisk läkare eller var han nu var ifrån då alla AT-läkare som hade tjänstegjort på vårdcentralen hade gjort allt de kunnat för att flytta tillbaka till sina universitetsstäder efter avslutad praktik. Sen utvisar de den enda som vill flytta dit och stanna.
Principen om fri etablering har ju sett som en rättighet när man får uppehållstillstånd men frågan är om det inte borde styras i början? Man kan ju samtidigt inte begära att en irakier ska veta om arbetsmarknaden är bättre i Sveg eller i Piteå.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 01-12-2012, 10:14) *
Där tar du upp ett faktiskt problem. Vi har stora regionala skillnader i Sverige. Samtidigt som många nykomna invandrare drar sig till storstäderna och ofta hamnar i något miljonprogramområde för att de är de enda områdena med låg hyra och lediga lägenheter så avfolkas vissa Norrlandskommuner i allt snabbare takt. Minns att de var jättesura härom året i någon norrlandsort när de ville utvisa en bosnisk läkare eller var han nu var ifrån då alla AT-läkare som hade tjänstegjort på vårdcentralen hade gjort allt de kunnat för att flytta tillbaka till sina universitetsstäder efter avslutad praktik. Sen utvisar de den enda som vill flytta dit och stanna.
Principen om fri etablering har ju sett som en rättighet när man får uppehållstillstånd men frågan är om det inte borde styras i början? Man kan ju samtidigt inte begära att en irakier ska veta om arbetsmarknaden är bättre i Sveg eller i Piteå.

Läkare är ju ett specialfall, men för de allra flesta så tror jag trots allt att det är lättare att få jobb i storstadsområdena. Men sedan tror jag det börjar bli fullt i lägenheterna även i många glesbygdskommuner. Här i Munkedal stod det lägenheter tomma för bara ett par år sedan, och för 10-15 år sedan rev de till och med hus. Men nu är det kö, och migrationsverket köper till och med villor för att husera alla asylsökare.
Motti
Anki på Öland !vi har en ganska stor social svär omkring oss och har bra koll på vad folk i allmänhet tycker både i privatlivet och i företagslivet .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 20:58) *
Anki på Öland !vi har en ganska stor social svär omkring oss och har bra koll på vad folk i allmänhet tycker både i privatlivet och i företagslivet .

Jo tjosan sleep.gif
gnon49
Anhörighetsinvandringen var visst på tapeten i nyheterna idag. Att man kan ta hit anhöriga utan att ha varken bostad eller arbete verkar rena hispan för mig. Trodde faktiskt inte det gick överhuvudtaget. Barn javisst, men övriga. Lever dom på luft eller. För samhället kan väl inte stå för uppehället. Men om så är fallet så bygger vi in o ökar dom sociala klyftorna alltmer. Våra tre största städer har ju lyckats med den separationen av vi o dom. T.om i lilla Uddevalla är det uppdelat. Klassklyftorna ökar med våra goda politikers minne. Dra i handbromsen kan kosta väljare tror man. Ta vara på den utbildning många av våra invandrare har istället.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 03-12-2012, 21:36) *
Anhörighetsinvandringen var visst på tapeten i nyheterna idag. Att man kan ta hit anhöriga utan att ha varken bostad eller arbete verkar rena hispan för mig. Trodde faktiskt inte det gick överhuvudtaget. Barn javisst, men övriga. Lever dom på luft eller. För samhället kan väl inte stå för uppehället. Men om så är fallet så bygger vi in o ökar dom sociala klyftorna alltmer. Våra tre största städer har ju lyckats med den separationen av vi o dom. T.om i lilla Uddevalla är det uppdelat. Klassklyftorna ökar med våra goda politikers minne. Dra i handbromsen kan kosta väljare tror man. Ta vara på den utbildning många av våra invandrare har istället.

Sverige är ett av få länder utan några krav, exempelvis i Danmark krävs stadig inkomst och pengar på banken för att ta in familjen
kerstin z5-6
Jag tycker det är väldigt tråkigt att många direkt vänder sig mot de svagaste så fort det blir problem,problem med allt som jobb.Det beror inte på invandring att vi saknar arbeten i Sverige.
Och vad skulle ni göra som mamma i syrien med era barn dödshotade och med en möjlighet att fly till ett land i europa? Skulle ni väntat? Tror inte det.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 03-12-2012, 21:36) *

hela problemet med integration är ju skapat av tokiga regler och inkompetenta politiker.
äntligen har ju vissa tidningar börjat skriva om problemen med bl.a språkkurser.
har du en viss skolvana,kanske pratar lite engelska eller ett annat språk vid sidan av modersmålet har du en större chans att snabbt tillgodogöra dig svenska.
en invandrare/flykting med noll skola,inte läskunnig har ju enorma svårigheter framför sig.
men alla grupperna behandlas lika.
att dessutom försöka få alla i arbete snabbt är ju lovvärt men de flesta arbetsuppgifter förutsätter vissa baskunskaper i språk och läskunnighet i svenska,svårt att läsa en instruktion om du inte ens har samma alfabet.
att dessutom tränga ihop grupperna i vissa bostadsområden och därmed skapa "ghetton" hjälper inte upp situationen.
det har gått så långt att man nu i Växjö,en mellanstor kommun,numera kan hamna i delar av staden där bostadsområdena består till största majoriteten av invandringsgrupper och affärslivet av döma av butiksskyltarna vänder sig främst till arabtalande.
dessa områden är skapade av politiker och en alltför hög invandring.att dessa områden dessutom tillhör de fattigaste och med hög arbetslöshet låser situationen ytterligare.
storstäderna har det ännu värre med än större problem.
det är hög tid att debattera problemen,diskutera lösningar,annars kan politikerna bli överraskade vid nästa val,sd ökar stadigt,folk ser att de förespråkar den enda alternativa politiken och tro det eller ej,många gillar det och fler och fler vågar öppet säga sin mening.
nu går vi in i en fördjupad lågkonjuktur,varslen duggar tätt,södra europa är på väg mot kollaps och politikerna vet inte vad de skall göra.
samtidigt som nya flyktingströmmar kommer till europa från afrika och arabländerna i jakt på jobb och en bättre ekonomisk framtid.en framtid som inte ens europeerna ser längre utan konflikterna ökar mellan grupperna.populistpartierna ökar stadigt,militanta grupper värvar medlemmar,även i sverige har grupper bildats med militära vapen och utbildning,små än så länge men med tillväxtpotential.
engelska national front har enl. uppgift flera tusen beväpnade medlemmar,redo för krig.
likaså i frankrike och holland.
är det bara jag och ett fåtal andra som ser 30-talet upprepa sig? från vilket land kommer nästa hitler?
England,Frankrike eller rentav tyskland igen? ulf
Motti
Mamma i Syrien eller här !när ens barn far illa spelar det ingen roll var du bor! 20,000 flyktingar per år ?vi är en av dom minsta länderna i världen varför ska vi ta så stora kvoter här i Sverige?de hamnar bara i ett bättre flyktingläger här men får äta sig mätta .Vi kan inte pumpa in flyktingar och sätta dom i typ läger och betala för deras uppehåll år efter år .Vi svenskar har ju inte jobb ens ?
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-12-2012, 22:11) *
Jag tycker det är väldigt tråkigt att många direkt vänder sig mot de svagaste så fort det blir problem,problem med allt som jobb.Det beror inte på invandring att vi saknar arbeten i Sverige.
Och vad skulle ni göra som mamma i syrien med era barn dödshotade och med en möjlighet att fly till ett land i europa? Skulle ni väntat? Tror inte det.

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 22:25) *
Mamma i Syrien eller här !när ens barn far illa spelar det ingen roll var du bor! 20,000 flyktingar per år ?vi är en av dom minsta länderna i världen varför ska vi ta så stora kvoter här i Sverige?de hamnar bara i ett bättre flyktingläger här men får äta sig mätta .Vi kan inte pumpa in flyktingar och sätta dom i typ läger och betala för deras uppehåll år efter år .Vi svenskar har ju inte jobb ens ?
Det ligger faktiskt lite i det där. Våra gamla miljonprogramsområden har förvandlats till flyktingläger som bara är ett litet snäpp bättre än tältlägren i Afrika. Men nu är de lägenheterna också slut så det skall bli intressant att se vart nästa års 50000+ asylsökare skall inhysas.
hattstugan

Var inte med på 1930-talet men ser ett mönster som är på väg att upprepa sig och det skrämmer mig men vad annat att vänta?
Motti
Ja det skrämmer många Svenskar att vi har en sådan enorm invandring !Jag har inte än träffat en svensk som inte oroar sig för den stora invandringen vi har och då kvittar det vilken socialgrupp du tillhör eller vilket parti alla är oroliga ! Har träffat människor som är över 70 år som har röstat på SD för de tycker att de har slitet häcken av sig och ändå så har de knapp råd att leva .De gillar inte läget med den enorma invandringen som sker nu de ser sin välfärd flyga iväg !Det arbetarsamhället som byggde upp Sveriges välfärd i tron att de som blir gammla skulle få det bra de får mat i plastpacket på ålderdomshemmet .Så jag förstår deras invändningar mot den stora invandringen som äter upp deras välfärd det dom byggt upp .Visst ska vi ha ett samvete mot världen men inte på bekostnad av dom som byggde det vi får njuta av i dag .Världen är jättestor ju !varför kommer alla hit ?
Piccante
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 23:30) *
Ja det skrämmer många Svenskar att vi har en sådan enorm invandring !Jag har inte än träffat en svensk som inte oroar sig för den stora invandringen vi har och då kvittar det vilken socialgrupp du tillhör eller vilket parti alla är oroliga ! Har träffat människor som är över 70 år som har röstat på SD för de tycker att de har slitet häcken av sig och ändå så har de knapp råd att leva .De gillar inte läget med den enorma invandringen som sker nu de ser sin välfärd flyga iväg !Det arbetarsamhället som byggde upp Sveriges välfärd i tron att de som blir gammla skulle få det bra de får mat i plastpacket .Så jag förstår deras invändningar mot den stora invandringen som äter upp deras välfärd .Visst ska vi ha ett samvete mot världen men inte på bekostnad av dom som byggde det vi får njuta av i dag .Världen är jättestor ju !varför kommer alla hit ?

Vad är "enorm invandring" enligt dig Motti?
Motti
Vi tar in 20,000 invandrare varje år minst !hur ska dom få jobb när inte svenskar får jobb !det kostar oss en bra slant varge år men ingen får tala om hur mycket ! Lägg korten på bordet och ta en diskution .
hattstugan

Nääe just det svensken ska inte få jobba! men vem 17 ska lära de från andra länder då?

De äldre får mat som lagats för flera dagar sen, fraktas 10-tals mil och värms hastigt i en micro! Bläää
Piccante
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 23:34) *
Vi tar in 20,000 invandrare varje år minst !hur ska dom få jobb när inte svenskar får jobb !det kostar oss en bra slant varge år men ingen får tala om hur mycket ! Lägg korten på bordet och ta en diskution .

45000 invandrare förra året varav 9000 flyktingar. Har du ens kollat någon av de länkar jag postade dig i går eller kollat på siffrorna???

Ekonomi och arbetssituationen är komplexa frågor. Man förespår ett stort demografiskt underskott i hela Västeuorpa och den svenska befolkningstillväxten är låg. det ger färre personer i arbetsför ålder som kan jobba och betala skatt i framtiden. Sen är det en myt att invandrare alltid kostar. en vuxen invandrare kostar tex mindre i barnhälsovård och skolgång. Medelålders invandrare får sällan hög pension då de inte hinner jobba ihop till det.

CITAT (hattstugan @ 03-12-2012, 23:40) *
Nääe just det svensken ska inte få jobba! men vem 17 ska lära de från andra länder då?

De äldre får mat som lagats för flera dagar sen, fraktas 10-tals mil och värms hastigt i en micro! Bläää

Just äldremat står sällan i kontrast till invandringens kostnader. Äldrevården är en kommunal fråga.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 03-12-2012, 23:41) *
45000 invandrare förra året varav 9000 flyktingar. Har du ens kollat någon av de länkar jag postade dig i går eller kollat på siffrorna???

Ekonomi och arbetssituationen är komplexa frågor. Man förespår ett stort demografiskt underskott i hela Västeuorpa och den svenska befolkningstillväxten är låg. det ger färre personer i arbetsför ålder som kan jobba och betala skatt i framtiden. Sen är det en myt att invandrare alltid kostar. en vuxen invandrare kostar tex mindre i barnhälsovård och skolgång. Medelålders invandrare får sällan hög pension då de inte hinner jobba ihop till det.

Att en vuxen invandrare skall kosta lite i skolgång är väll lite av en myt det också. Nu för tiden är de flesta som kommer lågutbildade, många till och med analfabeter. Det kommer gå åt ett och annat skolår innan de kan ta de jobb som finns nu. För i första hand är det ju högskoleutbildad arbetskraft vi behöver, tiden då det behövdes mängder med lågutbildade för industrijobb är sedan länge förbi.

Det är sant att vi kommer få ett demografiskt underskott i Västeuropa, men samtidigt håller vår arbetsmarknad på att övergå från industri till tjänstesamhälle, och det kommer inte behövas speciellt stor arbetskraft. Att ta emot många lågutbildade flyktingar är helt och hållet av humanitära skäl, inte något som vi kommer tjäna på ekonomiskt.
hattstugan

Jag kommer inte heller att få nån hög pension!!

Varit dum nog att ta hand om mina barn och därmed bara jobbat deltid!!!
Och nu arbetslös utan annan inkomst än Soc!!!

Har jobbat nästan 40 år och betalat skatt i Sverige men vad kommer jag att ha för det????
Invandringen kostar mer än vad den smakar!! Jag har fått kämpa för vartenda öre!
Mina föräldrar fått kämpa för att överleva och gör så ff som pensionärer! Egenföretagare och deltidsarbetande är inte berättigade till skälig levnadsstandard! Men kom gärna från ett annat land och få alla förmåner gör det! Dörren är öppen så kliv in!
Vem vill ta striden för oss och våra föräldrar och mor/farföräldrar som byggt upp välfärden?
Piccante
Om du kollar diagrammet http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1595624
Så finns det både länder med högre utbildningsnivå och de med lägre bland de nationer som flest kommer ifrån. Irak och Polen har en fördel före Somalia och Afghanistan helt klart.
Motti
Nä nu !skulle våra pensionäres välfärd vara en kommunal fråga det är väl för F:n en riksfråga !det var det värsta jag hört ta mig F:n !de som sitter på hemmen här i sverige har jobbat häcken av sig för att vi ska få ha det så bra som vi har det i da !Siffror kan man vrida och vända hur sjutton man vill !men verkligheten är en annan .Som sakt vi har ett stort socialt nät med vänner och bekanta plus att vi drivit eget företag över 30 år !och jag kan säga ärligt att alla oroar sig över den stora invandringen som sker ,varför inte ta upp det i dagsljuset så vi slipper sådana som SD för ingen vill väl ha ett rasistiskt krig i Sverige ?Men vi måste ju se på situationen som den är !och många svenskar är väldigt missnöjda med Invandringspolitiken !alla vet att det är så men alla sticker huvudet i sanden !Varför ?jo för att om man har en liten åsikt om invandringen så skriker alla "Rasist" !därför håller folk käfft för ingen vill bli kallad rasist för då är det dessama som Nazist.Alla jag känner ogillar den politiken som gäller invandringen både gammla Vännsterpartister och andra arbetarpartier som sossarna folkpartister Moderater ,men ingen vågar säga ett knyst för då skriker alla att man är invandrar Fientlig !så långt har det gått !Vi har inte ens kurage att ta upp diskutionen !Och så klart vill alla partier vinna valet så och SD som mförsökt göra sig rumsrena .
Trampendal
CITAT (Motti @ 04-12-2012, 00:06) *
Nä nu !skulle våra pensionäres välfärd vara en kommunal fråga det är väl för F:n en riksfråga !det var det värsta jag hört ta mig F:n !de som sitter på hemmen här i sverige har jobbat häcken av sig för att vi ska få ha det så bra som vi har det i da !Siffror kan man vrida och vända hur sjutton man vill !men verkligheten är en annan .Som sakt vi har ett stort socialt nät med vänner och bekanta plus att vi drivit eget företag över 30 år !och jag kan säga ärligt att alla oroar sig över den stora invandringen som sker ,varför inte ta upp det i dagsljuset så vi slipper sådana som SD för ingen vill väl ha ett rasistiskt krig i Sverige ?Men vi måste ju se på situationen som den är !och många svenskar är väldigt missnöjda med Invandringspolitiken !alla vet att det är så men alla sticker huvudet i sanden !Varför ?jo för att om man har en liten åsikt om invandringen så skriker alla "Rasist" !därför håller folk käfft för ingen vill bli kallad rasist för då är det dessama som Nazist.Alla jag känner ogillar den politiken som gäller invandringen både gammla Vännsterpartister och andra arbetarpartier som sossarna folkpartister Moderater ,men ingen vågar säga ett knyst för då skriker alla att man är invandrar Fientlig !så långt har det gått !Vi har inte ens kurage att ta upp diskutionen !Och så klart vill alla partier vinna valet så och SD som mförsökt göra sig rumsrena .

Jo, det är kommunerna som betalar äldrevården. Inte staten.

Sen undrar jag, om ALLA är missnöjda med invandringspolitiken, vilka är då de ALLA som skriker rasist?
Aqvakul
CITAT (Trampendal @ 04-12-2012, 01:14) *
Sen undrar jag, om ALLA är missnöjda med invandringspolitiken, vilka är då de ALLA som skriker rasist?

duh.gif a0a.gif
Motti
Ingen vågar säga något om det då blir man stämplad som rasist !Tycker det är hemskt att vi inte kan ta en diskution om invandringen !varför tror ni SD ta mark ?vill vi ha ett sådant parti ? Och varför förutsätter så många av er att inte jag vet något om verkligheten jag är snart 60 år och har varit med i mångt och mycket ?Ta diskutionen om invandringen innan det exploderar i något väldigt obehagligt !Låt inte sådana som SD växa det kan bli väldigt farligt i längden när missnöjet gror ,vi har set många länder förut som exploderat av rasism inte vill vi ha till baks det igen ?Ta diskutionen öppet !
malarmaster
CITAT (Trampendal @ 04-12-2012, 01:14) *
Jo, det är kommunerna som betalar äldrevården. Inte staten.

media,lite kulturfolk och de på vänsterkanten som i vanlig ordning inte ser verkligheten.
du måste vara politiskt korrekt så du får låtsas att du gillar läget,är du för höggljud kan du åtalas.
men i lunchrummen och bakom gardinen pratar folk ändå.
ett symptom är varför svenskar flyttar ifrån de områden som tilldelas flyktinglägenheter,trots bostadsbrist?
endast ett fåtal av alla de människor jag diskuterat integrationspolitik med senaste året är nöjda med situationen.
mest missnöjda tycks högutbildade vara,forskarna säger att det är lågutbildade och arbetslösa.
det tycks inte stämma i verkligheten.
många akademiker och medelklass stöttar nu sd. ulf
Piccante
CITAT (malarmaster @ 04-12-2012, 07:58) *
media,lite kulturfolk och de på vänsterkanten som i vanlig ordning inte ser verkligheten.
du måste vara politiskt korrekt så du får låtsas att du gillar läget,är du för höggljud kan du åtalas.
men i lunchrummen och bakom gardinen pratar folk ändå.
ett symptom är varför svenskar flyttar ifrån de områden som tilldelas flyktinglägenheter,trots bostadsbrist?
endast ett fåtal av alla de människor jag diskuterat integrationspolitik med senaste året är nöjda med situationen.
mest missnöjda tycks högutbildade vara,forskarna säger att det är lågutbildade och arbetslösa.
det tycks inte stämma i verkligheten.
många akademiker och medelklass stöttar nu sd. ulf

Alla väljarundersökningar visar att SD har störst stöd bland gruppen som inte har högre utbildning än gymnasium. Därmed inte sagt att även andra röstar på SD med. Men deras kärnväljare är en med lägre utbildning, fd socialdemokrat elelr moderat och ganska ofta LO-medlem (13% av LOs medlemmar uppger att de röstar SD).

CITAT (Motti @ 04-12-2012, 00:06) *

Då borde du kanske byta umgängeskrets och börja umgås med mer välinformerade människor!
Servicebostäder, vårdhem, äldreboenden, hemtjänst och mat till äldre är en fråga för socialnämnden i varje kommun. Kommuner har självstyre och bestämmer själva vilken skatt de tar ut och hur de fördelar sina resurser.
Bostadsstöd ligger däremot på försäkringskassan men socialhjälp bedöms av kommunens handläggare.
Flyktingmottagande betalas inte av kommun utan av migrationsverket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon