|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
CITAT (*Stintan* @ 23-04-2012, 09:00)  Byta folk kan ju vara bra ibland men att byta partisekreterare i den takt Reinfeldt gör verkar närmast panikartat. Att han dessutom utnämner en person som helt saknar erfarenhet av rikspolitik och som i sin egen kommun är känd för sitt "mycke snack och liten verkstad" gör ju inte saken bättre. Det är väl hittills 8 st han bytt ut och man kan bara undra när han själv ska tvingas ansvar för sina felrekryteringar. Varför räknar du inte efter hur många som fick sparken/byttes ut under Perssonministären? Leijon, Ylva Johansson, och många fler. Tanten Freivalds fick ju dessutom sparken två gånger. Gita CITAT (kerstinbern @ 23-04-2012, 17:10)  Carl Bildt har varit en belastning i 10 år Belastning för vem? Knappast för moderaterna eller Alliansen. Gita
Gunilla T
23-04-2012, 18:33
CITAT (Gita @ 23-04-2012, 19:24)  Belastning för vem? Knappast för moderaterna eller Alliansen. Gita För Arktis och i förlängningen för något större än moderaterna - Planeten Tellus
*Stintan*
23-04-2012, 18:39
CITAT (Gita @ 23-04-2012, 19:24)  Varför räknar du inte efter hur många som fick sparken/byttes ut under Perssonministären? Leijon, Ylva Johansson, och många fler. Tanten Freivalds fick ju dessutom sparken två gånger. Gita
Gita Därför att jag reflekterade över Reinfeldt och hans nyutnämning av partisekreterare i första hand. Varken Leijon, Ylva Johanssom eller Laila Freivalds var väl partisekreterare vad jag vet.
CITAT (*Stintan* @ 23-04-2012, 19:39)  Därför att jag reflekterade över Reinfeldt och hans nyutnämning av partisekreterare i första hand.
Varken Leijon, Ylva Johanssom eller Laila Freivalds var väl partisekreterare vad jag vet. Nej just det. De var väl ministrar med ansvar för egna departement. Gita
CITAT (Gunilla T @ 23-04-2012, 19:33)  För Arktis och i förlängningen för något större än moderaterna - Planeten Tellus Aha... fast det är nog inte varken Carl Bildt och moderaterna ensamma om. Om du tänker på energipolitiken så är ju t.ex. S och M helt ense. Gita
Levde inte Arkelsten upp till förväntningarna så gjorde Reinfeldt rätt. Allt annat vore ett hån mot väljarna som lagt sin röst på partiet. Dåliga företrädare för ett parti skall lyftas bort, helst innan skadan är skedd. Tror t.om S kan skriva under på det med facit i hand. Tyvärr biter sig många politiker fast i det längsta i tron att dom är osårbara. Sedan finns ju teflonpolitiker typ Bildt som inget tycks bita på. Men dom är få.
kerstinbern
24-04-2012, 14:55
"59 procent av svenskarna tyckte 2010 att regeringen gjorde ett bra arbete. Hösten 2011 hade den siffran sjunkit till 39 procent, det visar SOM-institutets analyser av höstens opinionsundersökningar." Samtidigt minskar också förtroendet för Kungahuset, "34 procent säger sig ha stort förtroende för kungahuset, 20 procent litet förtroende och 36 procent varken eller. Siffrorna innebär att förtroendet för Kungahuset är rekordlågt. I dag tycker 20 procent att införande av republik är ett bra förslag. Motsvarande siffra 1976, alltså ett par år efter det att kungen förlorat sin politiska makt, var 9 procent." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5079297Dessa siffror var alltså från i höstas, trenden lär inte ha vänt!
kerstinbern
24-04-2012, 15:05
CITAT (gnon49 @ 23-04-2012, 20:26)  Levde inte Arkelsten upp till förväntningarna så gjorde Reinfeldt rätt. Allt annat vore ett hån mot väljarna som lagt sin röst på partiet. Dåliga företrädare för ett parti skall lyftas bort, helst innan skadan är skedd. Tror t.om S kan skriva under på det med facit i hand. Tyvärr biter sig många politiker fast i det längsta i tron att dom är osårbara. Sedan finns ju teflonpolitiker typ Bildt som inget tycks bita på. Men dom är få. Ja, fast Reinfeldt lyfte bara Arkelsten till ny ordförande i riksdagens utrikesutskott! Ser man på vad erfarenheten på ICA kan ge för erfarenheter som gör en person lämplig som ordförande i utrikesutskottet!
CITAT (kerstinbern @ 24-04-2012, 16:05)  Ja, fast Reinfeldt lyfte bara Arkelsten till ny ordförande i riksdagens utrikesutskott! Ser man på vad erfarenheten på ICA kan ge för erfarenheter som gör en person lämplig som ordförande i utrikesutskottet! Fast nog kan man säga att det är en hyfsad merit att ha jobbat som informationschef för Ica Sverige. Gita
Gossen Ruda
26-04-2012, 16:46
CITAT (Gita @ 26-04-2012, 15:18)  Fast nog kan man säga att det är en hyfsad merit att ha jobbat som informationschef för Ica Sverige. Gita Jo, i klass med regeringen i övrigt.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2012, 17:46)  Jo, i klass med regeringen i övrigt.  Tja, att ha jobbat som informationschef för jättekoncernen ICA skulle jag nog vilja påstå är en väldigt bra merit i väldigt många sammanhang. fast det finns förstås alltid en och annan som anser att t.ex. Juholts meriter väger tyngre!!! Gita
*Stintan*
28-04-2012, 20:17
CITAT (Gita @ 28-04-2012, 20:48)  Tja, att ha jobbat som informationschef för jättekoncernen ICA skulle jag nog vilja påstå är en väldigt bra merit i väldigt många sammanhang. fast det finns förstås alltid en och annan som anser att t.ex. Juholts meriter väger tyngre!!! Gita Fast som ordförande för utrikesutskottet krävs nog inga meriter alls så länge vi har en envåldshärskare som utrikesminister. Hon har ju knappast pysslat med utrikesfrågor tidigare eller pysslar ICA med sånt? Varför drar du upp Juholt? Brist på argument eller? Jag tror nog alla är glada för att han avgick med tanke på hur hans tid som partiledare utvecklade sig. Nu är han ju bara en parentes i historien så varför fastna i honom.
När partiledaren för S har erfarenhet som väger tungt och ekonomisk-politiska talespersonen har bättre meriter än Anders Borg, då kan man inte dra fram annat än gammalt skåpmat och hoppas att man kan komma nån vart med det.
Huggorm
29-04-2012, 20:28
Helt otroliga avslöjanden på Agenda ikväll, jag trodde aldrig jag skulle få se något sådant. SVT går ut officiellt med att journalistkåren är vänstervriden och favoriserar dessa partier. Över 40% på SR är exempelvis miljöpartister, vilket de tror påverkat partiets snabba etablering de sista åren. Vänsterpartiet är ett annat kraftigt överrepresenterat parti, medan moderaterna bara har hälften av sympatierna i samhället i stort.
CITAT (Huggorm @ 29-04-2012, 21:28)  Helt otroliga avslöjanden på Agenda ikväll, jag trodde aldrig jag skulle få se något sådant. SVT går ut officiellt med att journalistkåren är vänstervriden och favoriserar dessa partier. Över 40% på SR är exempelvis miljöpartister, vilket de tror påverkat partiets snabba etablering de sista åren. Vänsterpartiet är ett annat kraftigt överrepresenterat parti, medan moderaterna bara har hälften av sympatierna i samhället i stort. Ja kåren domineras tydligen av MP o V medan S o M är relativt ointressanta. Fast det är ju en offentlig hemlighet.
*Stintan*
29-04-2012, 21:33
Det är väl inget konstigt. Kolla hur det ser ut inom en massa andra yrkeskårer. Vissa har väl mest M-sympatisörer andra mest S. Journalistyrket kanske passar miljöpartister och vänsterpartister. För ett antal år sen var var och varannan personal inom barnomsorgen vänster t.ex. hur det är idag vet jag inte. Förr sa man att lärare var folkpartister och bönder var ju centerpartister.
Huggorm
29-04-2012, 21:57
CITAT (*Stintan* @ 29-04-2012, 22:33)  Det är väl inget konstigt. Kolla hur det ser ut inom en massa andra yrkeskårer. Vissa har väl mest M-sympatisörer andra mest S. Journalistyrket kanske passar miljöpartister och vänsterpartister. För ett antal år sen var var och varannan personal inom barnomsorgen vänster t.ex. hur det är idag vet jag inte. Förr sa man att lärare var folkpartister och bönder var ju centerpartister. Skillnaden är att journalister har väldigt mycket makt, och kan påverka opinionen och därmed hela landets styrande. Extra illa är det att SVT och SR inte kan hålla nyheterna neutrala. Jag tror inte det är någon tillfällighet att socialdemokraternas makt brutits just nu när internet släppt fram alternativa nyhetskällor som statsmakten inte kunna påverka.
*Stintan*
29-04-2012, 22:53
Jag tror risken är överdriven.
kerstinbern
30-04-2012, 05:32
CITAT (Huggorm @ 29-04-2012, 20:28)  Helt otroliga avslöjanden på Agenda ikväll, jag trodde aldrig jag skulle få se något sådant. SVT går ut officiellt med att journalistkåren är vänstervriden och favoriserar dessa partier. Över 40% på SR är exempelvis miljöpartister, vilket de tror påverkat partiets snabba etablering de sista åren. Vänsterpartiet är ett annat kraftigt överrepresenterat parti, medan moderaterna bara har hälften av sympatierna i samhället i stort. Att partisympatierna varierar i olika yrkeskategorier är ju inget konstigt. Just journalister är ju t ex både välutbildade och allmänbildade, det påverkar naturligtvis deras politiska preferenser.
Huggorm
30-04-2012, 10:03
CITAT (kerstinbern @ 30-04-2012, 06:32)  Att partisympatierna varierar i olika yrkeskategorier är ju inget konstigt. Just journalister är ju t ex både välutbildade och allmänbildade, det påverkar naturligtvis deras politiska preferenser.  Tänkte nästan att någon skulle prova med den kopplingen till slut. Men faktum är att bland välutbildade är alliansen betydligt populärare än bland lågutbildade knegare. Undantagen är väll journalister, grundskolelärare och sjuksköterskor.
CITAT (Huggorm @ 30-04-2012, 11:03)   Tänkte nästan att någon skulle prova med den kopplingen till slut. Men faktum är att bland välutbildade är alliansen betydligt populärare än bland lågutbildade knegare. Undantagen är väll journalister, grundskolelärare och sjuksköterskor. Visst, en något annorlunda vinkling. Om man dessutom bortser från fakta så skulle den ju vara riktigt intressant, eller hur? Gita
heinrich_stubel
01-05-2012, 16:31
CITAT (Huggorm @ 30-04-2012, 11:03)   Tänkte nästan att någon skulle prova med den kopplingen till slut. Men faktum är att bland välutbildade är alliansen betydligt populärare än bland lågutbildade knegare. Undantagen är väll journalister, grundskolelärare och sjuksköterskor. Korkat sätt att dra en koppling på. De "välutbildade" du syftar på har högre lön överlag, och det är vida känt att människan är egoistisk av naturen. Klart som fan rika personer ÖVERLAG vill betala mindre skatt. Förstår inte riktigt vart du vill komma. Då är det väl mer intressant vad verkligt välutbildade personer som professorer och de mest framstående i sina ämnen skulle rösta, istället för att du slår frivolter av upphetsning över att tilltala en person med civilekonomexamen  "Välutbildad" i din bemärkelse är ganska skilt från intelligent, och även om intelligens inte har något med välgörenhet och sympati att göra, så brukar riktigt intelligenta personer överlag vara något mer humana (av ganska naturliga skäl, även om det så klart finns undantag, då det hela var en grov generalisering).
Huggorm
01-05-2012, 16:39
CITAT (heinrich_stubel @ 01-05-2012, 17:31)  "Välutbildad" i din bemärkelse är ganska skilt från intelligent, och även om intelligens inte har något med välgörenhet och sympati att göra, så brukar riktigt intelligenta personer överlag vara något mer humana (av ganska naturliga skäl, även om det så klart finns undantag, då det hela var en grov generalisering). Alliansen står sig rätt starkt bland medlemmarna i Mensa, där kravet för medlemskap är IQ på över 130.
heinrich_stubel
01-05-2012, 17:26
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 17:39)  Alliansen står sig rätt starkt bland medlemmarna i Mensa, där kravet för medlemskap är IQ på över 130. Källa?
Huggorm
01-05-2012, 17:56
CITAT (heinrich_stubel @ 01-05-2012, 18:26)  Källa? Mensas diskussionsforum.
heinrich_stubel
01-05-2012, 20:50
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 18:56)  Mensas diskussionsforum. Och man måste så klart verifiera att man uppfyller villkoren för medlemskap i MENSA för att registrera sig där? IQ-test är för övrigt ett komiskt och ganska intstsägande test. Fruktansvärt lätt att höja sig genom träning.
CITAT (heinrich_stubel @ 01-05-2012, 21:50)  Och man måste så klart verifiera att man uppfyller villkoren för medlemskap i MENSA för att registrera sig där?
IQ-test är för övrigt ett komiskt och ganska intstsägande test. Fruktansvärt lätt att höja sig genom träning. "Från och med nu (2009-01-24) så kommer delar av forumet att vara öppet för vem som helst. Dock har bara godkända Mensa-medlemmar tillträde till de interna delarna. Denna dolda sektor har funktionen att medlemmar skall kunna skriva privata saker där."
Huggorm
01-05-2012, 20:59
CITAT (heinrich_stubel @ 01-05-2012, 21:50)  IQ-test är för övrigt ett komiskt och ganska intstsägande test. Fruktansvärt lätt att höja sig genom träning. Tvärtom, den går inte att träna upp. Men om vi ser till konstnärlig eller musikalisk begåvning så verkar den mer utbredd inom vänstern. Finns det ett psykiskt samband mellan vänsteråsikter och konstnärlighet eller har det bara råkat bli så i vårt samhälle? Och var det någon som var ute och demonstrerade idag? Anma kanske var ute och skanderade om förbättrade sjukförsäkringar?
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 17:39)  Alliansen står sig rätt starkt bland medlemmarna i Mensa, där kravet för medlemskap är IQ på över 130. Det kan kanske vara så att det är mest blåblodiga som känner sig manade att registrera sig i Mensa? Andra kanske inte har samma behov av att delta i grupper av inbördes beundran?
Huggorm
01-05-2012, 21:10
CITAT (Anma @ 01-05-2012, 22:00)  Det kan kanske vara så att det är mest blåblodiga som känner sig manade att registrera sig i Mensa? Andra kanske inte har samma behov av att delta i grupper av inbördes beundran? Kanske det, men någon annan samling av bevisat intelligent folk finns inte så det var det bästa jag hade att komma med som svar på Heinrichs påstående
heinrich_stubel
01-05-2012, 21:20
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 21:59)  Tvärtom, den går inte att träna upp. Men om vi ser till konstnärlig eller musikalisk begåvning så verkar den mer utbredd inom vänstern. Finns det ett psykiskt samband mellan vänsteråsikter och konstnärlighet eller har det bara råkat bli så i vårt samhälle?
Och var det någon som var ute och demonstrerade idag? Anma kanske var ute och skanderade om förbättrade sjukförsäkringar? I så fall är det fel på testen, för de går bevisligen att höja sig på genom att träna upp förmågan att se mönster. Detta utgör den absolut störta delen i ett IQ-test, även om många av de andra delarna går att träna upp de med. Att definiera intelligens som något som inte går att träna upp blir därför en motsägelse, om man låter ett IQ-test mäta just intelligens. Va? Du är medveten om att konstnärlighet (förmågan att kunna rita av, teckna i perspektiv) är en av grundstenarna i intelligens? Grunden i intelligens är i princip minne, logiskt tänkande, spatital förmåga (det konstnärliga), förmågan att se mönster, samt kreativitet/nyfikenhet. Hög koncentrationsförmåga räknar jag kanske felaktigt in som en delmängd i minne här, ville bara påpeka det.
*Stintan*
01-05-2012, 21:25
Tur för moderaterna att dom inte ställer mensamedlemskap som krav för att få rösta på dom. FR tycker ju att väljarna är dumma så han flirtar ju hela tiden med folk som inte har mycket mellan pannbenen.
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 21:59)  Tvärtom, den går inte att träna upp. Men om vi ser till konstnärlig eller musikalisk begåvning så verkar den mer utbredd inom vänstern. Finns det ett psykiskt samband mellan vänsteråsikter och konstnärlighet eller har det bara råkat bli så i vårt samhälle?
Och var det någon som var ute och demonstrerade idag? Anma kanske var ute och skanderade om förbättrade sjukförsäkringar? Nej, jag var ju inte det. Fy mig.
Huggorm
01-05-2012, 21:27
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2012, 22:25)  FR tycker ju att väljarna är dumma så han flirtar ju hela tiden med folk som inte har mycket mellan pannbenen. Och det har fungerat bra, före detta sossar har samlats i mängd
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 22:27)  Och det har fungerat bra, före detta sossar har samlats i mängd För tillfället verkar de dock ha tagit sitt förnuft till fånga.
Huggorm
01-05-2012, 21:32
CITAT (Anma @ 01-05-2012, 22:30)  För tillfället verkar de dock ha tagit sitt förnuft till fånga. Som jag sa från början, det var idioti av media att driva Juholtgrejen så hårt, de skulle ha låtit nog vara nog så han slapp avgå
heinrich_stubel
01-05-2012, 21:40
På tal om det här med att intelligens inte kan påverkas utifrån träning, och att det därför skulle vara det samma som att man ej kan träna sig till ett högre resultat på IQ-test, därför att de bestämmer din intelligens, så rekommenderar jag er att sluta utgå blint från vad illustrerad vetenskap skriver. Förmodligen läste ni en artikel om att intelligensen är medfödd och ej kan förbättras, i ett annat nummer att IQ mäter din intelligens. Om båda dessa är sanna så har vi kommit till en uppenbar motsägelse, såvida inte i princip alla IQ-test är fullständigt felaktigt utformade. Ibland är det kul att tidningar som skall öka folks kunskaper kan hjälpa till att göra dem dummare
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 22:32)  Som jag sa från början, det var idioti av media att driva Juholtgrejen så hårt, de skulle ha låtit nog vara nog så han slapp avgå Men media är ju vänstervriden, detta var nog planen från allra första början?  CITAT (heinrich_stubel @ 01-05-2012, 22:40)  På tal om det här med att intelligens inte kan påverkas utifrån träning, och att det därför skulle vara det samma som att man ej kan träna sig till ett högre resultat på IQ-test, därför att de bestämmer din intelligens, så rekommenderar jag er att sluta utgå blint från vad illustrerad vetenskap skriver. Förmodligen läste ni en artikel om att intelligensen är medfödd och ej kan förbättras, i ett annat nummer att IQ mäter din intelligens. Om båda dessa är sanna så har vi kommit till en uppenbar motsägelse, såvida inte i princip alla IQ-test är fullständigt felaktigt utformade. Ibland är det kul att tidningar som skall öka folks kunskaper kan hjälpa till att göra dem dummare  Vilka ni pratar du om nu?
Huggorm
01-05-2012, 21:46
CITAT (Anma @ 01-05-2012, 22:44)  Men media är ju vänstervriden, detta var nog planen från allra första början?  Men det var inte enbart Aftonbladet och SVT, det var även DN och SVD
*Stintan*
01-05-2012, 21:53
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 22:46)  Men det var inte enbart Aftonbladet och SVT, det var även DN och SVD Tror du deras journalister gått i en annan skola?
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 22:46)  Men det var inte enbart Aftonbladet och SVT, det var även DN och SVD Du skrev häromdagen: "Helt otroliga avslöjanden på Agenda ikväll, jag trodde aldrig jag skulle få se något sådant. SVT går ut officiellt med att journalistkåren är vänstervriden och favoriserar dessa partier. Över 40% på SR är exempelvis miljöpartister, vilket de tror påverkat partiets snabba etablering de sista åren. Vänsterpartiet är ett annat kraftigt överrepresenterat parti, medan moderaterna bara har hälften av sympatierna i samhället i stort." Det var detta jag skojade om. Där ligger en konspiration! (skojar igen)
Huggorm
01-05-2012, 21:59
Man kan bara konstatera att socialdemokrater röstar mer på politiker än politik
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 22:59)  Man kan bara konstatera att socialdemokrater röstar mer på politiker än politik Kan hända är det så att det nu finns en ledare som man känner förtroende för och som människor tror på och litar på att han kan det här med jobben bland annat lite bättre än Reinfeldt, som ju bevisligen har misslyckats med sin hjärtefråga?
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2012, 22:25)  Tur för moderaterna att dom inte ställer mensamedlemskap som krav för att få rösta på dom. FR tycker ju att väljarna är dumma så han flirtar ju hela tiden med folk som inte har mycket mellan pannbenen. Men Stintan, ibland är dina inlägg mer än lovligt korkade och dryga, inte utan att man undrar hur det står till mellan dom pannbenen. Gita
Aqvakul
02-05-2012, 06:42
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 17:39)  Alliansen står sig rätt starkt bland medlemmarna i Mensa, där kravet för medlemskap är IQ på över 130. Mitt intryck är att Mensa till stor del består av intelligenta , men dryga nördar... Massor med intelligenta människor är inte med i Mensa och manifesterar sin intelligens genom en framgångsrik karriär och goda sociala relationer, snarare än i en klubb för inbördes beundran.. Massor med intelligenta människor röstar inte borgerligt....
*Stintan*
02-05-2012, 07:10
CITAT (Gita @ 02-05-2012, 06:20)  Men Stintan, ibland är dina inlägg mer än lovligt korkade och dryga, inte utan att man undrar hur det står till mellan dom pannbenen. Gita Uppenbarligen är det svårt för en del att förstå ironi.
CITAT (Gita @ 02-05-2012, 06:20)  Men Stintan, ibland är dina inlägg mer än lovligt korkade och dryga, inte utan att man undrar hur det står till mellan dom pannbenen. Gita Mig veterligen har en människa bara ett pannben, men jag kan ha fel.
herkules
02-05-2012, 08:20
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 21:59)  /.../Och var det någon som var ute och demonstrerade idag? /.../ jag var. inte bara snack här serru.
CITAT (herkules @ 02-05-2012, 09:20)  jag var. inte bara snack här serru.
Huggorm
02-05-2012, 08:47
CITAT (Anma @ 02-05-2012, 08:38)  Mig veterligen har en människa bara ett pannben, men jag kan ha fel. Vissa kanske har flera lager hela vägen igenom huvudet? CITAT (herkules @ 02-05-2012, 09:20)  jag var. inte bara snack här serru. Vad stod det på plakatet då? Kanske "Skydda det svenska snuset", "Maud Olofsson, kom tillbaka" eller "Inkvotera manliga förskolelärare"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|