Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Anma
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:57) *
Det som är hemligt kan jag inte yppa om, men jag får mer ämnen och uppslag härifrån till min bok om forumet som sådant..... Det är rätt så intressant faktiskt och ingen kommer åt mig genom boken när våra advokater ska kolla varteviga kryphål.
Att jag lever i mer vidare verksamhet, gör att jag har möjlighet att få info som jag nämnde ovan gm. hans vänner på plats. Oftast låter jag det passera av ointresse, men vissa saker kan man se så att hur blåögda är folket som tror allt ........
Mer info ger jag inte ut, där går min gräns......

Är det du som är Gitas kollega som håller på med en studie om forumet? Intressant! biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 12:05) *
Är det du som är Gitas kollega som håller på med en studie om forumet? Intressant! biggrin.gif

rotfl.gif
Anma
det här är humor...

http://www.youtube.com/watch?v=nWA9XfUt3o4...feature=related
Anma
Juholt angående utförsäljningarna:
"Det har blivit fult att äga tillsammans. Vi ska bara ägas."

Så sant!
Valfrihet. Vilken myt vi gått på!

Jag älskar youtube. Ännu ett Juholtcitat (angående vin och sprit vars varumärken numera ägs av finska staten)
"Låt mig nu påminna om att år 970 så var det Harald Blåtand som gjorde skåne danskt. Nu är det en annan blå härskare som gjort skåne finskt."

Här är klippet. http://www.youtube.com/watch?NR=1&feat...p;v=axFHHwHidfI
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 12:50) *

Så sant!

Jag älskar youtube. Ännu ett Juholtcitat (angående vin och sprit vars varumärken numera ägs av finska staten)
"Låt mig nu påminna om att år 970 så var det Harald Blåtand som gjorde skåne danskt. Nu är det en annan blå härskare som gjort skåne finskt."

Han skulle kunna bli hedersgöteborgare, vi älskar ordvitsar här på bästkusten.
Gita
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 12:05) *

Det kan jag svara direkt på, så är det inte!
Sen är det inte en studie om " forumet" min kollega håller på med,avhandlingen avser internetdebatter i allmänhet
gita
Cacki
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 12:50) *

Så sant!

rotfl.gif bravo.gif Vill man kalla en person med en underbar humor för pajas, så varsågoda! (Visste ni förresten att herr Reinfeldt härstammar i rakt nedstigande led från en loppcirkusdirre? Tror faktiskt det finns mer clowngener i den mannen än i Juholt, även om han verkar göra allt för att se så nollställd och tråkig ut som han bara kan.)
Anma
CITAT (Gita @ 15-12-2011, 13:29) *
Det kan jag svara direkt på, så är det inte!
Sen är det inte en studie om " forumet" min kollega håller på med,avhandlingen avser internetdebatter i allmänhet
gita

Vad synd, det hade kunnat bli hur intressant som helst. biggrin.gif
Gita
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 13:31) *
Vad synd, det hade kunnat bli hur intressant som helst. biggrin.gif

Hmmmm, det kanske skulle vara något för dig att syssla med, en studie om forumet menar jag.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 15-12-2011, 13:42) *
Hmmmm, det kanske skulle vara något för dig att syssla med, en studie om forumet menar jag.
Gita

Nej tack. Jag är inte intresserad av att studera forum. Det är fullkomligt ointressant faktiskt. Men jag måste ändå tillstå att man lär sig med tiden automatiskt hur vissa forummedlemmar fungerar. Det går inte att värja sig. Ibland är det skoj att utnyttja denna kunskap. Eller vad säger du, Gita, du som gillar att jävlas bara för att roa dig själv.
Ugglemormor
Kommer att meddela mina ärade forumskolleger när boken kommer på pränt! Är färdig i stort sett, men lägger in lite till......... yahoo.gif
Humorbefriade göro sig inte besvär.... giggle.gif (det mest urbota humorbefriade forum som finns)
Anma
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 14:56) *
Kommer att meddela mina ärade forumskolleger när boken kommer på pränt! Är färdig i stort sett, men lägger in lite till......... yahoo.gif
Humorbefriade göro sig inte besvär.... giggle.gif (det mest urbota humorbefriade forum som finns)

Är det därför du trivs här så bra?
Ingela i Segersberg
Om du tar med dina egna inlägg, så kommer boken garanterat bli rolig!
Aqvakul
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 14:56) *

Beställer ett ex. med dedikation! naughty.gif
Lokan
CITAT (Ingela i Segersberg @ 15-12-2011, 14:58) *

rotfl.gif
Ugglemormor
Japp, det kommer också med men inte som ni tror ....... rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif
Gossen Ruda
Jajaja, mycket skall man läsa innan ögonen trillar ur. laugh.gif Att avslöja för tilltänkta offer att man håller på med att skriva något om dem är nog det mest kontraproduktiva man kan göra. Varför varna? "Storebror ser dig"-syndromet är alltför vanligt att ta till.
Ugglemormor
Det finns många olika sätt att beskriva saker och att forumet har gjort mig illa så det hör till min sjukdomsbild och min öppenhet och ovana som jag hade innan min operation och med massor av humor kan man lösa det mesta......... tummenupp.gif
Numera känner jag inte på samma sätt när jag kommer hit så man har fått mer nyanserad bild om sina egna reaktioner och det kan man se som en utveckling i ledet. ....... tummenupp.gif
Jag tror nog att de flesta kan få ett gott skratt, samtidigt som det speglar hur illa man kan bli behandlad och vad det för med sig ....... tummenupp.gif ingen snyfthistoria blir det inte ..... whist.gif
Bengalow
Om jag så fick den gratis, så skulle den gå i "runda arkivet" direkt. Vem f-n har lust att läsa skvaller? Du är i fel världsdel - varför inte ge ut den i USA?
Blomstertanten
"Nyligen presenterade OECD sin rapport om inkomstskillnader där det blev uppenbart att skillnaderna inte varit så stora på 30 år. Där visade siffror för Sverige att inkomstökningen i snitt legat på 1,8 procent per år sedan 1980 och fram till 2000-talet. Men för den högsta avlönade tiondelen av befolkningen hade inkomsterna ökar mer än snittet – med 2,4 procent om året. Den lägst avlönade tiondelen däremot såg bara en genomsnittlig inkomsttillväxt på 0,4 procent om året.

– Om hela ekonomin skulle växa så lite som 0,4 procent om året i 25 års tid skulle det betraktas som en nationell katastrof. Den rikaste delen av befolkningen har sex gånger så hög tillväxttakt, säger Markus Jäntti.

I länder där inkomstfördelningen är jämn är sambandet svagare mellan olika generationers inkomster. Det finns alltså en positiv koppling mellan en jämlik inkomstfördelning och en rättvis inkomstfördelning. Rättvis syftar i det här fallet på att föräldrarnas inkomst ska ha så liten betydelse som möjligt för individen att uppnå en god livsinkomst.

– När inkomstskillnaderna ökar, ökar också beroendet av familjebakrgrunden. den som föds i en låginkomstfamilj får det svårare att uppnå en högre inkomst själv, säger Markus Jäntti."

http://www.dn.se/ekonomi/okade-inkomstklyftor-ett-trendbrott
Ugglemormor
Jag är fullt medveten om att klyftorna ökar mellan de rika och andra. Det som kanske bör tänkas att alla rika har inte blivit födda till sin rikedom utan kämpat till sig med åren sin ställning. ......... tummenupp.gif har de då inte rätt att kunna ha det bra? ...... confused.gif
Anma
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 15:48) *
Jag är fullt medveten om att klyftorna ökar mellan de rika och andra. Det som kanske bör tänkas att alla rika har inte blivit födda till sin rikedom utan kämpat till sig med åren sin ställning. ......... tummenupp.gif har de då inte rätt att kunna ha det bra? ...... confused.gif

Självklart ska de ha det bra.
Men varför måste de fattigaste få det sämre?
Det är ju de fattiga som blivit fattigare samtidigt som de rika blivit rikare.
det är där problemet ligger.
Problemet är inte att rika får det bättre.
Problemet är att fattiga får det sämre.
Jag tror inte att jag kan vara tydligare, så jag hoppas att både du och andra förstår hur jag ser på saken nu.
Det är ett helvetesstort problem när de svaga görs svagare. det gynnar INGEN. Inte den fattige, men inte heller den rika.
Bengalow
Jo, det är nog ingen som säger emot dig där inte, men när man med Reinfeldts (och Guds?) hjälp ökar klyftorna, så är det galet. Varför skall redan gynnade, även om dom arbetar hårt, bli ännu mer gödda?? Det verkar som ett lotteri, där alla vinnarna får extra bonus...Vem vill vara med på det?

Red Top
CITAT (Ingela i Segersberg @ 15-12-2011, 14:58) *

[attachment=66707:judges.gif]
gnon49
Klyftorna har ju ökat sedan 1980 enl någon utredning. Men det var väl inte inkomsterna utan kapitalet som stod för ökningen. Och då spelar det nog ingen roll ven som sitter vid makten. Har man en förmögenhet i botten gynnas man alltid. Bara att inse tyvärr.
Gunilla T
En annan valfrihetsreform som inte blev särskilt lyckad för dom som tvingades in i den. Ja, jag vet, politiken ville inte ta ansvaret för den växande gruppen pensionärer och så tvingade man kreti och pleti att sätta av en del av sin framtida pension i aktier och fonder. Fondbolagen har iaf gjort sig en hacka...

http://www.svd.se/naringsliv/riskfylld-ref...ion_6710427.svd
Anma
Kom tillbaka till verkligheten, Reinfeldt! Förlåt, fel av mig. Kom till verkligheten ska det vara, för i verkligheten har han aldrig varit.

"Bostadsbristen är verklig, Reinfeldt"
Huggorm
Men jag undrar hur allvarlig bostadsbristen egentligen är. Det tog mig en dryg månad att få ett förstahandskontrakt på en hyresrätt hos ett kommunalt bostadsbolag på en ort strax utanför Stockholm.
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 19:34) *
Men jag undrar hur allvarlig bostadsbristen egentligen är. Det tog mig en dryg månad att få ett förstahandskontrakt på en hyresrätt hos ett kommunalt bostadsbolag på en ort strax utanför Stockholm.

Min systerdotter har varit bostadslös i två år. Hon har jobb som timavlönad och vikarie. I för sig fick hon ett erbjudande en gång. Hos en privatvärd. 7200:- mån för en tvåa... Detta är i södra storstockholm.
Gita
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 13:49) *
Nej tack. Jag är inte intresserad av att studera forum. Det är fullkomligt ointressant faktiskt. Men jag måste ändå tillstå att man lär sig med tiden automatiskt hur vissa forummedlemmar fungerar. Det går inte att värja sig. Ibland är det skoj att utnyttja denna kunskap. Eller vad säger du, Gita, du som gillar att jävlas bara för att roa dig själv.

Nu är du väl ändå lite orättvis,för det mesta jävlas jag faktiskt inte, men kanhända uppfattar du oss som inte står till vänster om mitten som om vi bara vill jävlas. Fast visst är det lite kul med dem som tappar all sans och balans om man retas lite.
Gita
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2011, 08:02) *
Jag ger honom ett år, frågan är om media låter honom hållas? Jag börjar dock märka en lite mer objektiv syn så man kanske har tröttnat på drevet. Ett par månader utan dessa opinionsundersökningar hade varit bra.

Fast karln har ju suttit i riksdagen i nästan 18 år utan att lärt sig ett dugg om hur samhälle, ekonomi, resursskapande och politik fungerar. Att skylla på media hjälper nog inte, eftersom det är han själv genom alla ogenomtänkta utspel som föder media.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 15-12-2011, 19:47) *
Nu är du väl ändå lite orättvis,för det mesta jävlas jag faktiskt inte, men kanhända uppfattar du oss som inte står till vänster om mitten som om vi bara vill jävlas. Fast visst är det lite kul med dem som tappar all sans och balans om man retas lite.
Gita

Jag är inte ett dugg orättvis. Du har ju själv sagt att du gillar att roa dig på det sättet när du sitter med ditt glas rödvin på lördagskvällarna. Jag kan leta fram det inlägget om du vill? Nä förresten, det ids jag inte.
ibland håller till och med du hyfsad ton. Har inte påstått att du jävlas hela tiden.

Du använde i för sig inte ordet jävlas men betydelsen är det samma.

CITAT (Gita @ 15-12-2011, 19:53) *
Fast karln har ju suttit i riksdagen i nästan 18 år utan att lärt sig ett dugg om hur samhälle, ekonomi, resursskapande och politik fungerar. Att skylla på media hjälper nog inte, eftersom det är han själv genom alla ogenomtänkta utspel som föder media.
Gita

Nu är du orättvis. han kan mer än de flesta om hur samhälle, ekonomi, resursskapande och politik fungerar.
Juholt skyller inte på media. Vem påstår något sådant?
Huggorm
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 19:43) *
Min systerdotter har varit bostadslös i två år. Hon har jobb som timavlönad och vikarie. I för sig fick hon ett erbjudande en gång. Hos en privatvärd. 7200:- mån för en tvåa... Detta är i södra storstockholm.

3900kr för en etta på knappt 50kvm får jag ge i Enköping, 7 mil från Stockholm centrum. Inte väldigt billigt kanske, men inte uppseendeväckande dyrt heller. 50 minuter med tåg från centrum och närmare till de nordöstra förorterna är inte heller orimligt. Uppsala med sin brist på studentboende ligger 3,5 mil bort. Som sagt, köat sedan slutet på oktober.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 19:59) *
Nu är du orättvis. han kan mer än de flesta om hur samhälle, ekonomi, resursskapande och politik fungerar.
Juholt skyller inte på media. Vem påstår något sådant?

Så fort man inte håller sig till högerns ideologi är man okunnig. Enligt dem. Det finns ju bara ett parti i Sverige, moderaterna.
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 20:02) *
3900kr för en etta på knappt 50kvm får jag ge i Enköping, 7 mil från Stockholm centrum. Inte väldigt billigt kanske, men inte uppseendeväckande dyrt heller. 50 minuter med tåg från centrum och närmare till de nordöstra förorterna är inte heller orimligt. Uppsala med sin brist på studentboende ligger 3,5 mil bort. Som sagt, köat sedan slutet på oktober.

Så alla Stockholms bostadslösa ska flytta till den ettan?
Enköpingsbostäder har två lediga lägenheter just nu. En trea för 7000:- i stan (tror jag) och en trea i Grillby (ligger 1,5 mil utanför enköping).
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2011, 20:04) *
Så fort man inte håller sig till högerns ideologi är man okunnig. Enligt dem. Det finns ju bara ett parti i Sverige, moderaterna.

Efter att det i hundra år bara funnits ett parti, socialdemokraterna

CITAT (Anma @ 15-12-2011, 20:06) *
Så alla Stockholms bostadslösa ska flytta till den ettan?
Enköpingsbostäder har två lediga lägenheter just nu. En trea för 7000:- i stan (tror jag) och en trea i Grillby (ligger 1,5 mil utanför enköping).

Nej, men får jag lägenhet efter en dryg månads köande, så hur svårt kan det då vara?
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 20:08) *
Nej, men får jag lägenhet efter en dryg månads köande, så hur svårt kan det då vara?

Det jag säger är att om alla stockholms bostadlösa ungdomar skulle söka sig till enköping eller andra städer miltals från stockholm så skulle du inte få denna etta efter en dryg månads köande. Inte ens efter 2.
Eller hur?
Möjligen skulle bostadsköerna minska på sin höjd med ett halvt år eller så i Stockholms län, samtidigt som Enköping (som inte tillhör stockholm, utan Uppsala) skulle ha mycket längre bostadskö.
Huggorm
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 20:11) *
Det jag säger är att om alla stockholms bostadlösa ungdomar skulle söka sig till enköping eller andra städer miltals från stockholm så skulle du inte få denna etta efter en dryg månads köande. Inte ens efter 2.
Eller hur?
Möjligen skulle bostadsköerna minska på sin höjd med ett halvt år eller så i Stockholms län, samtidigt som Enköping (som inte tillhör stockholm, utan Uppsala) skulle ha mycket längre bostadskö.

Är det då inte bra att sprida ut problemet lite?
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 20:13) *
Är det då inte bra att sprida ut problemet lite?

Du är lite rolig du faktiskt. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 20:08) *
Efter att det i hundra år bara funnits ett parti, socialdemokraterna

Om inte alla lantisar fick för sig att flytta till Stockholm så skulle det inte vara sån brist på bostäder.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 15-12-2011, 20:17) *
Om inte alla lantisar fick för sig att flytta till Stockholm så skulle det inte vara sån brist på bostäder.

Själv var jag motvalls och flyttade därifrån.
Bengalow
Bo i Stockholm? Och bli som en stockholmare? Nä fy tusan...! Att eventuellt rösta på Sverigemoderaterna? Aldrig i livet!!!
Aqvakul
CITAT (Anma @ 15-12-2011, 15:58) *
---Det är ett helvetesstort problem när de svaga görs svagare. det gynnar INGEN. Inte den fattige, men inte heller den rika.

tummenupp.gif

Ett samhälle med stora klyftor blir ett svagt och sårbart samhälle!
malcolm
CITAT (Bengalow @ 15-12-2011, 20:20) *
Bo i Stockholm? Och bli som en stockholmare? Nä fy tusan...!

Jaha... och vad skulle det vara för fel på stockholmare då? De är väl som folk är mest och väldigt många är inflyttade hit, bla. jag
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2011, 07:47) *
tummenupp.gif

Ett samhälle med stora klyftor blir ett svagt och sårbart samhälle!

Nähä, är det sant?? fear.gif Är det därför som det ser ut som det gör i U-länder med många fattiga menar du?? Och jag som trodde att det berodde på bristen på giriga och uppblåsta översittare som anser sej förmer än andra!
herkules
CITAT (Bengalow @ 15-12-2011, 20:20) *
Bo i Stockholm? Och bli som en stockholmare? Nä fy tusan...! Att eventuellt rösta på Sverigemoderaterna? Aldrig i livet!!!

jag som har fått för mig att sd's stöd kommer söderifrån? smile.gif
man blir inte stockholmare eller som stockholmare bara för att man bor här.

den nya välfärdsundersökningen är skrämmande, att klyftor alltid ökar med en borgelig regering vet man ju iofs.

CITAT (gnon49 @ 15-12-2011, 16:24) *
Klyftorna har ju ökat sedan 1980 enl någon utredning. Men det var väl inte inkomsterna utan kapitalet som stod för ökningen. Och då spelar det nog ingen roll ven som sitter vid makten. Har man en förmögenhet i botten gynnas man alltid. Bara att inse tyvärr.

varför så liknöjd? varför inte kämpa för att förmögenheter ska beskattas så mycket det bara går och komma hela folket tillgodo?
Huggorm
Har man som målsättning att det skall löna sig att jobba så kommer det per automatik bli klyftor. Det är ju just vad det innebär, att den som själv sliter för pengarna har mer än den som låter sig bli försörjd.
Anma
CITAT (Huggorm @ 16-12-2011, 10:58) *
Har man som målsättning att det skall löna sig att jobba så kommer det per automatik bli klyftor. Det är ju just vad det innebär, att den som själv sliter för pengarna har mer än den som låter sig bli försörjd.

Problemet är din och andras inställning. Förutom klyftorna.
"den som låter sig bli försörjd".... VILKET jävla HÅN!

Tror du på allvar att alla sjuka, arbetslösa och handikappade låter sig bli försörjda för att de vill det av fri vilja?
Tror du att en hel drös utförsäkrade går på soc och/eller blir försörjda av familjen för att de VILL det?
Svara helt ärligt. Tror du att vi har en halv miljon sjukskrivna för att en halv miljon människor VILL vara sjuka?
Tror du att en cancerpatient VILL må dåligt under sin behandling?
Eller att en person med kronsik värk har det för att den VILL det?
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 16-12-2011, 10:58) *

bekattar man hårt så innebär det att folk inte vill jobba,då det inte lönar sig,vidare är det ju ganska meningslöst att skaffa sig en utbildning som innebär lång utbildningstid o ekonomiska uppoffringar om man sedan inte får en inkomst som motsvarar slitet.
den trallen har vi ju varit inne i o det fungerade inte.det måste finnas inkomstklyftor för att sporra folk till utbildning o att sträva framåt, de samhällen som försökt införa jämlika löner oavsett utbildning o arbetsuppgifter har alla varit misslyckade, östeuropa finns inte längre,kuba är en krishärd,hur många vill bo i nordkorea? kina har ju i praktiken övergivit tanken o är nu alltmer en marknadsekonomi med växande klyftor men med stora möjligheter för den företagssamme.
Även sverige strävade ditåt men det stora partiet insåg att det inte fungerar i längden,de företagsamma flyttar eller skattefuskar,svartjobb växer fram o folk i allmänhet blir likgiltiga när det inte kommer in pengar för slitet.det är ju inte meningen att man skall låna sig fram genom livet,något som svensken tyvärr lärt sig att det är enda vägen.
Devisen "alla ska ha det lika dåligt" för inte ett land framåt,det gör däremot ett bra företagsklimat,ett bra utbildningsväsende o en fungerande välfärdssektor.
Ulf
Huggorm
CITAT (Anma @ 16-12-2011, 11:05) *
Problemet är din och andras inställning. Förutom klyftorna.
"den som låter sig bli försörjd".... VILKET jävla HÅN!

Tror du på allvar att alla sjuka, arbetslösa och handikappade låter sig bli försörjda för att de vill det av fri vilja?
Tror du att en hel drös utförsäkrade går på soc och/eller blir försörjda av familjen för att de VILL det?
Svara helt ärligt. Tror du att vi har en halv miljon sjukskrivna för att en halv miljon människor VILL vara sjuka?
Tror du att en cancerpatient VILL må dåligt under sin behandling?
Eller att en person med kronsik värk har det för att den VILL det?

Jag skrev inte att jag tror att alla vill det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon