|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
CITAT (gnon49 @ 13-02-2012, 22:51)  Fas 3 har ju funnits länge om än under annat namn. Vi hade sådana personer på arbetet som gick o småstädade o gjorde ärenden trots en bra utbildning. Dom hade inget val om dom inte ville bli utan försörjning. Även under S ställdes krav o motprestation annars rök bidragen. A-kassan var kanske något förmånligare än idag men den lär inte S ändra på ändå. Förhoppningsvis kommer S o M överens i viktiga välfärdsfrågor så breda lösningar blir resultatet. Om nu inte MP seglar upp som alternativ till S när det gäller samförståndslösningar. Men SL verkar vara kompromissernas man och det tror jag väljarna uppskattar oavsett egna partisympatier. I den form som FAS 3 är har inte funnits tidigare under det namnet eller något annat namn. Motprestation är bra, men fas 3 är skit.
mamamaggan
13-02-2012, 23:16
CITAT (Blomstertanten @ 13-02-2012, 21:45)  Apropå Fas 3: Det är väl inte konstigt att arbetslösheten stiger, vilken arbetsgivare vill anställa och avlöna folk när de kan få betalt för att ha Fas 3:or som gör jobbet gratis?  Om inte jag har helt del så får arbetsgivaren betalat för att ha Fas 3:are. Inte alls dumt att få jobb ( fast det får det inte heta ) gjort och så få betalt . Glömde den här länken http://www.arbetsformedlingen.se/download/...job_fas3_ag.pdfArbetsgivaren FÅR alltså 225 kr /dag/person för att ta emot en Fas 3:are . Staten står dessutom för skador hos arbetsgivaren som Fas 3:aren kan tänkas ha orsakat.
CITAT (Anma @ 13-02-2012, 22:01)  Om det var val idag skulle ju oppositionen vinna. Är det så du menar?  Vad får dig att ta för givet att Miljöpartiet vill bli stödparti till S en gång till? De går mig veterligen inte fram med någon med S gemensam politik. Gita
Aqvakul
14-02-2012, 07:27
CITAT (Gita @ 14-02-2012, 06:53)  Vad får dig att ta för givet att Miljöpartiet vill bli stödparti till S en gång till? De går mig veterligen inte fram med någon med S gemensam politik. Gita De kommer att klarna inför valet... Man utgör idag inte någon del av regeringsunderlaget och får väl därmed ändå snarast räknas till oppositionen...
Huggorm
14-02-2012, 08:14
CITAT (Aqvakul @ 14-02-2012, 07:27)  De kommer att klarna inför valet... Man utgör idag inte någon del av regeringsunderlaget och får väl därmed ändå snarast räknas till oppositionen... De får alltså stå på samma sida bordet som SD.
CITAT (Gita @ 14-02-2012, 06:53)  Vad får dig att ta för givet att Miljöpartiet vill bli stödparti till S en gång till? De går mig veterligen inte fram med någon med S gemensam politik. Gita Vad har jag tagit för givet? Under alla år, fram till valet 2006 då alliansen föddes (ok, 2004 om det ska vara petigt) har alla partier spelat på sin planhalva. Under ett endaste val har v, mp och s gått till val med gemensam plattform. Nu verkar du se det som någon slags norm.
Aqvakul
14-02-2012, 09:10
CITAT (Huggorm @ 14-02-2012, 08:14)  De får alltså stå på samma sida bordet som SD. Fast Mp får nog många fler "frierier"...
herkules
14-02-2012, 13:52
nog sa han mer än vad reinfeldt någonsin kommer få sagt
Löfven Bra att han visade sig i Agenda så vi vet att han finns.Han lär få 29.000 mindre i lön än Juholt vilka kriterier går dom på när Juholtaren lyfte en lön på 144.000 i månaden och har dessutom fått behålla den
Gunilla T
14-02-2012, 15:49
Jag har inga som helst problem med att partiledarna har höga löner och såhär ser det ut. Den enda som sticker ut från de övriga är Annie Lööf. http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-tjanar-partiledarna
malarmaster
14-02-2012, 15:58
CITAT (Vippan @ 14-02-2012, 15:25)  Löfven Bra att han visade sig i Agenda så vi vet att han finns.Han lär få 29.000 mindre i lön än Juholt vilka kriterier går dom på när Juholtaren lyfte en lön på 144.000 i månaden och har dessutom fått behålla den  juholt fick riksdagsarvode +partiledarlön,löfven sitter inte i riksdagen och får därmed ingen lön därifrån. lär väl ändra sig när han kommer in i riksdagen efter nästa val. huruvida juholt fortfarande får någon ersättning från socialdemokratiska partiet vet jag inte,får han det? ulf
Gossen Ruda
14-02-2012, 16:00
CITAT (Gunilla T @ 14-02-2012, 15:49)  Jag har inga som helst problem med att partiledarna har höga löner och såhär ser det ut. Den enda som sticker ut från de övriga är Annie Lööf. http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-tjanar-partiledarnaAlliansens folk tjänar mest, ändå är det deras väljare som klagar mest här på Odla.  Man kan verkligen undra vad Annie Lööf har gjort för att få den lönen?????
CITAT (malarmaster @ 14-02-2012, 15:58)  juholt fick riksdagsarvode +partiledarlön,löfven sitter inte i riksdagen och får därmed ingen lön därifrån. lär väl ändra sig när han kommer in i riksdagen efter nästa val. huruvida juholt fortfarande får någon ersättning från socialdemokratiska partiet vet jag inte,får han det? ulf Löven behöver inte svälta han överlever nog
Huggorm
14-02-2012, 16:30
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2012, 16:00)  Alliansens folk tjänar mest, ändå är det deras väljare som klagar mest här på Odla.  Man kan verkligen undra vad Annie Lööf har gjort för att få den lönen????? Klart hon skall ha betalt, det är ingen lätt sits att ta över efter en folkkär partiledare som Maud Olofsson
*Stintan*
14-02-2012, 16:34
CITAT (Huggorm @ 14-02-2012, 16:30)  Klart hon skall ha betalt, det är ingen lätt sits att ta över efter en folkkär partiledare som Maud Olofsson Folkkär??? Tillåt mig småle
CITAT (*Stintan* @ 14-02-2012, 16:34)  Folkkär??? Tillåt mig småle  Ja, hon är väl en person som många istället retat sej på (mej inkluderat). "Skränkärring" är den närmaste beskrivning jag kan komma. Annie Lööfs stämma är ljuva musiken i jämförelse.
Gunilla T
14-02-2012, 16:53
CITAT (Huggorm @ 14-02-2012, 16:30)  Klart hon skall ha betalt, det är ingen lätt sits att ta över efter en folkkär partiledare som Maud Olofsson Gillar din bisarra humor
CITAT (Gunilla T @ 14-02-2012, 16:53)  Gillar din bisarra humor  Jag är inte så säker på att det är menat som humor.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2012, 16:00)  Alliansens folk tjänar mest, ändå är det deras väljare som klagar mest här på Odla.  Man kan verkligen undra vad Annie Lööf har gjort för att få den lönen????? Troligen är det för att C är ett ruskigt rikt parti medan S blivit allt fattigare. Det är väl därför S så desperat vill ha en ökning av partibidragen. Man verkar ha svårt att hushålla med skattemedlen man får i bidrag. Men SL ledde väl ett av dom rikaste facken med den äran, så nu kanske det blir rättning i leden även inom S-administrationen.
*Stintan*
14-02-2012, 22:58
CITAT (gnon49 @ 14-02-2012, 22:08)  Troligen är det för att C är ett ruskigt rikt parti medan S blivit allt fattigare. Det är väl därför S så desperat vill ha en ökning av partibidragen. Man verkar ha svårt att hushålla med skattemedlen man får i bidrag. Men SL ledde väl ett av dom rikaste facken med den äran, så nu kanske det blir rättning i leden även inom S-administrationen. Det går faktiskt väldigt lätt att ta reda på fakta istället för att insinuera och spekulera. http://www.dn.se/ekonomi/lofven-far-29000-mindre-an-juholt
CITAT (*Stintan* @ 14-02-2012, 22:58)  Det går faktiskt väldigt lätt att ta reda på fakta istället för att insinuera och spekulera. http://www.dn.se/ekonomi/lofven-far-29000-mindre-an-juholtHelt rätt, han får ju ingen riksdagslön.
All sin da Gossen Ruda !har du ingen koll alls ?dom som klagar mest här på Odla är väl sossarna och vänstern !vi borgeliga är i klar minoritet här på Odla, är vi fyra här som röstar borgeligt eller sex möjligtvis ,eller så är det en del här som inte vågar stå för sin högerpolitik i så fall .Så mycket skit som jag har fått ta som högermedlem här på forumet då borde väl jag fått massor av stöd från de så kallat högerannhängarna som du påstår finns här på forumet ? Vad är det ni på vänstern brukar säga Upp till kamp !
CITAT (Motti @ 15-02-2012, 00:02)  All sin da Gossen Ruda !har du ingen koll alls ?dom som klagar mest här på Odla är väl sossarna och vänstern !vi borgeliga är i klar minoritet här på Odla, är vi fyra här som röstar borgeligt eller sex möjligtvis ,eller så är det en del här som inte vågar stå för sin högerpolitik i så fall .Så mycket skit som jag har fått ta som högermedlem här på forumet då borde väl jag fått massor av stöd från de så kallat högerannhängarna som du påstår finns här på forumet ? Vad är det ni på vänstern brukar säga Upp till kamp ! Det är inte för dina högeråsikter som du fått skit.
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 00:52)  Det är inte för dina högeråsikter som du fått skit. Nähä, inte det? Är det då möjligen så att en del tycker sig få lättköpta poäng genom att kasta skit, tyvärr helt omedvetna om att det mesta stänker tillbaka på dem själva. Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 06:42)  Nähä, inte det? Är det då möjligen så att en del tycker sig få lättköpta poäng genom att kasta skit, tyvärr helt omedvetna om att det mesta stänker tillbaka på dem själva. Gita Men vad hade Motti för anledning att skriva ett sådant svar på Rudas inlägg då? Vad var det i det som retade upp Motti personligen? Dessutom tycker jag att hon ska sluta att bunta ihop och anklaga alla "vänsteranhängare" för mobbing mot henne. Hon kan vända sej till de medlemmar som hon tycker att det rör. Kan vi rå för att ni som aktivt debatterar för alliansen kanske inte är lika många som oppositionen? Visserligen är det kanske en del som bemöter hennes åsikter men det är väl inte samma sak som påhopp på henne som person.
herkules
15-02-2012, 08:01
Gossen Ruda
15-02-2012, 08:15
CITAT (Motti @ 15-02-2012, 00:02)  All sin da Gossen Ruda !har du ingen koll alls ?dom som klagar mest här på Odla är väl sossarna och vänstern !vi borgeliga är i klar minoritet här på Odla, är vi fyra här som röstar borgeligt eller sex möjligtvis ,eller så är det en del här som inte vågar stå för sin högerpolitik i så fall .Så mycket skit som jag har fått ta som högermedlem här på forumet då borde väl jag fått massor av stöd från de så kallat högerannhängarna som du påstår finns här på forumet ? Vad är det ni på vänstern brukar säga Upp till kamp ! Som vanligt läser du inte igenom vad det egentligen gäller innan du häver ur dig ditt fyllesnack. Det gällde frågan om Löfvéns lön som högerfolket här klagade på trots att alla alliansens partiledare tjänar mer. Du blir bara mer och mer pinsam.
*Stintan*
15-02-2012, 09:16
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 08:46)  Det finns ju ett kongressbeslut och det har även SL framhållit är det som gäller.
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 06:42)  Nähä, inte det? Är det då möjligen så att en del tycker sig få lättköpta poäng genom att kasta skit, tyvärr helt omedvetna om att det mesta stänker tillbaka på dem själva. Gita Vad andra gör får stå för dem.
Borgs arbetslinje har totalhavreratLite siffror. Sedan 2006 har långtidsarbetslösheten ökat med 145%. Sysselsättningsgraden har minskat till 65%. I slutet av januari var 405000 personer öppet arbetslösa. 1,5 miljoner svenskar står utanför a-kassan. På två och ett halvt år har försörjningsstödet ökat med 30%. 30000 människor sitter dast i fas 3. Fler än vad AB Volvo sysselsätter. Bidragen till arbetsgivarna som tar emot fas 3:are kommer under 2012 att stiga till två miljarder kronor. KomVux och arbetsmarknadsutbildningarna har satts på svältkur samtidigt som de arbetslösa behöver utbildning för att få jobb. Av de utförsäkrade har bara en av tio fått jobb. Närmare två tredjedelar visade sig vara så sjuka att de fått återvända till sjukförsäkringen. Drygt en av tio har helt försvunnit ur försäkringssystemen, resten är tillbaka hos Arbetsförmedlingen. "Borg tror att om människor lär sig att den egna ekonomin kör i diket om de blir av med jobbet och vet att de får skattesänkningar om de får ett arbete, så kommer de få ett jobb. Och Reinfeldt håller med. Men hårdare krav på sjuka och arbetslösa gjorde inte folk anställda och friska. Regeringens politik har inte minskat arbetslösheten och den har inte minskat ”utanförskapet”. Däremot har det blivit svårare att inte ha ett jobb. Och det var väl inte det som var meningen, eller?"
Gossen Ruda
15-02-2012, 10:54
Även om Sverige idag är ett av världens mest välskötta länder så finns det givetvis en hel del att göra, konstigt vore annars. Ungdomsarbetslösheten är för hög o borde åtgärdas. Den totala arbetslösheten är ju inte alarmerande men bör inte öka. Vid nästa högkonjunktur sjunker den ju per automatik. Nu har ju sjukdomstalen sjunkit till acceptabla nivåer så varför inte lägga pengar på ytterligare åtgärder för att få folk i arbete. Tror det lönar sig i slutändan även om staten får stå för kostnaderna i början. Att slå sig till ro bara för att Sverige går bra är dumt. Nya utmaningar väntar runt hörnet.
CITAT (gnon49 @ 15-02-2012, 12:42)  Även om Sverige idag är ett av världens mest välskötta länder så finns det givetvis en hel del att göra, konstigt vore annars. Ungdomsarbetslösheten är för hög o borde åtgärdas. Den totala arbetslösheten är ju inte alarmerande men bör inte öka. Vid nästa högkonjunktur sjunker den ju per automatik. Nu har ju sjukdomstalen sjunkit till acceptabla nivåer så varför inte lägga pengar på ytterligare åtgärder för att få folk i arbete. Tror det lönar sig i slutändan även om staten får stå för kostnaderna i början. Att slå sig till ro bara för att Sverige går bra är dumt. Nya utmaningar väntar runt hörnet. Så att sjuka (jag räknar med att den 30% ökningen av försörjningsstödet handlar till största del om de som blivit utförsäkrade) går på försörjningsstöd, det är bra tycker du? Arbetslösheten bör inte öka, men spås att öka uppåt 8-9% närmsta året. Att långtidsarbetslösheten har ökat med 145% sedan alliansen kom till makten, inte alarmerande på något sätt? Långtidsarbetslösa, de om några är i utanförskap. Friska människor som sitter i permanent utanförskap. Det var ju det alliansen gick i val på att bekämpa. Alliansen har misslyckats radikalt om man frågar mig. Alla vet att det är utbildning som behövs för långtidsarbetslösa. Vad gör alliansen? Minskar möjligheten för just långtidsarbetslösa att studera! Att någon ännu går på bluffen, ja, det är en bluff alltihopa enligt min mening, är helt sinnessjukt. Och ja, det är också enligt min mening. Jag talar för mig och mina åsikter, ingen annans.
CITAT (gnon49 @ 15-02-2012, 12:42)  Även om Sverige idag är ett av världens mest välskötta länder så finns det givetvis en hel del att göra, konstigt vore annars. Ungdomsarbetslösheten är för hög o borde åtgärdas. Den totala arbetslösheten är ju inte alarmerande men bör inte öka. Vid nästa högkonjunktur sjunker den ju per automatik. Nu har ju sjukdomstalen sjunkit till acceptabla nivåer så varför inte lägga pengar på ytterligare åtgärder för att få folk i arbete. Tror det lönar sig i slutändan även om staten får stå för kostnaderna i början. Att slå sig till ro bara för att Sverige går bra är dumt. Nya utmaningar väntar runt hörnet. Det kan väl ändå inte undgått någon att stora delar av Europa är i den djupaste ekonomiska krisen på mycket länge så nog får vi räkna med betydligt större arbetslöshet än vi har nu framöver. Inte ens Anders Borg kan trolla. Sen är det ju också så att rätt många arbetslösa som förr trollades bort, dvs. doldes under höga sjukskrivningstal och för min del tycker jag att det är betydligt riktigare att kalla saker för deras rätta namn. Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 13:14)  Det kan väl ändå inte undgått någon att stora delar av Europa är i den djupaste ekonomiska krisen på mycket länge så nog får vi räkna med betydligt större arbetslöshet än vi har nu framöver. Inte ens Anders Borg kan trolla. Sen är det ju också så att rätt många arbetslösa som förr trollades bort, dvs. doldes under höga sjukskrivningstal och för min del tycker jag att det är betydligt riktigare att kalla saker för deras rätta namn. Gita För min del är det lika illa att kalla sjuka för arbetslösa. Eller att kasta ut dem i ingenting, vilket sker nu för de som inte orkar kämpa för sin rätt. Jag känner till flera fall där sjuka människor inte orkar kämpa, lever på sin familj och allmosor och har varken kontakt med socialen, arbetsförmedlingen eller FK. Dessa människor finns inte i någon statistik. Det handlar om drygt en av tio av de utförsäkrade som försvunnit ur systemen. Hur försvarar man det i ett så "välskött" land som Sverige? Förresten, har du stukat foten igen som har tid att hänga här även dagtid?
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 13:19)  Förresten, har du stukat foten igen som har tid att hänga här även dagtid? Sitter på ett tåg just nu. Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 14:05)  Sitter på ett tåg just nu. Gita Du glömde att svara på den viktiga frågan. inte för att jag hade förväntat mig att du skulle svara, men hoppas kan man ju alltid.
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 13:19)  . Jag känner till flera fall där sjuka människor .......... Jag kan minnas fel, men visst var det väl du som tidigare avfärdade mina åsikter med att man inte kan dra generella slutsatser av personliga erfarenheter? Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 14:13)  Jag kan minnas fel, men visst var det väl du som tidigare avfärdade mina åsikter med att man inte kan dra generella slutsatser av personliga erfarenheter? Gita Har inget minne av den diskussionen. Men nu finns det ju statistik på det. jag känner flera av dem som inkluderas i denna statistik. Det är inga enskilda fall längre. Inte heller snyfthistorier. Jag väntar fortfarande på ett svar.
Jag ser att jag skriver dubbelt. Vad menar jag egentligen? Jo. dessa människor finns inte i någon statistik. Med det menar jag att de inte finns i statistik som arbetslösa, försörjningsstöd eller sjukskrivna. Men de har en alldeles egen stapel. Den visar att drygt var tionde ufrörsäkrad hamnar i den stapeln.
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 14:54)  Jag ser att jag skriver dubbelt. Vad menar jag egentligen? Jo. dessa människor finns inte i någon statistik. Med det menar jag att de inte finns i statistik som arbetslösa, försörjningsstöd eller sjukskrivna. Men de har en alldeles egen stapel. Den visar att drygt var tionde ufrörsäkrad hamnar i den stapeln. Om du nu hänvisar till befintlig statistik bör du väl också länka till denna, att det är skillnad på statistik och statistik är väl inte obekant för någon. Nåväl, att enstaka fall råkar illa ut, dvs hamnar mellan stolarna förnekar jag inte alls. Det vore snarare konstigt om det inte vore så eftersom det här med arbetsförmåga ju är en bedömningssak. Frågan hur man löser detta är väl det egentliga problemet, jag kan inte se hur man skall kunna åstadkomma ett till 100% heltäckande system till rimliga kostnader. Kan du? Och i så fall hur? På tal om personliga erfarenheter så måste vi röra oss i helt skilda världar, jag känner inte till en enda person som råkat illa ut p.g.a. förändringarna i ersättningssystemet. Jag har ändå ett hyfsat stort kontaktnät och människor blir sjuka i min värld också. Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 15:10)  Om du nu hänvisar till befintlig statistik bör du väl också länka till denna, att det är skillnad på statistik och statistik är väl inte obekant för någon.
Nåväl, att enstaka fall råkar illa ut, dvs hamnar mellan stolarna förnekar jag inte alls. Det vore snarare konstigt om det inte vore så eftersom det här med arbetsförmåga ju är en bedömningssak. Frågan hur man löser detta är väl det egentliga problemet, jag kan inte se hur man skall kunna åstadkomma ett till 100% heltäckande system till rimliga kostnader. Kan du? Och i så fall hur?
På tal om personliga erfarenheter så måste vi röra oss i helt skilda världar, jag känner inte till en enda person som råkat illa ut p.g.a. förändringarna i ersättningssystemet. Jag har ändå ett hyfsat stort kontaktnät och människor blir sjuka i min värld också. Gita Det kan hända att jag som engagerat mig i de som råkat illa ut känner till de fallen lite bättre än du.
En annan fråga, Gita, hur många av de fall du känner till har varit sjuka längre än 550 dagar?
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 15:18)  Det kan hända att jag som engagerat mig i de som råkat illa ut känner till de fallen lite bättre än du. Vem är det nu som inte svarar på frågor? Den där statistiken du hänvisade till kan man inte få se den? För statistik i sig säger ju inte ett dugg om man inte vet vem som gjort den , i vilket syfte den gjorts och vilka uppgifter som ligger till grund. Inte heller min andra fråga besvarade du. Hur tycker du att ett bra system, observera till rimliga kostnader, skulle se ut? Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 18:07)  Vem är det nu som inte svarar på frågor? Den där statistiken du hänvisade till kan man inte få se den? För statistik i sig säger ju inte ett dugg om man inte vet vem som gjort den , i vilket syfte den gjorts och vilka uppgifter som ligger till grund. Inte heller min andra fråga besvarade du. Hur tycker du att ett bra system, observera till rimliga kostnader, skulle se ut? Gita Senaste statistiken från SCB. Har ingen länk från mobilen. men sök du, scb.se. Syftet är det som scb rukar syssla med. Uppgifterna kommer direkt från arbetsförmedlingen och FK. Nu har regeringen satt stopp för att föra statistik över hur mycket ersättning utförsäkrade får. Siffrorna såg så illa ut så det är bäst man döljer dem... Men MP verkar ha fått stopp på de idiotierna. Låt svenska folket se saker och ting som de är. Sjukförsäkringen gick i vinst före 2006 också. Nu används de pengarna till jobbskatteavdragen för högavlönade. Jag har vid flera tillfällen berättat för dig hur jag skulle göra om jag bestämde. har du glömt det? Jag tycker inte att jag ska behöva återupprepa det. Mycket bra förslag från Stefan Löfven, inga jobbskatteavdrag för de som tjänar över en miljon och gradvis minskande från 600 000. Så. Nu kan du väl svara på mina frågor? Eller ska du göra som du brukar. När det blir jobbigt försvinner du ett tag och hoppas på att slippa komma in i samma diskussion igen.
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 18:18)  Sjukförsäkringen gick i vinst före 2006 också. Nu används de pengarna till jobbskatteavdragen för högavlönade. Jag har vid flera tillfällen berättat för dig hur jag skulle göra om jag bestämde. har du glömt det? Jag tycker inte att jag ska behöva återupprepa det. Oj, vad du gör det lätt för dig! Ingen statistik, inga idéer hur en vettig sjukförsäkring borde vara utformad. Du vet lika väl som jag,(och om det rådde dessutom politisk enighet om även om det var ett socialdemokratiskt förslag) att en reform var helt nödvändig. Sen vilka frågor har jag inte svarat på? Jo. just det, jag känner några personer som varit sjuka mer än två år. Om de uppbär sjukersättning eller någon form av sjukpension vet jag faktiskt inte,jag har i alla fall inte hört talas om några problem och det är väl inte sådant man frågar sina bekanta om ifall de inte tar upp det själva. Jag vet i alla fall att de inte arbetar just nu men har sina tjänster kvar. Gita
CITAT (Gita @ 15-02-2012, 18:34)  Oj, vad du gör det lätt för dig! Ingen statistik, inga idéer hur en vettig sjukförsäkring borde vara utformad. Du vet lika väl som jag,(och om det rådde dessutom politisk enighet om även om det var ett socialdemokratiskt förslag) att en reform var helt nödvändig.
Sen vilka frågor har jag inte svarat på? Jo. just det, jag känner några personer som varit sjuka mer än två år. Om de uppbär sjukersättning eller någon form av sjukpension vet jag faktiskt inte,jag har i alla fall inte hört talas om några problem och det är väl inte sådant man frågar sina bekanta om ifall de inte tar upp det själva. Jag vet i alla fall att de inte arbetar just nu men har sina tjänster kvar. Gita Jag har gett dig adressen till statistiken och förklarat för dig tidigare flera gånger hur en vettig sjukförsäkring skulle se ut. Min "reform" ser inte ut som den gjorde innan denna nya skitreform. Den gamla var inte heller bra, det har jag aldrig påstått att den var. Kom inte och säg att jag inte skulle ha en idé om hur det kunde sett ut för det är en lögn. En enkel sak är att man tar reda på ev. arbetsförmåga innan utförsäkring, känns det igen? Om du inte orkar leta efter statistiken så är det faktiskt inte mitt problem. adressen är scb.se Jag kan inte länka med mobilen. Så är det bara. Och jag har ingen som helst skyldighet att ta mig till en dator för din skull. Hur kan du sitta här och säga om dina bekanta haft problem eller inte när du inte ens vet om de är sjukskrivna eller inte? Om man fått permanent sjukersättning innan reglerna ändrades tas den inte iväg från en.
mamamaggan
15-02-2012, 20:47
Gita , jag kan berätta för dig om personer som råkat illa ut.
Min man är en av dem. Han kommer att förlora sitt ena ben p g a att han inte fick vara sjukskriven längre . Dagarna var slut och han var tvungen att börja jobba utan att få den rehabilitering han enligt opererande läkare behövde.
Om han så blivit opererad dagen innan tiden gick ut så hade man tvingat honom att börja jobba dagen efter , så är det bara , när sjukskrivningsdagarna tar slut. Det var det svar vi fick från FK när vi frågade , de är tvungna att följa reglerna som dagens regering skapat.
Han blev opererad första gången 2007 men man var av olika anledningar tvungna att operera honom ett par gånger till. Eftersom det rörde sig om samma problem så har man bara ett visst antal dagar på sig och får ingen förnyelse av dagar , inte ens om det krävs nya operationer alltså.
Systemet är horribelt , dessutom så får de sjukskrivna , arbetslösa, sjukpensionärerna , de svagaste grupperna helt enkelt betala mest skatt procentuellt sett . De har påförts en "staffavgift " för att bekosta arbetandes skatteavdrag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|