Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 22-06-2012, 07:58) *
stintan,det är ungdomarna som väljer utbildning,utbildningssystemet skall bara tillgodose deras val.
att styra vad en ungdom skall utbilda sig till går inte,det handlar om intresse och läggning.
sedan slår det fel i många fall,det finns inga jobb när de kommer ut,de har valt fel.
men till syvende och sist är det de som har ansvaret själva.
många nedläggningar av utbildningar har aviserats inför hösten,brist på elever är den största orsaken.
tyvärr riktar sig flera av utbildningarna mot bristyrken men utan elever går det ju inte.
ulf

Jag håller bara med till viss del. Det har alltid gått att åtminstone att till en del styra ungdomars yrkesval. Mern det finns och har funnits inriktningar på utbildningen som faktiskt är mer hobbybetonade än yrkesinriktade. Hur många kan jobba med foto & film t.ex. eller tänk alla tjejer som vill bli musikalartister och sångerskor.
malarmaster
precis,men du kan ju inte vägra någon en utbildning.
alternativet skulle ju i så fall vara att bara vissa utbildningar får genomföras där det är efterfrågan?
det luktar styrning och kränker individen.
det är eleven själv som måste välja,men givetvis måste eleven få hjälp med en konsekvensanalys.
vad händer om jag gör si eller så?
ulf
Gita
CITAT (Bengalow @ 21-06-2012, 23:01) *
Jösses, du behöver inte gå så långt för att finna en pajas, Gita! Du behöver bara se dig själv i spegeln...om du törs!

Återigen ett inlägg från forumets största pajas och fåntratt. Varför bemöter du aldrig i sak?Har du verkligen inget att komma med? Varifrån kommer ditt behov att enbart kasta skit på dem som inte tycker som du.?

Fast nu glömde du förstås att kalla mig "subba".
Gita
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 22-06-2012, 08:46) *
precis,men du kan ju inte vägra någon en utbildning.
alternativet skulle ju i så fall vara att bara vissa utbildningar får genomföras där det är efterfrågan?
det luktar styrning och kränker individen.
det är eleven själv som måste välja,men givetvis måste eleven få hjälp med en konsekvensanalys.
vad händer om jag gör si eller så?
ulf

Nej men vissa utbildningar kanske inte måste ske inom i gymnasieskolan. Det kanske är just konsekvensanalys som saknas i många fall.
malarmaster
vad du väljer att kalla skolan är egalt,gymnasie eller annat,det skall i vilket fall vara gratis för eleven.
att skolan skall kolla arbetsmarknaden inför varje läsår och kolla framtida konjukturer är ju också lite lotteri.
inte minst för lärarkåren.
Nej,skolan skall erbjuda utbildning där det finns elevunderlag,inget annat.
nu finns dessutom många fler utbildningar att välja på,tack vare friskolereformen.
men kanske en satsning på yrkespresentation på grundskolan klass 8-9 hade varit bättre än yrkesvägledare,i den mån de finns kvar? ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 22-06-2012, 07:48) *
kan bara ansluta mig till gitas analys.
tilläggas kan avseende a-kassenivåerna att de i dagsläget är för låga.det är längesen de höjdes.
men troligtvis vill moderaterna ha en stor skillnad mellan a-kassa och arbetsinkomst för att motivera jobbsökande.
själv är jag tveksam att det är rätt väg,jobb måste finnas att söka.
just företags och nyföretagspolitik saknas hos moderaterna,personligen vill jag se lägre arbetsgivaravgifter,
enklare regler för företag med mindre än 10 anställda,kanske borttagande av arbetsgivaravgift för långtidsarbetslösa med en trappa till full arbetsgivaravgift på förslagsvis 3 år?
nu arbetas det flitigt i de olika partikanslierna inför valet.även moderaterna har sett svagheten i sin företagspolitik och kommer säkert med nya bud,kanske ansluter sig till de övriga allianspartiernas ideer.
ulf

Det beror allt på utifrån vems perspektiv man ser det, arbetsgivarens eller arbetstagarens.
Det du säger skulle det för det första innebära ytterligare svårigheter för anställda att få en tillsvidareanställning. Redan som det är finns det (alltför) många arbetsgivare som försöker undvika tidsramarna i LAS genom kortare visstidsanställningar. Lägre arbetsgivaravgifter de första anställningsåren gör detta ännu begärligare för arbetsgivaren.

Det är dessutom en väldigt kortsiktig lösning. Visserligen skulle det öka omsättningen på arbetsmarknaden men i förlängningen skulle det även innebära en kompetensförlust i landet. Det skulle bara bli en slags omvänd ordning på arbetsmarknaden där "kompetensen" går arbetslös istället pga konkurrensen med gröngölingarna med låga arbetsgivaravifter.
Naturligtvis skulle detta dumpa lönerna även för de med hög kompetens och därmed skulle det bli ännu mindre pengar in till statskassan. De enda som vinner på en sådan lösning är de som vill att klirret ska finnas i de egna privata fickor och inte komma alla tillgodo, men det är väl det som kallas borgerlig politik i ett litet nötskal...)
(Men nog katten kommer det att bli tyst på Reinfeldt och Borg om att jobba tills man dör av åldersskäl i alla fall. "Effektiv och billig arbetskraft" sa Bull...)

Jag står fast vid mina åsikter om att lösningen först och främst heter lägre vinstkrav för företagen. Att göra som du tycker skulle bara skapa en ökad obalans i samhället, likt den vi kan se i fattigare länder där större delen av befolkningen lever under orättvisor och förtryck.
lamorran
CITAT (Gita @ 21-06-2012, 22:47) *
Visst, jag kan hålla med om att Persson inte är någon lysande stjärna men om man jämför honom med pajasen Juholt så har man inte bara problem med nyanserna utan då saknar man helt färgseende.
Dessutom, Juholt kandiderade till posten som hela Sveriges statsminister vilket knappast Persson gör.
Gita

Gita, dina frenetiska försök att förtala och förnedra Juholt börjar få ett löjets skimmer över sig och man kan bara skratta åt det , om det inte är så att du blivt helt manisk i dina uttalande.Kent Perssons verklighets främmande försök att spela politisk strateg har du naturligtvis överseende med , Han tillhör ju ett parti som tycker sig att stå över all kritisk granskning. men ÅTERIGEN har Reinfeldts fingertoppskänsla för div utnämningar slagit fel.Föregångaren som politisk strateg var ju inget ljus precis .Arkelsten hade nog skolkat mycket under sin utbildning. Nu är ju de här personerna de som skall utforma det STÖRSTA REGERINGSPARTIETS politik. ETT VÄLDIGT VIKTIGT JOBB SOM FÅR KONSEKVENSER FÖR SVENSKA MEDBORGARE , INTE BARA FÖR MODERATER.
malarmaster
Cacki,du får utveckla tanken med lägre vinstkrav,jag hänger inte riktigt med där.
ett företags uppgift är ju inte att i första hand sysselsätta folk utan att generera pengar till ägarna/ägaren. detta oavsett företagets storlek.
ensamföretagaren har ju i första hand att dra in lön till sig själv,går det bra kan det bli lite mer än lön.
anställer han sedan en eller flera skall det ju genereras mer pengar för att täcka löner och andra kostnader,att i det läget ställa krav på att det inte får genereras överskott utan det skall skattas bort alt. användas till mer personal(som kanske inte behövs) är för mig en konstig ide.
ser fram emot mer info. ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 22-06-2012, 12:36) *
Cacki,du får utveckla tanken med lägre vinstkrav,jag hänger inte riktigt med där.
ett företags uppgift är ju inte att i första hand sysselsätta folk utan att generera pengar till ägarna/ägaren. detta oavsett företagets storlek.
ensamföretagaren har ju i första hand att dra in lön till sig själv,går det bra kan det bli lite mer än lön.
anställer han sedan en eller flera skall det ju genereras mer pengar för att täcka löner och andra kostnader,att i det läget ställa krav på att det inte får genereras överskott utan det skall skattas bort alt. användas till mer personal(som kanske inte behövs) är för mig en konstig ide.
ser fram emot mer info. ulf

Jag har verkligen inte sagt att allt ska skattas bort! Däremot hör man väldigt ofta att egenföretagare anser sej vara värda en betydligt högre inkomst än de anställda, vilket jag inte kan få ihop riktigt. Ibland verkar det nästan som om anställda enbart kostar en massa pengar utan att generera något tillbaks till företaget.

Jag talar heller inte om företag som knappast går ihop pga dålig konkurrenskraft eller överetablerad bransch.
Men jag kan bara inte förstå varför det skulle vara viktigare att hålla företag som inte klarar att stå på egna ben under armarna, än enskilda medborgare med samma problem.

Men småföretagare, som inte ens klarar konkurrensen inom det egna landet, som använder sej av exportberoendet som ett argument för ökat stöd för egen del blir ganska ihåligt, eftersom det knappast är de som står för exporten. I själva verket ingår de bara i den inrikesekonomiska (nollgenererande?!) karusellen, de också. Alltså kvarstår bara den egna girigheten som drivkraft bakom sådana argument.

Inte ens argumentet om ökad konsumtion håller om man nu tror att det är enda lösningen på alla bekymmer. Ju fler som kan konsumera desto större rullning på kulorna, svårare än så är det ju faktiskt inte. Att de sitter låsta på ett fåtal rika personers privata bankkonton gör ju inte landets ekonomiska situation bättre precis.

Det jag vänder mej emot är de företag som trissar upp vinstkraven så att ägare/aktieägare kan plocka ut orimliga vinster. Var smärtgränsen går är inte jag rätt person att kunna svara på, men det är ändå i den ändan man måste börja, tror jag.
Om välfärden för alla medborgare hålls så jämlik som möjligt kommer man även att få en ökad motivation för gemene man att hålla igång både företag och den enskilda individer. Som det ser ut nu med den här regeringen är vi ju för katten på väg åt fel håll!
malarmaster
cacki,vi lever nog inte i samma verklighet.
att en egenföretagare tar ut mer i lön än en anställd tycker inte jag är konstigt.
det är trots allt han som tar de ekonomiska riskerna,oftast han(givetvis kan det också vara en hon,vägrar använda hen)som lägger sin fritid på papper,kunder m.m.
en anställd är trots allt en anställd även om många givetvis är lojala mot sin arbetsgivare och ställer upp.
företagsstöd som du lite kryptiskt pratar om finns mej veterligen inte heller.
visst kan vissa storföretag göra stora vinster,det är sant men det stör inte mig.
så länge de följer lagar och regler är det okej.aktieutdelningar beskattas också.
förutom att jag själv är företagare känner jag många andra småföretagare så jag vet hur många timmar i veckan de flesta jobbar,en anställd har oftast 40,en företagare 50-60.
jag förstår inte heller hur du skall sätta gränsen för vad en övervinst är,hur du skall få ett företag att hålla igen så att övervinst inte uppkommer m.m.
ett knep från företagens sida är ju att flytta verksamheten när sånt tal kommer upp.
det är också dessa "övervinster" som gör att företag kan expandera och växa,både i sverige o utomlands. de flesta storföretag är ju numera globalt ägda och har inte någon direkt koppling till sverige trots att de kanske en gång började här.det är lätt för dem att flytta om skatter och andra krav blir ofördelaktiga jämfört med andra närliggande länder. ulf
Bengalow
Det tycks som om du lever i din lilla värld av småföretagande, Ulf. Läs tidningar, och förstå vad Cacki menar. I dessa bolag, med säten i Karibiska sjön, Kanalöarna eller Luxembourg föregår den ena transaktionen efter den andra... Låna av ditt moderbolag, och betala med skyhög ränta, så att det till slut blir "förlust" för det svenska bolaget, som är avdragsgill. Läs på om t.ex Nordea, som fick miljardstöd, men drog av förlusten i sin bokföring. Ja, något är snett i affärsvärlden. Kanske stavas det, precis som Cacki skriver G,i säger gi, säger r, i, g, säger rig, säger h,e,t säger het, säger girighet...Tydligt nog?
En gång jobbade jag med raffinaderibyggnad i Göteborg (1960-talet) och en kontrollant från BP berättade över ett glas öl, hur lätt det var att "svindla" staten. Svenska BP fick betala sina oljeprodukter till BP Bermudas, som var säljare, till ett grovt överpris. När det var 2 dagar kvar av året, så sände BP's huvudkontor en kreditnota till Svenska BP, så att deras inkomster stämde så när som på 1000 kronor. Så har man gjort sedan den tiden - 50 år tillbaka. Varför skall man inte betala skatt för sin vinst i Sverige, som ändå har en av de lägsta bolagsbeskattningarna i Europa? För att det är 0 på Bermudas, såklart...liksom Cypern, Holland m.fl. svindlarstater. Schweiz inte att förglömma. Dom lever flott på våra pengar, och "Storfursten" av Luxembourg!!! Han sket nästan ner sig när man sålde kontouppgifter till Tyskland.
Fy fan för bankrofferier!!!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-06-2012, 23:19) *
Varför skall man inte betala skatt för sin vinst i Sverige, som ändå har en av de lägsta bolagsbeskattningarna i Europa? För att det är 0 på Bermudas, såklart...liksom Cypern, Holland m.fl. svindlarstater. Schweiz inte att förglömma. Dom lever flott på våra pengar, och "Storfursten" av Luxembourg!!! Han sket nästan ner sig när man sålde kontouppgifter till Tyskland.
Fy fan för bankrofferier!!!

Sverige har alltså bland de lägsta bolagsbeskattningarna i Europa förutom Cypern, Holland, Luxemburg och Schweiz "m.fl." som du skriver inte har någon skatt alls? Hur kan de då leva gott på våra pengar om skatten är noll?
Huggorm
Sverige har 26,3% bolagsskatt efter en sänkning som alliansen gjorde 2009. Det är bland de högre i Europa, dock bara 1% högre än Schweiz och Holland som du nyss skrev inte hade någon bolagsskatt alls. Cypern har inte heller 0, de har 10%, och Luxemburg har 6-29% på olika sorters verksamhet. Bermuda verkar vara det enda riktiga skatteparadiset bland de du räknade upp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_of_Europe
Bengalow
Så jäkla enkelt är det inte, Huggorm! Vad får du göra avdrag för i de olika länderna? Vad är det som lockar företag att "skattskriva" sig dessa "lilliputstater", som endast överlever p.g.a. sin speciellt låga skattemoral. Att dra till sig svarta pengar från hela världen, tvätta dom, och låna ut till god ränta. Varenda afrikansk diktator har ju komnton i dessa länder. Moral? Nej, OMORAL!!!
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 23-06-2012, 00:17) *
Så jäkla enkelt är det inte, Huggorm! Vad får du göra avdrag för i de olika länderna? Vad är det som lockar företag att "skattskriva" sig dessa "lilliputstater", som endast överlever p.g.a. sin speciellt låga skattemoral. Att dra till sig svarta pengar från hela världen, tvätta dom, och låna ut till god ränta. Varenda afrikansk diktator har ju komnton i dessa länder. Moral? Nej, OMORAL!!!

det är väl snarare en affärside,att låta utländska bolag utan verksamhet i landet ha konton som sedan beskattas,lågt eller inte alls.men det ger ju jobb i inhemsk banksektor m.m.
jag ser ingen omoral i detta, skattemoral,vad är det?
dessa länder med låg bolagsskatt drar till sig utlänskt kapital som ger jobb i olika sektorer,det är väl snarare bara + för dessa länder
det låter som om det vore bättre för övriga länder att se över nivån på sina bolagsskatter.
det kommer väl snarare att öka utflyttningen i framtiden då globaliseringen öppnar gränser och olika lagstiftningar avseende att hindra rörlighet tas bort.
Hörde om ett för mig nytt upplägg då jag förundrat funderat på varför så många utländska företag etablerat sig i sverige.
Du är svensk småföretagare,du vill ha ett AB,du registrerar ett engelskt AB där det endast behövs ett pund i aktiekapital(i sverige lägst 50000),du lägger detta bolag vilande och öppnar istället en filial i sverige.
bolagsverket i sverige måste då godkänna filialen som svenskt aktiebolag(utan kapital).
du bedriver din verksamhet,du plockar ut en låg lön som beskattas normalt,vinsten plockas ut som aktieutdelning 12 ggr om året(lagligt i england,i sverige 1gg om året).aktieutdelningen beskattas som kapital.(30%?)arbetsgivaravgifter betalas inte på detta.
detta upplägg är helt lagligt,det finns 23000 sådana bolag i sverige och c.a 1500 registreras varje år,
vill man undvika skattetrycket i sverige är detta ett bra upplägg,något som de svenska företagarna upptäckt.
Girighet?låg skattemoral?
vill du dessutom komma undan skatt helt på aktieutdelningen skickar du vinsten till england som skickar den vidare till något skatteparadis där du kan ta en ledighet samtidigt som du skrattar på vägen till banken.
Bengalow,så länge globaliseringen ökar ,även på penningområdet,måste ett land anpassa sin skattelagstiftning till omvärlden.regelverket inom eu skiljer ju mellan länderna men då du får bedriva din verksamhet från vilket eu-land som helst väljer man ju det upplägget som är fördelaktigast.
Måste erkänna att det är frestande...Ulf
Bengalow
Jag kanske uttryckte mig oklart, Huggorm, det skall vara handelsbollag. Jag läste i Sydsvenskan, hur bl.a. Fabege, Kungsleden, HSB m.fl. genom att bilda dotterbolag i Holland, kunde undvika skatt på försäljning av fastigheter. Man sålde sitt bestånd till detta bolag för taxeringsvärdet, sedan lät man dotterbolaget sälja till marknadspris. Mellanskillnaden, vinsten, sändes till Sverige som "koncernbidrag". I Holland, liksom Cypern utgår ingen skatt på handelsbolagens vinster.
Nu har Högsta förvaltningsrätten dömt ut förfarandet som "skatteplanering/skatteflykt", jfr "Cyperndomen". HSB lär få betala 165 mille i skatt + 66 mille i straffavgift. Nu väntar mer än 200 sådana ärenden på domstolsbeslut...
Gita
CITAT (Cacki @ 22-06-2012, 10:43) *
Jag står fast vid mina åsikter om att lösningen först och främst heter lägre vinstkrav för företagen. Att göra som du tycker skulle bara skapa en ökad obalans i samhället, likt den vi kan se i fattigare länder där större delen av befolkningen lever under orättvisor och förtryck.

Jag förstår inte riktigt hur du får ditt resonemang att gå ihop, på något sätt gör du en logisk kullerbytta. Hur i all världen kan du tro att man skapar fler jobb genom att försämra villkoren för företag/företagande? Och hur i all världen skulle det gå till att få företagen att sänka sina vinstkrav? Genom lagstiftning eller beskattning? Förmodligen skulle det krävas en hård diktaturregim och höga , oegenomträngliga murar runt ett totalt isolerat litet Sverige, ett samhälle typ Nordkora eller gamla Sovjetstaten. Är det ett sådant samhälle du vill ha.?
Vill vi leva i ett fritt öppet samhälle få vi nog finna oss i (något som sker i allt högre grad) att företag, speciellt personalintensiva tillverkningsföretag, flyttar runt till de platser i världen som erbjuder dem bäst villkor.
Har du tänkt dig att man skall lagstifta bort rätten för företag att flytta, det kanske man på kort sikt skulle kunna göra , men man kan nog inte förbjuda dem att lägga ner.
Hur länge tror du föresten att kinesiskt ägda Volvo kommer att tillverka bilar i Sverige? Inte en dag längre än det är gynnsamt för ägaren att ha tillverkningen här, det kan jag lugnt försäkra dig.

Vill man inte ha vinstgivande företag då får man inte heller några jobb så sänkta avgifter och annat som kan stimulera företagsamhet gynnar självfallet företaget men i minst lika hög grad den anställde som utan företaget inte varit anställd utan arbetslös.
Speciellt bra för att skapa jobb tror jag att det är att gynna företag inom tjänstesektorn (rut,rot, restaurangmoms m.m.) eftersom dessa företag inte är lika lättrörliga, det ligger ju i sakens natur att tjänsteföretagen måste finnas där tjänsten efterfrågas,eller hur?
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 23-06-2012, 00:17) *

Har du funderat på vad som får företag att dras till dessa enligt dig omoraliska länder? Det är väl ganska självklart att de tillämpar regler som gynnar företagsamhet. Och hur skall vi förmå dessa "omoraliska" länder att ändra sina regler och sin lagstiftning så att de inte längre drar till sig (svenska) företag?

Om du hängt med det minsta de senaste 20 till 30 åren så bör du väl också veta att Sverige inte ensam sätter reglerna utan att vi på gott såväl som på ont får försöka anpassa oss till en mera öppen värld så gott det går.
Gita
Huggorm
Anders Borg har en plan för skatteplanerandet, men jag minns inte exakt hur han hade tänkt. Bolagsskatten skulle väll sänkas en aning, men det var även något mer som skulle göras
Gita
CITAT (lamorran @ 22-06-2012, 11:23) *
Gita, dina frenetiska försök att förtala och förnedra Juholt börjar få ett löjets skimmer över sig och man kan bara skratta åt det , om det inte är så att du blivt helt manisk i dina uttalande.Kent Perssons verklighets främmande försök att spela politisk strateg har du naturligtvis överseende med , Han tillhör ju ett parti som tycker sig att stå över all kritisk granskning. men ÅTERIGEN har Reinfeldts fingertoppskänsla för div utnämningar slagit fel.Föregångaren som politisk strateg var ju inget ljus precis .Arkelsten hade nog skolkat mycket under sin utbildning. Nu är ju de här personerna de som skall utforma det STÖRSTA REGERINGSPARTIETS politik. ETT VÄLDIGT VIKTIGT JOBB SOM FÅR KONSEKVENSER FÖR SVENSKA MEDBORGARE , INTE BARA FÖR MODERATER.

Oj, du tycks har fått någon slags "hook up" på Juholt eftersom du tar upp något som väl var slutdiskuterat i och med att han avgick. För min del är han glömd och förbrukad för längesedan, en ytterst tragisk person och en tragisk parentes för socialdemokratin.
Att du sedan inte förstår skillnaden mellan en statsministerkandidat och en politisk sekreterare för ett enskilt parti är väl i mina ögon lite märkligt.
Detta inte som något försvar för Persson, han är väl inte alldeles kul precis men jag känner inget som helst behov att försvara honom som person.
Gita
lamorran
CITAT (Gita @ 23-06-2012, 19:23) *
Oj, du tycks har fått någon slags "hook up" på Juholt eftersom du tar upp något som väl var slutdiskuterat i och med att han avgick. För min del är han glömd och förbrukad för längesedan, en ytterst tragisk person och en tragisk parentes för socialdemokratin.
Att du sedan inte förstår skillnaden mellan en statsministerkandidat och en politisk sekreterare för ett enskilt parti är väl i mina ögon lite märkligt.
Detta inte som något försvar för Persson, han är väl inte alldeles kul precis men jag känner inget som helst behov att försvara honom som person.
Gita

Jag har nu förstått Gitas "diskussionstaktik".Så fort hon tycker något är besvärande i svaren på hennes inlägg så tar hon till metoden att tycka att det är utan intresse eller för gammalt.Dessutom svarar hon gärna med att på ett översittaraktigt sätt i princip idiotförklara motparten.Det brukar vara intressant att få diskutera politiska frågor men här är det inte intressant längre.Gita har ett hånfullt och översittaraktigt sätt i sina bemötande att det är totalt ointressant i dessa diskussioner mer Over and out Lamorran
Bengalow
Precis,, hon är helt okunnig i sakfrågor och flippar ut i det hon känner för, städtanter och barnpassning. Det var säkert hon som fick hala upp plånboken med svarta pengar. Något annat har hon inte en aning om, allra minst politik...
Gita
CITAT (lamorran @ 23-06-2012, 20:34) *
Jag har nu förstått Gitas "diskussionstaktik".Så fort hon tycker något är besvärande i svaren på hennes inlägg så tar hon till metoden att tycka att det är utan intresse eller för gammalt.Dessutom svarar hon gärna med att på ett översittaraktigt sätt i princip idiotförklara motparten.Det brukar vara intressant att få diskutera politiska frågor men här är det inte intressant längre.Gita har ett hånfullt och översittaraktigt sätt i sina bemötande att det är totalt ointressant i dessa diskussioner mer Over and out Lamorran

Men snälla du, vad mer finns att säga om Juholt? Och jag har verkligen inget behov av att försvara Persson. Gör det dig besviken, eller?
Att jag tycker att det är märkligt att man inte förstår skillnaden (tjatigt !)mellan en statsministerkandidat och en partisekreterare i ett enskilt parti kan väl knappast vara att idiotförklara någon. Knappast hånfullt eller översittaraktigt heller för det är faktiskt märkligt.
Känns mest som om du är besviken för du inte lyckats dra igång ett jättegräl om Juholt mot Persson och när det inte lyckades är du på något sätt tvungen att ge dig på mig som person. Tyvärr så blir det hela bara lite fånigt.
Gita
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 23-06-2012, 20:43) *
Precis,, hon är helt okunnig i sakfrågor och flippar ut i det hon känner för, städtanter och barnpassning. Det var säkert hon som fick hala upp plånboken med svarta pengar. Något annat har hon inte en aning om, allra minst politik...

På gång igen, alltid samma visa, aldrig ett bemötande i sak. Klarar du inte en saklig diskussion utan personangrepp vore det nog klokt att ligga lite lågt för du börjar bli ganska patetisk. När det gäller ekonomiska samband verkar du faktiskt inte ha en susning dessutom lever du kvar i en sedan länge svunnen tid. Saker och ting och inte minst omvärlden förandras , vet du!
Gita
P.s "Städtanter"? Vad ger dig rätt till denna överlägsenhet mot en hel yrkeskår.? D.s
Ett litet tillägg: Jag vill bara nämna att de som städar hos mig inte ser sig själva som "städtanter" utan som duktiga yrkesmänniskor som är väl medvetna om att de gör ett bra jobb.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 22-06-2012, 17:09) *
cacki,vi lever nog inte i samma verklighet.
att en egenföretagare tar ut mer i lön än en anställd tycker inte jag är konstigt.
det är trots allt han som tar de ekonomiska riskerna,oftast han(givetvis kan det också vara en hon,vägrar använda hen)som lägger sin fritid på papper,kunder m.m.
en anställd är trots allt en anställd även om många givetvis är lojala mot sin arbetsgivare och ställer upp.
företagsstöd som du lite kryptiskt pratar om finns mej veterligen inte heller.
visst kan vissa storföretag göra stora vinster,det är sant men det stör inte mig.
så länge de följer lagar och regler är det okej.aktieutdelningar beskattas också.
förutom att jag själv är företagare känner jag många andra småföretagare så jag vet hur många timmar i veckan de flesta jobbar,en anställd har oftast 40,en företagare 50-60.
jag förstår inte heller hur du skall sätta gränsen för vad en övervinst är,hur du skall få ett företag att hålla igen så att övervinst inte uppkommer m.m.
ett knep från företagens sida är ju att flytta verksamheten när sånt tal kommer upp.
det är också dessa "övervinster" som gör att företag kan expandera och växa,både i sverige o utomlands. de flesta storföretag är ju numera globalt ägda och har inte någon direkt koppling till sverige trots att de kanske en gång började här.det är lätt för dem att flytta om skatter och andra krav blir ofördelaktiga jämfört med andra närliggande länder. ulf

Antal jobbade timmar:
Timlön naturligtvis! Lön efter antal inarbetade timmar. Det är naturligtvis även en simpel företagare värd flirting.gif .
Risktagande:
Ibland är du rolig. Ni alliansanhängare snackar om valfrihet än hit och än dit, både vad det gäller yrkesval och utbildningar. Gäller väl även dej i så fall. Du valde själv att starta eget med allt vad det innebär.Tillfredsställelsen i att vara din egen arbetsgivare väger tungt säger du - Vad gnäller du då för, det är ju så här du vill ha det!
Företagsstöd:
Det var du själv som nämnde det här med "att sänka arbetsgivaravgiften för småföretagare..." Det vore väl en stödåtgärd om något! Varför ska de få rabatt på arbetskraft...och ur den anställdes perspektiv, "varför ska hens arbetsinsatser realiseras ut?" Det vore bättre att de får lite stöd med det administrativa krånglet i så fall.

(Du nämnde något om att du inte kunde se något moraliskt fel i att försöka slippa betala skatt till staten eftersom exemplet du nämnde inte(?? inte tillräckligt insatt) är olagligt. Okej, då hoppas jag inte att du har några invändningar mot din fru om hon är otrogen mot dej heller. Det är ju inte heller olagligt....
Nej du, för vissa handlar visst moralbedömning om vad man själv kan dra nytta av en handling...)
gnon49
Givetvis ser företag till att få så låg skatt som möjligt inom ramen för vad lagen säger. Har egentligen inget med moral att göra. Att göra en bra vinst är nr 1 för företag, både privata o offentliga. Visst kan förlust förekomma när man bygger upp eller tar död på konkurrenter. Men målet är ju en bra vinst som kan garantera framtida investeringar och därmed fler arbetstillfällen. Även ägare eller aktieägare vill ju ha sitt. Nu täpps väl hålen igen till olika skatteparadis genom olika avtal.
Cacki
CITAT (Gita @ 23-06-2012, 16:25) *
Jag förstår inte riktigt hur du får ditt resonemang att gå ihop, på något sätt gör du en logisk kullerbytta. Hur i all världen kan du tro att man skapar fler jobb genom att försämra villkoren för företag/företagande? Och hur i all världen skulle det gå till att få företagen att sänka sina vinstkrav? Genom lagstiftning eller beskattning? Förmodligen skulle det krävas en hård diktaturregim och höga , oegenomträngliga murar runt ett totalt isolerat litet Sverige, ett samhälle typ Nordkora eller gamla Sovjetstaten. Är det ett sådant samhälle du vill ha.?
Vill vi leva i ett fritt öppet samhälle få vi nog finna oss i (något som sker i allt högre grad) att företag, speciellt personalintensiva tillverkningsföretag, flyttar runt till de platser i världen som erbjuder dem bäst villkor.
Har du tänkt dig att man skall lagstifta bort rätten för företag att flytta, det kanske man på kort sikt skulle kunna göra , men man kan nog inte förbjuda dem att lägga ner.
Hur länge tror du föresten att kinesiskt ägda Volvo kommer att tillverka bilar i Sverige? Inte en dag längre än det är gynnsamt för ägaren att ha tillverkningen här, det kan jag lugnt försäkra dig.

Vill man inte ha vinstgivande företag då får man inte heller några jobb så sänkta avgifter och annat som kan stimulera företagsamhet gynnar självfallet företaget men i minst lika hög grad den anställde som utan företaget inte varit anställd utan arbetslös.
Speciellt bra för att skapa jobb tror jag att det är att gynna företag inom tjänstesektorn (rut,rot, restaurangmoms m.m.) eftersom dessa företag inte är lika lättrörliga, det ligger ju i sakens natur att tjänsteföretagen måste finnas där tjänsten efterfrågas,eller hur?
Gita

Du talar om logiska kullerbyttor. Vad tycker du om malarmasters förslag om reducerade arbetsgivaravgifter för småföretagare då? Kan det få storföretagen att låta tillverkningen stanna kvar i Sverige, tror du?? Det är däremot en logisk kullerbytta enligt mej.

Vem är det som ska ta på sej ansvaret för att Volvo flyttar sin tillverkning utomlands, tycker du? Är det per automatik arbetskraften som måste bli billigare eller är det kanske underleverantörerna som ska sänka överpriserna på sina produkter?

Vad har du själv för lösning på att få storföretagen att stanna i Sverige?? Ska vi bara stå och se på när pamparna dansar tango och låta
golvtramparna ta smällen för det kanske? Girigbukarna kommer aldrig att nöjda sej hur mycket klirr de än kan stoppa ner i sin egen ficka. Om de får hållas kommer dom att tömma hela landets pengakista till slut. Ska vi bara stå och se på, eller ska vi lägga lite energi på att sätta hårt mot hårt?

Vinst förresten! Pengar som inte växer utifrån antal sålda produkter/tjänster är inte ens värda att kallas vinst. Växer pengarna endast genom att man gör allt man kan för att slippa betala skatt, då är det bara skit med det företaget. Ett sådant företag ska i alla fall bara hålla truten om att "det är företagen som bär upp och håller igång Sverige".
malarmaster
cacki,du kan aldrig tvinga företag att vara kvar i ett demokratiskt land,det tillhör en gången tid.
det som styr var tillverkning kommer att ske är produktens slutliga kostnad och den styrs av bl.a arbetskraftskostnad,kompetens hos arbetsstyrkan,energipriser,miljökrav/avgifter och skatter.
i en globaliserad värld ser alla storföretag på detta.
sverige och västvärlden håller på att tappa sin konkurrenskraft,arbetskraft är billigare i många andra länder,kompetensen ökar också i dessa länder och energin är oftast billigare tack vare mindre miljöhänsyn och användandet av t.ex kol.
tyvärr tror jag som gita att inom ett fåtal år är det mesta av t.ex volvo flyttat till kina.
de kommer att pumpa företaget i sverige på kompetens och teknik samt överföra den till fabriker i kina.
kvar kan finnas en utvecklingsavdelning och en försäljningsorganisation i sverige.
denna utveckling har vi ju sett de senaste 10 åren,kolla på etiketten när du handlar t.ex vitvaror,elektronik,elmaskiner,kläder,möbler, inte mycket svenskt där,
tyvärr är inte heller särskilt mycket gjort i eu heller,även om det fortfarande finns fabriker men oftast flyttade till Tjeckien,Rumänien,Slovakien,polen m.fl lågkostnadsländer i EU.
övriga högkostnadsländer har precis samma problem som oss med minskad industrisektor,hög arbetslöshet m.m.
vill du vända utvecklingen?
då måste du förhindra globalisering,införa gränshinder,tullar för varor.
de flesta svenskar hyllar t.ex ikea,hur mycket tillverkningsjobb i sverige ger de?
jo,ikea har svenska fabriker,främst på kök men särskilt många jobbar inte där.
de tillverkar sina lågprisprodukter precis som de flesta andra utomlands.
varför? jo,annars skulle priset öka kraftigt och folk sluta handla.
Tänk på det när du handlar,stöder du europeisk industri i första hand eller tittar du främst på prislappen?
Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 24-06-2012, 08:24) *
...............

de flesta svenskar hyllar t.ex ikea,hur mycket tillverkningsjobb i sverige ger de?
Tänk på det när du handlar,stöder du europeisk industri i första hand eller tittar du främst på prislappen?
Ulf

Ja det vore ju förfärligt om en sån som Kamprad inte kunde gömma undan en massa miljarder genom att bolla runt dom i skatteparadis och genom att bosätta sig utomlands. sick.gif
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2012, 08:40) *
Ja det vore ju förfärligt om en sån som Kamprad inte kunde gömma undan en massa miljarder genom att bolla runt dom i skatteparadis och genom att bosätta sig utomlands. sick.gif

precis,ikeas upplägg är just att smita undan skatt.men de flesta storföretag gör såhär.
man kritiserar många andra för liknande upplägg men enligt svenska folket är kamprad en go o trevlig gubbe och ikea en svensk nationalikon som inte får kritiseras.
vad är skillnaden på ikea och övriga företag som gör likadant?
observera att det bryts inga lagar,man följer lagstiftningen i respektive land.
skatteparadis är tydligen ett land med låga skatter,vad är då sverige? ett helvete då vi har nästan högst skattetryck? ivånarna i dessaparadis,Schweits,lichtenstein m.fl har de sämre än sverige.?ulf
Gita
CITAT (Cacki @ 23-06-2012, 23:27) *
Du talar om logiska kullerbyttor. Vad tycker du om malarmasters förslag om reducerade arbetsgivaravgifter för småföretagare då? Kan det få storföretagen att låta tillverkningen stanna kvar i Sverige, tror du?? Det är däremot en logisk kullerbytta enligt mej.

Vem är det som ska ta på sej ansvaret för att Volvo flyttar sin tillverkning utomlands, tycker du? Är det per automatik arbetskraften som måste bli billigare eller är det kanske underleverantörerna som ska sänka överpriserna på sina produkter?

Vad har du själv för lösning på att få storföretagen att stanna i Sverige?? Ska vi bara stå och se på när pamparna dansar tango och låta
golvtramparna ta smällen för det kanske? Girigbukarna kommer aldrig att nöjda sej hur mycket klirr de än kan stoppa ner i sin egen ficka. Om de får hållas kommer dom att tömma hela landets pengakista till slut. Ska vi bara stå och se på, eller ska vi lägga lite energi på att sätta hårt mot hårt?

Vinst förresten! Pengar som inte växer utifrån antal sålda produkter/tjänster är inte ens värda att kallas vinst. Växer pengarna endast genom att man gör allt man kan för att slippa betala skatt, då är det bara skit med det företaget. Ett sådant företag ska i alla fall bara hålla truten om att "det är företagen som bär upp och håller igång Sverige".

Men du förklarar ju inte på något sätt hur du tänker om du tror att en begränsning av företagens vinstmöjligheter skulle skapa fler jobb därmed ökade skatteintäkter och en bättre välfärd. Enligt all logik och alla ekonomiska samband så fungerar det helt enkelt inte så.
Inte heller kan du redogöra för hur din tänkta begränsning skulle gå till eller vara möjlig i ett fritt demokratiskt och öppet samhälle.
Lite intressant är det ju också att man nu t.o.m. från socialdemokratiskt håll, tvärt emot vad du anser, går ut med att balansens mellan risktagande och belöning för företagare/företag bör förbättras. Och man menar alltså inte att chansen till belöning skall minskas/begränsas.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2012, 08:40) *

Ett annat alternativ för "en sån som Kamprad" vore ju förstås att lämna Sverige helt och hållet, eller hur?
Trots allt generar ju "en sån som Kamprad" och hans företag åtskilliga skattekronor i Sverige också.
För övrigt skall väl inte de pengar som "en sån som Kamprad" tjänar utanför Sverige beskattas i Sverige eller anser du att om man är född i Sverige så skall all inkomst beskattas i Sverige oberoende av var den är intjänad.

Men kanske skulle du vilja sätta fotboja på och införa reseförbud för "en sån som Kamprad"
Gita
Gita
cacki,du kan aldrig tvinga företag att vara kvar i ett demokratiskt land,det tillhör en gången tid.
det som styr var tillverkning kommer att ske är produktens slutliga kostnad och den styrs av bl.a arbetskraftskostnad,kompetens hos arbetsstyrkan,energipriser,miljökrav/avgifter och skatter.
sverige och västvärlden håller på att tappa sin konkurrenskraft,arbetskraft är billigare i många andra länder,kompetensen ökar också i dessa länder och energin är oftast billigare tack vare mindre miljöhänsyn och användandet av t.ex kol.
tyvärr tror jag som gita att inom ett fåtal år är det mesta av t.ex volvo flyttat till kina.
de kommer att pumpa företaget i sverige på kompetens och teknik samt överföra den till fabriker i kina.
kvar kan finnas en utvecklingsavdelning och en försäljningsorganisation i sverige.
denna utveckling har vi ju sett de senaste 10 åren,kolla på etiketten när du handlar t.ex vitvaror,elektronik,elmaskiner,kläder,möbler, inte mycket svenskt där,
tyvärr är inte heller särskilt mycket gjort i eu heller,även om det fortfarande finns fabriker men oftast flyttade till Tjeckien,Rumänien,Slovakien,polen m.fl lågkostnadsländer i EU.
övriga högkostnadsländer har precis samma problem som oss med minskad industrisektor,hög arbetslöshet m.m.
Ulf

Precis som du säger så är det omöjligt i en demokrati att tvinga företag att behålla sin produktion i Sverige, inte heller att hindra nedläggningar torde vara möjligt.
Nu finns det ju inte särskilt mycket tillverkningsindustri kvar i Sverige och den som finns är allt som oftast inte svenskägd. Många skulle nog bli förvånade om de visste hur mycket som är kinesiskt.
Det som nu börjar hända och som är oroande är att företag som sysslar med avancerad forskning, utveckling och högteknologi också flyttar (EX. Astra) Vad kan vi då göra för att få behålla företagen i Sverige,kanske skulle vi behöva se över skattesystemet, det där med att ha världens högsta skatter, (speciellt på arbete) kanhända har nått vägs ände. En anpassning till omvärlden tycks bli mer och mer nödvändig.
Att god välfärd och högt skattetryck hör samman är nog ett grovt feltänk, se till ex. ett relativt sett lågskatteland som Schweiz , inte har de på något sett sämre levnadsvillkor än vi har i Sverige, snarare tvärt om.
Gita
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 24-06-2012, 09:24) *
precis,ikeas upplägg är just att smita undan skatt.men de flesta storföretag gör såhär.
man kritiserar många andra för liknande upplägg men enligt svenska folket är kamprad en go o trevlig gubbe och ikea en svensk nationalikon som inte får kritiseras.
vad är skillnaden på ikea och övriga företag som gör likadant?
observera att det bryts inga lagar,man följer lagstiftningen i respektive land.
skatteparadis är tydligen ett land med låga skatter,vad är då sverige? ett helvete då vi har nästan högst skattetryck? ivånarna i dessaparadis,Schweits,lichtenstein m.fl har de sämre än sverige.?ulf

Menar du att det är försvarbart bara för att man kan smita undan skatt? För mig är det ingen skillnad på om det är Ikea eller något annat företag det är lika uselt och omoraliskt vem som än gör så. Det är tacken till svenska arbetare.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2012, 10:53) *
Menar du att det är försvarbart bara för att man kan smita undan skatt? För mig är det ingen skillnad på om det är Ikea eller något annat företag det är lika uselt och omoraliskt vem som än gör så. Det är tacken till svenska arbetare.

Så länge man håller sig inom lagens ramar så är det väl helt försvarbart. En skicklig företagare skall naturligtvis agera för företagets bästa (återigen inom lagens ramar)det har inget som helst med moral att göra.
Gita
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2012, 10:53) *

ja,vi ser nog på detta från olika håll.Nej,jag ser ingen omoral i att ett företag optimerar sin vinst,att placera det i något annat land för att få lägre skatt.det är väl snarare ett problem för landet ifråga om man har höga skatter som driver iväg företag som skapats här.
just ikea är ett bra exempel,hur hade ikea sett ut om man varit "moralisk" och snällt betalat en hög bolagsskatt? hade ikea kunnat växa? de hade kanske bara varit en svensk möbelkedja istället för ett internationellt storföretag?
sedan förstår jag inte vad du menar med tacken till svenska arbetare? har inte ikeas personal avtalsenliga löner och övriga förmåner?
övrig befolkning kan man väl knappast ta ansvar för? Ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 24-06-2012, 11:21) *
ja,vi ser nog på detta från olika håll.Nej,jag ser ingen omoral i att ett företag optimerar sin vinst,att placera det i något annat land för att få lägre skatt.det är väl snarare ett problem för landet ifråga om man har höga skatter som driver iväg företag som skapats här.
just ikea är ett bra exempel,hur hade ikea sett ut om man varit "moralisk" och snällt betalat en hög bolagsskatt? hade ikea kunnat växa? de hade kanske bara varit en svensk möbelkedja istället för ett internationellt storföretag?
sedan förstår jag inte vad du menar med tacken till svenska arbetare? har inte ikeas personal avtalsenliga löner och övriga förmåner?
övrig befolkning kan man väl knappast ta ansvar för? Ulf

Stintan vet troligen inte att IKEA anses som en väldigt bra arbetsgivare och till och med utsetts till Sveriges bästa flera gånger. Jobb på IKEA är eftertraktade eftersom alla vet att även om man börjar på golvet så är karriär- och utvecklingsmöjligheterna oberoende av kön och etnisk tillhörighet väldigt goda. Förutsatt förstås att man har förmågan och viljan att utvecklas.
Gita
malarmaster
CITAT (Gita @ 24-06-2012, 11:48) *
Stintan vet troligen inte att IKEA anses som en väldigt bra arbetsgivare och till och med utsetts till Sveriges bästa flera gånger. Jobb på IKEA är eftertraktade eftersom alla vet att även om man börjar på golvet så är karriär- och utvecklingsmöjligheterna oberoende av kön och etnisk tillhörighet väldigt goda. Förutsatt förstås att man har förmågan och viljan att utvecklas.
Gita

kanhända är det så,själv har jag lärt känna företaget och många av dess anställda,både chefer o övrig personal genom 15 års arbete i älmhult.
jag har hört många historier om hur företaget verkligen tar hand om sin personal när det händer dem saker utomlands,det skys inga kostnader.
men tyvärr finns det ju en baksida som det talas tyst om.prestationskraven är höga,många går in i väggen,gratis hemarbete är mer regel än undantag men för de som motsvarar kraven är karriärmöjligheterna stora.
själv platsar jag inte i en sådan organisation,jag ifrågasätter för mycket samtidigt som jag värdesätter min fritid högre än en arbetsgivare.
men många trivs utmärkt i en sådan organisation,alla är vi ju olika. ulf
Cacki
Ulf

Att vindarna drar ditåt du säger är ingen nyhet för mej heller, men vad anser du att vi ska göra då?
Ska vi låta storföretagen blir de som raserar allt vad demokrati och mänskliga rättigheter heter i hela den "globaliserade" världen eller ska vi, som de små brickor i spelet vi är, med förenade krafter försöka förhindra denna negativa utveckling? Det låter på er som att ni inte har någon kämpaglöd kvar och att ni redan gett upp, och det oroar mej. Ni t.o.m hejar på det hela för katten och tycker uppenbarligen att det är helt i sin ordning att människor offras. Varför?? Eller är det så, att ni småföretagare helt enkelt inbillar er verkligen att ni ska komma upp och få spela i samma division som storherrarna, bara ni kan visa upp era bruna tungor är!??
Då skulle ni nog behöve inse att en gnutta jantelag faktiskt bara kan vara nyttigt också och inte enbart är något som bör förkasta helt och hållet .

Vad tror ni händer när landet väl utarmats av dem vars skara ni drömmer om att en dag få identifiera er med. När ni i er strävan dit ser era medmänniskor börjar leva i samma ekonomiska armod och misär som i låglöneländerna ni jämför med och drömmer om att göra Sverige till. (Släng gärna en blick i backspegeln, vettja! Vi har också varit där för inte alltför länge sedan.)
Innan vi är där igen kommer ditt eget lilla företag att vara ett minne blott och du själv kommer plötsligt en dag upptäcka att du hamnat i precis samma situation som "vi andra" små knegare. Vill du stå där med lång näsa bland dina tomma målarburkar och upptacka att det faktiskt inte var helt ute och cyklade när jag påstod att dagens medelklass kommer att bli morgondagens underklass om den här politiska trenden får fortsätta.
Vem tror du då kommer att ha råd att tapetsera med annat än tidningspapper? Och att inbilla sej att man dessutom skulle anlita en målare för det jobbet är rent skrattretande. (Ännu dummare är att tro att en satsning på RUT och sänkt krogmoms skulle lösa några ekonomiska problem för Sverige i längden. Att dessutom välja branscher som är bland de mest konjunkturkänsliga av alla! Får vi ekonomiskt ännu svårare tider är det väl dessa lyxtjänster det första folk kommer att välja att spara in på. Givetvis inser folk att de får börja städa själva och laga sin mat själva igen. Hur många kommer inte att åka ut i arbetslösheten då och vad skulle inte det kosta??)

Tror du dessutom att människor kommer att ha glömt hur vägen ner i misären sett ut och att man kommer att känna samma solidaritet med er i hejarklacken den dagen du själv hamnat på pottkanten? Dina små besparingar som du ev. har lyckats skrapa ihop kommer inte att räcka hur länge som helst, vettu!

Jag tror inte ens att du kan räkna med att den lilla rest av förbrukade småföretagare kommer att stå vid din sida den dagen. För kruxet är ju att ni går efter helt andra värderingar. Ni tycker ju att att var och en bara ska se till sej själv. Allt är som det ska, när "den enes bröd blir den andres död".

Tro inte att jag har något emot att försöka underlätta för småföretag att överleva. Däremot tycker jag att ni ska spotta ut heliumet och komma ner på jorden. Inse att ni bara är små skitar på jorden, ni också. Jag är faktiskt ganska övertygad om att ni själva skulle tjäna på lite mer solidaritetstänkande och lära er att förstå hur mycket de mänskliga resurserna i era företag är värda jämförelsevis med med den ekonomiska vinst som så tydligt hägrar för er...
Det är inte era anställda som är era verkliga fiender och bromsklossar på er drömresa mot stjärnorna, det är först och främst storherrerna ni ska se upp med.

Det blev sannerligen ett brandtal utan dess like, men du ska inte ta det personligt. Jag vill bara att du ska förstå mitt tänk eftersom jag nämligen får en känsla av att du tycker att jag är mer eller mindre dum i huvudet och inte verkar kunna tänka längre än näsan räcker ibland.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 24-06-2012, 11:48) *
Gita

Vad jag vet har du inte den blekaste aning om och kan således inte yttra dig om heller. Jag betackar mig för dina spydigheter och ditt översitteri!
malarmaster
CITAT (Cacki @ 24-06-2012, 12:25) *
Att vindarna drar ditåt du säger är ingen nyhet för mej heller, men vad anser du att vi ska göra då?
Ska vi låta storföretagen blir de som raserar allt vad demokrati och mänskliga rättigheter heter i hela den "globaliserade" världen eller ska vi, som de små brickor i spelet vi är, med förenade krafter försöka förhindra denna negativa utveckling? Det låter på er som att ni inte har någon kämpaglöd kvar och att ni redan gett upp, och det oroar mej. Ni t.o.m hejar på det hela för katten och tycker uppenbarligen att det är helt i sin ordning att människor offras. Varför?? Eller är det så, att ni småföretagare helt enkelt inbillar er verkligen att ni ska komma upp och få spela i samma division som storherrarna, bara ni kan visa upp era bruna tungor är!??
Då skulle ni nog behöve inse att en gnutta jantelag faktiskt bara kan vara nyttigt också och inte enbart är något som bör förkasta helt och hållet .

Vad tror ni händer när landet väl utarmats av dem vars skara ni drömmer om att en dag få identifiera er med. När ni i er strävan dit ser era medmänniskor börjar leva i samma ekonomiska armod och misär som i låglöneländerna ni jämför med och drömmer om att göra Sverige till. (Släng gärna en blick i backspegeln, vettja! Vi har också varit där för inte alltför länge sedan.)
Innan vi är där igen kommer ditt eget lilla företag att vara ett minne blott och du själv kommer plötsligt en dag upptäcka att du hamnat i precis samma situation som "vi andra" små knegare. Vill du stå där med lång näsa bland dina tomma målarburkar och upptacka att det faktiskt inte var helt ute och cyklade när jag påstod att dagens medelklass kommer att bli morgondagens underklass om den här politiska trenden får fortsätta.
Vem tror du då kommer att ha råd att tapetsera med annat än tidningspapper? Och att inbilla sej att man dessutom skulle anlita en målare för det jobbet är rent skrattretande. (Ännu dummare är att tro att en satsning på RUT och sänkt krogmoms skulle lösa några ekonomiska problem för Sverige i längden. Att dessutom välja branscher som är bland de mest konjunkturkänsliga av alla! Får vi ekonomiskt ännu svårare tider är det väl dessa lyxtjänster det första folk kommer att välja att spara in på. Givetvis inser folk att de får börja städa själva och laga sin mat själva igen. Hur många kommer inte att åka ut i arbetslösheten då och vad skulle inte det kosta??)

Tror du dessutom att människor kommer att ha glömt hur vägen ner i misären sett ut och att man kommer att känna samma solidaritet med er i hejarklacken den dagen du själv hamnat på pottkanten? Dina små besparingar som du ev. har lyckats skrapa ihop kommer inte att räcka hur länge som helst, vettu!

Jag tror inte ens att du kan räkna med att den lilla rest av förbrukade småföretagare kommer att stå vid din sida den dagen. För kruxet är ju att ni går efter helt andra värderingar. Ni tycker ju att att var och en bara ska se till sej själv. Allt är som det ska, när "den enes bröd blir den andres död".

Tro inte att jag har något emot att försöka underlätta för småföretag att överleva. Däremot tycker jag att ni ska spotta ut heliumet och komma ner på jorden. Inse att ni bara är små skitar på jorden, ni också. Jag är faktiskt ganska övertygad om att ni själva skulle tjäna på lite mer solidaritetstänkande och lära er att förstå hur mycket de mänskliga resurserna i era företag är värda jämförelsevis med med den ekonomiska vinst som så tydligt hägrar för er...
Det är inte era anställda som är era verkliga fiender och bromsklossar på er drömresa mot stjärnorna, det är först och främst storherrerna ni ska se upp med.

Det blev sannerligen ett brandtal utan dess like, men du ska inte ta det personligt. Jag vill bara att du ska förstå mitt tänk eftersom jag nämligen får en känsla av att du tycker att jag är mer eller mindre dum i huvudet och inte verkar kunna tänka längre än näsan räcker ibland.

det var en lång drapa,cacki men tyvärr utan förslag och ideer,bara en massa negativism.
det finns många ideer hur man skall få fart på inte bara sverige,det gäller i första hand europa,vi kommer att hänga på automatiskt.globaliseringen går inte att motarbeta,tror det är ytterst få statsmän som vill eller kan vända den utvecklingen.motkraften måste vara att kunna erbjuda kompetent arbetskraft,låga skatte och energikostnader,saker som sätter press på statsbudgetarna.
just nu diskuteras det bland europas ledare hur framtiden skall se ut,och jo,reinfeldt är där också,du vet han som inte gör något,enligt vissa.
för sveriges del gäller det att locka till sig utländska företag,genom sänkta bolagsskatter,nyligen sänkta till 26 %,fler sänkningar har utlovats till hösten.det kan också stimulera de svenska företag som idag nolltaxerar eller flyttar vinster utomlands att skatta här.snittet i EU är 22,5%
Enligt mina källor arbetas det också på en nyföretagssatsning med lägre skatter och förenklade regler.
Jo,jag vet att det pratats om samma sak under perssons regering och under reinfeldt men inte hänt något.
Kanske de nu fått tummarna ur... och gör något. särskilt med bakgrund att löfven lockar till sig företagare..
en väljargrupp som vanligen röstar allians.
en annan anledning kan vara att vi har väldigt lågt nyföretagande i sverige,vi ligger på 17 plats bland jämförbara 28 länder.
Nej,jag tror inte på lönesänkningar,det är ingen framkomlig väg,däremot sänkningar av övriga lönekostnader,jag har tidigare nämnt arb.giv.avgifter.
en annan kostnad som jag vet är på g är borttagande av sjukpeng för småföretag(nu betalas 14 första dagarna av arb.givaren)det skulle väsentligt underlätta mångas företagande samt väsentligt öka driften att nyanställa.
Varför så mycket snack om företagande? jag ser ingen annan väg till ökad sysselsättning.det är och har varit så länge att det är i småföretagen jobben växer fram,inte de stora. de flyttar sin verksamhet.
avseende anställda,så ser nog de flesta företagare på sin personal som en resurs men det hjälper föga om inte plus och minus går ihop.vinst måste genereras annars finns det ju inga resurser till nyanställningar,expansion,löneökningar m.m. är det så svårt att förstå?
de flesta företag avsätter dessutom pengar från vinsten till kommande år som buffert.
nej jag tar det inte personligt ,cacki även om jag ogillade inslaget med bruna tungor....
jag tror inte heller du är dum,det har du visat i andra inlägg att du inte är men kanske du tittar för mycket åt ett håll.vänd och se det andra perspektivet,det där folk kan utveckla sin drivkraft och kanske anställa de som är mindre företagsamma. ulf
Gita
CITAT (Cacki @ 24-06-2012, 12:25) *

Det blev sannerligen ett brandtal utan dess like, men du ska inte ta det personligt. Jag vill bara att du ska förstå mitt tänk eftersom jag nämligen får en känsla av att du tycker att jag är mer eller mindre dum i huvudet och inte verkar kunna tänka längre än näsan räcker ibland,

ja, det var verkligen ett brandtal som jag iofs bara delvis förstod, jag tycker inte du riktigt får det hela att hänga ihop.Jag förstår inte riktigt vilket samhälle du strävar emot, det verkar mest som du vill ha tillbaka något från gången tid, något mindre öppet och rörligt och där klasstillhörighet hade betydligt större betydelse än det har idag. Inte heller kan jag se vilka medel du tycker vi skall använda för att nå dit . Fast nu går det förstås aldrig att vrida tiden tillbaka. Sen ditt snack om bruna tungor var väl kanske lite olyckligt, både onödigt och dumt.
Jag tänker bara bemöta ett par av dina påstående, för det första talar du om att göra Sverige till ett låglöneland. Det är ju så att en utjämning mellan det du kalla låglöneländer och den rika västvärlden pågår för fullt och den går i ett rasande tempo. Nu är det ju trots allt så lyckligt att för att någon får det bättre behöver med automatik inte någon annan få det sämre. Helt klart är dock att vi i Sverige, någon ynka % av världens befolkning, måste anpassa oss till omvärlden, vi kan nog inte räkna med att övr. 98- 99 % skall anpassa sig till oss.

En annan sak kan nog komma att bli ett bekymmer för en del framöver. Jag deltog för en tid sedan som åhörare (för att lyssna och lära) i ett s.k. framtidsseminarium och en sak som flera föreläsare återkom till var att de fasta anställningarnas tid i stort sett är över. I framtiden kommer troligen de flesta med eller mot sin vilja vara tvungna att bli egenföretagare och sälja in sin tid och sina kunskaper i olika tidsbegränsade projekt. För dem som är framgångsrika och efterfrågade kan detta naturligtvis vara ett perfekt sätt men för de stackare som inte har så mycket att sälja eller bara är usla säljare kan det förstås bli knepigt

Sen förstår jag inte alls din inställning till jobb i tjänstesektorn, tycker du verkligen det är bättre att dessa människor går arbetslösa än att de jobbar inom en bransch där de kanske kan bli arbetslösa i framtiden. Med den logiken skulle ju ingen jobba för det väl ytterst få branscher där risken att någon bli arbetslös är obefintlig.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2012, 12:41) *
Vad jag vet har du inte den blekaste aning om och kan således inte yttra dig om heller. Jag betackar mig för dina spydigheter och ditt översitteri!

Oj, det var värst vad man var stingslig idag! Att du sannolikt inte vet särskilt mycket om IKEA är nog den enda slutsats man kan dra av dina inlägg om just IKEA. Sorry, men så är det!
Gita
gnon49
Tänk så många miljarder staten pumpade in i den döende varvsindustrin en gång i tiden. Nu gör man, tack o lov, inte samma misstag när det gäller bilindustrin. Mycket av tillverkningsindustrin flyttar, eller köps upp, av utlandet. Med få undantag är nog den tunga industriepoken över för Sveriges del. Vi har fått konkurrens av andra snabbt växande ekonomier. Europa brottas dessutom av stora ekonomiska problem och dålig tillväxt. Kanske vi haft vår guldålder och går mot bistrare tider.
Gita
CITAT (gnon49 @ 24-06-2012, 18:13) *
Tänk så många miljarder staten pumpade in i den döende varvsindustrin en gång i tiden. Nu gör man, tack o lov, inte samma misstag när det gäller bilindustrin. Mycket av tillverkningsindustrin flyttar, eller köps upp, av utlandet. Med få undantag är nog den tunga industriepoken över för Sveriges del. Vi har fått konkurrens av andra snabbt växande ekonomier. Europa brottas dessutom av stora ekonomiska problem och dålig tillväxt. Kanske vi haft vår guldålder och går mot bistrare tider.

Fast kanske ändå, att det inte behöver bli så dystert. Förutsatt att vi inte har politiker eller för en politik som sätter stopp för/begränsar människor med drivkraft, vilja och kunnande. Förutsatt också att vi anpassar oss mera till omvärlden när det gäller skatter m.m.
Gita
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 24-06-2012, 18:13) *

Med undantag av gruvindustrin, den kvarstår och ökar till och med
gnon49
CITAT (Gita @ 24-06-2012, 18:50) *
Fast kanske ändå, att det inte behöver bli så dystert. Förutsatt att vi inte har politiker eller för en politik som sätter stopp för/begränsar människor med drivkraft, vilja och kunnande. Förutsatt också att vi anpassar oss mera till omvärlden när det gäller skatter m.m.
Gita

Nja bistrare tider är ju en definitionsfråga. Halverade löner som i Grekland lär vi inte behöva uppleva, därtill är vår ekonomi tillräckligt stark. Men på sikt måste vi ju inse att konkurrensen blir allt hårdare när nya länder etablerar sig i toppen. Men det finns många kreativa "Uppfinnarjocke" i Sverige. Kan dom tas tillvara genom t.ex politiska beslut är mycket vunnet.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 24-06-2012, 17:39) *
Oj, det var värst vad man var stingslig idag! Att du sannolikt inte vet särskilt mycket om IKEA är nog den enda slutsats man kan dra av dina inlägg om just IKEA. Sorry, men så är det!
Gita

Fru Besserwisser, jag skrev ett mycket kort inlägg om vad jag tycker om Kamprads borttrollande av pengar. Hur du kan yttra dig om mina IKEA-kunskaper baserat på det är obegripligt. Lika obegripligt är att du måste svara genom att ge dig på mig, och även andra, som person så fort åsikterna inte passar dig och det är ofta.
Cacki
CITAT (Gita @ 24-06-2012, 17:22) *
ja, det var verkligen ett brandtal som jag iofs bara delvis förstod, jag tycker inte du riktigt får det hela att hänga ihop.Jag förstår inte riktigt vilket samhälle du strävar emot, det verkar mest som du vill ha tillbaka något från gången tid, något mindre öppet och rörligt och där klasstillhörighet hade betydligt större betydelse än det har idag. Inte heller kan jag se vilka medel du tycker vi skall använda för att nå dit . Fast nu går det förstås aldrig att vrida tiden tillbaka. Sen ditt snack om bruna tungor var väl kanske lite olyckligt, både onödigt och dumt.
Jag tänker bara bemöta ett par av dina påstående, för det första talar du om att göra Sverige till ett låglöneland. Det är ju så att en utjämning mellan det du kalla låglöneländer och den rika västvärlden pågår för fullt och den går i ett rasande tempo. Nu är det ju trots allt så lyckligt att för att någon får det bättre behöver med automatik inte någon annan få det sämre. Helt klart är dock att vi i Sverige, någon ynka % av världens befolkning, måste anpassa oss till omvärlden, vi kan nog inte räkna med att övr. 98- 99 % skall anpassa sig till oss.

En annan sak kan nog komma att bli ett bekymmer för en del framöver. Jag deltog för en tid sedan som åhörare (för att lyssna och lära) i ett s.k. framtidsseminarium och en sak som flera föreläsare återkom till var att de fasta anställningarnas tid i stort sett är över. I framtiden kommer troligen de flesta med eller mot sin vilja vara tvungna att bli egenföretagare och sälja in sin tid och sina kunskaper i olika tidsbegränsade projekt. För dem som är framgångsrika och efterfrågade kan detta naturligtvis vara ett perfekt sätt men för de stackare som inte har så mycket att sälja eller bara är usla säljare kan det förstås bli knepigt

Sen förstår jag inte alls din inställning till jobb i tjänstesektorn, tycker du verkligen det är bättre att dessa människor går arbetslösa än att de jobbar inom en bransch där de kanske kan bli arbetslösa i framtiden. Med den logiken skulle ju ingen jobba för det väl ytterst få branscher där risken att någon bli arbetslös är obefintlig.
Gita

Ja, människors kamplust.

Inte jag, men du tycks vilja det om man ska gå efter det du säger.
Vilken politisk tillhörighet hade föreläsarna?Är det ens värt att begrunda?
Nej vad är det som får dej att tro det? Tycker bara att det var en fullständigt idiotisk och kortsiktig felsatsning att man valde just de branscherna bara. Luktar konstgjord andning lång väg och som kan ta en ände med förskräckelse. Undrar om nuvarande regering kommer att ta på sej ansvaret om en sådan sak inträffar och de inte längre sitter i regeringsställning, eller om de som vanligt kommer att skylla på sina efterträdare.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2012, 19:17) *
Fru Besserwisser, jag skrev ett mycket kort inlägg om vad jag tycker om Kamprads borttrollande av pengar. Hur du kan yttra dig om mina IKEA-kunskaper baserat på det är obegripligt. Lika obegripligt är att du måste svara genom att ge dig på mig, och även andra, som person så fort åsikterna inte passar dig och det är ofta.

Jadu, på sig själv känner man andra sägs det ju. Och du är ju den som sticker och hugger oftast av alla och det kan naturligtvis vara därför som du tycker dig se medvetna elakheter riktade mot dig både där de finns och där det inte finns något sådant. Och jag tycker kanske inte att offerkoftan klär dig särskilt väl, speciellt eftersom du så ofta hackar på andra. Och dessutom tar du på den lite väl ofta (syftar på din och Mottis kontrovers).
Men vet du vad, följande bjuder jag på: "Självfallet är Stintan, eftersom hon påstår så, otroligt kunnig när det gäller IKEA:s affärsidé och IKEA:s personalpolicy".
Gita

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon