Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
LadyG
Skön klättring, det gick betydligt bättre med tekniken än det brukar. Det vet jag eftersom jag fick mjölksyra mellan skulderbladen och blev trött i ryggen och axlarna före underarmarna. Greppet var det i stort sett ingen fel på, inte förrän den sista klättringen då det kändes lite skakigt men det som drev ner mig från väggen sista gången var ryggen. Mjölksyran satte in så det skrek om det (kunde knappt bära väskan hem).

Men det är en positiv utveckling. Äntligen. Snart kanske jag t om kan börja klättra något svårare leder.

Det svåra med klättringen är att placera vikten rätt så att man håller så lite vikt i armarna som möjligt. Man vill gärna knuffa upp vikten med benen snarare än att lyfta sig med armarna, och måste man hjälpa till med armarna försöker man dra med ryggmusklerna hellre än armstyrka. Det är det där jag börjar få lite kläm på nu, och det känns riktigt riktigt skönt att vara rejält trött i ryggen.
Maria i Helsingborg
Lite inspiration till LadyG - själv skulle jag aldrig komma på tanken! ohmy.gif rolleyes.gif

Du får köra mental-träning nu, Rossi, när du är "indisponibel" smile.gif

Jag undrar om Stina vilar idag sleep.gif
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 18-11-2006, 12:33)
Lite inspiration till LadyG - själv skulle jag aldrig komma på tanken! ohmy.gif rolleyes.gif

Du får köra mental-träning nu, Rossi, när du är "indisponibel" smile.gif

Jag undrar om Stina vilar idag sleep.gif

hej hopp, här är jag. i bilen på väg till Uppsala. datorn hemma är paj så jag får surfa på mobbilen pilligt värre.

LadyG, du är min idol, en attans tuff tjej. rolleyes.gif ingen tränging för mej i helgen vilodagar. kroppen känns faktiskt riktigt bra. smile.gif
LadyG
Maria, det där var rejält högt. Men det som gör mig mest nyfiken är: Vem satte upp brädorna och hackade hålen i bergssidorna? biggrin.gif

Bra att du tar dina vilodagar på allvar Stina, då orkar du träna när det väl är dags och kroppen hinner återhämta sig. Jag tror att du skulle tycka om klättring när du väl kommit på tricket (och när höjdkänslan lagt sig).

Idag kanske jag cyklar en stund, bara för att jag kan. Jag kommer definitivt inte att styrketräna imorgon i alla fall. Det är jag för öm för smile.gif
stina
ja, om du ska klättra nåt i mellandagarna kanske jag hänger på. då är jag ledig.
LadyG
Jag hoppas på att vi ska iväg några gånger iaf, utnyttja ledigheten och tiden till något kul så att säga. Det vore jättekul om du vill hänga på, Salveo ligger ju bara en kort promenad bort smile.gif
stina
Jag vill jättegärna. Har dock bestämt mej för att vara försiktig med baken fram till jul så att det förhoppningsvis läker ordentligt. Tränar just nu ingen styrka i gymmet där ändmusklerna belastas hårt. I mellandagarna har jag dessutom blivit förbjuden av kiropraktorn att sticka in näsan på gymmet (vila) så det skulle passa perfekt. tongue.gif biggrin.gif Det man inte vet... osv tongue.gif
Farbror Blå

tränat sönder rumpan?
och få ru dinte sticka in NÄSAN på gymmet?

*hajar inte* laugh.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 18-11-2006, 17:13)

tränat sönder rumpan?
och få ru dinte sticka in NÄSAN på gymmet?

*hajar inte* laugh.gif

Skulle bara veta tongue.gif Du anar inte vad träning kan ställa till med....
ohmy.gif
LadyG
Detta har hänt Nu har jag äntligen tagit mig tid att plåta vad som hänt på sistone.

Behöver inte säga att jag måste ha bälte i byxorna kanske, fast det hj'lper inte överallt. Byxbenen sitter som skrynklor nu, de som satt så tight och fint innan... Men det är sånt jag faktiskt kan leva med tongue.gif
stina
CITAT (LadyG @ 18-11-2006, 19:00)
Detta har hänt Nu har jag äntligen tagit mig tid att plåta vad som hänt på sistone.

Behöver inte säga att jag måste ha bälte i byxorna kanske, fast det hj'lper inte överallt. Byxbenen sitter som skrynklor nu, de som satt så tight och fint innan... Men det är sånt jag faktiskt kan leva med tongue.gif

jösses amalia, snacka om skillnad. (fan, finns inga utropstecken i mobilen). Men du vad duktigt. måste vara många cm, har du mätt?
Jättegrattis. smile.gif
LadyG
Var uppe och vände i 90-trakterna, det var då jag bestämde mig för att göra något. Nu är jag ungefär en decimeter smalare smile.gif

Det lustiga är att vikten bara gått ner med si sådär 7 kilo, man kunde ju tro att jag skulle tappat 15 kilo allra minst. Det vore kul att komma under 70 kilo, då går det nog enklare på väggen och jag orkar nog mer på ju-jutsun. Det borde ge utslag på centimetrarna också.
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 18-11-2006, 18:00)

bra jobbat LadyG!!!
Farbror Blå
Bravo=)
LadyG
Tackar och bockar, man behöver en klapp på axeln ibland när man börjar tro att man aldrig kommer att lyckas.

Nu har jag bildbevis för att det går åt rätt håll, då är det svårt att anklaga sig själv för att vara lat och allt det där.

Ska ta fram bilden nästa gång jag börjar sura på mig själv för att jag gör för lite.
Farbror Blå
Mm visst e det bra med uppmuntran!
Men du ser ju ut som dom i "där vad du äter" som minskar i omfång allihop
(absolut inga andra paralleller, var bara midjemåttsminsking jag tänkte på)
smile.gif
LadyG
Har inte tittat på det programmet, tyvärr (tittar sällan på TV alls iofs) smile.gif

Med den skillnaden att jag inte slutat äta det jag gillar, jag äter bara måttligare mängder av det och rör på mig mer. Det är inte mer än så bakom. smile.gif
LadyG
Glad och uppmuntrad cyklade jag till mig ett nytt personbästa på 1 mil: 27:05 smile.gif

Det satt fint wub.gif
Maria i Helsingborg
Dubbelgrattis! smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 18-11-2006, 20:57)
Glad och uppmuntrad cyklade jag till mig ett nytt personbästa på 1 mil: 27:05 smile.gif

Det satt fint wub.gif

Grattis igen smile.gif Har tyvärr kastat alla föredettakläder, skulle vara kul att prova. Vi kuhnde blivit levande bevis på nyttan med träning hela gänget. tongue.gif
LadyG
Det skulle ha varit kul! Odlas egen hälsofalang är ute och marscherar smile.gif

Idag blir det ju-jutsu, träningsvärken till trots.
stina
smile.gif smile.gif smile.gif Ja jättekul. Jag vardagsmotionerar idag i form av städning. sad.gif Får belöna mej sen med kaloppsen som står klar på balkongen + det obligatoriska söndagshemmaspat. smile.gif Lycka till med träningen idag LadyG, ge träningsvärken på moppen tongue.gif
stina
Kom på att det faktiskt fanns ett par jeans kvar som sambon ärvt och som jag hade för 16kg sedan. Släpper jag linningen ligger dom runt fötterna. ohmy.gif biggrin.gif
anna_rispan
Tjipp!

Var iväg till gymmet och körde en stor del av passet. Gjorde armhävningar, situps och rygglyft hemma.

Det var inte så jobbigt trots att jag avstod hela veckan för övrigt. smile.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 19-11-2006, 18:01)
Tjipp!

Var iväg till gymmet och körde en stor del av passet. Gjorde armhävningar, situps och rygglyft hemma.

Heja Anna. Måste kännas skönt smile.gif Jag längtar till löpningen imorgon. rolleyes.gif
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 19-11-2006, 17:01)
Tjipp!

Heja Anna, inte är en veckas vila så farlig om du tränar regelbundet resten av månadens veckor. Stå på dig smile.gif

Ska du också gå med i 50-klubben? (50 situps, 50 benböj och 50 ryggresningar)
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 17:39)
Tjipp!

Det var inte så jobbigt trots att jag avstod hela veckan för övrigt.  :)

Heja Anna, inte är en veckas vila så farlig om du tränar regelbundet resten av månadens veckor. Stå på dig smile.gif

Ja du det vore ett mål det!! Ska det vara i streck alltså? O armhävningar på tårna såklart??? smile.gif

Jo jag ska kämpa på iallafall...
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 19-11-2006, 18:01)
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 17:39)
Tjipp!

Det var inte så jobbigt trots att jag avstod hela veckan för övrigt.  smile.gif

Ja du det vore ett mål det!! Ska det vara i streck alltså? O armhävningar på tårna såklart??? smile.gif

Jo jag ska kämpa på iallafall...

Ja, helst ska det ju vara från fötterna, tjejer kan få dispens och köra från knäna om de vill (tjejer har färre muskelfibrer per kvadratcentimeter muskel, så de blir inte lika starka lika snabbt som killar).

Benböjen ska inte gå djupare än 90 grader i knäna (skaderisken ökar om man går djupare).

Situps kan vara crunches eller hela vägen, det gör man som man vill. Crunches är lite jobbigare eftersom de lägger mer vikt under längre tid på magen, går man hela vägen hinner magen vila när man sitter upp och när man ligger ner.

Det kommer du att klara i ett nafs, om du ökar med 5 av varje, varje vecka och kör hemma 2-3 kvällar i veckan smile.gif
anna_rispan
o benböj det är bara att huka liksom. inga vikter alls? ja det låter som ett bra mål.
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 19-11-2006, 18:12)
o benböj det är bara att huka liksom. inga vikter alls? ja det låter som ett bra mål.

Inga vikter i böjen, det behövs inte när man har sig kropp som ska upp och ner 50 gånger smile.gif

Innan jag gjorde jobb-uppehåll klarade jag 50 situps och benböj och var på god väg med armhävningarna. Ska återuppta projektet nu när jag kommit igång med träningen igen.

Det är skönt att ha ett mål som går att nå (jag började iofs med 25 av varje först, men du är mer vältränad nu än jag var då), det blir lättare att träna om man tycker det är nära till nästa delseger.
askar
I benböj... stannar ni eller gör ni bara upp o ner?

Jag gör 10 såna, stannar ca 3-4 sek
men kanske är det onödig påfrestning att stanna.
Gör övn bara för att inte lårmusklerna ska börja fladdra tongue.gif
LadyG
Jag brukar bara gå upp och ner, för att slippa lägga onödig last på knäna (men jag har en historia med knäproblem, så min försiktighet är överdriven om man har friska knän).
askar
Ok... då börjar nog jag också spara
jag har lite problem med det högra.
Magdis
Snart kan jag hänga med igen! smile.gif Börjar från botten nu...bäckenbotten det vill säga! rolleyes.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (askar @ 19-11-2006, 19:00)
Ok... då börjar nog jag också spara
jag har lite problem med det högra.

Ja, då är det säkrast att du ar det lugnt med knäna så det inte blir värre. Bättre då att träna upp benstyrkan lite försiktigare, så att knäna hänger med. De blir ju också stabilare och starkare av träning, men bara i måttliga mängder.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 19:50)
Snart kan jag hänga med igen!  :) Börjar från botten nu...bäckenbotten det vill säga!  :rolleyes:  :lol:

Knipövningar står först på tur misstänker jag, och situps ligger nog en bit in i framtiden. Bäckenet måste ju stabilisera sig först, innan det är en bra ide att börja träna.

Hur känner du dig? Sugen på att sätta igång?

...vart tog mitt svar till Askar vägen? ohmy.gif
askar
Vet inte om mina knän kan bli starkare...
måste bara hålla igång de stora musklerna i kroppen
och vad jag fick veta av sjukgymnasterna...
var att lårmusklerna är kroppens största.

Motionscyklandet ger ju också sitt, men inte på samma sätt
som "kroppsliga" övningar. smile.gif
askar
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:21)

Det finns på sidan innan... det var ditt inlägg jag svarade på. smile.gif
LadyG
CITAT (askar @ 19-11-2006, 20:23)

Gluteus maximus (rumpan) är nog den största muskelgruppen, och den aktiverar du genom benböj, definitivt. Fast det gör du ju genom promenader också, eller stavgång (då får du med hela kroppen dessutom).

Hur går det med cykeln? Känns det som om det händer något?
LadyG
CITAT (askar @ 19-11-2006, 20:24)

...vart tog mitt svar till Askar vägen?  :o

Det finns på sidan innan... det var ditt inlägg jag svarade på. smile.gif

laugh.gif laugh.gif

Jag trodde Intenet svalde det! laugh.gif
askar
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:30)

Gluteus maximus (rumpan) är nog den största muskelgruppen, och den aktiverar du genom benböj, definitivt. Fast det gör du ju genom promenader också, eller stavgång (då får du med hela kroppen dessutom).

Visst händer det något med cyklandet...
säger iaf doktorn. smile.gif
LadyG
CITAT (askar @ 19-11-2006, 20:41)
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 20:30)

Visst händer det något med cyklandet...
säger iaf doktorn. smile.gif

Det är ganska skönt att kunna göra en del saker hemma.

Jag skulle nog inte vilja sitta och trampa på gym, det skulle nog bara kännas pinsamt tror jag rolleyes.gif

Dessutom blir det av om man kan göra det hemma - hur ofta skulle jag cyklat om jag inte haft den hemma och tillgänglig? Inte en gång tror jag, eftersom jag inte hinner åka till gym så ofta.
askar
Vi har cykeln i teverummet så att man kan se på TV medans man trampar tongue.gif
Tiden rinner iväg utan att man märker ohmy.gif laugh.gif
Nej inte skulle det vara kul alls att trampa på gym.
LadyG
Precis som vi då, vi har också cykeln framför TV:n, annars skulle jag nog inte orka hålla på. Jag behöver distraktionen smile.gif
suddis
Hej på er!
Jag har varit förkyld i veckan och i helgen har vi haft besök så det har blivit dåligt med tränande för min del. Jag hemma-yogade i fredags och det är om detta jag vill fråga er en grej. I "min" yoga ska man balansera på rumpan och föra händerna över huvudet samtidigt som man för benen upp/ned (känns i magen). Varje gång jag för ned benen från högt läge till lågt så klonkar det till i höfterna. Känns lite läskigt. Detta är inget jag kan påminna mig hände när jag yogade innan graviditeten, har det ett samband tror ni eller är det en ren slump (jag födde Ida i maj)? Gör jag något galet?
Jag vet att det är urkasst förklarat. Säg till om ni inte förstår så ska jag försöka förklara lite bättre men jag tänkte att iaf ni som yogat kanske känner igen det?

Mvh,
suddis.
Magdis
Snart kan jag hänga med igen!  smile.gif Börjar från botten nu...bäckenbotten det vill säga!  rolleyes.gif  laugh.gif

Knipövningar står först på tur misstänker jag, och situps ligger nog en bit in i framtiden. Bäckenet måste ju stabilisera sig först, innan det är en bra ide att börja träna.

Jag är sugen på att sätta igång! Kniper så ofta jag kommer ihåg nu och det behövs för jag blev ganska illa åtgången därnere och hade varken känsel eller någon som helst muskelkontroll de första dygnen. Sen ska jag ta itu med magen och det är jag motiverad till. biggrin.gif Borde egentligen ta en "före-bild" på den saggande magen nu så jag har nåt att jämföra med sen. biggrin.gif
Magdis
CITAT (suddis @ 19-11-2006, 22:14)
I "min" yoga ska man balansera på rumpan och föra händerna över huvudet samtidigt som man för benen upp/ned (känns i magen). Varje gång jag för ned benen från högt läge till lågt så klonkar det till i höfterna. Känns lite läskigt. Detta är inget jag kan påminna mig hände när jag yogade innan graviditeten, har det ett samband tror ni eller är det en ren slump (jag födde Ida i maj)? Gör jag något galet?
Jag vet att det är urkasst förklarat. Säg till om ni inte förstår så ska jag försöka förklara lite bättre men jag tänkte att iaf ni som yogat kanske känner igen det?

Mvh,
suddis.

Jag förstår precis hur du menar. Exakt samma sak är det för mig. Jag tränade inte innan mitt första barn så jag vet inte om det har nåt samband med det.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 23:33)
Snart kan jag hänga med igen!  smile.gif Börjar från botten nu...bäckenbotten det vill säga!  rolleyes.gif  laugh.gif

Jag är sugen på att sätta igång! Kniper så ofta jag kommer ihåg nu och det behövs för jag blev ganska illa åtgången därnere och hade varken känsel eller någon som helst muskelkontroll de första dygnen. Sen ska jag ta itu med magen och det är jag motiverad till. biggrin.gif Borde egentligen ta en "före-bild" på den saggande magen nu så jag har nåt att jämföra med sen. biggrin.gif

Passa på att ta lite bilder så du kan jämföra, snart har du bara minnen kvar av magen smile.gif

Fast du kanske ska vänta med gympa tills det känns som om bäckenet är lite stabilare ... ja jag tjatar, men fogarna är jätteuppluckrade inför en vaginal förlossning och hela bäckenpartiet instabilt... (Har för mig att du är sjuksyrra förresten, när jag tänker efter, jag skippar resten av talet - jag tror nog du kan det biggrin.gif )

Var bara rädd om dig så går det säkert jättebra smile.gif
anna_rispan
Apropå klunkande höfter: Min ena höft låter också ibland, både när jag går o när jag ska göra annorlunda gymnastiska övningar. Jag har inte fött barn..... Mysteriet går vidare??!! smile.gif
Lena i Torslanda
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 23:33)
Jag är sugen på att sätta igång! Kniper så ofta jag kommer ihåg nu och det behövs för jag blev ganska illa åtgången därnere och hade varken känsel eller någon som helst muskelkontroll de första dygnen.

Vilka minnen du väcker. Det är 32 och 29 år sedan jag fick barn och jag minns så väl hur man kände sig efteråt. Jag trodde att kroppen aldrig skulle bli sig lik igen. Visst är det fantastiskt att man kan återhänta sig efter en sådan "mangling".
Men vissa muskler blir sig aldrig lika igen det är bara att konstatera. För 10 år sedan fick jag tarmvred och opererades akut med ett snitt rakt över magen i navelhöjd. Bukmusklerna skars alltså rakt av. Jag har fortfarande ingen känsel runt detta område och jag har fått jobba hårt för att få magmuskulaturen att fungera. Sit-ups var helt omöjligt under de första två åren men nu funkar det bra.
Var rädd om dig nu i början Magdis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon