Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
LadyG
CITAT (Magdis @ 19-12-2007, 15:57) *
Ja du har ju rätt i att det är onödigt. Jag skippar träningen ikväll. tummenupp.gif Istället ska jag åka o göra några ärenden och skicka iväg ett paket med posten...det borde ju inte vara så ansträngande att det räknas som träning. biggrin.gif

Nja... träning var väl att ta i, men det är ju skönt att få det gjort hur som helst smile.gif

Nu är Fizzgigg och jag hemma igen från klättringen med Stina ochd et blev en underhållande historia, kan man väl säga. Vi var nog lika envisa allihop, skulle jag vilja påstå även om jag egentligen tycker att de där båda minsann är strået vassare biggrin.gif
Bra klättrat var det iaf smile.gif
Magdis
Kul med klättringen! tummenupp.gif
Jag stannade hemma och mumsade i mig sushi och fixade lite med paketen jag ska skicka, ärendena tar jag imorrn istället.
Har nyss gjort lite magträning här hemma med situps på boll, Plankan, benlyft m.m. Såg på TV samtidigt. smile.gif
stina
LadyG: Jag tycker minsann vi visade prov på kraftig envishet alla tre! smile.gif Fizzgigg på 26-metersledklättringen, du på den grå med evigheter av "split-pose" och jag på "fingerdödaren med krumbukter" tongue.gif

Jag har besvärats av magvärk ett par dagar, men inatt sov jag som en stock och magen känns bättre. Inte helt bra, men mycket, mycket bättre än igår. Idag blir det förhoppningsvis boxning. Inget pass, utan jag och min sparringpartner har bestämt träff i gymmet för att köra lite själva. Det är ren självbevarelsedrift för det är inga boxpass på 3 veckor och då lär kroppen få spader när man drar igång igen. Efter boxningen är det poweryoga - ska bli mysigt. Perfekt inför julstressen i grytorna som lär uppstå hemma hos mej i helgen. Vi ska hålla i julkalaset och därmed stå för julmaten. Fast det ska bli jättekul och mina föräldrar bistår med sill, kakbak och rödkålstillverkning (ånej, ingen burk här inte!)

Frid systrar och bröder! smiley_small_hug.gif
stina
Nu har jag varit och tränat. Mötte min sparringpartner kl 11.00 och vi fick till en början låna gruppträningssalen med tillhörande musikanläggning och inspirerande musik på hög volym. Tyvärr behövde ledarna till poweryogan som började kl 12.00 förbereda sig i salen för det var ett specialpass så efter halva tiden ungefär fick vi flytta upp till gymmet. Hur som helst hade vi jätteroligt när vi fick bestämma slagserierna själva. Jag som älskar att sparkas fick sparka för kung och fosterland. biggrin.gif

Poweryogan efteråt var också kanon med dubbla ledare som gick runt och korrigerade oss i våra olika asansas (positioner). Vi körde också flera parövningar då man tränade balans och körde stretch med hjälp av varandra. Under den avslutande avslappningen gick dom också runt och masserade oss lite. Mmmmmmmm! smile.gif

Värken i magen är helt borta nu verkar det som - mår gott....
stina
Fredagsträningen avklarad. Först blev det en alldeles för låååååång powerwalk pga väldigt mycket "kackel" så här innan julhelgen. Fast det var trevligt. smile.gif Sen sprang jag 8,5 km blandad kompott. Varvade snabbdistans med lugnare löpning, någon längre intervall och några korta. Ett väldigt skojigt pass mao som julklapp till mig själv! Tyvärr är jag lite öm på insidan av mina skenben - möjligen behöver jag nya skor. Ska ta tag i saken i mellandagarna har jag tänkt mig. Dit jag går är det förhoppningsvis ingen kaos pga mellandagsrea (löplabbet eller runners store).
Magdis
Det kommer nog dröja innan jag tränar igen....vaknade med jätteont i halsen idag. sad.gif Jag gör dock lite magövningar hemma med bollen om kvällarna. Det blir lite extra utmanade för balansen eftersom Lilleman alltid kommer och busar då. biggrin.gif
Aqvakul
Visst får man vara lite lat med träningenoch lite vidlyftig med matintaget nu i juletider?

dunno.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 21-12-2007, 16:44) *
Visst får man vara lite lat med träningenoch lite vidlyftig med matintaget nu i juletider?

dunno.gif

Klart man måste få vara det! Så blir det ju antingen man vill eller inte, eftersom gymen ofta är stängda under julhelgen och man har ju ingen lust att avstå från all den goda julmaten och julgodiset. Så det är bara att acceptera att det blir så och ta nya tag efter helgerna. tummenupp.gif
Tränar du också, aq42?
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 21-12-2007, 16:53) *
Klart man måste få vara det! Så blir det ju antingen man vill eller inte, eftersom gymen ofta är stängda under julhelgen och man har ju ingen lust att avstå från all den goda julmaten och julgodiset. Så det är bara att acceptera att det blir så och ta nya tag efter helgerna. tummenupp.gif
Tränar du också, aq42?

Cyklar och promenera, trädgårdsarbete på sommaren. Gör mig inte på gym! whistling.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 21-12-2007, 17:02) *
Cyklar och promenera, trädgårdsarbete på sommaren. Gör mig inte på gym! whistling.gif

Det tror du bara! Sist jag var på gymet så var det en herre på gissningsvis 80 år som satt och tränade i magmaskinen iklädd skjorta och slips. Det såg för härligt ut! smile.gif
Farbror Blå
kanske vi gamla farbröder fortfarande har en del kvar alltså?
stina
Klart ni har! tummenupp.gif
LadyG
Jag har inte hunnit träna, om man inte räknar julstäda, baka och göra godis som träning förståss biggrin.gif

Imorgon ska det börjas med julmaten så det vete katten om jag alls hinner träna mer före jul. Det är mycket nu.
stina
Rabbla mantrat LadyG: Återhämtning, återhämtning, återhämtning.... coolgleam.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 21-12-2007, 17:14) *
kanske vi gamla farbröder fortfarande har en del kvar alltså?

Ja du är ju bara barnet jämfört med den spänstige o välklädde herrn på mitt gym. biggrin.gif Så nog har du tiden framför dig! tummenupp.gif

Lady G: Julstädning kan absolut räknas som träning tycker jag. Det är rena aerobicspasset att dammsuga t.ex.
LadyG
CITAT (stina @ 21-12-2007, 21:18) *
Rabbla mantrat LadyG: Återhämtning, återhämtning, återhämtning.... coolgleam.gif

Ja, jag får göra det smile.gif

CITAT (Magdis @ 21-12-2007, 21:18) *
Lady G: Julstädning kan absolut räknas som träning tycker jag. Det är rena aerobicspasset att dammsuga t.ex.

Jo, det har du ju rätt i och jag skurade luckorna med en frenesi som fick katten att gömma sig i sovrummet, så lite fick jag ju gjort biggrin.gif
stina
Idag är det jag som "städtränar" smile.gif

Sista julmaten handlad
Vörtbrödet jäser
Badrummet städat
Sovrummet dammat

Nu paus....

All annan städning är kvar.....

Lär nog vara trött ikväll! ohmy.gif
Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 21-12-2007, 21:18) *
Ja du är ju bara barnet jämfört med den spänstige o välklädde herrn på mitt gym. biggrin.gif Så nog har du tiden framför dig! tummenupp.gif

måste jag också ha slips å skjorta?
Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 22-12-2007, 16:10) *

Det är min bestämda uppfattning att medelålders män om de (mot förmodan) besöker ett gym, bör vara passande kädda. Passande klädsel är kostym, gärna med väst och en ordntligt knuten slips. En man i mogen ålder bör gå döden till mötes med värdighet. (Det är naturligtvis inte passande att transpirera!)
whist.gif
Farbror Blå
och ha stövletterna på antar jag, så man kan dö på sin post? rolleyes.gif
stina
Glöm inte monokeln Farbrorn så att du kan se när du ställer in maskinerna! flirting.gif

Och håller med ag: Absolut inga kroppsvätskor bör utsöndras! ohmy.gif
Farbror Blå
Hög hatt också, såklart och blå livré, som sig bör
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 22-12-2007, 16:10) *

Ja det vore fint. tummenupp.gif Hög hatt, livré och monokel också förstås....nån ordning ska det ju va! rolleyes.gif
stina
Rymde en sväng från julstöket och sprang ett 2-milalöppass idag. Underbart skönt! 114 minuter tog det och sedan avslutade jag med julrengöring av min trötta lekamen. Imorgon blir det definitivt ingen träning - nu ska det tindras ty julen är här! tongue.gif
stina
Idag har jag varit på rymmen från julfirandet igen! coolgleam.gif

Det var ett så helt underbart "vårväder" så vilda hästar kunde inte hålla mig ifrån en snabb löprunda ute. Helt underbart trots att jag hamnade i värsta lervällingen på ett ställe och höll på att stå på ändan! fear.gif För övrigt var det torrt och fint - sprang på asfaltvägar. Rundan blev en mil och det tog 53 minuter. Sista biten satte jag på en kanonskön låt i mp3'n och drog järnet. Snacka om lycka..... tongue.gif

När jag kom hem hoppade jag och dom leriga kläderna in för tvagning medan älskade gubben fixade maten. Fick sätta mig till duktat bord nyduschad, nysprungen och lycklig. smile.gif
Magdis
Jag gjorde situps på bollen nyss. Är lite sugen på att åka till gymet imorrn men jag vet inte hur smart det är för jag känner fortfarande av lite i halsen.
Aqvakul
Är jätteförkyld och småfebrig. En jättebra ursäkt för att slippa all form av motion! blink.gif
stina
Usch då - krya på er! trostar.gif
LadyG
Klättra idag!!! Det ska bli jätteskoj!
stina
CITAT (LadyG @ 26-12-2007, 13:04) *
Klättra idag!!! Det ska bli jätteskoj!

Japp!!!! Om en timme ses vi! yahoo.gif
stina
Klättringen var jättekul som vanligt. Idag har jag boxats med min sparringpartner. Vi fick låna gruppträningssal och musikmaskin och körde på för allt vad tygeln höll. Efter boxningen var det dax för poweryoga - passade utmärkt. Först får man veva upp sig och slå ur sig lite energi och eventuella aggressioner - sedan får man coola ner och meditera en stund till lugna statiska rörelser. Nu är man lugn och snäll ett tag igen! smile.gif
Magdis
Nu har jag varit på gymet och jag är så glaaaad att jag trotsade tyngdlagen och tog mig dit. Idag har jag nämligen varit tröttare än nånsin trots (eller kanske just p.g.a) att jag fått sova bättre än på över ett år. Jag har knappt kunnat hålla ögonen öppna och ryggen har värkt som på den värsta SVBK. Gnällig har jag känt mig! crazy.gif

Jag körde en lite annorlunda taktik idag som kändes uppfriskande. Jag började övningarna med lika mycket vikter på som vanligt och så körde jag ett set med 15 repetitioner. Sen la jag på en viktplatta till och gjorde ett set till o.s.v tills jag hade så tungt att jag inte orkade göra mer än ca 8 repetitioner. Det var kul! Jag började med på lårmaskinerna med tanke på hur det "sproingade" i ljumsken sist men den här gången orkade jag lägga på tyngre än nånsin tack vare att jag värmt upp först.

Orkade inte duscha där utan sitter fortfarande i träningskläderna här o är äcklig ninja.gif Funderade på att ta en liten "träningsbild" att lägga in här. biggrin.gif
LadyG
Hejja Magdis, det låter som om du hittat en strategi som du trivs med för din träning?

Idag hoppas jag på både löpning och ju-jutsu - är jag knäpp?
stina
CITAT (LadyG @ 29-12-2007, 13:20) *
Hejja Magdis, det låter som om du hittat en strategi som du trivs med för din träning?

Idag hoppas jag på både löpning och ju-jutsu - är jag knäpp?

NEJ - du är en ovanligt klok kvinna! kompiskram.gif

Igår sprang jag. Körde först ett par långa intervaller (1 km) och gick sedan över till att springa lååååånga backar. 3x1 km med 5 graders motlut. Det var trivsamt - i alla fall det senare.....

Idag blir det vila - vi ska till mina föräldrar och äta. Men imorgon hoppas jag på ett löppass på löpbandet med efterföljande bastumys.... smile.gif
Magdis
Har varit och styrketränat igen. Använde min nya strategi med att värma upp på låg vikt och sen öka mer och mer. Gjorde iofs inte så på alla övningar för i slutet hade man ju värmt upp t.ex biceps tillräckligt mycket genom en massa andra övningar så jag kunde gå direkt på de tyngsta hantlarna i bicepscurlen. På bröst-och främre axlar tog jag det lugnt idag för jag har så pass mycket träningsvärk där sen i torsdags.

Jag läste i senaste numret av iForm att det är viktigt att variera träningsnivån för att inte kroppen ska vänja sig och tro att den inte behöver anstränga sig nåt mera. Annars får man inget resultat. Men även om jag kör samma teknik med upptrappning av vikterna under passet så kanske det gills som variation att jag ökar vikterna lite mer nån gång? Eller har ni några tips på hur man kan variera styrketräning annars?

Byta övning förstås...det måste ju vara bra. Om man alltid kör bröstpress så kan man ta pectoral flies nån gång istället t.ex.
stina
Magdis: som variation ibland kan du någon gång köra hela passet med betydligt lättare vikter och betydligt fler repetitioner. Sen kan du någon gång köra med "skittunga" vikter så att du bara orkar några stycken. Allt för att "överraska" musklerna så att kroppen inte har en aning om vad du ska hitta på den här gången. naughty.gif (Förutom att byta övningar naturligtvis och att köra dom i olika ordning) Du kan också köra varianten först uppvärmning och sedan skittungt - lite mindre tungt - mindre tungt. Alltså åt andra hållet vad gäller vikterna.
Magdis
Låter bra det där Stina! smile.gif Det gäller som sagt att överraska musklerna. De gånger jag har lätta vikter kan jag ju göra så många upprepningar som jag nånsin orkar. I olika ordning gör jag nästan varje gång. Jag tar mig an maskinerna i den ordning det faller sig och beroende på vilka som är lediga. Om jag riktigt ska chocka kroppen så vore det väl med ett rejält konditionspass. naughty.gif
stina
Det blir ju så mycket roligare att träna också om man varierar så mycket man kan. smile.gif Sen är det ju väldigt olika från dag till dag vad man är taggad för. Ibland vill man köra tungt - ibland inte. Bäst att lyssna på kropp och själ - brukar bli bäst så. Och som du skriver ibland bara köra hård kondtitionsträning. :-) Kör du dessutom lätt och många kan du köra i ett högt tempo - blir åtminstone liiite svettigt. :-) Sen kan du ju ibland spränga in lite cykel/trappmaskin etc mitt i styrkepasset också för att skjutsa upp pulsen.
stina
Hej-hej!

Idag har jag gett konditionen en duvning. Var och sprang 2 mil på löpbandet. Höll samma tempo från början till slut, dvs 5:39 min/km. Det gjorde att det allt som allt tog 1 timme och 53 minuter att avverka dom två milen. Nu är jag nöjd, snäll, lugn och glad! smile.gif
anna_rispan
Halloj! Nu är jag tillbaka från fjällsemestern. I början av ledigheten hade vi fint väder så då var det skönt at skida runt på längdskidorna. Första dagen blev det en tur på ca 11 km. Nästa dag tog vi oss bort till ett 3 km spår och på em tog vi oss bort till ett elljusspår på 2,5 km. Det var skönt att skida och jag vill bara skida mer o mer nu. Men här i sörmland är det ju barmark. sad.gif

På julafton gick vi bort till fjällkyrkan och var på nattmässa och så gick vi ju hem igen så då fick vi ihop 5 km promenad också.

O så åkte vi lite uförs också. Jag åkte verkligen lite för jag fick stora skälvan när vi hade tagit oss upp till en riktig backe. Tyvärr började den brant så jag såg inte vad som kom efter den lilla branta biten och så var det så fruktansvärt isigt. Men innan den upplevelsen hade vi i alla fall värmt upp i en liten barn/teknikbacke och en lite större och roligare.

Nu känner jag mig laddad att ta tag i min träning igen efter nyåret. Heja mig!! smile.gif

Heja på er andra också!
LadyG
Gott nytt träningsår allihop.

Hoppas ni ser fram emot ett nytt år och nya träningsmöjligheter lika mycket som jag!

anna_rispan
Gott nytt träningsår!!
stina
Gott nytt år! Härligt att ha en alldeles tom träningskalender för 2008 att fylla med allsköns härlig träning! smile.gif
stina
Årets första träning avklarad. Det blev 15 km på löpbandet på tiden 83 minuter. Jag har lovat mig själv att upp till 15 km får jag "tramsa" med farten om jag vill - löprundor däröver är det strängeligen förbjudet att hålla på med det. När jag sprungit ett tag får jag nämligen en fruktansvärd lust att öka tempot - så även idag. Höll mig en mil faktiskt i farten 5:42 min/km, sedan var det kört. coolgleam.gif Ökade i steg sista 5 km för att sista biten spurta i mål i farten 4:30 min/km. Det gick väldigt lätt att springa idag, var på intet sätt slutkörd. Härlig start på det nya året! smile.gif
Magdis
Gott nytt träningsår!!! yaay.gif

Idag har jag startar träningen igen för 2008 med ett sjukgymnastikbesök. Jag ville få hjälp med att träna upp (som jag antog jag har) överrörliga leder i knän och höfter. Han tog en noggrann titt på mig och konstaterade att jag är sned i kroppen och att jag belastar vänster fot fel. Fotvalvet sjunker inåt. Jag fick köpa ett par sulor som rättar till fötterna och så ska jag få ett par som är gjutna efter mina egna fötter sedan. Fick en ny tid på måndag för att gå upp i gymet och lära mig nya övningar för att stärka de områdena också. yahoo.gif Jag såg ju själv hur konstigt jag stod på foten när han påpekade det men jag har aldrig tänkt på det förut. Ska nog försöka använda inneskor med sulan så mycket som möjligt också.

Sen gick jag upp o tränade mitt vanliga program. Det kändes väldigt ovant att vara där så tidigt på morgonen (8.00) o det var nästan tomt. Jag var ju inte på topp precis vid den tiden på dan men det gick helt OK ändå.

Sen åkte jag till Team Sportia och köpte två nya träningstoppar, en svart och en ljust, nästan lysande röd. Kändes jättefräscha och inte lika tokigt tajta som min gamla. smile.gif
stina
Härligt Magdis! Visst är det kul med nya träningskläder! smile.gif

Jag var och tränade på lunchen. Började med att värma upp med 2 km lugn löpning och sedan körde jag styrketräning för överkropp/mittkropp. Avslutade med poweryoga.

Jag är väldigt sugen på att köra mig ett par nya, lättare springskor att använda vid kortare löppass. Jag har bara ett par skor som är utprovade på mig för att passa vid långa asfaltlöppass. Skulle vara kul att prova att springa med ett par lättare - kanske blir jag snabbare..... flirting.gif
Magdis
Kul Stina! Klart du ska unna dig ett par riktigt bra löparskor, du som använder dem så flitigt! tummenupp.gif

Jag är också sugen på att köpa nya skor, särskilt eftersom mina gamla har sulor som sitter fast inuti så det inte går att sätta dit specialsulorna. Då har jag ju en bra anledning! flirting.gif
anna_rispan
Magdis: det lät som ett besök som var värt pengarna. att snedbelasta ryggen och fötterna kan inte vara någon hit.

I dag tog sambon och jag o värmde upp med att borsta fram bilar och parkera om så snöröjningen skulle komma åt. Vi tog dessutom en tur till fots ner och runt stan så vi har fått frisk luft och motion idag! Jippi!
stina
Idag har jag sprungit. Gjorde samma misstag som jag gjort ett antal gånger tidigare - glömde kolla att inget motlut var inställt på löpbandet. Så helt ovetandes sprang jag först 7 km med 2 graders motlut på löpbandet. Det låter inte mycket och man ser det knappt med blotta ögat - men det känns! Jag sprang bland annat snabba, korta intervaller och det är ju så jobbigt i sig så jag reagerade inte. Efter 7 km bestämde jag mig för att springa ett par längre branta backintervaller och ökade lutningen till 6 grader - det var då jag upptäckte min fadäs. Fast det var ju bra - fick träna hårdare utan att veta om det! smile.gif Avslutade med 1 km lugn jogg - dock utan motlut. Imorgon är det vilodag inför söndagens långlöppass....
anna_rispan
CITAT (stina @ 04-01-2008, 14:25) *
Idag har jag sprungit. Gjorde samma misstag som jag gjort ett antal gånger tidigare - glömde kolla att inget motlut var inställt på löpbandet. Så helt ovetandes sprang jag först 7 km med 2 graders motlut på löpbandet. Det låter inte mycket och man ser det knappt med blotta ögat - men det känns! Jag sprang bland annat snabba, korta intervaller och det är ju så jobbigt i sig så jag reagerade inte. Efter 7 km bestämde jag mig för att springa ett par längre branta backintervaller och ökade lutningen till 6 grader - det var då jag upptäckte min fadäs. Fast det var ju bra - fick träna hårdare utan att veta om det! smile.gif Avslutade med 1 km lugn jogg - dock utan motlut. Imorgon är det vilodag inför söndagens långlöppass....

Men är det inte lite konstigt! Det löpband som finns på friskis här där jag bor nollställer sig när man avslutar sitt pass... Trodde att alal gör det. De borde göra det tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon