|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
CITAT (Maria i Helsingborg @ 29-11-2006, 16:15) Det där med maxpuls-uträkningen ska ni absolut ta med en nypa salt...... STORA individuella skillnader föreligger och talar mer om ett medelvärde än ditt personliga värde. Med formeln ovan borde jag ha en maxpuls på 186. I själva fallet har jag uppmätt den till 211!  Absolut ska man inte ta det som dagens sanning, men det ger ett ganska bra riktvärde om man inte har en aning eller om man inte har tillgång till läkare som kan göra tramptest
CITAT (stina @ 29-11-2006, 16:32) CITAT (Maria i Helsingborg @ 29-11-2006, 17:31) CITAT (stina @ 29-11-2006, 16:26) Absolut inte för mej! Skulle inte funka praktiskt (undrar vad dom skulle säga på jobbet. Ringa psykakuten kanske om man drog igång ett set armhävningar mitt under ett möte....  ) Däremot undrar jag om man kan öka antalet armhävningar man klarar om man exempelvis varje kväll kör precis så många armhävningar man orkar. Ger det någon effekt tror ni?? Haha......jag kan se dig som inlagd hos mig, patient och personal som beter sig lika "tokigt" På fråga B, svarar jag "har ingen aning"  Fråga B: Avvaktar respons från allas vår "träningsguru" LadyG!   Guru och guru, men om man kör till failiure varje kväll kommer man nog att få inflammation i muskelfästen eller andra skador så småningom, om man inte planerar in vila (alla muskler måste få vila och reparera sig mellan varven). Fast kör man allt man orkar varannan, var tredje kväll kan jag mycket väl tänka mig att muskelvolymen och styrkan ökar betydligt utan några skador. Som så ofta annars är en gyllene medelväg bäst
CITAT (Birgitta P @ 29-11-2006, 15:24) Alltså 226-60*0,77=127,82 128 i puls för min del då! Ska kolla i morgon hur jag ligger till!  Du borde kunna ligga mellan 125 och 135 utan problem med andra ord, fast självklart är det din kropp som måste få ha sista ordet.
CITAT (LadyG @ 29-11-2006, 18:01) CITAT (stina @ 29-11-2006, 16:32) CITAT (Maria i Helsingborg @ 29-11-2006, 17:31) CITAT (stina @ 29-11-2006, 16:26) Absolut inte för mej! Skulle inte funka praktiskt (undrar vad dom skulle säga på jobbet. Ringa psykakuten kanske om man drog igång ett set armhävningar mitt under ett möte....  ) Däremot undrar jag om man kan öka antalet armhävningar man klarar om man exempelvis varje kväll kör precis så många armhävningar man orkar. Ger det någon effekt tror ni?? Haha......jag kan se dig som inlagd hos mig, patient och personal som beter sig lika "tokigt" På fråga B, svarar jag "har ingen aning"  Fråga B: Avvaktar respons från allas vår "träningsguru" LadyG!   Guru och guru, men om man kör till failiure varje kväll kommer man nog att få inflammation i muskelfästen eller andra skador så småningom, om man inte planerar in vila (alla muskler måste få vila och reparera sig mellan varven). Fast kör man allt man orkar varannan, var tredje kväll kan jag mycket väl tänka mig att muskelvolymen och styrkan ökar betydligt utan några skador. Som så ofta annars är en gyllene medelväg bäst  Kunde inte hålla mej utan gjorde en armhävstest när jag kom hem. Träningsvärk i bröstmusklerna, så det gick trögt. 20 halvdassiga (inte så himla djupt) på tårna klarade jag med stora besvär. Lyssnar på LadyG och ska INTE genomföra något "blir-man-bättre-av-att-köra-varje-dag" test! Kanske varannan.... Är glad för idag fick jag veta att min datatekniker Johan ska erbjudas anställning hos oss i början av nästa år!  Då får jag en träningstok till arbetskamrat. Han är nog baske mej tokigare än jag. Han ska köra Vasaloppet. När jag frågade om han brukar åka skidor svarade han: Nej, det har jag inte hållt på med, men jag får väl köpa mej ett par skidor....
anna_rispan
29-11-2006, 20:21
men Stina! var det inte din vilodag idag? jag har fått stressmage eller influensa så jag tar det lugnt med träningen ett tag. ska träna hjärnan ikväll istället.
Farbror Blå
29-11-2006, 20:22
CITAT (anna_rispan @ 29-11-2006, 20:21) men Stina! var det inte din vilodag idag? jag har fått stressmage eller influensa så jag tar det lugnt med träningen ett tag. ska träna hjärnan ikväll istället.  ajaj ta hand om magen den är viktig
anna_rispan
29-11-2006, 20:23
mm, det värsta är ju att jag inte tycker att maten smakar. jag älskar att äta ju...
Farbror Blå
29-11-2006, 20:38
mm men lova äta ialla fall!!
viktigt du var ju smal också!
CITAT (anna_rispan @ 29-11-2006, 21:21) men Stina! var det inte din vilodag idag? jag har fått stressmage eller influensa så jag tar det lugnt med träningen ett tag. ska träna hjärnan ikväll istället.  Oooops - tänkte inte på det!  Men det blev bara dom 20 armhävningarna och inget mer! Ska inte göra om'et.... Usch Anna, var rädd om dej! Här på jobbet har det gått vinterkräksjuka så det står härliga till. Ännu så länge har jag klarat mej, peppar peppar.... Idag är det step-up och poweryoga!
Ha det så kul på träningen Stina  Jag hinner inte träna idag, varken cykel eller ju-jutsu men jag sörjer inte så mycket för det är julmarknad i Sumpan och jag vill dit! Man vet aldrig vad man hittar...
CITAT (LadyG @ 30-11-2006, 09:53) Ha det så kul på träningen Stina  Jag hinner inte träna idag, varken cykel eller ju-jutsu men jag sörjer inte så mycket för det är julmarknad i Sumpan och jag vill dit! Man vet aldrig vad man hittar...  Då kanske vi stöter ihop där!  Ska försöka komma hem i tid för att hinna se Magnus Carlsson och Lill-Babs!  (Inte mina idoler, men det är kul när det händer något....) Jag ska sätta på mej pulsklockan på Stepen idag. Monterar nog på den innan jag går iväg härifrån, för det är så himla stressigt när jag kommer till gymmet och ska byta om. Får se om den flyger av på Stepen eller håller sej på plats... Vila i frid idag LadyG!
LOL Vila i frid?  Jag kan cykla imorgon, jag tror faktiskt att benen tycker det är en bra idé att inte cykla idag. Har cyklat så mycket denna veckan ändå. Glöm inte dra åt gummibandet på pulsklockans mätdel annars kommer den kanske flygande mitt i passet
CITAT (LadyG @ 30-11-2006, 10:01) LOL Vila i frid?  Jag kan cykla imorgon, jag tror faktiskt att benen tycker det är en bra idé att inte cykla idag. Har cyklat så mycket denna veckan ändå. Glöm inte dra åt gummibandet på pulsklockans mätdel annars kommer den kanske flygande mitt i passet  Jag undrar om pulsklockan är vattentålig. Jag som svettas så fruktansvärt! Den kanske rostar - jag har ju lyckats paja ett par hörlurar till mp3-spelaren, förmodligen dränkning i örat!  Den ska få sitta på under poweryogan också - ska bli intressant att se hur yogan påverkar pulsen också!
Farbror Blå
30-11-2006, 09:58
Stina- en svettpärla?
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 10:58) Stina- en svettpärla? Svett - ja Pärla - nej Men jag är nog den mest okvinnliga träningstjejen som gud skapat! Svettas något otroligt när jag tränar - det går att vrida ur kläderna när jag är klar!  En del är ju på sin höjd lite rosiga om kinderna, men iofs är jag komplett galen när jag sätter igång så det kanske har LITE inverkan....
Farbror Blå
30-11-2006, 10:21
okvinnlig? Näe vet du va, på bilderna är du inte det mesta okvinnlig ju=) bara vältränad tjeer kan väl också få svettas?
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 11:21) okvinnlig? Näe vet du va, på bilderna är du inte det mesta okvinnlig ju=) bara vältränad tjeer kan väl också få svettas?
Tack!  Det känns bara inte så himla "tjickt". Fast är det någon stans man inte behöver vara tjick eller fräsch så är det ju på gymmet - det känns skönt! Av den anledningen skulle jag inte trivas på något flashigt innegym där man går nysminkad och nystilad till träningen....
anna_rispan
30-11-2006, 10:38
CITAT (stina @ 30-11-2006, 10:36) CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 11:21) okvinnlig? Näe vet du va, på bilderna är du inte det mesta okvinnlig ju=) bara vältränad tjeer kan väl också få svettas?
Tack!  Det känns bara inte så himla "tjickt". Fast är det någon stans man inte behöver vara tjick eller fräsch så är det ju på gymmet - det känns skönt! Av den anledningen skulle jag inte trivas på något flashigt innegym där man går nysminkad och nystilad till träningen.... nej, man ska inte behöva vara chick jämnt o ständigt!! bra sagt Stina.
CITAT (anna_rispan @ 30-11-2006, 11:38) CITAT (stina @ 30-11-2006, 10:36) CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 11:21) okvinnlig? Näe vet du va, på bilderna är du inte det mesta okvinnlig ju=) bara vältränad tjeer kan väl också få svettas?
Tack!  Det känns bara inte så himla "tjickt". Fast är det någon stans man inte behöver vara tjick eller fräsch så är det ju på gymmet - det känns skönt! Av den anledningen skulle jag inte trivas på något flashigt innegym där man går nysminkad och nystilad till träningen.... nej, man ska inte behöva vara chick jämnt o ständigt!! bra sagt Stina. Oops - vad gillade ni min stavning till chick! Fast ni förstod ändå tydligen! Idag har jag provat något så vansinnigt roligt - jag har boxats!  Gud så roligt det var och gud så jobbigt!!! Vi körde två och två och körde serier av raka slag, upper-cut och krokar. Däremellan armhävningar, plankan och sit-ups. Plus lårsparkar. Jag hamnade ihop med en tjej som var lika galen som jag är och vi hetsade varandra till vansinne!  Vi skrek bla "jag är en våldtäktsman - vad gör man med sådana som mej" och så slog vi för kung och fosterland! Efter det passet och poweryogan är jag så trött i armarna så jag kan knappt trycka ner tangenterna! Och jag som ska jobba.... Plockade faktiskt bort pulsklockan när jag fick höra att det var boxning - visste inte vad vi skulle göra och om det skulle gå att ha den på sig. Det går nog inte så bra att i alla fall ha klockan - man kan göra sig illa. Dessutom rök mina långa naglar - jag fick skaka ut naglar ur boxhandskarna. Nåväl - det var väl lika bra. Dom började bli så långa så att dom var ivägen i alla fall. Hälsar adrenalin-Stina!
Lena i Torslanda
30-11-2006, 13:57
CITAT (stina @ 30-11-2006, 13:47) Oops - vad gillade ni min stavning till chick! Fast ni förstod ändå tydligen!  Det stavas väl ändå "chic"
CITAT (Lena i Torslanda @ 30-11-2006, 14:57) CITAT (stina @ 30-11-2006, 13:47) Oops - vad gillade ni min stavning till chick! Fast ni förstod ändå tydligen! :rolleyes: Det stavas väl ändå "chic"  Ooops igen! Det har visst gått troll i det ordet för mej!
Farbror Blå
30-11-2006, 14:07
det var väl käckt att stava chic "tjick"?
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 15:07) det var väl käckt att stava chic "tjick"? Ja var det inte chäckt så säg!
Farbror Blå
30-11-2006, 14:09
hehe =)
Lena i Torslanda
30-11-2006, 14:22
Här finns väl bara chica chicks
Farbror Blå
30-11-2006, 14:27
Klart =)
stjälvchlart!
Farbror Blå
30-11-2006, 15:14
ajaj ingen mer sportdryck nu stina, du vet ju hur du blir
Det låter som om du haft jätteskoj Stina  Pulsklockan är vattentät ner till 30 meter har jag för mig, så du får ta i ordentligt om du ska lyckas dränka den där  Nu är jag trött i benen!!! Har gått på pressvisning, gått till och från olika ställen, gått på julmarknad och stått en jäkla massa dess emellan. Har all världens stolar upphört att existera! Nåja jag köpte en hel drös tomtar iaf, det är jag nöjd med.
Ja jätte-jätteskoj var det faktiskt! Men hur jag mår imorgon i kroppen vill jag inte ens tänka på...  Får se om jag klarar styrketräning eller får springa istället eller ve och fasa får hoppa träningen.... Men det ska mycket till innan jag skippar det helt, jag får väl GÅ på löpbandet i värsta fall. På måndag blir det nämligen ingen träning, då sitter jag på konferens hela dagen. Jag hittade inget på julmarknaden, däremot lyckades jag bränna en faslig massa pengar på Lindex/Åhlens/Twilfit! Låter som om du fått rejäl benträning idag LadyG!  Ett fotbad tycker jag brukar vara kanon när man gått omkring en massa. Eller ligga med benen upplagda på ett par kuddar så att dom får ligga lite högt och vila ett tag.
Förhoppningsvis har du lagom mycket träningsvärk så att du känner att du varit duktig men inte så mycket att du känner dig handikappad  Jag brände en hop pengar på Åhléns också, främst på badolja och hudvårdsprodukter, det kändes som att jag var värd det och lite lyxigt att ha under morgonrocken. Har planer på att ta ett lyxbad, inviga lite nya krämer och lotions och belöna mig själv lite för att jag varit duktig idag. Glöm inte att träningsvärken kan kännas mindre en kvart in i träningen, så bara för att det känns för djävligt ibland behöver det inte kännas så när du väl kommer igång.
Rapchic
30-11-2006, 21:46
jag hade tänkt komma tillbaka till dojon ikväll men instruktören varnade att det skulle bli hårt (gradering för vissa i helgen) så det blev åhlens för mig istället (julklapp till min syrra blev det) ps nu i helgen på norrlandslägret ska min pojkvän gradera vill ni hålla tummarna för han?
Klart vi håller tummarna för honom, vilken grad kämpar han för?
Rapchic
30-11-2006, 21:52
CITAT (LadyG @ 30-11-2006, 22:49) Klart vi håller tummarna för honom, vilken grad kämpar han för? gult (sjunde kuy blir det tror jag, för trött för att räkna) jag är så stålt över han  han har inte missat en gradering än (till skillnad från mig som började samtidigt som han men har bara graderat en gång)
Hoppas han lyckas!!! (fuskade och googlade på kyokushin kai, gult är 6:e kyu, såg att det blir kumite också. Tycker nästan synd om honom, kumite i er stil brukar vara extra hårt på gradering)
Håller tummarna!!!
Rapchic
30-11-2006, 22:01
CITAT (LadyG @ 30-11-2006, 22:59) Hoppas han lyckas!!! (fuskade och googlade på kyokushin kai, gult är 6:e kyu, såg att det blir kumite också. Tycker nästan synd om honom, kumite i er stil brukar vara extra hårt på gradering)
Håller tummarna!!! han är duktig i kumite så det oroar jag mig inte för (han lär mig mkt vi tränar hemma på kumite varje dag) det jag snarare oroar mig för är att graderingen sker efter en och en halv dags stenhård träning, plus hans tå är inte helt 100%
Oj, då måste du se till att han får i sig mycket snabba kolhydrater, gärna i vätskeform. Även en relativt liten (cirka 2%-ig) vätskeförlust kan sätta ner prestationsförmågan med 20%, och ska han träna så länge måste han ha både kolhydrater och salter. Det bästa vore en energidryck gjord för extrema prestationer, Denna till exempel. Tån är nog inte mycket att göra åt, bara hoppas på att den håller. Det går att sköta om den extra bra efter graderingen, en gradering kommer inte så ofta. Skönt att kumiten inte kommer att bli det svåraste, då är det bara kata och en drös tekniker att oroa sig för  (Jag skulle vart mest orolig för kumite iofs men det är ju jag det, som inte kan kumite  )
Rapchic
30-11-2006, 22:10
CITAT (LadyG @ 30-11-2006, 23:07) Oj, då måste du se till att han får i sig mycket snabba kolhydrater, gärna i vätskeform. Även en relativt liten (cirka 2%-ig) vätskeförlust kan sätta ner prestationsförmågan med 20%, och ska han träna så länge måste han ha både kolhydrater och salter. Det bästa vore en energidryck gjord för extrema prestationer, Denna till exempel. Tån är nog inte mycket att göra åt, bara hoppas på att den håller. Det går att sköta om den extra bra efter graderingen, en gradering kommer inte så ofta. Skönt att kumiten inte kommer att bli det svåraste, då är det bara kata och en drös tekniker att oroa sig för  (Jag skulle vart mest orolig för kumite iofs men det är ju jag det, som inte kan kumite  ) finns det nått man kan köpa i vanliga affärer eller man kan göra hemma (har dextrosolpulver) tror inte man hinner beställa
Pripps energy fungerar också bra, den innehåller inget koffein (potentiellt livsfarligt i kombination med tuff träning). Däremot innehåller den socker och slater i kombination som ska hjälpa kroppen bibehålla sin prestanda. Uppladdning kan man läsa en del om här men också hur man använder Pripps Energy i pulverform.
Rapchic
30-11-2006, 22:28
CITAT (Rapchic @ 30-11-2006, 23:10) finns det nått man kan köpa i vanliga affärer eller man kan göra hemma (har dextrosolpulver) tror inte man hinner beställa http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenw...1256FCE0047A7D0kan det här vara nått eller???? norrlandslägret är ju ganska kännt för att vara tufft och åvanpå det så har vår dojo en förbannelse på oss när det gäller det lägret bara typ ett par (om nån) kommer till det lägret (pga sjukdomar skador m.m) fastän många anmäler sig
Jag är lite skeptisk till att den blandningen blir koncentrerad nog för att innehålla tillräckligt mycket energi för en tuff gradering, men jag är inten näringsexpert. Det är fullt möjligt att det där fungerar bra under en lång, vanlig träning.
Däremot skulle jag nog satsa på Energy-pulvret till extremare prestationer eftersom jag vet att det fungerar.
CITAT (LadyG @ 30-11-2006, 22:40) Förhoppningsvis har du lagom mycket träningsvärk så att du känner att du varit duktig men inte så mycket att du känner dig handikappad  Jag brände en hop pengar på Åhléns också, främst på badolja och hudvårdsprodukter, det kändes som att jag var värd det och lite lyxigt att ha under morgonrocken. Har planer på att ta ett lyxbad, inviga lite nya krämer och lotions och belöna mig själv lite för att jag varit duktig idag. Glöm inte att träningsvärken kan kännas mindre en kvart in i träningen, så bara för att det känns för djävligt ibland behöver det inte kännas så när du väl kommer igång.  Oj, oj, oj.... Någon har slagit mej på ryggen med en påk inatt!  Tyder iofs på att jag hade rätt teknik, för tränaren sa att vi skulle slå så att kraften kom från ryggen, inte armen, för då orkar man inte. Får se vad jag klarar av att göra idag på träningen....
Rätt teknik, bara lite ovan vid de nya rörelserna. Fast eftersom du är så vältränad kommer du nog inte får lika mycket träningsvärk nästa gång, om du inte tar ut dig exceptionellt mycket
Gick till gymmet fast besluten att köra "tantträning", dvs lugnt och stilla. Tji fick jag! När jag gått några km på löpbandet kom en bekant som brukar boxas med en PT och tiggde till sig en omgång med mej. Det var minst lika roligt som igår, men hur mår jag imorgon tro.... Kan inte röra fingrarna i högerarmen, för jag är så trött i den armen. Eva är så fruktansvärt stark och framför allt i högerarmen, så jag fick sådana smällar när jag skulle hålla emot när hon slog. Skriver nu med bara vänster arm för fingrarna lyder inte!  Fast vi skrattade och hade så kul så det är det värt. Kom överens om att köra en omgång på onsdag igen.
Biggan_
01-12-2006, 14:17
Två mil på cykel i morse och trehundra roddtag nu! Skall på julfest med jobbet i kväll och tränar upp konditionen inför kvällens dans! Det blir julbord och jag får väl leta upp lite grönfoder och dricka vatten till!  Tror inte magen tåler varken sprit eller fet mat efter flera månaders återhållsamhet med mat och speciellt fet mat!:unsure: Tycker annars att en snaps sitter fint till julmaten!
Bra jobbat Birgitta!  Ha så kul på festen. Jag håller med dej - en snaps är pricken över i till julmaten!  Min teori är att snapsen hjälper till med matsmältningen.
Biggan_
01-12-2006, 14:48
CITAT (stina @ 01-12-2006, 14:43) Min teori är att snapsen hjälper till med matsmältningen.  Ett bra argument!
CITAT (Birgitta P @ 01-12-2006, 15:48) CITAT (stina @ 01-12-2006, 14:43) Min teori är att snapsen hjälper till med matsmältningen. :P Ett bra argument!  Absolut - skål Biggan!
Biggan_
01-12-2006, 14:56
CITAT (stina @ 01-12-2006, 14:51) CITAT (Birgitta P @ 01-12-2006, 15:48) CITAT (stina @ 01-12-2006, 14:43) Min teori är att snapsen hjälper till med matsmältningen.  Ett bra argument!  Absolut - skål Biggan! 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|