Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Biggan_
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-11-2006, 11:56)
Heja Biggan, kämpa på! Det är faktiskt riktigt kul att dokumentera resultatet och jämföra skillnaderna. Man ser dem inte lika tydligt bara av att kolla i spegeln...man glömmer ju så fort! tongue.gif

Du har väl precis haft en aha-upplevelse! rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:07)
Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med. tongue.gif

Ser nog lite egenkärt ut! wink.gif laugh.gif
stina
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 15:23)
CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:07)
Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med.  :P

Ser nog lite egenkärt ut! wink.gif laugh.gif

Klart man ska vara egenkär! tongue.gif Man kan släppa dom fria också och när dom flaxar upp och ner så blir det som solfjädrar som fläktar en! rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 13:40)
Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning).

Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är:
Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock smile.gif

Så om jag förstår dej rätt, så är det bättre att cykla i "normal" takt än att försöka slå sitt eget tidrekord på milen om man har som mål att gå ner i vikt? Att konditionen blir bättre om man "står på" förutsätter jag, eller? unsure.gif
LadyG
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 14:30)
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 13:40)

Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning).

Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är:
Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock smile.gif

Så om jag förstår dej rätt, så är det bättre att cykla i "normal" takt än att försöka slå sitt eget tidrekord på milen om man har som mål att gå ner i vikt? Att konditionen blir bättre om man "står på" förutsätter jag, eller? unsure.gif

Enligt den första teorin ja, men jag tror på att försöka pressa sig själv - om inte annat för att det förbättrar konditionen och det är bra för hjärtat (och det är vetenskapligt bevisat!) smile.gif

Så jag tänker fortsätta jaga på på cykeln, och det är roligare biggrin.gif
Biggan_
Då jagar jag också vidare, för det är kul! biggrin.gif
stina
Ja det är ju det viktigaste trots allt - att det är kul! rolleyes.gif

Jag frågade min tränare en gång: Om man går en mil eller springer en mil - går det åt lika mycket energi? Hon svarade: Nej, det går åt mer energi om du springer, det är precis som en bil. Den tar mer soppa i 120 än i 90.... Men det är väl en betydligt enklare förklaring än din LadyG. Vilken typ av energi gick hon inte in på. Men om man förbättrar sin kondition så orkar man ju hålla på och träna mer och det borde ju betyda en hel del. Förbättrad kondition ger ju en högre "marschfart" och mer soppa går åt alltså... Hmmmm, inte lätt det här. Men jag gör som LadyG: Jag pinnar på i min höga fart, så jag får sprutt på endorfinerna! tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 14:37)
Då jagar jag också vidare, för det är kul! biggrin.gif

Träningstråden är i full gång och du sammanfattar hela idén ju rolleyes.gif smile.gif
stina
Ja det är så himla kul att du sällat dej till oss Birgitta! rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (stina @ 27-11-2006, 14:46)
Ja det är så himla kul att du sällat dej till oss Birgitta! rolleyes.gif

Tack! wub.gif
LadyG
CITAT (stina @ 27-11-2006, 14:40)
Ja det är ju det viktigaste trots allt - att det är kul! rolleyes.gif

Jag frågade min tränare en gång: Om man går en mil eller springer en mil - går det åt lika mycket energi? Hon svarade: Nej, det går åt mer energi om du springer, det är precis som en bil. Den tar mer soppa i 120 än i 90.... Men det är väl en betydligt enklare förklaring än din LadyG. Vilken typ av energi gick hon inte in på. Men om man förbättrar sin kondition så orkar man ju hålla på och träna mer och det borde ju betyda en hel del. Förbättrad kondition ger ju en högre "marschfart" och mer soppa går åt alltså... Hmmmm, inte lätt det här. Men jag gör som LadyG: Jag pinnar på i min höga fart, så jag får sprutt på endorfinerna! tongue.gif

Det är en hel vetenskap, men jag anser att som motionär behöver jag inte bekymra mig om sådant. Jag cyklar så mycket och så fort som jag tycker är kul, så får det vara bra sen.

Jag ska ju inte bli elit-cyklist heller biggrin.gif
suddis
Hej!

Det går inget vidare med min träning nu... sad.gif Jag har varit hängig i två veckor och den här veckan är det fullt kör hela tiden känns det som. Vet inte ens när jag ska hinna med lite hem-yoga. Jag har iaf precis varit ute på en halvlång promenad. Skönt! smile.gif

Jag läser om er andra istället och glädjer mig åt er!
/suddis
LadyG
CITAT (suddis @ 27-11-2006, 15:07)
Hej!

Det går inget vidare med min träning nu... sad.gif Jag har varit hängig i två veckor och den här veckan är det fullt kör hela tiden känns det som. Vet inte ens när jag ska hinna med lite hem-yoga. Jag har iaf precis varit ute på en halvlång promenad. Skönt! smile.gif

Jag läser om er andra istället och glädjer mig åt er!
/suddis

Din stackare, krya på dig och ta hand om dig så du blir frisk, det är det viktigaste. Och börja inte träna förrän du varit frisk i minst två dagar, man ska inte leka med hjärtmuskelinflammation!

Promenader går bra om du orkar, men inte jogga eller göra något som ökar pulsen och anstränger hjärtat.

Det var dagens moralkaka tongue.gif
suddis
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 15:10)
Det var dagens moralkaka tongue.gif

Hehe, moralkakor är rätt bra, de är varken vane- eller fettbildande.. smile.gif

Biggan!!! Vad duktig du är! Vad skoj att det känns så bra!
LadyG
CITAT (suddis @ 27-11-2006, 15:16)
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 15:10)

Det var dagens moralkaka  :P

Hehe, moralkakor är rätt bra, de är varken vane- eller fettbildande.. smile.gif

laugh.gif laugh.gif

Så sant smile.gif

Och man blir fort mätt på dem rolleyes.gif
Farbror Blå
Håller med Ladyg hördu, se till att du är försiktig med träningen om du inte mår riktigt bra, kan man dra på sej allsköns otrevligheter om man inte gör.
stina
Ja var rädd om dej Suddis! rolleyes.gif Du hinner!!!

Nu ska jag ta hand om mej själv och gå och lägga mej på massagebänken en timme! tongue.gif
LadyG
Lyckans ost du Stina! tongue.gif
stina
Hmmmm. Lyckans ost? Jo, 95% av tiden var sagolikt skön som alltid! rolleyes.gif

Jag har alltid tänkt att kiropratorer är dom onda och massörer är dom goda.

Men.....

Jag berättade om mina "akterbesvär" och massören frågade om jag ville ha en behandling av sätesmusklerna. Ja tack sa jag. Är du säker, frågade hon? Efter mitt jakande började hon trycka på skinkan och sa: Säg till när jag trycker på någon punkt som gör riktigt ont.

Efter lite letande gjorde det så in i h-e ont och jag beklagade mej. Bra, då har jag hittat rätt sa hon. Försök slappna av nu och andas djupt. Och så började hon trycka så in i bängen precis där det gjorde ont. Jösses amalia! ohmy.gif Så fort smärtan klingade av så ruckade hon lite på trycket så att det drog igång igen. Jag ska aldrig mer klaga på det kiropraktorn gör.

Men det känns faktiskt jättebra i ändan idag! rolleyes.gif Jag var rädd att jag skulle få stå och jobba, men jag är helt smärtfri. Det där ska hon få göra om, det är helt klart värt plågan. Jag märkte att jag har en väldig nytta av jogan där man får lära sig att fokusera på andningen istället för på det som är jobbigt. rolleyes.gif

Idag står styrketräning på programmet.
Biggan_
Nu skall jag ta en cykeltur! smile.gif
stina
CITAT (Birgitta P @ 28-11-2006, 11:09)
Nu skall jag ta en cykeltur! smile.gif

Ha så kul! rolleyes.gif
LadyG
CITAT (stina @ 28-11-2006, 09:44)
Hmmmm. Lyckans ost? Jo, 95% av tiden var sagolikt skön som alltid! rolleyes.gif

Jag har alltid tänkt att kiropratorer är dom onda och massörer är dom goda.

Men.....

Jag berättade om mina "akterbesvär" och massören frågade om jag ville ha en behandling av sätesmusklerna. Ja tack sa jag. Är du säker, frågade hon? Efter mitt jakande började hon trycka på skinkan och sa: Säg till när jag trycker på någon punkt som gör riktigt ont.

Efter lite letande gjorde det så in i h-e ont och jag beklagade mej. Bra, då har jag hittat rätt sa hon. Försök slappna av nu och andas djupt. Och så började hon trycka så in i bängen precis där det gjorde ont. Jösses amalia! ohmy.gif Så fort smärtan klingade av så ruckade hon lite på trycket så att det drog igång igen. Jag ska aldrig mer klaga på det kiropraktorn gör.

Men det känns faktiskt jättebra i ändan idag! rolleyes.gif Jag var rädd att jag skulle få stå och jobba, men jag är helt smärtfri. Det där ska hon få göra om, det är helt klart värt plågan. Jag märkte att jag har en väldig nytta av jogan där man får lära sig att fokusera på andningen istället för på det som är jobbigt. rolleyes.gif

Idag står styrketräning på programmet.

laugh.gif Man ska alltid bli misstänksam när de frågar "är du säker?" - då är det något lurt på gång. Men om det hjälpte så att du kan röra dig fritt så är det nog värt det.
Biggan_
Skönt att ändan rätta till sig Stina!
1,5 mil blev det på hojen, sen en rejäl frukost och nu skall jag duscha. Sen blir det en tripp in till stan med sambon som skall till tandläkaren.
I gårkväll blev det 250 årtag vid tv:n biggrin.gif
LadyG
12 kilometer på en halvtimme blev det och pulsklockan rapporterade 150 slag per minut nästan hela tiden. Det kändes som ett bra arbetstempo att trampa i, jag blev svettig men inte slutkörd. Ett bra konditionspass helt enkelt smile.gif

Så otroligt duktig du är med både cykel och rodd Biggan. 250 årtag är mycket!
stina
Oj vad duktiga ni är på era cyklar tjejer! rolleyes.gif

Jag gick på bandet 20 min, sen körde jag styrketräning 45 min. Det blev ett "mitt-emellan-pass" tyngdmässigt idag. Jag blev fotad idag när jag körde chins. Sen fick jag bilden som mms och nu får jag inte ur den ur telefonen... mad.gif Bilden syns inte när jag ansluter telefonen till datorn! Konstigt va. Försökte mms'a bilden från min mobil till jobbmobilen, mms'et står som sänt men kommer inte fram. Bilden är ju så liten på mobilen så jag ser inte hur det ser ut, ville blåsa upp den på datorn. Men tji fick jag!

Jag träffade kiropraktorn idag och berättade om "behandlingen" jag fick igår. Han sa att han var av en annan åsikt, han ansåg inte att man ska behandla så hårt så att det gör så ont.... Hur ska jag veta och vem ska man tro på? blink.gif

Grrrrr
anna_rispan
CITAT (stina @ 28-11-2006, 14:00)
Oj vad duktiga ni är på era cyklar tjejer! rolleyes.gif

Jag gick på bandet 20 min, sen körde jag styrketräning 45 min. Det blev ett "mitt-emellan-pass" tyngdmässigt idag. Jag blev fotad idag när jag körde chins. Sen fick jag bilden som mms och nu får jag inte ur den ur telefonen... mad.gif Bilden syns inte när jag ansluter telefonen till datorn! Konstigt va. Försökte mms'a bilden från min mobil till jobbmobilen, mms'et står som sänt men kommer inte fram. Bilden är ju så liten på mobilen så jag ser inte hur det ser ut, ville blåsa upp den på datorn. Men tji fick jag!

Jag träffade kiropraktorn idag och berättade om "behandlingen" jag fick igår. Han sa att han var av en annan åsikt, han ansåg inte att man ska behandla så hårt så att det gör så ont.... Hur ska jag veta och vem ska man tro på? blink.gif

Grrrrr

onej, går det inte att du skickar bilden till dinmail heller?? jag är verkligen novis när det gäller bilder o mibiler. har många fina bilder i monilen men kommer nog aldrig att få dem till datorn..suck
stina
Jag vet inte hur jag gör för att skicka bilden till min epost!!!
stina
Jag lyckades! rolleyes.gif

Här är jag "in action" idag på lunchen:

LadyG
Vilka axelmuskler!! Snyggt jobbat Stina!
stina
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:22)

sleep.gif Äsch heller... *skrapar med foten*
anna_rispan
Suveränt Stina!
stina
Tack!!!!

Vad jag märkt är att det gett resultat nu när jag kör riktigt, riktigt tunga vikter så att jag bara orkar några repetitioner x 3. När jag körde så att jag orkade 12x3 så hände det inte lika mycket med musklerna. (ett tips...) rolleyes.gif
anna_rispan
Menar du att växer sig större då? Men styrkan då? Blir du starkare o bära matkassar?? Eller är det lika?
Farbror Blå
CITAT (stina @ 28-11-2006, 14:42)
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:22)

sleep.gif Äsch heller... *skrapar med foten*

Håller med LadyG

Denna gången var Stina först med nåt, kanske vi andra måste bidra med? rolleyes.gif
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 14:54)
Menar du att växer sig större då? Men styrkan då? Blir du starkare o bära matkassar?? Eller är det lika?

Med riktigt tunga vikter växer musklerna i volym eftersom de blir starkare. Med lättare vikter blir musklerna inte särskilt mycket starkare men de blir riktigt uthålliga.
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:15)

Med riktigt tunga vikter växer musklerna i volym eftersom de blir starkare. Med lättare vikter blir musklerna inte särskilt mycket starkare men de blir riktigt uthålliga.

ahaaa, då vet jag. nåt o fundera på alltså
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 15:16)
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:15)

ahaaa, då vet jag. nåt o fundera på alltså

Med tunga vikter får man välformade, snygga muskler också.

Särskilt snyggt är det just med vältränade axlar tycker jag. De som har det kan bära nästan vilka kläder som helst på överkroppen, det ser bra ut på dem.

Tvåa bland snygga muskler är nog en vältränad mage.
anna_rispan
Jag skulle vilja vara den kvinnliga motsvarigheten till den här... tongue.gif
Från Imdb

Precis de rätta musklerna o inte för mycket ribbor på magen...
LadyG
Jag skulle inte tacka nej till hennes magmuskler fast den här tjejen har både axlar och mage man kan önska sig i julklapp wub.gif

Det ligger oerhörda mängder träning bakom de där magarna!
Fizzgigg
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 15:22)
Jag skulle vilja vara den kvinnliga motsvarigheten till den här...  :P
Från Imdb

Du kan inte nöja dig med den här:

Till IMDB igen

Kanske inte så mycket muskler men... smile.gif

Och andra sidan vete tusan om inte det här är en mage som till och med jag skulle vilja ha. I alla fall utsidan...

En riktig mage
stina
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 15:54)

Jo, nog sjutton går det fortare att kunna lägga på mer vikter när jag tränar nu! rolleyes.gif

Vi är bara två, så så himla stora matkassar bär jag sällan....
anna_rispan
CITAT (Fizzgigg @ 28-11-2006, 15:32)
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 15:22)
Jag skulle vilja vara den kvinnliga motsvarigheten till den här...  :P
Från Imdb

Till IMDB igen

Nej. Halle hade ju inte en enda muskel där ju!! Jag tror jag har synligare än henne...

Bilderna LadyG hade letat upp var fina. fast jag ghillar inte riktigt så många rutor på magen. Vet inte varför. Men alla andra muskler fär gärna synas. Armar och axlar är fint, men då ska ju gärna benen hänga med lite grann...

Det är väl bara att träna på då. smile.gif
LadyG

Till IMDB igen

Och andra sidan vete tusan om inte det här är en mage som till och med jag skulle vilja ha. I alla fall utsidan...

En riktig mage

Halle Berry ser bara mager ut jämfört med Kallur tongue.gif

Vad menar du med utsidan?
anna_rispan
Ja Anastasia har en lagom tränad mage tycker jag. O så har hon cool röst!!
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:36)

Till IMDB igen

Kanske inte så mycket muskler men...  :)

En riktig mage

Halle Berry ser bara mager ut jämfört med Kallur tongue.gif

Vad menar du med utsidan?

Anastacia (som sångerskan heter) har Crohns sjukdom, en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom som gör att hon måste hålla stenkoll på had hon äter för att inte bli ordentligt sjuk. Dessutom har hon haft bröstcancer som hon har kämpat sig tillbaka från. Hon har inte haft det lätt men oavstt vad livet har kastat på henne har hon kämpat sig tillbaka vilket jag tycker är beundransvärt.
stina
Ja där ligger man i lä - men inte så länge till eller hur tjejer! wink.gif
LadyG
Så om vi tar Anastacias mage och Kallurs axlar och armar får vi anna_rispan? smile.gif
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:41)
Så om vi tar Anastacias mage och Kallurs axlar och armar får vi anna_rispan? smile.gif

Jepp!! Snart så.... smile.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 16:41)
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 15:41)

Jepp!! Snart så.... smile.gif

Bilder!!!!!!!!! tongue.gif
Fizzgigg
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 15:38)
Ja Anastasia har en lagom tränad mage tycker jag. O så har hon cool röst!!

Hon har en verkligt skön röst. Nu har jag visserligen aldrig varit på någon av hennes konserter men hon har ju dessutom en pondus på scen. Hon är 160 cm ren naturkraft helt enkelt.
Men nu börjar jag komma off topic. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon