Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
LadyG
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 14:14) *
Nja, det dröjer ett antal veckor tills det går. Får knappt på mig den mjukaste, största skon jag äger. Foten är svullen och tån är ju stel och öm.

Ajdå, jag hoppades att det skulle gå riktigt fort, men så fort går det inte mao... (snacka om överoptimistisk) Har du fått rehabövningar för att öka rörligheten i tån om den är stel? Det kan man väl inte börja med förrän allt läkt ihop eller?
Rossi
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 15:21) *
Ajdå, jag hoppades att det skulle gå riktigt fort, men så fort går det inte mao... (snacka om överoptimistisk) Har du fått rehabövningar för att öka rörligheten i tån om den är stel? Det kan man väl inte börja med förrän allt läkt ihop eller?

Läkningstiden är 4-6 veckor och det har nu gått drygt 3 veckor men det är nu jag måste rehab-öva. Ifjor tog jag på eget initiativ kontakt med en sjukgymnast och fick övningar (inte minst balansövningar). Av läkaren har jag fått töjningsövningar.

Foten blir svullen av all ansträngning men det blir bättre så småningom.

Mitt första mål är nu dels att få upp rörligheten, dels att sluta halta och det kommer att ta ca. 3 veckor.
LadyG
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 14:42) *
Läkningstiden är 4-6 veckor och det har nu gått drygt 3 veckor men det är nu jag måste rehab-öva. Ifjor tog jag på eget initiativ kontakt med en sjukgymnast och fick övningar (inte minst balansövningar). Av läkaren har jag fått töjningsövningar.

Foten blir svullen av all ansträngning men det blir bättre så småningom.

Mitt första mål är nu dels att få upp rörligheten, dels att sluta halta och det kommer att ta ca. 3 veckor.

Åhå, det visste jag inte, att man kunde rehabträna innan läkningstiden gått ut s a s, men då måste man väl vara försiktig? Men du blir helt frisk i tån sen, väl?

3 veckor går ju fort i vanliga fall, men jag antar att det inte känns som så kort tid just nu?
Rossi
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 15:46) *
Åhå, det visste jag inte, att man kunde rehabträna innan läkningstiden gått ut s a s, men då måste man väl vara försiktig? Men du blir helt frisk i tån sen, väl?

3 veckor går ju fort i vanliga fall, men jag antar att det inte känns som så kort tid just nu?

Det är ju mjukdelarna (tåleden) jag tränar när jag töjer. Läkningen är ju mer där läkaren sågade (på utsidan av tån) i själva skelettet. Läkaren sa att jag inte kunde förstöra något så jag skulle inte vara rädd för att tänja fastän det gör ont.

Ja, allt pekar på att det ska bli lika bra som med förra foten. Om bara rehab-träningen funkar så är det tydligen över 90% av alla som genomgår operationen som blir nöjda.

Ja, nu har jag snart varit hemma i fyra veckor men på måndag ska jag börja jobba igen och det känns lite trist faktiskt. Trots att jag har varit ganska uttråkad här hemma (jag har ju inte kunnat göra något mer än ligga och läsa och se på TV). Men det har varit så skönt att inte ha varit trött. När jag jobbar så är jag ständigt lite småtrött.
LadyG
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 14:50) *
Det är ju mjukdelarna (tåleden) jag tränar när jag töjer. Läkningen är ju mer där läkaren sågade (på utsidan av tån) i själva skelettet. Läkaren sa att jag inte kunde förstöra något så jag skulle inte vara rädd för att tänja fastän det gör ont.

Ja, allt pekar på att det ska bli lika bra som med förra foten. Om bara rehab-träningen funkar så är det tydligen över 90% av alla som genomgår operationen som blir nöjda.

Ja, nu har jag snart varit hemma i fyra veckor men på måndag ska jag börja jobba igen och det känns lite trist faktiskt. Trots att jag har varit ganska uttråkad här hemma (jag har ju inte kunnat göra något mer än ligga och läsa och se på TV). Men det har varit så skönt att inte ha varit trött. När jag jobbar så är jag ständigt lite småtrött.

Det låter så otroligt läskigt när du skriver att läkaren sågade i benet, i själva skelettet! Jag vet att du skrev att det inte gjorde ont mer än den där försvinnande korta glimten, men ändå..!! Fast det obehaget måste det ju vara värt om du blir helt bra i tassen efteråt! Så hög tillfriskandeprocent måste ju vara betryggande också.

Du kan inte få jobba halvtid lite först och hinna vänja dig igen? Det är ju inte så lätt att gå från sjuk till frisk i ett nafs, lite mellanlägen finns det ju faktiskt.
Rossi
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 15:55) *
Det låter så otroligt läskigt när du skriver att läkaren sågade i benet, i själva skelettet! Jag vet att du skrev att det inte gjorde ont mer än den där försvinnande korta glimten, men ändå..!! Fast det obehaget måste det ju vara värt om du blir helt bra i tassen efteråt! Så hög tillfriskandeprocent måste ju vara betryggande också.

Du kan inte få jobba halvtid lite först och hinna vänja dig igen? Det är ju inte så lätt att gå från sjuk till frisk i ett nafs, lite mellanlägen finns det ju faktiskt.

Hm, jag får nog vara glad för att jag fick så mycket som 4 veckor. Ifjor fick jag bara 3 veckor och egentligen tycker de att det räcker med en vecka (!!!!) om man har kontorsjobb. Jag fick verkligen poängtera för läkaren att fastän jag jobbar på kontor så är jag uppe och springer stup i kvarten och både går och står mycket. Men FK tycker att det är upp till arbetsgivaren att ge en arbetsuppgifter som man kan utföra sittande... Så det är bara att hoppas att FK godkänner min sjukskrivning men jag tror inte att det blir några problem trots allt.
LadyG
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 15:00) *
Hm, jag får nog vara glad för att jag fick så mycket som 4 veckor. Ifjor fick jag bara 3 veckor och egentligen tycker de att det räcker med en vecka (!!!!) om man har kontorsjobb. Jag fick verkligen poängtera för läkaren att fastän jag jobbar på kontor så är jag uppe och springer stup i kvarten och både går och står mycket. Men FK tycker att det är upp till arbetsgivaren att ge en arbetsuppgifter som man kan utföra sittande... Så det är bara att hoppas att FK godkänner min sjukskrivning men jag tror inte att det blir några problem trots allt.

Jag tycker det låter lite gnidet av dem, att bråka om sjukskrivningen efter en operation. Det ju ju faktiskt inte bara det opererade som drabbas s a s, man blir ju trött och allmänt påverkad i resten av kroppen också. Och så vitt jag vet går inte operations-värken över på en vecka heller.

Håller tummarna för att de inte käftar om saken utan godtar läkarintyget istället.
Rossi
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 16:17) *
Jag tycker det låter lite gnidet av dem, att bråka om sjukskrivningen efter en operation. Det ju ju faktiskt inte bara det opererade som drabbas s a s, man blir ju trött och allmänt påverkad i resten av kroppen också. Och så vitt jag vet går inte operations-värken över på en vecka heller.

Håller tummarna för att de inte käftar om saken utan godtar läkarintyget istället.

Ja, det ska nog gå bra!

Jag hade knappt ont alls efter operationen (man kan ha jätteont eller inte alls men de flesta har mittemellan så jag hade tur - de vet inte varför det är sådana skillnader) men det är viktigt att ha foten i högläge för att den inte ska svullna till för mycket och försämra läkningen.

Nu när gipset är borta och jag är uppe lite mer och rör på mig så felbelastar jag ju eftersom jag inte vågar att belasta på tån p.g.a. smärtan. Så jag får ont i hålfoten och i vaden + att jag får förhårdnader under lilltån. I och med att min stortå har varit felvinklad förut så ändras hela strukturen på foten nu och jag använder andra muskler än förut.

Just nu drömmer jag om ett par bruna höga stövlar som jag tänker köpa sen när jag kan stoppa in fossingarna i dem!
Rossi
Här kommer en bild från ifjor där du kan se knölarna. Jämför då främst vänsterfoten mot hur den ser ut nu efter operationen!

[attachment=9002:HalluxValgus3.jpg]

[attachment=9003:HalluxValgus4.jpg]
LadyG
Oj vad fina fötterna har blivit! Förstår om det är jobbigt att gå nu i början, hela foten får ju jobba på ett nytt sätt nu när det extra är borta.

Fast nu måste du väl byta ut dina skor, när fötterna ändrats behöver de väl annan typ av stöd osv så då måste du väl shoppa loss och köpa nya skor? smile.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 17:42) *
Fast nu måste du väl byta ut dina skor, när fötterna ändrats behöver de väl annan typ av stöd osv så då måste du väl shoppa loss och köpa nya skor? smile.gif

Ha, ha! Ja, jo, lite kan man ju lura sig själv! Det är väl snarare så att jag nu kan använda alla skor som jag redan har men som jag har haft svårt för att använda förut. Men jag har spetsat in mig på högskaftade, bruna stövlar som skulle passa så bra till min nyinköpta bruna, korta kjol och till min bruna mockajacka! tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 16:44) *
Ha, ha! Ja, jo, lite kan man ju lura sig själv! Det är väl snarare så att jag nu kan använda alla skor som jag redan har men som jag har haft svårt för att använda förut. Men jag har spetsat in mig på högskaftade, bruna stövlar som skulle passa så bra till min nyinköpta bruna, korta kjol och till min bruna mockajacka! tummenupp.gif

Sånt älskar jag, att ha något att se fram emot och gå och spana in smile.gif

Och lite självbedrägeri måste man tillåta sig ibland tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 15:32) *
Här kommer en bild från ifjor där du kan se knölarna. Jämför då främst vänsterfoten mot hur den ser ut nu efter operationen!

[attachment=9002:HalluxValgus3.jpg]
[attachment=9003:HalluxValgus4.jpg]

vilken förbättring Rossi=)
stina
Dagens träning:

Började med att värma upp genom att springa 2,5 km på löpbandet i lugnt takt. 15 minuter tog det.

Sen tränade jag magen i 20 minuter.

Därefter var det dax för boxning i 1 timme. Jädrans vad kul det är att få smacka på! tongue.gif Och himla bra att kunna OM man skulle behöva använda det. Vet inte om jag skulle slå om jag kom i en trängd situation innan jag började på boxningen. Nu skulle jag inte tveka - måste jag så smäller det! coolgleam.gif
anna_rispan
Rossi: oj!! vilken skillnad! det ser ut som att de högg bort mycket ben ju! gud vad du har varit modig och stark. hoppas att vinet o din fot kommer bra överrens så att du får fart på tåleden. tänk bara på hur kul det är att sprätta med tårna i vatten eller i sand. eller att knipa tag o småsaker på golvet med tårna! heja heja.

Rossi
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 17:56) *
Rossi: oj!! vilken skillnad! det ser ut som att de högg bort mycket ben ju! gud vad du har varit modig och stark. hoppas att vinet o din fot kommer bra överrens så att du får fart på tåleden. tänk bara på hur kul det är att sprätta med tårna i vatten eller i sand. eller att knipa tag o småsaker på golvet med tårna! heja heja.

Tack! smile.gif
Farbror Blå
åsså kan du köpa dej ett par fina bowlingskor som passar sen=)
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2007, 12:07) *
åsså kan du köpa dej ett par fina bowlingskor som passar sen=)

Har redan tre par som funkar bra! ;-)

Idag har jag varit ute och kört bil så att jag ser att det funkar till på måndag när jag ska börja jobba. Det är ju lite viktigt att bromsfoten funkar som den ska! Det gick bra men det gör rejält ont att sticka ner foten i en vanlig sko även om jag tog den mjukaste och största jag har.
anna_rispan
kör barfota. då behöver du bara köra ner foten när du ska gå.
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 03-11-2007, 13:18) *
Har redan tre par som funkar bra! ;-)

Idag har jag varit ute och kört bil så att jag ser att det funkar till på måndag när jag ska börja jobba. Det är ju lite viktigt att bromsfoten funkar som den ska! Det gick bra men det gör rejält ont att sticka ner foten i en vanlig sko även om jag tog den mjukaste och största jag har.

ajajdå, hoppas det går över snart
Magdis
Tråden har halkat ner till andra sidan o jag skriver bara för att säga att det inte blir nån träning idag heller. sad.gif Jag mår fortfarande skit, men jag ska iallafall följa med dottern på hennes dansskola. Sen får jag bara sitta där o stirra o gräma mig över att jag inte får träna. crying.gif
anna_rispan
Jag kan ju passa på att berätta att nu när jag haft min stegräknare några veckor så ser det ut som så: jag går mest torsdag, fredag och lördag. jag leker lite med excel, ett program jag är rätt usel på så jag ser det som en lärogrej hel enkelt. smile.gif
stina
Usch vad tråkigt Magdis! *tröstekramas*

Idag har jag varit väldigt duktig. Började med att städa hela lägenheten, men mitt i alltihopa slängde jag skurmoppen och stack ut och sprang 2 mil och slog mitt tidigare pesonbästa på tiden med hela 9 minuter! smile.gif Det gick så sjukt bra, förmodligen för att jag inte gjorde så stor sak av det. Inget planerande, förberedande, tänkande etc. Jag bara sprang. 1 timme och 51 minuter tog det och det var en njutning från början till slut.

Nu har jag städat klart så det skiner och luktar gott överallt (nästan coolgleam.gif ). Kallopsen kokade jag igår så det är bara att koka potatis och hälla upp ett gott glas rött vin så är söndagsmiddagen fullbordad.

*myser* tongue.gif
estet
Appropå att städa...brukar städa så jag får träningsvärk! "Tar i" och gnetar på som om det vore ett arobicspass om ni förstår hur jag menar. crazy.gif Speciellt lämpat för denna udda form av träning är badrummet när jag skrubbar av väggarna. Wax on wax off! biggrin.gif

Har inte rört en fena på en vecka nu annars. Haft feber och är förkyld fortfarande. Jobbat i helgen tack vare att febern gått ned.
anna_rispan
Wohooooooo!!!!

Jag gick på en promenad helt ensam! Det blev 40 minuters rundan. Behöver bara korsa väg fyra gånger på den rundan och det är skönt. Då kan man gå på i sin lilla värld dessemellan. Tyvärr så blev det få steg. sad.gif
Magdis
Så flitig du är Anna! bravo.gif Jag beundrar dem som ids gå långa promenader. Själv ids jag aldrig ut och gå om det inte är för att Lilleman måste sövas i vagnen. Idag räckte det med en sväng runt kvarteret. Min man har ju som jag berättat förut i tråden börjat gå 10000 steg om dan och han får aldrig ihop så mycket på jobbet under dagen utan måste alltid gå ut o gå på kvällen i 45-60 minuter. Då går han med stavar. Han har börjat tycka att det går riktigt snabbt och lätt nu så det kanske är en vanesak.
anna_rispan
CITAT (Magdis @ 05-11-2007, 18:16) *
Så flitig du är Anna! bravo.gif Jag beundrar dem som ids gå långa promenader. Själv ids jag aldrig ut och gå om det inte är för att Lilleman måste sövas i vagnen. Idag räckte det med en sväng runt kvarteret. Min man har ju som jag berättat förut i tråden börjat gå 10000 steg om dan och han får aldrig ihop så mycket på jobbet under dagen utan måste alltid gå ut o gå på kvällen i 45-60 minuter. Då går han med stavar. Han har börjat tycka att det går riktigt snabbt och lätt nu så det kanske är en vanesak.

Mmm, jag ska försöka skärpa till mig nu. Har inte varit på gymmet på flera veckor nu känns det som. O jag rör mig alltför lite.

Ska försöka peppa mig med att kan din gubbe o min pappa pallra sig ut så kan jag.

Jag hinner ändå plugga hela dagar o kvällar om jag tar mig i kragen när det gäller det också. smile.gif
stina
Kämpa på tjejer! tummenupp.gif

Idag rastade jag benen i lugnt tempo på löpbandet. Var stel i vader och ljumskar så det blev varken långt eller fort idag. 30 min/5 km löpning och 15 min/1,5 km promenad. Därefter 15 min stretch av ben, rumpa och höftböjare. Att springa ekonomiskt är inte lätt med trötta vader, det blir så dåligt driv i steget. ohmy.gif

Imorgon ska jag på mitt månatliga besök hos kiropraktorn för att bli rättryckt. Sen ska jag köra lite styrketräning är det planerat. smile.gif
stina
Nu är kiropraktorbesöket och lunchträningen avklarad. Fick en lång skön ryggmassage av kiropraktorn som plåster på såret för att det gjorde lite ont att bli ryckt. coolgleam.gif

Sedan värmde jag upp en stund på löpbandet innan jag körde styrketräning för över- och mittkropp. En skön stretch fick avsluta det hela.
Rossi
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 16:17) *

Det var inga problem alls. Pengarna har satts in på mitt konto idag. Mycket snabbt jobbat av Försäkringskassan!
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 07-11-2007, 12:50) *
Det var inga problem alls. Pengarna har satts in på mitt konto idag. Mycket snabbt jobbat av Försäkringskassan!

så bra Rossi, slapp du bussa maken på dom;)
Magdis
Nu är jag skitsur!!! ranting.gif Jag började ju känna mig bättre i måndags redan och igår kände jag mig kärnfrisk. Till och med det där småsnorandet var borta och jag var hur pigg som helst. Jag var ute och räfsade löv i 2 timmar medan lilleman sov i sin vagn. Jag såg fram emot att träna ikväll men idag har jag blivit sämre igen och framemot middagstid kände jag mig helt orkeslös, frusen och ruggig i hela kroppen. Så det blev ingen träning. sad.gif Det är så typiskt!!!
LadyG
CITAT (Rossi @ 07-11-2007, 12:50) *

Skönt att det löste sig så smidigt!!

CITAT (Magdis @ 07-11-2007, 20:35) *
Nu är jag skitsur!!! ranting.gif Jag började ju känna mig bättre i måndags redan och igår kände jag mig kärnfrisk. Till och med det där småsnorandet var borta och jag var hur pigg som helst. Jag var ute och räfsade löv i 2 timmar medan lilleman sov i sin vagn. Jag såg fram emot att träna ikväll men idag har jag blivit sämre igen och framemot middagstid kände jag mig helt orkeslös, frusen och ruggig i hela kroppen. Så det blev ingen träning. sad.gif Det är så typiskt!!!

Ush, men å andra sidan är det den säsongen nu. Ta hand om dig och se till att ha det så mysigt du kan istället, inget blir bättre ava tt du dessutom är ledsen och deppig. En bra film kanske? Lite gott te, levande ljus och en varm filt?

Klättrade och sprang idag och tycker nog det gick ganska bra. Men ujjj så högt jag råkade klättra, jag bara nötte på och vips var jag över 20 meter upp i luften. Jäklar så rädd jag blev!!! Bums ville jag ner och var så rädd att jag mådde illa.

Sen sprang jag på ny personbästatid 31:40 på 5km. Inte illa för att vara mig iaf :-)

Jag är nöjd idag smile.gif

Men imorgon ska jag tillbaka och klättra hela 26-metersväggen för jag vill komma hela vägen upp. Leden kanske monteras ner snart, så det gäller att passa på.
LadyG
Idag blir det löpning, men vi får väl se hur det går. Det ligger snö på backen fast så fasligt kallt är det inte, 6 grader faktiskt.
Magdis
Jag håller på ett sätta ihop en perfekt träningsmusikblandning till min mp3-spelare. Som första låt har jag satt By the rivers of Babylon, för den har en taktfast lunkande melodi. Sen ska jag ha en mer stissig melodi eftersom uppvärmningen ska gå lite snabbare då. Maniac, har jag valt då. Den där som spelades i Flashdance kanske ni minns?
Sen skulle jag behöva ha ett par låtar som passar bra in i rytmen till roddmaskinen. Har ni några tips?
Efter det passar det väldigt bra med hårdrock när man ska styrketräna tycker jag. smile.gif

Problemet är att låtarna inte vill hamna i den ordning jag vill i spelaren. Trots att jag numrerat dem och drar över dem till spelaren en o en i rätt ordning så hamnar de i en annan ordning på spelaren. Nåja, jag får väl hålla på o knappa hit och dit istället.
anna_rispan
Hmm, har du döpt dem med numret först? lagt dem i en mapp?
Magdis
CITAT (anna_rispan @ 10-11-2007, 16:39) *
Hmm, har du döpt dem med numret först? lagt dem i en mapp?

Japp
anna_rispan
CITAT (Magdis @ 10-11-2007, 18:11) *
Japp

Men då! Blä. Jag antar att du döpt dem 01, 02, 03. Mm, du kan ju säkert det där. Knepigt är det för det ska ju funka.

Idag följde sambon med på promenad! Vi gick kanske 50 minuter eller så. Jobbigt att gå på allt knöggel och halt. Men en bit gick vi på saltad landsväg så då kunde man sträcka ut benen ordentligt. smile.gif
estet
Några låttips som jag tränar till:

Riktigt gamla godingar: George Thorogood: Bad to the bone. Dr. Feelgood: Milk and alcohol. Dave Edmunds: The wanderer. Robert Palmer: Bad case of loving you, doctor doctor. ABBA: Gimme a man after midnight, Does your mother know, Take a chance on me.

Gamla godingar från 80 och framåt: Donna Summer: Hot stuff. Billy Idol: White wedding. DAD: Sleeping my day away. Kiss: Lick it up & Heavens on fire. Mötley Crue: Girls, girls, girls, Kickstart my heart, Dr. Feelgood.
AC/DC: Let me put my love in you, Girls got rythm, Touch too much, If you want blood. Judas Preist: Turbo lover. Joan Jett: I love rock n´roll. Scotch: Disco band (hostlåten)..

Nya dunkadunka- Erik Prytz: Call on me, Bertine Zetlitz: Fake your beauty , Moby: I´m gonna find my baby, Jam for the ladies & Extreme ways. Shaggy/Eminems version på Eye of the tiger. Gwen Stefani: What you waiting for, Rich girl, Now you got it, wind it up.
No Doubt: Hey baby, Hella good. Black eyed peas: Hey mama, Let´s get retarded, Hands up, Smells like funk, The boogie that be, Where is the love, Pump it,Don´t phunk with my heart, My style, My humps, They don´t want music, Union (med Sting) & Do what you want.

Madonnas senaste discoskiva Confessions on a dancefloor är suverän, "Hung up", "Get together", "Jump" för att nämna några. På albumet American Life är "Hollywood" en bra träningslåt. Även Bruce Springsteens nya singel Radio nowere.

För att nämna några favoriter! biggrin.gif
Farbror Blå
Nightwish ska det ju vara, lite hård musik så man får inspiration! ZZTop, takida å U2 går också bra
LadyG
Önskar att jag hade några bra idéer Magdis, men du verkar redan tänkt på allt.
Magdis
Tack för alla bra musiktips! Jag ska gå igenom vårt musikbibliotek och se om vi har de låtarna. Min man har galet mycket skivor så det finns en hel del att hämta, tveksamt om han har så mycket hårdrock bara. Headbangarmusik skulle man ju haft. giggle.gif
anna_rispan
Magdis: Har du inte löst ditt mp3-mysterium? sad.gif

Idag har jag fått ihop förvånansvärt många steg på att "bara" gå till o från tågstationen. Gått ärende på stan på båda orter o så gått inomhus i skolan. Just nu står mätaren på dryga 9000 steg!

Nu ska jag äta gröt o sen läsa Frankenstein. Motion för hjärna o hjärta? smile.gif

LadyG: visst var det du som gilla .Poe? Jag läste en novell av honom i morse. Den var bra. Ska nog prova några fler så jag får en ordentlig bild av hans skrivsätt.
Farbror Blå
egentligen helt fel tråd för detta, men ang Poe:

Han skrev bombastiskt, rasande många adjektiv och liknelser, som ibland gör läsningen nära nog outhärdlig för våra ögon i det tjuguförsta seklet.
The Fall Of The House Of Usher till exempel, som jag läste helt nyss ( på engelska), är så fylld med beskrivningar att historien egentligen skiner igenom som oerhört tunn..

hans noveller skildrar alla skräck, ondska och förtvivlan.
Svarta katten och det skvallrande hjärtat är riktigt läskiga, medan The Gold Bug är en detektivhistoria.
Var ju han som först skrev en detektivnovell (Morden på Rue Morgue)

Sammanfattat: en ikon inom litteraturen, men förlegad idag tyvärr.
anna_rispan
CITAT (Farbror Blå @ 13-11-2007, 18:06) *
egentligen helt fel tråd för detta, men ang Poe:

Han skrev bombastiskt, rasande många adjektiv och liknelser, som ibland gör läsningen nära nog outhärdlig för våra ögon i det tjuguförsta seklet.
The Fall Of The House Of Usher till exempel, som jag läste helt nyss ( på engelska), är så fylld med beskrivningar att historien egentligen skiner igenom som oerhört tunn..

hans noveller skildrar alla skräck, ondska och förtvivlan.
Svarta katten och det skvallrande hjärtat är riktigt läskiga, medan The Gold Bug är en detektivhistoria.
Var ju han som först skrev en detektivnovell (Morden på Rue Morgue)

Sammanfattat: en ikon inom litteraturen, men förlegad idag tyvärr.

tack! jag citerar dig sen på seminariet då rå?! wink.gif jag märkte väl ungefär det där du beskrev men det är väl härligt o frossa i beskrivningar ibland. som motvikt till alla subtila underströmningar och antydningar hit o dit. smile.gif

men tillbaka till träning.

Hur går det för dig Farbror Blå?
Magdis
Anna: Det löste sig med mp3:orna när jag helt enkelt döpte om dem till a,b,c.... o.s.v smile.gif
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 13-11-2007, 18:08) *
tack! jag citerar dig sen på seminariet då rå?! wink.gif jag märkte väl ungefär det där du beskrev men det är väl härligt o frossa i beskrivningar ibland. som motvikt till alla subtila underströmningar och antydningar hit o dit. smile.gif

Håller med Farbrorn, fast jag älskar den där typen av överdådiga böcker där författaren tar i så han nästan spricker för att beskriva allt han kan. King gör likadant, har jag märkt och jag tror jag äger allt den mannen skrivit också.

Det är något i omsorgen de visar som tilltalar mig, de målar upp en bild så noga och så detaljerat att jag i flera år efteråt kunde komma ihåg hur jag visualiserat att huset skulle se ut som mannen bor i i boken "Den Svarta Katten". För någonstans måste ju författaren känt att det var väldigt viktigt att visa miljön, annars skulle inte så mycket möda lagts ner på att ordmåla den. Visst kan en enkel blyertsteckning också vara vacker, men en fullfärgsoljemålning tycker jag nog är ganska okej det också ibland, om du är med på hur jag menar.

Fast för att återgå till träning så har jag klättrat idag, ochd et var jätteskoj. Det har kommit flera nya roliga leder som jag ser fram emot att få besegra smile.gif
Magdis
Nuuuu har jag varit och tränat. smile.gif Jag tränade i söndags också men det blev väldigt halvgjort eftersom jag inte kände mig bra, jag blev liksom överhettad med en gång. Hade nog lite feber kvar i kroppen och jag är fortfarande rätt snorig. Men idag gick det bättre iaf. Fick springa o snyta mig några gånger bara. Hade bara tänkt köra några enstaka övningar först men sen när jag väl kom igång så kändes det så bra att jag gjorde fler övningar än vanligt till o med. smile.gif

Jag hade dock inte mp3-spelaren med mig idag eftersom jag inte iddes leta reda på snöret man ska ha att hänga runt halsen. rolleyes.gif
Rapchic
Nå äre lady G eller stina?

http://www.kossan.se/roliga-filmer/snabb_p...tt_klaettra.htm
LadyG
Dan Osman, må han vila i frid, var en underbar klättrare och en helgalen individ smile.gif

Man ska inte klättra utan rep om man inte vill slå ihjäl sig en vacker dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon