|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
CITAT (Farbror Blå @ 08-07-2007, 12:05)  Hejja Lady, säjer då jag! Du är ju en inspirationskälla för oss alla du =) Tack  Håll tummarna för mig idag, jag ska försöka springa 18km - det längsta jag sprungit i hela mitt liv. Det kommer att ta låååång tid
Farbror Blå
08-07-2007, 11:21
håller tummarna
CITAT (anna_rispan @ 08-07-2007, 12:11)  Ja!! Ibland är hjärnan enkelspårig som få. Klart det finns lyktstolpar på ett elljusspår! Jag har bara sett de där vanliga lyktstolparna i bostadområden framför mig förut när jag läst det tipset!! *slår mig för pannan* Perfekt, elljusspår har ju jättebra underlag att springa på för benen. Lite tungt för musklerna kanske, men det är skonsamt för leder och ligament. Har du testat att springa på grusväg som jämföresle?
anna_rispan
08-07-2007, 11:21
Klart jag håller tummarna ladyG!
CITAT (Farbror Blå @ 08-07-2007, 12:21)  håller tummarna CITAT (anna_rispan @ 08-07-2007, 12:21)  Klart jag håller tummarna ladyG! Tack, alla hållna tummar uppskattas
anna_rispan
08-07-2007, 11:23
CITAT (LadyG @ 08-07-2007, 12:21)  Perfekt, elljusspår har ju jättebra underlag att springa på för benen. Lite tungt för musklerna kanske, men det är skonsamt för leder och ligament.
Har du testat att springa på grusväg som jämföresle? Både ja o nej. Om jag väljer raka vägen när jag kommer upp till spårområdet så finns det ju grusväg. Det var där jag körde mina hemsnickrade intervaller med musik i öronen. Där är det också relativt platt, jämfört med elljuspåret som går mer kuperat. Svårt att jämföra då tycker jag. Men men.
CITAT (anna_rispan @ 08-07-2007, 12:23)  Både ja o nej. Om jag väljer raka vägen när jag kommer upp till spårområdet så finns det ju grusväg. Det var där jag körde mina hemsnickrade intervaller med musik i öronen. Där är det också relativt platt, jämfört med elljuspåret som går mer kuperat. Svårt att jämföra då tycker jag. Men men. Kan vara svårt att jämföra om slingorna är olika kuperade, det har du rätt i. Fast det är ju bra att det är backigt för då får du naturlig backträning och slipper lägga in det som ett särskilt pass som många gör. Jag brukar springa med korta korta steg i backarna, för att skona baksidan av låren. Ungefär en fotlängd långa steg blir det, väldigt många steg men inte så mycket påfrestning för baksida lår tack vare det, så blir jag inte lika trött av backarna. Utför har jag inte hittat någon bra stil än, jag är lite för rädd för att ramla för att våga gasa på nerför som en del gör
anna_rispan
08-07-2007, 11:33
CITAT (LadyG @ 08-07-2007, 12:28)  Kan vara svårt att jämföra om slingorna är olika kuperade, det har du rätt i. Fast det är ju bra att det är backigt för då får du naturlig backträning och slipper lägga in det som ett särskilt pass som många gör. Jag brukar springa med korta korta steg i backarna, för att skona baksidan av låren. Ungefär en fotlängd långa steg blir det, väldigt många steg men inte så mycket påfrestning för baksida lår tack vare det, så blir jag inte lika trött av backarna. Utför har jag inte hittat någon bra stil än, jag är lite för rädd för att ramla för att våga gasa på nerför som en del gör  Aha! Fiffigt det där med mindre steg i uppförsbackarna. Det ska jag försöka tänka på.  Nej utförsbackar är läskiga. Där finns en som är rätt brant o där går det för fort till o med vid promenadtakt! Hahaha.
Tänk så snöpligt det skulle vara om man skulle stå på näsan i en nerförsbacke! Ush nej, jag tar det mycket lugnt nerför, jag litar inte helt och hållet på att man kan springa nerför än
Det gick riktigt bra igår, tack för alla hållna tummar - jag tänkte på er när jag sprang där på löpbandet  18km blev det på ungefär två och en halv timme, inte så illa med tanke på att jag aldrig sprungit så långt eller länge förut. Nästa gång är det två mil jämt som gäller, vilket borde ta runt två timmar och fyrtio minuter om jag kan hålla ett jämt tempo hela vägen. Det går inte så fort kasnke, men det går frammåt iaf
Farbror Blå
09-07-2007, 14:14
CITAT (LadyG @ 09-07-2007, 15:09)  Det gick riktigt bra igår, tack för alla hållna tummar - jag tänkte på er när jag sprang där på löpbandet  18km blev det på ungefär två och en halv timme, inte så illa med tanke på att jag aldrig sprungit så långt eller länge förut. Nästa gång är det två mil jämt som gäller, vilket borde ta runt två timmar och fyrtio minuter om jag kan hålla ett jämt tempo hela vägen. Det går inte så fort kasnke, men det går frammåt iaf  Precis min strategi, det behöver inte gå snabbt eller så, bara det går framåt.. småspringa, stapla, powerwalka eller vad som helst, bara man tar sej fram. det bliir bättre *lovar*
CITAT (Farbror Blå @ 09-07-2007, 15:14)  Precis min strategi, det behöver inte gå snabbt eller så, bara det går framåt.. småspringa, stapla, powerwalka eller vad som helst, bara man tar sej fram. det bliir bättre *lovar* Du har så rätt, för jag märker att jag kan springa lite fortare nu på de kortare distanserna (under en mil) så visst händer det saker. Bara man inte pinnar på så man skadar sig
krellus
09-07-2007, 15:25
Det är ju mycket "spring" snack just nu så jag tänkte passa på att rekommendera tidningen Runners World. En mycket bra tidning om tävlingar, träning samt om idrottsskador etc.
Maria i Helsingborg
10-07-2007, 11:26
Har du den amerikanska eller svenska upplagan, krellus? Jag har den svenska men har hört att den andra ska vara bättre.
krellus
10-07-2007, 13:11
Hej, jag får den svenska upplagan. Tycker att den blir bättre och bättre. Inspirationstidning helt klart. Fick den gratis efter någon löptävling och provade en prenumeration och fastnade... Någon här förresten som har en Suunto T3 ?
CITAT (krellus @ 10-07-2007, 14:11)  Hej, jag får den svenska upplagan. Tycker att den blir bättre och bättre. Inspirationstidning helt klart. Fick den gratis efter någon löptävling och provade en prenumeration och fastnade... Någon här förresten som har en Suunto T3 ? Prenumererar också på svenska upplagan. Säga vad man vill men Szalkai är rätt duktig  Använder en Techtrail Loft f.n.
krellus
10-07-2007, 13:23
Jag står i valet och kvalet mellan en Polar R400SD och en Suunto T3 med PC pod. Lutar åt Suunton faktiskt... har provat R200SD och den uppfyller ju de flesta kraven men PC överföringen är inte bra och jag är statistik freak!
Har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dem, men det kanske finns andra här som har?
Rapchic
10-07-2007, 17:11
har ni nån ni "tävlar" med för att bli sporrad till att kämpa hårdare?
CITAT (Rapchic @ 10-07-2007, 18:11)  har ni nån ni "tävlar" med för att bli sporrad till att kämpa hårdare? Jag har satt egna mål med mina olika idrotter som jag skulle vilja nå. Kanske inte i år men inom en rimlig framtid, dvs före 40 om jag får bestämma  Ju-jutsu: svart bälte Klättring: klara ledkort samt topprepsklättra 6a Löpning: 10km på 60 minuter, springa en halvmara Styrketräning: Klara 5 riktiga chins Inte för att jag är särskilt nära något av dem, men jag jobbar på saken.
Rapchic: Nej det har jag inte. Jag älskar att träna, ju hårdare eller snabbare desto mer njuter jag. Jag behöver faktiskt ingen att tävla mot eller några direkta mål, jag behöver faktiskt ofta försöka bromsa mig själv istället... Lite bakvänt problem alltså för mej - huvudet och kroppen vill mer än vad kroppen ibland klarar av!  Förra veckan fick jag ju veta att jag hade vätska i båda knäna troligen orsakat av för långa och många asfaltlöppass. Har hållt mej duktigt från löpningen sedan dess och hade bestämt mej för att inte springa på 14 dagar. Idag brast det när vi kom hem från landet och jag fick se mina älskade löpardojor stå där och ropa på mej i hallen.  Jag mår så fruktansvärt dåligt när jag inte får ta ut mej riktigt så jag tänkte att hellre lite ont i knäna än så här ont i själen. Jag höll på att få tokspel! Som tur är gick det bra, känner absolut ingenting i knäna efter löprundan.
Skönt att det inte kom ont efter. Vi får hoppas att knäna håller sig i skinnet i fortsättningen, det är inte kul att träna när man är orolig.
Jaaaa, håll tummarna för mina knän är ni jättesnälla!
Självklart!
Styrketräning kanske inte är samma sak heller, man blir ju inte trött på samma sätt och inte lika nöjd. eller jag blir inte det iaf, jag vet inte hur det är med er andra?
Tack! Jooo, nog blir jag trött och känner mej ganska nöjd efter ett "redigt" styrketräningspass. Men jag får ingen endorfinkick av det och jag är helt klart beroende av en regelbunden påfyllnad av sådana. Fast utan styrketräningen mår jag inte heller bra. Känner mej liksom "säckig" i musklerna om jag kör för lite sådant (som nu på sommaren exempelvis). Fast inget går upp mot ett rejält löppass för att nå Nirvana! Man är bra konstig....
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2007, 20:57
Jösses vad ni sliter, löpning och dylikt är något jag aldrig kommer syssla med, jag satsar på mina minst 10000 steg per dag rutin, idag blev det en tur i skogen och jag blev ca 1 liter rikare på kantareller på kuppen (och jag trodde inte jag skulle hitta några här är det ganska torrt i skogen vi har inte fått så mycket riktigt regn utan mera duggregn under dessa veckor)
Det kallar jag att förena nytta med nöje! Viulken lyckost du är som har kantarellmarker att gå till, det är något jag saknar i stan!
Du får springa in till försäljarna vid Hötorget LadyG!
CITAT (stina @ 10-07-2007, 22:04)  Du får springa in till försäljarna vid Hötorget LadyG!  Ja sen får man nästan tackla sig fri för de är så påstridiga.
Jaa isch ja - då låter faktiskt skogen som ett skönare alternativ! Jag älskar att gå i skogen, speciellt på hösten. Älskar lukten av "höstskog". Den enda gång jag gillar att handla på Hötorget är på fredagseftermiddagar, då kan man pruta rejält på redan billiga priser eftersom dom vill ha slut på sina varor innan dom stänger för helgen.
Maria i Helsingborg
10-07-2007, 21:25
Jag jobbar också "för mig själv" men blir helt klart peppad av alla trevliga och hårt arbetande vänner (lady och Stina bl. a) på funbeat.se
CITAT (Maria i Helsingborg @ 10-07-2007, 22:25)  Jag jobbar också "för mig själv" men blir helt klart peppad av alla trevliga och hårt arbetande vänner (lady och Stina bl. a) på funbeat.se  Självklart är det så Maria. Jättekul att följa era träningskalendrar på funbeat!  Kul att kunna ventilera sina med- och motgångar också.
krellus
11-07-2007, 07:16
CITAT (Rapchic @ 10-07-2007, 18:11)  har ni nån ni "tävlar" med för att bli sporrad till att kämpa hårdare? Okej, jag ska försöka göra en lång historia kort. Under tidigt 80 tal tävlade jag som junior för Spårvägen i löpning/skidåkning(på längden). Höll på med alla tänkbara idrotter och ruttnande till slut totalt. Lovade mig själv att aldrig springa mer. Fick dessutom problem med muskelfästen runt högra knät så det var ett problem. Jag höll mitt löfte tills förra året då min fru fick för sig att springa Sthlm Marathon. Hon tränade ju hela vintern etc så jag sprang med lite för att hålla henne sällskap. Hejade på henne då hon sprang och det var då något hände.... hennes kamp, publikens jubel... något "väcktes" i mig igen. Vi anmälde oss till halvmaran så att jag kunde "testa" hur det kändes och det blev en omedelbar "hit". Vi tränade seriöst efter Salkaisz träningsschema och det var som ett beroende framkallande gift... Hässelbyloppet 1 månad senare och det blev bara värre. Träning hela vinter och maran nu i juni... det blev bara värre. Nu kommer jag/vi att satsa ännu mera inför kommande lopp. OCH DET E JU SÅÅÅ KUL!
Farbror Blå
11-07-2007, 07:25
CITAT (stina @ 10-07-2007, 21:33)  Jaaaa, håll tummarna för mina knän är ni jättesnälla!  klart vi håller alla tummar
krellus
11-07-2007, 07:44
CITAT (Maria i Helsingborg @ 10-07-2007, 22:25)  Jag jobbar också "för mig själv" men blir helt klart peppad av alla trevliga och hårt arbetande vänner (lady och Stina bl. a) på funbeat.se  Jag kan bara hålla med... glömde att skriva det i mitt "långa" inlägg. Det är jättekul att läsa om alla framgångar inom träningen här på Odla. Stora som små...
CITAT (Farbror Blå @ 11-07-2007, 08:25)  klart vi håller alla tummar Puss på nosen! Lite stel inatt i högerknät efter gårdagens löpning, men när jag kom upp och började röra på mig så kändes det bra. Har kört ett hemmastyrketräningspass idag på morgonen med mitt älskade gummiband (räddaren i nöden nu när jag pga semester inte kommer iväg till gymmet). Körde först 10 min poweryoga för att väcka kroppen. Nu mår jag och mina muskler gott....
Farbror Blå
11-07-2007, 09:24
[quote name='stina' date='11-07-2007, 10:02' post='632635'] Puss på nosen!
Maria i Helsingborg
11-07-2007, 11:47
Välkommen tillbaka, krellus, i löparträsket! Jag hoppas att glädjen håller i sig och att du och frugan kan hålla er skadefria. Nu är jag kanske tjatig men på funbeat.se finns det finfina grupper (inom t. ex. löpning) som tar upp diverse spörsmål. Pulsklockor är alltid lika populära att jämföra.... Skönt att se dig på G igen, Stina!!!
Håller med Maria! Funbeat är verkligen kanon om man vill registrera sin träning, snacka träning och läsa inlägg om träning! Tack Maria! Fast jag har semester tom nästa vecka så det kommer nog bli lite "hackigt" med träningen ett tag till framöver. Men jag är så glad att benen klarade av att springa i alla fall. I em åker vi ner till landet igen och då åker helt klart träningskläderna med. Men några 2-milspass på asfalt blir det INTE!  Kortare lugna löppass får jag nog nöja mig med ett tag till, men det är helt OK - huvudsaken är att jag kan springa. Jag läser och njuter med er av era långpass så länge.
Rapchic
11-07-2007, 14:13
anledningen till frågan är att jag vill ha en vän som jag "tävlar" med min pojkvän hade en kille (ok kille och kille han var typ 60 tror jag) som han "tävlade" med och han utveklades jätte mkt då men alla tränar ju av olika anledningar på karaten den som nog är mest lik mig är min pojkvän men har är så mkt bättre än mig så jag skulle bara känna mig dålig om jag skulle "tävla" med honom å måste hålla med andra här funbeat är jätte bra/kul sporre  (försöker komma etta på armhävningslistan)
krellus
11-07-2007, 14:19
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-07-2007, 12:47)  Välkommen tillbaka, krellus, i löparträsket! Jag hoppas att glädjen håller i sig och att du och frugan kan hålla er skadefria. He, he, det är just det som har varit problemet. Stressfraktur i en och en halv månad höll på att ställa till det men jag gick till en idrottsläkare och fick specialbehandling. Faktiskt förvånande att foten höll hela maran men jag klagar inte! Själv är jag medlem i PULS.se. Får 10% rabatt på runnersstore.se bland annat...
Jag var inne på puls.se och kikade, men det kostar ju pengar.... Ikväll tog jag en jätteskön promenad runt Lötsjön och Råstasjön. Med promenaden hem blev det strax över 6 km. Kände mej som en äkta tant för jag hade en brödpåse med mig och matade fåglarna i sjön (en faslig massa fåglar är det där).
anna_rispan
11-07-2007, 21:02
Stina: klart jag håller tummarna för dig o dina knän!
Heja alla andra!
Åsa: svampplockarturen lät trevlig! Bra grej det där med 10.000 steg om dagen.
CITAT (anna_rispan @ 11-07-2007, 22:02)  Stina: klart jag håller tummarna för dig o dina knän!
Heja alla andra!
Åsa: svampplockarturen lät trevlig! Bra grej det där med 10.000 steg om dagen. Tack Anna!!!
CITAT (stina @ 11-07-2007, 21:48)  Ikväll tog jag en jätteskön promenad runt Lötsjön och Råstasjön. Med promenaden hem blev det strax över 6 km. Kände mej som en äkta tant för jag hade en brödpåse med mig och matade fåglarna i sjön (en faslig massa fåglar är det där).  Visst är det en skön runda, och så vackert runt sjöarna, har sprungit mycket där och matat fåglarna  Bodde i Ör innan vi flyttade ut på landet så man har suttit ett antal ggr vid Gröna stugan och tagit "en" öl...
Nu är jag trött och lycklig - jag har sprungit en halvmara.  21km är långt och det är jobbigt att springa i 3 timmar fast nu är jag stolt
Maria i Helsingborg
15-07-2007, 21:19
Jag gör vågen här nere i Skåne för dig, Lady!
Tack Maria, jag sitter ner och bugar för det  Idag är jag inte ett dugg sugen på att springa. Konstigt va?
Och här kommer en jättegrattiskram från mej Ladyn!
CITAT (stina @ 16-07-2007, 15:04)  Och här kommer en jättegrattiskram från mej Ladyn!  Tack  Testsprang lite idag och det gick väl si sådär. 4km på 30 minuter, så det var inget höjdartempo men jag fick besked från benen iaf - man är seg i minst två dagar efter en halvmara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|