|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
LOL Nejdå, det kommer att gå fint, det är jag övertygad om  Har precis kommit hem från ett ju-jutsupass som var jobbigare än vanligt. Allt cyklande satt förståss i benen, och mitt envisa benböjande, situpsande och armhävande kändes verkligen idag. Det var längesedan det gick så tungt, fast det släppte så småningom. Fast medlem i 50-klubben blev jag inte idag heller
Eftersom det gick tungt i början och släppte så småningom så tyder ju det på att det var träningen dagen innan som satt i musklerna. I alla fall är det så för mej - om det är "träningsseghet" brukar det släppa - är det något annat fysiskt problem brukar det bli värre och värre.
Vad var 50-klubben nu igen? 50 sit-ups, 50 benböj och 50 armhävningar eller? Plankan en minut borde också ingå (fast det har ju inget med 50 att göra iofs) för det är en otroligt bra "allroundträning" som man kan göra hemma. 50 sekunder istället kanske, det är jobbigt nog det....
Nu ska jag bara fråga en sak till om klättring LadyG: FÅR man komma och klättra så där bara fast man inte kan??? Så att jag inte blir stoppad menar jag....
Jadå, visst får man det. De kommer inte att höja ögonbrynen ens en gång, i synnerhet inte som du kommer i sällskap med två som klättrar regelbundet. Det finns prova-på klättringar också, det är ungefär samma sak som vi ska göra dvs testa att klättra på väggarna  Du har nog rätt i att det var gårdagens träning som satt kvar och spökade, det känns idag att kroppen är mer tröttkörd än jag trodde igår. Det kanske inte är så konstigt att jag inte lyckades så bra med fysdelen. 50-klubben är ett suveränt mål att sträva efter, 50 sekunder plankan tycker jag låter som ett alldeles utmärkt tillskott om man vill ha stark mitt.
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 12:57) 50-klubben är ett suveränt mål att sträva efter, 50 sekunder plankan tycker jag låter som ett alldeles utmärkt tillskott om man vill ha stark mitt. Kul - då vill jag också vara med!  Dom 50 armhävningarna lär jag få kämpa på länge för att klara.... Men då har man något att kämpa för!
Det blir ju ganska heltäckande, eftersom armhävningar tar på överkroppen (mycket pectoralis och triceps). Har en loftsäng jag kan utnyttja som chinsställ, hänger i den emellanåt och det känns som om det tar mer på baksidan av överkroppen och mellan skulderbladen. Men om man inte har det blir det svårare att nå de musklerna, det skulle vara med gummiband isf eller i latsmaskinen på gymmet. Fast egentligen är ju huvudsaken att man rör sig.
Ja det finns mycket finurligt man kan hitta på för att träna hemma. Glömde meddela att jag varit social idag och gått ut och ätit lunch med en arbetskamrat. Ingen träning alltså - vilodag!
Toppen, det var bra gjort! Bra att du står fast vid dina avsikter
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 14:12) Toppen, det var bra gjort! Bra att du står fast vid dina avsikter  Tack!  Ja, när jag väl bestämt mig för något brukar jag vara en envis f-n. Pga det så brukar jag tänka till ordenligt innan jag fattar något beslut om att ditt eller datt - sen är liksom bollen satt i rullning.... Men det här beslutet känns bra och min arbetskamrat är glad för att vi får lite social kontakt också...
Maria i Helsingborg
22-11-2006, 15:56
Bra gjort, Stina! Mina 2 vilodagar gav omedelbart resultat - har just skalat av 5 sekund TILL per km på dagens löprunda
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-11-2006, 15:56) Mina 2 vilodagar gav omedelbart resultat - har just skalat av 5 sekund TILL per km på dagens löprunda  Grattis, det måste kännas bra? Nytt personbästa?
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 17:36) CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-11-2006, 15:56) Mina 2 vilodagar gav omedelbart resultat - har just skalat av 5 sekund TILL per km på dagens löprunda :) Grattis, det måste kännas bra? Nytt personbästa? Strålande!
Ikväll är det fest - en favorittidning har kommit ut med nytt nummer: Fitness Magazine. Lite larvigt namn, men betydligt bättre innehåll än vad namnet säger. Mycket bra tränings- och kosttips tycker jag!
CITAT (stina @ 22-11-2006, 19:57) Ikväll är det fest - en favorittidning har kommit ut med nytt nummer: Fitness Magazine. Lite larvigt namn, men betydligt bättre innehåll än vad namnet säger. Mycket bra tränings- och kosttips tycker jag!  Har sneglat på den men inte köpt pga namnet, samma sak med iForm faktiskt. Kanske ska omvärdera det beslutet  Den enda tidning jag testat i den kategorin (träning) är Fighter Magazine men den var FÖR hardcore och inte tillräckligt Budo. ...tusentals tidningar och jag hittar ingen jag tycker om...
Har du bläddrat i den - jag tycker att den är betydligt bättre och mindre larvig än namnet. Bättre än iForm tycker jag. Ofta tips om hemträning bla som vi gillar!
Jag pren iForm (bara på skoj)... ids inte läsa så mycket i den och nu när senaste numret har rubrik på omslaget... 9 matvaror som ger dig ett bättre sexliv .. då känns det lite som Expressen & Aftonbladet.
CITAT (askar @ 22-11-2006, 21:13) Jag pren iForm (bara på skoj)... ids inte läsa så mycket i den och nu när senaste numret har rubrik på omslaget... 9 matvaror som ger dig ett bättre sexliv .. då känns det lite som Expressen & Aftonbladet.  Ja, sådana rubriker kallnar man ju inför! Det är lite kul att prenumerera - mysigt när tidningen ligger där och väntar i brevlådan. Jag prenumererar på Allt om Trädgård och funderar faktiskt på att utöka med Fitness Magazine, åtminstone över vintern när inte trädgården lockar så speciellt mycket...
Jo det är kul att bläddra och alltid finns ju något man lagrar i minnet också som "bra att ha"
anna_rispan
22-11-2006, 20:39
Jag har ett svat minne av att jag köpte Fitness Magazine en gång. Eller brukar iForm också ha mycket styrkeövningar. Vilken det nu var tyckte jag den var skön att läsa. Men sedan står jag där framför hyllan med tidningar och tvekar för namnen verkar lite fåniga som sagt... KOnstigt att man kan påverkas så av ett namn?!
Provade benböj nyss. Klarade 50. Kankse inte gikc ner tillräckligt djupt?? Fast de sista började kännas så jag ska nog göra det nånmer gång iallafall. Bra övning! tack för påminnelse! Sen provade jag situps. Pressade till 30 sen stod jag inte ut!!!! aj aj.
Både Fitness Magazine och iForm tycker jag ifos är rätt kul att läsa. Dom har också webbsidor med rätt mycket smått och gott. Det är väl främst om man är intresserad av flera olika typer av träning, kost och hälsa som dom tidningarna är skoj - dom går ju inte direkt ner på djupet i en typ av träning. Jag är ju en "allätare" och tycker det är skoj med all möjlig träning, inklusive träningshjälpmedel (och träningskläder  ) och då är det lite ögongodis att bläddra i... Vad duktig du är Anna att kämpa på med 50-klubbens mål!  Idag ska jag köra step-up och poweryoga, men imorgon ska jag testa mina krafter i gymmet. Det lär väl inte gå så bra eftersom dagens 2 pass är veckans värstingar. Ska i alla fall köra sit-ups, plankan och testa hur många armhävningar jag grejar på tårna imorgon (dagens pass är värst för benen). Skippar benböj pga "ändalykten". Jag får komma igen med det efter min lugna period (efter jul).
Maria i Helsingborg
23-11-2006, 11:23
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 16:36) Grattis, det måste kännas bra? Nytt personbästa? Tackar, ja nytt PB, som fö inte är mycket att skryta med. Jag skulle vilja slå ett slag för "Runner´s world". Iform är blaj i jämförelse
CITAT (Maria i Helsingborg @ 23-11-2006, 12:23) CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 16:36) Grattis, det måste kännas bra? Nytt personbästa? Tackar, ja nytt PB, som fö inte är mycket att skryta med. Jag skulle vilja slå ett slag för "Runner´s world". Iform är blaj i jämförelse  Är inte Runner's world mer en specialtidning för löpning? Nu har jag varit på step-up och poweryoga. Det gick jättebra!  Kände mig rejält taggad inför träningen - förmodligen tack vare gårdagens vila.... Grattis till PB Maria!
Maria i Helsingborg
23-11-2006, 16:29
Jo, det hörs nästan på namnet, specialinriktningen  - mycket bra artiklar om man är på språng och vill träna effektivare och säkrare. Jag menade inte att jämföra RW och iform på något annat sätt än att RW känns mer seriös och kommer inte med en massa dumma klokheter och sk. sanningar. Där ser du, Stina. Lite vila gör susen!
Håller med om att både Fitness Magazine och iForm har lite mer av "veckotidningsstuk" över sig. Men det kan också vara lite mysigt ibland.... Jag har ju inget sådan super-special-intresse-inriktning med min träning, är mer "allätare".  Törs knappt köpa Runners World - då blir jag väl så sugen så jag ökar på min löpning igen - och det FÅR jag bara inte... Imorgon är det styrketräning med bland annat lite 50-klubbs-test!
Kan man få träningsvärk i andningsmusklerna, diafragman, pectoralis och de små musklerna i bröstkorgen?
Jag älskar min träning, fast jag tänker inte försöka göra chins utan hjälp igen på ett tag. Man får så ont i allt då.
Jag kan t ex inte skratta som folk och Stinas underbara inlägg i Kost & Hälsa-tråden ("Det som inte överlever min jord har inget i min trädgård att göra!") fick mig att väsa av skratt, vilket påminde mig om att jag inte borde skratta idag av hänsyn till kroppen.
jag är mäkta imponerad av dina chins Stina, det är först på sistone det börjat gå upp för mig vilken vansinnigt jobbig övning det är!!!
Ja visst var jag LITE kulig i kosttråden! Ingen ger sig på min träningstrådskompis ostraffad - då bits jag! Jag gör INTE chins utan motvikt!  Minst 15 kg måste jag ha och har jag det så orkar jag 6-8 stycken x 3 innan jag kroknar fullständigt. Så jag har också hjälp!!! Det är grymt jobbigt med chins - ger en ryslig träningsvärk. Fast andningsmusklerna vet i håken om jag fått det i någon gång!
Och du bits roligt också, vilket är det mest underhållande sättet att bitas på Bara 15 kilos motvikt? Du drar upp större delen av din vikt då ju, och 18-24 gånger dessutom Om inte det är från den övningen så kan det nästan bara vara ju-jutsun som satte sig på mitten, allt vridande och vändande eller nått? Jag kan inte komma på att jag gojrt något annat som kan ge en sån effekt. *grubbla* Jag blir inte klok på det här, för det kan ju inte vara situps som jag gjorde i måndags som ger sig tillkänna nu heller...
Leendet är det elegantaste sättet att visa motståndaren tänderna! Det är klart att om du tog i för kung och fosterland och körde chins så mycket du orkade och lite till så kommer man ju till en trötthetsgräns när man spänner hela kroppen max för att klara "bara några till".... Och då kan man väl få träningsvärk precis var som helst i kroppen fast den muskeln egentligen inte används till själva övningen. Jag får ju träningsvärk i halsen ibland av poweryogan! Betr hur mycket jag drar upp så ska du inte glömma att jag väger 54 kg så det är ju lite fubbigt.... Ju mer man väger, desto mer motvikt behöver man ju för att orka.
Det har du ju rätt i, jag var ganska mörkröd efteråt i ansiktet så visst tog jag i så svetten sprutade  Fast i chins är du starkare/mer erfaren än jag oavsett hur du vänder det. Jag gör iofs assisterade med en person som hjälper mig, så jag vet inte vad jag lyfter på kilot, men så mycket som 40 kilo är det INTE det kan jag så gott som garantera. Träningsvärk i halsen måste vara smärtsamt, är det för att ni står och sträcker ut er i olika poser?
Ja och för att jag spänner mej så fruktansvärt i mina ansrängningar att stå emot all mjölksyra (vill för allt i världen inte ramla ihop!  ) Jag gillar faktiskt chins. Men det är väl för att man är en notorisk självplågare som anser att allt som är jobbigt måste vara givande för kroppen...  Det bränner så härligt , eller hur?
anna_rispan
23-11-2006, 20:32
jag undar hur det där funkar med chins. motvikt??? vad är chins??? fattar nada...
 Det svider i hela överkroppen
Eller så gör man så här: ChinsNäst nedersta bildparet visar hur han gör chins med motvikt.
anna_rispan
23-11-2006, 20:36
okej. då vet jag vad chins är. men hur kan man ha en motvikt???
är det annorlunda med chins o den när man drar en stång neråt framför bröstet?? tränar man olika många muskler eller så?
anna_rispan
23-11-2006, 20:38
tack!! då förstår jag!!!
menar du så här?  omdet är den du menar så tar de samma muskler, latissimus dorsi (även kallat vingarna).
anna_rispan
23-11-2006, 20:40
CITAT (LadyG @ 23-11-2006, 20:39) menar du så här?  omdet är den du menar så tar de samma muskler, latissimus dorsi (även kallat vingarna). ja precis. när man drar stången framför. visst kan man dra ner stången bakom nacken också? vad tränar man då då??
Här har du chinsmaskinen jag kör på:  För att få motvikt fäller man upp plattan och står på knä på den. Så här står det på nordicgyms hemsida: En perfekt maskin för dig som vill börja träna armhävningar och hävräck. Du kan avlasta din kropp med upp till 100 kg. Du kan börja träna oavsett din muskulära kapacitet.Allteftersom du blir starkare kan du ta av vikt så att det blir tyngre att pressa eller dra dig upp. Det går även att fälla ned knästödet så att du kan träna med hela din kroppsvikt eller till och med hänga på vikter i ett viktbälte. Viktmagasin 100 kg. Armhäv/Dip: Tränar bröst, triceps och axlarnas muskulatur. Hävräck/Chin: Tränar främst ryggmusklerna, skulderfixatorerna samt armarnas böjarmuskulatur.
CITAT (LadyG @ 23-11-2006, 21:39) menar du så här?  omdet är den du menar så tar de samma muskler, latissimus dorsi (även kallat vingarna). Den är en goding!  Mindre jobbig tycker jag, kanske för att man kan spjärna med låren när man drar ner stången???
Jag blir ju inte lite sugen att träna när jag sitter här!!! Det räcker att börja fundera på saken så rycker det i träningsnerven! Maskinen som Stina visar är suverän för hållningen, och det är superviktigt för alla oss som sitter ner i jobbet om dagarna.
En sådan skulle jag vilja ha här hemma. Saknar den efter många månaders träning på sjukgymnastiken. Vi hade två olika, en sittande och en stående.
CITAT (LadyG @ 23-11-2006, 21:44) Jag blir ju inte lite sugen att träna när jag sitter här!!! Det räcker att börja fundera på saken så rycker det i träningsnerven! Maskinen som Stina visar är suverän för hållningen, och det är superviktigt för alla oss som sitter ner i jobbet om dagarna. Ja, det här är perfekt laddning inför morgondagens styrketräning (fniss!) Men nu känner jag att jag borde stänga av datorn och vara lite social mot min kära sambo - han börjar muttra.... Så natti-natti på er!
anna_rispan
23-11-2006, 20:58
Jag blir också träningssugen. Om jag inte blir sjuk inatt så ska jag banne mig till gymmet i morgon!!!
CITAT (anna_rispan @ 23-11-2006, 21:58) Jag blir också träningssugen. Om jag inte blir sjuk inatt så ska jag banne mig till gymmet i morgon!!! Då hoppas vi att du mår som en princessa nu Anna så att du kommer iväg! Jag har TRÄNINGSVÄRK idag!  Hela ryggen, aktern, och armarna. Så det blir nog ingen kamp om 50-klubben idag.... Får nog ta det lite lugnt i gymmet idag... Det är den där förb... poweryogans fel - jag blir så peppad när ledaren hela tiden säger: "Är det jobbigt så fokusera på din djupandning och våga utmana dig själv". Sånt går jag igång på!
Farbror Blå
24-11-2006, 08:57
ja, precis, vi für hoppas anna är frisk idag daa!
Hej Farbrorn! Hur går det för dej då med nya löparkläderna???
Farbror Blå
24-11-2006, 09:10
[B]Jodü, det gaar bra. Köpte bara löparskor och byxor, men sannars saa=) Fats fliten är det sämre med, smaaförkyld och vil inte bli sämre. Kanske ska lägga in en bild paa mej i träningsbyxorna, eller vadaa? fast bara om stina, ladyg, Anna och magdis och dom andra kommer med bild pü sej ocksaa
anna_rispan
24-11-2006, 09:12
Mmm, den där förkylningen... Det är bättre att du utmanar den och sätter fart på gubbfläsket....
CITAT (Farbror Blå @ 24-11-2006, 10:10) [B]Jodü, det gaar bra. Köpte bara löparskor och byxor, men sannars saa=) Fats fliten är det sämre med, smaaförkyld och vil inte bli sämre. Kanske ska lägga in en bild paa mej i träningsbyxorna, eller vadaa? fast bara om stina, ladyg, Anna och magdis och dom andra kommer med bild pü sej ocksaa  Ont ska med ont fördrivas, så ut i spåret med dej!!!
Håller med Anna och Stina, spring ifrån förkylningen  Idag blir det mycket promenerande, jag räknar inte med att hinna/orka träna ikväll. Det brukar bli fasligt jobbigt ändå när man inte hinner sitta ner på hela dagen.
Nytt personbästa i plankan: 4 minuter Men sen var jag så slut i axlarna så några armhävningar mot 50-klubben blev det icke idag... Annars gick träningen bra. Körde ganska tungt för överkroppen (innan pb-testet, sen var det kört....  ) Nu sitter jag och avnjuter en sagolik pastasallad med parmaskinka och mozzarella. mmmmm Ikväll blir det nog en stor rackarns bit oxfilé med bakad potatis! Imorgon ska jag ut till Älsvjömässan och Allt för hälsan/Träningsdagarna. Ska bli rackarns kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|