|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Farbror Blå
06-12-2006, 14:15
är det så? låter bra
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-12-2006, 15:12) Ju mer vältränad man är desto mer svettas man har jag hört.  Jag har också hört det och jag klamrar mej fast vid den tron! Det är ju alltid värre att träna kondition när man inte är på topp - poweryogan går nog däremot bra. Även om den är tung blir man ju inte andfådd och det går att köra den utan att gå så djupt ner i positionerna om det skulle ta emot (sägs det.....  ).
FriskispressenVarför eftersvettas jag så mycket?Finns det något att göra åt eftersvettning? Efter ett träningspass brukar jag gå ner i varv och svettas ur ordentligt innan jag duschar, men ändå eftersvettas jag rejält upp till ett par timmar efter träning. Jag har provat att duscha kallt eller varmt, druckit mer eller mindre före/under/efter passet, duschat snart eller längre tid efter löpningen, men ingenting hjälper. Vad beror det på? Svettig motionärDet är svårt att göra något åt eftersvettning. Svettning är ett av kroppens sätt att hålla rätt kroppstemperatur genom att kroppen kyls ner. Särskilt kraftig blir svettningen när det är varmt ute, när man anstränger sig fysiskt eller när man har feber. Svettning varierar starkt mellan individer. Ju mer vältränad du är, desto mer svettas du. Den som är vältränad orkar prestera mer. Det innebär också att mer värme produceras i kroppen. Värmeavgivningen måste då öka och detta sker genom ökad svettning. Om du fortfarande är varm några timmar efter träningspasset kommer du att fortsätta eftersvettas tills temperaturbalansen är återställd. Har du dagliga besvär under en längre tid även när du inte tränar kan svettningen bero på andra faktorer såsom övervikt, klimakteriebesvär, långdragna infektioner eller överproduktion av sköldkörtelhormon. Då är det bra att bli undersökt av en läkare. Helena Soop, leg läkare med profilering mot friskvård och träning.
Farbror Blå
06-12-2006, 14:43
CITAT (stina @ 06-12-2006, 14:30) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-12-2006, 15:12) Ju mer vältränad man är desto mer svettas man har jag hört. :) Jag har också hört det och jag klamrar mej fast vid den tron! När det gäller dej verkar det ju i alla fall stämma
CITAT (Farbror Blå @ 06-12-2006, 15:43) CITAT (stina @ 06-12-2006, 14:30) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-12-2006, 15:12) Ju mer vältränad man är desto mer svettas man har jag hört.  Jag har också hört det och jag klamrar mej fast vid den tron! När det gäller dej verkar det ju i alla fall stämma
CITAT (stina @ 06-12-2006, 14:41) Det gäller också muskulösa personer. Muskler utvecklar värme, och ställer högre krav på kylning (svett). Alltså inget att känna sig besvärad över  Själv svettas jag som en vattenspridare, men det gör de flesta som tränat i klubben lika länge som jag. Det är ingen som tycker det är konstigt, en del har en handduk bredvid mattan som de torkar av sig lite snabbt på emellanåt bara. F ö luktar svett inte alls om kroppen som svettas är ren
Rapchic
06-12-2006, 19:12
hur gör ni om ni inte har nån ork har både fys och säck idag men efter bara några sittups (börjar med det) så kändes jag lite skakig säcker är viktigare just nu eftersom min kondis ungefär är på noll nu efter att jag varit sjuk så mkt m.m men jag klarade inte ens 1 min i lung takt
Skönt att höra!  Dom som svettas värst på passen jag går på är jag och ledaren. Jag har alltid en liten handduk med mej när jag tränar kondition och torkar av mej emellanåt.  Tycker det är märkligt att man kan genomlida ett stentufft pass och se likadan ut när man går därifrån som när man kom.... Fast dom som gör det kanske inte tar i så hårt - det MÅSTE ju vara så tycker man.... Nej, ren svett luktar inget alls!
CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 20:12) hur gör ni om ni inte har nån ork har både fys och säck idag men efter bara några sittups (börjar med det) så kändes jag lite skakig säcker är viktigare just nu eftersom min kondis ungefär är på noll nu efter att jag varit sjuk så mkt m.m men jag klarade inte ens 1 min i lung takt Om jag kände så skulle jag tro att jag höll på att bli sjuk - och bryta direkt. Antingen håller du väl på och bli sjuk igen om det inte var alldeles nyligen du var sjuk (det tar tid att återhämta sig). Du hade väl ätit innan så att kroppen hade någon energi att ta av? Eller sovit tillräckligt inatt? Ingen idé att bråka med kroppen tycker jag om det känns så j-a illa direkt... /Stina
CITAT (stina @ 06-12-2006, 19:17) CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 20:12) hur gör ni om ni inte har nån ork har både fys och säck idag men efter bara några sittups (börjar med det) så kändes jag lite skakig säcker är viktigare just nu eftersom min kondis ungefär är på noll nu efter att jag varit sjuk så mkt m.m men jag klarade inte ens 1 min i lung takt Om jag kände så skulle jag tro att jag höll på att bli sjuk - och bryta direkt. Antingen håller du väl på och bli sjuk igen om det inte var alldeles nyligen du var sjuk (det tar tid att återhämta sig). Du hade väl ätit innan så att kroppen hade någon energi att ta av? Eller sovit tillräckligt inatt? Ingen idé att bråka med kroppen tycker jag om det känns så j-a illa direkt... /Stina Håller med Stina. Om du skött sömn och mat och ändå känner dig helt slut efter 1 minut är det förmodligen något annat (t ex sjukdom) och då är det lika bra att ta det lugnt. Undantag: Om det inte är en mental trötthet, på grund av för lite kolhydrater. Då är det bara att bita ihop och kämpa. Den typen av psykisk trötthet kan man besegra om man är lite envis och så, men är det en muskulär trötthet kan det som sagt vara sjukdom och då SKA du inte kämpa. Så det måste du känna efter själv, vad det beror på.
Ett tips till: Om det är så att du inte kommit igång efter sjukdomen, men inte känner dej sjuk längre - bara inte i form kanske du ska skippa den typen av träning ett tag och ta långa lite raska promenader istället tills du känner dej OK igen. Det kanske är för tuff träning om du varit sjuk?
Rapchic
06-12-2006, 19:31
min sjukdom är depprision och stress + mååånga följdsjukdomar bla aptitlöshet hade jag igår undrar om det är det + när man är deppad så har man större risk att åka på förkylningar det som är synd är att jag helst vill komma igång med träningen bla för att det kan hjälpa en mkt att komma ur deppritionen (mådde mkt bättre när jag regelbundet gick till dojon och politiker säger att kampsport skadar  ) vet inte vad jag ska göra helt enkelt hitills har jag ett träningschema som jag går efter om jag har ork och om jag bara har lite energi så kör jag sakta eller en kort stund istället)
anna_rispan
06-12-2006, 19:35
men du kanske kan prova promenader istället då? med musik i öronen eller lyssna på naruren?? de dagar du inte orkar så mycket eller hård träning.
eller ta en cykeltur. då kan man ju till o med planera in några små utförslut såman kan slippa trampa en bit o ändå känna att man rört sig o fått frisk luft.
du har ju målen. det är klart du kommer dit också.
Rapchic
06-12-2006, 19:38
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 20:35) men du kanske kan prova promenader istället då? med musik i öronen eller lyssna på naruren?? de dagar du inte orkar så mycket eller hård träning.
eller ta en cykeltur. då kan man ju till o med planera in några små utförslut såman kan slippa trampa en bit o ändå känna att man rört sig o fått frisk luft.
du har ju målen. det är klart du kommer dit också. då är det ju det problemet att varje gång jag går utanför lägenheten är en utmaning för mig okej man ska ju utmana sin rädsla men jag vill helst inte det för mkt det blir nästan fysiskt jobbigt så
En jättekram till dej Rapchic! Förstår att orken tryter när du är deppig! Hur har du det på dagarna? Jobbar du, pluggar eller har du någon ledig tid mitt på dagen? Om du har tid, försök ta dej ut mitt på dagen när det är dagsljus. Jag vet ju inte varför du är deprimerad, men du är långt ifrån ensam om att vara det nu när det bara är bäckmörkt mest hela dagen. Om det inte är en depression orsakad av något specifikt så kanske regelbundet dagsljus kan hjälpa dej lite....  Tillägg: Jag hann inte se ditt sista inlägg innan jag skrev det här! Har du någon professionell hjälp?
Det är jättesvårt att råda, men kanske är det så att du behöver bli lite förbannad på dig själv och gå ner till dojon och köra ett pass så hårt att du tror att du spyr? För att s a s bryta ryggen av depressionen och stressen som gör att du tror att du inte kommer att orka (för det tror jag du gör). Jag tror att kyokushin kai kan hjälpa dig där, om du känner efter. Innerst inne tror jag du vet själv vad du orkar, den negativa rösten inom dig ska du inte lyssna på. Du minns väl? Osu no seishin: Viljan att uthärda, att inte ge upp för motgångar utan att nå gränsen för sin förmåga och sedan åstadkomma lite till. Jag tror på dig, även om du inte själv gör det. Edit: stavar som en kratta ...
Rapchic
06-12-2006, 19:48
tack.. just nu har jag nån slags jag vet inte vad man ska kalla det sjukskrivning kanska, jag gör ingenting om dagarna och all min socialakontakt numera är min pojkvän och ni på odla därför så måste jag tillbaka till dojon som tur är så vet sempajerna (vad är sempai i prular????  ) om hur det är och jag kan gå av om det blir för mkt men det blir ju fortfarande en massa frågor från dom som inte vet vad som händer att gå ut och gå på dagen går nog fram till den 16:e kanske ska få in det i min dagliga (icke) rutin det där med att kyukushin hjälper vet jag dom på dojon (ooch träningen) och min pojkvän är nästan dom enda som har kunnat hjälpa mig men jag vet att om jag inte haft kyukushin skulle jag må mkt sämmre därför vill jag när jag bli bättre skapa en grupp för bara tjejer som gått igenom tex våldtäkt, hot, våld m.m som inte kan träna med killar och måste ta det lite lungnare som terapi eller vad man nu ska säga
Gör det Rapchic, försök ta dej ut vid ett bestämt klockslag varje dag! Över huvud taget tror jag att det är bra om du försöker skapa dej lite rutiner för dagen - eller är jag ute och cyklar? Om det är så att du gått och testat träningen flera gånger och bara misslyckats så tycker jag att du ska prova något annat ett tag, tex det jag föreslog. Så att du får några "lyckade projekt" först. Sen går säkert träningen som en dans igen - när du fått upp självförtroendet lite.... Det är ju svårt att råda någon man inte känner, du får ta mina råd för vad de är - en internetväns försök att bjuda på lite egna amatörfunderingar.... Vi finns här - i med- och i motgång!
Jag skaffade nytt batteri till pulsklockan idag och fick igång den. Men den har fått spader - höll på att svimma när den visade att jag hade över 200 i puls!  Tänkte att antingen är jag döende eller så är klockan knasig och kollade pulsen manuellt och den var 80. Puh.... Hellre en trasig klocka än ett skenande hjärta!
Bra fråga... En sempai, två sempaier kanske? Tyckte sempajer såg roligare ut, fick mig att tänka på en exotisk maträtt  Du behöver inte känna att du måste svara på frågorna, om du inte vill, fast bäst vore ju om du kunde tänka ut en bra standardförklaring som inte är osann men som är tillräckligt intetsägande för att duga och som låter dig vara ifred. Promenad tycker jag låter superbra, kanske en mitt på dagen när det är som ljusast? Dessutom tycker jag din grupp låter som ett mycket bra idé. Du har egna erfarenheter i bagaget som du kan vända till styrka, och genom att hjälpa andra kommer du nog att känna dig starkare själv också. Jag tycker det låter som en toppenidé. Att använda kyokushin som terapi låter som en mycket bra idé, i synnerhet som du själv vet hur bra det är med träningen. Det låter som om du har många bra tankar, vidareutveckla dem gärna och skriv ner dem. På det viset kan det bli lättare att få bollen i rullning och förverkliga dem, inte alla på en gång förståss men en i taget. Det tror jag du skulle må bra av.
Rapchic
06-12-2006, 20:06
jag är dålig på att gå ut just pga det som har hänt men jag tror nog jag ska försöka så om ni ser mig här på odla vi lunchtig imårron så får ni påminna mig
ps har nån av er en stegräknare jag tror nog jag brir mer taggad att gå ut om jag har ett mål typ att gå mer än dagen före eller nått några erfarenheter
ps, stina jag har haft proffesionell hjälp men jag passade inte med psykologen så det blev att jag blev bårta 4 ggr (sjukdom m.m) så jag blev avskriven men min kurator har skrivit en remiss så jag kanske får nån ny
Rapchic
06-12-2006, 20:08
CITAT (LadyG @ 06-12-2006, 21:02) Bra fråga... En sempai, två sempaier kanske? Tyckte sempajer såg roligare ut, fick mig att tänka på en exotisk maträtt  Du behöver inte känna att du måste svara på frågorna, om du inte vill, fast bäst vore ju om du kunde tänka ut en bra standardförklaring som inte är osann men som är tillräckligt intetsägande för att duga och som låter dig vara ifred. Promenad tycker jag låter superbra, kanske en mitt på dagen när det är som ljusast? Dessutom tycker jag din grupp låter som ett mycket bra idé. Du har egna erfarenheter i bagaget som du kan vända till styrka, och genom att hjälpa andra kommer du nog att känna dig starkare själv också. Jag tycker det låter som en toppenidé. Att använda kyokushin som terapi låter som en mycket bra idé, i synnerhet som du själv vet hur bra det är med träningen. Det låter som om du har många bra tankar, vidareutveckla dem gärna och skriv ner dem. På det viset kan det bli lättare att få bollen i rullning och förverkliga dem, inte alla på en gång förståss men en i taget. Det tror jag du skulle må bra av. jag är glad att iöverhuvudtaget ha nån att prata med  ni är guld värda här på furumet ska ni veta
CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 20:06) jag är dålig på att gå ut just pga det som har hänt men jag tror nog jag ska försöka så om ni ser mig här på odla vi lunchtig imårron så får ni påminna mig
ps har nån av er en stegräknare jag tror nog jag brir mer taggad att gå ut om jag har ett mål typ att gå mer än dagen före eller nått några erfarenheter Toppen! Promenader är nyttigt för både kropp och själ. En stegräknare hade jag innan, nu tror jag katten lekt sönder den dock. Men så länge den fungerade var det skitkul att gå, man tog t om omvägar för att komma längre än dan innan  CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 20:08) CITAT (LadyG @ 06-12-2006, 21:02) Bra fråga... En sempai, två sempaier kanske? Tyckte sempajer såg roligare ut, fick mig att tänka på en exotisk maträtt  Du behöver inte känna att du måste svara på frågorna, om du inte vill, fast bäst vore ju om du kunde tänka ut en bra standardförklaring som inte är osann men som är tillräckligt intetsägande för att duga och som låter dig vara ifred. Promenad tycker jag låter superbra, kanske en mitt på dagen när det är som ljusast? Dessutom tycker jag din grupp låter som ett mycket bra idé. Du har egna erfarenheter i bagaget som du kan vända till styrka, och genom att hjälpa andra kommer du nog att känna dig starkare själv också. Jag tycker det låter som en toppenidé. Att använda kyokushin som terapi låter som en mycket bra idé, i synnerhet som du själv vet hur bra det är med träningen. Det låter som om du har många bra tankar, vidareutveckla dem gärna och skriv ner dem. På det viset kan det bli lättare att få bollen i rullning och förverkliga dem, inte alla på en gång förståss men en i taget. Det tror jag du skulle må bra av. jag är glad att iöverhuvudtaget ha nån att prata med  ni är guld värda här på furumet ska ni veta  Visst är det skönt att Odla finns? Man träffar en massa spännande människor över nätet, växlar tankar och idéer, det är riktigt underbart faktiskt att möjligheterna finns och kan man stödja och peppa varandra tycker jag det är självklart att man försöker.
Rapchic
06-12-2006, 20:18
var köper man stegräknare igentligen?
CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 20:18) var köper man stegräknare igentligen?  Apoteket för knappt 200:- Den ser ganska smart ut faktiskt.
anna_rispan
06-12-2006, 20:24
Rapchic: skulle du inte hitta en stegräknare på en gång så är mitt tips fortfarande musik i öronen, eller det ena då om du vill höra naturen eller omgivningarna. Då kan du jämföra hur många låtar du tagit. Så räknade jag när jag börjaade jogga. (Jag hade samma låtar varje gång)
Jag tror att du fixar det där med promenader också. Jag hejar på dej!
Rapchic
06-12-2006, 20:24
CITAT (LadyG @ 06-12-2006, 21:20) Apoteket för knappt 200:- Den ser ganska smart ut faktiskt. kanske är dit promenaden får gå imorgon
Rapchic
06-12-2006, 20:48
CITAT (LadyG @ 06-12-2006, 21:02) Dessutom tycker jag din grupp låter som ett mycket bra idé. Du har egna erfarenheter i bagaget som du kan vända till styrka, och genom att hjälpa andra kommer du nog att känna dig starkare själv också. Jag tycker det låter som en toppenidé. Att använda kyokushin som terapi låter som en mycket bra idé, i synnerhet som du själv vet hur bra det är med träningen.
Det låter som om du har många bra tankar, vidareutveckla dem gärna och skriv ner dem. På det viset kan det bli lättare att få bollen i rullning och förverkliga dem, inte alla på en gång förståss men en i taget. Det tror jag du skulle må bra av. men först ska man u ha gått en sån där instruktörs kurs + helst skulle jag vilja vara lärjunge hos nån som är riktigt duktig på att vara sempai/sensei/shihan först tänkte jag på att man skulle kunna ha muslimska tjejer med i gruppen också eftersom dom inte får ses av killar men börjar undra om det är så smart, kanske ska man koncentrera sig på tjejerna med problem det ultimata skulle ju vara att ha tex kurators utbildning också men att jag skulle kunna det är nog inte så stor chans med tanke på att jag kommer att gå ut skolan med ofullständiga betyg och att jag har koncentrationssvårigheter pga stressen sen om man väl får igång en grupp så skulle jag nog vilja ge brochyrer till närmaste BUP och vuxen psyk det finns ju FYSS nu, iallafall att dom vet att man finns så dom kan informera flickor som kanske skulle vilja
anna_rispan
06-12-2006, 21:00
Rapchic: det är ju jättebra idéer du har. sammarbetsformer för sådana lösningar är nog bra i sådanafall. Jag menar det är väl ett plus om det är ett liten grupp av människor som stöttar. En kurator och en tränare, du givetvis  , och kanske någon mer från skolan tex. Det är en bra idé du ska ha kvar absolut. Men satsa på dig nu så att du kan komma till det där stora målet längre fram. Säger lite som Stina sa också. Ta mina hejarop o tips precis för vad de är. En glad amatör som vill stötta. Inte pressa eller förvirra. Eftersom jag inte känner dig mer än på nätet så förstår du hoppas jag.
Rapchic
06-12-2006, 21:10
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 22:00) Rapchic: det är ju jättebra idéer du har. sammarbetsformer för sådana lösningar är nog bra i sådanafall. Jag menar det är väl ett plus om det är ett liten grupp av människor som stöttar. En kurator och en tränare, du givetvis  , och kanske någon mer från skolan tex. Det är en bra idé du ska ha kvar absolut. Men satsa på dig nu så att du kan komma till det där stora målet längre fram. Säger lite som Stina sa också. Ta mina hejarop o tips precis för vad de är. En glad amatör som vill stötta. Inte pressa eller förvirra. Eftersom jag inte känner dig mer än på nätet så förstår du hoppas jag.  oj nu kanske ett missförstånd har uppstått det är alltså en grupp jag vill hålla i som tränare det skulle ju vara underbart om man kunde börjaredan nu men det finns bara en kvinnlig sempai i vår dojo (dock är hon nått kurator liknande men hon skulle inte ha tid har pratat med henne redan) (det är en väldigt liten dojo) så det skulle inte funka i längden + det är en liten stad så så många som vill få terapi på kyukushin vis finns nog inte det blir nog et tag innan jag startar gruppen för om man inte är frisk och får höra massa historier om vad dom har varit med om (om dom vill berätta) så mår man nog bara sämre ps finns det typ kvällskurser i meditation det skulle nog vara bra att ha ett pass i det då och då
anna_rispan
06-12-2006, 21:16
nej jag tror inte jag missförstod något...  ... jag förstod att det var en liten grupp du ville vara tränare för. och jag diskuterade vidare om samarbetsformer. visst kanske de inte känns aktuella men jag är sån som sprider ut mina idéer eller hur jag ska förklara. o så skrev jag det därmed en kurator o dig som tränare för att en person kan inte kunna lalt. o du kanske flyttar i framtiden till en större ort med fler invånare??
Rapchic
06-12-2006, 21:27
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 22:16) nej jag tror inte jag missförstod något...  ... jag förstod att det var en liten grupp du ville vara tränare för. och jag diskuterade vidare om samarbetsformer. visst kanske de inte känns aktuella men jag är sån som sprider ut mina idéer eller hur jag ska förklara. o så skrev jag det därmed en kurator o dig som tränare för att en person kan inte kunna lalt. o du kanske flyttar i framtiden till en större ort med fler invånare?? ok ett missförstånd var det men det var jag som missförstod dig jo till en större stad har jag och pojkvännen tänkt flytta sen riktigt var vet vi dock inte än
CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 20:48) men först ska man u ha gått en sån där instruktörs kurs + helst skulle jag vilja vara lärjunge hos nån som är riktigt duktig på att vara sempai/sensei/shihan först tänkte jag på att man skulle kunna ha muslimska tjejer med i gruppen också eftersom dom inte får ses av killar men börjar undra om det är så smart, kanske ska man koncentrera sig på tjejerna med problem det ultimata skulle ju vara att ha tex kurators utbildning också men att jag skulle kunna det är nog inte så stor chans med tanke på att jag kommer att gå ut skolan med ofullständiga betyg och att jag har koncentrationssvårigheter pga stressen
sen om man väl får igång en grupp så skulle jag nog vilja ge brochyrer till närmaste BUP och vuxen psyk det finns ju FYSS nu, iallafall att dom vet att man finns så dom kan informera flickor som kanske skulle vilja Svenska Budo- och kampsportsförbundet brukar hålla instruktörsutbildningar emellanåt, gå in på www.budo.se och kolla där om de har något som är intressant. Sisuidrottarna brukar också ha kurser, en del på distans också. Sisus hemsidaDu skulle kunna fokusera på tjejer, både med och utan problem, så blir urvalet större och du hinner se hur stora krav det eventuellt ställer på dig. Efter det kan du forma om gruppen om du vill det, det är ju din grupp. Tänk inte så mycket på betyg, det går faktiskt att läsa in om du känner att du vill det senare när du mår bättre. Nu är det viktigaste att du kommer på fötter igen, och om karaten kan hjälpa dig med det är det helt klart karaten du ska fokusera på tycker jag.
Nu har jag stigit av cykeln efter att ha trampat i 30 minuter. hann bara 11 kilometer på den tiden, men jag har träningsvärk så jag är ursäktad tycker jag  Imorgon blir det ju-jutsu igen
Rapchic
06-12-2006, 21:33
CITAT (LadyG @ 06-12-2006, 22:28) Svenska Budo- och kampsportsförbundet brukar hålla instruktörsutbildningar emellanåt, gå in på www.budo.se och kolla där om de har något som är intressant. Sisuidrottarna brukar också ha kurser, en del på distans också. Sisus hemsidaDu skulle kunna fokusera på tjejer, både med och utan problem, så blir urvalet större och du hinner se hur stora krav det eventuellt ställer på dig. Efter det kan du forma om gruppen om du vill det, det är ju din grupp. Tänk inte så mycket på betyg, det går faktiskt att läsa in om du känner att du vill det senare när du mår bättre. Nu är det viktigaste att du kommer på fötter igen, och om karaten kan hjälpa dig med det är det helt klart karaten du ska fokusera på tycker jag. jag tror dojon också brukar informera om såna utbildningar (dom vill ju helst få mer instruktörer) men det är ju ett tag kvar, (man måste ju ha gult bälte för att vara instruktör istället för hjälp instruktör) och bra är väl det då får jag ett tag att läka men om jag fokuserar på tjejer så tror jag att takten kan bli lite för sekig för dom utan problem men i detta fall så ska man nog inte satsa på kvantitet bara det blir kanske 4 som vill vara med i gruppen så räcker det nog
Jag tycker det känns som om du verkligen tänkt igenom din idé, Rapchic. Jag hoppas verkligen att du genomför det också, jag kom att tänka på dig när jag gick till ju-jutsuförbundets hemsida för att kolla senaste nytt: Självförsvar för kvinnorDet borde gå att genomföra inom kyokushin kai också tycker jag, karate är väl lämpat för självförsvar. Om du dessutom fokuserar på en liten grupp får var och en av dina elever mer kvalitétstid med tränaren och som elev är det nästan alltid uppskattat att bli sedd av tränaren så mycket som möjligt.
Rapchic
07-12-2006, 00:16
CITAT (LadyG @ 06-12-2006, 22:54) Jag tycker det känns som om du verkligen tänkt igenom din idé, Rapchic. Jag hoppas verkligen att du genomför det också, jag kom att tänka på dig när jag gick till ju-jutsuförbundets hemsida för att kolla senaste nytt: Självförsvar för kvinnorDet borde gå att genomföra inom kyokushin kai också tycker jag, karate är väl lämpat för självförsvar. Om du dessutom fokuserar på en liten grupp får var och en av dina elever mer kvalitétstid med tränaren och som elev är det nästan alltid uppskattat att bli sedd av tränaren så mycket som möjligt. men det farliga med att lära ut självförsvar ur karate är att om det kommer i fel händer kan det bli väldigt fel vanligtvis så när man blir någorlunda bra på tekniker så känner instruktörerna en nog mkt för att veta om den personen skulle använda det i onödan eller inte jag tänkte eftersom det är så mkt slag och sparkar och så få grepp och kast i kyukushin dock var det bra att dom hade en polis där som berättade vad ma får och inte får göra förstår du vad jag menar i gruppen jag vill starta så kommer det antagligen inte gå så snabbt fram, (pga följdsjukdomar av depprition och stress) så då kommer man nog hinna se vilka som inte bör lära sig saker om dom säger saker som i denna film så vet man nog att dom kanske inte är riktigt "lämpad" http://www.youtube.com/watch?v=Y5iy_Nc_f5Q  ok denlänken var bara ett skämt
CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 22:10) ps finns det typ kvällskurser i meditation det skulle nog vara bra att ha ett pass i det då och då Jag skulle vilja slå ett slag för yogan! Lugn och stillsam träning i din egen takt utan värsta "flummet". Det finns ju olika former av yoga. Jag kör poweryoga som är en av dom mest fysiska yogaformerna. Fast det är precis så jobbigt som man själv vill och man gör allt i sin egen takt. Fokuserar hela tiden på sin kropp och framför allt sin andning. Andningstekniken i poweryogan hjälper mej i andra situationer också när jag behöver självkontroll eller slappna av! Jag tror yoga skulle kunna vara något för dej också Rapchic, suveränt mot stress bland annat. Passet avslutas också med en LÅÅÅNG avslappning - när man går därifrån är man som i en varm bubbla!  Fast jag tror inte man ska gå på yoga "då och då" som du skriver - då ger det inte så mycket. Det tar några gånger att lära sig tekniken och därmed få ut max av passet. Så man bör gå hyfsat regelbundet.
Rapchic
07-12-2006, 08:45
CITAT (stina @ 07-12-2006, 09:40) CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 22:10) ps finns det typ kvällskurser i meditation det skulle nog vara bra att ha ett pass i det då och då Jag skulle vilja slå ett slag för yogan! Lugn och stillsam träning i din egen takt utan värsta "flummet". Det finns ju olika former av yoga. Jag kör poweryoga som är en av dom mest fysiska yogaformerna. Fast det är precis så jobbigt som man själv vill och man gör allt i sin egen takt. Fokuserar hela tiden på sin kropp och framför allt sin andning. Andningstekniken i poweryogan hjälper mej i andra situationer också när jag behöver självkontroll eller slappna av! Jag tror yoga skulle kunna vara något för dej också Rapchic, suveränt mot stress bland annat. Passet avslutas också med en LÅÅÅNG avslappning - när man går därifrån är man som i en varm bubbla!  Fast jag tror inte man ska gå på yoga "då och då" som du skriver - då ger det inte så mycket. Det tar några gånger att lära sig tekniken och därmed få ut max av passet. Så man bör gå hyfsat regelbundet. tänkte själv på det men fördyrt och jag har inte tid men jag har sett helg yoga kurser för nybörjare dock
CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 09:45) CITAT (stina @ 07-12-2006, 09:40) CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 22:10) ps finns det typ kvällskurser i meditation det skulle nog vara bra att ha ett pass i det då och då Jag skulle vilja slå ett slag för yogan! Lugn och stillsam träning i din egen takt utan värsta "flummet". Det finns ju olika former av yoga. Jag kör poweryoga som är en av dom mest fysiska yogaformerna. Fast det är precis så jobbigt som man själv vill och man gör allt i sin egen takt. Fokuserar hela tiden på sin kropp och framför allt sin andning. Andningstekniken i poweryogan hjälper mej i andra situationer också när jag behöver självkontroll eller slappna av! Jag tror yoga skulle kunna vara något för dej också Rapchic, suveränt mot stress bland annat. Passet avslutas också med en LÅÅÅNG avslappning - när man går därifrån är man som i en varm bubbla!  Fast jag tror inte man ska gå på yoga "då och då" som du skriver - då ger det inte så mycket. Det tar några gånger att lära sig tekniken och därmed få ut max av passet. Så man bör gå hyfsat regelbundet. tänkte själv på det men fördyrt och jag har inte tid men jag har sett helg yoga kurser för nybörjare dock Inte tid? Jag går en timme i veckan.... Idag ska jag gå. Är förkyld så jag skippar step-upen (för ansträngande).
Det blir ingen ju-jutsu ikväll. Jag har så ont i kroppen att jag knappt kan sitta ordentligt, än mindre flänga runt som en trasa och fightas.
Kroppen skriker efter vila, så då ska den få det. Jag har tränat varenda dag i över en vecka insåg jag när jag kollade kalendern. Kanske inte så bra.
Jag tar vilodag idag, cyklar imorgon, klättrar på lördag och fightas igen på söndag. Det blir nog bättre.
anna_rispan
07-12-2006, 12:31
Oj har du varit så flitig LadyG. Då är det nog det bästa att vila. ta det lugnt o ha det bra!
CITAT (anna_rispan @ 07-12-2006, 12:31) Oj har du varit så flitig LadyG. Då är det nog det bästa att vila. ta det lugnt o ha det bra! Flitig vet jag inte, men jag blev så sporrad av framgångarna att jag glömde att vila. Fast jag vet så väl att det är i vila kroppen blir starkare, och att konstant träning enbart bryter ner kroppen till sist. Jaja, nu har jag träningsvärk i allt utom håret känns det som, jag tror det är kroppens sätt att säga "lugna ner dig för ¤%&¤&%¤"
Rapchic
07-12-2006, 12:41
CITAT (stina @ 07-12-2006, 09:58) CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 09:45) CITAT (stina @ 07-12-2006, 09:40) CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 22:10) ps finns det typ kvällskurser i meditation det skulle nog vara bra att ha ett pass i det då och då Jag skulle vilja slå ett slag för yogan! Lugn och stillsam träning i din egen takt utan värsta "flummet". Det finns ju olika former av yoga. Jag kör poweryoga som är en av dom mest fysiska yogaformerna. Fast det är precis så jobbigt som man själv vill och man gör allt i sin egen takt. Fokuserar hela tiden på sin kropp och framför allt sin andning. Andningstekniken i poweryogan hjälper mej i andra situationer också när jag behöver självkontroll eller slappna av! Jag tror yoga skulle kunna vara något för dej också Rapchic, suveränt mot stress bland annat. Passet avslutas också med en LÅÅÅNG avslappning - när man går därifrån är man som i en varm bubbla!  Fast jag tror inte man ska gå på yoga "då och då" som du skriver - då ger det inte så mycket. Det tar några gånger att lära sig tekniken och därmed få ut max av passet. Så man bör gå hyfsat regelbundet. tänkte själv på det men fördyrt och jag har inte tid men jag har sett helg yoga kurser för nybörjare dock Inte tid? Jag går en timme i veckan.... Idag ska jag gå. Är förkyld så jag skippar step-upen (för ansträngande). där jag bor tror jag det var två var dock ett tag sen jag prövade men är faktiskt mer intresserad av meditation tror jag iallafall när det gäller tjejgruppen men för mig själv kankse man ska kolla upp hur det är det borde ju hjälpa karaten (när det gäller vighet, är ungeför vig som en byrå kommer alldrig upp i jodan höjd)
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 13:19) Det blir ingen ju-jutsu ikväll. Jag har så ont i kroppen att jag knappt kan sitta ordentligt, än mindre flänga runt som en trasa och fightas.
Kroppen skriker efter vila, så då ska den få det. Jag har tränat varenda dag i över en vecka insåg jag när jag kollade kalendern. Kanske inte så bra.
Jag tar vilodag idag, cyklar imorgon, klättrar på lördag och fightas igen på söndag. Det blir nog bättre. Ja, men då har kroppen din gjort sig förtjänt av vila med råge!  Tycker det låter på din träningsmängd som om du tom skulle kunna ta det lite piano på cyklingen imorgon också. Råder dej inte att låta bli (eftersom jag förstår att du liksom jag har svårt med det), men din träningsvärk är väl knappast borta imorgon?! Jag kom just från poweryogan. Det var en vikarie, för vår yogalärare har fått armen avsparkad på kickboxning  . Den här läraren körde ett mycket mindre fysiskt ansträngande pass och det var nog bra med tanke på min förkylning.  Var rädd att få värsta hostattackerna under passet, men det gick riktigt bra. Känner mej faktiskt lite piggare nu så här direkt efter i alla fall. Räknade ut att det bröt ut i tisdags, alltså är det 3:e dan idag och då brukar det väl vända när det är en vanlig "bondförkylning"?
CITAT (stina @ 07-12-2006, 13:33) Ja, men då har kroppen din gjort sig förtjänt av vila med råge!  Tycker det låter på din träningsmängd som om du tom skulle kunna ta det lite piano på cyklingen imorgon också. Råder dej inte att låta bli (eftersom jag förstår att du liksom jag har svårt med det), men din träningsvärk är väl knappast borta imorgon?! Jag kom just från poweryogan. Det var en vikarie, för vår yogalärare har fått armen avsparkad på kickboxning  . Den här läraren körde ett mycket mindre fysiskt ansträngande pass och det var nog bra med tanke på min förkylning.  Var rädd att få värsta hostattackerna under passet, men det gick riktigt bra. Känner mej faktiskt lite piggare nu så här direkt efter i alla fall. Räknade ut att det bröt ut i tisdags, alltså är det 3:e dan idag och då brukar det väl vända när det är en vanlig "bondförkylning"? Jo, jag hade tänkt cykla en 30-40 minuter i ett lite lagom tempo, absolut inga rekordförsök eller långsittningar imorgon inte. Som du säger så lär träningsvärken inte gått över då, bara lindrats lite som bäst. Så det blir piano för hela slanten imorgon och självdisciplin idag (för cykeln ser injudande ut)  Visst känns det skönt efter träningen, när det går som det ska? Skönt att du slapp hostan, jag tror du har rätt i det där om tre dagar, även om jag aldrig riktigt tänkt på det själv.
Någon gång ibland tycker jag att det är skönt att i förväg bestämma sig för att "idag ska jag ta det lugnt". Men åtminstone jag måste bestämma det innan för att det ska kännas skönt. Då har jag nått målet med den träningen liksom och inte backat. Blir jobbigt att vareviga gång försöka slå rekord, vara snabbast, vara starkast etc, etc. En sjuksköterska var precis inne i mitt rum och jag frågade om det där med 3 dagar för vanlig förkylning och hon sa att det stämmer - efter 3 dagar brukar det vanligtvis vända.
Lena i Torslanda
07-12-2006, 13:56
Blev riktigt orolig igår - fick då reda på att min 12-åriga brorson fått hjärtmuskelinflammation efter det att han inte varit tillräckligt försiktig med träning efter en vanlig banal förkylning. Givetvis föräldrarnas ansvar att stoppa! Nu måste han hålla sig i absolut vila ett bra tag framöver. Var rädda om er i samband med infektioner och annat.
Biggan_
07-12-2006, 13:57
Har funderat över om jag tränar fel? Oftast cyklar jag på morgonen innan jag äter frukost. Ror gör jag oftast på eftermiddagen om jag har ledig dag, annars ror jag när jag kommer hem på kvällen efter jobbet och det är vid 22.30-tiden. Sammanlagt tränar jag ungefär 1½ timme dagligen, det där med vilodag har jag svårt för, jag blir så rastlös! Men vad jag funderar över är om det är fel att dela upp passen på morgon och eftermiddag alt. kväll. Hade jag tränat allt på en gång så hade vilan emellan blivit längre, men det har kanske inte så stor betydelse när man inte tränar mer än jag gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|