|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Svettigt pass igår med att få bort all snö som kommit. Först gården och sen skottade jag upp runt huset mot grunden så det blir varmare om fötterna. Tycker det är roligt att skotta och ser det som "bonusträning" i stället för att ta fram snöslungan eller ringa efter en traktor.
Idag fick jag betala för dom senaste träningspassens framgångar. Gick skittungt rent ut sagt - så tungt så att jag sprang kortare än planerat. Jag har sovit uruselt inatt - något väckte mig 01.30 och sedan kunde jag knappt sova mer. Nu vet jag vad det förmodligen var som väckte mej, precis då sprängdes en bomb bara ett par kvarter hemifrån. Det måste vara det jag hörde för det var visst en rejäl smäll. Som tur är blev ingen skadad, men fönster och dörrar blåstes ut ur huset.....
Citrona
15-01-2008, 21:10
Idag slog jag till och köpte nytt gymkort på mitt gamla gym. Mitt förra kort gick ut i april -07 och jag fick inget nytt av min arbetsgivare. Sommaren gick och jag tänkte köpa kort i september, men hade ont om pengar.... I början av nov hade F&S ett erbjudande om två mån träning för 450:-, det köpte jag men det blev inte många besök på det gymmet innan årsskiftet pga julhelg, massor av aktiviteter i dec, för långt att cykla till gymmet och en massa andra svepskäl. Var kanske där totalt 6-7 ggr på två månader.
Men NU!! Nu har jag äntligen kommit igång och jag sprang för första gången idag på länge på löpbandet. Tänkte följa Lady G:s råd och började med 5 km på 38 min, det gick lekande lätt och jag kände mig så himla nöjd efteråt. Nu jäklar! Minus 7 kg till Valborg hade jag tänkt. Eller minst 5 åtminstone. Det borde vara realistiskt, eller vad tror ni? Ska varva spinning, löpning, styrketräning, rodd mm.
Sorry, jag skulle svara här men råkade göra ett nytt inlägg istället så det blev dubbelt...
anna_rispan
15-01-2008, 21:11
Wohoo! Vilken flygande start du fick! Bara att du hänger i nu då så lyckas du garanterat med ditt mål.
Citrona
15-01-2008, 21:17
Tack Anna. En fråga som jag glömde: Nu när jag kom hem efter löpningen så har jag fått huvudvärk, det brukar jag ALDRIG ha. Har druckit ordentligt och åt middag genast efter passet. Har ju tränat mycket förut och aldrig fått huvudvärk, det kanske har helt andra orsaker. Vill INTE bli sjuk nu när jag äntligen känner mig så himla motiverad
Lugn Citrona, det beror antagligen på att kroppen är lite ovan vid att arbeta under högt tryck (blodtryck alltså  ) och det går över ganska fort. Besvären kan återkomma under några veckor, men om du är envisare än huvudet är ömt så försvinner det helt. Det borde gå fortare om du tränat tidigare och det låter det ju som att du gjort  Ta det lugnt med det där med vikt bara, se till hur byxorna sitter istället för löpning kan binda en hel del vätska i musklerna. Så risken finns att du blir smalare,s nabbare och inte ett hekto lättare. Sitter byxorna lösare och måttbandet tycker du blivit mindre har du gått ner i fett. Det som väger då är glykogen och vatten (muskelbränslet helt enkelt), och så småningom även större muskler (som i sin tur binder mer vatten och glykogen). Så bli inte förtvivlad om du inte går ner. Det kan ta ett tag innan det börjar hända något som syns på vågen, men då har det hänt saker ganska länge som borde gå att se i spegeln eller med måttbandet.
Körde ett dubbelpass ju-jutsu, 60 + 90 minuter, det var lite jobbigt fast det jobbigaste var när jag körde efter eget huvud med Fizzgigg.  Annars var det väl ett ganska mediokert pass eftersom jag tappade humöret och skällde ut instruktören, ganska högt och inför gruppen. Men jag har retat mig på att han lärt ut felaktigheter så länge att jag inte kunde hålla truten längre. Jag har en känsla av att det här kommer att bita mig i rumpan i framtiden, men den dagen den sorgen.
Citrona
16-01-2008, 11:09
Jodå, lady G, jag vet att man inte skall stirra sig blind på vågen. Men jag vet också hur min kropp funkar och jag kommer att sikta på c:a 6 kg:s viktnedgång, inkl större muskler Men nu har jag noggrannt mätt midja, byst, mage, stuss, lår, vad och överarm och skrivit in alla mått i ett excel-ark  , det skall bli kul att följa upp resultaten. Har satt upp några delmål både i viktkolumnen och i midjemåttskolumnen.... Nu måste jag sluta, skall till gymmet!!
Farbror Blå
16-01-2008, 11:34
Kanske vi ska ha en tråd med våra träningsframsteg? som dom har på såna träningssidor?
CITAT (Farbror Blå @ 16-01-2008, 11:34)  Kanske vi ska ha en tråd med våra träningsframsteg? som dom har på såna träningssidor? Ja det låter kul! Hur gör man då? Hejja hejja Citrona!! nu är du igång igen!!
anna_rispan
16-01-2008, 13:19
Jag var på gymmet och tränade benen och ryggen idag.
Och jag var och sprang idag. Idag gick det betydligt bättre än igår - utsövd!  När jag har sömnbrist känner jag mig ynklig - och med ett ynkligt sinne kan jag inte stå ut med löpningens vedermödor.... Sprang först 1 mil - 55 minuter Joggade sedan ner i 2 km - 12 minuter Sedan insåg jag att gruppcorepasset redan börjat så jag körde ett eget pass för mig själv. Avslutade med stretch och en skön stund i bastun. Ikväll ska vi klättra!
Inte dåligt sprunget Stina  Klättringen blir nog lite si och så för mig, jag är öm i latsen och axlarna idag... För mycket armhävningar igår
Tack! Ajdå - så kan det gå när inte bromsen är på....
Citrona
16-01-2008, 16:15
Kände ingenting alls i benen i morse efter min första löpträning på länge. Men efter bara en liten stund på bandet så märkte jag allt att benen var liiite segare än igår. Men jag körde på ändå, klarade mina 5 km på 39 min. Var tvungen att dra ner lite på farten de sista 10 minuterna. Men det känns ändå jättebra, jag är ju ingen löpare! Har aldrig klarat att springa ens 2 km, så jag är supernöjd! Jag tycker dock att det är dödligt TRÅKIGT att nöta på bandet, trots att jag lyssnade på en spännande bok (Anne Holt). Funderade då på alla olika program och funktioner som finns på löpbandet. Hur brukar ni göra? Utnyttjar ni alla finesser och ställer in banor, program osv? Om man skall köra cardioprogrammet, vilken puls skall man ställa in på då? Idag hade jag pulsmätaren på mig och hade i snitt 176 i puls ungefär, det kändes bra. Som max tror jag att jag var uppe på 182. Vad säger dessa siffror er som kan sånt här? Har jag usel kondition?? I våras hade jag 39 i vilopuls, var på vippen att bli diskad från en medicinsk studie jag deltog i för att jag hade för låg vilopuls. Men det var då det! Har inte kollat vad jag har nu, men min kondis är ju avsevärt mycket sämre nu än för ett år sedan. Kan man ställa in intervaller på löpbandet också? Allt som gör att tiden går fortare är välkommet. Har man lite siffror och annat jox att fokusera på så känns det lite roligare, tycker jag. Och så är det lättare att mäta förändringar (=framgångar!!)
Jag leker friskt med knapparna på bandet, det är ju roligt! Undersöka vad bandet kan, vilka funktioner osm finns och hur man kan ställa om dem. var inte rädd för att leka med bandet och se om du hittar något du gillar. Jag gillar att leka med motlut och olika farter, däremot är jag inte lika stor vän av automagiska program - jag vill pilla själv
Jag är inte heller så förtjust i automatiska program. Kan bero på att "om jag gett mig in i leken får jag leken tåla" och råkar jag vara för optimistisk och måste bryta programmet blir jag barnsligt sur... Så jag gör som LadyG - pillar hellre själv allt efter tycke och smak under löppasset. Sen tycker jag man vänjer sig - blir mer och mer duktig på att meditera och falla in i sig själv. Går bättre när jag ska springa riktigt långt - då vet jag lixom vad som gäller och faller snabbt in i "trans".
Samma här, jag blir också skitsur om jag inte klarar ett program  Tävlingsdjävulen i mig driver mig till vansinne ibland, det är nog bättre att sköta knapparna manuellt
Ja man vill ju ogärna vomera på gymmets egendom....  OJ - nu måste jag springa till pendeln och klättringen - ses snart LadyG!
anna_rispan
16-01-2008, 16:43
Citrona: du verkar ju vara en hejare på att jogga. men jag brukar (brukade det var ett tags edan jag joggade på löpbandet) själv göra intervaller. jag går och joggar. o hur snabbt jag har på respektive beror på tillfället. samma hur lång tid jag tar på respektive. när jag kört så har tiden gått väldigt snabbt. vips så har 30 minuter gått och jag har inte hunnit tänka på att jag är inomhus och går på samma ställe.
Nu har vi varit och klättrat - som alltid otroligt roligt! Idag klättrade vi för kung och fosterland vill jag lova - känner mej som en urvriden trasa nu...
Har varit och styrketränat ikväll. Det gick sådär bara....har fått i mig för lite näring idag och kände att jag inte hade nån ork. Sen efter att jag hade duschat och bastat och höll på att blåsa håret torrt så upptäckte jag att jag tappat ena örhänget. Visserligen var det bara en enkel guldplopp, men det är ändå irriterande att ha ett udda örhänge kvar.
Stina, jag är ungefär lika kaxig nu som en nybankad biff  Ush, tråkigt på örhänget Magdis
En av mina nya övningar känns inte bra. Det är den här:  Jag tror helt enkelt inte att gymets maskin passar för min kropp. Jag får fruktansvärt ont i framsidan av låren och i knävecks-regionen. Idag kändes det som att nåt skulle brista trots att jag hade den lägsta vikten. Sittande leg-curls skulle ju visst inte vara så bra för onda knän men frågan är om det inte är bättre än det här ändå. Ska ta upp det med sjukgymnasten vid mitt återbesök.
Citrona
17-01-2008, 08:46
Magdis, den där maskinen gillar inte jag heller. Men anledningen är en annan: Jag får lätt ont i svanken om jag har för tung vikt. Prova den där du sitter upp i stället. Förresten, var hittar du de där rörliga bilderna på övningar??
anna_rispan
17-01-2008, 08:53
Magdis: det är inte nån inställning du missat?
Citrona: om man får ont i svanken har man för tungt. man måste ju orka hålla bålen stabil. precis som när man gör armhävningar. då ska man ju ha bålen stabil o inte låta ryggen bli som en banan.
Magdis - jag kör inte heller den där. Eller vi har den sittande varianten. Får ont i knävecken. Vet inte varför, men jag klarar mig utan den tycker jag så jag har inte forskat vidare i varför utan låter bara bli.
Citrona, de rörliga bilderna kommer från http://www.exrx.net/Lists/Directory.htmlDär finns i stort sett alla övningar man kan tänka sig med. CITAT (stina @ 17-01-2008, 09:39)  Magdis - jag kör inte heller den där. Eller vi har den sittande varianten. Får ont i knävecken. Vet inte varför, men jag klarar mig utan den tycker jag så jag har inte forskat vidare i varför utan låter bara bli. Jag tycker inte om isolationsövningar som den där. Vill jag träna ben kör jag benböj, så tränas hela benen och balansen samtidigt.
Citrona
17-01-2008, 11:12
CITAT (anna_rispan @ 17-01-2008, 08:53)  Citrona: om man får ont i svanken har man för tungt. man måste ju orka hålla bålen stabil. precis som när man gör armhävningar. då ska man ju ha bålen stabil o inte låta ryggen bli som en banan. Jo, jag vet, Anna. Men det är ändå svårt om man ligger på gränsen, de sista repsen som skall vara skitjobbiga, det är lätt då att svanka. Då tycker jag det är bättre med sittvarianten, där har man ju stöd för ryggen och kan inte svanka. Men jag brukar inte köra den heller, jag kör utfall och benböj, spinner, trampar och springer, så mina ben får vad de tål ändå
Ont i svanken får jag definitivt inte, för jag kan inte ha så tungt att jag hinner få det. Jag har på den lättaste vikten (14 kg tror jag) och redan då håller nåt på att brista. Klen i bena måste jag ju vara + att den övningen och maskinen inte passar mig alls. Det är samma med nån grej som heter incline press tror jag, man halvligger på en brits och pressar armarna uppåt. Jag får ont i vänster axel när jag gör den. Sjukgymnasten bara konstaterade att jag hade ett stört rörelsemönster i axlarna men sa inget om hur jag skulle få bort det.  Jag vet att jag rör axeln på ett felaktigt sätt, det går nämligen inte att göra på nåt annat vis för då gör det så fruktansvärt ont.
anna_rispan
17-01-2008, 12:35
Jag började skriva nåt förvirrat...
Men jag skriver detta istället.
Magdis: hoppas att du får nya tips från den där sjukgymnasten.
Nej Magdis, det behöver inte alls tyda på svaga ben. Jag får också ont och jag har faktiskt väldigt starka ben om jag får säga det själv.... Idag har jag boxats med min kompis. Vi höll full rulle och blev rejält slut i överkroppen. Sedan var det 1 tim poweryoga - vissa asansas var grymt tunga. Speciellt dom där man skulle lägga hela kroppsvikten på armarna - då kändes det att man boxats minsann.....
Citrona
17-01-2008, 14:19
Magdis, det är nog så att vissa maskiner helt enkelt inte passar till alla kroppar och rörelsemönster. Jag har jättesvårt för vissa maskiner i gymmet medan andra känns som om de är gjorda för mig. Kommer just därifrån, har kört lite styrka för rygg, axlar och biceps. Började med 10 min uppvärmning i roddmaskinen, då kändes det lite i benen efter gårdagens löpning. I morgon skall jag spinna, ska prova Activio-pass för första gången, det blir nog kul!
Citrona: Vad är Activio-pass????
Citrona
17-01-2008, 14:59
Jo, Stina, det är ganska nytt på mitt gym. Alla har ett pulsband som är kopplat till en mätare på väggen. Ingen vet vilken mätare du har, det är bara du själv som vet det. Så kan man se vilken puls man har under passet, samtidigt som instruktören talar om att "nu skall vi ligga i det gula segmentet i tre minuter" etc. Jag har ännu inte provat hur det exakt går till, kan rapportera i morgon
Låter jättespännande - ser fram emot en rapport!
krellus
18-01-2008, 07:39
Igår blev det core + spinning. Behöver stärka upp mage/rygg lite. Har tyvärr alltid slarvat med "coreträning". Någon annan som gillar core?
Jag gillar Core jättemycket! Idag har jag sprungit i nya skor! Igår var jag och köpte mej ett par Asics DS Trainer 13 - mycket lättare skor än mina superdämpade Asics Gel Nimbus som jag sprungit i hittills. Jag sprang 5 km i lugnt tempo och avslutade med 2 st 300-metersruscher för att få känna på skorna i högre fart. Otroligt sköna skor - en helt annan markkontakt, men ändå mjuka och följsamma. Lycklig!
krellus
18-01-2008, 16:43
CITAT (stina @ 18-01-2008, 14:04)  Jag gillar Core jättemycket! Idag har jag sprungit i nya skor! Igår var jag och köpte mej ett par Asics DS Trainer 13 - mycket lättare skor än mina superdämpade Asics Gel Nimbus som jag sprungit i hittills. Jag sprang 5 km i lugnt tempo och avslutade med 2 st 300-metersruscher för att få känna på skorna i högre fart. Otroligt sköna skor - en helt annan markkontakt, men ändå mjuka och följsamma. Lycklig!  Härligt! Jag gillar Asics... Funderar på Gel Nibus 9 eller vad den heter i år. Verkar bra. Jag använder min "specialsulor" vilket fungerar bra så här långt. Började springa igen för några dagar sedan. Snacka om abstinens. Har inte sprungit på över 2 månader. När jag tar av mig skorna så gör det dock fortfarande ont så in i...
Citrona
18-01-2008, 17:18
Nu har jag varit på mitt första Activio-pass. Det var skitkul!! Det enda som var lite dumt var att jag tydligen har mycket högre maxpuls än schablonvärdet som datorn räknade ut med hänsyn till min (höga) ålder. Jag måste knappa in en maxpuls manuellt nästa gång. Detta innebar att min mätare visade att jag låg på 99% (den gick inte högre) av min maxpuls under nästan hela passet. När jag hade nått den puls som enligt datorn skulle vara min maxpuls, var jag knappt andfådd. Den högsta puls jag hade under passet var 182, i alla fall såg jag inget högre värde (tittade inte hela tiden på tavlan). Då var jag rejält trött men långt ifrån helt utmattad. Så min maxpuls måste ju vara högre än så. Skall prova att knappa in 185 nästa gång. Enligt datorn skulle jag ha 169 i maxpuls....
Hur som helst, det var jättekul och SKÖNT att äntligen spinna igen! Bra låtar, bra ledare, fredag lunch... Man känner sig SÅ duktig!
Ja, sen skulle jag ju säga att jag gillar core också!! På mitt gym finns ett lunchpass med 30 min spinning och 30 min core, det är perfekt.
anna_rispan
18-01-2008, 17:29
Heja alla nytränade!! Jag har en eldig tränigsvärk eller nåt i vänsterskinka och i valda delar av låret. Jag hoppas att jag pallrar mig ner i lokalen på söndag igen. Då ska jag svettas i armarna o övre rygg tror jag.
CITAT (krellus @ 18-01-2008, 18:43)  Härligt! Jag gillar Asics... Funderar på Gel Nibus 9 eller vad den heter i år. Verkar bra. Jag använder min "specialsulor" vilket fungerar bra så här långt. Började springa igen för några dagar sedan. Snacka om abstinens. Har inte sprungit på över 2 månader.
När jag tar av mig skorna så gör det dock fortfarande ont så in i... Jag gillar också Asics - verkar vara bra grejer rakt igenom. Och Gel Nibus 9 är sagolikt sköna! Jag ville bara ha ett par skor till av annan typ för "snabbspringning". Och jag har ju inte (ännu peppar peppar) några problem med fötterna..... Så jädra tröstlöst Krellus - hoppas det ger med sig snart! CITAT (anna_rispan @ 18-01-2008, 19:29)  Heja alla nytränade!! Jag har en eldig tränigsvärk eller nåt i vänsterskinka och i valda delar av låret. Jag hoppas att jag pallrar mig ner i lokalen på söndag igen. Då ska jag svettas i armarna o övre rygg tror jag.  Anna: Om det är ensidig värk - var lite vaksam och försiktig med träning tills det blir bättre! Låter konstigt att få träningsvärk bara i ena sidan....
Citrona
18-01-2008, 23:39
Jag som älskar statistik och att hålla koll på siffror. Satt och fipplade med mitt excel-ark som jag lagt upp för min träning. Vad tror ni om den här planen för viktnedgång, den är väl realistisk och sund? Startvikt är alltså 65,2 kg. Sen har jag bara satt upp mål för varje månad, eftersom jag vet att vikten pendlar en hel del i början av en träningsperiod. Är det dumt, kanske jag skulle ha målvikt varannan eller t o m varje vecka??? OBS, jag är 161 cm lång (kort).
08-01-15 65,2 08-01-31 64,5 08-02-29 63,0 08-03-31 61,2 08-04-30 59,0
Detta är vad jag vill väga, vill inte gå ner mer i vikt. Vägde 58-59 kilo förra sommaren och det var precis lagom. Kan tillägga att jag hör till dem som har extremt lätt för att lägga på mig vikt. Kan bara titta på en bulle så går jag upp ett kilo. Måste verkligen ligga i för att hålla min vikt.
anna_rispan
19-01-2008, 09:46
CITAT (stina @ 18-01-2008, 19:41)  Anna: Om det är ensidig värk - var lite vaksam och försiktig med träning tills det blir bättre! Låter konstigt att få träningsvärk bara i ena sidan.... Jag lovar. Jag tycker också det är lite konstigt. Men kan inte känna igen det riktigt. Sambon föreslog sträckning. Jag trodde inte man kunde sträcka sig i skinkan men kanske är det så ändå....
Citrona
19-01-2008, 10:14
Jodå Anna, visst kan du sträcka dig i skinkan. Det kan vara ett muskelfäste också.
Citrona, jag tycker det ser jättebra ut. Ett mål för varje månad är toppen, eftersom vikten kan variera lite för oss tjejer en gång i månaden, så då kan du ju passa på att väga dig när du är som tyngst i månaden. Då vet du att du iaf inte är tyngre än så
Citrona
19-01-2008, 16:07
Det trista, LadyG, är att jag har passerat den tiden när jag vägde mer en viss tid i månaden. Vilket innebär att jag nu väger mer HELA månaden!!
anna_rispan
19-01-2008, 16:12
Jag pallrade mig ut på min korta runda förut. Skönt med frisk luft i lungor och hjärna. O precis som alla andra gånger så upptäcker jag hur underbart skönt det är med en promenad! Varför glömmer jag bort det mellan varven för? Tänk om jag kunde längta ut en stund vaje dag. Å vad skönt det vore.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|