Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
krellus
Kul att se att ni tränar och står i! rolleyes.gif

Ingen vinterkräksjuka för min del så här långt så jag springer vidare.
Igår blev det en kortare 6 km tur i snön.

Nu drar hårdträningen igång inför maran i Juni så nu blir det tufft.
Försöker äta med "måtta" men det är ju lite svårt då det är julbord med jobbet etc. Tycker ändå att jag har lyckats hyfsat.

Ha en bra jul nu allihopa!
LadyG
God jul till dig också Krellus, vi följer dig på din väg mot maran så håll oss uppdaterade tack smile.gif
Lena i Torslanda
Ja nu gäller det att inte bli en soffpotatis under den långa ledigheten - ska vara ledig i 10 dagar. Jag har alltid svårt att komma iväg och träna när jag är ledig, det är mkt lättare att åka direkt från jobbet. Det får bli många och långa promenader så inte julmaten ger alltför stort avtryck på kroppen laugh.gif

Idag har jag rott och kört lite i gymmet här på jobbet. Inte alls dumt. det känns som en bra använd lunchrast.
stina
God jul Krellus!!!! rolleyes.gif

Nu har jag varit på gymmet. Tanken var 90 min styrketräning, men jag träffade min favoritboxningskompis som skulle springa på löpbandet så jag tränade styrketräning medan hon sprang och så körde vi en halvtimme boxning efteråt. Nu skakar mina armar vill jag lova! tongue.gif Men rackarns så kul det är! Vi har bestämt att träna ihop nästa fredag så att jag får förgylla den dagen då jag som den ända på jobbet måste in och arbeta. Vad gör man inte för att strö lite rosor på sin vardags många gånger knaggliga stig... rolleyes.gif
LadyG
Vet inte om det beror på att träningen på sistone gått ganska lugnt till eller vad, men jag fick iaf för mig att cykla en och en halv timme vilket är längre än jag någonsin suttit på cykeln i ett sträck. Knappt 32 kilometer kom jag på den tiden och hade inte cykelsadeln drivit ner mig hade jag kunnat sitta kvar och trampa än. Sista 30 blev lite tyngre, men inte värre än att jag kunde bita ihop och fortsätta. Det var långt ifrån det jobbigaste jag varit med om - intervaller är MYCKET jobbigare!

Jag tror det betyder att jag bör höja motståndet eller öka farten eftersom jag bara blir svettig och pulsen ligger stadig runt 130 (+-5bpm) men jag får inte mjölksyra och jag blir inte trött. Dags att omvärdera cyklingen lite, helt enkelt.

Fast det känns bra i kroppen i övrigt, bortsett från att cykelsadeln är obekväm och inte gjord för att sitta länge på.
Biggan_
CITAT (LadyG @ 20-12-2006, 21:36)
Fast det känns bra i kroppen i övrigt, bortsett från att cykelsadeln är obekväm och inte gjord för att sitta länge på.

Nä, ibland önskar man att det fanns motionscykel med inbyggd fåtölj, i allafall efter första milen! tongue.gif laugh.gif laugh.gif
anna_rispan
CITAT (Birgitta P @ 20-12-2006, 21:45)

Nä, ibland önskar man att det fanns motionscykel med inbyggd fåtölj, i allafall efter första milen! tongue.gif laugh.gif laugh.gif

går det inte köpa en annan sadel o byta??

det måste ju finnas nån som passar. hur klarar sig de där långdistansåkarna annars??
LadyG
Tror att motionscyklar är lite annorlunda, iaf ser min inte riktigt ut som en cykel smile.gif
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 20-12-2006, 21:58)
Tror att motionscyklar är lite annorlunda, iaf ser min inte riktigt ut som en cykel smile.gif

Dåligt då. Då får de uppfinna sadlar o byta ut med. En sån cykel är väl inte gratis? o den ska man ha ett tag?? då borde de ha olika sadlar. allas rumpor är ju inte likadana
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 22:00)
CITAT (LadyG @ 20-12-2006, 21:58)

Dåligt då. Då får de uppfinna sadlar o byta ut med. En sån cykel är väl inte gratis? o den ska man ha ett tag?? då borde de ha olika sadlar. allas rumpor är ju inte likadana

Absolut!!! Jag håller med dig, men tyvärr har jag inte sett varken ny rumpa eller sadel till salu, så jag får stå ut biggrin.gif
anna_rispan
laugh.gif du är rolig du!! rumpa till salu rolleyes.gif
Fizzgigg
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 21:46)
CITAT (Birgitta P @ 20-12-2006, 21:45)

går det inte köpa en annan sadel o byta??

det måste ju finnas nån som passar. hur klarar sig de där långdistansåkarna annars??

De har tränat sig till armerade cementarslen. smile.gif
LadyG
laugh.gif

Så det är DET jag har att vänta mig om jag framhärdar i 1½H cykling? smile.gif

Kan vara bra att veta biggrin.gif
laugh.gif
stina
CITAT (LadyG @ 20-12-2006, 23:11)
laugh.gif

Så det är DET jag har att vänta mig om jag framhärdar i 1½H cykling? smile.gif

Kan vara bra att veta biggrin.gif
laugh.gif

Vad bra, då kan du ju dånga till dom med häcken bara i ju-jutsun! tongue.gif

Idag ska jag antingen bara springa eller springa och köra poweryoga. Beror på hur länge vårt förbenade personalmöte håller på. Det brukar tendera att bli långrandigt tyvärr, så jag får nog ställa in mej på att det bara blir löpning. Vill inte köra bara poweryogan, den är lite för lugn just nu med vikarien för att jag ska tycka att det räcker.....
stina
Mötet var kortare än det brukar så jag hann både med att springa en halvmil och poweryoga. Konstigt, men jag tycker det är jobbigare att springa en halvmil än en mil. Förmodligen sitter det i huvudet. När jag springer en mil håller jag på så pass länge så att jag hinner falla i trans, en halvmil däremot - då är jag närvarande hela tiden.
Maria i Helsingborg
Jag kan känna igen det där, Stina. Om man är inställd på att springa en halva så hinner man inte komma igång riktigt och det blir varken hackat eller malet. Är målet däremot en hela så ställer kroppen in sig på meditation och lugn. Knäppt rolleyes.gif

Hmm, fast i mitt fall beror det nog mycket på att de korta passen blir till intervaller och backar, medan de långa bara handlar om att rygga kilometrar. I vilket fall som helst - helor är underbara! wub.gif
stina
Ja, visst är det obeskrivligt skönt när man kommer in i det där meditativa tillståndet. När hjärtat anpassat sej till löpningen och man tuffar på och låter tankarna bara komma och gå som dom vill.... rolleyes.gif Det konstiga är att jag kör ju bara så i en halvmil när jag springer en mil också - sen kör jag ju i regel intervallträning. Men jag har läst att det tar ca 40 minuter innan endorfinerna börjar spruta i kroppen vid löpning och för mej verkar det stämma - det är först då jag känner mej riktigt harmonisk i löpningen.
LadyG
Skönt att vara hemma igen, har sprungit på stan hur länge som helst. Konditionsträning kanske jag kan anteckna det som smile.gif

Fick en tidig julklapp av mitt livs kärlek wub.gif två femkilos skivstångsvikter, så jag tänker ge mig på stången nu och leka lite och se om jag kan skaffa mig träningsvärk smile.gif

Och så säger de att romantiken är död?!? rolleyes.gif
suddis
CITAT (LadyG @ 21-12-2006, 22:02)
Fick en tidig julklapp av mitt livs kärlek wub.gif två femkilos skivstångsvikter, så jag tänker ge mig på stången nu och leka lite och se om jag kan skaffa mig träningsvärk smile.gif

Och så säger de att romantiken är död?!? rolleyes.gif

Näää vem säger det?? smile.gif Bra julis!
LadyG
Attans, såg vad klockan var och övergav träningsidén men jag behåller tanken tills imorgon biggrin.gif
stina
Vilken kanonbra julklapp LadyG! rolleyes.gif

Idag slutar jag jobba kl 11.00. Ska efter det gå och träna styrketräning, sen ska jag ner på stan och boxas (ska till Hötorgshallen bla - ve och fasa! ohmy.gif )
suddis
Nackspärr. Visst borde det vara ok att yoga ändå om man kan? Det är ju stretchigt och bra. Eller det är inte nackspärr för jag kan vrida på huvudet det är lägga ner örat mot axeln som inte funkar. Jag får så här nu och då och brukar då gå till naprapat för att få det fixat. Men jag har blivit lite skraj mot att hon rycker och sliter i nacken. Jag tänkte att om jag stretchar ut muskeln som spänner sig så pass att jag får en låsning i kotorna så kanske det släpper? Vad tror ni? Är ni bra på sånt här? Jag har varit i kontakt med en läkare om det för några år sedan och han sa att naprapat skulle man ABSOLUT inte gå till men på frågan vad jag skulle göra fick jag svaret "ja, du får lära dig att leva med att nacken är din akilleshäl, ja din svaga punkt alltså". Jag blev skitsur och tänkte säga "jag har ont i nacken jag är inte dum i huvudet. idiot. Men jag sa "jaha". Nästan lika kraftfullt eller hur? wink.gif

/Suddis
LadyG
Kan du träna så träna, mjukt och försiktigt. Känn efter så att kroppen inte säger ifrån för mycket, så ska det nog gå bra.

Idag har jag tränat och det gick jättebra. Värmde upp med tio minuters cykling. Därefter blev det stångrodd (10*2 på 26kg, 10*2 på 28,5 ,10*1 på 31Kg, 5*1 på 33,5 och tillsist 6*1 på 31kg), fortsatte med militärpress (10*1 på 26 kg och 16*1 på 21kg), bicepscurls (10*2 på 21kg) och armhävningar (10*2). Avslutade med 50 situp (crunches med fötterna i luften).

Bestämde mig för att varva ner med en stund cykel, och det var de skönaste 30 minutrarna jag någonsin spenderat på en cykel.
stina
Härligt LadyG! Låter skönt med nedvarvningen och duktigt jobbat med stången! rolleyes.gif

Jag tvekar i alla fall aldrig att gå till kiropraktorn och hade jag typ nackspärr skulle jag gå och få hjälp direkt. Ja kanske inte om jag hade det nu när det är julhelg - men annars. Det försvinner ju med ett endaste knäck - en underbar känsla.... rolleyes.gif

Styrketräningen gick bra. Lugnt och stillsamt i gymmet och dom som var där var glada. Jag körde "halvhårt" i 90 minuter. Nu är det jul.... rolleyes.gif
LadyG
Var med om det bisarraste på några månader: somnade efter maten, av ren trötthet och vaknade av att julkalendern skramlade igång!!!

Jösses! Det måste bero på träningen smile.gif
anna_rispan
Jag gick o tränade i dag! det var jätteskönt att komma iväg. Har ju skjutit upp det hela veckan!

Jag gick i rask takt 6 minuter sen körde jag i gång med mina 2 minuters intervaller. Avslutade med en sex minuter nervarvning. Fick lite konstig känsla i ena benen från knät... unsure.gif Totalt blev det 36 minuter. Hade det inte varit för den konstiga känslan i benet hade jag varit sugen på o köra lite flera intervaller.

Sen lite styrketräning för överkroppen. Men oj vad segt det var. Men kul!

Ja nu är det jul!!!

Fast det kanske blir rygg o mage i morgon. rolleyes.gif Om jag hinner. Julruschen börjar ju! O jag ska vara ledig nu har jag tänkt.
stina
Nannat middag LadyG! tongue.gif Vad skönt! Men jag blir så konstig i huvudet om jag somnar på dagen - har svårt att komma igång igen.

Vad var det för konstigt i benet du råkade ut för Anna? unsure.gif Hoppas det känns bra igen!
anna_rispan
CITAT (stina @ 22-12-2006, 19:35)
Vad var det för konstigt i benet du råkade ut för Anna? unsure.gif Hoppas det känns bra igen!

Vet inte. Inte kännt så förut nån gång. Kanske kan jämföra med min vrickefot. Ibland kan den kännas nyvrickad fats jag bara gått. Lite så kändes det runt nersidan av knär. Fast det gjorde inte direkt ont heller. bara en seg skum känsla. Men det gör mig inte så mycket. Jag ska ju inte jogga på ett bra tag igen så det hinner nog bli som vanligt igen.
LadyG
CITAT (stina @ 22-12-2006, 19:35)
Nannat middag LadyG! tongue.gif Vad skönt! Men jag blir så konstig i huvudet om jag somnar på dagen - har svårt att komma igång igen.

Seg som kola i huvudet, fast det är julledigt nu så jag har ingen anledning att stressa smile.gif

Men det var jätteskönt, träna hårt, bada, äta gott och somna framför TV:n (minns inte ens vad det var jag inbillade mig att jag skulle titta på biggrin.gif ). Synd att man inte hinner göra så vanliga dagar, det vore toppen smile.gif

Anna, det kanske är knäet osm är ovant vid belastningen? Har du bytt skor?
anna_rispan
Njae, samma skor och samma sorts löpband som senast. Det skulle vara om kroppen tycker det är jobbigt att springa på löpbandet för att det är hårdare.

Jag ska köpa nya joggingskor. Nästa gång jag får csnpengarna. OM det blir några över. wacko.gif
LadyG
Löpband kan nog vara hårdare än skogsmark och elljusspår. Det är inte omöjligt att det är det som spökar.
LadyG
Cyklade idag, 100 minuter vilket är det längsta jag suttit hittils. Hann 35 kilometer på den tiden, inte illa va? tongue.gif

Imorgon blir det ingen träning förresten biggrin.gif
LadyG
Ikväll ska jag styrketräna *sugen* och imorgon ska jag försöka jogga runt Lötsjön. Har aldrig joggat så långt med flit så länge jag kan minnas så det kommer att bli ett äventyr smile.gif
stina
Det går säkert jättebra med joggningen! Himla skönt väder ute. Vi är hemma från julfirandet i Dalarna nu. Ska vila och försöka äta upp mej ett par dagar nu när jag är hemma och får välja själv vad jag ska äta - har tyvärr svårt att äta pga tandläkaringreppet. Har tappat 2kg i vikt - bara för att jag INTE vill gå ner! mad.gif Idag blir det potatismos med torsk och massor av smör och grädde så att jag får bli riktigt mätt. Ikväll blir det risgrynsgröt. 1/2 skinkskiva har jag fått i mej i jul. sad.gif
Biggan_
CITAT (stina @ 25-12-2006, 13:33)
Det går säkert jättebra med joggningen! Himla skönt väder ute. Vi är hemma från julfirandet i Dalarna nu. Ska vila och försöka äta upp mej ett par dagar nu när jag är hemma och får välja själv vad jag ska äta - har tyvärr svårt att äta pga tandläkaringreppet. Har tappat 2kg i vikt - bara för att jag INTE vill gå ner! mad.gif Idag blir det potatismos med torsk och massor av smör och grädde så att jag får bli riktigt mätt. Ikväll blir det risgrynsgröt. 1/2 skinkskiva har jag fått i mej i jul. sad.gif

Stackars dej Stina som missar så mycket gott på julbordet sad.gif , hoppas det blir bättre till nyår så du kan ta igen lite med en läcker nyårssupé smile.gif
Jag har inte hunnit träna på tre dagar, vi skall nog ta en långpromenad lite senare idag.
stina
Tack! Jo, det vänder nog snart. Har varit med om det här förut och det brukar ta en vecka. På tisdag är det en vecka sedan. rolleyes.gif Nu är jag lite gladare, för jag har precis vräkt i mej en jätteportion potatismos med en jättesmörklick i och panerade torskbitar. Inte en endaste liten grönsak utan bara kompakt energi - för det behövde jag verkligen. rolleyes.gif

Långpromenader är inte fy skam det heller! rolleyes.gif
LadyG
Långpromenader är skönt! Det är synd bara att man inte hinner ta dem så ofta.

Styrketränade lite innan, en timme ungefär. Det var riktigt skönt, körde ungefär samma program som förra gången med stångrodd, militärpress, bicepscurls osv. Den enda nya övningen var goodmornings men den tycker jag är lite otäck:

Det känns som om man ska välta framlänges om man har 21kg på stången, jättejobbigt för baksidan av låren.

Avslutade med en skön stretch i 20 minuter. Nu mår jag riktigt bra. wub.gif
stina
Usch ja, den såg läbbig ut! ohmy.gif Tror inte min svanskota skulle gilla den så värst...

Jag körde lite "morgongymnastik" idag. Det här gjorde jag:

30 breda armhävningar på tårna - PB rolleyes.gif
100 sit-ups
100 rygglyft
15 smala armhävningar på tårna - PB rolleyes.gif
25 benlyft
25 rumplyft
Plankan så länge jag orkade (blev inte så värst länge idag... sleep.gif )

Testade att använda en innerdörr för att dra mig upp. Det gick att dra upp sig - men det gör för ont i händerna. ohmy.gif
LadyG
Visst är det skönt med styrketräning när man använder kroppen som vikt? Man känner sig fasligt stark då smile.gif
stina
Ja det är toppen. Och framför allt på förmiddagen, min kropp vill INTE köra tungt innan lunch! ohmy.gif.
LadyG
Nu har jag joggat runt Lötsjön, 2,3 kilometer på 18:44 vilket är det längsta jag sprungit i hela mitt liv. Det kommer jag att göra om.
stina
LadyG, akta dej! Man fastnar lixom i beteendet! tongue.gif wink.gif
LadyG
Det är bara bra, jag behöver bättre kondition smile.gif
stina
Vid en middag nu i jul diskuterade vi en sak:

Om man tränar mycket har man högre förbränning. Den är högre hela tiden, tom när man sover.

Vad vi diskuterade var: Gäller det även förbränning av alkohol. Förbränner en välträna person alkohol snabbare än en otränad? Vad tror ni???
LadyG
Det tror jag inte, levern förbränner alkohol i samma takt oavsett hur tränad man är. Det som påverkar är kön, män tål mer än kvinnor av någon anledning tongue.gif
Anma
CITAT (LadyG @ 26-12-2006, 20:00)
Det tror jag inte, levern förbränner alkohol i samma takt oavsett hur tränad man är. Det som påverkar är kön, män tål mer än kvinnor av någon anledning tongue.gif

Det ärf ör att män oftast har en större kroppshydda vilket innebär mera blod som ger mindre mängd alkohol per cl blod av samma mängd dricka.
Fizzgigg
Inte för att det här kanske är speciellt relevant i sammanhanget men jag tar med det ändå:
smile.gif

Det här skiljer manliga & kvinnliga idrottare
Skelett
Män har ett större och mer kompakt skelett än kvinnor.
Hjärtat
Mäns hjärtmuskel är större än kvinnans och kan pumpa ut blod i musklerna med större kraft.
Blodvolym
Män:
5-6 liter.
Kvinnor:
4-5 liter.
Muskelmassa
Vid likvärdig träning ökar en mans muskelmassa mer än en kvinnas. Detta på grund av att män har en större produktion av testosteron. Dessutom är män redan från början större och starkare.
Muskelfibrer
Män har fler muskelfibrer än kvinnor.
Blodkroppar
Män har sex procent fler röda blodkroppar, vilket ger befrämjar transporten av syre.
Syreupptagningsförmåga
Män: 90 ml/kg x min.
Kvinnor: 75-78 ml/kg x min.
LadyG
Så orättvist!!! laugh.gif
stina
Eller bekvämt, vi har ju alltid det att skylla på när vi inte orkar.... tongue.gif
anna_rispan
mm, men så får man ju se till sin egen utveckling ialla fall. som när jag tog med sambon och joggade. han orkade jogga längre än mig vid det tillfället. men det är bara jag som försöker motionera regelbundet. då är det ju ändå större chans att jag förbättrar mina värden. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon