|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:53) CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:50) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.  nu sa han väl mest så för att illustrera den osäkre svensken. inte till dig inte.  Men alltså, alla kan. Man behöver ingen som säger "ta en promenad". Det behövs inga forskningsrapporter för att förstå att en promenad är bättre än att sitta still  30 minuters motion om dagen, det kan vara promenader till och från jobber/skolan eller vad som helst. Det är allt som krävs. Till och med dart klassas som motion  Det enda man behöver är liiite fantasi, inte en Personlig Tränare för flera hundra
CITAT (stina @ 14-12-2006, 15:57) CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:50) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.  Ja och dessutom verkar du tycka det är KUL!  Att klura och räkna ut och testa och joxa...  Å roligt ska man ha!!!! Exakt, så länge det är kul kan man experimentera hur mycket som helst  Man börjar i liten skala med det man kan, t ex en promenad till och från affären istället för att ta bilen. Eller en särskild slinga i skogen som man gillar. Plötsligt kanske det känns som att den där promenaden gick lite för lätt, då kan man experimentera med att lägga in kortare jogging-avsnitt på¨slingan. Osv Så länge det är kul! Man behöver inte någon som ger en schema och order för det, tycker jag.
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:57) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:53) CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:50) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.  nu sa han väl mest så för att illustrera den osäkre svensken. inte till dig inte.  Men alltså, alla kan. Man behöver ingen som säger "ta en promenad". Det behövs inga forskningsrapporter för att förstå att en promenad är bättre än att sitta still  30 minuters motion om dagen, det kan vara promenader till och från jobber/skolan eller vad som helst. Det är allt som krävs. Till och med dart klassas som motion  Det enda man behöver är liiite fantasi, inte en Personlig Tränare för flera hundra  Håller med! Jag ser ju ganska många som tränar med personliga tränare och en del ser ut som om dom tror att tränaren ska träna åt dom också...
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:59) CITAT (stina @ 14-12-2006, 15:57) CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:50) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.  Ja och dessutom verkar du tycka det är KUL!  Att klura och räkna ut och testa och joxa...  Å roligt ska man ha!!!! Exakt, så länge det är kul kan man experimentera hur mycket som helst  Man börjar i liten skala med det man kan, t ex en promenad till och från affären istället för att ta bilen. Eller en särskild slinga i skogen som man gillar. Plötsligt kanske det känns som att den där promenaden gick lite för lätt, då kan man experimentera med att lägga in kortare jogging-avsnitt på¨slingan. Osv Så länge det är kul! Man behöver inte någon som ger en schema och order för det, tycker jag.  Ja, finns det något roligare än när man hittat på någon egen liten variant och märker att det ger jätteresultat!  Som min intervallträning sista halvmilen på löpningen tex. Nu är det ju allmänt känt att intervallträning ger bra resultat, men jag kom ju i alla fall på att förändra från att bara trava på i samma hastighet. Ingen inovation alltså - men mitt eget initiativ.  Ser aldrig någon annan som håller på så på löpbandet - alla antingen går i samma ganska snabba takt eller joggar i samma takt. Nästa steg ska bli att jag varierar lutningen också, men det får bli efter julledigheten när förkylningen förhoppningsvis är helt borta och jag är utvilad och piggelin igen.  Sen kanske det blir viktbälte....
CITAT (stina @ 14-12-2006, 16:04) Ja, finns det något roligare än när man hittat på någon egen liten variant och märker att det ger jätteresultat!  Som min intervallträning sista halvmilen på löpningen tex. Nu är det ju allmänt känt att intervallträning ger bra resultat, men jag kom ju i alla fall på att förändra från att bara trava på i samma hastighet. Ingen inovation alltså - men mitt eget initiativ.  Ser aldrig någon annan som håller på så på löpbandet - alla antingen går i samma ganska snabba takt eller joggar i samma takt. Nästa steg ska bli att jag varierar lutningen också, men det får bli efter julledigheten när förkylningen förhoppningsvis är helt borta och jag är utvilad och piggelin igen.  Sen kanske det blir viktbälte.... Det finsn få saker osm är så kul som när man får resultat på något man själv klurat ut  Det är nästan lika kul att det hänt något som det som faktiskt hände, vare sig det är kondisförbättring, styrkeökning eller viktnedgång. Halva segern sitter i att tänka ut vad man ska testa nästa gång själv. Oh, nu blrjar Star Trek på 6:an - om jag trampar hela programmet blir det 1 timme torr jag. Undrar om jag orkar det, efetr att ha kört 30 minuter i hårt tempo innan? Måste testa
anna_rispan
14-12-2006, 16:10
mm, men lite håller jag med om bilden han förmedlade. det säljer ju en hel del artiklar o många som börjar träna själva utan att ha bett om råd får nog höra: hur vet du att du gör rätt nu då?? osv. edit. la till ett förtydligande i mitt första inlägg med citatet från Fredrik Lindström. det blev lite ryckt ur sitt sammanhang o förvirrat.
Farbror Blå
14-12-2006, 16:47
undrar hur de i sportaffärerna tänker om såna blåbär som jag tex, som köper dyra grejer...
"men suck, som om HAN kommer att använda det där.."
eller vad tror ni?
anna_rispan
14-12-2006, 16:58
CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2006, 16:47) undrar hur de i sportaffärerna tänker om såna blåbär som jag tex, som köper dyra grejer...
"men suck, som om HAN kommer att använda det där.."
eller vad tror ni?  alla som handlar på sportaffärer är väl blåbär. vi har inte sååå många proffs i sverige så sporthandlarna är nog luttrade. jag tror de hejar på oss som handlar. går det bra för oss kommer vi dessutom tillbaka.
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 16:10) mm, men lite håller jag med om bilden han förmedlade. det säljer ju en hel del artiklar o många som börjar träna själva utan att ha bett om råd får nog höra: hur vet du att du gör rätt nu då?? osv. Ingen vet att de gör rätt, inte ens en Anja Pärsson, Annika Sörenstam eller en Kajsa Bergkvist vet det medan de tränar. Det vet man inte förrän i efterhand.  Så att kräva att "en Svensson" ska veta att de gör rätt är orimligt, tycker jag. Man vet att man gör rätt om man når resultat. Sen kan man alltid dividera om huruvida det finns effektivare sätt att nå samma resultat. Men generellt kan man nog säga att ingenting är fel när det gäller träning, så länge man inte får värk av det. Det är det närmaste en generell sanning man kan komma. Så nej, jag håller inte med herr Lindström än Jag tycker fortfarande att alla kan experimentera och testa sig fram till det som passar dem bäst  Cyklade mig svettig förresten, Star Trek varade bara 50 minuter men de 50 minutrarna hann jag 18 kilometer på. Ökade motståndet till 6 av 8 iofs så jag ska vara ganska nöjd. Det börjar nästan bli tradition att kolla på Star Trek och cykla - om Gene Roddenberry, frid över hans minne, visste det skulle han nog skratta gott.
anna_rispan
14-12-2006, 17:27
Men nu var det ju inte träning han syftade på. Utan den osäkre svensken. O såna ser jag överallt. Världens modernaste landP.s jag är väl också en sån. Annars skulle jag väl inte vända mig till er här o fråga och diskutera. Då skulle jag väl springa runt o göra det jag trodde var rätt från börja. Jag gillar att fråga runt.
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 17:27) Men nu var det ju inte träning han syftade på. Utan den osäkre svensken. O såna ser jag överallt. Världens modernaste landP.s jag är väl också en sån. Annars skule jag väl inte vända mig tiller här o fråga och diskutera. Då skulle jag väl springa runt o göra det jag trodde var rätt fårn börja. Jag gillar o fråga runt.  Aa, om det inte var träning han åsnyftade så...  Då kanske han och jag är mer överens. Jag får ta och kolla vad herrn har att säga, han är ju väldigt rolig även om jag inte alltid håller med. Dessutom verkar han trevlig. Sen att man kanske tycker det är kul att diskutera (som här) måste inte betyda att man är osäker - bara att man är snacksalig  (Jag älskar att dyka in i den här tråden och snappa upp vad andra tycker är kul träning, för om EN gillar det finns det säkert fler som gillar samma sak och det kan jag ha nytta av att känna till som instruktör.)
anna_rispan
14-12-2006, 17:41
nej han hade som en liten monolog. det var allt möjligt han hade tagit o sa liknande om... hela programmet går väl ut på att pröva alla fördommar om sverige o svenskar. allt kan man så klart inte hålla med om..... att jag tog just det om träning var för att försöka hålla mig till trådens ämne...  men det sprack visst.
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 17:41) nej han hade som en liten monolog. det var allt möjligt han hade tagit o sa liknande om... hela programmet går väl ut på att pröva alla fördommar om sverige o svenskar. allt kan man så klart inte hålla med om..... att jag tog just det om träning var för att försöka hålla mig till trådens ämne...  men det sprack visst.  Man ska inte alltid hålla sig till ämnet tycker jag  Nu mår jag så bra, har ätit lax med dill och citron med klyftpotatis och broccoli samt en rejäl skopa vitkål och jag är nybadad och nytränad. Livet är underbart just nu
anna_rispan
14-12-2006, 20:01
Jag förstår att du mår prima nu. O träningen hade gått bra också. Starkt jobbat!
Jag är också här och surrar av "snacksalighetsskäl"  Jättekul att höra om er träning och att få er syn på mina åsikter. Tror inte heller att det finns något rätt eller fel vad gäller träning - vi är ju alla olika, har olika fysiska förutsättningar och olika psyke. (Blir SÅ impad av er som uthärdar cykling, jag värmde upp i tisdags 10 min på cykel och höll på att less ihjäl på den korta tiden!) Sen är jag galen nog att kunna stå och springa på samma ställe i en timme. Hade nyss när jag skulle packa träningsväskan en diskussion med mej själv - själen ville stoppa ner springkläderna, förnuftet styrketräningskläderna. Förnuftet vann, jag körde ju kondition på stepen idag och i tisdags blev det ju bara skrutt av gymbesöket (rymde till step-/styrkapasset istället). Ska tänka ut ett dunderschema på förmiddagen som jag kan följa,
Bra val Stina  En vacker dag löser jag nog klippkort hos någon av gymen i Sumpan bara för att testa, om inte annat för att jag är fasligt nyfiken
Gör det - du skulle säkert gilla det! Det kan man ju verkligen köra vetenskapligt med mycket uträkningar, scheman och planering (som du gillar  ) Visst finns det väl gym på Salveo också?
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 20:01) Jag förstår att du mår prima nu. O träningen hade gått bra också. Starkt jobbat! Tack  Det är av det här skälet jag tränar så mycket, bland annat. Jag torr fast och bestämt att kroppen är gjord för att röra sig och att den blir lyckligare av det. Jag sover bättre och vaknar lättare om jag får träna regelbundet. Jag har hälsosammare aptit också, jämnare s a s och jämnare blodsocker. Dessutom blir jag lite kinkig om jag missar mina pass
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 20:59) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 17:41) nej han hade som en liten monolog. det var allt möjligt han hade tagit o sa liknande om... hela programmet går väl ut på att pröva alla fördommar om sverige o svenskar. allt kan man så klart inte hålla med om..... att jag tog just det om träning var för att försöka hålla mig till trådens ämne...  men det sprack visst. :) Man ska inte alltid hålla sig till ämnet tycker jag  Nu mår jag så bra, har ätit lax med dill och citron med klyftpotatis och broccoli samt en rejäl skopa vitkål och jag är nybadad och nytränad. Livet är underbart just nu  Låter helt underbart! Förstår precis friden du känner!
CITAT (stina @ 14-12-2006, 20:06) Gör det - du skulle säkert gilla det! Det kan man ju verkligen köra vetenskapligt med mycket uträkningar, scheman och planering (som du gillar  ) Visst finns det väl gym på Salveo också? Oja, fast jag vet inte om de har klippkort. Har iofs inte frågat, men man kan nog betala per gång har jag för mig. Högst upp i det blåvita huset, motsvarar väl 4 våningar ungefär. Där har de löpband och cyklar och en hord maskiner jag inte begriper mig på  Jag tror att jag kommer att hamna där i januari, som kompensation för all julmaten
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 21:06) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 20:01) Jag förstår att du mår prima nu. O träningen hade gått bra också. Starkt jobbat! Tack  Det är av det här skälet jag tränar så mycket, bland annat. Jag torr fast och bestämt att kroppen är gjord för att röra sig och att den blir lyckligare av det. Jag sover bättre och vaknar lättare om jag får träna regelbundet. Jag har hälsosammare aptit också, jämnare s a s och jämnare blodsocker. Dessutom blir jag lite kinkig om jag missar mina pass  Det där med lyckan stämmer verkligen! Jag är faktiskt i princip alltid glad och lycklig (om det inte händer något speciellt naturligtvis). Skrattar och är glad på jobbet, är aldrig sur för att det är måndag (då börjar ju träningsveckan för mej  ). Är fullständigt övertygad om att det är träningen, att jag rör så mycket på mej och får mina "endorfinkickar" som ger mej glädjen även i vardagen!
anna_rispan
14-12-2006, 20:14
Åh, det låter verkligen härligt när ni skriver att ni känner er glada o harmoniska av träningen. Tänk om alla kunde förstå hur viktigt det är för kroppen. Jag har förstått men inte blivit lika biten som Stina o LadyG. Däremot kan jag nog känna att sömnen blir ännu bättre efter motion. Jag är nog för det mesta rätt glad ändå.... Fast jag har ju perioder då så klart.... Tänk om min bekanting som sover lite dåligt i bland kunde förstå det då och ta sig en promenad eller nåt..... P.s körde lite styrketräning hemma i dag. orkade köra 2x10 armhävningar på knä i dag!! jippi!!
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 21:08) CITAT (stina @ 14-12-2006, 20:06) Gör det - du skulle säkert gilla det! Det kan man ju verkligen köra vetenskapligt med mycket uträkningar, scheman och planering (som du gillar  ) Visst finns det väl gym på Salveo också? Oja, fast jag vet inte om de har klippkort. Har iofs inte frågat, men man kan nog betala per gång har jag för mig. Högst upp i det blåvita huset, motsvarar väl 4 våningar ungefär. Där har de löpband och cyklar och en hord maskiner jag inte begriper mig på  Jag tror att jag kommer att hamna där i januari, som kompensation för all julmaten  Å vad kul!!! Då kan vi examinera och diskutera styrketräningsmaskiner också!  Det är samma maskinmärke som jag kör på, så om du vill kan vi gå dit en gång tillsammans i januari och utforska maskinparken. Jag kan ju i alla fall dom maskiner jag kör på, dom har jag ju fått genomgång av en tränare på. Tycker du inte att det räcker har dom väl tränare man kan boka (fast det brukar vara ganska dyrt om man inte tecknar årskort...) Såg att man om man går dit en gång betalar en summa och då får man träna vad man vill och klättra hur mycket man vill under en dag (om jag fattat det rätt...)
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 21:14) P.s körde lite styrketräning hemma i dag. orkade köra 2x10 armhävningar på knä i dag!! jippi!! Bravo!!!!
CITAT (stina @ 14-12-2006, 20:10) Det där med lyckan stämmer verkligen! Jag är faktiskt i princip alltid glad och lycklig (om det inte händer något speciellt naturligtvis). Skrattar och är glad på jobbet, är aldrig sur för att det är måndag (då börjar ju träningsveckan för mej  ). Är fullständigt övertygad om att det är träningen, att jag rör så mycket på mej och får mina "endorfinkickar" som ger mej glädjen även i vardagen!  Låter som jag, också en väldigt glad person som ler mycket och gärna. Det bara måste bero på träningen, att vara nedstämd och träna går liksom inte ihop. Har för mig att man t om ordinerar motion vid nedstämdhet.
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 21:18) CITAT (stina @ 14-12-2006, 20:10) Det där med lyckan stämmer verkligen! Jag är faktiskt i princip alltid glad och lycklig (om det inte händer något speciellt naturligtvis). Skrattar och är glad på jobbet, är aldrig sur för att det är måndag (då börjar ju träningsveckan för mej :rolleyes: ). Är fullständigt övertygad om att det är träningen, att jag rör så mycket på mej och får mina "endorfinkickar" som ger mej glädjen även i vardagen! :rolleyes: Låter som jag, också en väldigt glad person som ler mycket och gärna. Det bara måste bero på träningen, att vara nedstämd och träna går liksom inte ihop. Har för mig att man t om ordinerar motion vid nedstämdhet. Förutom när jag missar träningen - då är jag också väldans kinkig...
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 20:14) P.s körde lite styrketräning hemma i dag. orkade köra 2x10 armhävningar på knä i dag!! jippi!! Starkt! Armhävningar är så bra för överkroppen, en jättenyttig övning!
CITAT (stina @ 14-12-2006, 20:15) Å vad kul!!! Då kan vi examinera och diskutera styrketräningsmaskiner också!  Det är samma maskinmärke som jag kör på, så om du vill kan vi gå dit en gång tillsammans i januari och utforska maskinparken. Jag kan ju i alla fall dom maskiner jag kör på, dom har jag ju fått genomgång av en tränare på. Tycker du inte att det räcker har dom väl tränare man kan boka (fast det brukar vara ganska dyrt om man inte tecknar årskort...) Såg att man om man går dit en gång betalar en summa och då får man träna vad man vill och klättra hur mycket man vill under en dag (om jag fattat det rätt...) Låter ju jätteskoj, du har rutin och jag är en glad entusiast - vi kan välta hela bygget  Man kan prenumerera på rubb som stubb (gruppträning, gym & klättring) om man kopplar avgiften till autogiro, hur smidigt som helst. Ingen dyr engångskostnad iaf, även om det säkert blir lika dyrt per år som på andra gym. Sen ligger det ju fasligt bra tycker jag, inte alls långt från ju-jutsun så jag är ju ofta i de trakterna hur som helst. Sumpan är ju inte större än att man kan promenera dit man vill
Ja men då gör vi så! Jättekul!  Då får dom jädrar i min låda passa sej på gymmet!  Du kan mycket mer om träning än mej, men jag har i alla fall fått instruktioner om det är något särkilt man måste tänka på i dom olika maskinerna. Det låter väl toppen för dej att ha allt det där under samma tak. Om jag fattar det rätt måste man ju vara två för att klättra och då kan du ju sticka till gymmet istället om maken din inte kan klättra!  Hade jag inte valt att träna på luncherna hade jag nog valt det stället för min träning.
Så har man något kul att se fram emot i januari också  Gissa om det blir tungt att klättra med magen full av julmat  Salveo är helt klart gymmet jag helst skulle välja, nya lokaler, fräscht och bra personal. Kanske inte det billigaste men inte värre än några andra heller. Sen har de öppet tillräckligt länge för att man ska hinna med lite också, jag klättrar gärna eftermiddagar och kvällar och de har öppet till 23 så då hinner man ju med en del
Även om vardagen är kul i sig så är det viktigt att ha små "extrakulstationer" inplanerade som grädde på moset! Kan tänka mej att det är tungt i vanliga fall och hur ska det då inte bli efter allt frossande! Idag är det som sagt styrketräning.  Ska genast packa ner handskarna för jag hatar att köra utan sådana - gör så himla ont i händerna tycker jag om man ska köra tungt... Jobbigt nog ändå utan att man behöver bli skinnflådd också  Bra investeringstips LadyG om det är så att du fastnar för styrketräning (om du inte har sådana redan) - och till alla andra styrketränare naturligtvis - . Inte dyra alls! Jag har ett par Nike dri-fit som är tunnt tyg på ovansidan och med mocksförstärkningar i handflatorna. Någon mer än jag som håller med om att handskar är ett måste vid styrketräning eller är jag en ensam mes???
*Mademoiselle*
15-12-2006, 09:15
Instämmer, och har ett par likadana
Farbror Blå
15-12-2006, 09:31
det som kallas hårdhandskarna?
CITAT (Farbror Blå @ 15-12-2006, 10:31) det som kallas hårdhandskarna?  Absolut - det krävs att man tar i med hårdhandskarna!
Lena i Torslanda
15-12-2006, 10:06
Har aldrig kunna styrketräna utan handskar. Ändå har jag inga frökenhänder precis  det har man inte som energisk trädgårdsentusiast. Men det är väl för att vi tillhör dem som inte är blyga med att lägga på vikter
Farbror Blå
15-12-2006, 10:08
kan tro det, som ni tränar=)
CITAT (Lena i Torslanda @ 15-12-2006, 11:06) Har aldrig kunna styrketräna utan handskar. Ändå har jag inga frökenhänder precis  det har man inte som energisk trädgårdsentusiast. Men det är väl för att vi tillhör dem som inte är blyga med att lägga på vikter  Stämmer för mej också! Alla timmar med spaden i näven härdar händerna, men inte för dom tunga vikterna på gymmet! Dessutom har flera av maskinerna räfflade stålstänger, förmodligen för att man inte ska halka, och det gör oooooont!  Värst tycker jag är att träna chins utan handskar, när man ska lyfta upp sig själv. Aj, aj.....  Skinnet i mina handflator kommer lixom i kläm. Visst - inget mesande med fjuttvikter här inte, eller hur!
Farbror Blå
15-12-2006, 10:25
hur många gånger kan du dra upp dej? *nyfiken*
Jag drar inte upp mej utan motvikt. Vet inte om jag grejar det - har faktiskt aldrig provat. Jag kör med 15 kg's motvikt och då kör jag 3x6-8 ggr. Så några gånger borde jag väl klara utan motvikt - ska testa någon gång och återkomma. Dips kör jag utan motvikt och då ca 3x10 ggr. Men man kan inte jämföra två personer med varandra - jag är ju förhållandevis lätt! Tjingeling!
Farbror Blå
15-12-2006, 10:40
CITAT (stina @ 15-12-2006, 10:27) Jag drar inte upp mej utan motvikt. Vet inte om jag grejar det - har faktiskt aldrig provat. Jag kör med 15 kg's motvikt och då kör jag 3x6-8 ggr. Så några gånger borde jag väl klara utan motvikt - ska testa någon gång och återkomma. Dips kör jag utan motvikt och då ca 3x10 ggr. Men man kan inte jämföra två personer med varandra - jag är ju förhållandevis lätt! Tjingeling!  näe vet, men jag är också bra lätt
Ett litet tillägg om styrketräning. Hur mycket jag orkar varierar väldigt mycket från gång till gång. För mej varierar det mer på styrketräningen än konditionsträningen av någon anledning. Kanske för att man mer kör max vad man orkar på styrketräningen, fast korta insatser. Skulle man köra så på konditionsträningen skulle det säkert variera lika mycket - om man skulle träna korta stunder på maxpuls alltså... Så ibland går det bra - ibland går det åt pipsvängen. Pipsvängsdagar får man ägna åt teknik istället och göra det bästa av situationen....
Handskar lär nog vara bra om jag ska hantera vikter över 30 kilo, stången hemma väger 27,5 som mest och den hanterar jag utan handskar. Men Då har jag söta märken i händerna efteråt.  Chins lär nog dröja innan jag klarar med mina modiga 72 kilo, fast vem vet vad som händer i framtiden?
CITAT (Farbror Blå @ 15-12-2006, 11:40) CITAT (stina @ 15-12-2006, 10:27) Jag drar inte upp mej utan motvikt. Vet inte om jag grejar det - har faktiskt aldrig provat. Jag kör med 15 kg's motvikt och då kör jag 3x6-8 ggr. Så några gånger borde jag väl klara utan motvikt - ska testa någon gång och återkomma.
Dips kör jag utan motvikt och då ca 3x10 ggr.
Men man kan inte jämföra två personer med varandra - jag är ju förhållandevis lätt!
Tjingeling! :rolleyes: näe vet, men jag är också bra lätt  Killar brukar ha lättare för det där - kanske för att vi oftast är annorlunda byggda. Ni har ju i regel en större muskelmassa över bröst/armar och är lite mindre nertill. Nu fattade ju inte gud vad han skapade för något när han gjorde mej  , så jag är inget typfall, men för dom allra flesta är det ju så.
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 11:43) Handskar lär nog vara bra om jag ska hantera vikter över 30 kilo, stången hemma väger 27,5 som mest och den hanterar jag utan handskar. Men Då har jag söta märken i händerna efteråt.  Chins lär nog dröja innan jag klarar med mina modiga 72 kilo, fast vem vet vad som händer i framtiden?  Men det är ju så bra på gymmet - ALLA kan köra chins. Och så plockar man bort ett par kilo i taget - och en dag så....  När jag började köra chins hade jag 35 kg motvikt och 30 kg på dips och det är väl knappt ett år sedan!
CITAT (stina @ 15-12-2006, 10:47) Men det är ju så bra på gymmet - ALLA kan köra chins. Och så plockar man bort ett par kilo i taget - och en dag så....  När jag började köra chins hade jag 35 kg motvikt och 30 kg på dips och det är väl knappt ett år sedan!  Chins är en mycket bra ryggövning så jag är villig att testa, det är få övningar som täcker hela ryggen som den gör.  Får se hur mycket motvikt det kommer att behövas, bara jag inte välter något
Farbror Blå
15-12-2006, 10:49
CITAT (stina @ 15-12-2006, 10:47) CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 11:43) Handskar lär nog vara bra om jag ska hantera vikter över 30 kilo, stången hemma väger 27,5 som mest och den hanterar jag utan handskar. Men Då har jag söta märken i händerna efteråt.  Chins lär nog dröja innan jag klarar med mina modiga 72 kilo, fast vem vet vad som händer i framtiden?  Men det är ju så bra på gymmet - ALLA kan köra chins. Och så plockar man bort ett par kilo i taget - och en dag så....  När jag började köra chins hade jag 35 kg motvikt och 30 kg på dips och det är väl knappt ett år sedan!  du gör verkligen framsteg du=) snart kör du chins utan motvikter=)
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 11:48) CITAT (stina @ 15-12-2006, 10:47) Men det är ju så bra på gymmet - ALLA kan köra chins. Och så plockar man bort ett par kilo i taget - och en dag så.... :rolleyes: När jag började köra chins hade jag 35 kg motvikt och 30 kg på dips och det är väl knappt ett år sedan! :rolleyes: Chins är en mycket bra ryggövning så jag är villig att testa, det är få övningar som täcker hela ryggen som den gör.  Får se hur mycket motvikt det kommer att behövas, bara jag inte välter något  Det kan du inte, för allt sitter ordentligt fast!  Det är ju lite teknik också inblandat - man vänjer sig. Jag tyckte det var groteskt hemskt första gångerna, trots motvikten! Det är fortfarande jobbigt värre - en av dom övningarna där resultatet mest hänger på dagsformen för mej. Ja, det är nog det allra jobbigaste i gymmet tycker jag.
Jag misstänker att dips är den hemskaste övningen för min del, för jag har inte gjort några övningar alls som ens antyder att de skulle kunna träna samma muskler i den omfattningen som dips gör.
Jag är så sugen att jag nästan studsar på stolen, underligt nog känns inte det myckna cyklandet alls i benen idag som jag trodde det skulle.
Maria i Helsingborg
15-12-2006, 11:10
CITAT (stina @ 15-12-2006, 08:46) Idag är det som sagt styrketräning.  Ska genast packa ner handskarna för jag hatar att köra utan sådana - gör så himla ont i händerna tycker jag om man ska köra tungt... Jobbigt nog ändå utan att man behöver bli skinnflådd också  Bra investeringstips LadyG om det är så att du fastnar för styrketräning (om du inte har sådana redan) - och till alla andra styrketränare naturligtvis - . Inte dyra alls! Jag har ett par Nike dri-fit som är tunnt tyg på ovansidan och med mocksförstärkningar i handflatorna. Någon mer än jag som håller med om att handskar är ett måste vid styrketräning eller är jag en ensam mes???  Nope, håller fullständigt med - hellre handskar än valkar och ont (ringarna skaver - nej, jag giter inte ta av dem). Vi har nog likadana handskar, Stina,visst är de sköna! Jag tror att de kostade 179:-
Kastade mig över styrketräningsgrejorna här hemma, kunde inte låta bli  Inte skratta bara, jag äger inte fler vikter än såhär så det får bli som det blir  10 assisted chins (Eftersom jag får manuell hjälp vet jag inte riktigt vad jag lyfter i Kg här) 10*4 armhävningar från fötterna 10*4 crunches 10*3 benböj (Lätt!) 10*3 benböj med 25Kg stång över axlarna (forfarande lätt!) 50s*2 plankan (smärtsamt sista gången, ryggen var fasligt trött!) 10*2 stångrodd (27,5 Kg) För lätt. 5*2 Militärpress (27,5 Kg) Lagom tungt! 3*1 Bicepscurls med stång (27,5Kg) Tuuungt!!! 5*2 Bicepscurls med stång (25Kg) Bättre. Eftersom jag vill kunna klättra imorgon håller jag mig kort och gör inte mer än så just nu. Kanske cyklar en sväng ikväll om benen är med på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|