|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
anna_rispan
10-12-2007, 13:35
CITAT (LadyG @ 10-12-2007, 13:03)  ...../.../... Det är väldigt svårt att bygga muskler så det synd på vågen, iaf om man menar mängd. Däremot är det fullt möjligt att en muskel stramar upp sig och blir fastare, vilket ger ett visuellt synligt resultat i spegeln men det ger inte ett jota på vågen. Det som händer om man börjar göra situps regelbundet är inte att fettet på magen förbränns utan att underliggande muskulatur byggts upp så den inte "hänger och dinglar" den också. När magmusklerna stramar upp sig och blir tightare dras fettet in mot kroppen också, vilket 9 av 10 uppfattar som att de förbrännt fett, när de egentligen inte gått ner ett hekto.
Hjälpte det? Jag uppskattade den beskrivningen mycket bra. Det ska jag berätta för min träningskompis. Och jag ska peppa mig själv med det. Att det blir fastare även om fettet sitter kvar.
Tack Lady G, det hjälpte en hel del att räta ut mina frågetecken.  Så om en person tror att hon inte går ner i vikt av sina promenader p.g.a att hon byggt så mycket muskler av dessa, så är hon totalt fel ute?
CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 13:35)  Jag uppskattade den beskrivningen mycket bra. Det ska jag berätta för min träningskompis. Och jag ska peppa mig själv med det. Att det blir fastare även om fettet sitter kvar. Visst är det positivt att man kan bli snyggare och få bättre hållning och det ganska snabbt, utan månaders kamp mot vikten? Det brukar jag använda som motivering för mig själv, det gör liksom inte så mycket om man har några extra kilon om de sitter snyggt s a s. CITAT (Magdis @ 10-12-2007, 14:08)  Tack Lady G, det hjälpte en hel del att räta ut mina frågetecken.  Så om en person tror att hon inte går ner i vikt av sina promenader p.g.a att hon byggt så mycket muskler av dessa, så är hon totalt fel ute? Det skulle ju jag vilja påstå iaf även om jag inte känner henne, man bygger inte muskler av promenader om man inte är sjukt klen i benen till att börja med. Det kanske vore idé att öka träningsintensiteten och dra ner på maten lite så börjar det nog hända saker
Idag tränade jag styrketräning. Kände mej taggad så det blev tunga vikter och få repetitioner. Bla bänkpress och vader + en massa annat förstås. På em var jag på massage - välbehövligt! Imorgon har jag löpning, bla långa intervaller inplanerat. Undrar hur det ska gå efter söndagens braklöpning, den myckna vadträningen och massörens hårda behandling av mina benmuskler.....
CITAT (stina @ 10-12-2007, 19:31)  Idag tränade jag styrketräning. Kände mej taggad så det blev tunga vikter och få repetitioner. Bla bänkpress och vader + en massa annat förstås. På em var jag på massage - välbehövligt! Imorgon har jag löpning, bla långa intervaller inplanerat. Undrar hur det ska gå efter söndagens braklöpning, den myckna vadträningen och massörens hårda behandling av mina benmuskler.....  Lyckliga du som varit hos massör... Inte alls avis inte! Det kommer att gå fint med intervallerna imorgon ska du se
Hmmmm, återstår att se. Bekymmersamt stel i vaderna just nu..... Det är sjukt, jag har ätit ett par jätteportioner potatis, stuvad spenat och falukorv kl 18.30. Och jag är HUNGRIG igen!!!!! Måste nog stappla ut i köket på mina stela benpipor och fixa ett par mackor och mjölk. Har jag binnikemask månne?????
anna_rispan
10-12-2007, 22:15
Jag har gjort lite övningar för min rygg framför tv-apparaten. Först några skjuta-rygg och svanka. Sedan lite rygglyft och benlyft. Sådana där man står på knä och lyfter benet uppåt. Min rygg har kännts så avig sedan helgen så jag tänkte att det var träning som var medicinen. Det visar sig.  Heja på ni andra flitiga myror.
Ajaj, akta vaderna Stina så att du inte överanstränger dem!
Hoppas du har rätt anna_rispan, att det var träning ryggen ville ha!
Idag har jag träningsvärk i magen så jag knappt kan gå, sitta, stå eller ligga. Fick inte sova ordentligt i natt eftersom jag väckte mig själv så fort jag rörde mig.
Hoppas det går över snart!
CITAT (LadyG @ 11-12-2007, 17:17)  Idag har jag träningsvärk i magen så jag knappt kan gå, sitta, stå eller ligga. Fick inte sova ordentligt i natt eftersom jag väckte mig själv så fort jag rörde mig.
Hoppas det går över snart! Jag vill också ha träningsvärk i magen.  Hur gjorde du?
Farbror Blå
11-12-2007, 19:08
haha föreslår situps, halva bara korta och långsamma, med en vikt långt upp på överkroppen, kan hålla fem kilosvikt i händerna, eller ha viktmuddar på handlederna och knäpp fingrarna bakom nacken..
Härligt Ladyn! Träningsvärk är mysigt! Idag har jag sprungit sk långa intervaller, dvs snabb löpning i intervaller om 1 km. 5 stycken sådana körde jag med ståvila emellan. 4 i hastigheten 4:47 min/km och sista i 4:30 min/km. Kuligt var det och bra för syreupptagningsförmågan!  Korta intervaller springer man riktigt fort i 1-2 minuter tills pulsen närmar sig max - det är också himla skojsigt och bra för att höja sin mjölksyratröskel. Ju närmare mjölksyratröskeln ligger maxpulsen, desto snabbare kan man springa innan man får mjölksyra och kroknar. Får variera mellan dom här två intervalltyperna - varannan vecka det ena och varannan det andra.
CITAT (Magdis @ 11-12-2007, 18:04)  Jag vill också ha träningsvärk i magen.  Hur gjorde du? Jag gjorde situp med fötterna i soffan, 100 för att vara exakt, men det var ett tag sen jag gjorde det så magen tycker inte om mig nu. I våras gjorde jag 150 såna utan att få träningsvärk, så man tappar fort. Har iofs träningsvärk i benen också men inte lika mycket  CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2007, 19:08)  haha föreslår situps, halva bara korta och långsamma, med en vikt långt upp på överkroppen, kan hålla fem kilosvikt i händerna, eller ha viktmuddar på handlederna och knäpp fingrarna bakom nacken.. Mycket bra förslag!!!  Blanda in några vridningar också så får du med de sneda magmusklerna också, t ex genom att nudda höger knä med vänster armbåge och vice versa. Kan nästan garantera träningsvärk, under förutsättning att skuldrorna aldrig nuddar backen, utan magen får jobba hela tiden. (Lägger man ner skuldrorna tappar man spänningen i magen och muskeln hinner vila.) CITAT (stina @ 11-12-2007, 19:09)  Härligt Ladyn! Träningsvärk är mysigt! Idag har jag sprungit sk långa intervaller, dvs snabb löpning i intervaller om 1 km. 5 stycken sådana körde jag med ståvila emellan. 4 i hastigheten 4:47 min/km och sista i 4:30 min/km. Kuligt var det och bra för syreupptagningsförmågan!  Korta intervaller springer man riktigt fort i 1-2 minuter tills pulsen närmar sig max - det är också himla skojsigt och bra för att höja sin mjölksyratröskel. Ju närmare mjölksyratröskeln ligger maxpulsen, desto snabbare kan man springa innan man får mjölksyra och kroknar. Får variera mellan dom här två intervalltyperna - varannan vecka det ena och varannan det andra. Nja, inte när det är så mycket att man svettas av attv stiga upp ur soffan. Imorgon kanske det är mysigt men idag är det fasansfullt  Toppen-löpning! Vilket konditionsmonster du är! Vad månne det bliva av detta?
Nej, isch - är det så mycket så att det är handikappande är det inte så skojigt.... Äsch heller - inte är jag något konditionsmonster heller!  Ett tjockt pannben Tjurskallig J-igt bra och peppande musik i öronen Taskig kontakt mellan hjärna och övriga kroppsdelars rop om besinning
Nu har jag varit och styrketränat och nu jäsingen tog jag i rejält.  Jag ökade på alla vikter ordentligt. På lårens in och utsidor la jag på 4 viktplattor mer än vanligt men orkade ändå göra nästan lika många repetitioner. Min tanke var att ta så tungt att jag skulle orka max 8-10 repetitioner. Jag börjar bli less på att köra 15x3 och ändå känna att jag skulle orka göra 5 set till om jag hade lust. Nu ska jag bygga muskler! Hoppas jag får träningsvärk i magen nu då av att ha kört i maskin med extra tunga vikter. Farbror Blå´s och Lady G:s tips var ju bra där med situpsen. Kanske funkar lika bra på pilatesboll med Lilleman i famnen? Han kommer ju nämligen alltid och ska upp i famnen när man sitter där.  Nu sitter jag o smuttar på en Super Gainers Fuel-drink. Smakar inget vidare men jag vill göra slut på burken (som jag köpte i december 2005)
Jag återknyter till det jag skrev tidigare om att göra olika övningar för samma muskler. T.ex för triceps så gör jag två olika övningar. Denna:  och denna:  Enligt sajten som Lady G tipsade om ser de två övningarna ut att komma åt samma musker. Då borde det ju räcka med att man tar enbart en av övningarna vid varje träningstillfälle och istället lägger på så mycket vikt att man tröttar ut musklerna rejält? För bröstmusklerna kör jag denna:  och denna:  Där är det i stort sett samma muskler som berörs förutom att chest press även blandar in triceps som synergist och dessutom använder biceps som stabilisator. Om man enbart väljer en bröstövning vid varje tillfälle så vore ju alltså chestpress den smartaste att välja. Den där sajten kan man ju gräva i hur mycket som helst känner jag...den var jättebra!
CITAT (Magdis @ 11-12-2007, 23:08)  Nu har jag varit och styrketränat och nu jäsingen tog jag i rejält.  Jag ökade på alla vikter ordentligt. På lårens in och utsidor la jag på 4 viktplattor mer än vanligt men orkade ändå göra nästan lika många repetitioner. Min tanke var att ta så tungt att jag skulle orka max 8-10 repetitioner. Jag börjar bli less på att köra 15x3 och ändå känna att jag skulle orka göra 5 set till om jag hade lust. Nu ska jag bygga muskler! Hoppas jag får träningsvärk i magen nu då av att ha kört i maskin med extra tunga vikter. Farbror Blå´s och Lady G:s tips var ju bra där med situpsen. Kanske funkar lika bra på pilatesboll med Lilleman i famnen? Han kommer ju nämligen alltid och ska upp i famnen när man sitter där.  Nu sitter jag o smuttar på en Super Gainers Fuel-drink. Smakar inget vidare men jag vill göra slut på burken (som jag köpte i december 2005)  Lycka till med muskelbyggandet Magdis! :-D Jag kör ofta så tungt som 5-6x3.... Vill inte heller "harva". Hälsar "här ska byggas muskler 2"
CITAT (stina @ 12-12-2007, 16:07)  Lycka till med muskelbyggandet Magdis! :-D Jag kör ofta så tungt som 5-6x3.... Vill inte heller "harva". Hälsar "här ska byggas muskler 2"  Muskelklubben!  Fattar inte att jag har harvat så länge som jag gjort. Vissa muskler kommer jag dock få fortsätta harva på med, nämligen i axlarna. Lägger jag på tungt där så kommer armarna att lossna.
Japp! Nu får dom snart passa sig.... Självklart ska man vara försiktig i sina "klena partier". Jag kör inte heller vissa axelövningar så tungt - då pajar jag direkt. Sådana övningar där man vrider axeln utåt kan jag inte köra med tunga vikter, däremot går alla andra armövningar bra. Dessutom kör jag alltid ett lite lättare snabbt uppvärmningsset på 10-12 repetitioner för att värma upp muskeln lite innan jag brassar på dom tunga vikterna. Tror det är smart faktiskt.
anna_rispan
12-12-2007, 16:20
Magdis: när jag gick på introt i friskis gym sa de. 15 x 2. o de sista tre ska vara kämpiga. då har man "lagom" vikt. och ja, jag vet att det är en av typ 1000 metoder.
Det enda man inte ska göra är att lassa på så mycket vikt så att man inte kan utföra rörelsen korrekt eller skadar sig. Man ska exempelvis absolut inte behöva gunga upp vikten för att orka.  Framför allt tjejer är så himla rädda för att lägga på tungt. Sen tycker dom att det är så himla tråkigt med styrketräning för att det inte ger något resultat. Tacka sjutton för det.....
Dagens träningsrapport: 08.00 - 08.28 Lugn morgonjogg på löpbandet inför dagens datakurs. 17.30 - 19.30 Klättring. Idag var jag lite emlig i själen, men jag kom i alla fall riktigt långt på en attans knepig led som var markerad både som teknisk svår och fingerjobbig. Så jag är rätt nöjd ändå....
Jag tycker du var jättestrong idag med tanke på att själen var lite ömtålig idag. Jag är nöjd men inte exalterad över klättringen, mest nöjd är jag över att jag alls klarade av att leda den gula med min träningsvärk  Fast att magen var så viktig även i klättring..? Kampsport, det visste jag. Löpning har jag börjat greppa att magen är viktig också men klättring? Det kom som en fullständig överraskning. Här ska tränas mittkroppstyrka!
Tack Ladyn! Tycker du var en salt brud som grejade dig så bra som du gjorde trots din "klena mittkropp". Fram för mer mittkroppsträning åt folket! Jag ska ge min en omgång imorgon...
CITAT (stina @ 12-12-2007, 16:17)  Japp! Nu får dom snart passa sig.... Självklart ska man vara försiktig i sina "klena partier". Jag kör inte heller vissa axelövningar så tungt - då pajar jag direkt. Sådana övningar där man vrider axeln utåt kan jag inte köra med tunga vikter, däremot går alla andra armövningar bra. Dessutom kör jag alltid ett lite lättare snabbt uppvärmningsset på 10-12 repetitioner för att värma upp muskeln lite innan jag brassar på dom tunga vikterna. Tror det är smart faktiskt. Det är precis samma för mig gällande vridrörelser i axlarna. Omvända flies t.ex, där tappar skelettet kontakten med musklerna om det blir för tungt. Tror att det är då axeln glider ur led. När axlellederna kan stabilisera sig däremot så kan jag köra på. Jag har tredubblat vikten på shoulderpress sedan jag började om att träna seriöst igen för 3 månader sen. Bra tips det där om att köra ett uppvärmningsset. Det tror jag är en väldigt bra grej...det ska jag härma.
Jag fick skippa mittkroppsträningen idag för jag har ont i ryggen. Inte mitt vanliga, utan i mitten av ryggen. Tror det är någon muskel som spökar för jag hade sjukt ont i ryggen inatt när jag drog in för mycket luft i lungorna. När jag andades in så högg det mitt i ryggen i höjdled och vid ryggraden. Eftersom jag tror på någon form av mildare träning vid ryggont och inte vila så ersatte jag styrketräningen med en längre powerwalk och gick sedan på poweryoga där jag tog det lugnt och försiktigt. Känner mej faktiskt lite mjukare i ryggen nu - hoppas det är borta till boxningen imorgon.....
Aj aj!  Jag känner väldigt väl igen det där med smärtan när man andas in. Tror samma som du att det är nån muskel. Det kanske trycker på nån nerv också. Går det inte över snart är det kanske nåt som din kiropraktor kan hjälpa dig med. Det är säkert nyttigt med mild träning hur som helst bara det inte överanstränger muskeln ytterligare.
Jo, jag tänkte försöka se om det fixar sig själv. Annars får han fixa det åt mej i nästa vecka eller imorgon om det skulle vara värre då.  Fast jag känner mej mjukare efter träningen faktiskt.
Tänk om man hade fattat för länge sen att träning är boten för de flesta åkommor i skelett och muskler, då hade jag antagligen besparat mig de axelproblem jag har idag. Varför talade ingen om det tidigare?  Jag är lite stolt över mig själv nu angående att jag skärpt mig med maten de senaste dagarna. Jag har ätit så duktigt så! Jag tyx kunna äta precis hur mycket som helst när jag väl gör det, men kan lika gärna låta bli att äta alls utan att besväras av det. Lite skumt!  Skumt tycker jag också det är att jag gått ner flera kg i vikt men ändå håller på att spräcka min elastiska träningströja + alla mina gamla BH:ar och toppar. Bröstkorgsomfånget verkar ha expanderat. Man tycker ju det borde va tvärtom när man förlorat vikt.
Farbror Blå
13-12-2007, 18:02
dutti flicka Magdis, maten är A och O för hälsan, inte slarva! ( sa han som käkar mackor jämt..)
angående träningstoppen: den har inte månne bara krympt?
Magdis: Så har det varit för mej också - jag kunde gå till 3 på em och komma på att jag helt glömt äta något på hela dagen. Nu är det inte så längre, för jag verkar ha sån sjukt hög ämnesomsättning av träningen så jag äter något nästan hela tiden. Det knastrar om mej när jag sitter vid datorn på jobbet och knaprar nötter eller frukt. Som en hamster låter jag säger min rumskamrat. Det är nog bara att du äter, och äter och äter. Ofta, ofta, så vänjer du kroppen vid att få käk hela tiden och blir hungrig. Toppen om man vill bygga muskler! Ryggen mår hur som helst riktigt bra nu och det är jag väldigt glad för. Vill ogärna missa sista boxningspasset innan juluppehållet....
CITAT (Farbror Blå @ 13-12-2007, 18:02)  dutti flicka Magdis, maten är A och O för hälsan, inte slarva! ( sa han som käkar mackor jämt..)
angående träningstoppen: den har inte månne bara krympt? Ja såna saker kan ju hända, men det är konstigt att allt annat krympt också. Det måste ju bero på mina svällande överkroppsmuskler Stina: bra att du äter ofta när du tränar så hårt som du gör. Låter gulligt, det där knaprandet bakom datorn.  Som en liten hasselmus.
Klart det är överkroppsmusklerna som sväller Magdis!
Skönt att ryggen mår bättre Stina! Jag är lycklig, jag satte nytt personbästa på milen och det var då på tiden  Numera tar det mig 67 minuter och 44 sekunder att förflytta min lekamen 10km och då ingår uppvärmning. Nästa gång värmer jag upp ett par kilometer, nollställer bandet och sen rusar jag iväg så får vi se om det gör någon skillnad.
Grattis Ladyn! Bra jobbat!!!!  Klart det gör skillnad om du värmer upp om du ska springa på tid - det gör jag alltid då. Jag springer ju bara mot klockan ibland och då värmer jag upp ordentligt, åtminstone 1-1,5 km. I normalfallet, dvs när jag inte springer mot klockan, gåvärmer jag när jag ska springa milen. Ska jag springa 5 km, och alltså fortare, så joggvärmer jag upp istället. Ska jag springa intervaller värmer jag upp i snabbare tempo och avslutar med någon rusch så att pulsen kommer upp i arbetstempo. Annars blir första intervallen så himla jobbig tycker jag. Idag blev det nästan som jag tänkt mig med träningen. Ryggen var bättre, men jag vaknade ett par gånger inatt och hade ont och kände även av det på förmiddagen. Var fundersam på hur boxningen skulle gå faktiskt. Började springa på löpbandet och när jag sprungit en stund kom kiropraktorn förbi så jag stoppade honom och beskrev mina symtom. "Du har en låsning i revbensbågen" sa han - kom ska jag fixa det. Och gulle honom - han tog in mej, svettig och äcklig som jag var, knäckte till i ryggen - och vips var allt det onda borta. Helt gratis!!!! Fy sjutton vad jag har det bra tänkte jag faktiskt när jag var tillbaka på löpbandet (får man tänka så utan att bli straffad....  ) Vilket superkanongym jag tränar på med superkanonpersonal. Efter behandlingen fick jag lite tidsbrist innan boxningen så jag körde 4 km totalt. Blandade fartlek och löpskolning (för första gången). Det var skojigt med löpskolning!  Lugn jogg emellan dom olika hyssen. Därefter var det årets sista boxpass. Vi var taggade och läraren var taggad så det var ett fasligt liv i salen. Det tjoades, skreks och slogs så det stod härliga till. Läraren sprang omkring och hetsade oss och smällde ihop mitsar medan han skrek för att få oss att bli riktigt galna. Och det blev vi! Nu är det helg.... Har lite snärjigt schema så jag får se hur det blir med träningen i helgen. Hoppas få möjlighet till ett åtminstone lite kortare löppass på söndag.
Stina: vilket drömgym du tränar på o framför allt; vilken toppenkiropraktor du har.  Så himla härligt att du fick hjälp direkt. Jag har nu avverkat ett styrkepass igen. Det gick lite segare idag tyvärr men nu känns det ordentligt i axelpartiet. I maskinen för lårens insidor gick det åt skogen direkt. Jag hade på för tungt och när jag skulle klämma ihop låren så sproingade det till o kändes ungefär som att det gick av en sträng i ljumsken. Sen gick det inte att göra övningen ens med lätta vikter. Klantigt!
Jaaa, gymmet och dom som jobbar där är verligen underbara! Asch då Magdis - det har "sproingat" i min ljumske också en gång. Jag var på ett hoppläger och kom efter i ett språng i nedförsbacke i en terrängbana. Som tur var fanns det en sjukgymnast med på lägret som kunde hjälpa mej. Inte kul att vara på ridläger och inte kunna rida.... :-( Idag har jag sprungit en lugnt och fridsamt pass på 2 mil/114 minuter. Hade lätt kunnat fortsätta en mil till faktiskt, men plikten kallade - var tvungen att agera flytthjälp. Imorgon är det styrketräning på schemat.
Bra sprunget, men fridsamt?  Jisses vilken olika syn på saker och ting man kan ha ibland  Imorgon blir det roligt, då ska jag gästträna på ett nytt gym. Så det blir både styrka på dagen och löpning på kvällen. Det ska bli roligt!
Inget träning i helgen som var min första lediga på 10 veckor!!  Ändå grym träningsvärk så jag knappt kan sova, aj, aj. Stått nästan hela helgen på en trappstol så mina ben har skakat och musklerna har "brunnit", ont i magmusklerna också. Direkt vi började i dag igen så började mina ben skaka på en gång, jag hade ju just ställt mej där. Målat väggar, värmerör och oljat ekkarmar i helgen i svågerns nya relax/badrum. Snart ska det bubblas och bastas!
Låter som en välförtjänt vila estet
CITAT (LadyG @ 16-12-2007, 23:59)  Bra sprunget, men fridsamt?  Jisses vilken olika syn på saker och ting man kan ha ibland  Imorgon blir det roligt, då ska jag gästträna på ett nytt gym. Så det blir både styrka på dagen och löpning på kvällen. Det ska bli roligt! Fridsamt så till vida att det inte var över min "långmarschfart" Ha så jättekul! Återkom genast med rapport *trummar otåligt*
CITAT (stina @ 17-12-2007, 10:24)  Fridsamt så till vida att det inte var över min "långmarschfart" Ha så jättekul! Återkom genast med rapport *trummar otåligt*  Återkommer så fort jag kommit hem  fast det kan ta lite tid för jag ska handla julklappar också, och det vet man aldrig hur lång tid det kan ta. Borde nästan regga allt spring som träning... Ash, orka förresten, det är ju inte så att jag springer mellan hyllorna. det är ju ganska lugnt promenerande det är frågan om. Inget allvarligt mao
Vilken dag det har varit  Körde styrketräning på ett för mig nytt gym, Fairing i Veddesta. Jätteskoj, fick lära mig ett par nya övningar som jag ska köra oftare (knäböj med skivstång samt marklyft). Mycket bra benövningar, det kändes. jag tog det lilla lugna med dem med intervallpasset i åtanke. Vi körde latsdrag och hantelcurls också och jag lärde mig att jag är starkare i vänster än i höger!! Jag är högerhänt så det tog en stund innan jag begrep orsaken - ledklättringen! Jag hänger i vänster och klipper i repet med häger. Körde någon mer övning som jag inte vet namnet på, en bra en för ryggen där man står framåtlutad mot en bänk och lyfter hanteln med axel/ryggpartiet så högt man kan. Efetr att ha ätit middag hos makens föräldrar skenade jag till Salveo och sprang intervallpass. Det gick tungt men jag klarade det iaf, och det är huvudsaken för det ger bra energi åt resten av veckan. Börjar jag en vecka bra är det lättare att fortsätta bra s a s  Nu är jag lite trött
Låter som om du hade en toppenträningsdag LadyG! Nu är jag en slagen kvinna.... Var på julfest igår kväll och idag har jag suttit på datakurs hela dagen och försökt lära mig administrera ett datasystem. Jäsp.... Ingen träning idag alltså. Men imorgon ska jag ta igen det. På lunchen ska jag springa en mil, vararv en stor del korta snabba intervaller. På kvällen är det klättring.
Jag känner mig rätt mör nu fast av andra anledningar... Det var gradering på klubben och som instruktör fnattade jag runt en del på mattan så det blev lite svettigare än jag hade räknat med, hade ju tänkt mig en lugn dag. Ha det så skoj på löpningen, klättringen ser jag fram emot
Idag har jag träningsvärk i halsen!!!!  (och i magen)..... Får se om jag pallar intervaller eller om det blir en lugnare löpning....
Jag hade det på känn och det stämde - idag vill inte min kropp springa.... Kände mej som en elefant med fysisk infarkt. Kunde inte springa med någon som helst spänst utan jag dundrade på så det small i löpbandet. Insåg raskt att "idag är det ingen bra dag för intervaller - skippar det". Jag känner faktiskt direkt när jag börjar springa om kroppen inte är på G. Då händer alltid det här: - blir fort väldigt varm - svettas inte en droppe - flåsig - hjärtat svarar inte på ansträngningen - pulsen stiger inte Då är det bara för mej att tänka om och ta det lugnt - idag var det alltså en sådan dag. Så jag joggade 5 km och satt sedan och "myscyklade" 30 min med skön musik i öronen. Stretchade och la mig sedan i bastun. Får väl "mysklättra" ikväll också, för det tänker jag baske mej inte missa.... Det är skönt att träna så mycket så att jag aldrig behöver bråka med kroppen dom dagar som den inte vill. Jag tänker aldrig att "jag SKA fullfölja det här" om ovanstående symtom inträder. Däremot har jag inga som helst problem att pressa mig när jag är på G och när kroppen reagerar som den ska på ansträngningen - att bli trött och flåsig så att jag ser stjärnor då är bara härligt. Då säger INTE kroppen sluta som idag.
Nu måste jag rådfråga er allvetande träningsorakel!  Mina småttingar är förkylda bägge två och jag inser ju att det bara är en tidsfråga innan jag också åker dit. Jag har träningskväll ikväll, men funderar på om det är bättre att stanna hemma. Inte för att jag känner mig dålig än, bara trött efter att ha varit vaken hela natten p.g.a att Lilleman varit dålig, men det lär ju vara så att man är mer mottaglig för smittor dagarna efter att man tränat. Jag vill ogärna vara sjuk på julafton förstås. Hur hade ni gjort, tränat eller inte?
Sömnbrist + sjuka barn i närheten + det "fönster" av nedsatt immunförsvar som alltid blir efter träning = ingan bra idé (som du redan räknat ut).
Jag hade stannat hemma, onödigt att riskera julafton för ett enda pass.
CITAT (LadyG @ 19-12-2007, 15:55)  Sömnbrist + sjuka barn i närheten + det "fönster" av nedsatt immunförsvar som alltid blir efter träning = ingan bra idé (som du redan räknat ut).
Jag hade stannat hemma, onödigt att riskera julafton för ett enda pass. Ja du har ju rätt i att det är onödigt. Jag skippar träningen ikväll.  Istället ska jag åka o göra några ärenden och skicka iväg ett paket med posten...det borde ju inte vara så ansträngande att det räknas som träning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|