|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Whiskuchi
25-04-2008, 09:21
Ähem. Ni som verkar träna så mycket.. är det ok om en Friskis-motionär hänger här?  Jag försöker pallra mig iväg tre gånger i veckan, vanligtvis Styrka Medel, Kijympa och Kibox. Boxen är favorit (jag hade ingen aning själv om att det är så tillfredsställande att slåss  )
Självklart Whiskuchi, alla är hur välkomna som helst  Visst är det kul att slåss? Det är en av de roligare träningsformerna! Vad är kijympa?
Whiskuchi
25-04-2008, 10:34
CITAT (LadyG @ 25-04-2008, 11:05)  Självklart Whiskuchi, alla är hur välkomna som helst  Visst är det kul att slåss? Det är en av de roligare träningsformerna! Vad är kijympa? Det är ungefär som ett medelpass fast konditionen är ersatt av en del slag och sparkar (i luften, inte mot partner som i Kiboxen)
CITAT (Whiskuchi @ 25-04-2008, 11:34)  Det är ungefär som ett medelpass fast konditionen är ersatt av en del slag och sparkar (i luften, inte mot partner som i Kiboxen) Spännande, det blir en hel del balans på köpet då förstår jag? Tycker nog det är lite roligare att få slå på någon än bredvid eller i luften
Whiskuchi
25-04-2008, 13:29
CITAT (LadyG @ 25-04-2008, 11:40)  Spännande, det blir en hel del balans på köpet då förstår jag? Tycker nog det är lite roligare att få slå på någon än bredvid eller i luften  Mj, litegrann, men det pass jag gått med mest balans är Core
CITAT (Whiskuchi @ 25-04-2008, 14:29)  Mj, litegrann, men det pass jag gått med mest balans är Core  Core? Fascinerande, det är det pass jag tycker är helt klart tuffast av alla!
Whiskuchi
26-04-2008, 19:30
CITAT (LadyG @ 26-04-2008, 14:09)  Core? Fascinerande, det är det pass jag tycker är helt klart tuffast av alla! Jag måste ha gjort något fel, jag känner mycket mer i magmusklerna dagen efter ett Kibox-pass än efter Coren
CITAT (Whiskuchi @ 26-04-2008, 20:30)  Jag måste ha gjort något fel, jag känner mycket mer i magmusklerna dagen efter ett Kibox-pass än efter Coren  Du behöver inte göra fel, det kan mycket väl vara så att de övningar ni gör på coren är lätta för dig, du kanske är väldigt bra på dem medan det är andra övningar i kiboxen som du inte behärskar lika bra? Bara gissar, det kan ju bero på ledaren också. Kiboxledaren kanske kör hårdare med er?
Whiskuchi
26-04-2008, 20:27
CITAT (LadyG @ 26-04-2008, 21:20)  Du behöver inte göra fel, det kan mycket väl vara så att de övningar ni gör på coren är lätta för dig, du kanske är väldigt bra på dem medan det är andra övningar i kiboxen som du inte behärskar lika bra? Bara gissar, det kan ju bero på ledaren också. Kiboxledaren kanske kör hårdare med er? Ja, det ska gudarna veta, jag kan knappt hålla vattenflaskan när passet är slut - och jag älskar det!
CITAT (Whiskuchi @ 26-04-2008, 21:27)  Ja, det ska gudarna veta, jag kan knappt hålla vattenflaskan när passet är slut - och jag älskar det!  Då är det säkert därför  Kom hem från en löprunda precis nyss, 10km i Ursvik. Ett backigt helvete, men vackert! Näst bästa tiden, var bara 33 sekunder från nytt perosnbästa så jag är skapligt nöjd och lite trött
Jag har ytte-pyttelite träningsvärk i gumpen idag Antar att det var backarna i Ursvik som gjorde det, det känns hur som hlest bra!
Varit och styrketränat ikväll och den här gången körde jag verkligen skiten ur musklerna. Jag var darrig i både armar och ben när jag kom ner till duschrummet. Återuppladdar mig med en proteinshake just nu.
Härligt Magdis, körde du några roliga övningar? Några favoritövningar?
CITAT (LadyG @ 27-04-2008, 20:32)  Härligt Magdis, körde du några roliga övningar? Några favoritövningar? Mina favvisar är sittande rodd och sittande framåtlutad rodd bl.a. Det blev mycket sånt och så värmde jag dessutom upp i roddmaskinen.  Mest axelträning blev det ikväll. Det känns som att det skulle kunna bli en härlig träningsvärk.
CITAT (Magdis @ 27-04-2008, 21:06)  Mina favvisar är sittande rodd och sittande framåtlutad rodd bl.a. Det blev mycket sånt och så värmde jag dessutom upp i roddmaskinen.  Mest axelträning blev det ikväll. Det känns som att det skulle kunna bli en härlig träningsvärk.  Rodd är bra för hela överkroppen, bli inte förvånad om du får träingsvärk i ryggen också  Sittande rodd tycker jag också om, den är så härlig för man kan lägga på så tungt och få känna sig riktigt stark!
Hej på er! Jag har varit på landet i helgen och ägnat mig åt att försöka få en stor yta stenfri. Gått framåtlutad och krafsat fram stenar tills jag var så trött i ryggen så jag la mig ner och krafsade istället och kastade stenarna i skottkärran.  Ingen vanlig träning i helgen alltså. Imorgon ska jag göra ett konditions- och maxpulstest så då får jag springa tills ögonen ploppar ur huvudet.
krellus
28-04-2008, 15:15
Tro inte att ni går säkra... jag är inne och läser regelbundet även om jag inte skriver så ofta.
Igår blev det långpass på landet. Underbart springväder. Egentligen skulle jag ha sprungit under lördagen men då ville jag vara lite i trädgården istället så söndagen fick det bli.
Hej Krellus! Idag gjorde jag alltså ett maxpuls- och konditionstest igen. Fick börja med att värma upp i 5 minuter och sedan sprang jag 2 km i 6 min/km medan min puls kollades var 200:e meter. Direkt när dom 2 kilometrarna var avverkade började PT'n öka min fart och maxpulstestet tog vid. Det var rejält kämpigt mot slutet då pulsen under en tid som kändes som en evighet hoppade upp och ner mellan 184 och 186 innan jag gjorde ett extraryck och den till slut stannade på 187. Exakt samma resultat som i september alltså. Sedan kollade kon min puls hela tiden medan jag gick sakta - för att se hur lång tid det tog för den att komma ner till 110. I september i år ska vi göra om konditionstestet, men något mer maxpulstest behöver jag inte göra - nu vet vi att 187 är korrekt. Resultatet från konditionstestet dröjer några dagar. Efter testerna kom det mest plågsamma - stretchen. Aj, aj, aj. Hon hängde på mej och töjde ut höftböjare, alla dom olika gumpmusklerna, bröstmuskler och lårmuskler. Fy fasiken vad ont det gjorde emellanåt - DÅ höll ögonen på att ploppa ur huvudet på mej!  Jag var rejält sned i rörligheten i bäckenet tydligen. Stel i höger bak och vänster fram och ordentligt kort i höftböjarna. Fick skäll som vanligt......
trevligt att du fick din maxpuls bekräftad, fast vad blev resultatet av konditionstestet? Att den är bra?
krellus
29-04-2008, 10:16
CITAT (LadyG @ 29-04-2008, 10:16)  trevligt att du fick din maxpuls bekräftad, fast vad blev resultatet av konditionstestet? Att den är bra? Jag tror att vi alla vet att Stinas kondis måste förbättras avsevärt!!! Or maybe not...
CITAT (krellus @ 29-04-2008, 11:16)  Jag tror att vi alla vet att Stinas kondis måste förbättras avsevärt!!! Or maybe not... Ja preciiiiiis!  Själv håller jag givetvis på att bli förkyld igen när jag äntligen kommit igång med träningen igen. Har svinont i halsen.
CITAT (krellus @ 29-04-2008, 11:16)  Jag tror att vi alla vet att Stinas kondis måste förbättras avsevärt!!! Or maybe not... lol Jag tänkte nog mer att den redan är så bra att det väl knappt går att göra den bättre.  Magdis, stackare du får hålla dig till promenader och sådant som inte är farligt för hjärtat då.
CITAT (estet @ 19-04-2008, 22:24)  Sprungit idag och tränat hemma med vikter och core. Vi har en motionslåda på jobbet där vi lämnar en lapp varje gång vi tränar. Har gett mej f*n på att vinna i april men det kan bli jämt mot alla hundägare som promenerar mycket.  Jaha, kom på 4:de plats efter 3 hundägare!  Vad var det jag sa..Hon som vann hade 33 lappar på 27 dagar för att hon går ut med sin hund flera ggr per dag. Jag hade 21 lappar/dagar. Sprungit 2 dar i rad nu, kanke det blir gymmet ikväll. Vi har anmält oss på jobbet till Vårruset, spännande! Visst ja, vann ett presentkort hos en massör genom jobbet, en utlottning av alla som löser träningskort.
Nu har jag fått svaret på konditionstesten och min återhämtningsförmåga har förbättrats. Syreupptagningsförmågan gav ungefär samma resultat som i september, men PT'n trodde att den egentligen förbättrats, men att värdet var lite missvisande pga att jag just nu tränar väldigt hårt och att kroppen är lite trött. Förra testet gjordes i september, alltså ganska nära efter semestern och efter en viloperiod brukar värdena bli bättre. Vi ska göra om det i september och kolla. Fast jag är inte trött och det sa hon var det viktigaste - att jag alltså känner mej stark. Hon trodde säkert att jag ska orka fram tom maran, men tyckte att jag sedan ska växla ner lite och ta en lugnare period. Jag kikade tillbaka i min träningsdagbok och jag har kört på hårt nästan non-stop sedan i augusti förra året. Hmmmmm, inte konstigt kanske att kroppen börjar längta efter lite vila.
Idag har jag kört 400-metersintervaller. 12x400 m i 4:15-tempo med 400m jogg emellan. Det gick som tåget faktiskt konstigt nog. Jag var lite tveksam till valet av dag för intervaller med tanke på gårdagens övning, men kroppen slutar aldrig förvåna mig.
Det blev en lätt styrketräning i kväll. Magdis! Satt och läste på sittande roddmaskinen vilka muskler som används - du tränar hela övre ryggen plus biceps. Igår när jag var ute och sprang höll jag på att trampa i en vägbrunn (-heter det så?) men lyckades parera så jag bara trampade på kanten. Känns lite idag, inte i aktivitet utan det moler till då och då i vilande. Känns inte alls när jag springer, testade lite på väg från brevlådan. Tuur där. Har tidigare haft stora problems med att vricka fötterna tom när jag går. Tror det beror på en stukad fotled jag inte tog hand om. Tror jag fortsätter med styrke i veckan och vilar foten. Det låter bra det där Stina!
Hoppas fossingen blir bättre snart då! Ja att roddmaskinen tränar hela överkroppen kände jag dagen efter!  Benen måste också involveras för jag har världens träningsvärk i baksidan av låren och skinkorna och jag kan inte ha fått det enbart av benpressen. Axlarna blev inte så mörbultade som jag förväntade mig, det kanske beror på att de börjar bli lite vältränade nu kan man ju hoppas.  Imorrn skulle jag ha kört ett dunderpass igen men den  förkylningen kommer sätta stopp för det.
Igår sprang jag hem från jobbet. Ett lugnt och skönt pass i solen. Längs hela kajen från Slusen och in till Tegelbacken (nära Centralen) satt människor i solen och mös, hade picknick, åt glass eller solade. Min löpväg går också några kilometer längs Karlbergskanalen och där var också massor av människor som gick, satt, cyklade eller joggade. Det ÄR en fantastisk huvudstad vi har med allt detta vatten! Imorse BANGADE JAG! Jag hade tänkt springa in till jobbet, men började packa ihop grejerna vi ska ha med till landet - vi åker direkt efter jobbet mitt på dagen idag. Klockan tickade iväg och när jag var klar kände jag att jag inte orkade dra på mig springkläderna och kuta iväg. Jag tog t-banan istället.....
Det är ju inte så fel att lyssna lite extra noga på kroppen just nu, du är ju inne i en riktigt hårt träningsperiod. Jag tror inte löpningen blir lidande av att du inte sprang dit, du har ju sprungit en hel del ändå ju  Det enda som blir lidande blir psyket  Iaf kan jag bli lite nojjig om jag hoppar över ett pass, eller byter ut det mot något. Då kan jag börja inbilla mig att jag får bnörja om från början, från allra första början igen nästa gång. Ren inbillning förståss, och det går över till nästa pass :-)
Rejäl styrke idag, foten känns mycket bättre. Vila i mogon.
Kutade 17,5km igår och fick lite ont i knäet men idga känner jag inget - än. Vet inte om det kanske kommer när jag börjar använda kneät.
Usch - håller tummarna att det känns bra! Idag har jag sprungit ett underbart långpass. 29 km blev det och jag sprang omkring i vår så här års helt sagolikt vackra huvudstad. Bestämde inte rutten i förväg utan sprang dit näsan pekade med delmål längs vägen. Jätteskönt, jätteroligt och det gick väldigt bra faktiskt. Nu är jag stel, stolt och skrider så sakteliga fram när jag måste röra på mig. Ser faktiskt riktigt ädel ut.
Låter hur mysigt som helst, jag har promenerat en hel timme i solen och är nästan lite röd känns det som. Jisses, jag kanske får färg i ansiktet!!! Fast knäet är ömt nu, trots att jag tog det lugnt. Avstår all form av träning tills det är dags, så hoppas jag det räcker så.
Låter härligt - rosa är fint! Låter också klokt att vila. Kom det medan du sprang? Hur långt sprang du innan det onda kom? Var gör det ont - är det fram på knäskålen eller ovanpå knäskålen? Gjorde det jätteont så att du fick avbryta? Stickande? Skärande? Molande? Huggande? Gör det ont vid rörelse eller vid belastning? Många frågor - men jag grunnar......
Kom det medan du sprang?Jag upptäckte det först när vi hade sprungit en stund, jag vet däremot inte om det började tidigare. Hur långt sprang du innan det onda kom?Cirka 15km hann vi, sen tuffade jag på en stund till i långsammare tempo för att känna efter om det var "på riktigt" eller om det var ont i nervösen som du brukar säga Var gör det ont - är det fram på knäskålen eller ovanpå knäskålen?Inne i knäet, under knäskålen kanske man kan säga. Det är obehagligt att trycka på knäet, men inte smärtsamt. Gjorde det jätteont så att du fick avbryta?Njae, egentligen hade jag kunnat fortsätta. Fast jag vågade inte chansa, det hade kunnat börja göra ont, och det hade nog inte vart ett bra tecken. Stickande? Skärande? Molande? Huggande?Det är en annorlunda känsla, inte smärtsamt eller ont utan bara ovanligt. Gör det ont vid rörelse eller vid belastning?Det är lite obehagligt att trycka mitt på knäskålen, det är ganska obehagligt att kliva ner för en trappa tungt men annars är det helt okej. Hittade en liten liten öm punkt på utsidan av knäet, men det var ett blåmärke såg jag sen. Det är fullt möjligt att jag slagit i knäet också med andra ord även om jag inte har något minne av att ha gjort det. Vet inte om jag gör någon klokare med mina svar
Inte mej, men jag ska ta med mig din förklaring till expertisen så får vi se om dom kanske kan komma på något.... När du skriver "under knäskålen", menar du då bakom eller menar du nedanför? Fasiken - det är lika svårt att snacka krämpor som att snacka hur man stretchar....  Om du menar bakom så är det knäleden som smärtar. Den konstiga känslan - om det är "tröghet" du känner kan det vara vätska. SÅ mycket har jag lärt mig i alla fall om knän och smärta.
Inte innanför, alltså inuti utan under. Hm... nu blev jag så mycket tydligare *fniss* Jag tror inte det är själva leden som stökar, men man kan ju inte veta säkert iofs.
Kom att tänka på det, det är lika obehagligt att trycka på höger knäskål på det där viset så det kan ju vara så att jag tryckt lite för mycket på knäet. Man ska inte puffa skålen i sidled så mycket va?
Vet du vad: Jag tror att det är som du skrev på Funbeat - att du slagit i knät. Och nu är du skitnojig och känner efter och känner efter och klämmer, vickar och har dig. Låt bli knät, sluta känn efter, luta dig tillbaka och vila ett par dagar så går det säkert över av sig själv. Jag låter bli att forska i vad det kan vara, då får du kanske en massa möjliga diagnoser som gör dig ännu nojigare! Har det inte gått över eller blivit avsevärt bättre om ett par dagar så drar jag igång det tunga artilleriet!  från Stina!
Tack, antagligen har du rätt. Gissningsvis är det nog bara jag som är så nervös att jag börjat se spöken med nerverna.
Du ser - nervösen som jag först frågade om!
Sluta omedelbart klämma och puss på ultralöparnosen!
/Stina
Du har så mycket tålamod, du är för snäll helt enkelt!
Jag ska sluta kämma och låta knäet vara. Hade det varit något "på riktigt" hade det väl inte försvunnit så där hux flux? (Förlåt, jag pillade lite och hittar inte det där stället där det var annorlunda. Ove hittade det innan, men nu hittar jag det inte längre.)
Som man bäddar får man ligga - du är ju min vän ju! Och du - knän är sällan likformiga. Börjar man analysera dom ordentligt finns det flera konstiga knölar och håligheter på det ena som inte finns på det andra. Sen är dom sällan precis lika tjocka. Nu är det färdigpillat - BASTA!
Jo, det upptäckte jag. Högerknäet är tjockare än det vänstra så det var en sabla tur att det var vänster jag nojjade mig över  Just nu känner jag inte alls från nånstans, ingen ömhet, ingen skum känsla eller något. Hade det varit en riktig skada hade det inte kunnat försvinna från timme till annan heller, det tror jag bara inte på  Men herregud så lätt man kan skrämma slag på sig själv! Tack, du är verkligen en bra vän!!!
Idag har jag gått omkring och verkligen ansträngt mig för att inte vicka, klämma, peta, knixa, nypa eller undersöka på något annat sätt. Det känns bra när jag sitter och går, och jag ska inte träna idag så bedömningen av hälsoläget under all annan användning av knäet får anstå tills jag ska använda det  Har dessutom fått alla startbevis nu, Lidingö Ultra, Göteborgsvarvet och Stokholm marathon. Herregud vad har jag gett mig in på..!
Whiskuchi
05-05-2008, 21:59
Nu har jag varit förkyld (och alltså inte tränat på) en vecka  Det är oerhört synd om mig faktiskt. Jag blir mycket sjukare än aaaaaaalla andra när jag är förkyld.
CITAT (Whiskuchi @ 05-05-2008, 22:59)  Nu har jag varit förkyld (och alltså inte tränat på) en vecka  Det är oerhört synd om mig faktiskt. Jag blir mycket sjukare än aaaaaaalla andra när jag är förkyld.  Awww, stackare. Det är inte lätt att drabbas av den värsta förkylninegn sen spanska sjukan minsann, då har man det inte lätt  Krya på dig!
Stackars, stackars dej! Det är som du skriver själv oehört synd om dej - faktiskt! Idag har jag sprungit 400-metersintervaller. Det gick som tåget! Imorgon tror jag att jag ska hitta på något annat än att springa - kanske jag är med på corepasset som omväxling. Nog dax att låta benen vila en dag även om dom känns pigga och springsugna.....
Synd att du jobbar på mornarna, annars har Salveo ett muskelpass klockan 7 på torsdagar
Klockan 7 - är du galen jänta! Är du sugen????
CITAT (stina @ 06-05-2008, 21:22)  Klockan 7 - är du galen jänta! Är du sugen????  Jag? Som är så vansinnigt morgontrött? Du skojar
Det var tidigt! Flera timmar för tidigt för mej med... I morse stod alarmet på 8.30 för att jag skulle hinna träna innan jag började jobba 12. Åt frukost, läste tidningarna på nätet, drog på mej mössan och hips vips var kl. 10 när jag for iväg! Vet inte var tiden tog vägen för mkt surfande. Kom på jobbet med en smootie i ena handen och i den andra en Gainomax eftersvettandes från bastun med 5 min. till godo. I morgon är jag ledig så då har jag inga tider att passa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|