Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 26-11-2006, 12:30)
mm, o när vi ändå är iväg lite från ämnet...varför känns det som att min kropp sätter mera fett på vissa delar just nu fast jag kan ha samma kläder????skumt va?? jag som börjat träna o så... rolleyes.gif

Det är inte så då att kroppen förbränt fett från ett ställe, så att det ser ut som om det är mer på något annat ställe där den inte har förbränt än?

Jag råkade ut för det, kroppen förbrände från låren och rumpan, vilket fick höfterna att se dubbelt så stora ut ett tag tongue.gif

Det är bara att fortsätta vara envis och träna isf, så kommer kroppen att jämna ut sig smile.gif
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 26-11-2006, 12:27)
Bröstens storlek avgörs av fettvävnaden, själva mjölkproduceringsdelen (de där körtlarna man kan få bröstcancer i) är ungefär lika stor hos alla. Det är därför brösten växer och krymper i takt med att vikten förändras, kroppen tar fett där den hittar det. Inte nödvändigtvis där man vill tongue.gif

Vilket gör det smått underhållande med alla kvinnor som har inställningen att "jag vill bli smalare och få större bröst". Välj något, du kan inte både äta kakan och ha den kvar utan att blanda in en massa konstgjorda tillsatser. Hm, pratar jag om kakan fortfarande? smile.gif

Men vem vet, det kanske funkar med riktigt tighta löparbrallor så att fettet på magen pressas upp på bröstkorgen istället. Yppig och platt mage, perfekt lösning. Men lagen som alltings jävlighet (och gravitationen) ser väl till att allt påressas nedåt istället så att vadera bli smällfeta och tjejerna ser ut om hockeymålvakter med "fettbenskydd".
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 26-11-2006, 12:34)
Det är inte så då att kroppen förbränt fett från ett ställe, så att det ser ut som om det är mer på något annat ställe där den inte har förbränt än?

Jag råkade ut för det, kroppen förbrände från låren och rumpan, vilket fick höfterna att se dubbelt så stora ut ett tag tongue.gif

Det är bara att fortsätta vara envis och träna isf, så kommer kroppen att jämna ut sig smile.gif

Kanske svårt att avgöra. Jag tittade ju inte så noga på kropen innan jag började träna. Men jag har fått för mig att huden ändrat sig. Åt det negativa hållet. Nåja. det är väl som du säger. Bara att köra på o hoppas att det jämnar ut sig och blir finnemang tillslut! Men jag trodde inte att kroppen kunde förbränna så där ojämnt!! ohmy.gif Lär mig nåt nytt varje dag!
Biggan_
Tackar för välkomnandet! Nu när jag "kommit ut" laugh.gif så kan jag ju så klart mingla här också! laugh.gif
Har precis duschat efter en svettig mil på cykel. tongue.gif
I kväll efter jobbet så är det rodden som hägrar! smile.gif
Idag har jag knäppt in bh:n ett snäpp till! biggrin.gif
Fast lite tragiskt är det att brösten börjar sätta sig på armarna! ohmy.gif laugh.gif
LadyG
Lika lite som man kan bestämma vart fettet hamnar om man vill gå upp i vikt kan man bestämma varifrån det ska tas när man vill gå ner. Undantaget är konditionsträning som enligt studier visat sig förbränna mest från magen.
anna_rispan
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2006, 12:41)
Fast lite tragiskt är det att brösten börjar sätta sig på armarna! ohmy.gif laugh.gif

Har du fått större armmuskler?? Det är väl bra!!
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 26-11-2006, 12:42)
Lika lite som man kan bestämma vart fettet hamnar om man vill gå upp i vikt kan man bestämma varifrån det ska tas när man vill gå ner. Undantaget är konditionsträning som enligt studier visat sig förbränna mest från magen.

Nej det förståss... Då borde jag ha bra kondition då för jag tycker att jag har väldigt lite fett på magen. rolleyes.gif Nej det kan inte stämma. Det är väl generna som spökar där också.

Jag vill nog inte tappa fett...eftersom man inte vet var det försvinner... Men starkare muskler vill jag absolut ha. Och bättre kondition. Det är ändå viktigaste med träningen för min del.
Biggan_
Yes, större armmuskler och vadmuskler, mindre bröst och smalare midja och mindre mage! biggrin.gif
anna_rispan
Häftigt!! Det är ju mycket förändrinagr sedan augusti det!
Biggan_
CITAT (anna_rispan @ 26-11-2006, 12:54)

Visst! Snart tid att köpa ny garderob! Nä, inte ny garderob, men nya kläder! biggrin.gif Dyrt men roligt!
Magdis
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2006, 12:41)
Idag har jag knäppt in bh:n ett snäpp till! biggrin.gif

Vi kanske kan byta med varann snart! rolleyes.gif laugh.gif
stina
CITAT (LadyG @ 26-11-2006, 13:27)
Att kvinnor ska ha mer fett på kroppen hänger ihop med det där med barn och förökning att göra. För att kroppen ens ska överväga att gå med på att bli gravid måste den ha en viss procentandel fett, annars vägrar den. Samma sak om andelen fett är för hög f ö. Bröstens storlek avgörs av fettvävnaden, själva mjölkproduceringsdelen (de där körtlarna man kan få bröstcancer i) är ungefär lika stor hos alla. Det är därför brösten växer och krymper i takt med att vikten förändras, kroppen tar fett där den hittar det. Inte nödvändigtvis där man vill tongue.gif

De där körtlarna är föressten oerhört viktigt att man känner till, så det gäller att klämma och undersöka så det inte dyker upp någon knöl som inte undersöks i tid.

Oj vad jag slirade bort från träning nu laugh.gif

Han som förklarade mina siffror sa att kvinnor ska ha lägsta fettprocenten på magen och högsta på benen (inkluderar rumpan). Det finns en rad "Predicted Muscle Mass" för varje kroppsdel som förklaras som just muskelmassa.

Jo tack, att tuttarna krymper har jag nog märkt! ohmy.gif
stina
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2006, 13:58)

Visst! Snart tid att köpa ny garderob! Nä, inte ny garderob, men nya kläder! biggrin.gif Dyrt men roligt!

Ja det är vansinnigt roligt att få köpa nya kläder av den anledningen! rolleyes.gif Nu hoppas jag att det inte blir mer så för mej, jag har nog rensat ut i princip hela garderoben 3 ggr sedan jag började kämpa för att gå ner i vikt och bli vältränad istället för att vara en plufsig muffins! rolleyes.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 26-11-2006, 19:43)
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2006, 13:58)

Ja det är vansinnigt roligt att få köpa nya kläder av den anledningen! rolleyes.gif Nu hoppas jag att det inte blir mer så för mej, jag har nog rensat ut i princip hela garderoben 3 ggr sedan jag började kämpa för att gå ner i vikt och bli vältränad istället för att vara en plufsig muffins! rolleyes.gif

[B]som om du skulle ha vart en plufsig muffins?
svårt att tro* smile.gif
stina
Det kan du skriva upp att jag har varit! rolleyes.gif
Farbror Blå
har bara sett bilder där du e oförskämt smal å tränad.. nån "före"bild? sleep.gif smile.gif huh.gif
stina
Det är ju några år sedan och dom bilder som finns är bara på papper.

Men tro mej, jag var faktiskt plufsig för 5 år sedan. Och på mässan i lördags sa faktiskt han som tolkade siffrorna att "du har en kroppskonstruktion om man ser till din fysik som varenda tjej med något mellan pannbenen skulle göra vad som helst för att ha" sleep.gif rolleyes.gif Så kunde jag kan ALLA!!!! (ursäkta om det verkar skrytigt - kunde inte hålla mej längre - jag är så himlans stolt för vad jag lyckats med... sleep.gif )
Farbror Blå
jag har ju inte sett dej innan, men det man sett av dej å din kropp nu så är du förtjänt av att vara stolt! särskilt om du säjer att du varit plufsig=)
stina
Tack! rolleyes.gif Jag har kämpat jävligt, jävligt hårt rent ut sagt. Framför allt i början när jag koncentrerade mej på att gå ner i vikt. Stenhård diet och kontroll av varenda pryl jag stoppade i mej. Samtidigt som jag började träna. Jag insåg att det för den som varje dag går omkring och vill förändra sitt sätt att leva går det åt betydligt mer energi till att
1. vara frustrerad och missbelåten med sig själv för hur man är
2. vara besviken på sig själv för att det inte blev någon förändring idag heller

än om man tar tag i saken rejält en gång för alla. rolleyes.gif
Farbror Blå
Ja vi är stolta över dej, du verkar vara den som tränat hårdast hittills i alla fall=)
Muskelstina
rolleyes.gif
stina
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2006, 13:41)
Tackar för välkomnandet! Nu när jag "kommit ut"  :lol: så kan jag ju så klart mingla här också!  :lol:
Har precis duschat efter en svettig mil på cykel. tongue.gif
I kväll efter jobbet så är det rodden som hägrar!  :)
Idag har jag knäppt in bh:n ett snäpp till!  :D
Fast lite tragiskt är det att brösten börjar sätta sig på armarna!  :o  :lol:

Måste kännas skönt att ha berättat! wink.gif tongue.gif

Fasiken vad duktig du är Birgitta! Snacka om målmedvetenhet! Vilka mål du än har satt för dig själv kommer du greja det - tro mej. rolleyes.gif

Å du, vinka hej då till tuttarna med ett leende - storleken har ju ingen betydelse, eller hur? tongue.gif Små tuttar är dessutom inte ivägen när man tränar och skumpar inte omkring när man springer! Å inte behöver man någon särskild tränings-bh heller rolleyes.gif
Farbror Blå
får en karl påpeka att små bröst dessutom kan vara lika fina som stora ? wub.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 26-11-2006, 21:45)
får en karl påpeka att små bröst dessutom kan vara lika fina som stora ? wub.gif

Små men naggande goda kanske? tongue.gif wink.gif

Och det är ju som LadyG skrev tidigare: Det är en fysisk omöjlighet att vara smal OCH ha stora tuttar (om dom är äkta alltså) Om man inte som Magdis förståss precis har fått barn! tongue.gif
askar
CITAT (stina @ 26-11-2006, 20:47)

Och det är ju som LadyG skrev tidigare: Det är en fysisk omöjlighet att vara smal OCH ha stora tuttar (om dom är äkta alltså) Om man inte som Magdis förståss precis har fått barn! tongue.gif

Här måste jag protestera.

Smala kan visst ha stora bröst... till o me så stora att de vill förminska
och gör det också pga besvär med axlar och rygg.
Det gjorde dotterns kompis.... och hon har inga barn.
Magdis
CITAT (stina @ 26-11-2006, 20:30)
Å du, vinka hej då till tuttarna med ett leende - storleken har ju ingen betydelse, eller hur? tongue.gif Små tuttar är dessutom inte ivägen när man tränar och skumpar inte omkring när man springer! Å inte behöver man någon särskild tränings-bh heller rolleyes.gif

Ja när man provat bägge varianterna kan jag för egen del säga att det är skönt med små. tongue.gif Jag jublade förra gången jag slutade amma och började se ut som vanligt igen. Och rent utseendemässigt tycker jag att allt äkta är snyggt. biggrin.gif
stina
CITAT (askar @ 26-11-2006, 22:00)

Säger du det så ger jag mig direkt rolleyes.gif För mej var det tuttarna som var dom sista som började minska.
askar
CITAT (stina @ 26-11-2006, 21:17)
CITAT (askar @ 26-11-2006, 22:00)

Säger du det så ger jag mig direkt rolleyes.gif För mej var det tuttarna som var dom sista som började minska.

Jag trodde inte att hon led sååå mycket...men visst var de stora
i förhållande till övriga kroppen.... och alldeles äkta.
stina
Många som ser ut så har jag förstått lider av den uppmärksamhet brösten får. Jag har haft en kompis som hade stora bröst (väldigt fina dessutom) men hon hatade dom. Det värsta hon visste var när karlar inte såg henne i ögonen när dom pratade med henne utan stirrade som förhäxade på hennes bröst. Det äcklade henne...
askar
CITAT (stina @ 26-11-2006, 21:23)
Många som ser ut så har jag förstått lider av den uppmärksamhet brösten får. Jag har haft en kompis som hade stora bröst (väldigt fina dessutom) men hon hatade dom. Det värsta hon visste var när karlar inte såg henne i ögonen när dom pratade med henne utan stirrade som förhäxade på hennes bröst. Det äcklade henne...

Det kan jag förstå. sad.gif

Men den här tjejen hade så stora besvär...inte minst när hon tränade
så hon beslutade att förminska.
LadyG
CITAT (askar @ 26-11-2006, 21:00)

Men hade hon gått upp i vikt eller var naturligt stor i kroppen innan hon blev smal? Går man upp i vikt gör man det oftast över hela kroppen, och samma gäller en viktreduktion. Man kan inte punktförbränna, med få undantag.

Däremot kan man vara född smal och ändå ha rejäla bröst, men då brukar smalheten inte bero på en viktreduktion utan att personen aldrig varit stor och byststorleken kan man ofta härleda till spinnsidan. (Det verkar som om storleken går i arv till viss del, men det senare är bara en observation, inte veteskapligt belagt.)

Ugh, blev det där begripligt? tongue.gif
LadyG
CITAT (stina @ 26-11-2006, 20:25)
Tack! rolleyes.gif Jag har kämpat jävligt, jävligt hårt rent ut sagt. Framför allt i början när jag koncentrerade mej på att gå ner i vikt. Stenhård diet och kontroll av varenda pryl jag stoppade i mej. Samtidigt som jag började träna. Jag insåg att det för den som varje dag går omkring och vill förändra sitt sätt att leva går det åt betydligt mer energi till att
1. vara frustrerad och missbelåten med sig själv för hur man är
2. vara besviken på sig själv för att det inte blev någon förändring idag heller

än om man tar tag i saken rejält en gång för alla. rolleyes.gif

Du är duktig, det vet du va? Och du har så rätt så. Bättre att lägga energin man lägger på att sura på något konstruktivt istället smile.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 26-11-2006, 21:10)
har bara sett bilder där du e oförskämt smal å tränad.. nån "före"bild? sleep.gif smile.gif huh.gif

Här är ett litet bildbevis i alla fall. Det här är det enda klädesplagg som finns kvar sedan tiden "före".... Ett par Levisjeans som sambon ärvt. Vet inte om det framgår på bilden hur stora brallorna faktiskt är, släpper jag dom så åker dom i backen:

Brallor från tiden före...
anna_rispan
Kanonbra jobbat Stina!! (Råkade skriva fel först så det stod joggat...hehe)

Jag ska träna alldeles snart. Hela styrkeprogrammet är det tänkt. smile.gif
Sen ska jag försöka hålla mig från Odla så jag får lite gjort. (En annan sak jag behöver träna på biggrin.gif )
stina
CITAT (anna_rispan @ 27-11-2006, 10:27)
Kanonbra jobbat Stina!! (Råkade skriva fel först så det stod joggat...hehe)

Jag ska träna alldeles snart. Hela styrkeprogrammet är det tänkt. smile.gif
Sen ska jag försöka hålla mig från Odla så jag får lite gjort. (En annan sak jag behöver träna på biggrin.gif )

Tack! rolleyes.gif

Lycka till med träningen! Håller med om att det är svårt att hålla sig härifrån, jag sitter ju och jobbar framför datorn hela dagarna och det blir många "micropauser" sleep.gif

Idag ska jag springa och klockan 16 är det dags för månadens massage! rolleyes.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 27-11-2006, 08:45)
har bara sett bilder där du e oförskämt smal å tränad.. nån "före"bild? sleep.gif  :)  :huh:

Här är ett litet bildbevis i alla fall. Det här är det enda klädesplagg som finns kvar sedan tiden "före".... Ett par Levisjeans som sambon ärvt. Vet inte om det framgår på bilden hur stora brallorna faktiskt är, släpper jag dom så åker dom i backen:

oj det var skillnad=)
anna_rispan
Det gikc inte. Jag var tvungen att kika in! Men träningen gick bra. Nu känns alla maskiner okej. Förrutom den man tränar magen i. Den är lite ovan ännu. unsure.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 27-11-2006, 08:45)
har bara sett bilder där du e oförskämt smal å tränad.. nån "före"bild? sleep.gif  :)  :huh:

och så en sak till! (glömde)
himla snygg vältränad mage=)
Biggan_
CITAT (stina @ 26-11-2006, 20:30)
Å du, vinka hej då till tuttarna med ett leende - storleken har ju ingen betydelse, eller hur?  :P  Små tuttar är dessutom inte ivägen när man tränar och skumpar inte omkring när man springer!  Å inte behöver man någon särskild tränings-bh heller rolleyes.gif

Nja, jag har ju fortfarande c-kupa, så så små är dom ju inte, men inte lika välexponerade som förut om man säger så wink.gif blink.gif
Går man ner tillräckligt mycket i vikt, kan man kanske slänga dom över axeln när man springer så är dom inte i vägen. rolleyes.gif rolleyes.gif
Springa kan jag förresten inte göra, det tycker mina onda leder inte om. sad.gif

Jag såg bilden på dej och jeansen, vad duktig du har varit! Hur många kilo har du gått ner Stina? Det måste vara med stor tillfredställelse du kollar in bilden. wub.gif

Jag såg din byxbild också LadyG, lika imponerande den!:P
Jag får nog leta upp en "före"-bild, så jag kan jämföra sedan när jag nått målet. sleep.gif
anna_rispan
Alla är jätteduktiga här i tråden!

Det är så skönt att gå in här o läsa alla peppande ord.

O om det är nån som sitter o funderar på att börja träna nåt så gör det!!
Magdis
Bravo Stina och Lady G!! Det var verkligen skillnad på magmåttet där, det syns ju hur tydligt som helst (jag såg din bild också sent omsider Lady)
Fina magar bägge två. smile.gif

Heja Biggan, kämpa på! Det är faktiskt riktigt kul att dokumentera resultatet och jämföra skillnaderna. Man ser dem inte lika tydligt bara av att kolla i spegeln...man glömmer ju så fort! tongue.gif
askar
Jag har testat makens pulsmätare men den gillar inte mig.
Pulsen hoppade mellan 45 - 216 då stängde den av.
Tryckte på mode... samma sak igen när hjärtat rusade.
Testade med bl.tr mätaren, den visar lika puls.

Nu ska jag inte testa mer... man börjar ju känna sig sjuk
när man ser siffrorna. ohmy.gif sad.gif
tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (askar @ 27-11-2006, 12:25)

när man ser siffrorna. ohmy.gif sad.gif
tongue.gif

låter småfarligt med den pulsen biggrin.gif
säkert bara kontakten som är lite dålig?
askar
CITAT (Farbror Blå @ 27-11-2006, 12:45)
CITAT (askar @ 27-11-2006, 12:25)

när man ser siffrorna. ohmy.gif  :(
tongue.gif

låter småfarligt med den pulsen biggrin.gif
säkert bara kontakten som är lite dålig?

Nej då... jag har såna hjärtrusningar ibland
funderar på att kanske beställa tid för ny besiktning. smile.gif
stina
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 12:47)
Nja, jag har ju fortfarande c-kupa, så så små är dom ju inte, men inte lika välexponerade som förut om man säger så wink.gif blink.gif
Går man ner tillräckligt mycket i vikt, kan man kanske slänga dom över axeln när man springer så är dom inte i vägen. rolleyes.gif rolleyes.gif
Springa kan jag förresten inte göra, det tycker mina onda leder inte om. sad.gif

Jag såg bilden på dej och jeansen, vad duktig du har varit! Hur många kilo har du gått ner Stina? Det måste vara med stor tillfredställelse du kollar in bilden. wub.gif

Jag får nog leta upp en "före"-bild, så jag kan jämföra sedan när jag nått målet. sleep.gif

Jag har också fortfarande c-kupa, men det är mest för att b-kupan är för smal i förhållande till bröstkorgen - det ser helknäppt ut. Ser ut som tuttarna sitter ihop mitt fram om du förstår hur jag menar. Fyller nätt och jämt ut c-kupan nu... ohmy.gif

Jag har gått ner ca 16 kg och det är rätt mycket på min lilla kropp (163 cm).

Spara i alla fall definitivt ett klädesplagg som du kan prova när det känns motigt! rolleyes.gif

Nu har jag varit och sprungit en mil. Det gick bra - dock inte samma "hallelulja moment" som förra veckan. Men det är så bara, vissa dagar går det så det visslar, vissa dagar går an och ibland är det för j-igt. Idag var en "gick an dag" - jag tog i alla fall milen på 58 minuter (inkl uppvärmning och 1 "drick- å kolla mailenpaus", det var bara inte samma endorfinkick som förra gången. rolleyes.gif
stina
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2006, 12:47)

Himla bra förslag! tongue.gif Eller så stoppar man ner dom i byxlinningen. Ett annat alternativ är att använda dom som handduk att torka svetten ur pannan med. tongue.gif
anna_rispan
apropå bh.ar. det är en djungel det där. bara för att det står b eller c så är det tydligen inte samma storlek. det ändras med viden på hela konkarongen. kan ju bli jätteudda.
LadyG
Tack tjejer, jag är ganska nöjd med förändringen så långt men det kan bli bättre.

Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter.

Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon (130 - 159) fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt.

Hur som helst är nog all träning bättre än ingen så jag trampar på smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 27-11-2006, 14:13)
Tack tjejer, jag är ganska nöjd med förändringen så långt men det kan bli bättre.

Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter.

Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon (130 - 159) fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt.

Hur som helst är nog all träning bättre än ingen så jag trampar på smile.gif

Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro.... Jag sprang utan pulsmätaren idag, vill lära mej den riktigt innan jag börjar använda den. Har liksom inte tid att joxa med den innan jag kommer igång eftersom jag har begränsad tid på mej. Jag ska köra step-upen på torsdag med den på - ska bli kul att jämföra ett sådant pass med löpningen...

Har du förstått hur teorin om varför man skulle bränna mer fett vid lägre pulsträning och "bara" träna kondition vid högre? Jag kan inte hjälpa att jag tyker det låter konstigt - får inte ihop det.... (Det finns ju dom som nu hävdar att det inte stämmer - att du alltid förbränner mer vid högre intensitet)
LadyG
CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:20)
Ja, jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro.... Jag sprang utan pulsmätaren idag, vill lära mej den riktigt innan jag börjar använda den. Har liksom inte tid att joxa med den innan jag kommer igång eftersom jag har begränsad tid på mej. Jag ska köra step-upen på torsdag med den på - ska bli kul att jämföra ett sådant pass med löpningen...

Har du förstått hur teorin om varför man skulle bränna mer fett vid lägre pulsträning och "bara" träna kondition vid högre? Jag kan inte hjälpa att jag tyker det låter konstigt - får inte ihop det.... (Det finns ju dom som nu hävdar att det inte stämmer - att du alltid förbränner mer vid högre intensitet)

Teorin är att med högre intensitet börjar kroppen bränna kolhydrater istället eftersom de anaeroba processerna inte hinner bryta ner fett till energi i samma takt som man gör av med den. En viss del fett går åt även i högre tempo, men det mesta tas från kolhydrater som är snabbare. Kör man på riktigt hårt hinner kroppen inte med att använda kolhydrater heller, då används muskelglykogenet som finns lagrat i muskeln men det räcker bara en kort stund. Sen får man mjölksyra, och den intensiteten orkar man bara hålla korta stunder (intervallträning).

Jag är inte övertygad om att det skulle vara en absolut sanning dock. Min gissning (som inte är verifierad av några som kan det här) är:
Om man gör av med stora mängder energi måste delen fett som används också öka, om inte allt av den förbrukade energimängden tas från kolhydrater. Jag har inga bevis för mitt påstående dock smile.gif
stina
Jag har då aldrig kört annat än högintensiv träning (har lite svårt för det som går för långsamt... tongue.gif ) och på mej funkade det ju ändå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon