|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
anna_rispan
12-12-2006, 20:55
CITAT (stina @ 12-12-2006, 20:51) Bra jobbat Anna! Känner dej minst sagt nöjd va? Din kropp är säkert salig!!!  Vad tränade du idag? Det var styrketräning. Körde lite olika tyngder på en del övningar. resten harvar jag på med samma några gånger till. Men snart har jag tänkt öka på alla. Ja, det känns skönt när det går bra. O när jag upptäcker att jag klarar lite tyngre, fast självklart inte lika många repetitioner då.... Läste förresten i nån gratis tidning om ett träningstips som gick ut på att man körde med hantlar och hade olika tyngder samtidigt. Alltså den ena hanteln är tyngre än den andra och så fattade jag att man skulle köra båda armar samtidigt ett gäng reps. och sen byta. Nån som hört eller läst om det??
Jag kör också tyngre nu - och färre reps. Kuligare och ger snabbare resultat. Igår var det faktiskt en tjej som var med på mitt pass och som jag inte sett på ett par månader som kom fram och sa "vad du lagt på dej muskler"  Man ser det inte själv lika tydligt eftersom man ser sej själv varje dag och jag är absolut ingen biff, men hon såg i alla fall skillnad.  Det måste vara dom tyngre övningarnas förtjänst - någon annan skillnad har jag inte gjort (annat än att ta bort en träningsdag). Vågen visar ingen skillnad alls, kanske +0,5 kg så min teori om att det ska till mycket muskler innan det ger någon nämnvärd viktökning står jag fast vid. Har inte läst om träningen med olika vikter. Låter inovativt.... Kan iofs tänka mej att man om man tex kör med olika vikter så får kroppen jobba för att hålla sig rakt upprätt också. Kan det vara det som eftersträvas??? Idag är det träningsvila. Flera möten, lunch med datorleverantör och lussefirande på em här på jobbet. Inte mycket vanligt jobba alltså.... /Stina
Underbart ju-jutsupass igår. Mycket teknik och randori, precis som jag vill ha det! Kände mig både stark och snabb, teknikerna fungerade suveränt för en gångs skull! Jag hade kunnat köra styrketräning efter passet, det fanns det energi kvar till. Men jag ska inte fresta lyckan när kroppen varit så snäll och uppfört sig så bra
CITAT (stina @ 13-12-2006, 08:41) Idag är det träningsvila. Flera möten, lunch med datorleverantör och lussefirande på em här på jobbet. Inte mycket vanligt jobba alltså....
/Stina Bra att du tar dig tid att vila, så musklerna hinner med att växa lite också  Vad tränar du nästa gång?
anna_rispan
13-12-2006, 11:31
CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 11:30) Underbart ju-jutsupass igår. Mycket teknik och randori, precis som jag vill ha det! Kände mig både stark och snabb, teknikerna fungerade suveränt för en gångs skull! Jag hade kunnat köra styrketräning efter passet, det fanns det energi kvar till. Men jag ska inte fresta lyckan när kroppen varit så snäll och uppfört sig så bra  suveränt för dig! vad är randori?
CITAT (anna_rispan @ 12-12-2006, 20:55) Läste förresten i nån gratis tidning om ett träningstips som gick ut på att man körde med hantlar och hade olika tyngder samtidigt. Alltså den ena hanteln är tyngre än den andra och så fattade jag att man skulle köra båda armar samtidigt ett gäng reps. och sen byta. Nån som hört eller läst om det?? Det är inget jag känner igen, tyvärr. Men om du lyfter olika mycket vikter vid träningstillfällena kommer förmodligen kroppen inte vänja sig lika fort vid träningen.
CITAT (anna_rispan @ 13-12-2006, 11:31) CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 11:30) Underbart ju-jutsupass igår. Mycket teknik och randori, precis som jag vill ha det! Kände mig både stark och snabb, teknikerna fungerade suveränt för en gångs skull!
Jag hade kunnat köra styrketräning efter passet, det fanns det energi kvar till. Men jag ska inte fresta lyckan när kroppen varit så snäll och uppfört sig så bra :) suveränt för dig! vad är randori? Randori en slagt fri fight där man angriper med olika angrepp, som t ex strypgrepp, grepp i handlederna, livtag eller slag och spark. En angriper och en försvarar sig hela tiden, sedan byter man roller på tränarens kommando.
Lena i Torslanda
13-12-2006, 12:35
Min arbetsplats flyttade för 2 månader sedan till en fastighet som i huvudsak inrymmer ett stort dataföretag. Förra veckan fick jag reda på att det finns ett gym på bv för alla i huset. Gick ner och kollade och hittade ett kanonställe - fräscht och snyggt, alla maskiner som behövs (dessutom av nyare modell) dusch och bastu. Idag tog jag med mig träningskläder, gick ner på lunchen och rodde 2 km samt körde lite rygg och axlar. Totalt 25 minuter. Därefter lite mat. Allt hann jag på min vanliga lunchtid. Tänk vilken förmån att få träna alldeles gratis 30 sekunders gångväg från mitt arbetsrum!!!
Biggan_
13-12-2006, 12:38
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-12-2006, 12:35) Min arbetsplats flyttade för 2 månader sedan till en fastighet som i huvudsak inrymmer ett stort dataföretag. Förra veckan fick jag reda på att det finns ett gym på bv för alla i huset. Gick ner och kollade och hittade ett kanonställe - fräscht och snyggt, alla maskiner som behövs (dessutom av nyare modell) dusch och bastu. Idag tog jag med mig träningskläder, gick ner på lunchen och rodde 2 km samt körde lite rygg och axlar. Totalt 25 minuter. Därefter lite mat. Allt hann jag på min vanliga lunchtid. Tänk vilken förmån att få träna alldeles gratis 30 sekunders gångväg från mitt arbetsrum!!!  Kan ju inte bli bättre!
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-12-2006, 12:35) Min arbetsplats flyttade för 2 månader sedan till en fastighet som i huvudsak inrymmer ett stort dataföretag. Förra veckan fick jag reda på att det finns ett gym på bv för alla i huset. Gick ner och kollade och hittade ett kanonställe - fräscht och snyggt, alla maskiner som behövs (dessutom av nyare modell) dusch och bastu. Idag tog jag med mig träningskläder, gick ner på lunchen och rodde 2 km samt körde lite rygg och axlar. Totalt 25 minuter. Därefter lite mat. Allt hann jag på min vanliga lunchtid. Tänk vilken förmån att få träna alldeles gratis 30 sekunders gångväg från mitt arbetsrum!!!  Suveränt! Den som ändå hade det så bra
CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 12:31) CITAT (stina @ 13-12-2006, 08:41) Idag är det träningsvila. Flera möten, lunch med datorleverantör och lussefirande på em här på jobbet. Inte mycket vanligt jobba alltså....
/Stina Bra att du tar dig tid att vila, så musklerna hinner med att växa lite också  Vad tränar du nästa gång? Ja nu har jag fyllt på energidepåerna vill jag lova. Blev bjuden på julbord på en restaurang som heter Magnus by the Sea och som ligger vid vattnet vid Skeppsbron i Gamla stan. Nu är jag så mätt så jag håller på och spricka!  (Nå't annat än musklerna som är stort nu vill jag lova!!  ) Nästa gång, dvs imorgon, blir det en timme step-up och en timme poweryoga. Tyvärr är inte poweryogan så där jättebra just nu (vikarie - ordinarie ledaren har brutit armen), men den är OK i alla fall så det får bli det. Bra kombination ihop med step-upen. Kul att du hade en träningstoppdag igår Ladyn!  (Nu är det inte så länge kvar tills vi ska.....  )
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-12-2006, 13:35) Min arbetsplats flyttade för 2 månader sedan till en fastighet som i huvudsak inrymmer ett stort dataföretag. Förra veckan fick jag reda på att det finns ett gym på bv för alla i huset. Gick ner och kollade och hittade ett kanonställe - fräscht och snyggt, alla maskiner som behövs (dessutom av nyare modell) dusch och bastu. Idag tog jag med mig träningskläder, gick ner på lunchen och rodde 2 km samt körde lite rygg och axlar. Totalt 25 minuter. Därefter lite mat. Allt hann jag på min vanliga lunchtid. Tänk vilken förmån att få träna alldeles gratis 30 sekunders gångväg från mitt arbetsrum!!!  Grattis till bingovinsten!!! Låter toppen.
CITAT (stina @ 13-12-2006, 14:16) Ja nu har jag fyllt på energidepåerna vill jag lova. Blev bjuden på julbord på en restaurang som heter Magnus by the Sea och som ligger vid vattnet vid Skeppsbron i Gamla stan. Nu är jag så mätt så jag håller på och spricka!  (Nå't annat än musklerna som är stort nu vill jag lova!!  ) Nästa gång, dvs imorgon, blir det en timme step-up och en timme poweryoga. Tyvärr är inte poweryogan så där jättebra just nu (vikarie - ordinarie ledaren har brutit armen), men den är OK i alla fall så det får bli det. Bra kombination ihop med step-upen. Kul att du hade en träningstoppdag igår Ladyn!  (Nu är det inte så länge kvar tills vi ska.....  ) Oh, det låter gott! Passar perfekt att ladda inför träningen med massor av god mat, i synnerhet som du kör två timmar imorgon. Jättebra att få i sig mycket energi dagen innan till det, så att kroppen orkar. Två timmars tuff träning bränner massor av energi, och du skulle väl inte gå ner i vikt? Cyklade 40 minuter idag och hann en och en halv mil på den tiden. Kändes bra men jag fick aldrig upp pulsen så där mycket. Kanske kan bero på bättre kondition, tror jag. Salveo har öppet alla mellandagar verkar det som, och länge dessutom Vardagar 06.30 - 23.00 Lördag - Söndag 09.00 - 21.00 Jag mailar dem för säkerhets skull, så de inte har ändrat sig  Det ska bli spännande
Nej, jag ska inte gå ner i vikt. Att du inte får upp pulsen betyder säkerligen på din goda kondition! Vad bra att dom har öppet. Jag jobbar på onsdagen för att sätta igång datakonsulten som ska installera en ny server hos oss, men sen är det fritt fram!
CITAT (stina @ 13-12-2006, 14:44) Nej, jag ska inte gå ner i vikt. Att du inte får upp pulsen betyder säkerligen på din goda kondition! Vad bra att dom har öppet. Jag jobbar på onsdagen för att sätta igång datakonsulten som ska installera en ny server hos oss, men sen är det fritt fram!  Isf är det bara toppen med energi, fast musklerna kan inte lagra energi för två timmar berättade en marathonlöpare för mig. Därför måste en del av energin komma någon annastans ifrån t ex energidryck, annars bränner kroppen fett. Vet inte om två timmars step/yoga motsvarar två timmars löpning dock, det vet du bättre än jag  Det är därför jag tränar så mycket, jag vill bränna fett  Det vore kul om det böärjade hända saker på konditionsfronten snart, det verkar som om utvecklingen på den punkten går i platåer och skutt. Så torsdag eller fredag med andra ord? Låter toppen för vår del
Nej, det är inte som två timmars löpning. Step är nog ungefär som ganska snabb löpning, men poweryogan är nog inte mer än en kvart.... (lugn, statisk träning).
Jag tycker också konditionsökningen går i etapper. Men jag säger bara: Hyfsat hård intervallträning tycker jag gör susen! Ta i tills man håller på å smälla av nästan - kort vila osv....
Torsdag eller fredag blir toppen för mej. Kan ni på dagen någon av dagarna, jag tycker det är skönare än sent på kvällen....???
Mitt på dagen går fint för oss, bara inte på förmiddagen för då är jag seg som gammal kola
Letade efter information om varför konditionen verkar göra som den gör, men hittade inget relevant. Däremot är intervallträning ökänt för att vara effektivt, men också slitsamt för kroppen. Mer är 1 intervallpass i veckan brukar inte vara nyttigt. Fast jag kör ganska blandad cykling nu för tiden, för att utmana mig själv och konditionen så SÅ mycket blir det inte, egentligen
CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 16:11) Mitt på dagen går fint för oss, bara inte på förmiddagen för då är jag seg som gammal kola  Dito!
CITAT (stina @ 13-12-2006, 15:22) CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 16:11) Mitt på dagen går fint för oss, bara inte på förmiddagen för då är jag seg som gammal kola  Dito!  Ska vi säga torsdag klockan 12? De har god lunchmat där också, nyttig också så vitt jag kan bedöma
CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 16:31) CITAT (stina @ 13-12-2006, 15:22) CITAT (LadyG @ 13-12-2006, 16:11) Mitt på dagen går fint för oss, bara inte på förmiddagen för då är jag seg som gammal kola  Dito!  Ska vi säga torsdag klockan 12? De har god lunchmat där också, nyttig också så vitt jag kan bedöma  Det låter väl jättebra!
Toppen!  Lite OT men är det bara jag som har grymma problem att öppna trådar på Odla, alla är supersega. Till och med nya trådar. Får massor av SQL-fel också. Stretchade ut innan, det kändes bra. Jag är tillbaka på ungefär samma vighetsnivå som jag var i våras före graderingen. Så nu kan jag börja jobba på att bli ännu smidigare. Tyvärr är det nog det som kommer att ta längst tid för mig eftersom jag redan är ganska smidig, i början kommer förändringarna fort. Testar olika metoder att bli vigare, just nu testar jag att stretcha 15 minuter varje dag i den mån jag hinner och kommer ihåg. Får se om det fungerar, annars byter jag modell
anna_rispan
13-12-2006, 16:06
Ja jag märkte också att det var väldigt segt nu att öppna trådar...Får hoppas att det går över.
Nej, jag har också jätteproblem med forumet - har precis mailat och anmält krånglet! Bra att du påminde om stretching, jag har glömt och slarvat....  Ska ta nya tag!
Just nu går forumet snabbare, men jag försöker skicka ett PM till dej LadyG, det går inte. Så nu får jag väl med risk för att få skämmas kasta ut mina kanske dumma frågor så här rakt ut i cyberrymden: 1) Vad är lämpligast att ha för kläder när man klättrar? 2) Byter man om där? 3) Blir man svettig och duschar efteråt? Som sagt kanske jätteknäppa frågor, men jag vet faktiskt ingenting om klättring.....
Lena i Torslanda
13-12-2006, 16:38
Rodd är inte dumt Känns rejält bak skulderbladen nu några timmar efter och det är där jag har min svaga punkt. Jag har förhållit mig lite avvaktande till roddmaskinen på mitt vanliga gym men ska verkligen använda den nu på jobbet. Ger bra effekt även om man bara kör 10 minuter känns det som + att hela kroppen faktiskt får jobba. Klättra skulle jag aldrig våga!!! Är alldeles för höjdrädd för att ge på sådant. Ni är värda all beundran!
CITAT (stina @ 13-12-2006, 16:12) Just nu går forumet snabbare, men jag försöker skicka ett PM till dej LadyG, det går inte. Så nu får jag väl med risk för att få skämmas kasta ut mina kanske dumma frågor så här rakt ut i cyberrymden: 1) Vad är lämpligast att ha för kläder när man klättrar? 2) Byter man om där? 3) Blir man svettig och duschar efteråt? Som sagt kanske jätteknäppa frågor, men jag vet faktiskt ingenting om klättring.....  Absolut inga dumma frågor, tycker jag. Hade samma frågor själv som ny  Långa mjuka byxor som skyddar benen är ganska bra att ha, väggen kan vara sträv. Jag brukar ha t-shirt, andra trivs i linne så det beror nog på vad man gillar att träna i. Man kan byta om hemma om man vill, fast det finns dusch, bastu och så där för man blir svettig av att klänga på väggar
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-12-2006, 17:38) Klättra skulle jag aldrig våga!!! Är alldeles för höjdrädd för att ge på sådant. Ni är värda all beundran! Beundran är det ännu så länge bara LadyG som är värd - jag har aldrig provat!!! Så jag har ingen aning om hur det går.....
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-12-2006, 17:38) Rodd är inte dumt Känns rejält bak skulderbladen nu några timmar efter och det är där jag har min svaga punkt. Jag har förhållit mig lite avvaktande till roddmaskinen på mitt vanliga gym men ska verkligen använda den nu på jobbet. Ger bra effekt även om man bara kör 10 minuter känns det som + att hela kroppen faktiskt får jobba. Rodd är skönt tycker jag!  Håller med om att hela kroppen får jobba.
CITAT (stina @ 13-12-2006, 19:08) CITAT (Lena i Torslanda @ 13-12-2006, 17:38) Klättra skulle jag aldrig våga!!! Är alldeles för höjdrädd för att ge på sådant. Ni är värda all beundran!
Beundran är det ännu så länge bara LadyG som är värd - jag har aldrig provat!!! Så jag har ingen aning om hur det går.....  Det kommer att gå bra, det är jag övertygad om
Idag är det step-up och poweryoga!  Känner mej taggad trots den envisa hostan som vägrar ge med sig....
Lena i Torslanda
14-12-2006, 09:10
Jag kommer att köra Core och Bodypump. Blir lite sugen på yoga när du pratar om det Stina. Jag har inte varit på något sådant pass på minst 2 år. Under de år jag var flitig med yogan var jag tusan så mkt smidigare än vad är jag är nu
Core och Bodypump låter väl också som en jättebra kombination! Förstår att du är sugen på yoga - det är verkligen en skön träningsform som komplement till övrig träning. Skulle inte vilja hålla på med det bara, det är för långsamt för mej, men just efter ett "hetsigt" pass är det vådligt skönt. Det är en tjej här på jobbet som hållt på många år med yoga (jag är nybörjare) och hon är smidig och vig som jag vet inte vad...
Jaaaa!!! Jag har äntligen kunnat hem-yoga igen!! Det gjorde ont i tån, men det funkade!!!
/suddis.
Farbror Blå
14-12-2006, 10:57
grattis=)
CITAT (suddis @ 14-12-2006, 10:55) Jaaaa!!! Jag har äntligen kunnat hem-yoga igen!! Det gjorde ont i tån, men det funkade!!!
/suddis. Grattis!! Skönt att komma igång igen?
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 12:08) Grattis!! Skönt att komma igång igen?  Mmmm verkligen! Även om "komma igång" känns som för stora ord efter 1 gång men nu känner jag mig träningstaggad som bara den!  Föreslog tom att vi skulle kra lite box här hemma ikväll. Det var ett bra tag sen. Sen innan jag blev gravid och Ida är nu 7 månader.. Så.. Det är ett tag sen.
Nu har jag varit på step-upen och poweryogan. Det gick bra - bättre än jag hade vågat hoppas (host-host). Jag vågade inte köra på för fullt från start på stepen, för jag visste inte vad som skulle hända med hostan/luftrören om jag blev riktigt andfådd. Ökade sakta, sakta tempot och på slutet var jag uppe i normal "gas". Och det gick jättebra. Är nog iofs kondisens förtjänst att jag inte fick värsta hostattackerna, för jag kunde hålla styr på andningen. Svettades däremot floder! Sen var det poweryoga och den var bra idag. Fick lite ont i ryggen tyvärr, för då fick jag minsann hosta, när vi var hopskrynklade i konstiga poser. Inte bra att spänna ryggen i hostningar då kände jag! Men det känns redan bättre, så det blev nog inget bestående elände av det. Kul att du är på g Suddis!!!
Farbror Blå
14-12-2006, 14:09
CITAT (stina @ 14-12-2006, 13:52) . Är nog iofs kondisens förtjänst att jag inte fick värsta hostattackerna, för jag kunde hålla styr på andningen. Svettades däremot floder!  Aj aj tänk på de höga vattenstånden i västsverige!
CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2006, 15:09) CITAT (stina @ 14-12-2006, 13:52) . Är nog iofs kondisens förtjänst att jag inte fick värsta hostattackerna, för jag kunde hålla styr på andningen. Svettades däremot floder! :o Aj aj tänk på de höga vattenstånden i västsverige!   Himla tur att jag befinner mej på Sveriges FRAMsida då!
Farbror Blå
14-12-2006, 14:32
Va svettad u inte på BAKsidan alls?
Suddis: Det blir nog svårt för dig att hålla dig borta från träningen nu när du fått blodad tand  Så visst är du väl igång, på sätt och vis?  Stina: *fniss* Tur att det inte blev något bestående men av hostattacken, men visst är det typiskt att det ska börjas hostas precis när det är som mest olämpligt?  Cyklade innan idag förresten. Hann 12 kilometer på 30 minuter, vilket inte är så överdrivet långt. Jag ska nog försöka testa maxpulsen någon dag framöver så jag får klarhet i exakt vart jag borde ligga när jag cyklar. Det kändes som om jag låg för högt med pulsen, men det kan ha berott på att jag hade en dålig dag kanske..? Ikväll blir det ingen ju-jutsuträning, så eventuellt hoppar jag upp på cykeln en sväng till ikväll. 30 minuters intensivt trampande (70-80% av maxpuls) bränner mer än 40 minuters lugnare tramp (60-70% av maxpuls) enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html och det borde jag hinna med tycker jag. Stretching som vanligt, i hopp om att inte bli så stel igen som jag var ett tag. Så länge jag kan lägga handflatorna i golvet när benen är raka (ouppvärmd) anser jag mig vara lagom vig. Målet är förståss att bli ännu vigare. Jag kommer att behöva det så småningom, och det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. edit: Stavar som en kratta...
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:40) Suddis: Det blir nog svårt för dig att hålla dig borta från träningen nu när du fått blodad tand  Så visst är du väl igång, på sätt och vis?  Stina: *fniss* Tur att det inte blev något bestående men av hostattacken, men visst är det typiskt att det ska börjas hostas precis när det är som mest olämpligt?  Cyklade innan idag förresten. Hann 12 kilometer på 30 minuter, vilket inte är så överdrivet långt. Jag ska nog försöka testa maxpulsen någon dag framöver så jag får klarhet i exakt vart jag borde ligga när jag cyklar. Det kändes som om jag låg för högt med pulsen, men det kan ha berott på att jag hade en dålig dag kanske..? Ikväll blir det ingen ju-jutsuträning, så eventuellt hoppar jag upp på cykeln en sväng till ikväll. 30 minuters intensivt trampande (70-80% av maxpuls) bränner mer än 40 minuters lugnare tramp (60-70% av maxpuls) enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html och det borde jag hinna med tycker jag. Stretching som vanligt, i hopp om att inte bli så stel igen som jag var ett tag. Så länge jag kan lägga handflatorna i golvet när benen är raka (ouppvärmd) anser jag mig vara lagom vig. Målet är förståss att bli ännu vigare. Jag kommer att behöva det så småningom, och det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. edit: Stavar som en kratta...  Är det någon ny tes om förbränning och puls? För visst har man väl tidigare hävdat att lågintensiv träning bränner mer (fast vi har ifrågasatt det....). Jag tycker mej ha gjort mitt stretchpass idag. Yogan är ju en timmes töjande och bändande. Hur ska du bära dig åt för att mäta din maxpuls - nyfiken!!!???
CITAT (stina @ 14-12-2006, 14:58) Är det någon ny tes om förbränning och puls? För visst har man väl tidigare hävdat att lågintensiv träning bränner mer (fast vi har ifrågasatt det....).
Jag tycker mej ha gjort mitt stretchpass idag. Yogan är ju en timmes töjande och bändande.
Hur ska du bära dig åt för att mäta din maxpuls - nyfiken!!!??? Optimal fettförbränning uppnår man enligt många om man tränar i en intensitet där kroppen tar upp ungefär 70% av maximala syreupptagningsförmågan (VO2max). Man kan mäta syreupptagningsförmågan om man gör ett konditionstest hos läkare, men man kan också omvandla maxpuls (MHR) till syreupptagningsförmåga eftersom relationen dem emellan visat sig hålla för en matematisk beräkning (gjord av David Swain 1994): %MHR = (0.64 * %VO2 Max) + 37 Vilket i mitt fall ger: 70% VO2max = 81.8% MHR Alltså ska jag träna i 151,4 BPM om maxpuls är 187 (187*0.81) men jag har jättesvårt att komma över 145, vilket får mig att tro att något inte stämmer. Mitt problem, eftersom jag inte mätt varken syreupptagningsförmåga eller maxpuls, är att jag tror jag ligger i fel zon för fettförbränning. Eftersom jag använder standardiserade formler riskerar jag m a o att träna helt fel saker om det är så att formlerna inte stämmer på mig. Det känns som om jag tränar konditionen hårt, inte förbränning däremot. Nu kan jag ju ha störtfel, antagligen har forskarna rätt, men det skadar ju inte att dubbelkolla teorierna i praktiken. Teorierna ska ju hålla för granskning tycker jag  Maxpulsen tänkte jag testa genom att köra uppvärmning på cykeln, cirka tio minuter och därefter ett intervallpass om 1 minut hårdtramp / 1 minut vila tills det helt enkelt inte går att trampa hårdare. Förr eller senare når jag upp i en riktigt hög puls. Senast jag testade (fast bara lite halvseriöst då) kom jag upp i 172 har jag för mig. Jag borde kunna komma upp i 187 ungefär, enligt formeln 220-ålder (fast den är ju inte en exakt vetenskap den heller).
Farbror Blå
14-12-2006, 15:41
oj så komplicerat det verkade
anna_rispan
14-12-2006, 15:43
kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där....
edit: jag lägger till ett förtydligande om ovantående. Fredrik utalar sig inte om träningen som sådan. utan om "den osäkre svensken". med vad jag tolkar det som, hans sedvanliga humor o blick för trender/tendenser i samhället. i monologen som han har säger han liknande saker om flera olika grejer. men just i den här tråden mindes jag tydligast det han sa om träning.
CITAT (Farbror Blå @ 14-12-2006, 15:41) oj så komplicerat det verkade  Nejdå, det är bara jag som förklarar så långdraget
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.
anna_rispan
14-12-2006, 15:53
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:50) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.  nu sa han väl mest så för att illustrera den osäkre svensken. inte till dig inte.
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 16:50) CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:43) kanske ska säga som Fredrik Lindström sa i programmet i går:....men du kan ju inte bara börja träna så där...du måste ju ha nån som ger dig program o så där.... Eftersom jag är instruktör och till största delen sätter ihop min träning själv så håller jag inte med herr Lindström. Han må vara smart och bra på svenska men träning är mitt gebit.  Ja och dessutom verkar du tycka det är KUL!  Att klura och räkna ut och testa och joxa...  Å roligt ska man ha!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|