Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
anna_rispan
Tjing!!
Vilka sprintare ni är! Över 20 kilometer!! ohmy.gif

I går var jag o kompis o jympade ett baspass. Det var skönt, men skönast efteråt när vi hade bastat och gick hem o lagade mat o senare slappade i soffan. Så i morgon blir det ett besök i gymmet om jag inte vaknar med halsont...peppar peppar!!
LadyG
Det låter jättemysigt! Basta var det längesedan jag gjorde..!

Håller tummarna för att halsen är glad imorgon! smile.gif
stina
Ja Anna, vad jättemysigt det låter! smile.gif

Klokt att du lyssnar på din kropp ladyn och hoppar träningen om du inte känner dig "på" ikväll.

Jag får bekymmer med träningen i början på nästa vecka - ska sitta på heldagsmöten både måndag och tisdag - jag kommer få spader om jag ska sitta så i två dagar och dessutom inte få röra på mig. Dessutom ska vi ut och äta middag med arbetsgruppen på måndag kväll. Får se om jag hinner in till gymmet på måndag morgon innan vi börjar och kan springa en sväng....
stina
Hej-hej! smile.gif

I fredags lekte jag lite "fartlek" på löpbandet och körde sedan ett boxpass. Jättekul som vanligt!

Idag har jag provsprungit 1 varv på Stockholmsmarans bana. Nu vet man vad man har att vänta sig.....

Banan var, förutom Västerbron, lättsprungen. Platt och för det mesta väldigt vackert.

Som vanligt sprang jag fel ( jag KAN inte springa ett längre träningspass utan att springa fel minst en gång) så jag fick en ofrivillig, men sagolikt vacker, extrasväng på ca 1 km längsmed vattnet vid Prins Eugens Valdemarsudde.

Sträckan skulle ha blivit 22 km, men blev nu ca 23. 135 minuter hade jag att göra.

Tjipp! naughty.gif
anna_rispan
Hoj!

Vilka vackra utsikter du susar förbi, du låter så nöjd så jag litar på dina ord. smile.gif

Jag o sambon gick tips-bingo-promenad i dag. Vi var först ut i skogen och det doftade höst och var faktiskt ritkigt höstigt skönt i luften. smile.gif Jag blev varm också för det var branta passager ibland.
stina
Ja Anna,

När man tränar löpning och får se alla dessa platser man annars bara susar förbi med bil eller t-bana eller inte ens ser då eftersom det ofta är stigar och gångvägar man springer på, då inser man vilken otroligt vacker huvudstad vi har. Och så mycket vatten att springa längs med. smile.gif

Låter underbart med skogspromenad också och tipsbingo är kul! yes.gif

Nästa helg tror jag vi ska ner till landet och då ska jag försöka komma ut en sväng i skogen och se om jag kan hitta några svampar. Jag är inte bara storstadsfrälst - jag älskar skogen också, speciellt på hösten! tummenupp.gif
Magdis
Nu har jag varit på gymet för första gången på flera månader! Stortjejen började på danskursen idag och jag passade på att träna lite under tiden. Började väldigt mjukt måste man säga, först stod jag och tittade på barnen en bra stund och sen gick jag upp och tränade 10 minuter i Crosstrainern och körde sen en set i vertical row-maskinen. Mer hann jag inte innan det var dags att hämta jäntan igen, men nästa söndag ska jag börja träna direkt så har jag 45 minuter på mig.
stina
Heja Magdis! tummenupp.gif

Visst är det skönt att ro!? Vertikal - nu blir jag osäker på vad det är för manick du menar.....
Magdis
CITAT (stina @ 16-09-2007, 18:25) *
Heja Magdis! tummenupp.gif

Visst är det skönt att ro!? Vertikal - nu blir jag osäker på vad det är för manick du menar.....

Det är den där man sitter framåtlutad mot ett stöd och drar i handtagen som är ganska långt framför en.
anna_rispan
CITAT (Magdis @ 16-09-2007, 18:17) *
Nu har jag varit på gymet för första gången på flera månader! Stortjejen började på danskursen idag och jag passade på att träna lite under tiden. Började väldigt mjukt måste man säga, först stod jag och tittade på barnen en bra stund och sen gick jag upp och tränade 10 minuter i Crosstrainern och körde sen en set i vertical row-maskinen. Mer hann jag inte innan det var dags att hämta jäntan igen, men nästa söndag ska jag börja träna direkt så har jag 45 minuter på mig.

Bra jobbat Magdis att börja träna igen!!
stina
CITAT (Magdis @ 16-09-2007, 18:29) *
Det är den där man sitter framåtlutad mot ett stöd och drar i handtagen som är ganska långt framför en.

Aha, då vet jag precis - min favvismaskin! tongue.gif
stina
Nu har det varit två hela dagar helt utan träning - har suttit i möten + kvällsaktivitet så det har varit omöjligt att komma iväg. Idag ska jag dock få se döden i vitögat.... wink.gif - idag ska jag göra maxpulstest. smile.gif
krellus
Just nu varvar jag intervall träning med "vanlig" kortdistanslöpning, dvs:

Springer 500 meter i lugnt tempo(5.5 min/km) för att sedan springa 4.2-4.5 min/km) i 500 meter.
Varvar detta i i 4-8 km.

VAnligt löpining innebär rundor i "jämt tempo" i 5-12 km.

Inga nya skador att rapportera utan det känns rätt bra.

Hässelbyloppet nästa...
stina
Härligt Krellus! tummenupp.gif

Jag bara älskar intervallträning!

Nu har jag varit och gjort flextest och maxpulstest. Det var jättekul! Resultatet från flextesten får jag imorgon då jag bla får veta syreupptagningsförmågan. Min maxpuls var 187 och det är högt för en "gammal kärring" som mej! tongue.gif
krellus
Sååååå gammal är du väl ändå inte! whistling.gif

Jag är förresten medlem i Puls.se samt jogg.se... någon annan som brukar reg:a träningspass där?
stina
Jooo SÅ gammal är jag! smile.gif Fast inte i kroppen och själen!

Nej, jag har nog med Funbeat och Odla faktiskt - hinner inte med fler ställen....
LadyG
Så nu är det bara pulsklockan som saknas så kan du pulsträna som ett proffs? smile.gif

Det måste vara skönt att ha gjort ett maxpulstest och veta med säkerhet hur det ligger till.

Jag sitter och surar för att jag är förkyld. Det här var verkligen inte vad jag längtade efter. Vilket jäkla sätt att ladda inför Växjö marathon på!
krellus
Jag har en bekant som skulle springa Växsjö maraton förra året men fick tyvärr bryta pga fotskada.
Hoppas att det går bättre för dig! Känner du dig laddad?
stina
Jaaa, men jag vet vilken pulsklocka jag vill ha och den är dyyyyyr! ohmy.gif Jag vill komma åt gps-funktionen.

Vet inte om det går bättre att träna med pulsklocka egentligen, det roligaste var att få ta död på myten som "alla pratar om" men "få verkar veta hur det egentligen är".

Men visst, nu kan jag ju prova att träna pulsträning på ett korrekt sätt när jag väl öppnar börsen. tongue.gif

Tänk på ordet vi bestämt att "icke-träning" ska kallas för: Uppladdning! trostar.gif

Idag sprang jag en sväng på löpbandet. 5 km lugn löpning förutom sista femhundra metrarna eller något sådant då jag la på en rusch.

Sedan var det poweryoga. Skönt som vanligt.
krellus
Ska man köpa en pulsklocka så har jag ett tips och det är att inte köpa den billigaste... de är oftast otillräckliga om man motionerar "ofta". Det är bättre att lägga en lite större slant på klockan. Den håller ju förhoppningsvis i många år.

Jag är jättenöjd med min Suunto T3.
LadyG
CITAT (krellus @ 20-09-2007, 13:13) *
Jag har en bekant som skulle springa Växsjö maraton förra året men fick tyvärr bryta pga fotskada.
Hoppas att det går bättre för dig! Känner du dig laddad?

Just nu? inte ett smack, bara trött, hängig och snorig. sad.gif

CITAT (stina @ 20-09-2007, 13:50) *
Jaaa, men jag vet vilken pulsklocka jag vill ha och den är dyyyyyr! ohmy.gif Jag vill komma åt gps-funktionen.

Vet inte om det går bättre att träna med pulsklocka egentligen, det roligaste var att få ta död på myten som "alla pratar om" men "få verkar veta hur det egentligen är".

Men visst, nu kan jag ju prova att träna pulsträning på ett korrekt sätt när jag väl öppnar börsen. tongue.gif

Tänk på ordet vi bestämt att "icke-träning" ska kallas för: Uppladdning! trostar.gif

Idag sprang jag en sväng på löpbandet. 5 km lugn löpning förutom sista femhundra metrarna eller något sådant då jag la på en rusch.

Sedan var det poweryoga. Skönt som vanligt.

Det låter som att du vill ha en Garmin Forerunner 305 smile.gif

Mjo, uppladdning var det ju det hette. Jag får väl hoppas att förkylningen inte sabbar all min träning...
stina
Tänk att du kunde lista ut det! naughty.gif

Äsch, nu har du hjärnspöken Ladyn! Du kan ju tillräckligt mycket om träning för att veta att det inte är så - sluta nu feberyra! wink.gif wub.gif
krellus
Det finns ett antal klockor som har GPS funktion till olika priser. Jämför noga...
LadyG
CITAT (stina @ 20-09-2007, 14:47) *
Tänk att du kunde lista ut det! naughty.gif

Äsch, nu har du hjärnspöken Ladyn! Du kan ju tillräckligt mycket om träning för att veta att det inte är så - sluta nu feberyra! wink.gif wub.gif

Så vad grundade jag min gissning på? Jo, att du springer så mycket och skulle kunna ha full nytta av alla avancerade funktioner, och jag tror att en billigare eller simplare klocka skulle bli utsliten på några månader eftersom du inte är något vanlig motionär smile.gif

Jo, visst har du rätt. Fast visst blir man orolig smile.gif
stina
Gör det? Jag trodde det var den enda. Jag vill alltså inte ha fotsensor som räknar antalet steg utan gps...

CITAT (LadyG @ 20-09-2007, 15:23) *
Så vad grundade jag min gissning på? Jo, att du springer så mycket och skulle kunna ha full nytta av alla avancerade funktioner, och jag tror att en billigare eller simplare klocka skulle bli utsliten på några månader eftersom du inte är något vanlig motionär smile.gif

Jo, visst har du rätt. Fast visst blir man orolig smile.gif

Jag är ju rätt duktig på att springa fel också med mina hemmagjorda kartor och då är det svårt att i efterhand veta hur långt man sprungit när man inte ens riktigt vet var man varit..... coolgleam.gif

Inte vara orolig - försök ha det skönt istället i din vila så gott det går! smile.gif Du kommer bli fullständigt livsfarlig när du sätter igång igen!
anna_rispan
CITAT (stina @ 20-09-2007, 15:26) *
Gör det? Jag trodde det var den enda. Jag vill alltså inte ha fotsensor som räknar antalet steg utan gps...
Jag är ju rätt duktig på att springa fel också med mina hemmagjorda kartor och då är det svårt att i efterhand veta hur långt man sprungit när man inte ens riktigt vet var man varit..... coolgleam.gif

Inte vara orolig - försök ha det skönt istället i din vila så gott det går! smile.gif Du kommer bli fullständigt livsfarlig när du sätter igång igen!

gulp!! tänkte jag först. jag läste fotsenor istället för fotsensor! hahahahahahahaha
stina
Så knasigt det kan bli Anna - förstår att du undrade! laugh.gif

Nu är dagens träning avverkad. Körde först 30 minuter intervaller på löpbandet. 5,5 km hann jag och jag varvade mellan lite längre intervaller i 13 km/tim och kortare i upp till 17 km/tim. Jag är barnsligt förtjust i att springa fort..... blush.gif

Sen var det dax för boxningspass. Idag hade jag förmånen att få boxas med min jättevältränade arbetskamrat. Han är lång, stark men som tur är en riktig gentleman så han slog inte sönder mej samtidigt som jag fick smacka på precis hur hårt som helst. Attans vad härligt att få slå för kung och fosterland utan att behöva vara rädd för att göra motståndaren illa. yahoo.gif

Nu är alla aggressioner som bortblåsta inför helgen - mumsar på en smarrig pastasallad och trivs.... coolgleam.gif
anna_rispan
Hepp!

Idag har jag tränat. Först körde jag konditionsprogrammet 15 minuter på löpbandet. Skoj att testa olika inställningar ju. smile.gif
Sen körde jag på manuell och varvade jogging med promenad, 2 min, 1 min. Orkade inte särskilt länge, men jag gillar det ändå. smile.gif
LadyG
Så duktiga ni är! idag ska jag testa att springa ute, vi får se hur det går. Näsan rinner fortfarande men jag får väl snyta mig då biggrin.gif

Jag känner mig pigg i kroppen i övrigt så det ska nog inte vara några problem.
stina
Lycka till - men ta det lugnt LadyG! smile.gif
anna_rispan
Hej på er!

I kväll hörde jag ett rykte om att det inte skulle bildas lika mycket röda blodkroppar när man tränar inne som när man tränar ute.
Eller rent ut sagt sa ryktet att det bildades flera vita vid inneträning.

Vad? Varför? Sant eller falsk?
LadyG
CITAT (stina @ 22-09-2007, 13:42) *
Lycka till - men ta det lugnt LadyG! smile.gif

Tack, jag tog det jättelugnt. 26km på 4 timmar ungefär (fast de sista 6 gick jag) smile.gif

Jag gjorde misstaget att glupa i mig en ostburgare i Solna. Den var så GOD! Och jag fick så ont i kistan... Nåja, nu vet jag att jag inte ska äta ostburgare i två tuggor HUR goda de än är smile.gif

emas
Hej Anna och ni andra

Skulle tro att nått uns av sanning har ändrat form längs vägen. Men, ja. Nä. Så här tänker jag:

Bildningen av röda stimuleras bland annat av syrebrist. Det är principen för höghöjdsträning. Men om det skulle översättas till inomhus/utomhus så skulle det väl betyda att i en lokal med dålig luft - dåligt med syre - så skulle träningen ge bättre effekt på bildandet av röda blodkroppar. Men - nä, det känns inte som en bra metod. Och det skulle ju betyda tvärt om vad ditt rykte sa. Sen är det inte bara viktigt hur många röda blodkroppar man har utan vad de innehåller - hemoglobinet (bla viktigt med bra järndepåer, inte röka, inte få i sig för lite proteiner).

De vita blodkropparna är involverade i immunförsvaret. Så har du infektion på gång bildas fler vita blodkroppar. Så unset av sanning här skulle kunna vara att när vi tränar inomhus gör vi det ofta tillsammans med massa andra med redskap som vi alla sätter våra händer på. På så sätt byter vi bakterier med varandra och då stimuleras immunförsvaret till att jobba och då bildas fler vita blodkroppar.

Låter det som en rimlig förklaring till det du hörde?

emma
LadyG
Emma, jag tror jag läst någonstans att träning ökar kroppens motståndkraft mot infektioner (utom just direkt efter träning då immunförsvaret faktiskt är väsentligt sänkt, ett fenomen som hette något med fönster... Minns inte exakta termen nu bara).

Men jag tycker det låter konstigt att inomhusträning skulle påverka de röda blodkropparna på det viset. Då skulle gymnaster och andra inomhusidrottare ligga lite pyrt till? Fast jag kan ha jättefel, det kanske verkligen är så?
emas
LadyG - nej, jag tror inte det spelar roll för de röda blodkropparna om man tränar inomhus eller utomhus. Försökte bara förstå vad teorin kan ha kommit ifrån. Träningen i sig stimulerar kroppen till att klara det man tränar på bättre. D v s om man förenklar - tränar man på ett sätt som gör att den syretransporterande förmågan utmanas så försöker kroppen bli bättre på det. Ett sätt kan vara att bilda fler röda blodkroppar. Om man gör det inomhus eller utomhus borde vara försumbart i sammanhanget. (kanske finns det studier som talar för/emot?)

Träning bryter ju ner kroppen. Så att den sen ska kunna byggas upp igen - lite bättre, lite mer anpassad för att klara av utmaningarna. Så det verkar rimligt att man är lite mer sårbar direkt efteråt. Känner inte till fönster-xxx-teorin, men det låter sannolikt. Bara man inte glömmer att tillföra byggstenar/energi också så att man kan bygga upp igen.

emma
emas
Kom på en sak till - visst är det väl så att överträning kan ge ett försämrat immunförsvar? Någon som testat i praktiken?

emma
anna_rispan
Intressant att ni funderar högt kring mitt hörda rykte. Jag funderar också vidare.

Annars var det tips-bingo-promenad igen. Idag hängde jag med bättre efter sambon och vi blev rejält varma och svettiga. Skönt väder var det också! Härligt! smile.gif
stina
Vilket underbart väder vi haft i helgen! smile.gif

Igår var vi nere på landet en sväng över dagen och jag gick ut en runda i skogen för att se om det fanns någon svamp - intet liv! (inte ens någon flusvamp såg jag). Sen blev det lite höststädning i trädgården.

Idag har jag sprungit en underbar runda hemma i stan. Jag sprang från Sundbyberg - Längs Karlbergskanalen fram till Stadshuset - Längs Norrmälarstrand fram till Rålisparken och sedan vidare runt Kungsholmen och hem igen. Sträckan var 17 km.

När jag kom till Karlbergskanalen kände jag att det gick så himla lätt att springa och jag var så sugen på att springa fort så jag tänkte att "det får bära eller brista - jag MÅSTE få leka lite med farten". Det är så många som säger att man ska springa långpass i ett och samma tempo - jag förstår inte riktigt varför och nu var jag tvungen att testa om min tes fungerar, dvs att "man tar igen på gungorna vad man förlorat på karusellerna". Vad jag menar är att om man springer fortare en sträcka och sedan springer långsammare än vanligt en sträcka så går det utmärkt att busa med farten även på llite ängre sträckor. Och det gjorde det - det gick som tåget och var skitkul rent ut sagt. Jag älgade fram längs Karlbergskanalen, vilade lite vid Stadshuset och satte sedan fart igen och rusade Norrmälarstrand fram och genom Rålisparken. Sen tog jag det lugnare igen och satte sedan fart när jag kom till Pampas igen. Nu var det ju inga 30 km jag sprang den här gången - då gäller det att hushålla med resurserna allt vad man kan, men nu vet jag i alla fall att jag kan ha lattjolajban upp till kanske 20 km utan att krokna.... Det blir mycket skojigare att springa på det viset.

Inte tröttare än vanligt - snarare tvärt om - när jag kom hem och dom 17 kilometrarna tog 1 timme och 42 minuter (inkl kisspaus vid Stadshuset). Lite stolt är jag allt.... whist.gif

tongue.gif
stina
Idag har jag varit och sprungit en mil på löpbandet. 55 minuter och 20 sekunder tog det. Jag har helt klart problem med psyket på löpbandet just nu när jag ska springa en mil. Tråkigt!!!!! Men jag har mina löpturer jag vill springa per vecka och jag vill bara springa en gång ute på asfalt för att skona mina knän.

I min veckoplanering ingår: 1 längre löppass asfalt ute, 1 mil, 5 km snabbdistans, 5 km intervaller. Så det är bara att "puppa in sig" och springa på vad än hjärnan säger.... coolgleam.gif
Magdis
Aaaaiiiiiyyyyy, jag har träningsvärk idag! Tränade igår medan lillan var på dansskola, jag tog det extremt lätt eftersom jag inte tränat på så länge, men ändå har jag svårt att ta på mig jackan idag. rotfl.gif
stina
CITAT (Magdis @ 24-09-2007, 15:40) *
Aaaaiiiiiyyyyy, jag har träningsvärk idag! Tränade igår medan lillan var på dansskola, jag tog det extremt lätt eftersom jag inte tränat på så länge, men ändå har jag svårt att ta på mig jackan idag. rotfl.gif

Åh vad mysigt! naughty.gif tummenupp.gif
anna_rispan
Heja Magdis frisk humör det är det som susen gör!
krellus
CITAT (stina @ 24-09-2007, 16:29) *
Åh vad mysigt! naughty.gif tummenupp.gif

Japp... det är en underbar "smärta" man kan få efter ett hårt träningspass! flirting.gif
För mig blev det "back" träning igår...
stina
Menar du att du sprang i backe? Isch vad jobbigt!!! ohmy.gif

Jag var och tränade styrketräning idag. Det gick sisådär - hade lite svårt med motivationen idag. Kom på mig själv med att stå och såsa titt som tätt... Men, men ibland är det bara så, imorgon är det en ny dag och då står det intervall-löpning och core på schemat. Svårare att maska sig ifrån... smile.gif
krellus
Japp, det är precis så det är... 2 km uppvärmning samt 10 gånger uppför en brant, hyggligt lång backe. Lugn lunk utför som vila mellan gångerna.

Jag gillar intervallträning också. Bra då man är långdistansare. Jag behöver normalt 2-3 km innan jag hittar ett högre tempo jag trivs med. Nu har jag dock jobbat hårt på detta och har blivit klart bättre...
anna_rispan
Tjipp!

Idag var jag i gymmet. Joggade och gick i intervaller. Totalt ca 30 minuter, så om jag drar bort de ca 10 minuter i rask promenad uppvärmning är jag ändå rätt nöjd. Sen körde jag styrka för armar och axlar. Jag såg att jag har en muskel som går på framsidan av axeln. biggrin.gif Coolt!
stina
Krellus - du inspirerade mej med din backträning så idag körde jag bla det på löpbandet.

Först körde jag lite vanliga "platta" intervaller och avslutade med en som jag tyckte mördarserie. Jag hissade upp löpbandet till 10-lutning, rusade 30 sek och gick sedan 30 sek - sänkte till 9-lutning, rusade 30 sek och gick sedan 30 sek. Fortsatte så ner till 0-lutning. Det låter kanske inte så jobbigt med 30 sekunders rusning, men fy f-n vad slitsamt det var. Jättekraftig uppförslutning i början och mot slutet var jag helt slut av alla ruscher så då var även den lilla lutningen grym. ohmy.gif

Efter löpningen körde jag 30 min core-pass.
anna_rispan
Ja just det. Jag har en undring också. Jag provade att ta 20 kilo på latsdragen. Jag orkade dra fyra gånger. Hur mycket tro ni jag kan prova för att dra en gång? Och om jag ska prova det så bör jag kanske ha en kompis som hjälper mig om jag inte skulle orka hålal emot på vägen upp igen??
stina
Anna: I just latsdrag är det väldigt viktigt att du orkar göra övningen rätt och alltså inte lastar på för tungt. Vad som styr hur tungt du kan lasta på är alltså att du kan

1). Först sänka axlarna
2). Därefter dra ner stången

Det är alltså väldigt viktigt att du inte bara drar ner stången med axlarna i upplyft läge - det är alltså den styrkan som ska styra. Gör du rätt på 20 kg så kanske du kan testa med 30.... Svårt att gissa..... g.gif
anna_rispan
Jo jag tänkte stenhårt på att dra ner axlarna först. Jo tack det är svårt att gissa, men jag tänkte bolla lite med er som är mer träningsvana ändå. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon