Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
anna_rispan
Vad bra då kan jag önska mig handskar till fördelsedagspresent. Så lite som jag lyfter nu så hinner jag nog inte få ont i händerna inna den dagen. smile.gif

Om en håller emot benen hur ska den som håller emot göra?? Alltså när man gör såna där chins?

Jogggade intervall på löpbandet idag. 2-minuters intervaller blev det. Det kändes rätt okej, tyckte inte att pulsen hann sjunka så mycket....så dålig kondis har jag rolleyes.gif Men kan nog klämma in några fler minuter innan jag ger upp nästa gång. När jag har mer tid.

O som Stina nämnde tidgare att det märks skillnad mellan gångerna. I dag kändes det lite trögare med "sittande chins".
LadyG

Assisterade chins (sådana jag gör).

Stina hade en maskin som kunde det där också, som såg smidigt ut (och man får veta vad man lyfter) smile.gif
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 15-12-2006, 12:10)
CITAT (stina @ 15-12-2006, 08:46)
Idag är det som sagt styrketräning.  :rolleyes:  Ska genast packa ner handskarna för jag hatar att köra utan sådana - gör så himla ont i händerna tycker jag om man ska köra tungt...  Jobbigt nog ändå utan att man behöver bli skinnflådd också sad.gif  Bra investeringstips LadyG om det är så att du fastnar för styrketräning (om du inte har sådana redan) - och till alla andra styrketränare naturligtvis - . Inte dyra alls! Jag har ett par Nike dri-fit som är tunnt tyg på ovansidan och med mocksförstärkningar i handflatorna.

Någon mer än jag som håller med om att handskar är ett måste vid styrketräning eller är jag en ensam mes???  -_-

Nope, håller fullständigt med - hellre handskar än valkar och ont (ringarna skaver - nej, jag giter inte ta av dem). Vi har nog likadana handskar, Stina,visst är de sköna! Jag tror att de kostade 179:-

Så här ser mina ut:

stina
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 14:01)
Kastade mig över styrketräningsgrejorna här hemma, kunde inte låta bli biggrin.gif

Inte skratta bara, jag äger inte fler vikter än såhär så det får bli som det blir smile.gif

10 assisted chins (Eftersom jag får manuell hjälp vet jag inte riktigt vad jag lyfter i Kg här)

10*4 armhävningar från fötterna
10*4 crunches
10*3 benböj (Lätt!)
10*3 benböj med 25Kg stång över axlarna (forfarande lätt!)

50s*2 plankan (smärtsamt sista gången, ryggen var fasligt trött!)

10*2 stångrodd (27,5 Kg) För lätt.
5*2 Militärpress (27,5 Kg) Lagom tungt!
3*1 Bicepscurls med stång (27,5Kg) Tuuungt!!!
5*2 Bicepscurls med stång (25Kg) Bättre.

Eftersom jag vill kunna klättra imorgon håller jag mig kort och gör inte mer än så just nu. Kanske cyklar en sväng ikväll om benen är med på det. smile.gif

Bra jobbat!!! rolleyes.gif

Skratta, Åt vaddå....????
anna_rispan
mm, men jag tänkte ju köra på i min sittande chins o sen ta med mig sambon till eljusspåret för där finns det en ställning man kan göra chins i. måste bara komma på vad jag ska ha som första delmål på chins-stegen... unsure.gif
men alltså räcker det med att han har mina fötter i händerna o sen följer med lite ner, men ändå lyfter lite?? ska bli kul o prova.
en sån där finurlig maskin som Stina använder finns inte på Frisksis lilla gym smile.gif
LadyG
CITAT (stina @ 15-12-2006, 13:30)
Bra jobbat!!! rolleyes.gif

Tack wub.gif

Eftersom ni styrketränar regelbundet och är vana kanske vikterna jag använder bara ser fjuttiga ut (vet inte hur starka folk är egentligen, har fått för mig att alla är mycket starkare än jag).

Fast snart klarar jag kanske 1 minut på plankan, och det har jag aldrig gjiort förut. 50s verkar vara en magisk gräns när allt får mjölksyra samtidigt och det bara skriker i hela kroppen. Måste komma över det där på något vis, det måste gå att komma upp i 1 minut jämt.

Hur gör du Stina!?!?
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 13:30)
mm, men jag tänkte ju köra på i min sittande chins o sen ta med mig sambon till eljusspåret för där finns det en ställning man kan göra chins i. måste bara komma på vad jag ska ha som första delmål på chins-stegen... unsure.gif
men alltså räcker det med att han har mina fötter i händerna o sen följer med lite ner, men ändå lyfter lite?? ska bli kul o prova.
en sån där finurlig maskin som Stina använder finns inte på Frisksis lilla gym smile.gif

Japp, han lyfter bara precis så mycket att du orkar lyfta dig själv. Sätt delmål 5 stycken och kanske 10 om några månader? Om det känns för lätt/svårt kan du ju alltid justera i efterhand.
stina
Nu har jag varit och tränat. Tuffade på riktigt duktigt i gymmet. För första gången på evigheter noterade jag vilka vikter jag körde med. Så här blev det:

1. Roddmaskin - 35 kg
2. Ryggdrag, framför - 30 kg
3. Framsida ben - 35 kg
4. Chins - 20 kg motvikt
5. Dips - 0 kg motvikt
6. 100 sit-ups
7. Sittande rodd - 50 kg
8. Bänkpress i Smithmaskinen - 35 kg
9. Utfall i Smithmaskinen - 35 kg
10. 25 benlyft - 25 rumplyft - 25 benlyft - 25 rumplyft
11. Insida ben - 15 kg
12. Utsida ben - 15 kg

Å sen hände det något som gjorde att min föresats att bara köra styrketräning idag sprack.... När jag satt och pustade ut efter att ha kört utsida ben knackade det på min rygg. Där står en av tjejerna jag brukar prata med. Famnen full av boxhandskar och mitsar: Snälla, snälla, kan vi inte slåss lite???? Ögonen glittrade på henne så den inviten kunde man inte motstå. En halvtimmes tokboxning blev det - attans kuligt! rolleyes.gif
anna_rispan
Du är iallafall starkare än mig LadyG.... biggrin.gif

Sen är det väl så att alla är på olika ställen. Så det skulle ju inte ge så mycket om jag rabblade mina vikter. Särskilt som jag är nybörjare. Tänker att det räcker om jag nämner ökningarna.

Däremot tycker jag det är roligt att läsa om er som har hållit på ett tag vad ni orkar med. Det ger mig en sporre. Har de klara't så kan jag också! smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 14:38)
Bra jobbat!!!  :rolleyes:

Tack wub.gif

Eftersom ni styrketränar regelbundet och är vana kanske vikterna jag använder bara ser fjuttiga ut (vet inte hur starka folk är egentligen, har fått för mig att alla är mycket starkare än jag).

Fast snart klarar jag kanske 1 minut på plankan, och det har jag aldrig gjiort förut. 50s verkar vara en magisk gräns när allt får mjölksyra samtidigt och det bara skriker i hela kroppen. Måste komma över det där på något vis, det måste gå att komma upp i 1 minut jämt.

Hur gör du Stina!?!?

Be maken hetsa dej - det var så jag gjorde i början när jag skulle slå mina tidsrekord - bad om hjälp!!
stina
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 14:38)
Bra jobbat!!!  :rolleyes:

Tack wub.gif

Hur gör du Stina!?!?

Du är jättestark LadyG - upp med hakan!!! rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (stina @ 15-12-2006, 13:40)
Nu har jag varit och tränat. Tuffade på riktigt duktigt i gymmet. För första gången på evigheter noterade jag vilka vikter jag körde med. Så här blev det:

1. Roddmaskin - 35 kg
3. Framsida ben - 35 kg
4. Chins - 20 kg motvikt
5. Dips - 0 kg motvikt
6. 100 sit-ups
7. Sittande rodd - 50 kg
11. Insida ben - 15 kg
12. Utsida ben - 15 kg

Å sen hände det något som gjorde att min föresats att bara köra styrketräning idag sprack.... När jag satt och pustade ut efter att ha kört utsida ben knackade det på min rygg. Där står en av tjejerna jag brukar prata med. Famnen full av boxhandskar och mitsar: Snälla, snälla, kan vi inte slåss lite???? Ögonen glittrade på henne så den inviten kunde man inte motstå. En halvtimmes tokboxning blev det - attans kuligt! rolleyes.gif

Kanonbra Stina!! Hur länge har du arbetat för att nå dit?

LadyG. tack för tipsen om assisterade chins. Nu ska jag bara visa sambon den där lilla filmsnutten och sen få med honom ut i skogen då. smile.gif
stina
Man kör ju inte max på alla övningar och absolut inte varje gång - det pallar man inte! Jag gör så här:

Kör först en repetition med inte så tunga vikter, 10-12 repetitioner, för att sas väcka musklerna och minimera skaderisken.

Sen lägger jag på vad jag tror är lagom och kör första repetitionen. Klarar jag ca 8 då brukar det vara perfekt. Sen kör jag två repetitioner till med den vikten så många reps jag orkar. Det blir färre och färre och det är meningen´, annars kör jag för lätt. Ibland missar man ju och det blir för tungt eller för lätt, inte så kinkigt. Och ibland känner jag för att inte köra tungt alls den gången. Dagsformen avgör! rolleyes.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 14:44)

1. Roddmaskin - 35 kg
3. Framsida ben - 35 kg
4. Chins - 20 kg motvikt
5. Dips - 0 kg motvikt
6. 100 sit-ups
7. Sittande rodd - 50 kg
11. Insida ben - 15 kg
12. Utsida ben - 15 kg

Å sen hände det något som gjorde att min föresats att bara köra styrketräning idag sprack.... När jag satt och pustade ut efter att ha kört utsida ben knackade det på min rygg. Där står en av tjejerna jag brukar prata med. Famnen full av boxhandskar och mitsar: Snälla, snälla, kan vi inte slåss lite???? Ögonen glittrade på henne så den inviten kunde man inte motstå. En halvtimmes tokboxning blev det - attans kuligt!  rolleyes.gif

Kanonbra Stina!! Hur länge har du arbetat för att nå dit?

LadyG. tack för tipsen om assisterade chins. Nu ska jag bara visa sambon den där lilla filmsnutten och sen få med honom ut i skogen då. smile.gif

Jag har kört i gymmet ca 1 år, men innan dess tränade jag ju annat. Det är senaste kanske 4 månaderna som jag börjat köra tyngre vikter och färre repetitioner.

Jag hade fler övningar på min lista, men blev som sagt iväglockad. sleep.gif Jag är generellt försiktig med alla övningar som tar hårt på rumpan, som tex utfall. Just nu kör jag inte heller rygglyft av samma skäl. Har precis börjat köra utfall efter "rumpskadan" - får hoppas det funkar. Kör ju inte så tungt ännu.
stina
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 11:55)
Jag misstänker att dips är den hemskaste övningen för min del, för jag har inte gjort några övningar alls som ens antyder att de skulle kunna träna samma muskler i den omfattningen som dips gör.

Kan inte smala armhävningar tangera dipsträning, eller har jag fel....?????

Kör inte smala armhävningar så ofta om jag kan slippa (dödens jobbigt tycker jag!)
LadyG
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:13)
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 11:55)
Jag misstänker att dips är den hemskaste övningen för min del, för jag har inte gjort några övningar alls som ens antyder att de skulle kunna träna samma muskler i den omfattningen som dips gör.

Kan inte smala armhävningar tangera dipsträning, eller har jag fel....?????

Kör inte smala armhävningar så ofta om jag kan slippa (dödens jobbigt tycker jag!)

Mjo, smala armhävningar skulle kunna vara samma men jag undviker gärna den om jag kan biggrin.gif

Jag tror att min småsura inställning till vad jag orkar lyfta kan bero på att jag ju ligger på energiunderskott, och det påverkar styrketräningen mer än konditionsträningen. Det kommer att gå bättre när jag väl är nere på målvikten och kan börja satsa på styrka, smidighet och uthållighet på ett annat sätt. Nu underhållstränar jag mest för att inte tappa formen medan jag tappar vikt smile.gif

Höll på att förlora fokus ett tag, men det är sånt som händer när man är otålig som jag tongue.gif

Anna_rispan, du kommer att märka att det går ganska fort när kroppen väl listat ut vad det är du vill att den ska göra. Det tar ett tag innan man banat in en rörelse och lärt musklerna vad man vill de ska göra. Låt det bara ta den tid det tar, så kommer utvecklingen som ett brev på posten smile.gif
LadyG

1. Roddmaskin - 35 kg
3. Framsida ben - 35 kg
4. Chins - 20 kg motvikt
5. Dips - 0 kg motvikt
6. 100 sit-ups
7. Sittande rodd - 50 kg
11. Insida ben - 15 kg
12. Utsida ben - 15 kg

Starkt jobbat, du kör på tunga vikter! Kanske dags för viktbälte i dipsen?

Borde inte utfall, om du gör dem försiktigt, kunna hjälpa till att stabilisera området du har problem med så att problemen minskar?
anna_rispan
apropå att lära musklerna. jag fikade med ett gäng kompisar i dag. den ena har en nästan färsk bäbis. vi tyckte det var mycket intressant att studera hur bäbis fokuserade en fin ring o verkligen kämpade för att få sina små händer så nära att den kunde ta tag i den. väldigt målmedveten ung männsika!!! särskilt charmig var det när vi såg hur bäbis tog i o sen liksom missade målet o bara fläktade förbi. såååå gulligt!
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 14:30)
apropå att lära musklerna. jag fikade med ett gäng kompisar i dag. den ena har en nästan färsk bäbis. vi tyckte det var mycket intressant att studera hur bäbis fokuserade en fin ring o verkligen kämpade för att få sina små händer så nära att den kunde ta tag i den. väldigt målmedveten ung männsika!!! särskilt charmig var det när vi såg hur bäbis tog i o sen liksom missade målet o bara fläktade förbi. såååå gulligt!

Awww, små bebisar är ju så charmiga!!! Gissa om de har mycket att lära sig om muskelkontroll biggrin.gif Men det är ju de tosm är så gulligt smile.gif

*fniss* Färsk bäbis *fniss*
stina
Viktbälte i dipsen - nej ischanemej!!! ohmy.gif

Jo, kiropraktorn säger ju att jag ska köra utfall. Men tidigare fick jag ont direkt när jag körde det och fick betala i flera dagar. Men nu verkar det gå bättre, måste bara komma ihåg att inte ösa på för mycket vikt eller köra så länge så att jag blir helt slut.

Det går ju bra att köra dips bakvänt mot exempelvis sängramen också. Så inte slipper man undan även om man inte har någon dipsmaskin! tongue.gif wink.gif Men jag vet, det är inte någon njutning.... Jag går inte ner så där jättelångt när jag kör dips utan motvikt - då kommer jag inte upp igen! ohmy.gif Men det är så mysigt på något sätt att hänga där och dingla så jag kör fler lite kortare istället. rolleyes.gif

Vad jag inte hann idag som jag tänkt mej var:
Benpress
100 sit-ups till
Hantlar (axlar)
Hantlar (bakom nacken)
Plankan
Sidoplankan

Något lockade mer.... tongue.gif
anna_rispan
Stina: eftersom du skriver 100 + 100 situps så undrar jag om du inte gillar en sån där sit-up maskin, för visst finns en sån på ditt gym??
Men du kankse blandar med raka o sneda åt höger o vänster o såna där när man har benen uppåt o allt möjligt?? (Nyfiken i en strut)
LadyG
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:35)
Viktbälte i dipsen - nej ischanemej!!! ohmy.gif

Jo, kiropraktorn säger ju att jag ska köra utfall. Men tidigare fick jag ont direkt när jag körde det och fick betala i flera dagar. Men nu verkar det gå bättre, måste bara komma ihåg att inte ösa på för mycket vikt eller köra så länge så att jag blir helt slut.

Det går ju bra att köra dips bakvänt mot exempelvis sängramen också. Så inte slipper man undan även om man inte har någon dipsmaskin! tongue.gif wink.gif Men jag vet, det är inte någon njutning.... Jag går inte ner så där jättelångt när jag kör dips utan motvikt - då kommer jag inte upp igen! ohmy.gif Men det är så mysigt på något sätt att hänga där och dingla så jag kör fler lite kortare istället. rolleyes.gif

Benpress
100 sit-ups till
Hantlar (axlar)
Hantlar (bakom nacken)
Plankan
Sidoplankan

Något lockade mer.... tongue.gif

Å andra sidan är ju tok-boxning inte så illa det heller för axlarna, armarna och ryggen, och om ni skuttade runt mycket fick nog benen och vaderna sitt också smile.gif

Ibland ger jag mig på dips mot vardagsrumsbordet (en bastant sak i massivt trä) men det brukar inte vara så skönt smile.gif

Använder du hantlar när du gör utfall eller hur får du med dig extra vikt?
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 15:37)
Stina: eftersom du skriver 100 + 100 situps så undrar jag om du inte gillar en sån där sit-up maskin, för visst finns en sån på ditt gym??
Men du kankse blandar med raka o sneda åt höger o vänster o såna där när man har benen uppåt o allt möjligt?? (Nyfiken i en strut)

Njaaaa. Jo det finns det, men jag är inte så förtjust i den faktiskt - det känns som om den inte är lika snäll mot min svank.... Men jag vet inte om det stämmer. LadyG har ju gett mig tipset om vikt på magen och så brukar jag oftast köra. Nu fanns det ingen 5-kg's vikt ledig (som jag brukar använda) så jag körde utan istället. Med 5 kg på magen kör jag INTE 2x100 sit-ups! ohmy.gif
stina
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 15:39)
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:35)
Viktbälte i dipsen - nej ischanemej!!!  :o

Det går ju bra att köra dips bakvänt mot exempelvis sängramen också. Så inte slipper man undan även om man inte har någon dipsmaskin!  :P  ;)  Men jag vet, det är inte någon njutning.... Jag går inte ner så där jättelångt när jag kör dips utan motvikt - då kommer jag inte upp igen!  :o  Men det är så mysigt på något sätt att hänga där och dingla så jag kör fler lite kortare istället.  :rolleyes:

Benpress
100 sit-ups till
Hantlar (axlar)
Hantlar (bakom nacken)
Plankan
Sidoplankan

Något lockade mer....  :P

Å andra sidan är ju tok-boxning inte så illa det heller för axlarna, armarna och ryggen, och om ni skuttade runt mycket fick nog benen och vaderna sitt också smile.gif

Ibland ger jag mig på dips mot vardagsrumsbordet (en bastant sak i massivt trä) men det brukar inte vara så skönt smile.gif

Använder du hantlar när du gör utfall eller hur får du med dig extra vikt?

Jag kör den typ av utfall som vi fått lära oss i bodypumpen, dvs inga steg framåt. Ett ben lite framåt och ett mycket bakåt. Vikten på frambenet. Åsså upp å ner bara. Så jag kör i Smithmaskinen med stången på axlarna.
anna_rispan
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:39)
Njaaaa. Jo det finns det, men jag är inte så förtjust i den faktiskt - det känns som om den inte är lika snäll mot min svank.... Men jag vet inte om det stämmer. LadyG har ju gett mig tipset om vikt på magen och så brukar jag oftast köra. Nu fanns det ingen 5-kg's vikt ledig (som jag brukar använda) så jag körde utan istället. Med 5 kg på magen kör jag INTE 2x100 sit-ups! ohmy.gif

Aha, så kan man göra också ju. Vad bra att du skrev det. Kan va kul o variera med! På Friskis har de som en bänk också. Den del som är under ryggen kan man fälla neråt också. Så man kan göra i motlut. Brukar variera mellan maskinen och bänken. Jag tyckte en gång när jag körde maskinen att det blev obehagligt mitt på ryggsidan en gång. Måste ha spänt mig fel den gången.
LadyG
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:41)
Jag kör den typ av utfall som vi fått lära oss i bodypumpen, dvs inga steg framåt. Ett ben lite framåt och ett mycket bakåt. Vikten på frambenet. Åsså upp å ner bara. Så jag kör i Smithmaskinen med stången på axlarna.

Ok, intressant. Är utfall med stort steg frammåt elakare mot någon kroppsdel eftersom du inte gör så? Undrar, eftersom vi gör utfall (utan vikter) på ju-jutsun med stora steg och gå ner djup mot främre benet. Känns tufft för baksidan lår/rumpa kan jag säga.
stina
CITAT (LadyG @ 15-12-2006, 15:46)
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:41)

Ok, intressant. Är utfall med stort steg frammåt elakare mot någon kroppsdel eftersom du inte gör så? Undrar, eftersom vi gör utfall (utan vikter) på ju-jutsun med stora steg och gå ner djup mot främre benet. Känns tufft för baksidan lår/rumpa kan jag säga.

Nej, det tror jag inte att det är egentligen. Jag tycker bara den typ jag kör är skönare och mindre vinglig. Dessutom kan man ju köra med riktigt tunga vikter i Smithmaskinen och alltså inte behöva harva på så länge. rolleyes.gif Kör inte bara upp och ner i samma takt, utan jag stannar ett tag ibland nere också och gungar. Hela vikten på benet som är framåt, bakbenet är bara som balans. Men jag tror det tar på precis samma ställe vilken metod man väljer. Kör man din modell i snabbt tempo blir det ju kondisträning också och kör man den metoden tycker jag det är bäst med en viktplatta i famnen. Ibland har vi kört "din" variant också på bodypumpen - i snabbt tempo.

Till Smithmaskinen finns det en madrasserad rulle som man kan haka på stången så får man inte så ont i nacken av stången.

Jag gillar Smithmaskinen över huvud taget - går att använda till himla mycket. rolleyes.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 15:44)
CITAT (stina @ 15-12-2006, 14:39)
Njaaaa. Jo det finns det, men jag är inte så förtjust i den faktiskt - det känns som om den inte är lika snäll mot min svank.... Men jag vet inte om det stämmer. LadyG har ju gett mig tipset om vikt på magen och så brukar jag oftast köra. Nu fanns det ingen 5-kg's vikt ledig (som jag brukar använda) så jag körde utan istället. Med 5 kg på magen kör jag INTE 2x100 sit-ups!  ohmy.gif

Aha, så kan man göra också ju. Vad bra att du skrev det. Kan va kul o variera med! På Friskis har de som en bänk också. Den del som är under ryggen kan man fälla neråt också. Så man kan göra i motlut. Brukar variera mellan maskinen och bänken. Jag tyckte en gång när jag körde maskinen att det blev obehagligt mitt på ryggsidan en gång. Måste ha spänt mig fel den gången.

Det är en sån bänk vi har på vårat gym också och jag tycker också det är obehagligt i ryggen - vet inte om jag också gör fel....

Körde situpsbänken mer förut. Fast jag tycker det är skönt att låta några grejer inte vara så himla tunga - att köra fler istället. Allra helst eftersom jag nu kör så tungt på många andra övningar...
anna_rispan
fast bänken tycker jag funkar lite bättre. det är ju som vanliga bara o se till att knäna har bra vinkle o att rumpan är rätt placerad.

maskinen som man nästan ligger rakt i o har armarna raka, är den som jag tyckler är lite knepig.

o jag skulle vilja öka på situpsen. är ju så långsmat att köra massa reps. med dem rolleyes.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 16:21)
fast bänken tycker jag funkar lite bättre. det är ju som vanliga bara o se till att knäna har bra vinkle o att rumpan är rätt placerad.

maskinen som man nästan ligger rakt i o har armarna raka, är den som jag tyckler är lite knepig.

En sån maskin vet jag inte hur den ser ut? Nyfiken....
anna_rispan
CITAT (stina @ 15-12-2006, 15:22)

jag försökte googla o kollade på nordic gym hittade inte. jag får ta med kameran nästa gång....
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 15:37)

Jag brukar ganska sällan köra sneda sit-ups. Som magträning kör jag oftast:

Vanliga raka crunches

Benlyft (ligger på rygg på en bänk eller på golvet om bänkarna är upptagna med benen lite böjda och har dom utanför bänken. Höjer benen upp mot taket - men inte ända upp så att spänningen i magen släpper - å sen ner till rakt läge igen.

Rumplyft. Ligger på rygg på bänken (eller golvet). Benen lite, lite böjda pekandes upp i taket. Och så lyfter jag sätet från bänken så att benen rör sig rakt uppåt mot taket. Det behövs ingen stor rörelse - det har ingen betydelse

Båda dessa sista övningar tar på nedre magen framför allt.

Sidoplankan. Ligger på sidan. I med armbågen i golvet. Reser upp kroppen med raka ben så att bara fötterna och armbågen är i golvet. Står så så länge jag orkar. (Tar på sidan)

Vanliga plankan. Den vet ni ju hur jag gör - Kanon för hela "mittkroppen".
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 16:35)

jag försökte googla o kollade på nordic gym hittade inte. jag får ta med kameran nästa gång....

Jaaaa! Med dej i???? rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (stina @ 15-12-2006, 15:38)
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 16:35)

Jaaaa! Med dej i???? rolleyes.gif

hahaha, så roligt ska vi nog inte ha. då måste jag ju dessutom olja in mig så det ser ut som i alla tidningar va!!! nej ni...dessutom vet jag inte hur jag ens skulle kunna lyckas ens med självutlösare. hahahaha. galet värre.. rolleyes.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 16:42)
hahaha, så roligt ska vi nog inte ha. då måste jag ju dessutom olja in mig så det ser ut som i alla tidningar va!!! nej ni...dessutom vet jag inte hur jag ens skulle kunna lyckas ens med självutlösare. hahahaha. galet värre.. rolleyes.gif

Om man oljar in sej och har annat än muskler under skinnet blir det en härlig syn! (Har sett mej själv en gång för länge sedan på foto nyinsmord med fet salva - hujedamej!!!! ALLT framträder! ohmy.gif )
anna_rispan
CITAT (stina @ 15-12-2006, 15:45)
Om man oljar in sej och har annat än muskler under skinnet blir det en härlig syn! (Har sett mej själv en gång för länge sedan på foto nyinsmord med fet salva - hujedamej!!!! ALLT framträder! ohmy.gif )

hjälp!! låter läskigt! hur kan det bli så. men då kan jag inte ställa upp. har inte tillräckligt fasta triceps för det än rolleyes.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 15-12-2006, 16:48)
CITAT (stina @ 15-12-2006, 15:45)

Om man oljar in sej och har annat än muskler under skinnet blir det en härlig syn! (Har sett mej själv en gång för länge sedan på foto nyinsmord med fet salva - hujedamej!!!! ALLT framträder!  :o )

hjälp!! låter läskigt! hur kan det bli så. men då kan jag inte ställa upp. har inte tillräckligt fasta triceps för det än rolleyes.gif

Det blir väl ljusreflexer som fixar det. Är man för smal syns revbenen så att man blir ser alldels bucklig ut, och minska valk ser jättestor ut. Det är väl därför bodybuildarna oljar in sig antar jag.... Dom vill ju framhäva allt.

Så jag i alla fall låter nog bli oljan! tongue.gif
Lena i Torslanda
En bra variant på utfall är att sätta främre foten på en stäppbräda ( i sitt lägsta läge) och sedan köra precis som vanligt. Vikten på främre foten och undvika att knät kommer framför tårna. Man kan då sänka sig ännu djupare och det är faktiskt lättare att hålla positionen. Tar styggt kan jag säga. wacko.gif
stina
CITAT (Lena i Torslanda @ 15-12-2006, 18:38)
En bra variant på utfall är att sätta främre foten på en stäppbräda ( i sitt lägsta läge) och sedan köra precis som vanligt. Vikten på främre foten och undvika att knät kommer framför tårna. Man kan då sänka sig ännu djupare och det är faktiskt lättare att hålla positionen. Tar styggt kan jag säga. wacko.gif

Tack för tipset! Måste testas. rolleyes.gif Det borde ju gå strålande i Smithmaskinen det också eftersom man står still. rolleyes.gif
LadyG
Det blir nog ingen träning idag för jag har drabbats av akut lust att baka, så då blir det bakning för hela slanten. smile.gif

Kanske cyklar lite ikväll om det finns energi kvar till det, annars får det vara.
stina
CITAT (LadyG @ 16-12-2006, 14:04)
Det blir nog ingen träning idag för jag har drabbats av akut lust att baka, så då blir det bakning för hela slanten. smile.gif

Kanske cyklar lite ikväll om det finns energi kvar till det, annars får det vara.

Träning för knådningsarmarna mao! rolleyes.gif Och kvalificerad magsäcksträning därefter antar jag! tongue.gif

Jag brukar alltid drabbas av bak- och pyssellust till jul, men icke i år. Jag har ingen lust alls. Nu ska vi åka bort över julhelgen och det bidrar ju naturligtvis. Vi ska inte ens göra någon julmat här hemma. Jo, en julskinka ska vi ha så att man kan äta mackor med skinka på i mellandagarna. För övrigt får det vara i år. rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (stina @ 15-12-2006, 13:28)
Så här ser mina ut:

Liknande......

En bra investering oavsett! Tyvärr har mina inte kardborre vid handleden. Det hade jag velat ha.

Nytt PB idag, trots att det inte var meningen! smile.gif
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-12-2006, 18:26)
En bra investering oavsett! Tyvärr har mina inte kardborre vid handleden. Det hade jag velat ha.

Nytt PB idag, trots att det inte var meningen! smile.gif

Ja, kardborrebandet är praktiskt faktiskt. rolleyes.gif

Vad då för PB - barätta, barätta!!!!! rolleyes.gif
stina
CITAT (stina @ 16-12-2006, 16:54)

Träning för knådningsarmarna mao! rolleyes.gif Och kvalificerad magsäcksträning därefter antar jag! tongue.gif

Jag brukar alltid drabbas av bak- och pyssellust till jul, men icke i år. Jag har ingen lust alls. Nu ska vi åka bort över julhelgen och det bidrar ju naturligtvis. Vi ska inte ens göra någon julmat här hemma. Jo, en julskinka ska vi ha så att man kan äta mackor med skinka på i mellandagarna. För övrigt får det vara i år. rolleyes.gif

Jag har ångrat mej! Saknar "mormors Finska pinnar" och sambon saknar något vi kallar Gaffelkakor (vanliga mördegskakor som man rullar till bollar och plattar till med en gaffel). Bakar nog det imorgon, annars blir det konstigt.... unsure.gif
LadyG
CITAT (stina @ 16-12-2006, 18:08)
CITAT (stina @ 16-12-2006, 16:54)

Jag har ångrat mej! Saknar "mormors Finska pinnar" och sambon saknar något vi kallar Gaffelkakor (vanliga mördegskakor som man rullar till bollar och plattar till med en gaffel). Bakar nog det imorgon, annars blir det konstigt.... unsure.gif

Sitter just och sniffar lystet efter mandelformarna som står i ugnen, brysselkexen ligger på bänken för att svalna och saffransbullarna är klara. Det enda som inte svalnat speciellt är gräddkolan...

Så mycket träning blir det nog inte idag men det får jag ta igen imorgon på ju-jutsun. smile.gif
stina
Var sak har sin tid - eller hur! rolleyes.gif

På måndag kväll ska jag på julmiddag med jobbet. Vi ska till Karlshälls gård på Långholmen. Häst och vagn hämtar vid bron - mysigt. rolleyes.gif Ska skaffa plats i magen genom att springa en mil på måndag lunch - ty på kvällen ska det ätas! tongue.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (stina @ 16-12-2006, 17:50)
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-12-2006, 18:26)

Nytt PB idag, trots att det inte var meningen!  :)

Ja, kardborrebandet är praktiskt faktiskt. rolleyes.gif

Vad då för PB - barätta, barätta!!!!! rolleyes.gif

Det är bara löpningen igen - sprang 3 km, backtränade 2 km, intervallade 2 km och sprang sista 1,3 km hem och kapade "av en ren olyckshändelse" 12 sekunder från varje km i snitt. Gissa om jag blev paff och GLAD när jag registrerade mitt löp! smile.gif

Finns någon av er på funbeat.se förresten?

Mmmm jag kan nästan känna doften ända hit LadyG tongue.gif
Jag ska inte baka förrän på tisdag och lördag nästa vecka - annars försvinner det! biggrin.gif
stina
Vad kul - grattis!!! rolleyes.gif Ofta är det så tycker jag att om jag bestämmer mej för att försöka slå rekord så går det superdåligt, om jag däremot bara slappnar av och kör på så kan det gå kanon. Måste vara psyket som sätter käppar i hjulet.... rolleyes.gif

Hade aldrig hört talas om funbeat. Gick in och kikade - ska helt klart kolla vidare... rolleyes.gif Brukar du vara där?
Maria i Helsingborg
TACK!

Trodde att det nog kundra vara något för dig, Stina, om du inte var där redan.
Det är iaf något för mig. Jag gillar det där med att kunna SE och mäta mina resultat. Särskillt de gånger det går trögt och man inte "känner" något just - då kollar man i kalendern och kan konstatera att man har i alla fall gjort det och det. Jag tycker att det sporrar mig de gånger det tar emot att komma iväg att träna, men det verkar ju förstås aldrig ta emot för dig, Stina tongue.gif rolleyes.gif

Jo, jag gick med för någon vecka sedan och fylde i mina resultat från tiden innan det i efterhand. Lite kul att plocka fram personer och lägga i sin topplista som har någerlunda samma förutsättningar som en själv och "tävla" lite mot så där lite i smyg smile.gif
stina
Nu har jag skickat in en registrering - ska kolla om jag fått något mail... Verkar kuligt! rolleyes.gif

Jo, visst tar det emot ibland! Kommer oftast iväg när jag bestämt mej, men ibland blir det si och så med resultatet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon