|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Du är möjligen inte prylgalen (som jag)? Man kan köpa många roliga prylar till träningen, om man vill..  Nejdå, jag ska inte tjata, alla måste inte gilla allt heller  Sen ÄR det fasligt svårt att hinna se blommorna om man springer förbi dem, och plåta dem kan man bara glömma
Och jag som inte tycker det finns något som är bättre just för att rensa hjärnan och lyssna på musik än en löppass....  Om jag går kan jag tänka FÖR mycket, när jag springer så fladdrar tankarna mest ut och in ihjärnan. Nästan som ett yogapass och väldigt vilsamt....
He he... ja, tänk så olika vi är! Prylgalen? Nja... mp3-spelare och solbrillor är väl de enda prylar jag kånkar med mig ut ibland på träningen.
Rapchic
03-06-2007, 21:22
ska kanske på kung fu läger i stockholm om jag har råd nästa helg nån som har nåra tips om jag nu ha råd
Det viktigaste är att du har roligt Rapchic  CITAT (Castea @ 03-06-2007, 19:25)  He he... ja, tänk så olika vi är! Prylgalen? Nja... mp3-spelare och solbrillor är väl de enda prylar jag kånkar med mig ut ibland på träningen.  Se där, så olika vi är Apropå solglasögon.... Kanske skulle skaffa en skärmmössa eller något som kan hålla svetten ur ögonen och skärma av solen, någon som har ett bra tips på något som fungerar?
Nu har jag varit och lunchtränat. Det blev först 1 timme Step-up och sen pinnade jag upp till löpbandet och sprang 5 km. Varvade löpning i 12 km/h med lite fartlek, lite stann å pust och lite lugnare löpning. Kravlöst, kul och skönt!  CITAT (LadyG @ 04-06-2007, 12:26)  Det viktigaste är att du har roligt Rapchic  Se där, så olika vi är Apropå solglasögon.... Kanske skulle skaffa en skärmmössa eller något som kan hålla svetten ur ögonen och skärma av solen, någon som har ett bra tips på något som fungerar? Såg en sådan diskussion på Funbeat LadyG! Trådnamnet är Huvudbonad har jag för mig. Det finns visst kepsar i funktionsmaterial.
Ska kolla efter diskussionen och se om jag hittar det! Nu har jag iaf pulveriserat mitt gamla rekord på 5km (34:22 på löpband) och satt ett nytt i Vårruset på 32:49. jag är SÅÅÅÅÅ lycklig  Det är jätteskoj, platt och fin bana utan speciellt jobbiga backar och fin natur att kolla på. MASSOR av folk, men vi startade i rätt grupp så vi kunde springa hela vägen. Tur det, jag hade blivit prillig om jag hade blivit tvungen att gå!!!
Maria i Helsingborg
04-06-2007, 23:05
GRATTIS, Lady!!!! Gött!
Jättegrattis LadyG! Idag jobbar vi halvdag så jag ska gå till gymmet och köra styrketräning i lugnt och ro.
anna_rispan
05-06-2007, 08:07
Hej på er!!
Jättebra jobbat alla!!
Rapchic: jag hittade mitt hopprep igår kväll och hoppade en stund. Jag blev varse att jag inte är särskilt uthållig, igen, utan gav upp rätt snart. Nåja, nu har jag det uppe o framme så jag kan hoppa lite varje kväll om jag vill. Framför nån såpa på tv.
Sen fikc jag en idé om att jag o sambon kan köra som stafett. Den ena gör tex situps när den andra joggar eller hoppar hopprep. Eller joggar...rätt snabbt ska det väl gå för så länge orkar man ju inte köra situps. O det är den som gör situps som avgör när det är dags att byta. Vad tror ni om det?? Finns det fler övningar som kan passa in i det?
Anna: Jämfotahopp mot sit-ups kanske blir mer jämbördigt? Alltså böj dig ner och nudda golvet och så hoppa upp så högt du kan med armarna sträckta upp i luften. Det är nog jobbigare än att hoppa hopprep....
anna_rispan
05-06-2007, 08:19
Stina: aha, jämfota hopp alltså. Ja det borde till o med sambon klarar av. Vad kan man hitta på som matchar hopprepet då? (Fast det är jobbigt med hopprep också ju...)
Ni kanske kan göra en kombination av sit-ups och ryggresningar? För att orka hålla på lite längre. Alltså x antal sit-ups, sen rulla runt på mage och göra x antal ryggresningar osv???
anna_rispan
05-06-2007, 08:30
Mm...nu börjar det bli läskigt. Sambon har varit svårövertalad med styrketräning...Hmm, men jag gillar idén så klart.  När jag blandade in hoppprep eller snabb jogging så tänkte jag att han inte skulle tänka på styrketräningen som ett jobbigt o ensidigt moment typ..
Fizzgigg
05-06-2007, 09:00
Varför inte staffet på det sättet att först gör du fem (eller hur många som nu passar) situps medan han vilar, sedan "skickar du stafettpinnen" till honom som gör fem medan du vilar, sedan gör du fem osv osv. Sedan kan ni tillsammans se att "idag kom vi upp till 125 men det måste vi ju kunn klara i övermorgon". Nu pressar varandra till bättre resultat eftersom om den ena ger upp går det ju ut över den andra också. Plus att det en ännu större känsla av att ni tränar tillsammans.
anna_rispan
05-06-2007, 09:17
CITAT (Fizzgigg @ 05-06-2007, 10:00)  Varför inte staffet på det sättet att först gör du fem (eller hur många som nu passar) situps medan han vilar, sedan "skickar du stafettpinnen" till honom som gör fem medan du vilar, sedan gör du fem osv osv. Sedan kan ni tillsammans se att "idag kom vi upp till 125 men det måste vi ju kunn klara i övermorgon". Nu pressar varandra till bättre resultat eftersom om den ena ger upp går det ju ut över den andra också. Plus att det en ännu större känsla av att ni tränar tillsammans. Ja kanske det där vore en variant. Tacl för även det tipset.
Det var ju en kulig idé Fizzgigg!
Jag är egentligen urusel på att trigga folk till träning. Eller snarare: Jag har lessnat på det och bestämt mej för att aldrig göra det mer. Vet inte hur många jag försökt få igång att träna, men har dom ingen egen motor funkar det aldrig i längden (för mej i alla fall). Så det krut jag har lägger jag på min egen träning. Vill någon hänga med så gärna! Men jag kör mitt eget race nuförtiden utan att försöka puscha någon annan...
Usch, nu lät jag negativ Anna, det funkar säkert jättebra för dej att få igång sambon. Det är bara jag som lessnat!
anna_rispan
05-06-2007, 09:52
Mm, jag vet hur du menar Stina. men jag har mest föreslagit lite idéer. Han är villig att jogga men jag får ju skavsår av mina nya joggingskor så där kommer vi inte iväg. Men så kom jag på det där med hopprep o situps o då spårade jag lite intresse. jämfört med när jag föreslog at han kunde vara med mig o köra styrketräning på vardagsrumsgolvet.
Anna: Har du provat dom där skavsårsplåstrena som finns på apoteket och som är som gelékuddar liksom. Jag tycker dom är kanonbra. Ja och vill man ha någon att träna med så är det ju ett inslag av "egenintresse" också.....  Jag har inget emot att träna ensam och då är det ju så klart annorlunda vad gäller lusten att "dra någon med sig".
anna_rispan
05-06-2007, 10:41
Men...det blir ju rätt dyrt o köpa såna varje gång jag ska ut o jogga. Jag vill försöka nöta ut skavsårseländet. Alltså att jag vänjer foten me skon o att skorna evetuellt ändrar sig lite. Finns väl en överhängade risk att det inte blir så. Snyft. Men jag hoppas att stoppingen blir lite plattare för jag tror att det är det som spökar.
När du väl fått skavsår ska plåstret sitta på i flera dagar. Det sitter som berget alltså. Nu ska jag gå och köra styrketräning!
anna_rispan
05-06-2007, 10:49
CITAT (stina @ 05-06-2007, 11:46)  När du väl fått skavsår ska plåstret sitta på i flera dagar. Det sitter som berget alltså. Nu ska jag gå och köra styrketräning!  Ja jo det vet jag ju. Det innebär alltså att du tycker jag ska ge mig ut i spåret o få två enorma skavsår??  Hehehe, njaaa, det är för avskräckande. Jag får väl ta dem på mig här i lgh o knalla omkring med dem o hoppas på det bästa Annars får jag väl försöka sälja dem på tradera o köpa ett par nya... Lycka till på träningen!!
Farbror Blå
05-06-2007, 12:40
får pumpa musklerna istället för löpningen då, eller löpa barfota?? på treadmill kanske det går?
anna_rispan
05-06-2007, 12:44
CITAT (Farbror Blå @ 05-06-2007, 13:40)  får pumpa musklerna istället för löpningen då, eller löpa barfota?? på treadmill kanske det går? Mmm ,jag förösker som sagt vänja foten vid skon o tvärtom. När jag värmde upp på löpbandet så klarade jag 10 minuter men hade jag fortsatt i en kvart fanns det ens tor risk för nya skavsår. Men om jag ökar lite i taget kanske det funkar??? Det var ju så skoj o jogga ju! I crosstrianern så rör ju inte foten sig så där funkar det.
Farbror Blå
05-06-2007, 12:53
kanske går bra en löparsko utan tå och häl? hade Nike maratonskor förut, men bara nät som ovandel, töjbart
CITAT (anna_rispan @ 05-06-2007, 11:49)  Ja jo det vet jag ju. Det innebär alltså att du tycker jag ska ge mig ut i spåret o få två enorma skavsår??  Hehehe, njaaa, det är för avskräckande. Jag får väl ta dem på mig här i lgh o knalla omkring med dem o hoppas på det bästa Annars får jag väl försöka sälja dem på tradera o köpa ett par nya... Lycka till på träningen!! Nej hu - det vill jag inte!!  Tycker det låter som ett par dumma skor! Kanske bra idé att köpa nya.... Tack - träningen blev lyckad. Det var jättelite folk i gymmet - lugnt och skönt med andra ord. Jag körde tungt och få repetitioner, det är roligare än att mala på med många reps tycker jag. Imorgon bitti ska jag om det blir som jag tänkt springa en mil här i Sumpan och sedan ska jag, LadyG och Fizzgigg klättra mitt på dagen.
Nu har jag varit ute och sprungit en mil på morgonen. Jag var faktiskt lite fundersam över hur jag skulle klara av att springa på morgonen, har alltid sagt att jag inte pallar träning på morgonen. Men det gick hur bra som helst!  Stack ut klockan 8 efter ett par koppar kaffe och en drickyoghurt. Hemma igen kl 9. Det var en underbar löptur! Fortfarande fräscht i luften och mest motionärer ute på gatorna. Nu sitter jag och mumsar i mej en jättefrukost och laddar om för kl 12 ska jag träffa LadyG & Fizzgigg och klättra. En toppendag med andra ord!
anna_rispan
06-06-2007, 09:54
Jag viskar jag fick inga stora skavsår på 30 minuterspromenaden igår! Jippi! Bara lite rött. Det kanske ordnar till sig.  Det låter som om Stina fått en bra start på dagen! Jag ska nog hoppa lite hopprep i dag.
CITAT (anna_rispan @ 06-06-2007, 10:54)  Jag viskar jag fick inga stora skavsår på 30 minuterspromenaden igår! Jippi! Bara lite rött. Det kanske ordnar till sig.  Det låter som om Stina fått en bra start på dagen! Jag ska nog hoppa lite hopprep i dag. Härligt Anna - det låter som om skorna blev rädda av vårt snack om att skippa dom och skärpte till sig! Ja, jag mår som en princessa! Ha så kul med hoppningen!!!!
Nu har vi varit och klättrat. Det gick jättebra för oss alla tre: Jag slog nytt höjdrekord (tidigare rekord 16 meter). Jag tog mej ända upp i taket (följde ingen led), dvs 26 meter. Fizzgigg slog nytt ledrekord - följde en led ända upp i taket, dvs 26 meter LadyG grejade överhäng och ända upp i den leden Nu är jag sjukt trött i kroppen, först 1 mil asfaltlöpning i morse och över 3 timmars klättring i em.....  Och imorgon är det boxning....  Men det brukar lösa sig när jag fått sova på saken
Det var verkligen skoj  Nu i sommar blir det mest löpning för min del men jag ska försöka få in lite styrketränig och klättring i schemat också. Ju-jutsu blir det i mån av tid.
Jag har gått milspåret idag igen. Gick det på 1 tim och 40 min. Jättenöjd med det, speciellt eftersom det var så varmt också.
Bravo Castea! Fort måste du gått... Samma sak för mej LadyG - mest löpning.... Och klättring naturligtvis när/om vi kan sammanstråla. Hoppas på det!
Idag har jag varit på boxning. En riktigt kul fight blev det för jag fick boxas med min favorit-PT!
CITAT (Castea @ 06-06-2007, 20:12)  Jag har gått milspåret idag igen. Gick det på 1 tim och 40 min. Jättenöjd med det, speciellt eftersom det var så varmt också.  Härligt, du måste pinnat på bra  CITAT (stina @ 06-06-2007, 20:44)  Samma sak för mej LadyG - mest löpning.... Och klättring naturligtvis när/om vi kan sammanstråla. Hoppas på det!  Absolut, det måste vi väl kunna lösa? Idag har jag varit uppe på löpbandet och försökt matcha min tid från Vårruset (5km på 32:49) men fick inte till det riktigt. Ny perosnbästatid på löpband blev det dock, 33:58 och det var väl inte så dåligt i sig men jag begriper inte vad som flög i mig i måndags. Hur fasen bar jag mig åt för att orka springa sista kilometern på 6:21??? Det är ju en snitthastighet på 9,5km/h!! Jag är helt ställd. Den där tiden kommer jag inte att komma åt på ett bra tag säger jag bara...
Jodå LadyG, det kommer du visst tror jag. Fast det kanske blir ute - på löpbandet har man ju all tid i världen att fundera på hur j-a jobbigt det är.... Imorgon är det min tur att bestiga löpbandet. 5 km "jämnlöpning" och 5 km intervaller är planerat. Roligare än 10 km "jämnlöpning" och bäst att lägga intervallerna sista halvan för mej - då har jag mest "krut" i benen.
Jo, förvisso men det ska ju vara lättare att springa på plant löpband än en kuperad bana (även om nu Vårruset endast hade en ganska enkelt backe). Det måste varit adrenalinet  Hoppas det bli roligt imorgon, jag önskar jag också fick kuta lite. Det är inte lite roligt att jogga omkring, har jag märkt! Nu när jag kan och benen bär är jag sugen och inspirerad ganska ofta faktiskt, till och med när jag borde ta det lugnt
Rapchic
08-06-2007, 08:02
and of I go to stockholm vi åker till lägret nu kl 10 är lite nerväs mitt första läger och vi ska åka bil hela vägen
CITAT (Rapchic @ 08-06-2007, 09:02)  and of I go to stockholm vi åker till lägret nu kl 10 är lite nerväs mitt första läger och vi ska åka bil hela vägen  Ha det så jätteskoj och passa på att ha roligt nu!
CITAT (LadyG @ 08-06-2007, 01:07)  Jo, förvisso men det ska ju vara lättare att springa på plant löpband än en kuperad bana (även om nu Vårruset endast hade en ganska enkelt backe). Det måste varit adrenalinet  Hoppas det bli roligt imorgon, jag önskar jag också fick kuta lite. Det är inte lite roligt att jogga omkring, har jag märkt! Nu när jag kan och benen bär är jag sugen och inspirerad ganska ofta faktiskt, till och med när jag borde ta det lugnt  Ja, har man en gång fastnat för löpning är man fast - helt klart beroendeframkallande!  Du får ju springa imorgon i alla fall - hoppas det blir en riktigt kanonskön löpning! Fast ska ni springa mitt på dagen kan det nog bli grymt varmt! Jag har just kommit tillbaka från min lunchlöpning som bestod av 5 km stillsam löpning i 10-11 km/h först och sedan 5 km intervaller. Det gick jättebra - mycket tack vare min nya springmusik som jag fått av LadyG! Tack min vän!!!! Den var verkligen kanon att springa till. Tur att jag hade den idag för det var helt sjukt varmt att springa på löpbandet. 2 liter vatten gick det åt, men då använde jag nog 1/2 liter till att hälla över mej själv när jag höll på att koka bort. Intervallerna körde jag ömsom 1 min i ca 16 km/h och 1 min gång eller 1,5-2 min i ca 14 km/h och 1 min gång.
CITAT (stina @ 08-06-2007, 13:40)  Ja, har man en gång fastnat för löpning är man fast - helt klart beroendeframkallande!  Du får ju springa imorgon i alla fall - hoppas det blir en riktigt kanonskön löpning! Fast ska ni springa mitt på dagen kan det nog bli grymt varmt! Jag har just kommit tillbaka från min lunchlöpning som bestod av 5 km stillsam löpning i 10-11 km/h först och sedan 5 km intervaller. Det gick jättebra - mycket tack vare min nya springmusik som jag fått av LadyG! Tack min vän!!!! Den var verkligen kanon att springa till. Tur att jag hade den idag för det var helt sjukt varmt att springa på löpbandet. 2 liter vatten gick det åt, men då använde jag nog 1/2 liter till att hälla över mej själv när jag höll på att koka bort. Intervallerna körde jag ömsom 1 min i ca 16 km/h och 1 min gång eller 1,5-2 min i ca 14 km/h och 1 min gång. Bara man kommer förbi det första stadiet när kroppen vänjer sig vid belastningen, sen är man fast  Det låter verkligen toppen. Kul att musiken fungerade trots att det är sån där dance-musik eller diskodunk eller vad man nu kallar det. Det går rätt bra att springa till iaf även om det inte är musiken man normalt skulle lyssna till  Vilka snabba intervaller du kan köra, så fort vill jag också kunna springa
När man springer är takten på muskiken det viktigaste och den var som sagt perfekt! Det kommer LadyG, det kommer!  Rom byggdes inte på en dag. Imorse låg jag och tänkte på "att nå framgång i löpning". Det är ungefär som att gå ner i vikt - sakta men säkert sas. Långsiktighet i tanken är a och o. Inte testa sig själv för ofta i löpning - inte väga sig själv för ofta när man försöker gå ner i vikt Då blir man bara besviken..... Hälsar en som själv ofta drabbas av "otålighetsmonstret"
Jo, du har så rätt så, det är bara jag som drabbas av otålighet och vill kunna allt genast  Fast stressar jag för mycket drar jag bara på mig skador och då blir jag garanerat inte snabbare...
CITAT (LadyG @ 08-06-2007, 14:49)  Jo, du har så rätt så, det är bara jag som drabbas av otålighet och vill kunna allt genast  Fast stressar jag för mycket drar jag bara på mig skador och då blir jag garanerat inte snabbare... Precis - klokt tänkt! Och så blir man bara besviken på sig själv helt i onödan eftersom man egentligen är kanonduktig som tränar och står i.
Igår introducerade vi (jag och Fizzgigg) några frilansande kollegor till klättringens värld och det föll definitivt i god jord. Det var faktiskt riktigt roligt att bli påmind om hur stapplande osäker man är i början, iaf jag kände mig riktigt riktigt skicklig när jag gav mig på väggen. Tänk ändå vad mycket vi lärt oss sen vi började!
Låter som ni hade jättekul LadyG. Skoj att få visa hur man ska göra och få känna sig duktig. Imorse var jag ute och sprang min "Sumpanmil". Personbästa blev det minsann, 56 minuter tog det. Tidigare tiden var 60 minuter. Minsann är jag inte lite stolt. Nu har jag varit och skaffat ett vätskebälte och korta löparshorts. Det blir perfekt att ha med i bagaget imorgon när det bär av till Cypern. En riktigt härlig träningsvecka önskar jag er alla - vi hörs om en vecka! /Stina
Ha det så skönt Stina, det har du förtjänat! Jag sprang 5km tidigare idag, på gymmet i tron att det skulle var svalare där (det var över 31 grader därinne). Ute var det väl en si så där 34, med en svalkande vind så jag tror jag förlorade på den dealen. Men jag sprang på 33:00 blankt iaf och det är nytt personbästa på löpband. Fast bästa tiden totalt är från Vårruset: 32:49  Det är den jag jagar nu
Fortsätter att vara öm i fotknölen på vänsterfotens insida, jättemärkligt faktiskt. Men det går säkert över, jag behandlar med vila och Ipren. Är det en muskelinflammation går det över av sig självt om jag inte bråkar för mycket, är det bara en stukning läker det också av sig själv.
En dags vila räcker för att slippa smärtan, men den kommer tillbaka direkt om jag börjar springa för snabbt så jag ska kanske vila lite mer än bara en dag åtminstone.
Fast styrkreträning idag är ingen bra idé för då är jag mör på onsdag när vi ska ha klätterkurs, och då vill jag vara pigg.
krellus
11-06-2007, 15:19
Så har man klarat av sitt första Stockholm Marathon! Man kunde ju ha valt en lättare mara. Det var steeeeeek hett! Tog mig runt på 4 timmar och 51 minuter. Konstigt nog var jag snabbast mellan 35km - 42 km då jag sänkte min kilometertid rejält trots att jag var trött. Foten höll ! Jag var väldigt orolig innan loppet. Vilade helt de sista 5-6 dagarna för att ge foten en chans och det gick vägen. Varm? Visst! Trött? Visst! Men vilken upplevelse. Man insåg rätt fort att det handlade om att överleva. Tog det lugnt första 15 km men ökade rätt bra mellan 15-25 km. Vilade mellan 25-35 km och ökade rejält på slutet. Det var kanonkul! Rekommenderas!
Rapchic
11-06-2007, 18:21
nu ä ja tillbaka det gick bravi tränade på lidingö tror jag det hette det var fint där (vi tränade utomhus) och det fanns tid för bad m.m med resan gick bra förutom på tillbakaväger körde vi på ett rådjur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|