|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Ush så tråkigt Magdis  Det första du måste göra är att få knäet undersökt så att inte ligament och korsband skadats, i så fall kräver de behandling. Det gör de via palpation och röntgen. Sen får du remiss till sjukgymnast som visar dig en mängd trista övningar för att sträka muskluaturen kring knäet. Mitt högerknä har varit ur led två gånger, och det var så de gjorde båda gångerna. Jag fick lära mig linda knäet själv för stadga och fick kryckor tills knäet hade läkt ihop. Det tog sex månader innan jag fick stödja på benet igen utan kryckor, och det var för att jag belastade knäet för hårt efter första skadan som knäet for ur led andra gången inom en månad efter att jag sluppit kryckorna från första gången.
Jag vill inte gå till doktorn!!!! De gör ingenting!!!
De kan ge dig remiss till en som kan lära dig rätt träningsröresler för att bygga upp muskulaturen (för att slippa problemen i framtiden) och skriva ut smärtstillande (om det behövs), det räcker väl? De är inte magiker som kan hela genom att vifta med ett trollspö(fast det kanske är féer som gör det?).
Är du säker på att du inte vill gå till läkare för att 'de inte gör någonting'? Det är inte så att du inte vill gå för att du skulle kanske hamna hos en kollega? Hur trevliga de än är kan det ju vara lite privat att bli undersökt, även om det "bara" är ett knä.
Nä nån kollega tror jag inte jag träffar, jag skulle söka till vårdcentralen och jag jobbar ju på sjukhuset. Nä jag är ovillig att söka läkare för såna här åkommor eftersom jag har dåliga erfarenheter av sånt. När jag sökte för axlarna t.ex så var det enda jag fick höra: Jag tror inte du kommer ha ont hela livet av det här. (Har hittills "bara" haft ont i 8 år iofs) Det bra med det besöket var att jag hänvisades till gymmet och sjukgymnasterna där. Det känns som att det är lika bra att försöka få en tid hos en sjukgymnast på en gång. Men jag ska se hur det känns om nåra dar, om jag fortfarande inte kan stödja på benet då så blir jag väl illa tvungen. Men det känns surt att ta sig iväg på ett läkarbesök bara för att få höra att det säkert kommer att bli bra om några sekelskiften eller så.
Om du haft ont så länge måste du skälla lite tror jag, annars tar de inte dig på allvar. Ställ krav, var lite besvärlig. Det finns hur mycket udnersökningar som helst som visar att hur upplysta vi än är idag så tar vården fortfarande inte kvinnors smärta på allvar utan avfärdar det mesta som "hysteri" eller något åt det hållet.  Det gör mig så arg, men kvinnor skickas hem - ibland med allvarliga åkommor som de dör av! Det som gör mig ännu mer förbannad är kvinnorna som låter sig skickas hem... Jag hoppas verkligen att du står på dig så du får den hjälp som du har rätt till!!! Du ska inte behöva gå och ha ont i nästan ett decennium bara för att nån läkare är flat.
Det är nog så att jag gnäller för lite. Om jag kom till VC och krävde intyg på att jag måste sjukpensioneras kanske jag skulle få en röntgen nån gång. Annars får jag nog fortsätta att gissa mig till varför halva sidan av min kropp krackelerar...vänster axel, vänster höft och vänster knä.
Det låter i mina öron som att du är för snäll och inte vill ställa till besvär, kanske för att du vet hur mycket det finns att göra för alla som jobbar inom vården (gissar). *sätter mig på händerna* Nu ska jag inte hålla brandtal om hur viktigt det är att du tar hand om dig, för det tror jag faktiskt att du vet utan min hjälp.  Fast nu blir det ju ett aber att försöka träna
Jag förstår dig faktiskt Magdis, läkare är skitdåliga på rörelseapparaten. På mitt jobb säger läkarna rent ut "Vad du än gör - gå inte till oss läkare med problem med rörelseapparaten för vi har jättedålig utbildning på det. Gå till sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat". Jag skulle heller inte vänt mig till vanliga sjukvården om jag vore dej - jag hade hoppat över det steget....
Stina, ja jag tror jag kommer att göra det. Hoppa över läkaren alltså. Jag har ju en fot inne hos sjukgymnasten (eller snarare en axel inne  ) sen min förra remiss och jag ska ringa dit på måndag och se om jag kan få komma på ett besök. Jag kan ju säga att det är uppföljning av axlarna om de trilskas.  Nu känns det faktiskt bättre i knät redan så jag antar att det bara var en rejäl översträckning med efterföljande ömhet i ligamenten. Jag får nog låta bli crosstrainern imorrn och värma upp med roddmaskin istället.
Hoppas det inte var en luxation!!! Finns det en chans att det "bara" var ens träckning så håller jag på det istället, för då kan du komma tillbaka till träningen MYCKET fortare! Sprang idag, och det gick väldigt bra kändes det som. Höll 8,6km/h (6:58min/km) på löpbandet och hade inga som helst bekymmer att hålla tempot, bara sista kilometern eller så kanske. Då gick det inte lätt längre iaf, men så tungt tycker jag inte det var egentligen.  Hade jag inte tänkt fel på gymmets öppettider hade jag försökt ta 20km i det tempot istället (bommade att de stänger 21 och inte 23 som i vanliga fall). Jag vänjer mig aldrig verkar det som, de har alltid stängt 21 på helger...
Men Magdis, måste du ha remiss för att gå till Sjukgymasten? Till sjukgymnasterna på mitt gym behövs ingen remiss trots att dom går under landstingstaxa. Det är bara att ringa och boka tid.... Grattis Ladyn till den lyckade löpningen! Härlig avslutning inför Barcelonaresan. Jag är inte ett dugg avundsjuk på din resa, speciellt inte när man tittar ut.... Idag ska jag ställa mig på löpbandet ett stund och avsluta med mys i bastun. Ska plocka med mina spaprylar och försöka förgylla denna grå söndag.... Hur långt jag ska springa bestämmer jag när jag känner hur löpningen känns. Blir nog inget mega-pass idag i alla fall för jag måste ha ork och tid kvar att städa hemma. Det är akutbehov av det!
Ja, det var skönt att få ett rejält pass inför resan. Nu kan jag slappna av och njuta lite av att åka bort. Ha det så skönt på löpbandet och i bastun!
Tack - återkommer med rapport!
Nu har jag varit såååå duktig! Gick till gymmet på "hemmagatan" och invigde deras löpband. 15 km blev det på tiden 1 timme och 24 minuter. Kanonlyxiga löpband hade dom - löpbandet snappade tom upp pulsen från min pulsklocka och visade den med jämna mellanrum i displayen. DET har jag aldrig sett tidigare - och jag har sett ganska många löpband hittills.... Efter löpningen la jag mig och mös i bastun. Den var jättefin - dunkel belysning. Den enda beslysningen var under bänkarna så det var ganska mörkt och skönt i bastun. Inte för varmt heller och man kunde hälla vatten på lavarna. *kutter* Nu har jag städat och fejat - det luktar jättegott. Snart ska vi premiäräta lutfisk - mumma med kokt potatis, vitsås, gröna ärtor, senap och grovkrossad kryddpeppar.
anna_rispan
25-11-2007, 19:16
Halloj!! Jag har i flera veckor känns det som promenerat och rört på mig alldeles för lite. Men dra på trissor och mot alla odds. I helgen var jag på turné på bohuskusten och trots alla bussfärder och färjefärd så fick jag på lördagen ihop ca 13000 steg innan kvällen. Då hade jag hunnit promenera i Lysekil och kännt min kärlek för landskapet där blossa upp. Sedan tog jag färjan över till Fiskebäckskil och sedan blev det en långpromenad på den ön. O jag blev än mer kär i landskapet. Det är ju så fint att det gör ont i kroppen.  När jag skulle krypa i säng på lördagen hade jag fått ihop kanske 27000 steg. Det är bra att dansa disco (i Gbg). Hehehe.
Magdis! Är det inte så att man inte behöver någon remiss till de 10 första besöken hos sjukgymnast? Jag vet att de har pratat om att ändra det men testa och se. Då slipper du läkarbesöket. Lycka till! Det är så trist när kroppen liksom inte räcker till.
Jag skrev tidigare här att jag hade önskat mig en pulsklocka i julklapp. Men jag kunde förstås inte bärga mig utan köpte en i helgen. Jag köpte en enkel variant men den har rätt många funktioner, t.ex.: Den mäter den aktuella pulsen, den memorerar max- och min-pulsen under ett pass, jag kan ställa in pulszoner, jag kan ställa in så att den piper om pulsen är lägre eller högre än den inställda pulszonen, den mäter kaloriförbrukning, den mäter fettförbränning, den har stoppklocka och några andra funktioner.
Jag tänkte att jag skulle mäta min vilopuls en gång i månaden för att se om kondisen förbättras. Jag började i söndags men blev inte riktigt klok på det hela. I lördagskväll när jag hade varit igång hela dagen och sen la mig i sängen för att läsa så hade jag 53 i vilopuls. Sen på söndag morgon när jag vaknade efter en hel natts sömn så pendlade vilopulsen mellan 57 och 62. Hm!
Pulsklockan räknar rätt i alla fall för jag har kontrollerat pulsen manuellt också.
Igår när jag satt i roddmaskinen och spurtade på slutet så var pulsen uppe på 180.
Grattis till pulsklockan Rossi! Hoppas du får riktigt kul med din nya träningskompis!
krellus
26-11-2007, 12:48
Japp, grattis till pulsklockan. Du träder nu in i en ännu roligare träningsvärld!
Idag har jag kört ett ordentligt styrketräningspass. I regel kör jag styrketräning dagen innan klättring (får inte ihop schemat på något annat sätt) och då är jag lite hämmad eftersom jag inte får dra på mig för mycket träningsvärk inför klättringen. Den här veckan ser dock annorlunda ut - styrketräning idag och klättring först på torsdag så jag tordes brassa på ordentligt.  Spännande att se hur jag mår imorgon.....
anna_rispan
26-11-2007, 14:58
Idag var jag ner på friskis och köpte en månads träning. O så gick vi på löpbandet 1 timme. Jag måste fortsätta nu för så vita ögonvitor som jag fick i lördags efter all frisk havsluft och stärkande promenader så måste jag hålla i det nu ju.  Och så måste jag knapra i mig massor av grönsaker nu. För det blev det dåligt av i helgen.
Just kommit hem från ett pass styrketräning. Värmde upp i roddmaskinen istället för på crosstrainern o det var ganska trist men jag tror det var nödvändigt för knäna. Knäet känns betydligt bättre nu men nog känner jag att det ligger o lurar nåt där. Jag lyckas böja det åt fel håll så det bågnar hela tiden. Har inte åstadkommit att ringa sjukgymnasten än.
krellus
27-11-2007, 10:06
Mycket skador just nu. Naprapatens behandling av min hälsporre gav nada så nu blir det ortoped istället.
Asch vad trist med skador!  Om vi ska fortsätta på det temat så känner jag att det är dax för mig att gå och fixa till bäckenet hos kiropaktorn. Försöker att klara mej till nästa vecka, för jag vill helst inte behöva gå mer än var 4:e vecka, men jag ska boka en tid. Går jag för länge så börjar högerbenet tappa ork och det är väldigt obehagligt. I alla fall så lyckades jag komma iväg och springa 5 km på löpbandet imorse. Sitter på kurs hela dagen idag så det var skönt att rasta sig innan dess.
krellus
27-11-2007, 12:51
Jag kan hur som helst köra spinning. Hade ett pass efter jobbet igår. Alltid något även om det inte ger "samma" träning som löpningen. Kul att få "svettas" hur som helst
Skönt att kunna göra någon träning i alla fall Krellus!
Nu har jag tagit reda på hur det är med sjukgymnastik utan remiss och jag ska fylla i ett formulär på gymmet nästa gång jag går dit. De vill veta vad man har för besvär innan de bestämmer om man kan få hjälp utan remiss. Förra gången när det gällde mina axlar blev det en himla rundgång för jag bedömdes tydligen som så dålig att jag måste gå via vårdcentralen. Den här gången ska jag kort o gott säga att jag behöver hjälp att träna upp muskler runt överrörliga knän, då borde det inte bli nån rundgång.  Vad jag skulle in i sjukvården o göra med mina axlar kan ju också diskuteras, det blev ju ändå ingen röntgen eller nån som helst undersökning. Det tog bara ett halvår extra att få hjälp. Krellus; du har väl specialinlägg i skorna för din hälsporre antar jag?
CITAT (Magdis @ 27-11-2007, 16:16)  Krellus; du har väl specialinlägg i skorna för din hälsporre antar jag? Tänkte faktiskt detsamma tidigare också när jag läste om hans hälsporre. För övrigt borde ganska många människor få ortopediska inlägg gjutna efter sina fötter. Det är ju inte helt ovanligt att man överpronerar etc. Man behöver ofta antingen stöd eller avlastning. Jag har fått gjutet egna inlägg - det kostar ca. 800 kronor - och det hjälper ju både knän, höfter och rygg.
krellus
27-11-2007, 16:38
CITAT (Magdis @ 27-11-2007, 15:16)  Krellus; du har väl specialinlägg i skorna för din hälsporre antar jag? Yes, jag har specialinlägg men ska få nya som är "formade" för min fot på ett bättre sätt. Enligt ortopeden så var naprapatens jobb mest att få bort "smärtan". Hon skulle ta reda på orsaken till problemen. Hoppas att det löser sig med dina problem Magdis!
anna_rispan
28-11-2007, 13:44
Hej alla myror! (Ni är ju flitiga som de i allafall.  ) Idag var jag ner och gick på löpbandet. O så lite styrketräning. Benböjsmaskin. Mage o rygg. Skönt.
Hej-hej!
Jag har också varit på löpbandet idag. Sprang en mil och det tog 53 minuter. Svettigt och varmt, men jag är nöjd!
anna_rispan
28-11-2007, 16:31
Bra jobbat!!
Detsamma Anna!!!!
Vi ska ut och cykelträna ikväll. Det gäller att lägga sig i hårdträning! Vi har bokat en cykelresa till Provence till sommaren och där är rätt kuperat och man cyklar 4-6 mil per dag så det är lika bra att successivt vänja rumpan så man inte ser ut som en rödstjärt när det väl gäller!
anna_rispan
28-11-2007, 19:16
Rossi: roligt! det är väl det roligaste sättet att träna tycker jag. att ha ett mål och arbeta mot det. 4-6 mil om dagen alltså. spännande.
Farbror Blå
28-11-2007, 20:35
CITAT (Rossi @ 28-11-2007, 17:32)  Vi ska ut och cykelträna ikväll. Det gäller att lägga sig i hårdträning! Vi har bokat en cykelresa till Provence till sommaren och där är rätt kuperat och man cyklar 4-6 mil per dag så det är lika bra att successivt vänja rumpan så man inte ser ut som en rödstjärt när det väl gäller! Oj redan igång? hur går det med foten då?=)
Styrketränat ikväll igen, med min egen musikmix i öronen. Det blir ännu roligare så.  Nu sitter jag o skopar i mig havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk...man blir så hungrig av att träna. Har fyllt i o lämnat en blankett om sjukgymnastik. Hoppas det inte dröjer så länge.
Farbror Blå
28-11-2007, 20:36
CITAT (Magdis @ 28-11-2007, 20:35)  Styrketränat ikväll igen, med min egen musikmix i öronen. Det blir ännu roligare så.  Nu sitter jag o skopar i mig havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk...man blir så hungrig av att träna. Har fyllt i o lämnat en blankett om sjukgymnastik. Hoppas det inte dröjer så länge. Heja Magdis=)
Heja Magdis! Hoppas det går bra med sjukgymnastiken - håller tummarna. Visst är det gott att äta när man tränat! Jag har precis skyfflat in ett stooooort lass pasta och köttfärssås.  Imorgon ska jag försöka få musklerna att växa lite - styrketräning på schemat.
Farbror Blå
28-11-2007, 20:48
CITAT (stina @ 28-11-2007, 20:43)  Heja Magdis! Hoppas det går bra med sjukgymnastiken - håller tummarna. Visst är det gott att äta när man tränat! Jag har precis skyfflat in ett stooooort lass pasta och köttfärssås.  Imorgon ska jag försöka få musklerna att växa lite - styrketräning på schemat. hur stora ee egentligen musklerna nuförtiden?
CITAT (Farbror Blå @ 28-11-2007, 22:48)  hur stora ee egentligen musklerna nuförtiden?  Inte så stora..... Kan nog aldrig bli någon "muskelknutte"
CITAT (Farbror Blå @ 28-11-2007, 21:35)  Oj redan igång? hur går det med foten då?=) Jo tack, den är fortfarande lite svullen men jag kan ju styrketräna, ro och cykla och jag kan även bowla nu och i helgen spelade vi 9 hål golf så det går framåt!
Farbror Blå
29-11-2007, 18:45
Skönt att höra Rossi =) Lycka till!
anna_rispan
29-11-2007, 19:50
Idag fick jag ihop drygt 10.000 steg på att bara vandra fram och tillbaka mellan diverse platser i storstan o i skolan o i min stad. Blir några fler steg i kväll också.
Farbror Blå
29-11-2007, 19:51
bravo ! keep it up
Bra jobbat Anna! Idag har jag tränat styrketräning. Lugnt och skönt var det i gymmet så det blev en effektiv timme. Innan dess gick jag 20 min på löpbandet och avslutade alltihopa med 10 minuter i roddmaskinen. Roddmaskinen var inte planerad, men när jag fick förbi den frågade gymägaren om jag kunde brassa på i den för att testa att den funkade efter lagning. Det gjorde jag och där fastnade jag för det var skönt, fast efter testen i ett lugnare tempo. Roddmaskinen är verkligen skön.
1 tim. stavgång i kväll sen styrketräning, känns härligt i kroppen! Det var så mysigt i skogen. Snön föll som lapphandskar i skenet av pannlampan, granarna vita och tunga av snö, färska spår av älg och rådjur, tyst och stilla, det enda som saknades var en tomtenisse! Status Quo & Black Sabbath i lurarna för tempots skull.
CITAT (stina @ 29-11-2007, 20:55)  Det gjorde jag och där fastnade jag för det var skönt, fast efter testen i ett lugnare tempo. Roddmaskinen är verkligen skön.  Jäpp, den tillhör mina favoriter också! Man måste bara vara lite försiktig med ryggen - det gäller att stabilisera den under rodden.
Ja det är riktigt Rossi. Så, då var den här veckans träning över. Idag blev det först 10 min motionscykel (kö till löpbanden) och därefter 3 km löpning. En liten vila då jag passade på att fylla på energidepåerna genom att dyka djupt i pepparkaksskålen som jag hittade i gymmets reception  och därefter boxning i 1 timme. Idag var både jag och min sparringpartner på G (pepparkakornas förtjänst?) så det blev en riktig fight. Skitkul!
Idag blir det roligt att klättra, fast vi får väl se hur det går. Är väldigt stel och öm i gumpen efter gårdagens löpning, 17km på 120 minuter. Snittfarten var högre genom hela passet, 7:03 min/km, det är nog därför gumpen är så öm idag. Den är inte van vid att jag springer fortare än 7:30 min/km på långpassen och de där 30 sekundrarna per kilometer för en hel del skillnad när det är 17 kilometer vi pratar.  Fast jag har bestämt mig för att tillsvidare är den nya långdistansfarten 7 min/km, så det så. Sen får gumpen anpassa sig
CITAT (LadyG @ 02-12-2007, 14:54)  Fast jag har bestämt mig för att tillsvidare är den nya långdistansfarten 7 min/km, så det så. Sen får gumpen anpassa sig  Det gör den nog så småningom o då kommer du att få en avundsvärd bakdel. :tummennupp: Jag måste peppa mig själv till att åka till gymet idag. Jag känner mig jätteseg. Lilleman har haft feber och det har inneburit att jag förra natten fick sova 0 timmar och inatt kanske sammanlagt 2 timmar, upphackat i 10-minuterspass. Känner mig inte på topp med andra ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|