Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Rossi
Hoppas att du orkar ta dig till gymmet Magdis. Det känns ju alldeles säkert bättre efteråt.

Igår var vi och styrketränade. Jag satt en del vid roddmaskinen och sen blev det styrketräning med betoning på låren och sen rodden igen.

Idag har jag ätit alldeles för mycket julgodis så jag känner mig helt uppblåst ...
Magdis
Jag tog mig iväg till gymet och som alltid känns det ju jättebra när man väl är där. Det var så lugnt och skönt där idag, inte mycket folk alls och musiken var nedskruvad. Det känns redan i axlarna så jag måste ha tagit i ordentligt. biggrin.gif
Rossi
Bra jobbat Magdis!

Själva har vi varit ute i mörkret och cykeltränat. Det var jättehärligt! Jag har suttit inomhus hela dagen så det var så skönt att få upp pulsen lite i friska luften.
Magdis
CITAT (Rossi @ 02-12-2007, 18:29) *
Bra jobbat Magdis!

Själva har vi varit ute i mörkret och cykeltränat. Det var jättehärligt! Jag har suttit inomhus hela dagen så det var så skönt att få upp pulsen lite i friska luften.

Oj, det känns surrealistiskt att höra om cykelträning just nu när snön vräker ner och buskarna knappt syns längre. biggrin.gif
Rossi
CITAT (Magdis @ 02-12-2007, 19:33) *
Oj, det känns surrealistiskt att höra om cykelträning just nu när snön vräker ner och buskarna knappt syns längre. biggrin.gif

Ja, vi har ett avlångt land. Här är väl en 6 plusgrader och ganska skönt även om det är grått och lite regntungt idag. Förra helgen var vi ute och spelade golf och det var också riktigt härligt!
stina
Vi har flera plusgrader och barmark här i Stockholm också.

Idag har vi varit och klättrat. Jättekul som alltid. Jag har en pervers böjelse för att försöka mig på åt helsike för svåra leder. Det är så kul att hänga där på väggen och dingla och försöka klura ut hur i hela fridens namn man ska ta sig vidare. smile.gif Mikroskopiskt små och sjukt få grepp, konstiga ställningar och armar brinnande av mjölksyra. Mumma!!!! crazy.gif Är jag knäpp i huvudet månne???? coolgleam.gif
LadyG
Huga, idag har jag inte bara träningsvärk i gumpen utan det mesta mellan knäna och nacken...

*fniss* Jag ser säkert jättelöjlig ut när jag försöker manövrera mig utan allt för mycket smärta biggrin.gif
Castea
Jag har köpt ett par hantlar. Övningar för biceps har jag, men skulle gärna vilja ha tips för hur jag kan träna triceps med hantlar. Gärna någon bild/skiss från någon hemsida om det finns.

Tackar för tips!
LadyG

Kickback

Lying triceps extensions

Samma som ovan, men sittande

Från:
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Lycka till!
Castea
Åh, tack! Vilka bra bilder, och bra länk-sida också.

Då är det bara att börja då... sweatingbullets.gif
LadyG
Japp biggrin.gif

Det kommer att gå bra, om du inte tar ut dig allt för mycket i början så du får sån träningsvärk att du inte vill göra om det smile.gif
stina
Idag har jag varit och sprungit på lunchen och fick det efterlängtade "runners high"-tillståndet. Jippi - ett underbart tillstånd då man tycker sig flyga fram, stark, vacker och odödlig. Benen går som trumpinnar samtidigt som man befinner sig i något slags "drömtillstånd" med blicken i fjärran och tankar som bara fladdrar omkring. Andfådd utan att det var plågsamt, svettig, och lycklig sprang jag i mål efter 15 kilometer/82 minuter. Jag sprang med stegrande hastighet. Så här blev det:

0-1 km 6 min/km
1-5 km 5:39 min/km
5-10 km 5:27 min/km
10-15 km 5:18 min/km

smile.gif
estet
Idag behövdes ingen träning. Skottat 15 cm blötsnö för att få ut våra bilar från gården till jobbet i 1,5 tim två pers ändå. Vi har stor gårdsplan, snöslungan som vi brukar ta fram vid såna här extremfall startade inte. Ahh träningsvärk!
Tack och lov tog jag på mej understället för det var bara 1 minusgrad.
stina
Idag blev det lite halvdant med träningen för jag var hos kiropraktorn precis innan. Själva manipulationen var det inga problem med, men som avslutning fick jag en låååång underbar ryggmassage och jag blev helt sänkt. Försökte få upp tågan genom att börja med powerwalk på löpbandet, men lyckades inte riktigt. Så själva styrketräningen blev lugnt och långt ifrån tung. Gav upp styrketräningen efter 30 minuter och la mej i bastun istället - ville forstätta njuta..... naughty.gif *kutter*
Farbror Blå
CITAT (stina @ 04-12-2007, 14:08) *
Idag blev det lite halvdant med träningen för jag var hos kiropraktorn precis innan. Själva manipulationen var det inga problem med, men som avslutning fick jag en låååång underbar ryggmassage och jag blev helt sänkt. Försökte få upp tågan genom att börja med powerwalk på löpbandet, men lyckades inte riktigt. Så själva styrketräningen blev lugnt och långt ifrån tung. Gav upp styrketräningen efter 30 minuter och la mej i bastun istället - ville forstätta njuta..... naughty.gif *kutter*

åå en varm bastu efter både massage och styrketräning lät helt enoormt skönt..
estet
CITAT (estet @ 03-12-2007, 23:38) *
Idag behövdes ingen träning. Skottat 15 cm blötsnö för att få ut våra bilar från gården till jobbet i 1,5 tim två pers ändå.
Vi har stor gårdsplan, snöslungan som vi brukar ta fram vid såna här extremfall startade inte. Ahh träningsvärk!
Tack och lov tog jag på mej understället för det var bara 1 minusgrad.

Härlig träningsvärk i rumpa och axlar men stel i nacken. Var dessutom på personalfest och spelade minigolf med mångkamp igår kväll.

Medicin: Dropin massage på em! Svetten lackade, tog 10 min. ryggmassage sittande med kläderna på. Oj vad mjuk jag blev och alla låsningar försvann. Dit ska jag fortsätta gå!
stina
Visst är det underbart med massage Estet! smile.gif

Idag har jag varit på Pauluns Näringscenter och gjort en fettmätning. Spännande att dra på sig en badmössa och hoppa in i "ägget"! Resultatet gjorde mig glad för det visade sig att jag har en fettprocent på 22% - "mindre fettmängd än dom flesta och förenligt med mycket god hälsa". Ett bra kvitto på att jag sköter om min kropp tycker jag. smile.gif Jag ville kolla att jag varken hade för mycket eller för lite fett på kroppen. Min fettprocent har minskat något trots att jag gått upp ett par kilo i vikt - alltså har jag fått mer muskler. Styrketräningen och klättringens förtjänst skulle jag tro... Skam den som ger sig!
Farbror Blå
CITAT (stina @ 04-12-2007, 20:51) *
Visst är det underbart med massage Estet! smile.gif

Idag har jag varit på Pauluns Näringscenter och gjort en fettmätning. Spännande att dra på sig en badmössa och hoppa in i "ägget"! Resultatet gjorde mig glad för det visade sig att jag har en fettprocent på 22% - "mindre fettmängd än dom flesta och förenligt med mycket god hälsa". Ett bra kvitto på att jag sköter om min kropp tycker jag. smile.gif Jag ville kolla att jag varken hade för mycket eller för lite fett på kroppen. Min fettprocent har minskat något trots att jag gått upp ett par kilo i vikt - alltså har jag fått mer muskler. Styrketräningen och klättringens förtjänst skulle jag tro... Skam den som ger sig!

ser man på !! en "smalis" wink.gif

det lät spännande det där, var ligger detta centrum och vad kostar sånt?
stina
Pauluns Näringscenter ligger i centrala Stockholm, närmare bestämt på Karlbergsvägen (t-bana Odenplan). Mätningen kostar 300:- och det tycker jag är ett klart överkomligt pris för ett såpass avancerad mätning. smile.gif

(det är INTE jag på bilden) flirting.gif

"Bod Pod-metoden har mycket hög vetenskaplig tillförlitlighet samt är snabb och enkel att genomföra. Bod Pod saknar de felmätningar och avvikelser som är vanliga vid impedansvåg och kallibermätning. En Bod Pod-mätning kan jämföras med den lika tillförlitliga undervattensvägningen, minus det krångel och den tid en undervattenvägning innebär."

Idag har jag kört intervaller på löpbandet. Sprang intervallerna i tempo mellan 4:17 min/km och 3:30 min/km med gåvila emellan och jag höll på med det i 4 km/25 minuter. Innan dess sprang jag 1,6 km/10 min uppvärmning. Träningen avslutades med 30 min corepass för lilla "maggen". Intervallerna gick i ett hejdundrande tempo så nu är jag matt i benen....

Magdis
Vad spännande med en sån undersökning Stina! Jag har bara testat en sån där våg som mäter kroppsfett och den visade att jag hade en fettprocent på ca 18%. Ungefär som jag hade gissat själv också. Jag har m.a.o lite för lite kroppsfett. Det värsta är ju bara att det lilla fett man lyckas lägga på sig inte lägger sig där man vill.

Förresten Stina, menar du att det inte är du på bilden? rolleyes.gif giggle.gif
stina
Men Magdis, om 18% skulle stämma är det absolut ingen katastrof! smile.gif Nu har den mättypen väldigt stor felmarginal, men det är säkert inte nedåt - då hade du inte mått bra.

Tänkte vara tydlig eftersom det var förvillande likt mej.... Jag vill inte ni ska tro att jag glömmer att vaxa mej! coolgleam.gif
Magdis
Stina: Nä det är nog ingen katastrof...om jag hade varit undernärd hade det väl synts på nåt annat än bara vågen. Visst är det väl så att de som är riktigt magra inte har nåt underhudsfett alls och blir helt plattbystade? Det kan man inte precis beskylla mig för att vara giggle.gif...o dessutom har närt mina småttingar med mjölk i sammanlagt 4 år nu...det skulle nog inte kroppen kunna klara av om man vore så undernärd.
Näe helt klart är jag smal, men inte mager. Men jag skulle kunna äta mer än jag gör. Särskilt eftersom jag ju tränar en del styrketräning.
Igår var jag och tränade igen. Det gick bra men jag började känna mig lite less. Kanske det beror på att jag vill använda alla maskinerna vid samma träningstillfälle eftersom jag inte hinner träna så ofta. Egentligen vore det kanske bättre att försöka dela upp det mellan de två gångerna. Vad har man t.ex för nytta av att köra två olika tricepsövningar och två olika bröstövningar vid samma träningspass, egentligen?
stina
Ja men ät mer Magdis om det är det som är kruxet! Att äta är ju gott och var glad att du inte har problem åt andra hållet!!! smile.gif

Hur ofta tränar du i styrketräningshallen? LadyG har säkert någon länk hon kan bidra med till något smart splittat program.

Idag har jag kört en kortare styrketräning och därefter poweryoga. Jag körde bland annat vader (ska vara bra för löpningen sägs det) så jag stod på en stepbräda i smithmaskinen med 35 kg på axlarna. Körde 3x20 tåhävningar och fasiken vad det brann i vader och rumpa. Nu kanske min rumpa växer till sig lite på köpet! naughty.gif Löpningen har förintat den!
LadyG
Hur kunde du veta det? smile.gif

CITAT

Två dagarsprogram
Köres efter första två månaderna 2-3 pass styrka per vecka samt minst ett konditionspass per vecka. Köres i allt från två månader till resten av livet.

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Schemaförslag för styrketränande, av z_bumbi (moderator och oldtimer på kolozzeum).

Det finns både 1-dagars, 2-dagars och 3-dagarsförslag i länken. Genomtänkta och gramtagna av en duktig och erfaren filur som vet mer om styrketräning än de flesta.

stina
Känner väl dej LadyG! flirting.gif
LadyG
CITAT (stina @ 06-12-2007, 15:24) *
Känner väl dej LadyG! flirting.gif

biggrin.gif
Ja du gör ju det smile.gif

Ska nog faktiskt cykla idag istället för springa, trots allt. Jag är nyfrisk så jag ska nog ta det lilla lugna trots allt. Men helt lugnt villa jag inte ta det smile.gif
Magdis
CITAT (stina @ 06-12-2007, 14:08) *
Ja men ät mer Magdis om det är det som är kruxet! Att äta är ju gott och var glad att du inte har problem åt andra hållet!!! smile.gif

Hur ofta tränar du i styrketräningshallen? LadyG har säkert någon länk hon kan bidra med till något smart splittat program.

Jag har en massa ursäkter till att jag inte äter mer än jag gör. biggrin.gif Det är inte p.g.a att jag inte tycker om mat utan oftast är det slöhet/stress som gör att det inte blir mer. Just nu t.ex är det lilleman som kräver en hel massa tid o tålamod för att lura i honom maten o då glömmer jag bort att äta själv. Sen eftersom jag är glutenintolerant så finns det inte särskilt mycket god frukostmat o då blir det enbart en stor kaffe latte istället. Ja ni ser...jag kan säkert komma på ännu fler ursäkter! giggle.gif

Jag tränar två gånger i veckan i styrketräningshallen. Jag har ett lite eget program eftersom jag försöker rehabilitera axlarna. Det jag mest funderar över är om man får ett bättre resultat av att köra flera övningar för samma muskel vid samma tillfälle.
LadyG
Egentligen gör det ingen större skillnad om du kör slut på en muskel genom en övning eller två, en slutkörd muskel är slutkörd och lär inte göra skillnad på hur du gjorde. Det som kan skilja däremot är t ex vilka andra muskler du tränade under övningarna (sekundära muskler, stabilisatorer) men det måste man ta reda på övning för övning.

Det kan man göra här t ex: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Fast man börjar med att ta reda på muskeln man är intresserad av att träna (eller kroppsdelen) och klickar sig vidare till respektive övningsförslag.
anna_rispan
Magdis: om jag skulle bli glutenintolerant skulle jag gråta. Jag har för mig att det är i mjöl va?? Jag älskar bröd och det jag äter som standardfrukost är två smörgåsar o te.

Annars är ju frukt gott. Men jag äter för lite. Spelar liksom ingen roll att vi har frukt hemma och att de gånger jag äter en frukt som mellis upptäcker hur gott det är. Så fort sambon inte är hemma o gör mig sällskap är jag genast i smörgåsskåpet o rotar.

Men igår köpte jag några äpplen, Ingrid Marie och ska ta ett äpple o en kopp glögg som mellis. smile.gif
Magdis
Ja det är mjöl som jag inte tål och det sorterar ju ut det mesta i frukostväg. Alla sorters grötar som är enkla att göra, allt bröd och nästan alla flingor. Jag är inte förtjust i yoghurt eller fil som frukost och särskilt då inte om man inte kan ha nåt i den. Det går ju utmärkt att göra glutenfri mysli själv men då ska man ju ha tid och ork också. Samma sak gäller brödet. Det mesta färdigköpta glutenfria brödet smakar skunk och har av nån konstig anledning upp till ett års hållbarhet...vad har de stoppat i det då tro? unsure.gif Sen har det oftast legat jättelänge i butikens frys och påsen är full med is. sick.gif
stina
Råkade blanda ihop i vilken tråd jag var så jag skrev dagens träningsrapport i "effekter av träning". Kopierar in det här också - ordning och reda.... smile.gif

Idag har jag sprungit 5 km på löpbandet. Körde stegrande och fallande tempo, dvs en tempotopp på mitten. Det gäller att variera sig så att kroppen inte har en aning om vad som komma skall. Det enda den vet är att det ska bli springa av när jag ställer mig på löpbandet för då börjar jag svettas direkt. Hugaligen, nu ska hon bli så där varm igen tänker väl kroppen - bäst att börja kyla av sig direkt. Men den vet inte VAD jag ska hitta på för jag har massor av olika varianter på löpning som jag kör.

Efter löpningen var det dax för veckans boxningspass. Assan-brassan vad skojsigt det är! Nu brummar det i "slåss-musklerna" och jag har fått bli av med en massa aggressioner så jag kan gå hem på fredagskvällen och vara snäll.
anna_rispan
CITAT (Magdis @ 07-12-2007, 14:44) *
Ja det är mjöl som jag inte tål och det sorterar ju ut det mesta i frukostväg. Alla sorters grötar som är enkla att göra, allt bröd och nästan alla flingor. Jag är inte förtjust i yoghurt eller fil som frukost och särskilt då inte om man inte kan ha nåt i den. Det går ju utmärkt att göra glutenfri mysli själv men då ska man ju ha tid och ork också. Samma sak gäller brödet. Det mesta färdigköpta glutenfria brödet smakar skunk och har av nån konstig anledning upp till ett års hållbarhet...vad har de stoppat i det då tro? unsure.gif Sen har det oftast legat jättelänge i butikens frys och påsen är full med is. sick.gif

Usch ja...

De få gånger jag utökar min frukost brukar det bli med en liten klick fil eller youghurt med müsli eller havregryn på kanske lite russin också, skivad banan fyller upp den lilla klicken fil också o är gott med russin.

Nej jag är inte avundsjuk på er med diverse allergier.

(tack för att jag inte är allergisk just nu i livet.)
Farbror Blå
När jag tränade som mest förbrände jag oerhörda mängder mat i min lilla kropp. då var man TVUNGEN att käka mycket till frukost, men det är inget man kan ställa om på ett par dar, tar flera veckor, med gradvis ökningar i mängd och sammansättning=)
anna_rispan
Ja just det, ägg är ju gott också. Det kan jag tänka mig att äta mer av till frukost.
Magdis
Jag får börja käka sån frukost man får på hotell t.ex, korvar, äggröra, bacon och sånt. Inte direkt det man är sugen på direkt på morgonen men...
anna_rispan
CITAT (Magdis @ 07-12-2007, 17:23) *
Jag får börja käka sån frukost man får på hotell t.ex, korvar, äggröra, bacon och sånt. Inte direkt det man är sugen på direkt på morgonen men...

ja om man ska göra något rikigt jobbigt är det väl bäst att knöla i sig något iallafall.

men kanske mickrad tomat o kalkon eller skinka. eller kesoröra. eller avokado.

jag tror att middagshungern börjar sätta in nu!!! blush.gif
LadyG
Idag styrketränade jag hemma med kroppsvikten som motstånd och först vart jag riktigt deprimerad över hur det gick, jag försökte följa schemat jag hade i februari nämligen men orkade bara drygt hälften så mycket som då.

Sen kom jag på att det bara är i pressövningar där man trycker vikten bort ifrån sig (typ armhävningar) som jag blivit svagare i. Dragövningar (som rodd eller chins) är jag mycket starkare i nu.

Så helt deppig är jag inte men nu ska styrketräningen tillbaka in på schemat igen för så kan man ju inte ha det.

...fast 1 minut plankan utan att ha gjort plankan på kanske 10 månader är väl godkänt?

Jo justdeja, jag försökte rädda benen från träningsvärk också genom att cykla en stund men jag vet inte om det fungerar, jag gav mig på att göra 100 benböj så risken finns att intervallerna imorgon blir lite som de blir. Hoppas jag inte gjorde något dumt idag.
stina
Ja man tappar fort - men kommer fort igen också som tur är. Så kör på bara ladyn - snart är du "järnladyn" igen! kompiskram.gif

Jag försöker träna mycket pressövningar i gymmet - just för att man inte får så mycket sådant i klättringen. Eller inget alls....

Idag har jag sprungit 20 km - så här blev det idag:

Mil 1:
1-2 km Uppvärmning 5:42 min/km
2-10 km 5:30 min/km
Tid 1:a milen: 55:52
'
Mil 2:
Varierande fart mellan 5:42 och 5:00 min/km
18:e-20:e km brassade jag på "Just idag är jag stark" med Kenta i öronen, ökade farten till 5:00 min/km och spurtade i mål. Musik gör susen.... :-D
Tid 2:a milen: 54:31

Totaltid: 1 timme, 50 minuter och 23 sekunder.

När jag spurtat i mål hade jag tunnelseende av trötthet och fick stå en stund och landa på löpbandet innan jag varvade ner med lugn promenad samtidigt som jag försökte återställa dom enorma mängder svett jag sprutat ur mig. En noggrann stretch fick avsluta träningen innan jag la mig i bastun och mådde gott och tänkte på att jag varit väldigt, väldigt duktig. smile.gif Tror att jag slagit min tid på 20 km med någon minut idag faktiskt.

Nu har vi vräkt i oss lutfisk och jag orkar abslolut inget annat än att ligga platt på sängen. Blir nog tidig d010.gif Fast jag har bränt av mycket energi så jag får nog ta mig ett par "nattamackor" och ett glas mjölk om ett par timmar innan John Blund får ta över. Måste också försöka bända loss sista stortånageln för nu är den helglapp - så kan man ju inte ha det! fear.gif

Imorgon ska jag på helkroppsmassage. naughty.gif
LadyG
Bra sprunget!!! Vilken rackarns bra tid på 20km smile.gif

Nu ska vi strax äta wokade grönsaker och kyckling, sen ska jag inte röra en muskel till idag utom de som är involverade i att titta på snooker. Jag har faktiskt bommat att det börjat en ny kvalomgång!

Jag ska nog också börja träna mer press, det känns att det behövs helt klart!
stina
Tack! smile.gif

Ja, man kanske blir ving i kroppen om man inte tränar motsatsen till "att hänga på klätterväggen" fear.gif

Ha så kul med snookern - du vet ju hur upphetsad jag blir av det.... d010.gif giggle.gif
LadyG
CITAT (stina @ 09-12-2007, 18:44) *
Tack! smile.gif

Ja, man kanske blir ving i kroppen om man inte tränar motsatsen till "att hänga på klätterväggen" fear.gif

Ha så kul med snookern - du vet ju hur upphetsad jag blir av det.... d010.gif giggle.gif

Tror du är något på spåren där med styrketräningen, helt klart värt att undersöka närmare smile.gif

3 frames kvar, tror du inte de bestämmer sig för att gå ur sändning? GAH!!! Jag hatar Eurosport ibland!
stina
Du Ladyn som gillar undersökande journalistik kan väl forska vidare och återkomma med rapport om vad "di vise" anser om saken! smile.gif

Blev hungrig IGEN så nu är två stora mackor och ett glas mjölk placerade i matsmältningsorganet. tongue.gif KANSKE jag slipper gå upp och äta inatt... Sjukt vad löpning suger!

trostar.gif *tröstar*
Magdis
Jag skulle ha styrketränat idag men jag har känt mig så bedrövlig idag att det inte blev av. Har sjukt ont i ryggen och håller på å frysa ihjäl känns det som. sad.gif
stina
Usch vad tråkigt med ryggen Magdis! sad.gif

Har ni kallt? Här i Stockholm har det varit flera plusgrader och faktiskt lite sol en stund idag. Eller menar du att du fryser inombords?
Magdis
CITAT (stina @ 09-12-2007, 21:37) *
Usch vad tråkigt med ryggen Magdis! sad.gif

Har ni kallt? Här i Stockholm har det varit flera plusgrader och faktiskt lite sol en stund idag. Eller menar du att du fryser inombords?

Det är ca -8° tror jag men jag fryser inomhus. Det är antagligen för att jag inte är helt pigg som jag fryser så mycket.
stina
När jag läste ett inlägg av dej tidigare fick jag en känsla av att du slarvar med maten. Det blir man ingen glad och pigg mamma av - att bara se till att Lilleman får i sig det han ska!

Stämmer det???? sad.gif För lite energi gör en frusen.....

*orolig*
Magdis
Ja jag har slarvat. blush.gif Men jag ska försöka skärpa mig nu har jag bestämt. Absolut! tummenupp.gif
estet
Brukar känna mej så där frusen om jag sovit för lite.

Fredag stavar och styrketräning, lördag vila jobbade (7-16) och i kväll stavgång under stjärnklar himmel. smile.gif
Magdis
Jag har funderat mycket på en sak. Man har ju hört en massa gånger att muskler väger mer än fett. Om man tränar hårt kan man med andra ord stå ganska stilla i vikt p.g.a att fettet byts ut mot muskler.
Men sedan har man hört från andra håll att det ska vara i princip omöjligt att lägga på sig muskler så det syns på vågen, att man måste vara på gladiatornivå för att göra det.
Vilket är det egentligen som är sant? confused.gif
LadyG
Båda smile.gif

Glömt inte att muskelmassa kan lagra glykogen och varje gram glykogen binder 2.7 gram vatten. Det som händer allra först när man börjar banta/deffa är att man tömmer sina glykogendepåer, och de fylls på väldigt sakta under en deff (eftersom man oftast äter väldigt lite kolhydrater under deff). Kombinerar man dessutom lågt kolhydratintag med hård träning så kommer kroppen dels att bränna fett, bygga muskler men också att förbruka sina glykogendepåer.

Man bruka säga att de första 4-5 kilona i en viktnedgång är vatten, och det är nästan sant. Det är vatten och glykogen, i varierande mängd.

När man återgår till ett normalt ätande är en av de första sakerna som händer att kroppen försöker fylla på glykogendepåerna igen. Det är inte ovanligt att man "går upp" något till 2-3 kilo i vikt i ren vätska och glykogen beroende på hur tömda glykogendepåer man haft under deffen.

Det är väldigt svårt att bygga muskler så det synd på vågen, iaf om man menar mängd. Däremot är det fullt möjligt att en muskel stramar upp sig och blir fastare, vilket ger ett visuellt synligt resultat i spegeln men det ger inte ett jota på vågen. Det som händer om man börjar göra situps regelbundet är inte att fettet på magen förbränns utan att underliggande muskulatur byggts upp så den inte "hänger och dinglar" den också. När magmusklerna stramar upp sig och blir tightare dras fettet in mot kroppen också, vilket 9 av 10 uppfattar som att de förbrännt fett, när de egentligen inte gått ner ett hekto.

Hjälpte det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon