|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-04-2007, 22:19)  Det kan du redan, Lady, om du bara skruvar ner tempot tillräckligt! *bombsäker*  Jag får testa det en dag, om jag håller ett lågt tempo kanske jag kan lufsa på ganska länge *hoppas* Som omväxling kan jag ju köra sakta och så länge som möjligt istället för att försöka springa som fort som möjligt på 30 minuter, det kan ju vara ett intressant experiment
Jaa, LadyG - visst grejar du det! Det är väl lämpligt som omväxling - inte samma sträcka i samma fart varje gång. Springer man mot klockan hela tiden blir det tröstlöst i längden. Fast jag förstår att du gör det nu - vet ditt första mål! Men sån utveckling håller man ju inte i längden och då ser man inte framgångarna om man klockar sig själv hela tiden.
Nu ska vi strax åka mot Dalarna!
Tjingeling
Fast på måndag hinner jag inte, då har jag en tid att passa efter träningen och på onsdag skulle jag testa intervaller så det får bli på fredag i så fall.
Jag är f ö så sugen på att träna att det bara kliar i kroppen!!! Vilodagar är ett aber.
Jag erkänner - jag kunde inte hålla mig borta från cykeln.
Fast jag satte nytt personbästa (31km på 60 minuter) så jag är så nöjd att jag bara pyser!
Jag stretchade ut noga och ska äta ordentligt så att jag inte frestar på kroppen mer än nödvändigt. Men en gång är ingen gång, jag vilade så mycket förra veckan. Det kommer fler vilodagar och dagar då jobbet tränger undan träningen, så det jämnar säkert ut sig!
Hej! Här kommer en hälsning från Dalarna och en till som syndat.... Vi gjorde en 50 min promenad i raskt tempo, 5,5 km (egentligen vilodag). Nu ska vi snart äta och sedan ska vi bada bastu. Som sagt: en gång är ingen gång....
Maria i Helsingborg
21-04-2007, 18:40
haha, tok-stina
Hihi, ni är ju verkligen busiga! Syndar genom att inte kunna låta bli att träna!  Jag går och längtar efter mitt kiropraktorbesök. Jag har så ont i ryggen så jag orkar knappt existera. Fattar inte...det måste va en nerv i kläm eller nåt. Hur funkar det egentligen med kiropraktorbehandlingar...blir man beroende av att bli utknakad regelbundet sen kanske? Eller är det som med läkarbesök, man går dit vid behov bara?
Magdis, jag tycker verkligen synd om dig och din rygg! Jag vet inte om man kan bli beroende av att bli ryckt, men oavsett så borde du bli det när du känner att ryggen börjar låsa sig för att gå omkring och lida som du gör nu är bara skadligt i längden.
Idag körde jag ju-jutsu tillsammans med Fizzgigg och det tycker jag gick riktigt bra. Vi hann med mycket, men det vore väl underligt om vi inte kommit någon vart så länge som vi stannade. Söndagarna är perfekta för då har vi dojon länge och ostört och vi kan dra över hur länge vi vill.
Hej-hej! Nu är vi hemma från Dalarna. Magdis: Stackars dej!!!  Jag är helt klart kiropraktorberoende. Men jag tror det beror på att jag vet hur snabbt man blir hjälpt hos dom och att jag därför går dit direkt när jag känner att jag har någon låsning. Förr om åren kunde jag gå omkring och vänta ut exemepelvis nackspärr - det gör jag aldrig idag. LadyG: Kul att träningen gick bra! Idag har jag bara åkt omkring i bilen hela dagen - absolut ingen träning alls. Gissa om jag längtar till imorgon. Då är det step-up och om löpbandet är ledig efteråt och om jag orkar så ska jag springa lite sen. Imorgon kväll ska jag på helkroppsmassage. Mumma!!!!
Ikväll har jag varit på gymmet och haft det härligt.  20 minuters uppvärmning i full fart på Cross-trainern till att börja med. Efter de första 5 minuterna kände jag mig jättetrött men sen fick jag nog endorfinkick o sen kändes det som att jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Sen blev det styrketräning för hela kroppen och så avslutade jag med en liten stund på trappmaskinen. Skinkorna känns fastare när jag går, så det kanske börjar hända nåt där.  För en gångs skull tittade jag inte på klockan förrän jag var färdig med träningen, det var väl duktigt?  Jag tränar även "tänket" när jag är på gymmet, att sluta upp att tänka att det är synd om mannen när han måste vara ensam med barnen 1½ timme.
Jättebra jobbat Magdis! Kul att det funkade att träna trots "dumma" ryggen! Du kommer få snyggaste baken i stan - helt klart! När du får dom där "tycka-synd-om-tankarna" tycker jag du ska tänka på vilken mycket gladare och bättre mamma/hustru du blir när du får den där tiden för dig själv. Dom vinner helt klart på det i längden!
Ja det är 100% sant det du säger, jag tänkte det faktiskt själv idag också: att när jag får gå och träna så hämtar jag nya krafter att komma hem och vara en pigg och glad mamma.
Ja det är tur att den stygga ryggen inte sätter stopp för träningen. Det är det som gör att jag tror att det bara är nån låsning och att rätta medicinen är en rejäl kotknackning och sedan mycket träning. Det är vardagssysslorna som gör ont, inte alls när jag tränar. När jag står vid diskbänken och böjer ner nacken det minsta lilla så "brinner" det längs med hela ryggen, pirrar och sticker som efter en nerv. Ännu värre blir det om jag utför något statiskt arbete med ryggen ännu mera böjd. Skumt! Hoppas kiropraktorn har nån idé om vad det kan bero på.
anna_rispan
22-04-2007, 21:19
Stina: hur menar du att en kropraktor fixar en nackspärr? låter ju jättebra! men så blir jag så där räknig. jag menar är en nackspärr som en förkylning att den kanske går över på tre dagar...o jag får en tid hos en kiropraktor efter halva tiden.. är det så mycket värt det. dumt tänkt kankse... menhade jag vetat om detta den gången när jag fick en sån "nackspärr" så jag inte kunde sätta mig upp i sängen utan att det gjorde smärtsamt on thade jag ringt en så fort jag kunnat!!!!
CITAT (Magdis @ 22-04-2007, 22:17)  Ja det är 100% sant det du säger, jag tänkte det faktiskt själv idag också: att när jag får gå och träna så hämtar jag nya krafter att komma hem och vara en pigg och glad mamma.
Ja det är tur att den stygga ryggen inte sätter stopp för träningen. Det är det som gör att jag tror att det bara är nån låsning och att rätta medicinen är en rejäl kotknackning och sedan mycket träning. Det är vardagssysslorna som gör ont, inte alls när jag tränar. När jag står vid diskbänken och böjer ner nacken det minsta lilla så "brinner" det längs med hela ryggen, pirrar och sticker som efter en nerv. Ännu värre blir det om jag utför något statiskt arbete med ryggen ännu mera böjd. Skumt! Hoppas kiropraktorn har nån idé om vad det kan bero på. Magdis, det låter som en typisk låsning. Känner precis igen symtomen och det där fixar kiropraktorn som ett nix tror jag! CITAT (anna_rispan @ 22-04-2007, 22:19)  Stina: hur menar du att en kropraktor fixar en nackspärr? låter ju jättebra! men så blir jag så där räknig. jag menar är en nackspärr som en förkylning att den kanske går över på tre dagar...o jag får en tid hos en kiropraktor efter halva tiden.. är det så mycket värt det. dumt tänkt kankse... menhade jag vetat om detta den gången när jag fick en sån "nackspärr" så jag inte kunde sätta mig upp i sängen utan att det gjorde smärtsamt on thade jag ringt en så fort jag kunnat!!!! Anna: Nej, jag menade egentligen inte ett sånt "lätt" nackspärr, då hinner man ju inte dit innan det gått över.
anna_rispan
23-04-2007, 08:17
Hej på er! Jag har gjort mina benböj söndag, tisdag, torsdag och söndag. I måndags och lördags cyklade jag. Båda turerna blev relativt korta och snabba. I lördags troddde jag att jag skulle blåsa bort så därför blev den kort. Jag hade ingen vindstopparjacka på mig... Missräkning! Och igår var vi dessutom på säsongspremiär på tipsbingopromenad ca 45 minuter blev den på. Ingen bingovinst men lagom soligt och skönt. Tispsraden återstår o se hur den gick.
Bra jobbat Anna! tipsbingo är faktiskt kuligt! Även tipspromenader är skoj. Förresten, du frågade hur en kiropraktor fixar nackspärr och det missade jag att svara på. Det gör han med två ryck i nacken - ett åt vardera hållet. Hokus-pokus så är det borta.
Inte illa Anna! Hur känns det nu i benen? Får du träningsvärk efter benböjen dan efter, eller slipper du sånt?
anna_rispan
23-04-2007, 12:25
LadyG: nja, jag har inte vågat öka benböjen till träningsverksstadiet. Det kändes lite obehagligt första tillfällena. Nu känns det mer okej, däremot har jag uppmärksammat ett lätt knäppande ljud från det knät. Jag fattar ingenting!!! Därför fortsätter jag med 15 benböj ett tag till...Hoppas att det är det bästa jag kan göra...
Nu har jag varit och lunchtränat!
Först körde jag ett entimmes pass step-up. Jättekul som alltid. Gick därefter upp i gymmet och sprang 5 km. 27 minuter tog det. Det var en väldigt lyckad kombination med löpning direkt efter stepen. Jag har aldrig testat det och undrade om jag skulle orka, men det gick faktiskt ovanligt lätt att springa. Uppvärmd och klar - hjärtat fattade galoppen direkt och for upp i rätt arbetstempo snabbt. Så någon uppvärmning behövdes inte. Avslutade med 15 min skön benstretch. Härligt!
Nu har jag varit hos kiropraktorn.  Vilken fantastisk människa det är, så proffsig.  Visst kändes det läskigt när det knakade men det gör ju inte ont. Nu kunde han göra hela behandligen som han inte kunde förut när jag var höggravid. Det knakade så det stod härliga till. Han sa nåt om diskar som klämmer nerverna och att det egentligen är fantastiskt att man inte har mer problem med ryggen med tanke på hur mycket nerver som går där. Han sa även åt mig att inte träna bröstmusklerna utan enbart ryggmusklerna, rodd och latsdrag är bra. Det var visst lätt att man får obalans mellan fram och bak o enligt honom fanns det ingen anledning att träna bröstet. Så nu vet jag det, det var ju jättebra.  Jag ska dit igen på onsdag för uppföljningsbehandling. Sen rekommenderade han att jag skulle låta bli att arbeta med nacken framåtböjd, men det är lättare sagt än gjort. Det mesta man gör här hemma är ju med ryggen och nacken böjd och jag har så lång rygg också. Skulle behöva ha diskbänken högre upp liksom.
CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 13:25)  LadyG: nja, jag har inte vågat öka benböjen till träningsverksstadiet. Det kändes lite obehagligt första tillfällena. Nu känns det mer okej, däremot har jag uppmärksammat ett lätt knäppande ljud från det knät. Jag fattar ingenting!!! Därför fortsätter jag med 15 benböj ett tag till...Hoppas att det är det bästa jag kan göra...  Det kan vara brosk som knäpper (som när man knakar fingrarna) eller att dina leder är lite torra, ledkapslarna ska stimuleras att utsöndra ledvätska vid t ex promenader eller benböj, men ibland kan det ta lite tid och då kan det låta skumt, men det är ju inte säkert att det är det heller. Och det problemet ska försvinna efter ett tag när leden blivit uppvärmd. Känner du någon smärta, blir leden röd, varm eller svullen av benböjen? Om inte kan du lugnt fortsätta med dina benböj. Om du vill utmana dig kan du ta telefonkatalogen eller en annan tung bok i famnen som vikt. Ungefär 2kg är lagom att börja med om man aldrig gjort benböj med vikt, så småningom kan du öka vikterna med 2-4 kilo beroende på hur det känns. CITAT (stina @ 23-04-2007, 13:41)  Nu har jag varit och lunchtränat!
Först körde jag ett entimmes pass step-up. Jättekul som alltid. Gick därefter upp i gymmet och sprang 5 km. 27 minuter tog det. Det var en väldigt lyckad kombination med löpning direkt efter stepen. Jag har aldrig testat det och undrade om jag skulle orka, men det gick faktiskt ovanligt lätt att springa. Uppvärmd och klar - hjärtat fattade galoppen direkt och for upp i rätt arbetstempo snabbt. Så någon uppvärmning behövdes inte. Avslutade med 15 min skön benstretch. Härligt! Inte dåligt att kuta så fort efter en timmes träning! Stål-Stina  CITAT (Magdis @ 23-04-2007, 15:37)  Nu har jag varit hos kiropraktorn.  Vilken fantastisk människa det är, så proffsig.  Visst kändes det läskigt när det knakade men det gör ju inte ont. Nu kunde han göra hela behandligen som han inte kunde förut när jag var höggravid. Det knakade så det stod härliga till. Han sa nåt om diskar som klämmer nerverna och att det egentligen är fantastiskt att man inte har mer problem med ryggen med tanke på hur mycket nerver som går där. Han sa även åt mig att inte träna bröstmusklerna utan enbart ryggmusklerna, rodd och latsdrag är bra. Det var visst lätt att man får obalans mellan fram och bak o enligt honom fanns det ingen anledning att träna bröstet. Så nu vet jag det, det var ju jättebra.  Jag ska dit igen på onsdag för uppföljningsbehandling. Sen rekommenderade han att jag skulle låta bli att arbeta med nacken framåtböjd, men det är lättare sagt än gjort. Det mesta man gör här hemma är ju med ryggen och nacken böjd och jag har så lång rygg också. Skulle behöva ha diskbänken högre upp liksom. Så nu kan du röra dig fritt igen? Måste ju vara underbart att bli av med en massa spänningar så där  Så när blir nästa träningspass? Inte för nära inpå kiropraktorbesöket väl?
anna_rispan
23-04-2007, 18:37
LadyG: det är lugnande att läsa din ord. nej leden blir varken röd, varm eller svullen. Telefonkatalogen kan jag ju prova med! Så sambon får nåt mer o flina åt.
Fizzgigg
23-04-2007, 18:42
CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 19:37)  LadyG: det är lugnande att läsa din ord. nej leden blir varken röd, varm eller svullen. Telefonkatalogen kan jag ju prova med! Så sambon får nåt mer o flina åt.  Han kommer att vänja sig. Efter ett tag lyfter man inte ens på ögonbrynen åt alla möjliga prylar och husdjur som höstas upp och ner vid benböjandet. När man inte själv höstas upp och ner förstås.
CITAT (LadyG @ 23-04-2007, 19:29)  Så nu kan du röra dig fritt igen? Måste ju vara underbart att bli av med en massa spänningar så där  Så när blir nästa träningspass? Inte för nära inpå kiropraktorbesöket väl? Jag brukar ju gå på Core på onsdagar annars men den här veckan har maken ett årsmöte den kvällen. Kanske lika bra att jag tar det lugnt ändå....har ju haft mitt andra kiropraktorbesök under dagen då också. Nästa träningspass blir antagligen inte förrän på söndag.
anna_rispan
23-04-2007, 20:26
Magdis: var det inte du som hade en sån där boll? du gjorde sit-ups o grejer på den väl.
Anna: Knäppande leder är precis som LadyG skriver inget farligt om man inte har några andra besvär.
Magdis: Bra att du får lite vila medan kiropraktorbehandlingen pågår.
Jag har varit och fått en sagolik helkroppsmassage ikväll. Nu är jag lagom mör och loj i kroppen. Benen fick sej en rejäl omgång när massören fick höra att dom jobbat 1,5 timme idag. Hallelulja säger jag bara.....
CITAT (anna_rispan @ 23-04-2007, 21:26)  Magdis: var det inte du som hade en sån där boll? du gjorde sit-ups o grejer på den väl. Jo det stämmer.  Jag har inte använt den på ett tag nu för den hamnade uppe i sovrummet för att jag blev så trött på att jäntan rullade omkring den så den låg i vägen överallt. Men den är mycket användbar. Massa övningar kan man göra på den, det finns många förslag på www.balansboll.nu
Igår tränade jag styrketräning, det känner jag idag *myser* Inte så mycket träningsvärk att det hindrar mig men inte så lite att jag bara kan ignorera det  Fast jag gjorde ju stans misstag på löpningen (sprang före styrketräningen) när jag drog på bröstbandet till pulsklockan för kung och fosterland. Vile inte att klockan skulle guppa, och DET gjorde den inte iaf, men jisses så trött jag blev i andningsmusklerna efter ett tag  Fast jag slog nytt personbästa för fjärde gången ändå, 4,2 km på 30 minuter. Men jag lärde mig något också, den här gången
Grattis till träningsvärken LadyG! Snart ska jag iväg och försöka skaffa mig lite sådan också.
Och grattis till det nya personbästat på löpningen! Nåt sånt blir det inte för mej idag.
CITAT (stina @ 24-04-2007, 10:39)  Grattis till träningsvärken LadyG! Snart ska jag iväg och försöka skaffa mig lite sådan också.
Och grattis till det nya personbästat på löpningen! Nåt sånt blir det inte för mej idag. Tack, se nu till att ha det riktigt roligt
Jaaa, det blev jättebra träningspass. Körde riktigt mycket både överkropp och mage. Idag är det min tur att redovisa ett rekord. Jag kör en övning för magen när jag sitter på knä på golvet och drar ner två reptampar samtidigt som jag böjer mej ner mot magen. Som sittande sit-ups med motstånd alltså. Idag körde jag med 30 kg's motstånd. Enda problemet var att jag höll på att lätta från golvet. :-D Körde också massor av dips, chins med händerna bakvända och negativa vanliga chins (undrade varför väggen var så skitig precis vid chinsstången - kom på att folk sparkar sig upp på väggen för att just kunna köra negativa chins). Det var kanon!
anna_rispan
24-04-2007, 12:15
Negativa chins???!!!
Negativa chins är att man får hjälp upp (eller kliver upp så man når ordentligt) och sedan sänker man sig ner kontrollerat. Garanterat superjobbigt för musklerna och man drar på sig träningsvärk jättelätt
anna_rispan
24-04-2007, 12:46
Men, har ni inte pratat om assisterade chins också?? vad är skillanden mellan dem??
CITAT (stina @ 24-04-2007, 13:05)  Jaaa, det blev jättebra träningspass. Körde riktigt mycket både överkropp och mage. Idag är det min tur att redovisa ett rekord. Jag kör en övning för magen när jag sitter på knä på golvet och drar ner två reptampar samtidigt som jag böjer mej ner mot magen. Som sittande sit-ups med motstånd alltså. Idag körde jag med 30 kg's motstånd. Enda problemet var att jag höll på att lätta från golvet. :-D Körde också massor av dips, chins med händerna bakvända och negativa vanliga chins (undrade varför väggen var så skitig precis vid chinsstången - kom på att folk sparkar sig upp på väggen för att just kunna köra negativa chins). Det var kanon! Det låter som att du hade ett trevligt pass?  Om vi får möjlighet kan du ju testa magmaskinen på Salveo, den är brutal! Jag tror du skulle gilla den faktiskt! Bättre sent än aldrig, morgoncykeln blev lunchcykel så jag körde en timme istället. Försökte hålla prick 25km/h (SVÅRT! Man vill så gärna slacka eller öka, trots att man inte ska!) och lyckades väl skapligt för att vara amatör (kom 24,98kilometer på en timme)  CITAT (anna_rispan @ 24-04-2007, 13:46)  Men, har ni inte pratat om assisterade chins också?? vad är skillanden mellan dem?? Antingen händer man i räcket och lyfter sig upp medan en person assisterar genom att hjälpa till att lyfta i fötterna, eller så kör man i en maskin där man kan använda hjälpvikter. I maskinen står du på knä på en kudde och har t ex 20kilos hjälp, då lyfter kudden dit med 20kilos kraft och när du gör dina chins lyfter du alltså din kroppsvikt-20kg. Negativa chins lyfter du inte alls, du bara sänker dig ner.
anna_rispan
24-04-2007, 12:49
Lady G: Aha!!!! tack så mycket!
CITAT (anna_rispan @ 24-04-2007, 13:49)  Lady G: Aha!!!! tack så mycket! Varsågod!
Jaaaa LadyG, jag kanske hinner trippa upp och testa magmaskinen imorgon. Det går ju fort!
Låter intressant med magmaskinen.  Hur funkar den? Träningsvärk har jag så det räcker och blir över. Kanske inte var så smart att träna ryggen så hårt innan jag skulle till kiropraktorn.
Magdis: Kiropraktorer är ganska duktiga på att ge muskelont också. När jag varit och ryckt min ädlare del kan jag inbland nästan inte sitta dagen efter. Men sen blir det bra.
CITAT (Magdis @ 24-04-2007, 14:54)  Låter intressant med magmaskinen.  Hur funkar den? Träningsvärk har jag så det räcker och blir över. Kanske inte var så smart att träna ryggen så hårt innan jag skulle till kiropraktorn. Magmaskinen visas upp lite längre ner också, så man ser hur den ska användas. Den är suverän!
SÅN vill jag också ha på vårat gym *surar* MÅSTE testa en snabbis imorgon så att jag kan tjata på gymmet om att skaffa den.
CITAT (stina @ 24-04-2007, 14:59)  Magdis: Kiropraktorer är ganska duktiga på att ge muskelont också. När jag varit och ryckt min ädlare del kan jag inbland nästan inte sitta dagen efter. Men sen blir det bra. Ja det beror säkert på det. Muskelvärken är i bröstryggen precis där han knakade som mest. Det är ömt när man tar där också. Ändalykten var han aldrig på. "Rycker" skriver du...i mig ryckte han inte utan snarare halvlåg ovanpå ryggen och tryckte tills det knakade. Det beror förstås på vad man har för besvär, men jag visste inte att de ryckte också.
Nej, det är riktigt som du säger, trycker är mer riktig beskrivning. Ofta halvligger dom på och klämmer ihop eller trycker. När han knakar ryggen får jag hålla om mig själv och så håller kiropraktorn om mej och ber mej andas ut och sedan smattrar det till längs med ryggraden när han flyttar händerna nedåt och trycker längs ryggraden.
Jag fick först ligga på mage och så sa han åt mig att ta ett djupt andetag och så andas ut och när jag andades ut tryckte han ner ryggen så det knakade, tre omgångar. Sen fick jag sitta upp med händerna bakom nacken o så höll han om ryggen och lutade mig bakåt och tryckte nånstans. Sen fick nacken sig en omgång liggande på rygg och sen vändes jag på magen igen och han gjorde nåt med axlarna och skulderbladen. Måste ha varit en rejäl omgång.
CITAT (stina @ 24-04-2007, 15:16)  SÅN vill jag också ha på vårat gym *surar* MÅSTE testa en snabbis imorgon så att jag kan tjata på gymmet om att skaffa den. Det är en alldeles underbar maskin för man kan inte hjälpa till med andra muskler, så magen får ta alltihop helt själv. Enligt Nordic Gym själva ska det vara världens bästa magmaskin, men det säger säkert alla om sina produkter
Den magmaskinen såg verkligen grym ut! En sån vill jag också ha på mitt gym.
Den tar effektivt på magen, man upptäcker snabbt hur mycket man är van vid att hjälpa till med andra muskler också för i den maskinen sitter man så att det bara är magen som kan jobba och då är man inte kaxig.
Kan man inte ens använda motsatta sidan, alltså ryggen???
Det finns massörer på mitt gym och nu äntligen har jag tagit mig för att boka en tid nästa vecka. Jag tänkte gå dit tidigare och träna, duscha och basta först. Jag har aldrig varit på massage förut men jag tror det är bra för min rygg. Jag har svårt att slappna av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|