|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Maria i Helsingborg
11-06-2007, 19:22
Grymt jobbat, krellus!!!!
Hejja Krellus! Nu är du väl ändå lite stolt?
krellus
12-06-2007, 07:07
Tack ska ni ha. Jo visst är man stolt. Det var ruskigt jobbigt i värmen...
Har man tränat hela hösten/vintern och våren så var det ju en skön belöning att det faktiskt gick vägen.
Det var aldrig någon risk för att jag skulle bryta och det kunde säkert ha gått att pressa sig mera men jag ville inte ta några risker. Helt plötsligt så kan "väggen" vara där utan förvarning... Hur som helst så var det riktigt, riktigt kul! Arrangörerna var toppen och ungdomarna som hjälpte till med dricka etc var kanonbra och stöttade med trevliga och ibland roliga kommentarer!
Så strongt att orka genomföra maran i den värmen, det var ju ett par tusen som blev tvungna att bryta.
Idag var vi på klätterkurs, Fizzgigg och jag. Det var mycket intressant att få synpunkter på sin klättring och vad man kan göra för att bli bättre. Jag tycker vi fick många bra ideer om hur man kan förbättra sin teknik, och vi fick tips om vad man bör styrketräna som klättrare och hur man stretchar de involverade musklerna också, vilket var mycket värdefullt.
krellus
14-06-2007, 12:06
VAd är det ultimata för att bli en bra klättrare? Har hört att det inte är någon fördel av att vara lång. Jag är tex 1.96...
Räckvidd är alltid bra, så längden behöver inte vara ett problem. Däremot kan man få problem om man är tung, eftersom det blir jobbigare att förflytta sig på väggen. En kort person kan till viss del kompensera för bristande räckvidd med teknik, men det är inte alltid det går. En tung person kan i princip alltid bli lättare. Kan inte komma på några stora nackdelar med längd dock, inte som inte fördelarna uppväger. Som jag förstod det så var en av de viktigare sakerna att kunna spara på krafterna på väggen, veta hur man använder greppen för att det ska kosta så lite energi som möjligt och kunna använda benen maximalt. (Naturligtvis är balansen otroligt viktig, men vi gick inte in på det så mycket eftersom Fizzgigg och jag har ganska bra balans tack vare kampsportandet.) Jag märker att Fizzgigg som är längre än mig kan nå och ta sig fram på leder där jag är ganska chanslös än så länge (jag är bara 1.60), men jag tror att jag skulle kunna lära mig maximera den räckvidd jag har genom att bli bättre tekniskt. Fast lika bra räckvidd som Fizzgigg kan jag aldrig få, teknik kan inte kompensera hur mycket som helst. Så bra räckvidd är inte fel, om man vet hur man ska använda den. Å andra sidan är Sveriges bästa klättrare (och förmodligen en av världens skickligaste klättrare), Scott Mooney som bygger lederna på Salveo inte jättemycket längre än jag så det kanske finns hopp för en smurf som jag också
Träningsvärk idag, och jag som ska springa långpass...
Maria i Helsingborg
17-06-2007, 16:27
Men det går över när du springer, Lady.....och kommer tillbaka efteråt Själv sitter jag färdigklädd och väntar på att regnet ska avta så att jag får springa in ett par nya dojjor.
Få testa sina nya dojor är ju jätteskoj! Premiärturen och allt  Jag ska aldrig mer göra utfall före ett långdistanspass säger jag bara
krellus
18-06-2007, 07:40
Hm, jag är 1.96 och väger runt 94 kg nu skulle jag tro. Tur att man har tränat bort några kilo då. Vägde 109 kg som mest innan jag började springa. Brorsan tror jag klättrar ibland så jag funderar på att hänga med honom någon gång så man får testa.
Vikten i förhållande till längden verkar ju helt ok, så du borde ju inte ha problem att klättra om du inte har svaga händer av någon anledning. Jag tror du skulle kunna göra bra ifrån dig på en vägg, om du satsar på det och inte drabbas av svindel
krellus
19-06-2007, 07:21
Skojaru??? Jag är nästan 2 meter lång så jag är van vid höga höjder!
Det är ingen garanti för att du inte ska få svindel när du når 16 meter  Jag vill nog påstå att man inte vet om man lider av svindel förrän man testat att klättra, det är en alldeles speciell känsla att hänga på en vägg och bara ha ett rep som säkring.
Hej på er! Nu är jag tillbaka från en underbar vecka på Cypern. Och en extradag fick vi också eftersom planet som skulle hämta oss inte kunde lyfta från Arlanda pga tekniskt fel. Det har varit helt underbart! Mycket sol och bad, men faktiskt också lite träning. Ett löppass längs stranden, ett styrkepass, ett aerobicspass, två vattengympapass, en mil på löpband och några promenader. Så helt "förruttnad" har jag inte varit! Idag på lunchen var jag och sprang 5 km på löpbandet och körde lite mage/rygg. Det var dom längsta 5 km jag sprungit på jag vet inte hur länge - kanske inte så konstigt med tanke på att jag sovit väldigt lite inatt... För 24 timmar sedan låg jag och plaskade i poolen 300 mil bort - konstig tanke...  Har liksom inte kommit hem riktigt ännu i huvudet.
krellus
19-06-2007, 12:58
Välkommen hem till Svedala.... hoppas att semestern var skön!
Tack Krellus! Och du måste bara hänga med din brorsa och testa klättring. Det är helt sjukt kul och världens bästa styrketräning, modträning, balansträning, självförtroendeträning och allmän självkontrollträning!
Idag har jag varit och tränat styrketräning på lunchen. Lugnt och skönt var det, mesta tiden var jag helt ensam i gymmet!
Hej på er! Nu har jag varit ute och sprungit en mil i vågrät ÖSregn. Alltså, det regnade inte när jag gav mig av, men efter 5 minuter öppnade sig himlen och det blåste som attan. Upptäckte dock att det var jätteskönt. När man springer och regnet forsar ner i ansiktet - då känner man verkligen att man lever!  Och trots vädret och en tröja som efter en stund vägde sisådär 2 ton så grejade jag personbästa på min milrunda här i Sumpan. Tog den på 55 minuter, som är 1 minut snabbare än tidigare rekord.
Det är visst bara jag som skriver här just nu, men jag fortsätter väl babbla på så kanske någon annan dyker upp så småningom.... Idag har jag varit ute och sprungit 5 km. Stekhett och fasligt trångt - fick slåss om plats på vägen med en massa kanadagäss och jättefamiljer som gick i bredd och struntade i att flytta på sig. Inte så skön löprunda, men jag tog halvmilen på 25 minuter i alla fall. *Lite stolt* Ikväll har jag gått en 5 km kvällspromenad - betydligt behagligare!
Maria i Helsingborg
25-06-2007, 00:38
CITAT (stina @ 23-06-2007, 17:32)  Hej på er! Nu har jag varit ute och sprungit en mil i vågrät ÖSregn. Alltså, det regnade inte när jag gav mig av, men efter 5 minuter öppnade sig himlen och det blåste som attan. Upptäckte dock att det var jätteskönt. När man springer och regnet forsar ner i ansiktet - då känner man verkligen att man lever!  Och trots vädret och en tröja som efter en stund vägde sisådär 2 ton så grejade jag personbästa på min milrunda här i Sumpan. Tog den på 55 minuter, som är 1 minut snabbare än tidigare rekord.  Gjorde samma erfarenhet som du Stina, för en vecka sedan. Har aldrig haft lust att ge mig ut i regn - då blir det löpbandet istället men nu var det alltså tävling och då var jag ju tvungen  MEN det var ju verkligen toppen! 1000 gånger hellre ett uppiggande regn än stekande sol som bara dränerar en totalt! Jag hade dock en skärm på mig så att inte brillorna skulle droppa igen...... Så alla som drar sig när det skvalar, testa en liten runda iaf......om det inte är kallt. HEJA till halvmilen på 25 min
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-06-2007, 01:38)  Gjorde samma erfarenhet som du Stina, för en vecka sedan. Har aldrig haft lust att ge mig ut i regn - då blir det löpbandet istället men nu var det alltså tävling och då var jag ju tvungen  MEN det var ju verkligen toppen! 1000 gånger hellre ett uppiggande regn än stekande sol som bara dränerar en totalt! Jag hade dock en skärm på mig så att inte brillorna skulle droppa igen...... Så alla som drar sig när det skvalar, testa en liten runda iaf......om det inte är kallt. HEJA till halvmilen på 25 min  Tackar och bockar!!!  Antingen blir man dyngsur inifrån (svett) eller utifrån (regn) och det sistnämnda var klart behagligare. Man blir ju inte varm dessutom av den varianten. Jag hade dock också önskat mig en skärm för även om jag inte har glasögon så var det lite svårt att se ibland när regnet forsade i ögonen. Idag blir det ingen löpning - ska köra lite lätt styrketräning här hemma istället. Jag köpte iForm igår och då fick man med en dvd med magträning - nyfiken, måste kolla!!!!! En tur till handelsträdgård för att köpa en (eller kanske flera  ) rosor blir det också.
krellus
25-06-2007, 14:29
Själv har jag vilat efter maran men ska precis dra igång igen, det är ju halvmara i september! Ska fylla på med lite styrketräning i sommar på gymet då det är lite lugnare samt kanske köra lite spinning. Det var länge sedan...
Det är väl lugnare på gymmet nu på sommaren som du skriver - sista gången jag var där innan semestern var jag helt ensam! Det blev ingen träning alls för mej idag - jag fastnade i handelsträdgården (köpte 6 rosor) och sedan åkte vi direkt ner till landet. Får se om jag kommer iväg och springen en sväng imorgon. Tyvärr har jag gräsallergi och jag blev så allergisk när jag kom ner till landet så jag fick ta en av mina starka allergitabletter och dom blir jag så gränslöst trött av.  Men tröttheten går i vågor under dagen så kanske jag kan pricka in en "piggperiod" och ge mej ut och springa en sväng. Annars får det väl bli några vilodagar, fast det vill jag helst inte.....
krellus
26-06-2007, 11:07
Var på gym:et och hämtade sommarschemat igår. Ska försöka köra spinning, core och styrketräning.
Hur gör ni under sommaren? Tränar lika mycket som vanligt eller trappar ni ner?
Maria i Helsingborg
26-06-2007, 11:15
Jag vet inte hur jag gör......min första sommar med regelbunden (mycket) träning förinnan. Det beror väl på vad jag tränar skulle jag vilja säga. Löpningen är ju bara att ösa på, annars försöker jag hitta alternativ. Yogan tar sommaruppehåll och då passar jag på att gå en intensivkus i Pilates under 4 veckor. Gymmen finns ju också alltid. Jag har desutom ett på jobb. Sedan hoppas jag att det blir mycket BAD (snorkling) i sommar
Jag ökar löpningen, men minskar och nästan lägger ner all annan organiserad träning under min semester (4 veckor). Gymkortet fryser jag under den tiden. Muskelträning så det räcker får jag på lantstället, idag har jag hållt på nästan hela dagen och brutit sten och kärrat jord.  LadyG, Fizzgigg och jag ska dock försöka sammanstråla och klättra något under semestern, för om jag inte klättrar på flera veckor är jag rädd att jag tappar så mycket "mod" och blir rädd igen.... Imorse var jag pigg igen efter allergin och stack ut och sprang. Visste ingen bra runda så jag stack bara iväg och jag hittade en kanonrunda som går på skogsväg/grusväg till hälften och till hälften asfalt. Gissar att den är en mil, för jag tror jag sprang i 10km/h-tempo och det tog en timme. Jätteglad är jag för jag visste ingen bra runda. Härligt att springa på landet, jag såg både orm, kor, hästar, hare och en gullig vovve!
Angående din fråga Krellus om hur vi andra gör på sommaren med träningen glömde jag tillägga att jag nog generellt minskar träningen under semestern. I alla fall tränar jag inte lika hårt som vanligt - ser det som en återhämtningsperiod. Jag tränar så hårt hela övriga året så min kropp behöver nog ta det lite lugt några veckor och ladda batterierna. Framför allt så schemalägger jag inte träningen lika minutiöst på min semester - gör mer vad jag har lust med för dagen. Skönt när man har semester att göra så tycker jag.
Nu är jag hemma igen efter att ha varit ledig en vecka. Skönt, bara några promenader men annars i stort sett bara vila och återhämtning. Sen sån vecka ska man tydligen ta då och då när man tränar hårt, om man vill undvika att gå sönder har jag hört. Jag var nog lite odrägligt i början men det lättade faktiskt (eller så vande sig min omgivning bara och slutade påpeka det).
Krellus: Jag tränar nog lite mer oregelbundet men ungefär lika mycket som vanligt (fast lite andra saker då).
Hej och välkommen hem LadyG!
Idag är jag riktigt slö, slapp och likgiltig. Det har ösregnat absolut hela dagen här i Stockholm. Inte den minsta lilla armhävning har jag gjort!
Får se hur det blir imorgon, siktar på ett löppass.....
Tack  Idag skenade jag 16,5km (det tog över två timmar) och nu är jag nöjd och trött. Vi käkade tacos till middag, kan det bli bättre?
anna_rispan
28-06-2007, 09:55
I dag ska jag träna. Hoppas jag. Om kompisen backar ur finns det en risk att jag struntar i det för min motivation har faktiskt flugit sin kos.... Nå ja.
Kom igen Anna, du klarar det.
Bra jobbat LadyG! och klart du inte ska backa Anna!!! Go for it! Idag har jag varit ute och sprungit - i 2,2 mil!!!!  Jag är sjukt stolt! 2 timmar och 13 minuter tog det så det var ju ingen sprintfart precis, men jag gjorde det!!!!
anna_rispan
28-06-2007, 10:53
Stina: strålande jobbat!
LadyG och Stina: tack för erat pepp!!! Jag är värd ett träningspass. Kropen behöver stärkas o jag har gjort fint på balkongen. Jag ska bara jobba ikväll i dag o i morgon o sen blir det dagspass på kyrkogård i fem veckor!
anna_rispan
28-06-2007, 15:04
Jag gjorde det! Har lyckats bli trött i musklerna också trots att jag körde få övningar. Men jag har pallrat mig till gymmet iallafall och det är alltid nåt!
Maria i Helsingborg
28-06-2007, 15:47
BRA gjort, Anna!
Hej Anna - du vann!!!
Piccante
28-06-2007, 16:20
Pust! precis kommit hem från simhallen, 1000m bröstsim. Hade egentligen siktat på lite mer men kände mig lite seg idag. Men det är skönt att få röra på hela kroppen. Det miserabla vädret har satt stopp för mkt av trädgårdsarbetet tyvärr.
anna_rispan
29-06-2007, 07:03
Ja jag kände det som en liten seger! Tack för att ni peppade mig! Jag behöver verkligen det och den här tråden är bra för det.  Starkt jobbat Markus!!
Det var bra gjort Anna, visst känner man sig riktigt duktig när man tagit sig igenom ett pass man inte var sugen på?
Idag har jag (förutom stenspättning och jordkärrning i trädgården) sprungit en mil. 52 minuter och 30 sekunder tog det, men det kändes som 2 timmar minst!  Det är drygt att springa på raka landsvägar tycker jag. Jag VET att man ska springa med nosen uppåt och titta långt fram när man springer (för syresättningen), men jag pallar inte det när jag ser evighetslångt framåt. Känns som om det går med snigelfart och som om jag springer i sirap då....
Jag har fått problem med knäna.  Svullna knäleder och vätska i båda knäna... Förmodligen får jag skylla mig själv, för jag har sprungit väldigt ofta och långt på asfalt senaste tiden. Nu blir det ingen löpning för mej på ett tag *snyft* Hoppas ni andra mår bra!
anna_rispan
08-07-2007, 10:05
I torsdags var jag nere i gymmet o gick/joggade pyttelite. Jga känner hur joggingen lockar, men tyvärr är ju kondisen nere i botten i gen så det är ju att börja från noll igen. Sen körde jag benböjsmaskinen, mage o ryg. Tydligen inte så bra eftersom det ska vara stora muskelr som tar mycket syre. Men jag gjorde det ändå.
Farbror Blå
08-07-2007, 10:23
Springer, även om det inte blir så regelbundet som det borde. Märker tydlig förbättring i kondisen, springer lätt 45 minuter i kuperad terräng ( läs: vääärsta uppförsbackarna) Dessutom är renoveringssäsongen igång igen, med verktyg, snickrande och stegklättring. Det stärker musklerna
Heja Anna och Farbrorn, så duktiga ni är som håller igång även under semestern! Kondisen, om man menar de röda syretransporterande röda blodkropparna, tar ungefär två vveckor att förlora. Den delen av konditionen bygger man upp väldigt snabbt däremot, det man måste låta ta tid är tillvänjningen för leder och senor. Så du börjar inte riktigt från noll Anna, du har redan en massa gratis (som hjärtats slagvolym t ex, hjärtat blir starkare av löpning och det ska mycket till för att det ska tappa sin effektivitet) så jogga du i den takt som känns skön så ska du se att det går bra. har du terräng i närheten som Farbrorn är det perfekt för benträningen, man blir ruggigt stark i benen av att springa bland kottar
anna_rispan
08-07-2007, 10:48
CITAT (LadyG @ 08-07-2007, 11:47)  Heja Anna och Farbrorn, så duktiga ni är som håller igång även under semestern! Kondisen, om man menar de röda syretransporterande röda blodkropparna, tar ungefär två vveckor att förlora. Den delen av konditionen bygger man upp väldigt snabbt däremot, det man måste låta ta tid är tillvänjningen för leder och senor. Så du börjar inte riktigt från noll Anna, du har redan en massa gratis (som hjärtats slagvolym t ex, hjärtat blir starkare av löpning och det ska mycket till för att det ska tappa sin effektivitet) så jogga du i den takt som känns skön så ska du se att det går bra. har du terräng i närheten som Farbrorn är det perfekt för benträningen, man blir ruggigt stark i benen av att springa bland kottar  Okej! Jaha, hjärtat är lite förberett alltså. och kanske benen men inte blodet? Har jag fattat nästan rätt. Då ska jag försöka peppa sambon i kväll då.
CITAT (anna_rispan @ 08-07-2007, 11:48)  Okej! Jaha, hjärtat är lite förberett alltså. och kanske benen men inte blodet? Har jag fattat nästan rätt. Då ska jag försöka peppa sambon i kväll då.  Ungefär så ja, det mesta känner kroppen igenom kan reagera på när du joggar om det inte gått flera år förståss. Då har till och med hjärtat återgått till otränad igen. Och egentligen har du ingenting gratis, det är du som jobbat dig till varenda fördel du har nu och betalat i svett för det, så det var en dum formulering. Men jag menade rätt, fast det kom ut stolligt  Om du vill leka med farten och testa intervallträning kan du jogga lite snabbare mellan två lyktostolpar eller en minut (om du har klocka på dig) och sen jogga sakta lika långt /länge. Det behöver inte vara så där superjobbigt att springa intervaller, inte i början medan man försöker hitta en form som man trivs med. Och det gör löprundan roligare
Farbror Blå
08-07-2007, 11:05
CITAT (LadyG @ 08-07-2007, 11:47)  Heja Anna och Farbrorn, så duktiga ni är som håller igång även under semestern! Kondisen, om man menar de röda syretransporterande röda blodkropparna, tar ungefär två vveckor att förlora. Den delen av konditionen bygger man upp väldigt snabbt däremot, det man måste låta ta tid är tillvänjningen för leder och senor. Så du börjar inte riktigt från noll Anna, du har redan en massa gratis (som hjärtats slagvolym t ex, hjärtat blir starkare av löpning och det ska mycket till för att det ska tappa sin effektivitet) så jogga du i den takt som känns skön så ska du se att det går bra. har du terräng i närheten som Farbrorn är det perfekt för benträningen, man blir ruggigt stark i benen av att springa bland kottar  Hejja Lady, säjer då jag! Du är ju en inspirationskälla för oss alla du =)
anna_rispan
08-07-2007, 11:11
CITAT (LadyG @ 08-07-2007, 12:01)  Om du vill leka med farten och testa intervallträning kan du jogga lite snabbare mellan två lyktostolpar eller en minut (om du har klocka på dig) och sen jogga sakta lika långt /länge. Det behöver inte vara så där superjobbigt att springa intervaller, inte i början medan man försöker hitta en form som man trivs med. Och det gör löprundan roligare  Ja!! Ibland är hjärnan enkelspårig som få. Klart det finns lyktstolpar på ett elljusspår! Jag har bara sett de där vanliga lyktstolparna i bostadområden framför mig förut när jag läst det tipset!! *slår mig för pannan*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|