|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Maria i Helsingborg
17-05-2007, 12:45
Har tid OCH skitväder - blåst och regn...... det ger lite lagom med ångest. Ska ringa till F&S nu när de öppnar och fråga om 10-klippkort, så det kanske blir ett spinningpass idag iaf. Jag har saknat gruppgympa (2 år sedan sist) känner jag. Usch som jag fryser idag!!!!
Jag förstår dej Maria, gruppträning är ett skojigt komplement till den egna träningen! Vi är nere på landet nu, jag har jobbat hela dagen i rabatterna - nu vill min rygg inte mer. Vem uppfann maskrosorna?  Men potatisen är satt och jordgubbarna omplanterade. Knoppar i magnolian för första gången och löjtnanshjärtat blommar så fint.
Maria i Helsingborg
17-05-2007, 20:58
Det låter som om du fått en rejäl genomkörare, Stina! Nöjd nu, va? Jag kom iväg till F&S - spinning ........djisös, det var ju jobbigare än Göteborgsvarvet! Jepp, det ska göras om! På tal om Gbg-varvet, ni som var med eller känner någon..... http://www.marathon.se/flash/start.cfmJag var med en millisekund vid svampstationen på Avenyn ...........LÅNGT efter alla Kenyanerna......... rena  - tempot *s*
Jaaa Maria, jättenöjd! :-D Landet är egentligen ingen bra plats för mej att vara på när min kropp behöver vila för jag kan bara inte sitta still och se på allt som behöver göras. Är man emot fysisk aktivitet ska man helt klart inte skaffa sig lantställe! Men idag ska jag och en "trädgårdskompis" som bor här nere åka på en trädgårdsförenings sticklingsförsäljning i Trosa. Ska bli jättekul, alltid hittar man något man bara MÅSTE ha. Och billigt brukar det vara också. Kul att du kom iväg till Friskis. Spinning har jag hört kan vara grymt jobbigt om det är en bra ledare. Jag har aldrig testat det faktiskt. Ska kika på filmen när jag har bättre med tid (såg att den var 25 min lång) och se om jag hinner se dej.
Rapchic
18-05-2007, 17:48
jajust det ja jag har ju köpt hopprepet nu har däremot inte blivit nått hoppande än det blev inte lika kul när pojkvännen hela tin tjatade om att det inte var en bra träning och att man inte lär sig hoppa med det
Maria i Helsingborg
18-05-2007, 19:06
Visst är det bra träning, både styrka, koordination och kondition! Nja, om du siktar på att lära dig höjdhopp så är jag rädd för att du blir besviken - men nog lär man sig hoppa hopprep. OM man hoppar!  Jag tycker att din pojkvän ska göra något vettigare än att klanka ner på dina goda intiativ! Heja dig!!
Rapchic
18-05-2007, 19:15
han har väldigt höga krav på sig själv när det gäller träning så jag tror att man nog kan lära sig hoppa bättre på nått sätt bättre kordination på nått än hopprep alltså men det är lite av mkt som jag förstår det det är nog mest kordinationen som jag har problem me men ska köra en tränings och städningshelg i helgen och dp ska jag bland annat ta ut hopprepet
Om hopprep inte är bra för fotarbetet skulle jag vilja att din pojkvän förklarar varför eliten inom proffsboxning använder hopprepet för att träna fotarbete, intervaller och kondition!?!?!?! Han pratar som han har förstånd, ge dig inte utan fortsätt du med hopprepet. Du har rätt!  Jag har äntligen klarat av att springa en mil, det tog iofs 80:12 men det gick!!! Dessutom klarade jag av ett överhäng, men det var också allt jag orkade eftersom jag var väldigt trött efter löpningen. Men för att vara höjdrädd var det en dubbel prestation, så jag är riktigt nöjd med mig själv idag.
 LadyG! Visst är det häftigt att nå milstolpen! Åh vad jag längtar tills på onsdag - jag vill se dej besegra överhänget! Nu ska jag strax gå ut och slåss med träd och buskar som står där jag inte vill ha dom - om det inte börjar regna, det hänger i luften...
Det är hur härligt som helst att ha klarat milen, och det så pass mycket tidigare än jag själv trodde att jag skulle göra det. Är sugen på att klättra, fast jag får hålla mig tills på onsdag men då ska det klättras
Japp! Naglarna är nerskavda av allt trädgårdsarbete så dom lär inte vara ivägen i alla fall på väggen!  Hann slåss med träden i en halvtimme innan himlen öppnade sig - nu vräker det ner.... Jag SA ju att du skulle greja en mil redan nu! Du har så mycket cykling i kroppen sedan tidigare.
Rapchic
19-05-2007, 20:03
var ute och sprang för första gången idag  (eller sprang och sprang jag gick väl halva vägen typ) 30 min jag blev förvånad att det gick så bra
Maria i Helsingborg
19-05-2007, 20:10
Grattis! Bra jobbat. Lite av "hemligheten" är just att ta det lugnt, så att man känner sig nöjd och stolt över sig själv. Då är det lätt att ge sig ut nästa gång. Små steg, Rapchic! Heja, dig
 Kanonbra jobbat Rapchic!
Rapchic
19-05-2007, 20:28
tack  jag tog det lite extra lungt med mening mina ben är inte van att springa men jag har ju lite styrka och kondition från karaten ändå och jag vill inte få benhinneinflamation eller vad det nu het plus att jag blev vrålhungrig på vägen hem
God morgon! Vilket underbart väder vi har i Stockholm idag!  Nu ska jag snöra på mej löpardojorna och ut och kuta en sväng. Har hittat en milrunda som jag tänkte testa. Skönt som omväxling till löpbandet som jag annars harvar på!
Rapchic
20-05-2007, 08:11
kan man springa två dagar på raken? eller är det som gym?
Farbror Blå
20-05-2007, 08:21
Bäst att ta det öugnt om man springer, man kan abslut jogga försiktigt två dagar i rad, en del springer varje morgon, men om det var första turen igår skulle jag inte rekommendera det, då får du bara ont i benen. Ta en långpromenad eller cykla?
Rapchic
20-05-2007, 08:22
ok tack få fara ut i skogen istället då det är sååå fint väder idag
Håller med Farbrorn! I början ska man ta det lugnt - lätt att få skador.... Jag är precis hemkommen från min härliga millöpning. Frisk luft, ingen trafik och lagom många motionärer vid sjöarna (så att det inte kändes ödsligt å läbbigt). Hade bestämt mej för att försöka hålla tempot milen på timmen och det lyckades jag med. Ville inte skrämma bort mej själv från "utelöpningen" genom att köra slut på mej själv. Tanken var ju att jag skulle njuta av miljön när jag sprang för en gångs skull... Fick helt klart mersmak!  Imorgon är det dock ytterst "vetenskaplig" löpning, nämligen 5 km på löpbandet. Det är också kul för då får man exakt tid och exakt sträcka. Nej - in i duschen och sen ut i solen igen!
Rapchic
20-05-2007, 09:48
ska snart ut och försöka lära mig att klättra i träd och hoppa hopprep
Låter jättekul Rapchic! Klättra lite för mej också är du snäll, jag har sån himla klätterabstinens och jag får inte klättra förrän på onsdag....
Rapchic
20-05-2007, 10:04
okej
CITAT (stina @ 20-05-2007, 10:41)  Håller med Farbrorn! I början ska man ta det lugnt - lätt att få skador.... Jag är precis hemkommen från min härliga millöpning. Frisk luft, ingen trafik och lagom många motionärer vid sjöarna (så att det inte kändes ödsligt å läbbigt). Hade bestämt mej för att försöka hålla tempot milen på timmen och det lyckades jag med. Ville inte skrämma bort mej själv från "utelöpningen" genom att köra slut på mej själv. Tanken var ju att jag skulle njuta av miljön när jag sprang för en gångs skull... Fick helt klart mersmak!  Imorgon är det dock ytterst "vetenskaplig" löpning, nämligen 5 km på löpbandet. Det är också kul för då får man exakt tid och exakt sträcka. Nej - in i duschen och sen ut i solen igen!  Så underbart det låter, det är så vackert vid sjöarna och det är inte särskilt backigt heller. Härlig joggingrunda, och lagom promanad dit och hem som uppvärmning och nedvärmning
Ja och torrt var det också, sist jag var där var det lerigt och dant (inget för mina löpardojor alltså!  ) Men backe fick jag minsann när jag skulle upp från bortre sjön och sprang Dalvägen bort mot Frösunda. Först en brant kort sak och sedan sugande hela vägen upp till Frösunda nästan.
Var iväg och tränade på lunchen. Hade tänkt köra ett step-up-pass och sedan springa 5 km. Men det blev bara step-up. Jag hade glömt strumpor och efter 1 timme med fötterna åkandes omkring i skorna var fötterna ganska sura. Klev upp på löpbandet och började springa, men insåg snabbt att det inte var någon bra idé - stor risk för skavsår. Så jag avbröt ganska snabbt. Det var väl någon mening med det, för jag sprang en mil igår... Imorgon är det en ny dag med nya insater! Då är det styrketräning på schemat.
CITAT (stina @ 20-05-2007, 18:40)  Ja och torrt var det också, sist jag var där var det lerigt och dant (inget för mina löpardojor alltså!  ) Men backe fick jag minsann när jag skulle upp från bortre sjön och sprang Dalvägen bort mot Frösunda. Först en brant kort sak och sedan sugande hela vägen upp till Frösunda nästan.  Hm... Jag som är så bra på gatunamn och platser... jag har ingen aning om vart du menar men jag vet att det finns en backe förbi ett bostadshusområde när man ska tillbaka mot Ursvik. Det är inte den du menar? CITAT (stina @ 21-05-2007, 15:36)  Var iväg och tränade på lunchen. Hade tänkt köra ett step-up-pass och sedan springa 5 km. Men det blev bara step-up. Jag hade glömt strumpor och efter 1 timme med fötterna åkandes omkring i skorna var fötterna ganska sura. Klev upp på löpbandet och började springa, men insåg snabbt att det inte var någon bra idé - stor risk för skavsår. Så jag avbröt ganska snabbt. Det var väl någon mening med det, för jag sprang en mil igår... Imorgon är det en ny dag med nya insater! Då är det styrketräning på schemat.  Klokt val, om det var fara för fötternas väl och ve! Det gör ju så ont att träna med skavsår, så jag hoppas du slapp dem! Dessutom, om du sprang igår kanske det är bra att bara springa lite idag  Själv tillbringade jag dagen på cykeln, nästan 2,5 timme i lagom tempo medan jag tittade på Star Trek. Alldeles lagom hårt arbete för ett par ben som sprungit milen dagen innan, jag sänkte förståss motståndet så jag inte skulle fresta på lårmusklerna för mycket. Jag vill ju kunna springa imorgon
CITAT (LadyG @ 21-05-2007, 19:01)  Hm... Jag som är så bra på gatunamn och platser... jag har ingen aning om vart du menar men jag vet att det finns en backe förbi ett bostadshusområde när man ska tillbaka mot Ursvik. Det är inte den du menar? Klokt val, om det var fara för fötternas väl och ve! Det gör ju så ont att träna med skavsår, så jag hoppas du slapp dem! Dessutom, om du sprang igår kanske det är bra att bara springa lite idag  Själv tillbringade jag dagen på cykeln, nästan 2,5 timme i lagom tempo medan jag tittade på Star Trek. Alldeles lagom hårt arbete för ett par ben som sprungit milen dagen innan, jag sänkte förståss motståndet så jag inte skulle fresta på lårmusklerna för mycket. Jag vill ju kunna springa imorgon  Nej, längst bort efter den bortre sjön går en gata upp mot Solna pendeltågsstation (Frösundavik). Så åt helt andra hållet. Du kan ju se på "min runda" på Funbeat, jag har lagt in rundan där. Japp, benen fick ju jobba ändå på stepen. Imorgon är det ingen konditionsträning, då är det styrketräning minsann. Ska bli riktigt kul, måste bara komma ihåg att spara på krafterna till onsdagens klättring. Låter som en härlig cykeltur!
Aha, inte alls den backen jag tänkte på då  Det kommer att gå strålande på onsdag, tror jag. Det var ju ett tag sedan, så visst är man sugen!!
Idag har jag kört ett långt, tungt och skönt styrketräningspass.
Det var det ett tag sen man gjorde, jag får väl göra det när jag inte är distraherad av Vårruset  Sprang 5km idag på facila 34:22 som är nytt personbästa. Men jag vill gärna ner ännu mer, gärna till 33 minuter och jag får bestämma.
Ikväll fick jag för mig att jag skulle ut och jogga!  Jag kom faktiskt på tanken redan i söndags. Jag brukar aldrig springa annars, det är nog säkert 20 år sen sist. Jag började med att promenera och värma upp och när jag kom utom synhåll för civilisationen började jag springa lite.  Meeeen, jag fick nästan genast håll i sidan.  Då mindes jag att det alltid har varit så när jag sprungit. Även när jag suttit på hästryggen o skumpat har jag fått världens håll. Det verkar alltså höra ihop med skumpandet, för jag klarar ju annan konditionsträning utan problem. Det fick bli powerwalk istället och det passar nog mig bättre. Det kändes mycket i rumpa o lår det med. När jag kom hem passade jag på att köra lite axelträning med hantlar o gummiband när jag ändå var uppvärmd.
Du tror inte det går över med tiden, när kroppen vänjer sig vid att det guppar och har sig?
CITAT (LadyG @ 22-05-2007, 21:32)  Du tror inte det går över med tiden, när kroppen vänjer sig vid att det guppar och har sig? Det kan ju hända, jag har nog aldrig försökt så pass länge att jag hunnit se nåt resultat. Men jag tycker det är så konstigt....hinner bara springa en minut så känns det som att jag har en kniv i höger sida av magen som någon vrider runt runt. Vad beror det på egentligen? Jag hade ju cystor och konstigheter i buken förut, undrar om det kan bero på såna saker...
Sitter det högt upp? För i s f kan det vara diafragman som spökar, kanske ovana vid att arbeta hårt när arbetsplatsen hoppar och skakar? Är det alltid på samma sida?
Ingen lunchträning blir det idag - jag hinner helt enkelt inte för jobbet....  Tur att jag ska klättra ikväll i alla fall, får nöja mig med det.
CITAT (stina @ 23-05-2007, 11:18)  Ingen lunchträning blir det idag - jag hinner helt enkelt inte för jobbet....  Tur att jag ska klättra ikväll i alla fall, får nöja mig med det. Ush så tråkigt  Fast det är ju bara temporärt som tur är!
Jooo, jag överlevde att gå ut och äta lunch istället för en gångs skull.  (Fast jag föredrar träning på lunchen även om räkorna var goda) Klättringen som jag, LadyG och Fizzgigg ägnat kvällen åt var som alltid jättekul! LadyG bevisade att det inte var en engångsföreteelse att hon klarar överhäng och jag och Fizzgigg testade "fritt fall". Då klättrar man upp en bit på väggen och sedan slutar den som säkrar att "ta hem" repet medan man fortsätter klättra upp en bit till på väggen. Sen kastar man sig ut från väggen och faller handlöst innan man mjukt landar i selen med ett skönt "gung". Kittlar dödsskönt i kistan!
CITAT (LadyG @ 22-05-2007, 23:49)  Sitter det högt upp? För i s f kan det vara diafragman som spökar, kanske ovana vid att arbeta hårt när arbetsplatsen hoppar och skakar? Är det alltid på samma sida? Det är alltid på höger sida ungefär i navelhöjd som det gör ont. Skumt är det! Ikväll har jag tränat Core och styrketräning.  Jag började som vanligt med att värma upp 20 min på Cross-trainern och sen hann jag med shoulder press, lat pull och roddgrunkan också (den som man sitter framåtlutad i och drar rodd-drag) innan det var dags att springa ner till Core-passet. Efter att de 30 minutrarna var över gick jag upp och styrketränade färdigt axlar och ben. Sammanlagt 2 timmar var jag hemifrån, men då duschade och bastade jag också.
Låter som du haft en superhärlig träning Magdis! Och bastu också! Mmmmmmm.... Imorgon SKA jag iväg och träna på lunchen. Då ska jag boxas och poweryoga mej.
CITAT (Magdis @ 23-05-2007, 21:44)  Det är alltid på höger sida ungefär i navelhöjd som det gör ont. Skumt är det! Ikväll har jag tränat Core och styrketräning.  Jag började som vanligt med att värma upp 20 min på Cross-trainern och sen hann jag med shoulder press, lat pull och roddgrunkan också (den som man sitter framåtlutad i och drar rodd-drag) innan det var dags att springa ner till Core-passet. Efter att de 30 minutrarna var över gick jag upp och styrketränade färdigt axlar och ben. Sammanlagt 2 timmar var jag hemifrån, men då duschade och bastade jag också.  Tja det är ju på den sidan som mjälten sitter, blodreservoaren, men brukar inte den typen av håll vara förbehållen för dem som inte har god kondition? Du är ju vältränad och har kondis, så då borde det ju rimligtvis inte vara det. Om du inte har lågt järnvärde, eller något annat som kan påverka? Fast det känns långsökt. Hur som helst, har du testat alla de gamla knepen "knyta handen om en sten", andas djupt (två steg in, två steg ut om du springer) stanna och sträcka ut mage/diafragma innan du fortsätter och allt vad man nu kan göra? Det fins massor av idéer om hur man botar håll, men ingen som vet vad det är eller hur man egentligen slipper det för gott tyvärr. CITAT (stina @ 23-05-2007, 21:41)  Klättringen som jag, LadyG och Fizzgigg ägnat kvällen åt var som alltid jättekul! LadyG bevisade att det inte var en engångsföreteelse att hon klarar överhäng och jag och Fizzgigg testade "fritt fall". Då klättrar man upp en bit på väggen och sedan slutar den som säkrar att "ta hem" repet medan man fortsätter klättra upp en bit till på väggen. Sen kastar man sig ut från väggen och faller handlöst innan man mjukt landar i selen med ett skönt "gung". Kittlar dödsskönt i kistan!  Det var jätteskoj, och jag är så stolt för det där överhänget  Det var ett stort steg i rätt riktning! Ni två är då inte riktigt friska, släppa en fullt fungerande vägg sådär
Ja då är det säkert mjälthugg jag får. Jag har inte särskilt god kondis och har aldrig haft det nånsin. Den träning jag ägnar mig åt är ju mest styrkebetonad och i lugnare tempo, typ Core. Fast lite konstigt är det ändå att jag inte har några som helst problem att köra som en dåre på Cross-trainern i så högt tempo att bultarna nästan flyger all världens väg medan jag får mjälthugg efter 10 löpsteg.
Farbror Blå
24-05-2007, 12:59
utan mjälthugg springer jag sakta men säkert mot bättre kondis=)
CITAT (Magdis @ 24-05-2007, 13:06)  Ja då är det säkert mjälthugg jag får. Jag har inte särskilt god kondis och har aldrig haft det nånsin. Den träning jag ägnar mig åt är ju mest styrkebetonad och i lugnare tempo, typ Core. Fast lite konstigt är det ändå att jag inte har några som helst problem att köra som en dåre på Cross-trainern i så högt tempo att bultarna nästan flyger all världens väg medan jag får mjälthugg efter 10 löpsteg.  Det var därför jag antog att du har bra kondis, för Crosstrainern är ju en form av konditionsträning det också. Om det är håll borde du få det av t ex motionscykel, crosstrainer, spinning, areobics och likande också, allt som involverar konditionen helt enkelt. Det kan vara specifikt för löpningen dock, om det t ex beror på att kroppen inte är van vid hårt arbete när det guppar stötsvis som det gör när man rider och joggar (det gör det ju inte på en crosstrainer), i så fall borde du kunna cykla dig till utmattningens rand utan att få ont men inte kunna ta tre steg/rida tio meter utan att få ont. I så fall borde det gå att träna bort också, fast exakt hur är det nog bättre att kolla på t ex ett gym.
Idag sprang jag en mil igen, och det på nästan 5 minuter bättre tid än förra gången. En timme och en kvart tog det mig att förflytta mig 10km på löpbandet  Fast nu är jag trött i benen, men imorgon är det på't igen för då ska jag testa en sorts intervaller. Inte vanlig springa/jogga-intervall utan springa 300 meter i god fart i uppförsbacke, en vilsam plan jogg för återhämtning och sen nya 300 meter raskt uppför i fyra omgångar. Med uppvärmningen (3km) och nedvarvningen (2km) blir det en bit som ska avverkas imorgon.
Grattis till den suveräna millöpningen LadyG! Visst är det så himla kul att det finns så många olika sätt att springa på. Långt och lugnt, långt och lite fortare, kort och fort, kort och lugnt (njaaaa), och så en faslig massa varianter av intervallträning och backträning. Tråkigt med löpning? Knappast! Idag kom jag iväg på lunchträningen som planerat i alla fall. Körde först en timme boxning. Det är bara så himla kul och så härligt djuriskt att få banka och sparka allt vad tygeln håller.  Jag hamnade ihop med en 60-årig "tant" som bara tränat gympa tidigare. Hmmmm, undrar hur hon mår imorgon för jag var verkligen på G idag. Sen var det dags för boxningens raka motsats - en timmes poweryoga. Lugn, stillsam, statisk träning i sakta mak och lugn musik. Mumma det också som motvikt.
Tack, det gick rätt bra faktiskt  Det är kul att kunna variera sig, idag ska jag köra backintervaller och det har jag aldrig gjort förut. Vi får se vad det leder till (träningsvärk?) och hur det går  Tuff dam! Hoppas hon hade kul och kommer tillbaka! Hoppas du får det kul på dagens träning också!
Biggan_
25-05-2007, 13:43
...hm...tant o tant...
Farbror Blå
25-05-2007, 13:47
Tjej menade hon ju
Det finns 70-åriga tjejer och 40-åriga tanter. Jag syftade mer på "typen". Jag frågade efter passet om hon var bortskrämd och det sa hon i alla fall att hon inte var. Berömde henne och sa att det var kul att köra mot henne också och då blev hon så glad. Så jag gjorde vad jag kunde för att hon skulle våga sig tillbaka. Idag var jag iväg och sprang en mil. Det tog 57 minuter och 20 sekunder. Inget rekord, men det var nog inte att vänta efter veckans myckna träning.... Får väl vara glad att jag tog mej fram till milstolpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|