Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
krellus
För mig gick det inte så bra. Jag fick magont redan efter 7 km och funderade på att hoppa av efter halva men "gnetade på". Jag sprang på 4.29 med målet 4 h - 4.20 h. Nåja man tog sig ju runt och det får jag vara nöjd med.

Jag hade räknat med lite "fläkt" på Västerbron men vid första passeringen var det helt vindstilla. Helt sjukt.
Magdis
Oj att ni orkar springa i värmen, jag blir trött bara av att tänka på det. sweatingbullets.gif Ni gjorde det bra! tummenupp.gif

Jag har varit och styrketränat ikväll, gjorde det i fredags morse också. Måste försöka komma igång igen och hoppas på att maratonförkylningarna ska ge sig ett tag nu.
krellus
Magdis, bara att anmäla sig till Stockholm Halvmarathon då... flirting.gif
Citrona
Stina, krellus och ev andra som har sprungit Sthlm Marathon, jag är så imponerad! Något har inte funkat här på länge, jag har ju sån här bevakning på det här forumet så jag skall få mail när det finns nytt inlägg, men det har jag inte fått på många veckor! Häromdagen kom det ett mail och då såg jag att det fanns massor av olästa, jag har inte haft möjlighet att läsa igenom allt så om jag glömmer någon får ni förlåta. Min egen träning går inge bra :-(

Jag golfar lite, men inget annat. Golfen ger ju inte ett skit varken i muskler, kondis eller viktnedgång... Jag måste komma igång igen, vill inte se mig i spegeln och kläderna sitter för hårt :-( Jag skulle behöva en PT i minst tre månader!!!!!
Magdis
CITAT (krellus @ 02-06-2008, 20:52) *
Magdis, bara att anmäla sig till Stockholm Halvmarathon då... flirting.gif

Om det nånsin blir nåt Stockholms TiondelsMarathon så ska jag fundera på saken. rolleyes.gif
estet
Eller så får du komma till Luleå och gå/springa Vårruset med ett lag kollegor/kompisar.
Härlig folkfest med picknick sen. biggrin.gif
Magdis
Jag var med i Vårruset i Umeå -99. Lunkade i saaaakta mak ( det var innan jag upptäckt träningens underbara värld)
Lasse Lasse Liten
CITAT (krellus @ 02-06-2008, 12:06) *
Jag sprang på 4.29 med målet 4 h - 4.20 h. Nåja man tog sig ju runt och det får jag vara nöjd med.

Jag hade räknat med lite "fläkt" på Västerbron men vid första passeringen var det helt vindstilla. Helt sjukt.

Aah, de e imponerande vad du mäktar med!! Längsta jag nånsin sprungit var 14 km, men det gick iofs bra. Men så var det 19 år sen oxå... Nuförtiden försöker jag lyssna till visdomsorden från Arne Tham, "Ge mig en kvart om dagen".
Fast konditionsträningen blir mest trädgårdsbestyr o vedhantering. En o annan runda i elljusspåret.

Hellre Giro D´Italia än marathon... sweatingbullets.gif
krellus
CITAT (estet @ 02-06-2008, 23:28) *
Eller så får du komma till Luleå och gå/springa Vårruset med ett lag kollegor/kompisar.
Härlig folkfest med picknick sen. biggrin.gif

Har inte ni ett "Nordic run" eller nåt i Luletrakten? En halvmara tror jag?
estet
CITAT (krellus @ 03-06-2008, 08:08) *
Har inte ni ett "Nordic run" eller nåt i Luletrakten? En halvmara tror jag?

Vi har Luleå Stadsmara som är en halvmara. smile.gif
krellus
Jag har ju släkten där uppe så det vore ju kul att hälsa på och samtidigt springa lite tänkte jag. Tack för tipset!
estet
Styrke för ben och mage idag. Haft "examen" på massagekursen ikväll med olika massager, meditation och allt möjligt. smile.gif
krellus
Kul! Jag älskar massagen. Har en tid bokad på tisdag rolleyes.gif
stina
Börjar så smått fungera i kroppen igen. Har kört crosstrainer, promenad och roddmaskin som lugn alternativträning ett par dagar nu. Ut till landet torsdag-söndag med träningsvila. Nästa vecka ska jag börja springa igen så smått - dock ingen hårdlöpning nästa vecka heller....
krellus
Det blev en milrunda i söndags för att skaka liv i benen lite. Lugnt och fint.

Fick precis nyhetsbrev från Stockholmhalvmaraton. 4000 anmälda jämfört med 2000 vid samma tid förra året.
Det är verkligen inne att springa tävlingar. Kul!
stina
Jag har fått ett inflammerat muskelfäste under vänster knä. Sprang en mil igår och det var inte jätte-lyckat.... Så nu är det Voltaren och alternativträning några dagar tills det ger med sig. Har lite ont om tid att bli bra, för om 1,5 vecka ska jag hänga med ett gäng och springa 57 km. Basta!
estet
Aj, aj det var synd med knät!

Tränat hemma idag med lite pulshöjande aerobicssteg framför MTV laugh.gif och sen hantlarna. Igår var jag på gymmet fast det egentligen är sommarstängt på badhuset. Pga att det ligger på skolan har de alltid haft sommarlov på badhuset.

Men vi som tränar är betrodda att ta oss in ändå. Lite spöklikt är det allt, ni vet ju hur det annars kan låta på ett fullt badhus, helt ensam var jag också.
estet
Ute och sprang idag i värsta värmen hittills. Det var vindstilla på långa sträckor och ca 25 grader. Puh! sweatingbullets.gif Ska nog försöka springa på kvällen istället när det är så pass varmt.
Ophelia
Nej nu jä..lar!! Sista dagarna på semestern har jag börjat promenera. Idag har jag varit ute på två halvtimmes i rask takt (varjefall för mig) samt kört lite hushållsstyrke och stretch. Har även börjat "detoxa" ut lite slagg från kroppen. Har tänkt hela semestern att jag skulle köra men nähädå...inte har det blivit så. Kör nu de sista dagarna och fortsätter sedan. Känner mig piggare men det är väl bara för att det dåliga samvetet blåser en i nacken. Hade varit kul att var lite fräsch när det var jobbdax yes.gif
estet
CITAT (Ophelia @ 04-07-2008, 22:47) *
Nej nu jä..lar!! Sista dagarna på semestern har jag börjat promenera. Idag har jag varit ute på två halvtimmes i rask takt (varjefall för mig) samt kört lite hushållsstyrke och stretch. Har även börjat "detoxa" ut lite slagg från kroppen. Har tänkt hela semestern att jag skulle köra men nähädå...inte har det blivit så. Kör nu de sista dagarna och fortsätter sedan. Känner mig piggare men det är väl bara för att det dåliga samvetet blåser en i nacken. Hade varit kul att var lite fräsch när det var jobbdax yes.gif

bravo.gif
Hur detoxar du?

De senaste veckorna har jag sprungit mest, tack vare sommarvädret kanske. Tar emot att gå på gymmet i en kall och folktom betongkällare ninja.gif när det är relativt härligt ute. (Tro nu inte att vi har haft nån kanonsommar hittills men ändå.)

Nuu j**drars äntligen vann jag jobbets flitiga låda med mest träningstillfällen i juni! Jippi! Fick ett paket med en duschgel och en bronzer/shimmering lotion från Lumene -lagomt guldig och fin blir man. yahoo.gif
estet
Semester från jobbet nu och träningen förra veckan så nu tar jag nya tag igen. smile.gif
krellus
Springer som vanligt.

Senaste passen har varit en blandning... kortare på 7 km, sedan backträning och långintervall dagen efter det. I förrgår blev det ett längre pass men jag kände mig seg. Min form går lite upp och ner just nu.

Ni tränar väl under semestern? flirting.gif
estet
Skönt att vara igång med styrketräningen igen efter ett uppehåll. Har ju sprungit som vanligt hela tiden.
stina
Oooops - länge sedan jag skrev här inser jag.....

Mitt inflammerade muskelfäste gav med sig och 14 dagar efter Stockholm marathon sprang jag en träningsrunda med ett gäng (ca 54 km). 14 dagar efter var jag ute en ny runda på ca 55 km med ett gäng igen. Då brakade mitt knä rejält och först nu har jag kunnat springa ordentligt igen. Terränglöpning får jag dock hålla mig ifrån ett tag till för det känns i knät när det blir buckligt underlag.

För övrigt har jag semester, har haft 3 veckor nu och har 2 veckor kvar. En riktig "mega-semester" känns det som. Mycket tid går åt i trädgården på landet - jag som inte skulle göra fler rabatter har dragit igång ett jätteprojekt........
krellus
Ta det här på rätt sätt Stina men om du har problem med dina knän så kanske du bör undvika att springa 55 km.
estet
Har tränat på annat sätt hela helgen, kärrat murblock och lyft dem på plats så det blev 2 fina murar hos mina föräldrar.
Pappa började i fredags men fick ryggskott så jag fortsatte. Alltså den träningsvärken -underarmar, ryggen, höfterna & låren. Men roligt var det och ett fint resultat blev det! smile.gif
Piccante
Kan någon förklara? läste precis 2 artiklar om träning på Aftonbladet, enligt den ena så förbränner simning ca 600kcal/ timme och enligt den andra 250 kcal/ 30 min (500 kcal/tim) en skillnad på 100 kcal. Jag förstår at tdet säkert varierar från person till person och att det är medelvärde de anger men en skillnad på 10 är ganska mycket. Finns det någon sajt med tabeller som visar hur mkt man förbränner vid olika aktivitet?
stina
CITAT (krellus @ 21-07-2008, 08:29) *
Ta det här på rätt sätt Stina men om du har problem med dina knän så kanske du bör undvika att springa 55 km.

Jag har inte tidigare haft några knäproblem - vet inte vad som hände. Som tur är gick det över snabbt, men jag har inte sprungit några långpass ännu. Men hur som helst är jag lite inne på dina tankar - fast inte pga knät. Lite less just nu på att springa så långt och framför allt så långsamt som det krävs på dom distanserna. Ska fokusera mer på kortare och snabbare ett tag framöver. :-)
krellus
Jag känner ungefär som du.

Nöta en mara eller springa en halvmara? Lutar åt att "bara" springa mil och halvmaror. Roligare och mera offensiv löpning. Vi får se...

Sprang i helgen men det gick riktigt uselt. Värmen tog bort glädjen. Det var tungt och segt.
stina
Jag har sprungit väldigt lite under värmeböljan faktiskt. Haft lite "träningssemester" sas. Igår gick jag faktiskt till gymmet och sprang en mil på löpbandet i luftkonditioneringen. otroligt skönt....
krellus
För mig blev det gym:et nu på morgonen. Vi har ett gym i källaren på jobbet.
Riktigt nice. Det var länge sedan...
Citrona
Halloj tjejer! Jag prenumererar ju på inlägg i denna tråd, och nu var det jättelänge sedan jag fick något mail om nytt inlägg. Men nu ikväll kom det, och då var jag inne och läste vad ni har skrivit sedan sist. Alltså, ni måste skriva oftare, för det är bara när jag läser om er träning som jag blir sugen själv på att köra ett pass! Nu har jag i alla fall köpt nya skor, mina NYA joggingskor inköpta i april och endast använda ett tjugotal gånger, var ju bara borta häromveckan när jag fick för mig att jag skulle springa ett varv i spåret. Vilken jättebra ursäkt jag fick där!! Jag var till gymmet och letade efter skorna, troligen har jag glömt dem där, men de var förstås borta. Jättefina skor (Brooks) som kostade en massa pengar -cry-.gif
Hur som helst så var det rea på Team Sportia förra veckan, jag var dit och hittade ett par Nike Structure Triax 11, otroligt sköna skor som jag fick prova på bandet och blev filmad, man riktigt ser på filmen hur skorna stöttar upp mina pronerande fötter. HUR kan ett par skor vara så lätta, de väger ingenting!
Sen har det ju varit väl varmt för att inviga dessa underverk, så snart det blir lite svalare skall jag ge mig ut och springa, riktigt längtar efter det nu. Fortsätt skriva här så jag blir påmind om hur man egentligen skall träna.....

stina
Ha-ha, får väl skriva några rader för inte kan man gå med dåligt samvete för att man inte gjort vad man kunde för att inspirera dig. :-)

Under värsta värmeböljan tog jag det ganska lugnt med träningen, men förra veckan drog jag igång igen. Har varvat styrketräning och löpning (boxningen börjar inte förrän i slutet av augusti tyvärr). Igår sprang jag korta intervaller och slog faktiskt hastighetsrekord - lyckades komma upp i 18,5 km/tim. *mallig* Idag har jag tränat styrketräning. Jag är också med i två "utmaningar" på träningssajten www.funbeat.se där jag häckar mycket. Vi kör en armhävningsutmaning och en plankutmaning som går ut på att man ska köra plankan så länge man orkar/så många armhävningar man orkar varje dag. Det är väldigt kul och väldigt sporrande att följa sina egna och andras framgångar. Träning ger helt klart resultat....

Citrona: Hej å hå - träna på! tongue.gif
estet
Har sprungit kortare men snabbare sträckor med mer backar senaste tiden. Lagom och rolig uppvärmning för styrketräningen. smile.gif

Sprang under värsta värmen men var noga med att sakta ned och gå och dricka med jämna intervaller.
Citrona
Åh vad du är duktig Stina! Jag vill va' som du-u-u....
Skall kolla på Funbeat vad det är för utmaning du pratar om. Kan alla vara med?
stina
Klart alla kan va me Citrona - du är så välkommen! :-) Det hoppar in folk hela tiden.
Magdis
Idag har jag äntligen kommit mig iväg till gymet igen. Sist jag tränade var den 15:e juni! Jag kommer att vara grymt ledbruten imorrn men det var skönt att komma igång igen. Som en extra uppmuntran köpte jag mig en ny träningströja också. smile.gif En kritvit slimmad tröja från Craft. Fast i gamla tankebanor som jag är köpte jag ju storlek S och det visade sig återigen vara en liten smula tajt, nog för att den tröjan ska sitta tajt men det var svårt att få av sig den sen. biggrin.gif Men om man ska se det från den ljusa sidan så ser man inte lika spinkig ut om tröjan sitter som ett korvskinn. giggle.gif
Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 07-08-2008, 22:39) *
Idag har jag äntligen kommit mig iväg till gymet igen. Sist jag tränade var den 15:e juni! Jag kommer att vara grymt ledbruten imorrn men det var skönt att komma igång igen. Som en extra uppmuntran köpte jag mig en ny träningströja också. smile.gif En kritvit slimmad tröja från Craft. Fast i gamla tankebanor som jag är köpte jag ju storlek S och det visade sig återigen vara en liten smula tajt, nog för att den tröjan ska sitta tajt men det var svårt att få av sig den sen. biggrin.gif Men om man ska se det från den ljusa sidan så ser man inte lika spinkig ut om tröjan sitter som ett korvskinn. giggle.gif

Aha, det är såå man gör sej större, köper mindre tröja giggle.gif
stina
Visst! Och sedan kan du riva sönder den lite så att den ser ut som om den spruckit - över biceps tex. :-)
Platinum
CITAT (Markus_H @ 27-07-2008, 12:58) *
Kan någon förklara? läste precis 2 artiklar om träning på Aftonbladet, enligt den ena så förbränner simning ca 600kcal/ timme och enligt den andra 250 kcal/ 30 min (500 kcal/tim) en skillnad på 100 kcal. Jag förstår at tdet säkert varierar från person till person och att det är medelvärde de anger men en skillnad på 10 är ganska mycket. Finns det någon sajt med tabeller som visar hur mkt man förbränner vid olika aktivitet?

Visst finns det det smile.gif

Här är en t.ex http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4381
Citrona
Stina, jag hittade armhävningstråden av en slump. Hur hittar jag planktråden?? Jag bara MÅSTE komma igång med träningen igen, kanske kan detta peppa mig.

stina
Gå in i Grupper. Den ligger ganska högt upp i listan. Hittar du den inte kan du i Grupper söka på "Plankan-utmana dig själv"

Tala om när du gått med så att jag och LadyG hittar dej! Kul!!!!! Mej hittar du som "Fia-Lotta Hurtbulle"
Magdis
CITAT (stina @ 08-08-2008, 08:42) *
Visst! Och sedan kan du riva sönder den lite så att den ser ut som om den spruckit - över biceps tex. :-)

Ja det fixar sig säkert en vacker dag när jag försöker få av mig den efter träningen. Man måste skala av den nerifrån o liksom vränga den över kroppen men tar jag o sliter lite i ärmarna så brister de nog snart. blush.gif

Tidernas värsta träningsvärk har jag idag, inte helt oväntat. Jag får smörja på lite liniment o se glad ut. biggrin.gif

När jag börjar jobba om tre veckor kommer jag kanske inte hinna träna så mycket (då heller) men det finns ett litet gym på sjukhuset som vi får använda gratis. Det finns hantlar, skivstänger, konditionsmaskiner och en del enklare träningsmaskiner (benpress, axelpress m.m.) På gymet där jag har månadskort nu finns det ju hur mycket som helst, men det kostar skjortan också. Hur skulle ni ha gjort? Fortsatt att betala dyra pengar för att kunna träna lyxigt nån gång i veckan eller sagt upp kortet och tränat gratis på det enklare gymet?
Felicia
CITAT (Magdis @ 08-08-2008, 11:49) *
Ja det fixar sig säkert en vacker dag när jag försöker få av mig den efter träningen. Man måste skala av den nerifrån o liksom vränga den över kroppen men tar jag o sliter lite i ärmarna så brister de nog snart. blush.gif

Tidernas värsta träningsvärk har jag idag, inte helt oväntat. Jag får smörja på lite liniment o se glad ut. biggrin.gif

När jag börjar jobba om tre veckor kommer jag kanske inte hinna träna så mycket (då heller) men det finns ett litet gym på sjukhuset som vi får använda gratis. Det finns hantlar, skivstänger, konditionsmaskiner och en del enklare träningsmaskiner (benpress, axelpress m.m.) På gymet där jag har månadskort nu finns det ju hur mycket som helst, men det kostar skjortan också. Hur skulle ni ha gjort? Fortsatt att betala dyra pengar för att kunna träna lyxigt nån gång i veckan eller sagt upp kortet och tränat gratis på det enklare gymet?

Jag skulle ha tränat på det enklare gymet och sen lagt pengarna på något annat trevligt istället men det beror väl på vilka krav man har på träningen.
För min del är det stilltje just nu. Har gjort illa foten så ett ben har gått av, mot tån till, så det går inte göra så mycket tyvärr. Inget dom gipsar heller utan det är bara att ta det lugnt och halta runt..
Har i alla fall bestämt mig för att köpa årskort på simhallen och börja simma minst 2 gånger i veckan. Bra för ryggen också som jag har problem med. Kanske gå någon Yoga eller Pilateskurs också om det blir nån..
Har precis fått jobb på orten och därmed mer fritid så nu ska det blir mer ordning på kroppen, hade jag tänkt crazy.gif
Citrona
Magdis, antingen skulle jag fortsätta på det lyxigare gymmet och försöka hinna träna där oftare genom att tänka på hur mycket pengar jag hade betalat. Om det är omöjligt att hinna dit mer än en gång i veckan skulle jag hellre träna gratis på det enklare stället.

Stina, jag hittade inte dig först men sen förstod jag att det var du som var hurtbullen giggle.gif

Jag heter Citrona även på Funbeat. Jag är så himla otränad nu så jag får väl vara glad om jag klarar tre armhävningar crazy.gif
stina
Magdis: Finns det inte klippkort istället på "lyxgymmet"? Då kan du gå där en gång i veckan och lyxträna och sedan köra på det andra gymmet resten av träningen. Jag har ett månadskort för lunchträningen och klippkort på hemmagymmet dit jag går max en gång i veckan. Sedan har jag ett klippkort för klättringen. Att ha månadskort för att gå en gång i veckan blir väldigt dyr träning....
Magdis
Jag ska ta reda på om det finns klippkort, gör det det så är det ju absolut bästa lösningen. Jag ska nog vänta och se hur mycket träning på gymet det blir när jag börjat jobba och så bestämmer jag mig sen.
Lady Hamilton
Nu känner jag att jag kan skriva i denna tråden yes.gif Jag har nämligen äntligen "gjort det"!! alltså köpt nya gångstavar yahoo.gif
Det är den nya sorten som heter Bungypump Det som skiljer Bungypump från traditionella gångstavar är att den är fjädrande vilket ger en effektivare träning. Och efter en veckas träning sweatingbullets.gif kan jag säga att de är effektiva. Man tränar alla muskler i armarna o benen men även rygg höfter o rygg. Nu var jag inte helt otänad förut men hade inte den riktiga "gisten" för att riktigt komma igång men nu så är jag med på 'banan'. Innan jag köpte stavarna har jag använt mig av vanliga traditionella stavar och varit nöjd med dem Men nu kan jag ärligt säga att jag inte vill byta mina nya mot den äldre sorten. En stor fördel med fjädrand stavar är att de är så 'mjuka' att gå med på asfalt och de 'fäster' bra Sedan kan man själv avgöra hur 'effektiv' man vill vara Trycker man ner fjädringen till botten så blir det 4,5kg:s tryck orkar man inte det hela vägen så trycker man bara ner mindre Stavarna fungerar i all terräng där det är möjligt att gå med stavar, man kan t o m springa med dem, men eftersom jag inte är någon "springare" så har jag inte testat det.
Men som sagt var redan efter en vecka så känner jag stor skillnad i hela kroppen. Trängsvärk har jag i stort sett sluppit men det beror nog på att jag inte var helt otränad innan...........Nu när jag har "kommit igång" så kommer jag att variera gång underlaget eftersom jag har den fantastiska turen att bara genom att välja vilken väg jag skall gå har jag möjlighet till asfalt, grusväg eller skogsmark Jag brukar gå ca 45-75 min per gång och det är lämpligt för mig
Magdis
Grattis till de nya gångstavarna Ladyn! smile.gif Du som bor så vackert till också, det är ju perfekt att ströva omkring med stavar.

Ikväll har jag varit och styrketränat igen. Det var nästan folktomt på gymet, vad nu det kan bero på! whist.gif
Lady Hamilton
confused.gif ........ja hur kan folk prioritera TV framför ett uppfriskande träningspass? dunno.gif det begriper inte jag heller
I vilket fall som hellst så gillar jag inte det där med "gym", fråga mig inte varför det bara är så. Så därför är det ju helt perfekt för mig som älskar att gå i skog o mark att kunna "kombinera" både nytta med nöje tummenupp.gif För de nya stavarna ger nog igentligen samma träning (beroende på att vi har så varierande terräng) Armmusklerna o ryggen får ju styrketräning i o med fjädringen, och benen, rumpan o höfterna får man också stor användning av Så jag vill nog säga att jag köpt ett eget "gym" men för utomhus användning giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon