|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
Oj oj Stina, var rädd om dig!
Styrketränat ikväll....ujuj mina axlar!! Som jag vet sen länge är det nåt fel på mina axlar mer än att det saknas muskler i dem. Jag kan inte röra på dem ordentligt, men det är aldrig nån läkare eller sjukgymnast som lyssnat på det örat. Om jag står med vänstra armen sträckt rakt ut från kroppen och försöker vrida den runt så att handflatan kommer uppåt så går det inte. Även andra rörelser i det vardagliga livet är omöjliga att utföra. Det sitter fast och om jag försöker tvinga runt den så gör det så ont så det blixtrar o känns som att hela axeln slits loss från fästena. Kanske skulle behöva en kortisonspruta eller nåt...men det är ju inte lönt att söka läkare mera för de säger ju bara saker som "jag tror inte du kommer ha ont hela livet" o skickar hem en.
CITAT (Magdis @ 03-10-2007, 20:48)  Styrketränat ikväll....ujuj mina axlar!! Som jag vet sen länge är det nåt fel på mina axlar mer än att det saknas muskler i dem. Jag kan inte röra på dem ordentligt, men det är aldrig nån läkare eller sjukgymnast som lyssnat på det örat. Om jag står med vänstra armen sträckt rakt ut från kroppen och försöker vrida den runt så att handflatan kommer uppåt så går det inte. Även andra rörelser i det vardagliga livet är omöjliga att utföra. Det sitter fast och om jag försöker tvinga runt den så gör det så ont så det blixtrar o känns som att hela axeln slits loss från fästena. Kanske skulle behöva en kortisonspruta eller nåt...men det är ju inte lönt att söka läkare mera för de säger ju bara saker som "jag tror inte du kommer ha ont hela livet" o skickar hem en.  Huvva Magdis - var rädd om dej också! Jag ska försöka komma ihåg och fråga kiropraktorn imorgon om vad han tror det kan vara - du gav ju en klar beskrivning om det där med att det inte går att vrida handflatan uppåt. Kan inte lova att jag kommer ihåg imorgon för jag är så skärrad när jag ska dit, men jag träffar ju honom varje dag så glömmer jag ska jag ta det nästa dag. Han kanske kan säga direkt vad det troligen är. Ikväll har jag, LadyG och Fizzgigg varit och klättrat. Det gick riktigt bra trots "kiropraktorbehovet" Som tur är kan man klättra ganska mycket vriden åt sidan och det är skonsammare för ett "surt bäcken"  Det var hur som helst så kul att träffa LadyG och Fizzgigg så ledsenheten över den misslyckade träningen på lunchen är nu som bortblåst! Jag vet ju att det blir bra på ett kick när jag väl får det fixat.  Tack förresten LadyG för att jag fick ett förlösande gapskratt i omklädningsrummet - du såg för skön ut när du försökte pröva mitt "örtsnus" samtidigt som du fnissade ihjäl dig!
CITAT (stina @ 03-10-2007, 22:37)  Huvva Magdis - var rädd om dej också! Jag ska försöka komma ihåg och fråga kiropraktorn imorgon om vad han tror det kan vara - du gav ju en klar beskrivning om det där med att det inte går att vrida handflatan uppåt. Kan inte lova att jag kommer ihåg imorgon för jag är så skärrad när jag ska dit, men jag träffar ju honom varje dag så glömmer jag ska jag ta det nästa dag. Han kanske kan säga direkt vad det troligen är. Vad gulligt av dig att fråga för min räkning.  Kanske att jag får tidernas bästa svar av nån som aldrig ens undersökt mig...det vore nåt att berätta för de läkare, sjukgymnaster och tränare som bara kastat en blick o sagt "äsch det saknas bara muskler".
anna_rispan
04-10-2007, 07:13
Magdis: vad trist med det där med armen o axeln. saknar du muskler är du väl en medicinskt sensation och borde forskas på?!! för som de håller på nu med gener och grejer vore det väl nåt att ta reda på varför du inte har alla muskler??  För även en klen liten bäbis kan ju vrida på armen ju. Hoppas du förstår min ton där ovan. Igår köpte jag en billig stegräknare som bara gör just det. Räknar antal stötar/steg. Nu sitter den på mina mysshorts och sen ska jag se vad det samlar ihop på hela dagen.  Jag kommer till och med att röra mig utanför lägenheten idag så det blir lite äkta promenad också ju.
CITAT (Magdis @ 03-10-2007, 22:48)  Vad gulligt av dig att fråga för min räkning.  Kanske att jag får tidernas bästa svar av nån som aldrig ens undersökt mig...det vore nåt att berätta för de läkare, sjukgymnaster och tränare som bara kastat en blick o sagt "äsch det saknas bara muskler". Ja det vore bingo! Det är klart att det är omöjligt att defintivt säga vad det är utan att undersöka dig, men vad jag menar är att det kanske är ett typiskt symtom på "xxxxx" eller "xxxxx". Ska också höra med våra läkare här på jobbet. Man ska FAN inte acceptera att vara en mer eller mindre krympling i axlarna vid din ålder! Nu har jag kommit på varför jag blir så fruktansvärt frustrerad när något händer som det som hände när jag sprang intervaller igår. När jag ska träna något riktigt urjobbigt så laddar jag i ett par timmar innan. Jag laddar mentalt i bakgrunden och bygger upp en "adrenalindepå" för att orka köra på trots att det är j-igt jobbigt och gör j-igt ont. När jag sedan börjar träna är jag superadrenalinstinn och om jag inte får ut det så blir jag jättefrustrerad av mitt adrenalinöverskott. Men det släpper ju så småningom så nu är jag "go å gla" igen. Idag ska jag som sagt till kiropraktorn och sedan ska jag vara med på yogapasset. Ska köra det lugnt och fridfullt och låta bli alla "supersträckningar". Ikväll ska jag klättra med jobbet - det kommer bli lugnt och mest en kul grej.
Magdis: Första konsultationen gjord med en av läkarna här på jobbet.
Hans spontana svar: 1) Inflammation i senfästet i axeln. 2) Ledkulan kan "ligga fel" alltså inte tillräckligt djupt i "skålen". Kan bli pga trauma, men du har väl så i båda axlarna?
Anna: Hihi, ja det ska jag säga nästa gång jag får höra nåt dylikt. Jag är alltså en medicinsk sensation!! Stina: Tack så mycket för hjälpen!  Jag tycker att det andra alternativet låter mycket troligt för det känns som att saker och ting ligger fel inne i axeln, typ att senorna ligger omlott eller nåt. Det är väl inte direkt nåt trauma mot axlarna jag fått utan förslitningar. Det är ont i bägge axlarna men det är bara i den vänstra jag inte kan röra mig. Att ledkulan inte vill ligga rätt kan ju i sin tur bero på att jag är extremt överrörlig i axlarna o så pass långt har sjukgymnasten lyckats komma iallafall o så pass långt är jag med själv. Jag behöver träna upp de små musklerna i axlarna men jag skulle behöva kunna röra mig ordentligt först också. Jag får väl klä ut mig till karl och söka läkare en gång till så kanske jag får nån hjälp.
Nu har jag frågat kiropraktorn också och han trodde också på inflammation. Men han tyckte du skulle gå till din kiropraktorkontakt (visst hade du en sådan...) så hjälper han dig med din axel - förmodligen behöver din nacke också justeras trodde han. Om det inte är så att du redan varit där och kammat noll? Du skrev inget om det.
Jag är hur som helst justerad nu. Mitt ena bäcken var tippat framåt och det andra bakåt. Musklerna som går från ljumskarna och ner till utsidan på knäna är brutalt stela och fästena ömmade rejält i knäna när han stretchade mej. Ännu mer stretch var rådet jag fick.
Hoppas nu att du blir bra i dina höfter. Jag har varit hos kiropraktorn och justerat i nacken och ryggen, där det var låsningar. Troligen kommer axelproblemen därifrån från början. En sak till: Min vänstra axel är 5 cm lägre ner än min högra när jag står helt avslappnat.
Hmmm.... Har kiropraktorn tittat på ditt axelproblem någon gång?
CITAT (stina @ 04-10-2007, 13:25)  Hmmm.... Har kiropraktorn tittat på ditt axelproblem någon gång? Nä jag har aldrig sökt direkt för det. Har tänkt att axlarna är helt utom allt hopp, men jag borde nog söka för det. Bävar inför att han ska bryta i axeln bara, det kommer göra så ont så jag svimmar. Förresten tycker jag de var lite taskiga som sa att jag inte har några muskler, tycker ni att det ser ut som att det är helt tomt där?  [attachment=8032:axel.jpg]
Dom har ju aldrig sett en muskel - du har ju skitsnygga och maffiga muskler Magdis! Jaaaa, gå till kiropraktorn med ditt axelproblem - tror inte ett ögonblick på att dom är utom allt hopp. Och det var ju precis vad min kiropraktor sa - säg åt henne att gå till sin kiropraktor med problemet, han fixar det säkerligen! Så ska du inte behöva ha det vid din ålder gumman!  Är det förresten värre nu? Han frågade om du fått barn relativt nyligen och jag svarade ja för jag tycker det är ganska nyligen - då händer tydligen något med ligament och senor som kan förvärra sådana problem. Stå på dig och ring och beställ tid hos din "trolleridoktor" nu! Han är så himla gullig så han var beredd att välja ut en bra kiropraktor åt dig där du bor om du inte har någon, men jag sa att du hade en kontakt redan. Kram Stina
Åh Stina jag blir alldeles rörd av ditt och din kiropraktors engagemang.  Jag skulle kunna tänka mig att din kir skulle ha valt ut just den jag har gått hos, han är jätteduktig. Han har praktik både här i Piteå och i Luleå. Det stämmer ju helt och hållet att jag nyligen fått barn och det blev lite sämre då också. Till viss del beror ju iofs det på att jag sover ruskigt obekvämt om nätterna och ligger på den stackars axeln och ammar en massa under natten. Efter första barnet blev det radikalt sämre, men problemen började redan ca 1 år innan det. Snart 8 år har det hållt på nu, jag minns inte längre hur det känns att inte ha ont i axlarna. Jag ska försöka klämma in ett kiropraktorbesök så snart som möjligt då. *laddar* När jag pratade med maken om detta häromdan så tyckte han absolut att jag skulle gå dit, det kan ju knappast bli värre tyckte han.
CITAT (Magdis @ 04-10-2007, 13:44)  Åh Stina jag blir alldeles rörd av ditt och din kiropraktors engagemang.  Jag skulle kunna tänka mig att din kir skulle ha valt ut just den jag har gått hos, han är jätteduktig. Han har praktik både här i Piteå och i Luleå. Det stämmer ju helt och hållet att jag nyligen fått barn och det blev lite sämre då också. Till viss del beror ju iofs det på att jag sover ruskigt obekvämt om nätterna och ligger på den stackars axeln och ammar en massa under natten. Efter första barnet blev det radikalt sämre, men problemen började redan ca 1 år innan det. Snart 8 år har det hållt på nu, jag minns inte längre hur det känns att inte ha ont i axlarna. Jag ska försöka klämma in ett kiropraktorbesök så snart som möjligt då. *laddar* När jag pratade med maken om detta häromdan så tyckte han absolut att jag skulle gå dit, det kan ju knappast bli värre tyckte han. Jaaa, ladda och beställ tid! Är det någon som kan hjälpa dig så är det säkert han! Du måste återkomma och rapportera. Berätta när du beställt tid och när du varit där! Kiropraktorer är så himla duktiga, det är synd om alla som inte har ekonomisk möjlighet att besöka en sådan när dom behöver eller hur! Tänk vad samhället skulle tjäna pengar om det var subventionerat som ett läkarbesök......
anna_rispan
04-10-2007, 14:42
Jag hade behövt en stegräknare med skyddade knappar eller skyddad knapp åtminstone. Den hade nollat sig och börjat om vid lunchtid. Antingen det nu var när jag kramades hejdå eller om det var bilbältet som kom åt knappen. Grrr. jaja, den funkar säkert när jag bara går.
Vad retsamt Anna! Ikväll har jag varit och klättrat med några arbetskamrater. Vi var sex stycken, 3 som kunde säkra/klättra sedan tidigare och 3 nybörjare. Fast nybörjarna var jätteduktiga och lärde sig snabbt både att klättra och säkra. Så mycket klättra blev det - jättekul! Nu är jag trött, rejält öm i min kiropraktorryckta akter, men nöjd och glad.
anna_rispan
04-10-2007, 19:37
Mmm retsamt är ordet. Men nu har jag lyckats skrapa ihop drygt 3500 steg på em och kväll och det var nog drygt 1500 på fm. Inte så förvånande eftersom jag jag mest varit hemma och suttit still. Läst eller fikat. Ska blir intressant att jämföra med tex tipspromenaden på söndag eller ett pass i gymmet. Eller när jag går till tåget och sen går i högskolan en dag och samma väg hem sen.
Visst är det kul med stegräknare! Gillar statistik... Själv har jag inte gått/sprungit på 2 dar. Snavade hemma och slog mitt redan onda "broskknä" i sänggavlen så det svullnade upp rejält. Jobbade som vanligt igår fast jag inte fick på mej sockar eller byxor själv, haltade som en pirat när jag inte kunde böja knät. Galen vårdpersonal som inte tror sig vara hemma! Men idag är det betydligt bättre, kan gå som vanligt och böja knät.
Jadu estet - vårdpersonal är ett segt släkte!  Hoppas det fixar sig snabbt med knät! Idag har jag sprungit 5 km på löpbandet. Tog det lugnt för jag ville känna efter hur ryggen klarade löpningen efter kiropraktorbesöket igår. Det gick jättebra! Sen var jag med på ett boxpass i en timme. Kanonkul för jag fick en riktig fighter till motståndare och då triggar man varandra till stordåd. Imorgon är det landet som gäller och rosplantering. Jag har beställt en massa rosor som nu kommit och dom ska ner i jorden.
anna_rispan
06-10-2007, 10:25
Tjipp! Har intervallat på löpbandet. Körde i dryga 30 minuter, jag upptäckte att jag nästan betat av 4 kilometer så då avslutade jag med rask promenad tills det landade på 4 km.
Bravo Anna! Idag har vi varit nere på landet och jag har planterat 11 buskrosor som jag beställt. Imorgon har jag planerat att åka in till mitt gym på Söder och byta om där och sedan springa Stockholmsmarans 2:a varv (för andra gången). Efter löpningen ska jag basta och mysa en stund har jag tänkt mej.
Iris i V-botten
06-10-2007, 18:36
Är det ingen av er här på forumet som siktar på nästa års Lidingölopp? Skulle vara kul att träffa och kämpa med några av er där nästa år. Årets var det blötaste jag varit med om. Det är nog 15 år sen det var busväder sist så nu ser jag fram emot några väderleksmässigt fina år igen. Lidingöloppet är en verklig utmaning oavsett om man springer långa (3 milen ) eller den kortare(15km) Trots att det är backigt och stenigt tycker jag ändå att det är bättre att springa än en mara som ju oftast går på asfalt.
Iris: Lite sugen är man allt.....  Jag ska springa Stockholm Marathon (eller ta mig runt i alla fall) Vilken sträcka sprang du på Lidingöloppet? Hur gick det - berätta!!!!!
Jag skulle nog tycka att Lidingö Ultra 50K ( http://www.lidingoloppet.se/start/Pressart...mp;SupSec_ID=24 ) skulle vara kul men om jag inte missminner mig är det en vecka före Göteborgsvarvet och två veckor före Stockholmsmaran, så jag får nog avstå. Om jag inte hinner bygga upp en enorm uthållighet tills dess...
Det här stället blev jag förälskad i! Dobsom XR.
[attachment=8150:xr_3775_017.jpg]
Knäet blir sakta bättre, passar på att köra styrketräning för överkroppen under tiden.
Iris i V-botten
07-10-2007, 09:34
Hej Stina. Jag sprang 3 milen. Tja, det gick väl hyfsat . Lite illamående.... lite krampkänning ..... men det hör ju till. Det ska ju inte gå för lätt  Kul att du siktar på Stockholms maran. Man ska bara ha i tankarna att ta sig runt då går allt mycket bättre. Börjar man med tidspress i så långa lopp blir man bara besviken. I min första mara hade jag gått ut så sakta att i andra halvan fick jag ligga i ytterfil och bara blåsa om folk. Det var kul. Sen har jag både prövat spy och fortsätta springa och också varit tvungen att bryta och det är ingen trevlig känsla...men lika fullt tänkar man fram mot nästa lopp. Jag ser att ni också diskuterar träningskläder här. Min erfarenhet av löparoveraller är att R 90 är den klart bästa. En del är snygga men alldeles för täta och då blir man blöt. Men vad man inte får glömma att tänka på är vad man har under. Satsa på ett ordentligt underställ typ Helly Hansen och absolut aldrig nåt i bomull . Vi springer i ur och skur året om (köldgräns -15) och då är man tvungen att klä sig rätt.
CITAT (Iris i V-botten @ 07-10-2007, 10:34)  Jag ser att ni också diskuterar träningskläder här. Min erfarenhet av löparoveraller är att R 90 är den klart bästa. Kul! Efter ha läst "teknisk info" på hemsidan och provat på stan är det inte mycket som skiljer R 90 och XR.
CITAT (estet @ 07-10-2007, 10:51)  Kul! Efter ha läst "teknisk info" på hemsidan och provat på stan är det inte mycket som skiljer R 90 och XR. Det som skiljer dem åt är dragkedjan  XR går hela vägen ner medan R90 har en kortare dragkedja och en jätteficka på magen. Det är samma kvalité och så i övrigt, Dobsom är nog det jag skulle rekommendera iaf oavsett modell. Det är så pass överlägsen kvalité helt enkelt att det är värt priset. Sen vilken dragkedja man gillar, lång eller kort, är ju individuellt:)
CITAT (Iris i V-botten @ 07-10-2007, 10:34)  Hej Stina. Jag sprang 3 milen. Tja, det gick väl hyfsat . Lite illamående.... lite krampkänning ..... men det hör ju till. Det ska ju inte gå för lätt  Kul att du siktar på Stockholms maran. Man ska bara ha i tankarna att ta sig runt då går allt mycket bättre. Börjar man med tidspress i så långa lopp blir man bara besviken. I min första mara hade jag gått ut så sakta att i andra halvan fick jag ligga i ytterfil och bara blåsa om folk. Det var kul. Sen har jag både prövat spy och fortsätta springa och också varit tvungen att bryta och det är ingen trevlig känsla...men lika fullt tänkar man fram mot nästa lopp. Jag ser att ni också diskuterar träningskläder här. Min erfarenhet av löparoveraller är att R 90 är den klart bästa. En del är snygga men alldeles för täta och då blir man blöt. Men vad man inte får glömma att tänka på är vad man har under. Satsa på ett ordentligt underställ typ Helly Hansen och absolut aldrig nåt i bomull . Vi springer i ur och skur året om (köldgräns -15) och då är man tvungen att klä sig rätt. Nyfiken i en strut, det låter som att du sprungit flera maror? Nästa lördag springer jag Växjö marathon, flack 8-varvsbana med 2 vätskekontroller per varv. Det blir min mara-premiär. Tänkte ta mig runt på under maxtiden så blir jag nöjd. Tanken är att få veta på ett ungefär hur hårt jag måste träna i vinter för att klara Stockholmsmaran som jag också är anmäld till  Håller med dig om att Dobsom är bäst, de väger nästan ingenting och håller vinden borta. Jag funderar på att skaffa någon typ av under armour, ska tydligen vara ett underställ som andas på samma principer som funktionskläder, och ska leda bort fukt från kroppen men behålla värmen. Fast jag är osäker, dels eftersom jag inte vet hur mycket utelöpning det blir i vinter men också för att under armour är väldigt dyrt. Dessutom måste jag köpa ett par nya skor innan mina gamla blir utslitna. Som de är nu är de perfekta, jag önskar de kunde hålla sig så. Men det gör de ju aldrig.
Iris i V-botten
07-10-2007, 14:53
Jag har sprungit ett 10 tal maror. Men bara Stockholm marathon 2 gånger. Annars har jag under ca. 20 år tävlat på de flesta distanser. Började träna som 35 åring. Jag springer oftast mellan 2 - 4 mil i veckan. Ibland om jag hinner kan de bli lite mer. Kan man ta bort ärmarna på Dobson overallen? Det tycker jag är jättebra med R90 :an. Alltsom oftast blir det lite för varmt i kläderna och då är det toppen att kunna plocka bort ärmarna.
Oj, en erfaren maralöpare! Då måste du ju ha gott om tips och råd till oss nybörjare - du får gärna dela med dig av dina erfarenheter *hint hint*  Dobsom är tillverkaren, R90 och XR är deras två modeller (de jag sett, de kanske har fler) och på båda kan man plocka av ärmarna på. Enda skillnaden jag sett mellan R90 och XR är just dragkedjan, på XR går den hela vägen ner vilket den ju inte gör på R90. Fast på R90:an har man ju en praktisk ficka istället, så det är nog en fråga om personlig smak. Idag har jag faktiskt t om träningsvärk efter gårdagens långpass, 26km på 3:13:54 (nytt personbästa med nästan exakt en kvart)  *stolt* Det känns skönt att formen är påväg uppåt såhär nära Växjö, det finns gott hopp om att jag kommer i mål på under sex timmar som är maxtiden, vilket är mitt mål.
Nu har jag sprungit Stockholmsmarans andra varv för 2:a gången. Åkte in till gymmet, bytte om där och började springa på Södermälarstrand. Jag kände mej stark och pigg idag, löpningen gick smidigt och helt utan några smärtor. :-)
När jag kom fram till gymmet igen hade jag avverkat 23 kilometer och det hade gått 2 timmar och 18 minuter. Två gainomax hällde jag i mig innan jag la mig i bastun och slappade en lååååång stund. Nu har jag ätit pannbiff, ligger på sängen och mår som en princessa. Inte stel någonstans faktiskt - visst sjutton känns det att jag sprungit - men det är bara en behaglig, sund trötthet.
*glad*
Jösses vad jag är impad av er tjejer som springer så där långt. Ikväll har det blivit styrketräning igen.
CITAT (Magdis @ 07-10-2007, 18:59)  Jösses vad jag är impad av er tjejer som springer så där långt. Ikväll har det blivit styrketräning igen. Applåder till dej i massor också Magdis som hinner få in träning i ditt liv med småknoddarna! Jag har inga barn och kan därmed styra mycket över min tid - då är det lättare för att springa långa sträckor tar ju tid i massor!  CITAT (LadyG @ 07-10-2007, 16:30)  Idag har jag faktiskt t om träningsvärk efter gårdagens långpass, 26km på 3:13:54 (nytt personbästa med nästan exakt en kvart)  *stolt* Det känns skönt att formen är påväg uppåt såhär nära Växjö, det finns gott hopp om att jag kommer i mål på under sex timmar som är maxtiden, vilket är mitt mål. Kanonbra jobbat Ladyn!  Jag gissar på 5 timmar....
Maria i Helsingborg
08-10-2007, 09:05
Vad ni ligger i, Stina och Lady! Och nu blir det Växjö, för din del, Lady - häftigt. Jag minns en Stina som ALDRIG skulle kunna tänka sig att tävla........skönt att hon inte hänger här längre Roligt att komma in här då och då och läsa om vad som händer bland träningsfreaksen på Odla.........HEJA heja ALLA!
CITAT (Maria i Helsingborg @ 08-10-2007, 10:05)  Vad ni ligger i, Stina och Lady! Och nu blir det Växjö, för din del, Lady - häftigt. Jag minns en Stina som ALDRIG skulle kunna tänka sig att tävla........skönt att hon inte hänger här längre Roligt att komma in här då och då och läsa om vad som händer bland träningsfreaksen på Odla.........HEJA heja ALLA! Hmmm, jag tänkte på det själv igårkväll faktiskt. Jag har ändrat mej.  Måndag-onsdag den här veckan är det tydligen avstängt vatten/avlopp på gymmet så jag måste kasta om planerna lite. Idag ska jag jogga lite lugnt här på Södermalm, vi har dusch på jobbet. Sen får jag se hur jag gör tisdag-onsdag. Ikväll är det dessutom klättring!
Håller med dig Maria, vi är jätteduktiga allihop som ligger i och tränar tycker jag.
anna_rispan
08-10-2007, 11:03
Hoj! Igår tog vi och gick Hälsans stig här i stan. Det är en slinga på 10 km. Vi har inte gått hela förut och jag är inte uppvuxen i stan så för mig blev det en del nya bitar att se så här i ett sträck. Det tog oss 2 timmar och en minut från dörr till dörr. och då har vi inte så långt till vi hakar på själva slingan. Jag blev omåttligt hungrig under promenaden och började längta efter julbord!  Dessutom var det skönt ute och jag hade med gammelkameran och knäppte lite bilder. Ska bli spännande att se när den rullen är framkallad.  En annan rolig sak med att vi gårr hela sträckan är att jag såg en massa nya småstigar man kan prova längre fram. Stegräknaren håvade in nästan 13000 steg på den långa turen också.
Heja alla som har såna utmaningar framför sig som tävlingar! Ramlade på 3 älgar härom dan när jag var ute o motionerade. 1 ko och 2 årskalvar som var såå söta men skygga, mamman var inte allt för imponerad av att få sällskap på fältet av mej som var pinknödig.  Hade varit nödig i många km när jag kom på ett bra ställe och där stod dom! Mamma ko tog några steg mot mej där jag stod så jag var tvungen att backa lite men jag var aldrig orolig. En härlig naturupplevelse!
Estet: Oj, vad häftigt - älgar är bara så himla vackra och ståtliga! Ingen risk att jag stötte på några älgar på dagens löprunda. Sprang 5,5 km på Södermalm. Såg mest lunchflanörer och hundrastare. Otroligt fint väder var det och jag sprang lite kors och tvärs dit näsan pekade. Gick in på gymmet efteråt och lånade stretchhörnan en stund - svårt att stretcha på mitt rum på jobbet som mest liknar ett datalager just nu... På gymmet fick jag veta att duscharna faktiskt inte är avstängda så jag kan träna där imorgon. Då ska det bli styrketräning har jag tänkt mig. Ikväll har vi varit och klättrat. Det var kul som vanligt. Jag råkade smälla i skenbenet ordentligt när jag skulle över ett överhäng så det dunkar rejält i skenbenet just nu. Men lite smällar får man räkna med i stridens hetta!  Klättrade med LadyG och Fizzgigg som vanligt och jag fick tillfälle att ge Ladyn en rejäl lyckospark inför hennes maradebut på lördag.
Idag tränade jag styrketräning på lunchen. Började med 10 min "powerwalk" på löpbandet för att värma upp och körde sedan styrketräning för överkropp och mittkropp. Avslutade med 10 minuters rask rodd i roddmaskinen. Fasiken vilken skön maskin det är!
Har varit och styrketränat axlarna och gått på ett Core-pass ikväll. Det var länge sen jag var på Core, det är så sent på kvällarna och jag vill inte vara borta just vid nattningen, men nu är svärisarna här så då passade jag på! Det sved ordentligt i magen och ryggen vill jag lova. När det gäller styrketräningen så har jag nu ökat tyngden med en viktplatta på alla maskinerna. Det känns bra.
anna_rispan
10-10-2007, 11:29
Jag tog tag i min slöhet och passade på att gå ett elljusspår som ligger nära min partnerskola. 2,5 kilometer i mestadels rask takt så jag fick upp värmen. Det var förödande vackert och skönt ute också så jag blev lite piggare.  Stegräknaren sporrar lite extra. Jag menar jag kan ju inte med gott samvete förneka dåliga siffror iden. Så då är det bara att jag ger mig ut på en sväng.  I morgon har jag haft den i sju dagar så då ska jag leka med statistik i excel. Hihi.
På min mans arbete har de just nu en utmaning. Alla är utrustade med en avancerad stegräknare och måste komma upp i 10000 steg om dan, 5 dagar i veckan för att få delta i ett lotteri. Maken går ju inte så mycket i jobbet så det blir till att gå ut med stavarna på kvällen för att komma upp i 10000. Det är kanonbra att han får en spark i baken så här.  När jag börjar jobba igen ska jag för skojs skull ha en stegräknare en dag för att se hur mycket det blir. Som sjuksköterska springer man ju runt en massa, särskilt på natten om det är mycket att göra då (o man är enda sköterskan) Iofs har jag bytt tjänst medan jag varit mammaledig och har nu en tjänst på dagtid.
anna_rispan
10-10-2007, 12:08
Ja, det är fler arbetsplaster som har hakat på den där utmaningen. Vad kommer den ifrån? Jag har dels en kompis inom hemtjänst som är med i den och så min pappa som är busschaufför. Ja det vore intressant att se hur mycket du går i ditt jobb.  Håller tummarna för din fortsatta styrketräning o mannens stavgångande.
krellus
10-10-2007, 13:04
CITAT (LadyG @ 07-10-2007, 16:30)  Idag har jag faktiskt t om träningsvärk efter gårdagens långpass, 26km på 3:13:54 (nytt personbästa med nästan exakt en kvart)  *stolt* Det känns skönt att formen är påväg uppåt såhär nära Växjö, det finns gott hopp om att jag kommer i mål på under sex timmar som är maxtiden, vilket är mitt mål. Bra jobbat! Lycka till i Växjö!!! För mig var det naprapaten igår. Hälsporre på "G" men fick behandling samt "inlägg" till skorna. De känns riktigt bra! På söndag blir det Hässelbyloppet för mig.
Idag har jag tränat backintervaller på löpbandet. Sprang med från 1% lutning upp till 10% lutning, ökning med 1% i taget. Sprang så långt jag orkade - pustade så länge jag behövde mellan ökningarna av lutningen. Puh vad jobbigt!!!! Imorgon lär jag ha träningsvärk i vaderna - det var riktigt rejält uppförslut mot slutet.
Sedan var jag med på ett Corepass (gillar det verkligen).
Om ni får chansen att få massagebehandling så ta den! Jag var på massage idag för att göra det sista snälla för benen förutom sömn, vila och mat och nu är jag helt fri får alla spänningar. Efter alla långpass har jag tydligen får en hel del muskelknutar i rumpan och hamstrings, men av dem finns det inte ett spår längre. Jag visste inte ens att jag var så stel som jag var, det upptäckte jag när jag skulle gå. Benen var helt mjuka och jag kunde röra mig helt obehindrat helt plötsligt (det hade jag inte märkt att jag kunde).
Tack snälla Fizzgigg för en så fin present! Nu kommer det att gå som tåget på lördag!
Jag passade på att fråga en massa dumma frågor och försökte lära mig så mycket jag kunde, fick flera bra stretchtips för att nå den där lilla muskeln jag inte nått innan.
Pust, det lät riktigt jobbigt, Stina! Själv har jag lyft skrot idag. Go ladyG, you go girl! (på lördag)! Massage är härligt och bra för själen oxå, brukar vara helt borta efteråt, sluddrar nästan när jag sätter mej upp = total avslappning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|