|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
anna_rispan
28-01-2008, 18:36
Halloj...  Idag gjorde jag mitt mest misslyckade träninsgpass på länge. Allt berodde på min överkänsliga näsa. När jag kom in i styrekhallen luktade det gammal stinkande sporthall. O inne i uppvärmningen var alla maskiner (jag klarar av) upptagna. Cyklarna var lediga i ofs. Men där lyckades jag inte sänka sadlarna, som förövrigt stank gammal svett. Till slut fick jag plats på löpbandet och gick en rask uppvärmande promis. Ja sen ut i det stinkande styrekrummet igen där jag fick plats vid latsmaskinen. Det gick väl okej. sen gick jag o körde i maskinen där man tränar mellan skulderbladen. Sen tillbaka till latsen. Sen palla jag inte alla obehagliga dofter längr utan jag mådde illa o gick därifrån. Trist. Jaja, nya tag i framtiden. Jag får ta o gå dit när det är mindre folk o mindre varmt så att alla gamla svettdofter håller sig på mattan.
Usch vad trist Anna.... Men imorgon är det en ny dag! På mitt gym står det flaskor med rengöringsmedel överallt och alla torkar av maskinerna med det efter användande. Skönt tycker jag - vill inte ta i andras svett.... Löpningen idag gick bra - även om jag inte var taggad för några fartunder med tanke på gårdagens löpning + att jag hoppade upp på löpbandet direkt efter knakelibrakbesök hos kiropraktorn. Sprang en mil i lugnt tempo (56 minuter). Hade planerat in 7 km, men kände mig så pass stark så jag fortsatte 3 km till. Ska hinna med 6 mil den här veckan så det lättar inför fortsättningen i veckan....
Jag har inte kunnat träna sen i onsdags p.g.a sjukdom.  Blir så sur på alla dessa förkylningar, en i månaden har det ju varit minst. Mina två dagar i veckan är dyrbara, därför känner jag mig extra sur över att mista en dag.
anna_rispan
28-01-2008, 19:55
Fasen Magdis! Hur kommer det sig att du råkar på så mycket förkylningar?? Trist är det.
CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 19:55)  Fasen Magdis! Hur kommer det sig att du råkar på så mycket förkylningar?? Trist är det. Jag skyller på mitt förskolebarn. Det är alltid hon som blir sjuk först. Med 40 barn i klassen blir det många sjukdom och sen går de bara runt, runt, runt, runt, runt.
Nu är jag nöjd och lycklig, jag är nyss hemkomen från spinning/core-passet och idag var spinningen lite tuffare och jag hängde med bättre på corepasset. Gissningsvis får jag nog lite träningsvärk nånstans, hoppas jag.  Fast spinning i 75 minuter? Aldrig, då väljer jag 3-timmarspasset på löpbandet vilken dag som helst!
anna_rispan
28-01-2008, 19:57
Magdis: Urk!
Citrona
28-01-2008, 21:00
Fy vad trist, Anna! Jag är så glad för mitt "gamla" gym har blivit så fräscht, det är helrenoverat alldeles nyligen och det känns verkligen som en nystart att börja träna där igen. Ventilationen är jättebra, jag känner aldrig att det luktar svett där om man inte råkar stå bredvid nån som inte har tvättat träningskläderna efter förra passet Jag var på Activio-spinning på lunchen idag. Tog inget Bricanyl innan eftersom jag skulle på spirometri direkt efter och inte ville maskera ev astmasymptom med medicinen. Jag fick inte andnöd, men kände mig ganska orkeslös och hade svårt att komma upp i riktigt hög puls. Låg på 75-80% av maxpuls under största delen av passet. Jag hade lite, lite ont i halsen i morse, kanske jag har nåt virus i kroppen. Jag har också svårt för killen som var spinningledare idag, gillar inte alls hans pass av olika anledningar. Det bidrog nog också till att jag inte kunde få ut max av passet. I morgon blir det första försöket att springa 6 km, LadyG!!!!!!! Som tur är skall jag ju dra ner lite på tempot från förra veckan, tror du skrev 8 km/h mot 8,2 förra veckan. Jag är lite orolig att jag inte skall orka, men jag har laddat in en ny bra bok i mp3-spelaren, så jag skall verkligen kämpa på.
Heja Citrona, ta det lugnt bara så kommer du fram  Tveka inte att gå 20-30 sekunder om det blir jobigt för benen, du förlorar jättelite tid men vinner massor av ny energi på korta promenader i löpningen. Passa på att ta lite vatten eller sportdryck undertiden. På långpassen springer jag 20 minuter, går och dricker 1 minut ungefär och sen springer jag 20 minuter igen, tills jag är uppe i den tid jag ska vara ute. Men i början sprang jag 10 minuter, gick 1 osv så det kan man göra som man vill. 1 minut av 10 är fortfarande bara 10% av totala sträckan, då har du sprungit 90% av vägen och det är ju inte illa
krellus
29-01-2008, 08:02
För mig blev det bara en kort runda på 6km igår kväll. Tungt i låren men det gick hyfsat. Ikväll är det dags för frisören samt lite core...
Ha det så skoj på corepasset Krellus
Citrona
29-01-2008, 15:08
Jippiiii Sprang 6 km hur lätt som helst. Det tog 46 minuter, jag gjorde som LadyG sa och saktade ner lite var 10:e minut för att dricka vatten. I gengäld sprang jag lite snabbare de sista 5 minuterna eftersom det kändes så lätt att springa. Lyssnade på bok en del av tiden, såg lite på TV (Hem till byn!!) så tiden flög iväg. Det var mest det jag var rädd för, att jag skulle ledsna. Benen kändes bra, flåset helt OK, pulsen höll sig på en behaglig nivå hela tiden. Foten ömmar lite grann, men det blir ju i alla fall inte värre. Jag kände mig så otroligt nöjd när jag var klar. NU KAN JAG JU SPRINGA!!
Starkt Citrona, visst är det en härlig känsla att klara av att springa så länge  Känslan du beskriver låter perfekt, det ska inte vara mer ansträngande än så. Man ska längta till nästa pass när man slutar, då har man prickat rätt. Det är då löpningen blir en livslång kamrat, inte ett nödvändigt ont som det är för en del. blir själv sugen när jag läser det du skriver
Det blir ingen träning för mig ikväll heller, är ännu sjukare nu. Men igår fick jag min "belöning" som jag funderat ut åt mig själv, en liten motivation till att fortsätta hålla magen platt och fin: En navelpiercing!  Den är bandagerad i sterilt förband i 2 veckor framöver men sen kanske det kommer bildbevis.
Stackare, men då borde det bli bättre snart? Tjusigt med navelsmycke, men gjorde det inte ont?
Farbror Blå
30-01-2008, 11:39
CITAT (Magdis @ 30-01-2008, 10:51)  Det blir ingen träning för mig ikväll heller, är ännu sjukare nu. Men igår fick jag min "belöning" som jag funderat ut åt mig själv, en liten motivation till att fortsätta hålla magen platt och fin: En navelpiercing!  Den är bandagerad i sterilt förband i 2 veckor framöver men sen kanske det kommer bildbevis.  oj, ja, undrar precis som Stina, Gjorde det inte ont? ( jag e lite klemig med smärta..) Då måste du vara såå försiktig om du piercar dej och är en massa sjuk
Farbror Blå
30-01-2008, 11:45
CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 11:40)  Ja, vadådå???
krellus
30-01-2008, 11:48
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 11:44)  Ha det så skoj på corepasset Krellus  Förlåt  Jag svek igår! Jag gick till frisören men var så otroligt trött när jag kom hem så jag bangade... Ikväll blir det hur som helst träning igen
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2008, 11:45)  Ja, vadådå??? Kolla vem det var som oroade sig för smärtan en gång till, Stina har inte kommenterat än  CITAT (krellus @ 30-01-2008, 11:48)  Förlåt  Jag svek igår! Jag gick till frisören men var så otroligt trött när jag kom hem så jag bangade... Ikväll blir det hur som helst träning igen  Sånt händer, bryt ihop och kom igen. Du ger väl inte upp core-planerna helt?
Citrona
30-01-2008, 12:03
Ja, LadyG, det var en härlig känsla. Jag har nu avverkat sex löppass (i hela mitt liv!) och känner redan att det går lättare! Nu tror jag inte längre att det är omöjligt att klara en mil. Idag har jag bara trampat på en sån där stavgångsmaskin (vad heter det?) i 30 min och kört lite triceps-övningar. Ville vila foten. Den känns hur som helst bättre, har tagit Ipren några gånger och det verkar hjälpa
Ont, vad är ont för nåt? Det nöp till litegranna bara. Det ondaste med hela alltihopa var nog att den där manicken som skulle klämma ihop magskinnet medan nålen trängde igenom fastnade efteråt och hon fick bända i 5 minuter för att loss den. Då slet det litegrann i smycket. Efter det har det inte känts någonting alls. Jag har gott läkkött också, har ju tidigare haft stort op.sår tvärs över magen som läkte ihop på nolltid. Så det här lilla hålet borde inte vara några problem. Jag ska sköta den jättenoga nu och inte fuska med några andra smycken än det hudvänliga titansmycket tills det läkt ordentligt.
Citrona, det låter ju jätte bra. Bra också att du sköter om foten så du slipper skador. Backa gärna på sträckan om du misstänker att det är löpningen som är skurken, milen ligger inom räckhåll så länge du inte springer sönder dig. Fast det känner du bäst själv  Magdis, men jisses..! Fastnade den! Jag hade ju blivit arg om någon fastnat med en "spikpistol" eller vad de nu heter..! *ryser* Jag gillar inte nålar och sånt.
CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 12:10)  Magdis, men jisses..! Fastnade den! Jag hade ju blivit arg om någon fastnat med en "spikpistol" eller vad de nu heter..! *ryser* Jag gillar inte nålar och sånt. Hihi, nä jag kan aldrig bli arg när sånt där händer. Jag skrattade bara o sa att jag får väl gå hem med den på magen.
CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 15:57)  Ja inte precis det "smycke" jag hade tänkt mig!  Såg ut ungefär som en sån där mojäng som man stoppar play-doh i och trycker ut långa korvar i olika former med.
krellus
30-01-2008, 16:13
CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 11:51)  Kolla vem det var som oroade sig för smärtan en gång till, Stina har inte kommenterat än  Sånt händer, bryt ihop och kom igen. Du ger väl inte upp core-planerna helt? Nej, för tusan... på't igen bara!
Tror ni det kan räknas som träning av magmusklerna att hosta så de blir helt mörbultade? Det känns som världens träningsvärk i både raka och sneda bukmusklerna, kan det ha gjort nån nytta då också tro?
Gjorde lite annorlunda idag. Sprang bara 2 km ganska fort för att bli varm sen mer av styrketräning. Dålig på namn...Maskiner: Magpress, vridande i sittande för sidan, axlar och bröst. Hantlar: biceps, triceps "bänkpress" och denna som är min favoritövning! [attachment=12557:BBUprightRow.gif] Ingen svettlukt här förresten! Hade alla maskinerna för mej själv när jag kom, var bara en kille där men han stod i hallen med hantlar å sånt!
CITAT (Magdis @ 30-01-2008, 23:14)  Tror ni det kan räknas som träning av magmusklerna att hosta så de blir helt mörbultade? Det känns som världens träningsvärk i både raka och sneda bukmusklerna, kan det ha gjort nån nytta då också tro?  Absolut! Fizzgigg hostade sig till det snyggaste sexpack jag sett på mycket länge när han fick lunginflammation.
Fizzgigg
30-01-2008, 23:23
Lunginflammation är toppen: man går ner några kilo, muskelträning av allt hostande och får snygga magmuskler, allt utan att motionera ett dugg. Så vill du komma i form snabbt, skaffa dig lunginflammation. Gärna i kombination med luftrörsinflammation. Jag har testat, jag vet.
Usch!
CITAT (Fizzgigg @ 30-01-2008, 23:23)  Lunginflammation är toppen: man går ner några kilo, muskelträning av allt hostande och får snygga magmuskler, allt utan att motionera ett dugg. Så vill du komma i form snabbt, skaffa dig lunginflammation. Gärna i kombination med luftrörsinflammation. Jag har testat, jag vet.  Aj som sjuttsingen! Ja jag har också testat det där med lunginflammation ett par gånger varav den ena slutade med en spricka i revbenet och antagligen var början på alla mina besvär med ryggen och axlarna. Går ner i vikt gör jag antagligen med typ ett gram i sekunden just nu men allt tas från mina muskler  Ser redan hur axelpartiet blir tunnare och tunnare *gnäll gnäll*
CITAT (Magdis @ 30-01-2008, 23:40)  Går ner i vikt gör jag antagligen med typ ett gram i sekunden just nu men allt tas från mina muskler  Ser redan hur axelpartiet blir tunnare och tunnare *gnäll gnäll* Visst är det hemskt när man inte kan träna som man är van! Tänker precis samma om jag blir sjuk att jag känner mej som en räka efter nån vecka i stillhet.
Och jag surar lite för att jag har stans blåsa på vänsterfoten, får se om jag kan sprnga med den idag. Jag punkterade den igår för att det skulle torka ihop och läka ut fortare, det brukar fungera. Men det brukar krävas lite mer en bara ett dygn.
Igår kväll var vi och klättrade. Fizzgigg var så snäll så han tog några kort på mej. Hänger ni med upp på 16 meter????
[attachment=12565:1.gif] Följer ni med upp?
[attachment=12566:2.gif] Usch vad långt upp jag ska.....
[attachment=12567:3.gif] Är ni med????
[attachment=12568:4.gif] Om jag tar mig till den där stora knölen borde jag kunna vila där...
[attachment=12569:5.gif] Är det så här man tränar på att gå ner i spagat tro?
[attachment=12570:6.gif] Shit - nu börjar det bli högt. Men jag gasade om den där killen till höger i alla fall!
[attachment=12571:7.gif] Här gäller det att hålla sig i spiskroken!
[attachment=12572:8.gif] Inte så långt kvar!
[attachment=12573:9.gif] Målet i sikte, men här var det taskiga grepp....
[attachment=12574:10.gif] Fy fasiken vad trött jag är - ska jag orka ända upp???
[attachment=12575:11.gif] Hurra - uppe!!!!
[attachment=12576:12.gif] Släpp ner mej - jag har ont i armarna!!!!!
Citrona
31-01-2008, 11:01
Det där med klättring ser ju hur häftigt ut som helst! Ang hosta så hostade jag så jag fick revbensfrakturer för många år sedan innan det konstaterades att jag hade astma! I ett halvår satt jag upp hela nätterna och "sov" innan jag fick rätt medicin. Men inte fick jag några magrutor inte Man skall väl inte skämta om sånt här, men just nu skulle jag nästan välkomna en rejäl vinterkräksjuka  . Har tränat stenhårt i två veckor nu och inte gått ner ett gram. Gick upp ett kilo första veckan, det har försvunnit igen, men idag skall jag väga mig igen på gymmet och jag har nog inte gått ner ett dugg mer. Nu VET jag iofs att min kropp är extremt ovillig till att släppa ifrån sig fett, och jag KOMMER inte att ge upp, men nog tycker man att man kunde bli lite belönad med några minushekton när man har varit SÅ duktig som jag har varit!? Nu skall jag iväg till gymmet, 6 km för andra gången. Har en ny bok i mobilen, Karin Alvtegens "Skugga".
Ja det ÄR superkul Citrona! Idag har jag sprungit. En mil lugn distans stod det på schemat och jag följde det slaviskt till 7 km (5.30 min/km) sedan brast mitt nervsystem - det är så tråkigt att springa i samma långsamma fart. Allra helst när jag snart är framme - då är det svårt att låta bli att gasa på. Så då ökade jag farten stegvis tills jag sprungit 9,5 km. Sista 500 metrarna joggade jag lugnt och varvade ner. 54:10 tog milen idag. Imorgon får jag gasa!  Då står det 7 km löpning med konstant ökande fart + 1 km "nedjogg" på schemat. Får gasa på rejält för kl 12 börjar boxningen och jag kan ju inte lämna jobbet hur tidigt som helst för lunch....
Provat lite lätt klättring på ett äventyrsställe men den där väggen skulle jag aldrig vilja se!  Coolt! Sprungit idag men pga av kylan blev det en liten sväng, satte mej i roddmaskinen istället, avslutade med styrke för benen. Tyckte det var ett himla ståhej i sporthallen idag. Kristian Olsson var där och tränade 5:e klassare. Såg han inte själv, hörde rösten i högtalarna. Ville inte tränga mej förbi hela skolans personal som tjuvkikade genom dörren. Var ett inslag på lokala nyheterna ikväll.
Idag har jag sprungit och boxats.
Började med 7 km löpning i stegrande fart. Startfart 5:30 min/km - slutfart 4:45 min/km. Totaltid 36:40. Därefter 2 km nedjogg. Hann stretcha och pusta en stund innan det var dax för boxningen. Jättekul som alltid!
Citrona
01-02-2008, 14:54
Oj vad det går undan, Stina! Själv var jag på Activio-spinning på lunchen. 45 minuter, det kändes liiite segt av nån anledning. Hade svårt att komma upp i riktigt hög puls. I alla fall så vägde jag mig på gymmet (väger mig bara där, min egen våg är en glädjevåg), och hör och häpna, jag har gått ner 7 hg sedan igår!! Det innebär att jag nådde den här månadens mål så när som på en dag. Kände mig så sur igår för att vikten stod och stampade, men jag kände mig lite lättare idag så jag vägde mig igen, och visst hade jag rätt  Det var precis vad jag behövde för att känna mig lite peppad. Har gjort upp ett träningsschema nu, det känns så bra att träna nästan varje dag så jag kör på. Så här ser min vecka ut: söndag 03-feb Löpband 6 km måndag 04-feb Activio 45 min tisdag 05-feb Löpband 6 km onsdag 06-feb Spinning/Core 60 min torsdag 07-feb Löpband 6 km fredag 08-feb Activio 45 min lördag 09-feb Vila
Bravo Citrona! Och du - löpning är ett sjukt bra sätt att tappa i vikt! Snacka om förbränningssyssla!!!! Jag har själv tappat 2 kg (ofrivilligt) på kort tid nu - ska börja hälla rapsolja på maten för att få i mig det jag behöver. Så keep up jogging tjejen!!!!
Citrona
01-02-2008, 18:16
Ja, Stina, jag vet ju att det är bra för förbränningen, det är därför jag har gett mig fanken på att jag skall lära mig springa. Då behöver jag ju inte passa några spinningtider. Dessutom bor jag 200 m från ett jättefint elljusspår i skogen, så när det blir lite mer vår skall jag försöka mig på att lufsa runt där.
Under min förra träningsperiod tränade jag mest styrka, det blev 1-2 spinningpass i veckan. Då tog det längre tid att gå ner i vikt, den här gången vill jag tappa fett först och sen bygga muskler. Fast jag kör lite armar, axlar och mage redan nu.
Ja, jag längtar också till våren. Framför allt mina långpass längtar jag efter att få springa ute!  Det är som du skriver det bästa med löpning - inga tider att passa. Passar mej perfekt. Och det roliga är ju att ju fler kilon du tappar, desto lättare blir det att springa! Sen är du fast i "löpträsket" och får bulka för att inte försvinna.... Jag kör också lite styrketräning. Och så boxas jag ju och klättrar - BARA löpning blir ju lite enahanda. Jag gjorde precis som du tänker göra när jag bestämde mig för att gå ner i vikt: Först bort med fläsket och sedan fick musklerna komma. För mej funkade det perfekt!  Sen är det ju kuligare att bygga muskler när dom inte är gömda i eventuellt fett - man ser resultatet snabbare.
Här är en till som längtar efter våren. Jag längtar efter att få träna också men jag är fortfarande ruskigt dålig. Bihålorna och rossel i lungorna.  En glad grej idag var iallafall att jag tog bort förbandet på min nya piercing och rengjorde och bytte förband. Det såg hur fint ut som helst! Inte det minsta rött omkring hålen, man kunde knappt tro att det är så nygjort.
Fick en fråga idag av en jobbarkompis som tycker hennes ben väger ett ton bly varje gång hon springer. Hon har sprungit i flera år, varit med på tjejmilen, vårruset osv. så hon har inte nyss börjat. Kan ni svara på varför? Hon springer, styrketränar 2-3 dar/vecka och promenerar. Springer varje gång efter grötfrukosten. Själv har jag vilat idag och odlat min träningsvärk, f*n vad det är besvärligt med värk i magmusklerna!
Iris i V-botten
02-02-2008, 18:29
Kanske hon tränar fel och glömmer att stretcha. Vid löpning ska man ha" långa " muskler. För mycket "stabbiga " muskler ger styrka men inte smidighet. Sen måste kroppen också ha vila för att återhämta sig. Ett annat fel kan vara järnbrist då inte blodet kan ta tillvara syret på rätt sätt , enkelt uttryckt.
Tack för ditt svar! Hon har haft järnbrist efter en op i höstas.
Blodpudding är löparnas bästa vän. Det är jättebra mot något som är känt som löparanemi, dvs järnbrist pga för mycket ivrigt löptränande.
Järnbrist ska man helst få behandlat av läkare, även om de flesta självmedicinerar och tar järntabletter i tid och otid. Problemet med det är att man aldrig kan vara säker på att hB och andra värden verkligen återställts. Effekten kan mycket väl vara temporär och mestadels psykisk. Ett blodprov skulle kunna reda ut det är lätt som en plätt.
Dessutom, det kan i vissa fall ligga sjukdom bakom järnbristen. I så fall ska en läkare absolut konsulteras.
Idag testade jag att äta blodpudding före långpasset och jag höll mig stadigt mätt hela tiden, jag som alltid brukar bli vrålhungrig efter ett tag! Dessutom hade jag bättre ork också, inte helt fel när man ska gneta på 3 timmar på ett löpband. 22,6km kom jag och det är väl inte fy skam. Det ger ett snittempo på 7,5km/h ungefär.
Vi brukar hjälpas åt och kolla på varann på jobbet blodtryck, blodvärden å sånt. Det är bra! Jobbarkompisen har behandlats/behandlas för sin järnbrist. Tror väl jag det om du håller på i 3 timmar att du måste äta innan!  Jag brukar äta direkt efteråt men jag springer inte så länge. Innan tar jag nån smörgås och dryck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|