Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
LadyG
Cyklade en timme idag också, det blir ingen ju-jutrsu ikväll nämligen så jag tog ut lite etxra på hojjen istället. I värsta fall blir det en vända till om jag orkar.
Biggan_
CITAT (LadyG @ 06-03-2007, 13:11) *
Cyklade en timme idag också, det blir ingen ju-jutrsu ikväll nämligen så jag tog ut lite etxra på hojjen istället. I värsta fall blir det en vända till om jag orkar.

Jag tar milen i dag också! Jag tycker det är rätt trist att sitta och trampa bara till musik, så jag skall se om det är något på tv.
LadyG
CITAT (Biggan_ @ 06-03-2007, 13:37) *
Jag tar milen i dag också! Jag tycker det är rätt trist att sitta och trampa bara till musik, så jag skall se om det är något på tv.

TV:n är en cyklists bästa vän wink.gif Jag skulle aldrig stå ut att cykla utan att ha något att titta på smile.gif
stina
Hej på er!

Nu har jag avverkat
1) Två-dagarsmötet
2) Viloperioden

Jippi!!!! Nu ska jag hem och packa träningsväskan inför morgondagen. Akta sej gymmet - imorgon kommer jag!!!! Axeln känns helt OK nu. yahoo.gif
Då blir det löpning 1 mil och 30 min corepass!

tummenupp.gif
LadyG
Väntar ivrigt på rapport - vill ju veta hur axeln mår och hur det gått på träningen!
stina
Hej!

Träningen gick jättebra! Sprang först en mil - stannade inte ens och pustade i halvtid - och gick sedan ner och körde 30 min core. Var försiktig på coren och lät bli att fresta på axlarna.

Känner ingenting i axeln - mår som en prinsessa - myser - är lycklig, glad och snäll igen! Hoppas att jag slipper gå runt och be folk om ursäkt för mitt dåliga humör nu när jag är igång och tränar igen! bravo.gif

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Farbror Blå
Muskelstina igång igen tummenupp.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 07-03-2007, 16:05) *
Muskelstina igång igen tummenupp.gif

Absolut - ont krut förgås inte så lätt! tongue.gif
LadyG
CITAT (stina @ 07-03-2007, 13:49) *
Hej!

Träningen gick jättebra! Sprang först en mil - stannade inte ens och pustade i halvtid - och gick sedan ner och körde 30 min core. Var försiktig på coren och lät bli att fresta på axlarna.

Känner ingenting i axeln - mår som en prinsessa - myser - är lycklig, glad och snäll igen! Hoppas att jag slipper gå runt och be folk om ursäkt för mitt dåliga humör nu när jag är igång och tränar igen! bravo.gif

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Härlig läsning!!! Det låter som att vilan gjort dig gott trots alls?
stina
Japp - det var nog inte så fel. Träffade en av PT'arna som just sa: Det här kanske lär dig att man SKA lägga in en totalvilovecka ibland för att gå framåt i träningen..... whistling.gif
LadyG
CITAT (stina @ 07-03-2007, 16:59) *
Japp - det var nog inte så fel. Träffade en av PT'arna som just sa: Det här kanske lär dig att man SKA lägga in en totalvilovecka ibland för att gå framåt i träningen..... whistling.gif

Man behöver ju inte avstå all träning, det räcker ju om man underhållstränar en vecka, eller några pass iaf. Avstå från täningen vet jag inte om jag vill och jag tror jag vet vad du anser om saken också whistling.gif
stina
CITAT (LadyG @ 07-03-2007, 19:06) *
Man behöver ju inte avstå all träning, det räcker ju om man underhållstränar en vecka, eller några pass iaf. Avstå från täningen vet jag inte om jag vill och jag tror jag vet vad du anser om saken också whistling.gif

Jag vet vad jag anser, men jag vet tyvärr också vad tränaren anser och vi är inte riktigt överens i den frågan... Totalvila säger hon krävs för optimal effekt. thumbdown.gif
LadyG
CITAT (stina @ 07-03-2007, 17:15) *
Jag vet vad jag anser, men jag vet tyvärr också vad tränaren anser och vi är inte riktigt överens i den frågan... Totalvila säger hon krävs för optimal effekt. thumbdown.gif

Säg det till marathonlöparna t ex, de använder ett periodiseringssystem som inte innebär vila smile.gif

CITAT
TRÄNA HÅRT, VILA HÅRDARE
Vilodagarna är viktiga för löpare. Många tränar dock inte tillräckligt hårt för att få så stor träningseffekt under vilan. En löpare som tränar fem gånger i veckan med en intensitet som kan skattas till en femma på en tiogradig skala, kommer inte att märka så stora förändringar eftersom belastningen är jämn och återhämtningen
är för kort. Istället är det bättre att variera träningen så att två pass genomförs
med högre intensitet (åtta-nio av tio) och tre pass genomförs med låg intensitet (tre av tio). Totalt blir slutsumman ungefär densamma, men återhämtningseffekten blir högre. Det ökar bl a din aeroba kapacitet.

Träningsplanen bör också varieras på längre sikt för att få maximal träningseffekt.
Många löpare lägger upp träningen i tre- eller fyraveckorsperioder. Det innebär
ökad träningsmängd och intensitet under de första veckorna och minskad träning den sista veckan. Prova själv vilken typ av periodisering som passar dig. En träningsplan på tre veckor kan t ex innebära två veckor i början med hög träningsvolym, följd av en vecka med 20-25 procent mindre träningsvolym.

Konkret kan det se ut så här:
Vecka 1 - totalt fyra mil löpning, varav tre hårda pass.
Vecka 2 - totalt fyra och en halv mil löpning,
(tre hårda pass).
Vecka 3 - totalt tre mil löpning, (två hårda pass).

Ibland kan det vara svårt att avgöra om du är tillräckligt återhämtad innan du börjar springa. Därför är det viktigt att träningsplanen är flexibel. Även om du vilat tillräckligt så kanske du känner dig trött och hängig vid nästa intervallpass. Ta det lugnt i såna fall och skjut fram kvalitetspasset. Spring ett lätt distanspass istället. Gör tvärtemot ibland och välj ett mer utmanande pass om du känner dig onormalt pigg. Adekvat återhämtning är viktigt. Sätt gärna betyg på dina träningspass så att du kan se och jämföra hur träningen går. Utmärkt, bra, ganska bra eller dåligt är en betygsskala som kan baseras på hur du känner dig och vilket löptempo du orkar hålla. Tre dåliga dagar i rad är ett tecken på att du inte återhämtar dig tillräckligt och att du är i behov av en eller flera vilodagar. En vecka utan något bra eller utmärkt träningspass ger samma indikation.
Om du märker att du inte blir bättre är det dags att börja träna mindre och vila mera.

Marathon.se

Det finns mycket läsvärt där f ö om man är intresserad av att öka sin uthållighet och bli en bättre löpare - inte nödvändigtvis marathonlöpare heller smile.gif
stina
Kul läsning! rolleyes.gif

Jaaa, det finns ju lika många teorier om träning som det finns människor som talar om det (många snackar ju också bara). wink.gif Man får väl helt enkelt lyssna till sin egen kropp, välja vilka råd man vill ta till sig och tuffa på på sitt lilla vis... smile.gif

I det här fallet håller jag av någon outgrundlig anledning (nu kan ni allt fundera på vilken) på dej LadyG! tongue.gif

Nu känns det skönt i kroppen vill jag lova. Alldeles avslappnad och frid i själen. Imorgon ska jag springa 5 km innan Poweryogapasset. Tänker gasa på i löpningen eftersom jag tuffade på i ett jämnt tempo idag (omväxling förnöjer) smile.gif Det kommer bli lite mycket löpning ett par veckor framöver eftersom jag inte får belasta axlarna så mycket nu i början. Tur att jag älskar mitt löpband. wub.gif
LadyG
Jag kan inte förstå varför du föredrar aktiv vila framför passiv biggrin.gif Det hade man ju aldrig kunnat räkna ut wink.gif

Blir det löpband idag också?
stina
Javisst är det konstigt! whistling.gif

Det blev 5 km löpning i snabbt tempo, 15 min stretch och 1 tim poweryoga idag. Mår som en princessa - mätt, glad, nytränad och lagom meditativ efter yogan. Kan behövas för nu ska jag in på ett möte med många delade meningar som ska ventileras....
suddis
Jag säger bara:
BADMINTON.
Wehho vad skoj! smile.gif Jag spelade rätt mycket för 10-15 år sedan och har nu fått en motspelare igen! Jag är så glad så glad! smile.gif
LadyG
Stina, den där yogan kom i rättan tid verkar det som. Vad är bättre än yoga innan ett möte med många åsikter? smile.gif

Så roligt Suddis! Då har du träningen säkrad ett tag framöver? smile.gif

Cyklade 23,6 kilometer på en timme idag, det kändes bra trots att jag ökat motståndet fån 7 till 8 av 10.
stina
Jaaa, mötet gick lugnt och städat till (tur att det inte var i förra veckan när jag var abstinensarg! giggle.gif )

Kul suddis att du hittat nåt du gillar - kör på vetja! biggrin.gif

Å bra jobbat cykel-Ladyn! thumbsup.gif
stina
Ny dag - nya insatser! rolleyes.gif

Idag står på träningsprogrammet:
5 km intervallträning
30 min styrketräning (inte axlarna tyvärr....)
30 min stretch

Lite smått stel känner jag mig - men det släpper säkert så fort löpbandet börjar rulla....
Farbror Blå
CITAT (suddis @ 08-03-2007, 15:28) *
Jag säger bara:
BADMINTON.
Wehho vad skoj! smile.gif Jag spelade rätt mycket för 10-15 år sedan och har nu fått en motspelare igen! Jag är så glad så glad! smile.gif

badminton är jättekul ju å träning ska ju vara kul=)
man håller sej rörlig och snabb. akta hälsenorna bara
LadyG
Idag är det vilodag för min del, så jag får hejja på er som tränar smile.gif

Nu vill jag ha utförliga rapporter, tack!
stina
Nu har jag varit och tränat!

Träningen blev inte riktigt som jag tänkt mej, men faktiskt bara till det bättre.

När jag klev upp på löpbandet kom min favvis-PT och skulle springa bredvid mej. Hon skulle träna intervallträning och vi sprang ihop. Hon fick bestämma tempot och jösses vad hårt vi körde! sweatingbullets.gif Majsigt att få en egen PT som sprang bredvid och hejade på!

Vi körde 2 min i farten mellan 13 och 16 km/tim, rask gång och pustning 1 min och så höll vi på så i 5,4 km. Emellanåt fick jag "nära-döden-upplevelser" men i stort gick det bra. Vet inte om jag varit så slut någongång efter löpningen, när det går i 16 km/tim så är det väldigt nära min absoluta maxfart - jag tror inte jag kan springa fortare.... Så rejält slut blev jag - men nöjd och glad. Den kraftansträngningen gjorde att jag skippade styrketräningen och stretchade bara efteråt.

När jag skulle gå ner för trappan efter träningen var jag så stel i benen att jag såg ut som jag vet inte vad när jag stapplade neråt. rolleyes.gif

Nu mår jag gott.....
LadyG
Det förstår jag, det låter som att du fick en rejäl genomgång smile.gif

Gissa om det var nyttigt för konditionen förresten, intervallträning av den typen är superbra!
stina
Jaaa - när jag skulle gå hem från jobbet var jag så stel i framlåren så att så fort det blev minsta nedförsbacke knäade jag. Ett steg nerför en kantsten var ett företag! Hur ska det vara i morgon bitti tro.... giggle.gif ohmy.gif
LadyG
CITAT (stina @ 09-03-2007, 19:34) *
Jaaa - när jag skulle gå hem från jobbet var jag så stel i framlåren så att så fort det blev minsta nedförsbacke knäade jag. Ett steg nerför en kantsten var ett företag! Hur ska det vara i morgon bitti tro.... giggle.gif ohmy.gif

Förhoppningsvis kan du gå som folk iaf smile.gif

Håll oss uppdaterade smile.gif
stina
God morgon!

Inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Visst har jag träningsvärk i låren och är stel, men jag kom i alla fall upp ur sängen utan alltför mycket åbäkande. rolleyes.gif

Och visst står man ut med både det ena och det andra - våren är ju på väg!!!!! tummenupp.gif Och att ha träningsvärk är något helt annat än att ha "skadeont". Helt OK alltså!!!!
LadyG
CITAT (stina @ 10-03-2007, 07:10) *
God morgon!

Inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Visst har jag träningsvärk i låren och är stel, men jag kom i alla fall upp ur sängen utan alltför mycket åbäkande. rolleyes.gif

Och visst står man ut med både det ena och det andra - våren är ju på väg!!!!! tummenupp.gif Och att ha träningsvärk är något helt annat än att ha "skadeont". Helt OK alltså!!!!

Absolut, träningsvärk är en positiv smärta och i de flesta fall vet man varför man har den.

Skönt att benen inte är allt för stela idag smile.gif

Idag ska jag iväg på kurs på Bosön, det känns som världens ände... Imorgon börjar kursen klockan 9 dessutom, gissa hur tidigt man måste upp då...!
stina
Ujj då - kl 9 på Bosön!!! Hur tar du dig dit - vet inte ens var det ligger.....

Jag har världens jätteskavsår på framsidan av ena axeln. Sprang väl som en sån galning igår så att jag inte märkte att bh-bandet förmodligen åkte fram och tillbaka och skavde sönder skinnet. Kände det när jag klev in i duschen efter träningen och idag är det alldeles buckligt och rött på en ganska stor skinnyta. Så det kan bli.... biggrin.gif Förstår att du LadyG fattar för jag har ju sett dina blåmärken.... laugh.gif
LadyG
Bosön ligger på Lidingö, jag får skjuts dit av en annan instruktör som också ska dit, men det tar iaf 30-40 minuter att åka dit... *suck* Så tidigt en helg. Vansinne egentligen smile.gif

Oja, man kan åka på mycket däng utan att märka att det borde ha gjort ont. Sånt märker man först senare, när man börjar varva ner. Ibland vet man inte ens varför man fått ett märke, då får man hitta på en bra förklaring för det är inte alla som accepterar att man inte vet varför man har blåmärken stora som knytnävar. Vill ju inte att maken ska få misstankarna emot sig, han brukar f ö vara lika blåslagen som jag biggrin.gif
stina
Skönt att du får skjuts i alla fall - hade inte varit så kul att behöva sitta och åka kommunalt ut på Lidingö.... thumbdown.gif

Ja, det är konstigt vad man kan koppla bort kroppen när man är i full gas med träningen. Kommer aldrig glömma när jag sprang och först efter löppasset upptäckte att jag dragit loss tånageln.... fear.gif
LadyG
Slita loss nageln? ohmy.gif giggle.gif

Gjorde inte det ont efteråt? *ryser*

stina
Jo gissa!! Jag fick tejpa fast den för den satt fast längst ner och guppade upp och ner om jag inte satte fast den. Det var i april jag gjorde det och när jag var på Cypern i juni (förra året) så lossnade den när jag badade så mycket. Sen levde jag utan ordentlig nagel länge - inte så smakligt såg det ut...
Ska nog snart försöka hasa upp ur sängen och köra ett litet mjukt stretchpass - kan nog behövas känner jag! tongue.gif
LadyG
Det låter inte alls roligt! Obehagligt att gå i skor och ha strumpor måste det ju också blivit. Tur att man inte har så mycket sånt på Cypern eller på sommaren i Sverige smile.gif

Stel? giggle.gif

Snart dags för mig att röra på påkarna ser jag, snart börjar allvaret smile.gif
stina
Nagelembryot som satt under såg superäckligt ut - blågult och buckligt. Kletade nagellack på tånaglarna för att inte folk skulle må illa åt det.

Minst sagt stel.... help.gif biggrin.gif

Stretch i sängen kanske.... laugh.gif
stina
Hjälp - det känns nästan som om jag håller på att bli förkyld! help.gif ohmy.gif

Det går absolut INTE för sig - hår går det då med träningen..... no.gif
Ophelia
Idag var jag ute och promenerade raskt i 1 timme rolleyes.gif

Var även på massage för skruttryggen i fredags happy.gif
stina
CITAT (Ophelia @ 10-03-2007, 21:16) *
Idag var jag ute och promenerade raskt i 1 timme rolleyes.gif

Var även på massage för skruttryggen i fredags happy.gif

Bravo Ophelia!!!

Härligt med massage - jag ska få massage på mina skruttaxlar på måndag! rolleyes.gif
Ophelia
CITAT (stina @ 10-03-2007, 19:17) *
Bravo Ophelia!!!

Härligt med massage - jag ska få massage på mina skruttaxlar på måndag! rolleyes.gif

Ja fy attan med skruttryggar/axlar och vad det nu kan vara. men men....viktigt med att föregå besvär och då man måste be ha sjukgymnastik. Det känns i kroppen men promenader gör att ryggen blir bättre rolleyes.gif
stina
CITAT (Ophelia @ 10-03-2007, 21:19) *
Ja fy attan med skruttryggar/axlar och vad det nu kan vara. men men....viktigt med att föregå besvär och då man måste be ha sjukgymnastik. Det känns i kroppen men promenader gör att ryggen blir bättre rolleyes.gif

Ja, det är inte kul! Jag har tack och lov en tillfällig (hoppas jag) överansträngning i axlarna, men jag går på regelbunden massage ändå för att mjuka upp musklerna och försöka förebygga skador. Hoppas din rygg piggar på sig! trostar.gif
LadyG
CITAT (stina @ 10-03-2007, 19:12) *
Hjälp - det känns nästan som om jag håller på att bli förkyld! help.gif ohmy.gif

Det går absolut INTE för sig - hår går det då med träningen..... no.gif

Vila, värme och vätska har jag hört ska vara bra för att mota bacilluskerna i grinden. Somliga hävdar att te med honung fungerar bra, andra att vitlöksklyftor är det bästa. Personligen tror jag på en promenad, en varm dusch när man kommer hem och en het kopp te. Sen bryter det ut eller försvinner, men man "utmanar" liksom bacillen, så man inte går och är småsjuk i flera veckor.

Men man ska ju utmana med måtta förståss, inga löppass eller så smile.gif
Ophelia
CITAT (stina @ 10-03-2007, 19:23) *
Ja, det är inte kul! Jag har tack och lov en tillfällig (hoppas jag) överansträngning i axlarna, men jag går på regelbunden massage ändå för att mjuka upp musklerna och försöka förebygga skador. Hoppas din rygg piggar på sig! trostar.gif

Ja till viss del gör den säkert det. men den kommer alltid vara skruttig men den ska inte vara dåligt skött som den är nu. Har medfödda fel coh det är ju mitt ansvar att ta hand om den med förebyggande behandling och det har jag slarvat med och nu får jag stå mitt kast rolleyes.gif
LadyG
Nu är jag riktigt riktigt trött. Instruktörsutbildningen är inte nådig, vi körde 6 pass under dagen a 1 timme vardera och i bra tempo också. Imorgon är det likadant f ö smile.gif

Jag fick kasta en med 6:e dan (gissa om han var duktig förresten, SÅ bra vill jag också bli!!!) och det var hur kul som helst att bli kastad av honom också, man landade ju helt perfekt varje gång. Kände mig som värsta kast-ässet ett tag biggrin.gif

Visst hade vi lite raster och sånt under dagen också, men när man inte är van vid så här mycket träning känns det!
stina
CITAT (LadyG @ 10-03-2007, 21:27) *
Nu är jag riktigt riktigt trött. Instruktörsutbildningen är inte nådig, vi körde 6 pass under dagen a 1 timme vardera och i bra tempo också. Imorgon är det likadant f ö smile.gif

Jag fick kasta en med 6:e dan (gissa om han var duktig förresten, SÅ bra vill jag också bli!!!) och det var hur kul som helst att bli kastad av honom också, man landade ju helt perfekt varje gång. Kände mig som värsta kast-ässet ett tag biggrin.gif

Visst hade vi lite raster och sånt under dagen också, men när man inte är van vid så här mycket träning känns det!

Låter superhärligt LadyG! Å likadant imorgon - jösses vad jobbigt!!!! sweatingbullets.gif biggrin.gif

Förresten - jag LOVAR att inte sticka ut och försöka jogga bort förkylningen.... tongue.gif Ska ta en kopp kamomillte med honung lite senare!
LadyG
Hoppas teet lindrar och lenar så att halsen är bra till måndag. smile.gif

Idag är jag stel, jag vet inte riktigt om jag har träningsvärk eller inte för det är jag för trött för att känna just nu. Vi får väl se hur det går på mattan idag smile.gif
Ophelia
Jaha...så har man varit ute och promenerat en rask promenad i 1 timme. Vårsolen kom fram så fort jag kom utanför dörren smile.gif
Farbror Blå
Nu har jag startat eget gym!

Hit kan man komma och gå ner i vikt med envetna-flunsan-dieten eller svårt-att-svälja-dieten.

Våra träningsprogram innehåller bla yrselträning och mmagruteträning med hjälp av rethosta. giggle.gif shy.gif
anna_rispan
CITAT (Farbror Blå @ 11-03-2007, 12:15) *

Hit kan man komma och gå ner i vikt med envetna-flunsan-dieten eller svårt-att-svälja-dieten.

Våra träningsprogram innehåller bla yrselträning och mmagruteträning med hjälp av rethosta. giggle.gif shy.gif

Dessutom så får man specialträning på underarmarna av allt snytande!!
stina
biggrin.gif smile.gif biggrin.gif Ni är för stolliga!!!

Idag har vi varit nere på landet och jag har fått idka trädgårdsarbete för första gången i år. Rev bort en massa vissna perenner och skottade bort snö från altanen som vetter mot norr.

Förkylningen är inte alls så farlig tack och lov. Snorar och är täppt i näsan med mår för övrigt som en princessa. Träningsväskan inför morgondagen hemma hos optimisten är packad.... yes.gif Har man inte feber eller ont i halsen kan man faktiskt träna. Och imorgon är det step-up - tur att det inte är löpning på schemat i alla fall. flirting.gif
LadyG
CITAT (Ophelia @ 11-03-2007, 11:56) *
Jaha...så har man varit ute och promenerat en rask promenad i 1 timme. Vårsolen kom fram så fort jag kom utanför dörren smile.gif

Aha! Då måste vi se till att du går ut oftare! Sol tycker vi om smile.gif

CITAT (Farbror Blå @ 11-03-2007, 12:15) *

Krya på dig!

CITAT (anna_rispan @ 11-03-2007, 12:29) *
Dessutom så får man specialträning på underarmarna av allt snytande!!

laugh.gif

CITAT (stina @ 11-03-2007, 18:14) *
biggrin.gif smile.gif biggrin.gif Ni är för stolliga!!!

Idag har vi varit nere på landet och jag har fått idka trädgårdsarbete för första gången i år. Rev bort en massa vissna perenner och skottade bort snö från altanen som vetter mot norr.

Förkylningen är inte alls så farlig tack och lov. Snorar och är täppt i näsan med mår för övrigt som en princessa. Träningsväskan inför morgondagen hemma hos optimisten är packad.... yes.gif Har man inte feber eller ont i halsen kan man faktiskt träna. Och imorgon är det step-up - tur att det inte är löpning på schemat i alla fall. flirting.gif

Vilken tur att förkylningen bestämde sig för att gå någon annanstans. Då har vi en träningsrapport att vänta hoppas jag? smile.gif

Idag körde vi tre timmars träning och en del teori, och det var nog tur attd et inte blev så länge för jag var så stel och öm att jag hade svårt att röra mig emellanåt. Så fort man blev stillastående blev det genast svårare att komma igång, ochd et blev svårare och svårare ju längre dagen gick. Men det var så KUL!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon