|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
[attachment=11863:PNFChestBehindHead.jpg] Vilken toppensida! Jättebra även för stretch! Vi gjorde detta övning nyss, har sträckt mej så förgrönat i ena bröstmucklen.  Väldigt effektiv! Ej tränat utan slitit i skotern i snogloppet...
Jag hann med lite träning i helgen ändå, motionscykel 30 minut och motstånd 10/10. Stretchade också, det var ett tag sen kändes det som.
Citrona
20-01-2008, 15:01
Hej Hopp, kommer från gymmet. Har sprungit mina 5 km på tid enligt schema, 37,45 min. Sen körde jag sju övningar också, triceps, bröst och mage. Känner mig jättenöjd
Heja er! Jag fick kasta om mina planer idag. Hade tänkt springa långdistans, men annat stal mesta tiden av dagen så jag fick nöja mig med ett kortare pass. Satsade på några långa intervaller istället och det blev ett ganska bra kvalitetspass i alla fall. Så här sprang jag idag: 1 km 6 min/km uppvärmning 3 långa intervaller: 3 km 5 min/km 3 km 5:15 min/km 1 km 4:30 min/km 2 km 6 min/km nedvarvning 10 min stretch Skön bastumeditation! Vi har köpt garderober idag och jag har ägnat en stor del av dagen åt att släpa omkring på stora tunga skåp och garderoberna. Puh.... Var nog tur att jag inte hann med långpasset - var nog inte läge för det efter allt möbelslit. Mitt när vi höll på som värst hemma ringde en bekant i nöd - vi fick kasta oss iväg och köra bort ett blytungt sideboard och ett hörnskåp. Så jag fick minsann styrketräning idag också.....
Huga, låter jobbigt!
Jag är nyss hemkommen från ett löppass, 5km på 36:15 fast jag gjorde en roligare grej idag. Första 4 gick i vanliga 7:30min/km (8km/h) och sista kilometern i 5:50 (10,2km/h) med en kort promenad vid 20 minuter för dricka.
Jobbigt! Nu ska jag bada skumbad!
Bra jobbat LadyG! Visst är det kul att trycka på gaspedalen..... Ha så skönt i badet - själv ska jag sätta mina snälla fötter i ett fotbad. Löpning kräver minutiös skötsel av fötterna har jag märkt....
Jag har styrketränat ikväll medan lillan var på sin dans/lekgrupp. Skippade liggande legcurls nu. På axelövningarna tog jag i så det flimrade, jag vill se mer resultat.  Vi hann inte duscha och basta där eftersom min man måste iväg och jobba direkt efteråt och jag måste hem o ta över Lilleman. Men när vi kom hem hoppade jag i badet med båda småttingarna. Trångt, men mycket skoj och skratt.
CITAT (stina @ 20-01-2008, 20:21)  Bra jobbat LadyG! Visst är det kul att trycka på gaspedalen..... Ha så skönt i badet - själv ska jag sätta mina snälla fötter i ett fotbad. Löpning kräver minutiös skötsel av fötterna har jag märkt.... Jo, fast den här gången kändes det som om jag sprang utan syre. Lungorna hann inte med så jag vart väldigt flåsig efteråt  Stod och pep och rosslade efteråt så man kunde tro att jag råkat illa ut  Idag blir det spinn/core, det ska bli spännande. Har aldrig varit på något sådant förut.
Pip och rossel känner jag igen! Hoppas du tycker det är kul LadyG! Återkom genast efter passet för utförlig rapport! Själv ska jag springa en skvätt idag.
Citrona
21-01-2008, 09:23
Hörni, det här med vila. Vilar ni verkligen mellan passen? Nu när jag har kommit igång igen och träna, tycker jag det är så himla roligt och SKÖNT, jag vill helst gå till gymmet varje dag. Men idag har jag förbjudit mig själv att gå dit. Köpte mitt gymkort i tisdags och har tränat alla dagar utom lördag sen dess. Tisdag 5 km löpning, onsdag 5 km löpning, torsdag 60 min styrka, fredag 45 min spinning, söndag 5 km löpning + 30 min styrka. Idag är det ett activio-pass som jag jättegärna vill gå på, men måste väl vila nån gång? I morgon skall jag ju trappa upp min löpning och springa 5,5 km, är det inte bäst att vila benen idag då? Benen känns ok, visst känner jag av att jag har sprungit, men det är absolut ingen svår träningsvärk. Lite stumhet på morgonen bara. Hur gör ni andra. Jag vet att man måste vila, men hur f-nken hinner ni med allt? Jag vill ju både springa, spinna och gymma....
Jag trappade upp mängden träning långsamt och under flera år, så nu tränar jag i princip varje dag. Har lagt in vilodag på fredagar, någon gång måste ju kroppen få vila. Ibland blir det fler vilodagar pga jobb etc men annars tuffar det på, och ibland blir det ingen vilodag eftersom det dyker upp saker jag hemskt gärna skulle vilja göra. Så passa på om det inte gör ont och om du vet med dig att du hinner återhämta dig tillräckligt till löpningen. En gång är ingen gång, gör det inte till en vana riktigt än
Citrona
21-01-2008, 09:34
Jag tränade också nästan varje dag innan jag lade av för ett år sedan. Men så hade jag ont lite här och där också. Jag skall nog i alla fall vila idag, har lite ont i ena foten (hade det innan jag började träna den här perioden och det har inte blivit värre), behandlar med Voltaren-gel och jag tror det är bra om den får vila helt, även om spinningen inte belastar foten så mycket. Är lite nervös för hur det skall gå att öka distansen i morgon, vill vara riktigt fit for fight. Jag är helt otroligt förvånad över att jag har lyckats springa 5 km på de tider du föreslog, Lady G. Har ju aldrig i hela mitt långa liv lyckats springa tidigare. Men nu har det känts jättebra. Tyvärr hade jag gått UPP ett kilo, jag vägde mig igår fast jag inte hade tänkt göra det mer än varannan vecka. Men jag vet ju att det gärna blir så när man kör igång. Det är bara att hålla ut.... Det är i alla fall jättekul att ha den här tråden att återvända till när man vill fråga nåt
krellus
21-01-2008, 09:37
Nu har jag spikat mitt "rehab" träningsschema för de närmsta veckorna:
Måndag – 5km löpning Tisdag – Core Onsdag – 7-8 km löpning Torsdag – Core + spinning Fredag – Vila Lördag – 10+ km löpning Söndag - Vila
ÄNTLIGEN får man börja "köra" igen...
Håller tummarna att det funkar Krellus!!! Jag har också trappat upp min träning successivt under en lång period. När jag började var det 2 ggr/v som gällde och sedan har det bara ökat... Har också precis som LadyG 1 vilodag i veckan (lördagar) - sen kan det bli fler naturligtvis om livet i övrigt pockar på eller om jag känner mej sliten eller inte mår bra på något annat sätt. Men jag tränar väldigt varierat så oftast går det bra. Den här våren blir det iofs ovanligt mycket löpning eftersom jag tränar för Stockholmsmaran - men det är en tillfällig insats som jag hoppas min kropp håller för.....
Nu har jag varit och sprungit. Idag gick det otroligt lätt, fick nästan ingen ökad andhämtning alls i 5:30-farten jag höll. Tänk så olika det kan vara från dag till dag. Första milpasset i mina nya skor - kändes kanon!
Krellus, hoppas det håller nu. Vad är målsättningen, näst efter att bli hel igen?
Heja Citrona, visst klarar du löpningen galant! Jag tror att vikten är vatten och glykogen som musklerna samlar på sig, som de gör när man börjar träna hårdare. Det justerar sig självt så småningom.
Stina, kul att du gillade skorna. Det är ju alltid lite våghalsigt att byta märke när man hittat en typ man trivs i.
Själv var jag på spinning/core igår och dit kommer jag nog igen, det tror jag ju. Mittkroppstykan är inte vad den borde, magmusklerna är lite klena. Ryggmusklerna däremot var det inga problem med och jag som trodde tvärt om..!
krellus
22-01-2008, 12:10
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 10:49)  Krellus, hoppas det håller nu. Vad är målsättningen, näst efter att bli hel igen? Naturligvis att vinna maran! Jag har som mål att varje år förbättra mig i de lopp jag deltar i. Jag vet att jag har mycket mera att ge än det jag har presterat hittills. 2007 handlade det om skador, skador, skador ändå genomförde jag mina 3 lopp(Sthlm mara/halvmara/Hässelbyloppet) med minimal träning. När det gäller maran så är målet att sänka med 30 minuter. Nu funderar jag på att springa Göteborgsloppet. Vi får se. Det kunde vara ett fint sista "långlopp" innan maran. Vilka är dina/era mål för 2008?
Närmsta målet är att söndagen den 2/2 springa milen under 50 minuter. Vi är ett gäng som ska testa då och ska få draghjälp av en duktig löpare. Jag har sprungit under 50 en gång, men grejar det inte nu, så det gills inte.
Sen ska jag ta mig igenom Stockholmsmaran. Har en hemlig tidsdröm, men är glad om jag tar mig igenom utan att krokna....
Idag har jag sprungit. Det blev blandat av lugn distans och 1000-metersintervaller i 5 min/km. Totalsträcka 12 km
Oj, för hela 2008?
Får väl spalta upp det gren för gren.
Löpning: Klara Lidingö ultra, Stockholm Marathon och Göteborgsvarvet Genomföra Vällingby maran Slå mara-tiden i Växjö
Klättring: Klara 6a topprep och 5c led
Ju-jutsu: Brunt bälte 1:a kyu B-instruktörsutbildning
Oj jag glömde det viktigaste: Jag ska under året känna glädje med det jag tränar. Jag ska försöka se till att jag mår bra både till kropp och själ. Ska inte glömma det - går före allt annat!
Citrona
22-01-2008, 15:53
Kommer från gymmet, har sprungit enligt LadyG:s schema  . Vecka 2, 5,5 km på 40 min. Sen körde jag mitt ena styrkeprogram, rygg/axlar/mage. Känner mig nöjd och
Heja Citrona!
Citrona
22-01-2008, 18:15
Tack Stina! Jämfört med er andra så springer jag ju som en snigel, men allt är relativt, och för att vara JAG är det jättebra! Det enda som stör mig lite är att min vänstra fot ömmar. Jag tycker inte det har blivit värre sedan jag började springa, så jag antar att det inte är skadligt. Det är nästan så att det gör mindre ont efter någon kvart.
Om det är så att det känns bättre efter ett tag är det säkert ingen fara. Min kiropraktor säger "man ska aldrig träna sig in i smärta - då är det bara att lägga av direkt". Men för dej är det ju tvärt om så det är nog lugnt.
Det finns alltid någon som springer snabbare - så det är bara att jämföra med sig själv och vara glad åt sina egna prestationer!
Håller med Stina, det finns alltid de som är snabbare/starkare/duktigare så det är bättre att bara jämföra med sig själv.
Citrona
23-01-2008, 22:24
Idag har jag varit på spinning och core, det kändes att mina magmuskler inte är vad de har varit. Foten bekymrar mig, kanske bara ska spinna ett tag framöver, och ligga lågt med löpningen tills foten känns bättre? Men det känns ju lite surt nu när jag äntligen kommit igång...
Vad duktig du är Citrona!  Du har ju verkligen rivstartat med träningen! Jag har styrketränat som vanligt på onsdagar. Värmde upp med både cykel och crosstrainer en stund innan jag tog mig an hopprepet. Det är helt sjukt vad andfådd man blir av att hoppa rep en liten stund. Hur orkade man när man var liten??  När jag körde benpressen och tog emot med bara ena benet på tillbakavägen så kände jag vad som orsakat min oerhörda träningsvärk i skinkorna och baksidan av låren. Känns effektivt.  Glömde ju berätta: Jag har lyckats få träningsvärk i magen!!! Det måste bero på att jag kört mitt egna lilla Core-pass här hemma framför TV:n varenda kväll. Nu sen maken började sova med Elias så har jag ju kvällen för mig själv efter att jag nattat stora tjejen. Då passar jag bl.a på att träna magmusklerna.
Citrona, vad har du för skor? Magdis, du är smart som utnyttjar tiden så effektivt  Nyss hemkommen från klättring och löpning, idag gick det tungt men det skyller jag på måndagens core. Inte för att jag kände så mycket av det, men det tog nog ändå även om jag som nybörjare inte riktigt hängde med på allt han sa. Löpningen gick skapligt också, 5,6km på 40 minuter. Lite lagom sådär.
Citrona
24-01-2008, 09:21
Tack Magdis! Jag KÄNNER mig duktig också. Och det bästa av allt är att det är så roligt! Jag behöver inte tvinga mig iväg till gymmet, tvärtom. Idag har jag förbjudit mig själv att gå dit. Jag skall storstäda istället och gå en långpromenad med min vovve. Vill nog vila foten lite. Spinning i morgon (Activio), det tar ju inte så mycket på fotleden. Sen skall jag springa på lördag och måndag. På tisdag börjar sedan v 3 i mitt löpschema, då skall jag trappa upp ytterligare 0,5 km till 6 km.
LadyG: Jag har alldeles nya skor, köpte dem före jul. Det är ett par Brooks, det står Adrenaline GTS 7 på plösen och Universal Platform inuti dem. Jättesköna!! Dyra var de också, jag tog mig god tid att prova ut dem och ville inte snåla utan köpte det par som kändes bäst och som även säljaren rekommenderade. Det enda som retar mig är att det är ceriserosa detaljer på dem, bara för att det är damskor!! Herrmodellen var mycket snyggare, helsvarta!
Det onda i foten har inte kommit i samband med att jag började träna igen. Har känt av det nästan hela hösten. På morgonen när jag går ur sängen är det värst, stelt och ömt. Går ner för trappan som en gammal tant. Sen efter en stund när jag har kommit igång så känns det bättre, även om jag känner av det onda hela tiden. Om jag klämmer runt den inre fotknölen ömmar det ordentligt. Verkar vara en inflammation av nåt slag. Jag smörjer med Voltaren-gel men vet egentligen inte om det har nån effekt. Kanske är det helt enkelt en ålderskrämpa...?
Hej-hej! Igår tränade jag lite styrketräning på lunchen. Tog det lugnt med tanke på klättringen på kvällen + att jag hade lite ont i min handled. När vi sedan skulle klättra gick det inte alls. Kunde knappt greppa med vänsterhanden och hur jag än försökte var det väldigt svårt att klättra med en hand.... Har förmodligen överansträngt handleden så den får vila några dagar nu. Ägnade mig åt löpning idag. Testade snabba intervaller i 4:22-tempo (5 stycken 800-meters). Före och efter totalt 5 km lugn jogg. Visste inte om jag skulle greja det tempot alla intervallerna, men det gick bra. Nu är jag mallig!
krellus
24-01-2008, 15:18
CITAT (Citrona @ 23-01-2008, 22:24)  Idag har jag varit på spinning och core, det kändes att mina magmuskler inte är vad de har varit. Foten bekymrar mig, kanske bara ska spinna ett tag framöver, och ligga lågt med löpningen tills foten känns bättre? Men det känns ju lite surt nu när jag äntligen kommit igång... Var försiktig med foten och spinna på anser jag... det kan ta tid att bli kurerad om det skulle bli värre. Spinning och core... KUUUUUUUUUUUUUUL!
CITAT (Citrona @ 24-01-2008, 09:21)  LadyG: Jag har alldeles nya skor, köpte dem före jul. Det är ett par Brooks, det står Adrenaline GTS 7 på plösen och Universal Platform inuti dem. Jättesköna!! Dyra var de också, jag tog mig god tid att prova ut dem och ville inte snåla utan köpte det par som kändes bäst och som även säljaren rekommenderade. Det enda som retar mig är att det är ceriserosa detaljer på dem, bara för att det är damskor!! Herrmodellen var mycket snyggare, helsvarta!
Det onda i foten har inte kommit i samband med att jag började träna igen. Har känt av det nästan hela hösten. På morgonen när jag går ur sängen är det värst, stelt och ömt. Går ner för trappan som en gammal tant. Sen efter en stund när jag har kommit igång så känns det bättre, även om jag känner av det onda hela tiden. Om jag klämmer runt den inre fotknölen ömmar det ordentligt. Verkar vara en inflammation av nåt slag. Jag smörjer med Voltaren-gel men vet egentligen inte om det har nån effekt. Kanske är det helt enkelt en ålderskrämpa...? Jag skulle, om det var min fot, ta en ibumetin-kur (dvs max-dos av något ibumetinbaserat preparat i ungefär en vecka i kombination med helvila för foten) och om det inte gått över efter det gå till läkare eller distriktssköterska och bett dem ta en titt. Eller helvila och helvila, jag hade nog tränat sånt som inte involverade foten iaf. För det verkar ju inte vara dina skor det är fel på, annars brukar det vara det man får ont av. Fast du gjorde rätt som skaffade bra skor direkt. CITAT (stina @ 24-01-2008, 14:54)  Hej-hej! Igår tränade jag lite styrketräning på lunchen. Tog det lugnt med tanke på klättringen på kvällen + att jag hade lite ont i min handled. När vi sedan skulle klättra gick det inte alls. Kunde knappt greppa med vänsterhanden och hur jag än försökte var det väldigt svårt att klättra med en hand.... Har förmodligen överansträngt handleden så den får vila några dagar nu. Ägnade mig åt löpning idag. Testade snabba intervaller i 4:22-tempo (5 stycken 800-meters). Före och efter totalt 5 km lugn jogg. Visste inte om jag skulle greja det tempot alla intervallerna, men det gick bra. Nu är jag mallig!  Du är ju så himla duktig! Fatta hur snabbt det är!!  Du SKA vara mallig, det har du förtjänat  CITAT (krellus @ 24-01-2008, 15:18)  Var försiktig med foten och spinna på anser jag... det kan ta tid att bli kurerad om det skulle bli värre.
Spinning och core... KUUUUUUUUUUUUUUL! Combon spinn/core är trevlig, det ska jag köra måndagar en tid framöver nu för att se om jag kan fixa till mittkroppstyrkan lite. Körde löpning, en timma idag. Det gick hur tungt som helst 8km på 60 minuter. Det gick upp för mig varför, när jag var påväg hem. Jag har stolpat runt i högklackat idag och varit representabel på pressvisning idag och det mina vänner är inte jag van vid. 8cm klack är absolut inte vad jag brukar ha, det var länge sen sist. Så fotleder och vader var ganska tröttkörda redan från start... Vilodag imorgon säger jag bara
Vill man va fin får man lida pin..... Skämt å sido - jag aktar mej noga för att använda mina högklackade stövlar dom dagar jag ska springa - funkar INTE..... Tack snälla. Tyvärr är det svårt att omsätta till något som går att förstå - bara en siffra på en display .....
Citrona
24-01-2008, 23:10
Tack för råd om foten, Krellus och LadyG! Jag har vilat idag (eller vilat och vilat... foten har iaf fått vila!), och i morgon blir det bara spinning. Jag vill absolut inte pressa mig så att jag får ordentligt ont nu, det vore det värsta som kan hända. Skall testa med ibumetin och så bara spinna och styrketräna ett tag. Men faktum är att just nu känns det nästan ok i foten. Jag är jätteimponerad av er som tränar så duktigt! Och det bästa av allt är att jag själv blir sporrad när jag läser om era prestationer
krellus
25-01-2008, 08:21
CITAT (Citrona @ 24-01-2008, 23:10)  Tack för råd om foten, Krellus och LadyG! Jag har vilat idag (eller vilat och vilat... foten har iaf fått vila!), och i morgon blir det bara spinning. Jag vill absolut inte pressa mig så att jag får ordentligt ont nu, det vore det värsta som kan hända. Skall testa med ibumetin och så bara spinna och styrketräna ett tag. Men faktum är att just nu känns det nästan ok i foten. Jag är jätteimponerad av er som tränar så duktigt! Och det bästa av allt är att jag själv blir sporrad när jag läser om era prestationer  Jag har ju haft och har fotproblem och det har varit hur jobbigt som helst att "vila" i 2.5 månad från löpningen men det var rätt beslut. Med facit i hand skulle jag ha vilat mycket tidigare och lyssnat på kroppens signaler men så blev det inte. "Det går över" är väl det man tänker. Hur som helst så fortsätter jag att öka löpdistansen nu. Försiktigt från 3.5 km förra veckan till 7.5 igår kväll. Jag springer lugnt mina varv och känner efter ordentligt efteråt. I helgen tänkte jag försöka mig på ett långpass på 12-15 km.
Hoppas det går bra Krellus!
Idag har jag varit och rastat benen lite på löpbandet. Jösses - idag var det tungt! Det kändes verkligen att jag sprang intervaller igår! Men jag har faktiskt märkt att jag verkar återhämta mig snabbare från tunga löppass om jag kämpar mig igenom ett lugnt kort pass dagen efter istället för att helvila. Fast jag har en brutal blåsa på ena foten. Fick tipset här på jobbet att gå och köpa Compeed plåster, tömma blåsan och sätta på ett sådant. Det är emot alla sjukvårdsråd att tömma blåsan (men jag har mycket förstående sjuksköterskor här som förstår att jag MÅSTE springa och då är blåsan ivägen). Då var deras förslag det bästa tydligen. Töm - tvätta rent med sprit och på med skyddande plåster.
5 km lugn löpning blev det följt av lite magträning. Ingen boxning eftersom jag behöver vila handleden.
anna_rispan
25-01-2008, 19:24
Varför ska man inte tömma blåsan? Ja på fötter o så alltså... Jag tränade ett corepass i em/kväll. Det var en annan ledare så det var rätt mycket annorlunda trots att hon lovade att det inte skulle vara så stor skillnad. Jag var nog inte heller lika laddad som förra gången då jag hade sällskap med mig. Men jag gjorde väl i stort sett allt. Förutom en del knäböj, för jag fick ont i knäna på samma ställen som förr. Jag får absolut inte bli en tjockis för det lär inte mina knän palla alls. Men jag har tränat och snart är jag framme vid mitt delmål. Fem träningar = toppa håret.
Anna: Det är för infektionsrisken man inte ska sticka hål på en blåsa. Men det är bättre att sticka hål på den än att den spricker själv och min var så stor så nästa löppass hade den säkert gått sönder. Nu har jag stuckit hål på flera ställen, tvättat ordentligt och satt på ett Compeedplåster. Otroligt bra plåster faktiskt - rekommenderas verkligen!!!
Gör ni knäböj på coren???? Det har jag aldrig varit med om. På dom corepass jag gått på har vi bara tränat "mittkroppen".
Citrona
26-01-2008, 08:09
Krellus - öka försiktigt?? Från 3,5 km förra veckan till 12-15 km nu i helgen? Det låter som en ganska rask takt, tycker jag Jag var på Activio-spinning igår, det var andra gången för mig på just Activio, och nu struntade jag i min ålder och knappade i stället in 190 som maxpuls. Det verkade vara precis rätt, visaren låg på gult när det kändes lagom jobbigt och på rött när jag tog i allt vad jag hade. Så egentligen är jag alltså 30 år och inte 51 som jag har gått och trott så länge Jag har heller aldrig varit med om att göra knäböj på ett core-pass, benen är väl inte involverade i bålen direkt? Stina, Compeed är världens bästa uppfinning, verkligen kanon att ha på skavsår! Och så finns det små finger-Compeed som är suveräna när man får självsprickor på fingertopparna. Den här vintern har jag hittills klarat mig, men brukar få sprickor varje vinter annars. När de väl har uppstått är det lögn att bli av med dem innan det blir sommar, och de gör så förbenat ont!! Idag skall jag springa på bandet, ser fram emot det!
Ja Citrona - helt suveräna plåster! Jag får tyvärr munsår ibland och dom har tillverkat ett helt suveränt plåster för det också! Lycka till på bandet - själv har jag vilodag idag. Imorgon är det min tur att äntra bandet!
anna_rispan
26-01-2008, 11:21
Apropå knäböj. Ja helt uppenbart så gjorde vi knäböj. Jag tränar alltså på Friskis o Svettis o till att börja med är passen 50 minuter. Första gången jag var där så var det tydligare uppdelning av passet. Dvs. det är flera olika moment i passet. Uppvärmning o nedvarvning med strech så klart. Men där i mellan så är det styrka, balans o lite kondis. Lite kondis alltså. När vi igår gjorde benböj var det i samband med några balansövningar ståendes på ett ben. O när vi gjorde benböj så var det fokus fokus på att hålla bålen rak. Så det var inte så att bålen glömdes bort huxflux. Det här passet var som sagt en hel del annorlunda än första gången jag var där. Jag har så kolossalt dåligt minne så jag kan inte redogöra för hur det var uppbyggt men jag upplevde att vi körde mer kompakt i nästan 35 minuter innan något annat hände. Nej jag kan inte förklara. Jämför jag med er som berättar att ni kör spinning o core så får ju ni benträning på spinningen eller hur. Vi kan inte välja att köra spinning före så kanske är det därför de plockar in lite benböj? Sist men inte minst. Jag har inte varit på något annat core-pas så jag vet inte vad som skiljer passet från ett annat pass.
Jag har varit på ett pass i Coreboard en gång och då tror jag faktiskt vi gjorde benböj. Stod upp gjorde vi åtminstone o for upp och ner på corebrädorna. Det passet involverade benen i allra högsta grad. Det kanske var nåt liknande du var på Anna?
anna_rispan
26-01-2008, 12:05
CITAT F&S Core
Funktionell träning för rygg, mage och bålstabiitet F&S Core är ett instruktivt pass där du tränar effektivt och säkert. Men du får också utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. F&S Core vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för bålstyrka och stabilitet. Passets nivå utgår från medel, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande. Då F&S Core inte innehåller konditionsträning, komplettera gärna med t ex spincykling, jympa, stavgång/jogging eller liknande.
Efter uppvärmning följer styrke- och stabilitetsträningen. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utnyttjar olika utgångsställningar både på golvet och stående. Träningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, komplexa och mer pulshöjande övningar för hållning, stabilisering och balans. Uppmjukande rörlighet och stretch avslutar passet. (F&S Core och Core/bosu är utformad och utvecklad av Friskis&Svettis) Detta hittade jag på Friskis o Svettis hemsida. Det var antaligen "större, komplexa och mer pulshöjande övningar för hållning, stabilisering och balans" som jag uppfattade som kondis-övning. Jag tränar kondition vid annat tillfälle eftersom det annars blir för lång tid i träningslokalen för min del.  Men själva core-träningen i sig känns i allafall väldigt nyttig o bra. Så jag är nöjd.
Citrona
26-01-2008, 15:28
Det finns säkert lika många varianter av Core som det finns instruktörer  Huvudsaken att det är kul och gör nytta! Jag sprang enligt planen, 5,5 km på prick 40 minuter. Jag bävar för att öka distansen för det kändes som om 40 minuter verkligen är max vad jag klarar. Inte pga flåset eller att jag får mjölksyra eller så, det är bara så trååååkigt, tiden segar sig fram... Men oj, så nöjd och glad jag känner mig nu efteråt! Imorgon skall jag inte springa utan i stället gå på ett 75 minuters activio-pass.
Idag har jag varit och sprungit. 2 mil blev det idag med fartökningar på mitten. Fick faktiskt till ett nytt personbästa på distansen - 1 timme, 46 minuter och 36 sekunder.
Citrona
27-01-2008, 18:59
Oj, vad jag blir imponerad, Stina!! Jätteduktigt! Själv har jag inte tränat alls idag, var ute och slog runt igår och det fick räcka med en promenad på en timme i solen. I morgon är det hårdkörning igen!
Och imorgon blir det "mjukkörning" för mej! Det brummar i benen....  Lycka till imorgon Citrona!
Invigt mitt Dobsom XR idag, åh va härligt det var, mycket nöjd! -15, lite på gränsen men det kändes utmärkt! Drog en buff runt halsen och ansiktet som åkte ned när jag blivit varm. Sprungit mest och gått lite i 1 tim. idag! Aldrig sprungit så mkt som idag, kändes lätt. Styrke för överkroppen sen. Ungefär så ser min träning ut med viss varation, dålig på att skriva här varje gång.  Fruktansvärd träningsvärk i triceps sen intensiv snöskottning i 2 tim sen snöstormen la 30 cm här...så de hoppade jag över idag. Rena ljusterapin med sol i snöfylld skog! Bad sambon köra lite extra med skotern där jag skulle färdas så all nysnö packades. Kunde inte springa hela tiden men det var ändå jobbigt, som att gå i sand på vissa ställen. Brukar färdas där på vintern på skoterspåret så jag slipper trafik och det blir mycket roligare för huvet då jag springer/går runt ett stort område ist för att kuta åt ett håll på landsvägen och sen vända igen hemåt. Provat nya löpskor men måste fundera lite mer... Var till dropin massören i fre och fick akupressur. AJ,aj va skönt! Har ni provat? Imorgon blir det kiropraktorbesök för min typ låsning? i bröstregionen. Känner av den när jag jobbar, träna går bra är mer "kroppsmedveten" då. Heja allihopa!
krellus
28-01-2008, 08:31
CITAT (stina @ 27-01-2008, 18:05)  Idag har jag varit och sprungit. 2 mil blev det idag med fartökningar på mitten. Fick faktiskt till ett nytt personbästa på distansen - 1 timme, 46 minuter och 36 sekunder.  Otroligt bra tid. Du är giftig! Vet du vad min tid skulle bli? Nu är det rent teoretiskt. Jag sprang 13 km i lördags och ligger på 5.3 min/km. Räkna ut tiden. Jag ligger konstant runt ungefär samma min/km oavsett distans just nu så det känns bra. Vad siktar du på för tid på maran?
Tack! Hoppas på under 4 timmar, realistiskt kanske under 4:30??? Jag vet faktiskt inte.... Jag tränar efter 3:30-schemat, men det är bara för att det är ett kul schema och en j-a utmaning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|