Full version: Träning (forts)
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90
stina
Absolut! Hjälp mej att hålla tummarna bara att mina knän sköter sig ett tag framöver så att jag törs anmäla mig....

Idag har jag kört styrketräning. Det är också himla kul. Attans att det ska vara så mycket olika sorters träning som är så skoj - ett elände att hinna med allting... tongue.gif
LadyG
Vänta inte för länge bara, det lär bli slut på startplatser fortare än vanligt den här gången.
Maria i Helsingborg
CITAT (LadyG @ 31-07-2007, 15:07) *
Tja, det är ju inte varje dag man springer 42km smile.gif

Nej....om man inte heter Kirsten Melkervik-Otterbu (stavning?) ohmy.gif

Ja, frågan är om inte platserna är slut innan årskiftet!
Det ska bli så häftigt.
LadyG
CITAT (Maria i Helsingborg @ 31-07-2007, 17:10) *
Nej....om man inte heter Kirsten Melkervik-Otterbu (stavning?) ohmy.gif

Men den människan är extrem, om det är hon som vann SM nu i år du menar? smile.gif

Imponerande att hon inte går sönder eller blir övertränad.
Maria i Helsingborg
Ja, hon vann både Gbg-varvet och Stockholmsmaran.
Började springa för 5 år sedan, som 32-åring, hade ett skadeår och började träna LI.

Frågan är om hon verkligen håller. Hur som helst är hon ju fantastiskt inspirerande........och skrämmande *s*
LadyG
Men om hon kan börja springa och klara maran när hon är över 30 så kan väl jag, som också är lite över 30. Så visst är hon inspirerande! Och lite deprimerande, så snabb som hon är kommer jag nämligen aldrig att bli, någonsin smile.gif

Fast jag är snabbare nu än för ett halvår sedan (då sprang jag iofs inte alls) - det är väl inte så dåligt antar jag wink.gif
stina
CITAT (LadyG @ 31-07-2007, 16:41) *
Vänta inte för länge bara, det lär bli slut på startplatser fortare än vanligt den här gången.

Nejdå, lovar att hålla koll på antalet anmälningar. Men det är ju bara augusti ännu - det måste vara lugnt bra länge än...

Imorgon ska jag springa på löpbandet.
LadyG
CITAT (stina @ 31-07-2007, 19:55) *
Nejdå, lovar att hålla koll på antalet anmälningar. Men det är ju bara augusti ännu - det måste vara lugnt bra länge än...

Imorgon ska jag springa på löpbandet.

Tjatmostern ger sig aldrig smile.gif

CITAT
Den 30 juli var 3 184 löpare anmälda till Stockholm Marathon 2008.
Samma datum i fjol var 1 199 löpare anmälda.

http://www.stockholmmarathon.se/start/cont...24&Lan_ID=1

Jag är en av dem!!! biggrin.gif

stina
Nu har jag varit och tecknat ett månadskort på WorldClass vid Slussen. Anläggningen ligger ihop med Hilton hotell och var väldigt flott. ohmy.gif Madre mia vilka löpband. Man måste nog vara ingenjör för att greja dom.... TV-apparater överallt så nu slipper jag i alla fall stirra på mätarna på löpbandet under en månad. Fast jag trivs nog bättre i Sagas miljö om jag ska vara ärlig, men det ska bli kul att testa den flådiga miljön eftersom jag vet att det är begränsat. Massor av konstiga styrketräningsmanicker som jag inte har en aning om hur man bär sig åt med, men som tur var såg jag sådana jag är van vid också. Dyrt är det också - 800:- för en månad. Tur att jag tränar så mycket så att det inte blir så mycket/gång. Inget för den som går ett par gånger/vecka alltså, för mej blir det ca 40:-/gång.

Här ska slitas på deras flotta grejer, sanna mina ord! naughty.gif

Idag ska jag i alla fall trippa på mitt gamla invanda löpband. smile.gif
LadyG
Du måste berätta sen hur det kändes smile.gif

Undrar om träningen verkligen blir effektivare av att lokalen är lyxig? Jag hävdar ju bestämt att det är den egna motivationen som är drivkraften, sen kan man bli bra i nästan vilken lokal som helst men utan motivation så hjälper det inte om man har maskiner för tiotusentals kronor omkring sig för det är ändå inte de som ska göra jobbet.
stina
Visst är det så, inga manicker i världen kan göra något åt vare sig styrka eller kondition, det är bara den egna insatsen som kan det....

Lägesrapport ang löpning/knän:
Idag blev det 15 km löpband. Tid: 86 minuter. Knästatus: Strålande - känner ingenting ännu i alla fall. Naturligtvis är jag mör i kroppen, men inte värre än att jag nog kunnat trava på en halvmil till om jag haft tiden. Men jag är nöjd med insatsen ändå.

Blev lite orolig att det skulle bli pannkaka av träningen idag för jag hade först tänkt springa milen fort men kände snabbt att det inte var någon bra dag för det. Övergick till att testa intervaller och inte heller det gick något bra - det kändes tungt. Då bestämde jag mig för ett lite längre löppass istället och det var tydligen alldeles rätt just idag. smile.gif Nu har jag dragit i mig TVÅ Gainomax (40:- åt helsefyr, men det är jag värd tycker jag) och ska nu fortsätta trycka i mej keso, frukt, nötter etc, etc. Nästan 1200 kalorier gick det åt enligt löpbandets mätare.
LadyG
Det förklarar iaf hur du kunnat bli så snabb, du har massor av motivation och vilja och det ger resultat smile.gif

Skönt att knäna inte bråkar, jag är aningens öm i mitt vänstra sen i går (eller kanske pga backarna i ursvik) men mer på det där diffusa sättet som man kan vara om man slagit i lite grann. Inget allvarligt men jag är vaksam iaf.

Sprang 10km i Ursvik idag, men gode tid så kvavt det var. Fast det gick bra ändå, kändes det som. Slog nytt perosnbästa på rundan med 3 minuter, så nya tiden på den sträckan låter 1H 13min 56sek smile.gif

Jag är ganska nöjd faktiskt.
stina
CITAT (LadyG @ 01-08-2007, 20:53) *
Det förklarar iaf hur du kunnat bli så snabb, du har massor av motivation och vilja och det ger resultat smile.gif

Skönt att knäna inte bråkar, jag är aningens öm i mitt vänstra sen i går (eller kanske pga backarna i ursvik) men mer på det där diffusa sättet som man kan vara om man slagit i lite grann. Inget allvarligt men jag är vaksam iaf.

Sprang 10km i Ursvik idag, men gode tid så kvavt det var. Fast det gick bra ändå, kändes det som. Slog nytt perosnbästa på rundan med 3 minuter, så nya tiden på den sträckan låter 1H 13min 56sek smile.gif

Jag är ganska nöjd faktiskt.

Tack - ja fan den som ger sig! wink.gif

Ja, var försiktig med knäsingarna säger hon som inte var det! ohmy.gif

Grattis till nya pb!!!

Vi ses imorgon på väggarna Ladyn! smile.gif
LadyG
CITAT (stina @ 01-08-2007, 21:23) *
Tack - ja fan den som ger sig! wink.gif

Ja, var försiktig med knäsingarna säger hon som inte var det! ohmy.gif

Grattis till nya pb!!!

Vi ses imorgon på väggarna Ladyn! smile.gif

Håller med dig!

Ska ske, den här gången lovar Orsa kompani mycket betsämt wink.gif

Japp, äntligen blir det klättring och nu är jag jättesugen! biggrin.gif
stina
Nu har jag varit på dagens lunchträning. Började med en skön promenad på löpbandet med reggae på hög volym i lurarna. Jättetoppen att få rasta benen lite lagom efter gårdagens löpning. Sedan försökte jag träna fram lite magrutor wink.gif och därefter var det poweryoga. Yoga är verkligen hur häftigt som helst. Under hela passet har man en speciell andningsteknik för att syresätta kroppen maximalt. Man andas alltså så i nästan en timme. På slutet är det avslappning och då ska man släppa den kontrollerade andningen och då är kroppen så syresatt så att man nästan inte behöver andas alls på väldigt länge. Helskum känsla att bara ligga där på rygg och må gott och inte ens lungorna jobbar.... smile.gif

Sitter nu och trycker i mej en jättepastasallad som uppladdningen inför kvällens klättring med LadyG och Fizzgigg! yahoo.gif
LadyG
Det var jätteskoj att klättra men visst kände jag mig lite klen. Men så var det ju ganska länge sedan vi var uppe på väggarna, sju veckor räknade jag ut. Det är lång tid. Men så mycket hade vi inte glömt tycker jag!
stina
Visst var det jätteskoj! Både att träffa LadyG och Fizzgigg efter sommaren och att klättra. Håller också med om att det var tungt, idag är jag öm i mina fingrar! ohmy.gif

Idag ska det trippas lite på löpbandet har jag tänkt. Ingen lång sväng och inte fort, för visst känns gårdagens klättring i kroppen....
stina
Nu har jag varit och sprungit lite på löpbandet. 5 km i lugnt tempo blev det. Har fått ont i en tånagel efter gårdagens klättring. Låter tramsigt, men tån är rejält öm och det är svullet runt nageln så varje steg gjorde ont.

Men vet ni vad! Nu är jag också anmäld till Stockholm Marathon 2008! ohmy.gif smile.gif Fan vad kul rent ut sagt!!!!
LadyG
CITAT (stina @ 03-08-2007, 13:27) *
Nu har jag varit och sprungit lite på löpbandet. 5 km i lugnt tempo blev det. Har fått ont i en tånagel efter gårdagens klättring. Låter tramsigt, men tån är rejält öm och det är svullet runt nageln så varje steg gjorde ont.

Men vet ni vad! Nu är jag också anmäld till Stockholm Marathon 2008! ohmy.gif smile.gif Fan vad kul rent ut sagt!!!!

yahoo.gif

Yes!!! Bra gjort biggrin.gif

Visst är det lite surrealistiskt att man ska delta i ett långlopp av den digniteten? smile.gif
Maria i Helsingborg
stina
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif säger jag bara.....

Fast det dunkar i min tå!!! Yyyyyyl! sos.gif
LadyG
CITAT (stina @ 03-08-2007, 19:21) *
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif säger jag bara.....

Fast det dunkar i min tå!!! Yyyyyyl! sos.gif

Stackare, gör det ont? Jag tog det för lite lagom ont, men om DU klagar är det allvarligt. Du brukar aldrig beklaga dig, om det inte verkligen är något som gör ont.
stina
God morgon!

Klippte ner nageln så mycket jag kunde och gjorde en bomulsinpackning av tån indränkt med Alsolsprit (uttorkande) som jag sovit med. Nu på morgonen känns det bättre och svullnaden har helt klart minskat. Kände när vi klättrade att något i skon gjorde mej illa just där men jag trodde det var pjoskiga fötter bara efter sommaren då man gått i sköna öppna skor. Lite röd och svullen är tån fortfarande, men det känns mycket bättre.

Nu på morgonen ska vi bege oss till landet.

Hoppas ni andra får en skön helg!
LadyG
Nu har jag sprungit Ursviks Xtremeslinga (15km extremt kuperad terräng) och som om det inte räckte med alla backar så är det just nu 19 grader varmt. Gissa om det sänkte kapaciteten!!

CITAT (stina @ 04-08-2007, 07:01) *
God morgon!

Klippte ner nageln så mycket jag kunde och gjorde en bomulsinpackning av tån indränkt med Alsolsprit (uttorkande) som jag sovit med. Nu på morgonen känns det bättre och svullnaden har helt klart minskat. Kände när vi klättrade att något i skon gjorde mej illa just där men jag trodde det var pjoskiga fötter bara efter sommaren då man gått i sköna öppna skor. Lite röd och svullen är tån fortfarande, men det känns mycket bättre.

Nu på morgonen ska vi bege oss till landet.

Hoppas ni andra får en skön helg!

Hoppas tån mår bättre nu! Fungerar det med alsolsprit även på andra defekter.. som blåsor kanske? Jag har samlat på mig några vid det här laget biggrin.gif

Hoppas helgen varit skön!
stina
Det är 29 - inte 19 grader ladyG!!!!

Jösses vad du är duktig!!!!! smile.gif

Ja, den har varit jätteskön tack!

Kanonbra på blåsor också!!!!

Nu ska jag snart ladda med redig "gubbamat" - stuvade makaroner och falukorv! Dé ni - det var det många år sedan jag åt! Laddar inför morgondagens löpning då jag ska kasta mig över "reservgymmets" löpband har jag tänkt.
LadyG
CITAT (stina @ 05-08-2007, 16:59) *
Det är 29 - inte 19 grader ladyG!!!!

Jösses vad du är duktig!!!!! smile.gif

Ja, den har varit jätteskön tack!

Kanonbra på blåsor också!!!!

Nu ska jag snart ladda med redig "gubbamat" - stuvade makaroner och falukorv! Dé ni - det var det många år sedan jag åt! Laddar inför morgondagens löpning då jag ska kasta mig över "reservgymmets" löpband har jag tänkt.

Tack för rättelsen, jag tror jag sitter och önsketänker biggrin.gif

Nästa gång ska jag försöka klara det på lite bättre tid, fast då hoppas jag på bättre väder också.

Oh... det var ju år och dag sen man åt det! Jag har inte ens tänkt på vad jag ska laga till middag idag, det måste jag ju börja fundera på nu..!

Nå, jag hoppas tt reservgymmet är roligt, även om det inte är lika mysigt ditt gym. Det är kanske bättre än inget?
stina
Ja, i den här hettan går det ju knappast att göra några tidsrekord.... ohmy.gif

Det VAR grymt gott - alldeles för gott.... Jag tog 2,5 portioner och sedan höll jag på att sprängas! Hade 2 val - antingen lägga mej ner och svimma eller gå ut och gå. Jag valde faktiskt att gå ut och gå så det blev en halvmil runt sjöarna. Kanonskönt att smälta maten på det sättet.

Jo det är ju bättre än inget, men jag kommer sakna alla jag känner på "mitt" gym..... sad.gif
LadyG
Undrar hur Stina har det på sitt temporära gym?
stina
Tjingeling - nu är jag tillbaka från gymmet!

Premiärturen på löpbandet gick bra! Jag travade 15 km och det tog 84 minuter. Två minuter snabbare än mitt tidigare rekord på 15 km så jag är nöjd. Det var däremot INTE som jag trodde luftkonditionering vid löpbanden - jösses vad jag svettades! ohmy.gif

Löpbanden är däremot jättefina och jag kollade på bla Hem till byn medan jag sprang tongue.gif

Imorgon ska jag gå på ett Core-pass + träna lite överkroppsmuskler....

Roade mig med att kolla pulsen medan jag sprang. Jag låg mestadels i 11 km/h och då låg pulsen ganska jämnt på 170. Då var jag i princip opåverkad trötthetsmässigt. När jag ökade till 11,5 km/h blev jag lite andfådd och det började kännas lite jobbigt. Då steg pulsen till 175. Inte för att jag kan tolka siffrorna och inte för att jag vet vad jag ska med informationen till - men så var det....
LadyG
Det måste varit en annorlunda upplevelse att titta på TV och springa samtidigt smile.gif

Idag, om vädret lugnar ner sig, tänker jag springa milen. Får se hur det går...
stina
Bahhhh, det är ju fruktansvärt hett ute!

Joo, lite mysko kändes det faktiskt. Blev nästan lite schizofren, för dom har flera olika tv-apparater med olika kanaler och sedan hade jag musik i öronen ovanpå det. Snacka om distrahering! blink.gif

Nu har jag varit på 2:a besöket på "reservgymmet". Gick först i rask takt 20 min på löpbandet och sedan var det 30 min core. Därefter körde jag 30 min styrketräning för överkroppen.

Reflektioner så här långt:

- Toaletterna är helt sjukt flotta (lyxhotellstandard)
- Omklädningsrummet stort, rent och snyggt
- Kanonfin, stor, skön bastu
- Löpbanden är grymma!
- Corepasset var helt OK
- Styrketräningshallen är sådär.... Det är väl inget fel på den direkt, men det är ett annat märke på maskinerna och jag tycker dom är mycket slamrigare än dom jag är van vid.
LadyG
Är man van vid Nordic Gyms grejer kan det vara bullrigt att använda andra, så vitt jag vet gör de nämligen fruktansvärt bra grejer och det är nog inte många som når upp i samma klass. Man blir lite bortskämd smile.gif

Fast vad skulle du med bastu till när det är stekhett ute biggrin.gif

Det låter som om det är ett helt okej ställe i genomsnitt, och huvudskaen är väl att du kommer iväg och träna gissar jag. Fast det ska väl bli skönt att få komma hem igen sen antar jag?
stina
Jo, jag kände kvalitetsskillnaden mot Nordic Gym - mycket kompaktare och som sagt tystare.

Ha, ha, jag kunde inte låta bli att gå in och lägga mej i bastun några minuter trots hettan ute. Den hade jag förträngt. Jag låg bara och självtorkade efter duschen och filosoferade lite. smile.gif

Absolut, det duger som substitut. Huvudsaken är som du skriver att jag kan träna. Men du har helt rätt i att JAG LÄNGTAR HEM TILL MITT HEMMAGYM!!!!! 18 träningsdagar kvar..... -cry-.gif

Tur att jag har något kuligt att se fram emot i alla fall - vår klättring imorgon! bravo.gif
LadyG
Ja, det ska bli jätteskoj med klättring imorgon! Tänkte försöka klättra utan att klamra mig fast vid greppen så hårt smile.gif
stina
Bra plan! tummenupp.gif

Jag ska försöka låta bli att krafsa sönder tånaglarna på väggen i min iver att försöka ta mej uppåt! tongue.gif
LadyG
Men så vansinnigt varmt det var att springa idag..! Det tog hela 1 timme och 24 minuter att springa en mil, och då gjorde jag av med 1,2 liter vatten på vägen och önskade att jag hade haft mer..!

Vet inte om det är speciellt bra att träna i den här värmen, en granne stirrade storögt och utbrast 'Har du sprungit i den här värmen???' och det kunde jag ju inte förneka, löparklädd som jag var blush.gif
stina
Men du gav dig ut i alla fall! ohmy.gif Klart du gjorde förresten, det som inte dödar härdar utbrister Järnladyn och tuffar på när andra ligger i skuggan och flämtar och orkar på sin höjd slicka lite förstrött på en glass. smile.gif

Vet inte heller om det är så utvecklande egentligen (jag är ju lika tokig som du i vanliga fall), men man får ju en försmak om vad som komma kan den 31/5 -08..... Bara det att det är 4 ggr så långt (och lite till)..... ohmy.gif

Hur som helst - attans strongt jobbat i hettan! tummenupp.gif Jag ska på löpbandet imorgon, men jag hittade en jättefläkt i konditionsrummet som man kan ställa mitt framför näsan. Det är ju stor åskvarning dom närmsta dagarna så även om det inte blir lika soligt framöver lär det nog vara ruskigt kvavt.
stina
Nu har jag varit och sprungit. En mil blev det, tiden 53:10. Idag gick det förhållandevis lätt att springa. Hade bestämt mej för att låta bli fartökningsknappen idag och jag kunde hålla mej till 11 km/h i 8 km, sen gick det åt pipsvängen så jag avslutade med en spurt. coolgleam.gif Jag FÅR inte springa fort varje gång, måste lära mej att ta det lugnt ibland - det var därför jag inte skulle öka farten. Fast iofs höll jag mej ju länge i alla fall. smile.gif

Ikväll är det klättring! yes.gif
stina
Glömde skriva: 17 kvar.....
stina
Igårkväll var vi och klättrade. Själva klättringen gick helt OK - men jag fick en blixtrande huvudvärk så jag orkade inte hålla på så länge. Trist..... sad.gif

Idag har jag varit och lunch-gymmat. Började med 10 min uppvärmning i roddmaskinen och sedan körde jag styrketräning. Bara överkropp och mittkropp, förutom att jag körde vadmaskinen. Fastnade ganska länge i magmaskinen så vi får se hur lilla maggen mår imorgon.... ohmy.gif

16 kvar.....
Hannele
CITAT (stina @ 06-08-2007, 13:42) *
Tjingeling - nu är jag tillbaka från gymmet!

Premiärturen på löpbandet gick bra! Jag travade 15 km och det tog 84 minuter.

Varför löpbandet inne på sommaren? confused.gif
Fast måste erkänna att det luktar inte skog i skogen, utan hundbajs. crazy.gif fear.gif
Så det gäller att springa fort...
stina
CITAT (Hannele @ 09-08-2007, 13:16) *
Varför löpbandet inne på sommaren? confused.gif
Fast måste erkänna att det luktar inte skog i skogen, utan hundbajs. crazy.gif fear.gif
Så det gäller att springa fort...

Så här är det Hannele: Jag sprang lite för mycket på asfalt nu i sommar och fick vätska i knäna tyvärr. Så jag måste vara lite försiktig ett tag framöver med att springa på hårda underlag. Har ingen skog i närheten, utan bara asfalt tyvärr, så då får det bli löpbandet.
stina
Mina vänner: Idag har jag gjort det!!!! yahoo.gif

Mitt mål 2007 var att springa milen under 50 minuter och idag gjorde jag det på 49:50. Gissa om jag är mallig! coolgleam.gif

15 kvar....
Leia
Malla på du! Det är du värd!

Vårat gym börjar ta form:
stina
Tack Leia! smile.gif

Du har minsann också all anledning att malla dej - fasiken vilket fint gym det blir! Avis!!!!! tummenupp.gif
Leia
CITAT (stina @ 10-08-2007, 21:59) *
Tack Leia! smile.gif

Du har minsann också all anledning att malla dej - fasiken vilket fint gym det blir! Avis!!!!! tummenupp.gif

Ja, vi tror själva att det kommer att bli riktigt bra! smile.gif En spegelvägg ska upp och lite annat ska fixas men annars så är det i princip klart att användas. Alla maskiner kom i molekyler (alla´IKEA) utan någon vidare instruktion om hur det skulle sättas ihop och i vilken ordning, så då fick vi träna de "små grå" i några timmar....Phu....
LadyG
GRATTIS Stina! Verkligen bra jobbat smile.gif

Leia, du anat inte vad avis jag blir! Det ser ju jättefint ut! smile.gif
stina
Tack LadyG! smile.gif

Nu är jag just hemkommen från 21 km löpning. LadyG övertygade mig om att Ursviks motionsslingor är så fina att springa på så idag styrde jag kosan dit. Och hon hade som vanligt rätt!

Till Ursvik från mej är det ca 3 km så jag började med 3 km asfaltlöpning. Sen sprang jag en slinga som är 10 km. Väldigt skönt underlag, ganska backigt men fin-fin natur. Sen sprang jag en slinga som kallas lätta 5 km. Lätta kallades den tydligen för att den inte är så backig, men i gengäld var det mycket sämre underlag att springa på. Långa sträckor över åker med knöggel och gräs. Kände mej vinglig i vristerna så jag fick trippa på försiktigt. Förmodligen är jag inte så vältränad i vristerna eftersom jag inte sprungit så mycket terräng + att jag då hade nästan 1,5 mil löpning i benen redan när knögglet började så jag började bli trött. Men inga vrickningar i alla fall. Avslutningsvis 3 km asfaltlöpning hem.

Tyvärr la mp3-spelaren av ganska snabbt så jag fick lyssna till min andhämtning i dom 135 minuterna det tog att masa sig runt. Glad i alla fall för jag trodde den gått sönder, men det var batteriet som var slut. biggrin.gif Så slarvigt av mej att inte kolla det innan jag gav mig av....
stina
Hej-hej!

Nu har jag varit och rastat benen lite försiktigt. Jag är rejält trött i kroppen idag efter gårdagens halvmarasträcka så det var inte tal om några stordåd på träningsfronten. 6,3 km lugn löpning och därefter LITE magträning. En skön stretch och sedan slängde jag mig i bastun och låg och filosoferade och lät min gamla, trötta kropp mjukas upp. tongue.gif

14 kvar......
stina
Idag blev det 15 min powerwalk som uppvärmning, 30 min Core-pass och 30 min styrketräning för överkroppen.

13 kvar....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon